Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
03/11/2011
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването

    П Р О Т О К О Л
    № 65


    На 03.11.2011 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г. – първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването

    П Р О Т О К О Л
    № 65


    На 03.11.2011 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г. – първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисия по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.

    Заседанието беше открито в 14,05 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Десислава Атанасова.

    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги и гости! Добър ден на всички!
    Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
    Предлагам днешното заседание да протече при следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г. – първо гласуване.
    Има ли предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така представения дневен ред.
    "За" – 14, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г. – първо гласуване.

    Преди да преминем по същество към разглеждане на законопроекта, бих искала да ви представя госпожа Ива Митева, която занапред ще работи с Комисия по здравеопазването като референт. Може би сте разбрали, че госпожа Маргарита Йорданова напусна Народното събрание и стана главен секретар на Министерство на здравеопазването.
    Така че госпожа Митева занапред ще ни помага в законодателния процес.

    Преминаваме към точка първа от приетия дневен ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г. – първо гласуване.

    Давам думата на вносителите да представят законопроекта. Заповядайте, господин Найденов. Имате думата.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Благодаря. Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа, членове на комисията, уважаеми гости? Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните е внесен от мен и от колегата доктор Желев на 21 септември тази година.
    Той е относително кратък. Предвижда създаването на една нова т. 4 в чл. 2 на съществуващия закон и създаването на нов чл. 7 към Закона за ветераните от войните.
    Ние не сме коментирали много широко с доктор Желев този законопроект, макар че го считаме за един от съществените, най-вече от гледна точка на моралните аргументи, които той съдържа, защото смятахме, че преди изборите този законопроект не бива да се превръща в предмет на политически пристрастия. Той би следвало наистина да обедини една значителна част от народните представител, защото обект на този законопроект по същество са хора, които са рискували своя живот и здраве за националния идеал, рискували са своя живот и здраве за сигурността на страната, за териториалната цялост, съответно за суверенитета и независимостта на България.
    Става дума, уважаеми колеги, за около 11 700 човека към 1 януари на настоящата година – 2011, като за съжаление към 1 юли 2011 г. те са вече само 10 000 души.
    Всъщност този законопроект, както и основният Закон за ветераните от войните, уважаеми народни представители, носи разбирането, че държавата има определен ангажимент към различни групи от хора, като по един специфичен начин подчертава и очертава отношението на държавата към тези групи от хора.
    Всъщност няма да се спирам на това какви са обикновено тези стимули или тези преференции. Най-общо казано, става дума за материални и финансови стимули, финансови и данъчни преференции, специфични права, различни категории труд – например.
    За случая обект на законопроекта са три групи от хора в България.
    Първата група, разбира се, която е основният обект на този законопроект, са ветераните от войните. Втората група са военноинвалидите. Всъщност нека веднага да кажа, че около 3 500 от ветераните са съответно и военноинвалиди или можем да го кажем и обратното – 3 500 военноинвалиди са и ветерани от войните. Третата група от хора са военнопострадалите.
    Споменах вече, че обект на нашия законопроект са конкретно ветераните от войните, като в първия текст, който предлагаме като нова т. 4 в съществуващия чл. 2 на Закона за ветераните от войните, ние предвиждаме поемане от държавата на заплащането на всички медицински и дентални услуги, извън пакета, който е гарантиран със задължителната здравноосигурителна вноска.
    Бързам веднага да кажа, че познаваме становището на различните министерства, които са депозирани в Народното събрание и по-конкретно в Комисия по здравеопазването, както и вчера в Комисия по труда и социалната политика.
    Аз видях формулировката на Министерство на здравеопазването, че имаме една широко формулирана преференция, която затруднява вземането на отношение от страна на Министерство на здравеопазването. Аз си мисля, че смисълът и на обсъжданията и съответно, ако бъде подкрепен този законопроект, във времето между първо и второ четене можем да постигнем съгласие по приемливо формулирана преференция, като тази преференция да бъде приемлива както за ветераните от войните, така и съответно за държавните органи, респективно тази преференция да бъде поносима за бюджета на страната.
    Аз си мисля обаче, че при всички случаи ние дължим подобно отношение на хората, които са на една висока възраст – нека така да се изразя. Най-ниската възраст на членовете на Съюза на ветераните е 87 години. А мнозинството от тях са на възраст от 90 до 100 години, като те са и самотно живеещи и хора с ниски доходи.
    Сами можем да си представим, че на тази възраст съответно животът е свързан и с много заболявания, което прави на практика трудно поносимо, за да не кажа непоносимо, финансовото бреме за една огромна част от тях.
    Така че това са аргументи, които могат да бъдат отнесени към предложението за поемане на здравните и денталните услуги извън пакета на здравноосигурителната вноска.
    И вторият текст е поемане на разноските по погребение на ветераните от войните, едно право, което го има в Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, което обаче по различни причини, най-вероятно поради пропуск, не е отнесено към ветераните от войните.
    Следователно в този случай можем да говорим за изравняване на вече съществуващи права по отношение на военноинвалидите и военнопострадалите. А това, което предлагаме, сумата да бъде в рамките на 500 лв. Както до този момент чрез бюджета на Министерство на отбраната се осигуряват тези средства, има, разбира се, начин през бюджета на общините със съответните наредби да се регулира поемането на тези разходи.
    Разбира се, веднага искам да отбележа, че става дума за допълнителни средства и не бива да се натоварва с подобно решение само и единствено бюджетът на Министерство на отбраната. Могат да бъдат осигурени тези средства. Те не са чак толкова големи. Аз в случая не искам да прави каквито и да е сметки колко би струвало това на бюджета. Има други органи и институции, които да направят това. Разбира се, имаме някаква представа. Но има други органи и институции, които могат да направят тези разчети.
    Благодаря ви за вниманието.
    Надявам се на подкрепа от страна на членовете на Комисия по здравеопазването.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин Найденов.
    Заповядайте, господин Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми колеги, дами и господа! Аз искам само да допълня казаното.
    Действително в становищата на различните ведомства и вчера в комисиите, през които мина законопроектът, особено в Комисията по труда и социалната политика, стана въпрос и дискусия най-вече за това колко е широка формулировката относно предоставените безплатни услуги извън пакета на здравноосигурителната каса.
    Така е, но нищо не пречи, ако този законопроект бъде подкрепен – надявам се това да се случи – на първо четене, между двете четения да дадем възможност или да запишем в текста министърът на здравеопазването с нарочен списък или с наредба да определи възможния според Министерство на здравеопазването обем дейности, включени в този пакет.
    Разбира се, те силикон няма да си сложат, но нали знаете, че всички импланти са изключително скъпи, а се налага в тази възраст понякога да се правят операции на горния край на бедрото – понеже съм ортопед, да ви кажа това – и все пак това се плаща на ръка, а не от касата. Има достатъчно поле за действие в тази насока. Така че действително Министерството на здравеопазването може според мен да определи по специален начин – има как да стане – това какво могат да получат като преференция военноинвалидите и военнопострадалите, достатъчно премислена и достатъчно финансово подплатена.
    Що се отнася до финансовите разчети, смятам, че за сметка на централния републикански бюджет 3 млн. лв. – такива са предварителните разчети – не са сериозна сума. Те могат да бъдат и като трансфер към общините и пак с наредба на Министерството на финансите и Министерството на здравеопазването евентуално за това, което ще се реши извън пакета. Не смятам, че това е сериозна сума, която би могла да затрудни бюджета на републиката.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Откривам дискусията и давам думата на народните представители.
    Заповядайте, доктор Иванов. Имате думата.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Имам няколко въпроса във връзка със законопроекта.
    Първият въпрос е следният. Вие упоменахте и то е ясно, че има три групи, които са засегнати от предложения от вас законопроект. Колко ще струва това, първо, на бюджета. Тук беше казано 3 млн. лв. Но аз задавам въпроса конкретно, тъй като тук, във вашето предложение освен медицински услуги, има и желание за още две, тоест, за стоматологична помощ и третата точка, както казахте, за погребения.
    Смятайки, ще кажа, че в тези три групи част от инвалидите са към Министерство на отбраната, които имат право да ползват както услугите на Военномедицинска академия с нейните поделения, а също така и санаториумите. Второ, тъй като това са отпуснати пари – вие знаете – по бюджета на армията, освен това ¼ от рецептите се плащат от общините. Просто го казвам, за да бъдем точни. Третият момент е, че тези, които са получили инвалидност по време на изпълнение на служебните си дейности, било сега в контингентите, които бяха в Афганистан и всички останали места, те са други. Точно затова аз искам да направя тази диференциация на тези три групи, които господин Ангел Найденов сподели.
    Освен това искам да допълня още нещо – че Министерството на здравеопазването отделя пари един път годишно, защото военноинвалидите имат право да посетят санаториумите, които са по линия на Министерството на здравеопазването.
    В този ред на мисли аз смятам, че идеята е добра, законопроектът като идея е добър. Вие знаете, че всичко това трябва да бъде добре разчетено като финансова рамка. Защото вие добре знаете, че общините също разполагат с бюджет. Ние, държавата не можем да вменим на една община да се разпорежда с бюджета й. Давам аналог, вероятно правите такъв с парите, които се дават за рецептите, за които казах, че 1/4 от тях се заплащат от общините, точно каква ще бъде финансовата рамка при един анализ.
    Това, което беше казано от уважавания от мен доктор Желев, тези 3 млн. лв. ми се струва, че са твърде недостатъчни за това, което вие искате с този законопроект. Една проста сметка, колкото и цинично да е, за това, което казахте, аз никога не съм се замислял за това, което предложихте за погребение – 500 лв. – само като сметнете цифрата, тези 3 млн. лв. няма да излязат.
    Затова мисля, че трябва да има един добре аргументиран финансов анализ съответно по групи, тъй като аз дадох – за да бъда съвсем конструктивен – пример за това, че различните групи ползват различни услуги, имат различни правомощия да ползват различни облаги или привилегии. Втората дума според мен е по-неправилна.
    Това е засега. Благодаря ви и, ако можете, да ми отговорите.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Иванов.
    Доц. Алексиева, заповядайте.
    ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги и гости! Аз ще подкрепя този законопроект така, както направих вчера, когато го разглеждахме в Комисията по труда и социалната политика.
    Вчера този законопроект беше разискван, бяха изказани мнения, становища, забележки и единодушно беше приет с убеждението на всички и мое лично убеждение, че държавата ще намери пари, ще намери начин да заплати медицинските услуги, от които се нуждаят тези достойни хора, които, както каза господин Найденов, са рискували живота си. Ще намери пари и да ги погребе достойно.
    Аз съм съгласна и споделям мнението на доктор Адемов, че думичката „безплатно” някак си е неуместна. Няма безплатен обяд. Всички го знаем. Затова бих предложила, ако го приемем и тук, и изобщо в пленарна зала на първо четене, да се редактира това „безплатно”, като „освобождаване от заплащане” и други. Има различни форми да бъдат освободени тези хора от заплащане на тези, извън пакета, получени услуги.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря ви, доц. Алексиева.
    Заповядайте, госпожо Георгиева. Имате думата.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз вчера също взех думата в Комисията по труда и социалната политика в този смисъл, като заявих, че „Атака” ще подкрепи този законопроект.
    Използвам възможността да отворя една скоба и да заявя, че в моя род имаме четири много свидни жертви от войните. Това са мои дядовци. Така че съм съпричастна към темата.
    Въпросът е, че на няколко пъти се поставя така остро този въпрос – какви пари ще струва това на държавата. Аз вчера си позволих в един коментар, който смятам, че накрая ще се окаже верен, че това са едни виртуални средства в много отношения, защото не съм с впечатление, че тези хора при първия проблем хукват по лекари, зъболекари, а и в много отношения техните нужди вече са доста ограничени, особено, когато става дума за денталната помощ. Там нещата вече са стигнали от порядък, който лесно се поддържа на нивото, на което е, без това да струва твърде много.
    Освен това аз вчера чух един коментар, макар и да не мога да си спомня от кой точно колега беше, който беше в смисъл как ще задължим лекарите да ги обслужват безплатно.
    Струва ми се, че това беше много странен коментар, защото не можах да разбера какво имаше предвид колегата. Дали ставаше дума за потребителската такса за джипитата, какво означава „как ще задължим лекарите”? Тук става въпрос за здравната помощ, която те получават в държавните и общински лечебни заведения и при личните си лекари, а не при частни лица. Никой няма да отида да задължава лекарите, които работят на частна практика, да се отказват от своята такса. Просто си задавам въпроса какво ли имаше предвид този колега. Аз мисля, че не съм единствената, която чу този коментар.
    Затова си позволявам днес в тази комисия да обърна внимание, че никой вероятно няма да задължава нито едно медицинско лице, което работи на частна практика и не по касата, да приема безплатно тази категория хора. Ако лекарят реши да направи това, то ще бъде негово лично решение, а не защото е задължен със закон.
    РЕПЛИКА: Държавна стоматология няма. Вие нещо много бъркате. Там всичко е частно.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Но има неща, които в денталната медицина се покриват от здравната каса. Говорим за тези услуги, които са извън пакета на здравноосигурителната каса.
    Освен това мисълта, че непременно трябва да ограничим в някакви рамки чрез наредба пакета, който ще се предлага, аз смятам, че дори това не значи кой знае какво, защото дори и да разрешим пълния възможен пакет на света услуги, вие знаете, че никой лекар няма примерно да тръгне да прави трансплантация на черен дроб, което вероятно е една от най-скъпите операции.
    Тук не става въпрос за това кое е по-скъпо и по-евтино, а за това, че вероятно един лекар няма да тръгне толкова лесно да прави такава операция предвид риска за живота на пациента, тъй като на една възраст от преклонните 93 – 94 години всяка подобна манипулация би била много рискова априори за пациента.
    Така че предварително аз се съмнявам, че Министерството на здравеопазването или който и да е би могъл да даде точна преценка за това какво би струвало на държавата, ако тези пациенти се възползват от максималния пакет. А дори и да го направят, аз мисля, че държавата трябва да може да направи това за едни 10 000 души, макар че съмнението е огромно, че 10 000 души ще се възползват от максимума от това, което им е предложено.
    Пак да повторя. Разбира се, съзнавам, че може би досаждам, но тук съм сигурна, че тези достойни люде много повече се впечатляват от жеста, който ще направи държавата, за да облекчи техните старини, които, съгласни сме, по принцип старините не са леко време, особено в тези наши дни, особено, когато те са по-самотни, самотно живеещи или са изцяло на грижите на своите деца.
    Така че това е много добър законопроект. Ние със сигурност ще го подкрепим в целостта му предвид неговата хуманност.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, госпожо Георгиева.
    Заповядайте, доктор Адемов. Имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз нямах намерение да се изказвам, но понеже тук стана въпрос за това, което съм казал в предишната комисия – Комисията по труда и социалната политика.
    Естествено, че ще подкрепим този законопроект. Но тук не става въпрос за това, за което говори преди малко госпожа Георгиева, от гледна точка на това, което казах вчера.
    Защото аз вчера казах, че като се извърши една медицинска дейност, за нея се ползват – оставете труда на лекаря – ползват се консумативи, ползват се всякакъв тип разходи, които някой трябва да заплати. Защото, ако някой не ги заплати, в случая Националната здравноосигурителна каса или държавата, както е казано в законопроекта, всички тези разходи остават за сметка на парите, които получава лечебното заведение от Националната здравноосигурителна каса или за сметка на парите на персонала, който работи в това лечебно заведение.
    И за да не се случва това, за да не бъде ощетен никой, аз искам да стане ясно, че думичката „безплатно” дразни лекарите в България. Защото всички знаят, че това, което се извършва като медицинска дейност, струва пари. Отнякъде тези пари трябва да дойдат, за да не страда персоналът. И, за да се случи това, трябва да е посочен източникът на финансиране, както е направено тук.
    От друга страна, аз си давам сметка, че тези достойни хора искат тази думичка, която е носталгична от гледна точка на това, което е било преди, съдържа елементи на носталгия, тези хора искат тази дума да съществува, за да знаят, за да е ясно, че всичко, което е извън пакета, те няма да го плащат. Аз разбирам тази емоция.
    Но, ако излезем от рамките на емоционалната дискусия и влезем в реалностите, ако ние не направим такъв списък или каквото и да е, определено от министъра на здравеопазването, ние рискуваме да напишем един текст, който да не действа след това, защото никой няма да знае кое е безплатно, кое е платено, кое какво е. Това е идеята на този законопроект – да разпишем нещо, което да се знае. Примерно: изкуствените стави са безплатни, протези или еди какво си – това е безплатно за тези хора. Един пакет, достатъчно широк според финансовите възможности, за да се знае: тази услуга е безплатна, тази не е. Сега държавата може да си позволи това, дай, Боже, по-нататък да може да си позволи абсолютно всичко.
    Това ми беше идеята, да можем да кажем какво е приложното поле на този законопроект. Защото иначе, пак повтарям, аз участвал в приемането на такива текстове, които са общи, казват нещо пожелателно и в следващия момент, когато трябва да се приложи, някак си не се получава в практиката.
    Това ми беше идеята, когато се изказах в Комисията по труда и социалната политика и това споделям сега с вас. Мисля, че има логика в това, което казвам.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Адемов.
    Заповядайте, господин Стоилов. Имате думата.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми колеги! Аз се надявам, че законопроектът ще бъде подкрепен, тъй като неговата социална обоснованост мисля, че не може да бъде подлагана на никакво съмнение. Дори съм озадачен, че твърде късно възникна тази инициатива и че този въпрос вече не е бил решен през миналите години. Защото, забележете. В момента става дума за около 11 000 души или между 10 000 и 11 000, които още са живи участници във войната. По статистика някъде около 3 000 души умират всяка година. Какво са 3 или 4 млн. лв., тъй като в годините те ще стават все по-малко като абсолютни средства, а няма да се увеличават средствата за тези хора, които ще преживеят още няколко години напред.
    След като държавният бюджет възстановява тези средства на касата, нека наистина в това, което се каза, в рамките на един определен пакет, достатъчно значителен, те да могат да ползват тази медицинска и дентална помощ. При това виждам, че част от хората в изпълнителната власт като социалният министър подкрепят този законопроект. Озадачен съм, че ръководството на Министерство на отбраната по-скоро е резервирано, което би трябвало да е основният застъпник на тази група, тъй като те работят с организациите на хората от резерва и от запаса.
    Но, така или иначе, мисля, че този въпрос трябва да бъде решен, а вече да бъдат доуточнени конкретните параметри между двете четения.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин Стоилов.
    Заповядайте, доктор Цеков. Имате думата.
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Никой не поставя под съмнение, че тези хора заслужават едно уважение и достойна старост и да им бъде помогнато в тежък момент.
    Както каза доктор Иванов, държавата през годините е правила и прави всичко възможно, за да може да даде заслуженото на тези хора.
    Аз ще подкрепя законопроекта със сигурност, защото ще бъде нечестно и неморално спрямо тези хора да не го подкрепим, независимо кой внася този законопроект.
    Мен ме притеснява едно – няма ясни финансови разчети. От становищата на различните министерства и ведомства, които изчетох, няма министерство, което да не застава зад идеята и зад законопроекта. Но съмнението по отношение на финансовата част е нещо, което смущава всички, включително министъра на отбраната, включително министъра на финансите.
    Пак казвам, аз ще подкрепя законопроекта, но между първо и второ четене вносителите да се постараят да предоставят една по-задълбочена икономическа рамка, един финансов анализ, за да се прецени дали може наистина това нещо да се случи още с приемането на държавния бюджет за 2012 г., а за това няма много време. Той е внесен, но може да се дебатира по него и знаем, че между първо и второ четене могат да се извършват размествания и промени в цифрите, ако има добра воля, разбира се.
    Лично аз съм и пристрастен към този законопроект, защото имам роднина – ветеран, на 91 години, участвал е в първата фаза на войната и е болен от левкемия в момента и се нуждае ежемесечно от поддържаща терапия.
    Аз ще приветствам, ако Министерството на отбраната, Министерството на здравеопазването и Министерството на финансите подкрепят с конкретни действия този законопроект, но вносителят да предостави по-точна информация и се надявам да се случи това нещо за следващата година.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Цеков.
    Давам думата за реплика на доктор Хасан Адемов. Заповядайте, господин Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Под формата на реплика искам да направя едно уточнение, доктор Цеков. Защо според мен – аз не съм разговарял с вносителите, но предполагам, че е много трудно да се направи такава финансова обосновка. Защо? По няколко причини.
    Ако за втората част – за тези примерно 500 лв., които са за погребение – на базата на статистика може да се допусне някаква сума, то за първата част – медицинска и дентална помощ – е много трудно да се предвиди колко от тези хора ще потърсят лекарска помощ.
    Аз от 20-годишния опит, който имам като практикуващ лекар, аз съм давал анестезия на 90-годишни хора с фрактура на шийката на бедрена кост, спомням си много добре, защото докторът е срещу мен – искам да ви кажа, че след като са на 90 години, тези хора са здрави. Не ги подценявайте. Защото, ако не са здрави, няма как да стигнат 90 години. Така че, недейте да си мислите, че те ще тръгнат да се юрнат да се възползват от тази финансова помощ. Всеки един бюджет, всяко едно министерство има възможности, има буфери, може да компенсира оттук – оттам, консолидира бюджет в края на годината.
    Така че не се притеснявайте за финансовите разчети и за сумата.
    Това е, което исках да кажа под формата на реплика.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Адемов.
    Давам думата за дуплика на доктор Цеков. Заповядайте, доктор Цеков.
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Мен лично като лекар и човек ме смущава втората част от законопроекта, че 500 лв. трябват за погребение, за да могат да бъдат погребани тези хора. Ние знаем, че има механизми в общините, когато има социално слаби хора – не само ветераните – биват съхранявани за сметка на общината и погребани след това пак за сметка на общината. Така че смятам, че това не стои като проблем.
    По-интересно ми е как бързо са сметнати цифрите – 3 000 лв. по 500 прави 1,5 млн. лв. и т.н. А по отношение на това дали може да се направи разчет за потребностите от здравна помощ, мисля, че може. Има начини как да стане. Това може да стане на база на рецептите, които са издадени на военноинвалидите може да се прецени колко са хронично болните, какво са консумирали и т.н. Това може да се направи разчет. Ние не казваме, че това ще стане като счетоводен разчет до шестия знак, но може да има някакъв ориентир, така че ние да имаме достатъчно мотиви, защото пред финансистите трябва мотивирано да обосноваваш исканията си.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Цеков.
    Други народни представители желаят ли думата? Не виждам.
    От името на Министерството на труда и социалната политика давам думата на господин Ивайло Иванов, който поиска думата. Заповядайте в рамките на няколко минути, защото имаме становища.
    ИВАЙЛО ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Министерството на труда и социалната политика подкрепя предложението за допълнение на Закона за ветераните от войните за осигуряване на еднократна сума в размер на 500 лв. при смърт на ветеран. Предлагаме сумата да се предостави на наследниците от държавния бюджет чрез Министерство на отбраната по аналогия на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, или от общините.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин Иванов.
    Не виждам други народни представители, които да желаят да вземат думата.
    Закривам дебата и преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев, на първо четене.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 17, „против” и „въздържали се” – няма.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 154-01-99, внесен от Ангел Найденов и Евгений Желев на 21.09.2011 г., се приема на първо четене.
    Поради изчерпване на дневния ред на заседанието, закривам заседанието.
    Благодаря на всички колеги и гости за участието.
    (Закрито в 14,35 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Десислава Атанасова)



    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума