КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 94
На 21.11.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г. – първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 94
На 21.11.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г. – първо гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 11,05 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Даниела Дариткова.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването.
Имам предложение за днешния дневен ред.
Във връзка с това, че се налага да гледаме – разпределен е на нашата комисия – законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. и там темите не са спорни и обширни, затова предлагам да включим като първа точка в днешното заседание законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането.
Поради тази причина предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 200-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. – първо гласуване.
2. Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г. – първо гласуване.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред?
Заповядайте, господин Стоилов. Имате думата.
ЯНАКИ СТОИЛОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз приемам Вашето предложение да бъде включена законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, но като точка втора, тъй като ние сме дошли зарази точка първа.
Така че нека това да остане точка първа, а предлаганата от Вас точка да бъде точка втора.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако позволите, да поясня, господин Стоилов. Понеже по този законопроект, който аз предлагам, няма да има големи дебати, тъй като промяната наистина е много кратка и е свързана с Европейския съд, ако сте разгледали същността на Кодекса. И, за да може част от нашите гости, които нямат отношение към точката за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, да могат да ни оставят спокойно да дебатираме по нея, затова настоявам тази точка да бъде първа.
Надявам се, че ще бъдем по-експедитивни и организирани в този смисъл.
Ще подложа на гласуване и двете предложения.
Първо подлагам на гласуване моето предложение за това редуване на точките в дневния ред.
Моля, гласувайте.
„За” – 11, „против” – няма, „въздържали се”- 2.
Господин Стоилов, мисля, че няма смисъл да гласуваме Вашето предложение? Благодаря Ви.
Дневният ред се приема.
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г. – първо гласуване.
Пристъпваме към точка първа от дневния ред:
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г. – първо гласуване.
По тази точка давам думата на представителите на Министерството на финансите.
Заповядайте, госпожо Бойкова. Имате думата.
МИЛЕНА БОЙКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители! И от името на вносителите – Министерството на финансите, и с присъствието на колегите от Комисията за финансов надзор съвсем накратко искаме да ви представим същността за необходимата промяна на Кодекса за застраховането.
С предложения законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането измененията са следствие и произтичат от решение на Съда на Европейския съюз под № С-236/09 Test-Achats, за осигуряване на коректното прилагане на директивите относно принципа на равното третиране на практика на мъжете и жените по отношение на достъпа и предоставянето на финансови стоки и услуги с цел гарантиране прилагането от страна на застрахователите и на пенсионно осигурителните дружества на правото на независещо от пола третиране на застрахователните премии и пенсии съгласно изискванията на визираното съдебно решение.
С това съдебно решение на практика се отменят разпоредбите на чл. 5, параграф 2 от Директивата за невалидна, считано от 21 декември тази година, която директива на практика допускаше държавите-членки да разрешават пропорционални разлики по отношение на премиите и добавките за осигурените лица, когато полът е определящ фактор при изчисляването на тези премии и добавки.
Така че съвсем накратко, вследствие на тази промоция, която изредих, основните прилагани промени в нашата страна това са промяна на разпоредбите на чл. 65а, ал. 1 от Кодекса за застраховане и респективно по отношение на чл. 246, ал. 3 от Кодекса за социалното осигуряване, като в тях бъде въведена пълна забрана за използването на пола като актюерски фактор при определянето на застрахователната премия и респективно при изчисляването на размера на пожизнената пенсия от фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване, без допускане, разбира се, на каквито и да било изключения в тези разпоредби.
Също така законът предвижда и отмяна на § 11а от Преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за застраховането и § 11в от Кодекса за социалното осигуряване поради отпадане на необходимостта и основанието за приемане от Комисията за финансов надзор на доклад относно изпълнението и използването на пола като актюерски фактор при определянето на застрахователните премии изчисляване на пожизнени пенсии.
И последно на вашето внимание да отбележа, че Европейската комисия издаде насоки за прилагането на директивата по отношение на отмяна на правилото на чл. 5, § 1 за независещите от пола на застрахованите лица премии и плащания на застрахователите, което всъщност ще се прилага от 21 декември 2012 г. нататък.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Бойкова.
От Комисията за финансов надзор имате ли допълнения? Няма.
Искам да поясня за всички, че бяхме направили стандартна процедура на изискване на становище от Комисията по здравеопазването, но не сме получили нито едно становище от тези, към които сме се обърнали. И затова нямате и предоставени. Обърнахме се към Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм, но и те не са получили становище по този законопроекта.
Така че, ако има сега изказвания или други мнения, моля, заповядайте.
Доктор Шарков, заповядайте. Имате думата.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Имам един въпрос. Тъй като честно си признавам, че не съм специалист по темата и нямам достатъчно познания, искам да попитам следното.
Всъщност премахваме едни чисто или леко дискриминационни текстове, които са съществували до момента. Тогава обаче защо ги запазваме, ако има автоматично подновяване на застрахователните договори след 20 декември 2012 г.?
Ако се сключват нови договори след 20 декември, няма да има дискриминация по пол. Ако има автоматично подновяване след 20 декември, си остава дискриминацията.
Така ли е или нещо бъркам?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
Заповядайте, господин Богоев.
БОРИСЛАВ БОГОЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Ако може, аз да отговоря, госпожо председател.
Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Шарков. Това е така поради простата причина, че ние очакваме, първо, че премиите по отношение на дамите малко ще се повишат, тъй като равноправието има цена. Досега те бяха смятани в групата на по-внимателните, в по-малко рисковата група и, ако страна по договора е жена, тя не би искала да промени условията, при които този договор вече ще бъде изпълняван.
Тоест, това, че има вече сключен договор и за автоматичното му подновяване би следвало да има съгласие от двете страни. Ако едната страна не се съгласи, тоест, целта на застрахователната компания е да бъде променен договора в срока, в който е предвидено, тогава, разбира се, остава в сила старият договор.
ВАНЬО ШАРКОВ: Извинявайте, госпожо председател.
Аз съм съгласен с Вас, ако я нямаше думата „автоматично подновяване”. Тук не става въпрос за изразено съгласие на двете страни. Тук става въпрос за автоматично подновяване след 20 декември 2012 г.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
Заповядайте, господин Петков.
НИКОЛАЙ ПЕТКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Чисто юридически само да отговоря. Ако мога да се включа, простете за това.
Въпросът опира до запазване на съществуващите права по съществуващи договори. Тоест, тук става въпрос за автоматично подновяване на договори, които не изискват предоговаряне. Всички договори, които изискват предоговаряне, тоест, съгласието на двете договарящи страни, това означава, че ще минат по новия ред, без тяхната дискриминация. Но при тези договори, които са предмет на автоматично подновяване, идеята при тях е страните да не загубят съществуващи права, тъй като договорите и в България по силата на Закона за задълженията и договорите имат силата на закон.
Това са съображенията ни.
БОРИСЛАВ БОГОЕВ: С други думи, ако няма други клаузи в този договор, които да бъдат променени и подлежат на предоговаряне от страните, тогава той наистина има клауза за автоматично подновяване и той автоматично се подновява. Не може едностранно застрахователната компания да принуди само заради тази директива да поиска да увеличи премията или по някакъв начин да постави в принуда застрахованото лице.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Богоев.
Има ли други въпроси? Не виждам.
Предлагам да пристъпим към гласуване на законопроекта.
Подлагам на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г.
Моля, гласувайте.
"За" - 15, "против"- няма, "въздържали се" - 3.
Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202-01-70, внесен от Министерския съвет на 26.10.2012 г., се приема на първо гласуване.
Благодаря за участието.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г. – първо гласуване.
Давам думата на вносителя доктор Шарков. Заповядайте, доктор Шарков.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз първо искам да попитам има ли тук някой от Министерството на финансите?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Няма представител, имаме становище, което е предоставено на всички народни представители в писмен вид.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря.
Уважаеми колеги, съгласно решение на Конституционния съд на Република България от 4 юли 2012 г. беше обявен за противоконституционен текстът в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., с който се реализираше трансфер от 100 млн. лв. от касата към Министерството на здравеопазването. В резултат на това решение е необходима актуализация на бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., за да могат останалите средства да се разходват за здравноосигурителни плащания.
С нашето предложение ние предлагаме с оглед натрупаните над 300 млн. лв. задължения на лечебни заведения за болнична помощ и поради неразплатените от касата надлимитни дейности на болниците за първите две тримесечия на 2012 г. – не знам защо за първите две не са платени, а за третото са платени – предлагаме с тези средства от близо 50 млн. лв. да се завиши разходът, който касае здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ.
Неслучайно попитах дали има представител на Министерството на финансите, защото в отговора, който получих от Министерството на здравеопазването за изразходваните средства, които са трансферирани от Националната здравноосигурителна каса, е казано, че до 30 юни 2012 г. от касата към министерството са преведени 49 972 000 лв. Решението на Конституционния съд, както ви казах, е от 4 юли 2012 г. Тоест, между превода на 49 972 000 лв. до решението на Конституционния съд има три дни.
В становището на Министерството на финансите обаче пише, че има непреведен остатък от трансфера на Националната здравноосигурителна каса към Министерството на здравеопазването за 2012 г. в размер на 41 млн. лв. Някъде се губят около 9 млн. лв. Какво се е случило с тях? За два дни ли са били преведени парите, преведени ли са наистина или са превеждани пари след решението на Конституционния съд. Но няма кой да ми отговори, защото ги няма представителите на Министерството на финансите.
Ако все пак някой знае отговора, нека да го каже.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
Сега вече от името на институциите или присъстващите гости можете да взимате думата за изказвания по този законопроект.
Заповядайте, доктор Кокалов. Имате думата.
ИВАН КОКАЛОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Ние имаме официално становище на КНСБ, с което подкрепяме внесения законопроект.
Но аз искам да отговоря на един от въпросите, тъй като все пак съм член на Надзорния съвет и също се интересувам от някои неща, защо се случват така.
Тъй като и аз също съм поставят този въпрос, доктор Шарков, защо първо и второ тримесечие надлимитните средства не се изплащат, а за третото тримесечие всичко се изплати. Това е така по простата причина, че текстът от закона ни забраняваше при условие, че имаме пари, да бъркаме в резерва. Сега за следващата година мисля, че този текст го отстранихме и че можем оперативният резерв на касата да го ползваме през цялата година. Тоест, ние в месец септември нулирахме, тоест, изхарчихме парите и тогава бръкнахме в резерва.
Сега сме взели решение, че при условие, че има средства, останат средства, надяваме се и с това, което днес ще гласувате, да можем да разплатим първо и второ тримесечие, защото действително колегите по болничните заведения чакат тези средства.
Това е причината, просто имаше законова забрана, а не, че ние нямаме желание.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Кокалов.
Има ли други желаещи за изказвания?
Заповядайте, доктор Райчинов. Имате думата.
ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители, дами и господа, уважаеми колеги! Ние също сме внесли своето становище, запознати сте с него. Виждам, че всички становища с изключение на това на Министерството на финансите, са положителни, тоест, подкрепят приемането на законопроекта и на тази поправка.
Имам една молба. Нека не ползваме термина „надлимитни” средства. Такива няма. Ние имаме прогнозни бюджети, има реално изработени от болницата дейности и те следва да бъдат платени. Лимит на броя болни, на брой лечение, няма как да има. Затова просто нека да забравим този термин.
ВАНЬО ШАРКОВ: Затова думата е в кавички.
ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Да, мисля, че въобще и по принцип терминът трябва да изчезне от употреба.
Това, което ми прави впечатление, че министър Дянков каза вчера сутринта по БНТ, че тези същите средства ще отидат в държавния резерв. Това каза той вчера, имам записа на неговите думи. Сега казва, че ще отидат по сметките на Националната здравноосигурителна каса в БНБ. Но не каза по никакъв начин дали могат или не могат да се ползват. Моето твърдо впечатление е, че не могат. Явно тези пари според Министерството на финансите не трябва да се ползват.
Моето твърдо убеждение за съжаление е, че независимо от Комисията по здравеопазването Комисията по бюджет и финанси ще отхвърли този законопроект, следващото - също. Или, ако това се случи, дали са 41 милиона, според мен по-прав е доктор Шарков, че са 49 милиона лева вноски на българските граждани, направени от тях, ще бъдат откраднати или косвено ще се качат данъците с по няколко лева на всеки българин, защото те ще отидат наистина не в БНБ. Аз не знам какви сметки има Националната здравноосигурителна каса в БНБ, аз мисля, че там има само работни сметки, няма депозитни, спестовни и някакви други, където касата да сложи тези пари. Ако ги сложи, лихви ли ще носят тези пари. Ако ще носят лихви, къде са тези лихви.
Изобщо отговорът на Министерството на финансите е подигравка и с Комисията по здравеопазването. Съжалявам, че го казвам, но е така.
Искрено се надяваме и Комисията по бюджет и финанси да подкрепи внесения законопроект, за да отидат тези пари не за друго, а по предназначение. Парите, събрани от хората, да се върнат под формата на здраве пак при тях. Това очакваме.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Райчинов.
Има ли други изказвания?
Госпожа Пенка Георгиева има думата. Заповядайте, госпожо Георгиева.
ПЕНКА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа! От името на всички национално представителни пациентски организации, тъй като тук има становище само от една, ще кажа, че категорично подкрепяме законопроекта, внесен от доктор Шарков, тъй като това са вноски, които са събирани от гражданите и трябва да отидат за здраве.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Георгиева.
Заповядайте, доктор Гигов. Имате думата.
КРАСИМИР ГИГОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители! И аз като член на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса подкрепям и по целесъобразност и от правна гледна точка предложението на доктор Шарков и групата народни представители.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря ви, доктор Гигов.
За изказване думата има доктор Желев. Заповядайте, доктор Желев.
ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа, уважаеми колеги! Според мен тези пари не са все още във фискалния резерв, те са в бюджета на касата. Без решение на Народното събрание няма как те да се прехвърлят където и да било. Не е правено подобно предложение за актуализация на бюджета. Обаче с приемането на бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., така, както ги направихте в 2011 г.
Приемането на бюджета тогава на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г. стана едновременно с актуализацията на бюджета за 2011 г.
Предложенията са идентични. Тези пари според мен могат и трябва да бъдат върнати и дадени в разпореждане на касата, защото те са в бюджета на касата и това може да стане по двата начина – или с приемането на законопроекта на колегата Шарков, или по този начин, който ние предлагаме.
Аз ще подкрепя това предложение на колегата Шарков.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Желев.
Националната здравноосигурителна каса с нейния управител доктор Цеков ще изрази становище.
ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми представители на надзора, съсловни организации.
Ние подкрепяме така направеното предложение и ще се радваме, ако наистина се финализира и в пленарна зала това предложение и бъде актуализиран бюджетът на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Цеков.
Има ли други изказвания?
Доктор Сахлим, заповядайте. Имате думата.
НИГЯР САХЛИМ: Благодаря Ви, госпожо председател! Ние с моите колеги сме сезирали Конституционния съд за този текст и естествено е да подкрепим предложението на доктор Шарков, защото би било справедливо поне остатъка, макар и малък, от последния трансфер към бюджета на държавата от Националната здравноосигурителна каса да остане в касата и да отиде за здраве.
Другият вариант е действително така, както са направили колегите от БСП и ние сме внесли нашето предложение, тези пари да се използват в бюджета за тази година при много по-сложна процедура – с приемане и промяна на приходите и трансферите в бюджета на Националната здравноосигурителна каса, както и разходите, които да отразяват това.
Аз мисля, че Комисията по здравеопазването ще гласува така, както трябва да го направи, тоест, с чест трябва да излезе от тази ситуация.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Сахлим.
Има ли други изказвания? Не виждам.
Предлагам да пристъпим към гласуване.
Подлагам на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г.
Моля, гласувайте.
"За" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г., № 254-01-103, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 01.11.2012 г., се приема на първо гласуване.
Благодаря на всички за участието в днешната комисия.
Закривам заседанието.
(Закрито в 11,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Даниела Дариткова)
Стенограф:
(Божидарка Бойчева)