Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
18/12/2012
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването






    П Р О Т О К О Л
    № 96




    На 18.12.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г. – първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01.121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г. – първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването






    П Р О Т О К О Л
    № 96




    На 18.12.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г. – първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01.121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г. – първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,05 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Даниела Дариткова.

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването.
    Мисля, че можем да пристъпим към днешния дневен ред.
    Уважаеми колеги, в предварително обявения дневен ред беше включен законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г.
    Тъй като след обявяването на дневния ред за днешното извънредно заседание, в „Деловодството” на Народното събрание са постъпили още два законопроекта, уреждащи една и съща материя, а именно изменения и допълнения на Закона за здравното осигуряване на основание чл. 71, ал.1, изречение първо от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание правя предложение в дневния ред за днешното заседание да бъдат включени за обсъждане на първо гласуване и законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г., и законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г.
    Има ли обратно предложение? Не виждам.
    Подлагам на гласуване така направеното от мен предложение за включване на двата законопроекта в дневния ред на нашето заседание и подлагам на гласуване целия дневен ред.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 16, „против” – няма „въздържал се”- 1.
    Дневният ред се приема.
    1. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г. – първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01.121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г. – първо гласуване.

    Уважаеми колеги, само едно уточнение. В 13,00 ч. имаме извънредно заседание на Народното събрание. Ще моля всички да бъдат максимално кратки в изказванията си. Същото се отнася и до нашите гости, за да можем да приключим работата навреме и да се включим в заседанието на Народното събрание.
    ХАСАН АДЕМОВ: Защо ни ограничавате?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз помолих, не направих никакво процедурно предложение.
    ХАСАН АДЕМОВ: След като заседанието на Народното събрание е от 13,00 ч., защо не насрочихте извънредното заседание на Комисията по здравеопазването по-рано? Да го бяхте направили от 11,00 ч. тогава.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, гласувахме дневния ред. Заседанието е започнало. Ако имате някакви други процедурни предложения, моля да ги отправяте своевременно.
    Сега приемам това Ваше намесване в работата, доктор Адемов, като начин за губене на време, за да може наистина да не стигнем до някакво решение и да не се включим в следващото заседание.
    Уважаеми колеги, по първия законопроект като вносител си позволявам да представя мотивите към предлагания от мен законопроект. Всички присъстващи сте запознати с факта, че към настоящия момент има решение на Българския лекарски съюз за неподписване на Национален рамков договор за медицинските дейности за 2013 г.
    Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал. 8 от Закона за здравното осигуряване в случаите, когато национален рамков договор не се подпише, остават условията и сроковете, определени в закона и действащия досега Национален рамков договор.
    При прилагането на горепосочената разпоредба е установено, че е налице празнота в нормативната уредба на този вид обществени отношения. Този факт наложи внасянето на настоящия законопроект, който има за цел създаването на правна възможност за финансиране на нови дейности със средства от бюджета на Националната здравноосигурителна каса в случаите, когато няма приет национален рамков договор за медицинските и съответно за денталните дейности, като се предлага условията, редът и критериите по чл. 55, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване за тези дейности да бъдат определяни с решение на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса по предложение на управителя на Националната здравноосигурителна каса.
    Предвижда се министърът на здравеопазването да съгласува решението и да го обнародва в „Държавен вестник”.
    Предлагам първо да чуем мотивите на всички вносители последователно по тези законопроекти и после да пристъпим към общо обсъждане, защото те касаят една и съща материя.
    Заповядайте, доктор Шарков, имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми колеги, законопроектът, който ние с доктор Костов внесохме, касае същата материя.
    След като в последните дни стана ясно, че не може да има, няма възможност за постигане на договореност между Българския лекарски съюз и Националната здравноосигурителна каса за приемане на национален рамков договор за медицинските дейности за 2013 г., при така създадената фактическа обстановка се налага да бъдат направени промени в Закона за здравното осигуряване поради невъзможност Националната здравноосигурителна каса през своя бюджет да финансира медицинските дейности, които до момента са били приоритет и задължение на Министерството на здравеопазването, защото се отнасят до всички български граждани, а не само здравноосигурените.
    Дейностите по заплащане на ваксините за задължителната имунизация и реимунизация, амбулаторното проследяване на болните с психични заболявания, амбулаторното проследяване на болни с кожно-венерически заболявания, интензивното лечение, асистираната репродукция никога не са били и не могат да бъдат финансирани чрез приходи от здравноосигурителни вноски, особено след решението на Конституционния съд.
    Внасяме този законопроект като единствена възможност да бъде запазен и изпълнен ангажиментът на държавата към осигуряване финансиране на имунизациите, грижата за хората с психични и кожно-венерически заболявания и запазване на Фонда за асистирана репродукция.
    Аз не знам от Министерството на финансите никой ли не е поканен или просто никой не е дошъл, защото според нас Министерството на финансите забърка целия този хаос на практика с унищожаването на Фонда за асистирана репродукция, защото това си беше един фонд, който си работеше изключително добре, под контрола на гражданските организации и хората, които пряко ги касае дейността на този фонд. Там нямаше нито възникване на скандална ситуация, нито проблеми с работата на Фонда за асистирана репродукция до момента, в който Министерството на финансите решиха да прехвърлят това задължение и отговорност на Националната здравноосигурителна каса при положение, че може би всички са очаквали да възникне една такава ситуация. Мисля, че това беше дискутирано и по време на дебатите по приемането на бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
    В крайна сметка тук трябваше да има представител на Министерството на финансите, защото, пак казвам, те забъркаха тази каша и те са виновниците за това извънредно заседание на Комисията по здравеопазването.
    Нашето предложение е тези дейности да продължат да се финансират по досегашния ред, тоест, от Министерството на здравеопазването след съгласуване с Министерството на финансите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Госпожо Манолова, имате думата.
    МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Липсата на диалог от страна на ГЕРБ и нежелание да слушат аргументи нито на опозицията, нито на съсловните организации, нито на гражданите, доведе до днешната ситуация, а именно след неподписването на Национален рамков договор касата да е в хипотезата на невъзможност по действащото законодателство да разплаща дейности, свързани с интензивните грижи, Фонда за асистирана репродукция, имунизациите и реимунизациите.
    Типично за ГЕРБ, те предлагат законодателна промяна, с която да елиминират изцяло Българския лекарски съюз, да им кажат: гледайте си работата, не ни интересува вашето мнение, ние ще заместим вашето съгласие с едно решение на Управителния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
    Това е поредната крака в посока одържавяване на Националната здравноосигурителна каса и пълно отмятане от предизборните обещания на ГЕРБ, защото ще припомня, уважаеми колеги, че в сектор здравеопазване едно от нещата, които ГЕРБ заяви, е, че ще върне договорното начало и че ще държи на принципа на договорното начало. Е, виждаме в създалата се ситуация колко ГЕРБ се интересува от договореностите и от съгласието на съсловните организации.
    Затова аз също със своя законопроект предлагам решение на създалата се ситуация, а именно в случаите, в които няма подписан Национален рамков договор, когато в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса са включени нови дейности, тяхното финансиране да се извършва по досегашния ред или от Министерството на здравеопазването.
    Мисля, че това е един по-честен подход и към съсловните организации и най-вече към здравноосигурените български граждани, които в резултат на промените, които ГЕРБ направи, ще трябва със здравните си вноски да плащат и дейности, които са изцяло ангажимент на българската държава.
    В подкрепа на всичко, което казах, е и вчерашното решение на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса, според което сумите от преизпълнението по събираемостта на здравните вноски ще бъдат пратени в държавния бюджет. Само 10 млн. от тях ще се използват за дейности на касата. Тоест, господин Дянков и тази година, както се казва, въпреки решението на Конституционния съд, въпреки общественото недоволство, така, от гола душа, успя да прибере 50 млн. лв. неосъществен трансфер и сега още 40 млн. лв. от повишената събираемост на здравните вноски на българските граждани, тоест, да ги вземе от хората, които си плащат осигуровките и да ги „блъсне” в бездънната държавна хазна, където да ги харчи за каквото си иска. Ако ги харчеше за увеличение на майчинството или на детските надбавки или тези 90 млн. отидеха за коледни бонуси на пенсионерите, за коледни надбавки на пенсиите, защото те биха стигнали за едно такова нещо, аз лично бих си замълчала. Но понеже те отиват да се използват за каквото реши правителството, а не за хората, затова поставям тук този въпрос.
    Освен това с моя законопроект уреждам още два въпроса. Единият е свързан с процедурите, по които български граждани получават възможност да се лекуват в чужбина. Според сега действащото здравно законодателство един здравноосигурен пациент може да се лекува в чужбина освен, ако отговаря на условията, но и ако получи предварително разрешение от Националната здравноосигурителна каса.
    Има случаи, в които здравословното състояние на хората не позволява да се мине дългата административна процедура и те получават това разрешение, когато вече не е необходимо или пък, ако отидат и се лекуват в чужбина, без да са го получили, след това не могат да бъдат компенсирани за сумите, които са похарчили за своето лечение зад граница.
    Искам да ви обърна внимание, че тези текстове са в противоречие с редица европейски регламенти, които съм цитирала подробно в мотивите на моя законопроект. Освен това съм ви приготвила и едно решение на Съда в Страсбург, което казва недвусмислено, че този ред - той е по делото на Елчинов срещу Националната здравноосигурителна каса – в което се казва ясно, че българското законодателство в тази си част, в която обвързва възможността на един гражданин да се лекува в страна-членка, с предварително дадено разрешение от Националната здравноосигурителна каса, противоречи на нормите на европейското право, които са задължителни за нас като страна-членка на Европейския съюз.
    Оставам настрана факта, че и в момента е в процес на ратификация една директива, която продължава да разширява правата на гражданите на европейските страни да се лекуват в други-страни-членки, при едни още по-облекчени условия и която директива ще трябва да бъде ратифицирана, ако не бъркам, до края на 2013 г. Но, така или иначе, действащите регламенти са задължителни и към настоящия момент и това е едно противоречие на Закона за здравното осигуряване с европейското право.
    Освен това правя и едно друго предложение, което засяга един голям кръг пациенти, чиито лекарства за домашно лечение и медицински изделия се реимбурсират напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса. Възможността да се включват нови заболявания в списъка на тези, чийто лекарства се реимбурсират само веднъж годишно, на практика оставя много пациенти без възможност да ползват тази преференция като здравноосигурени. Това се отнася до пациентите, които са болни от ревматични заболявания, от болестта на „Бехтерев”, от други болести. Тези пациенти напоследък се обърнаха и към нас, в парламента, предполагам и към Комисията по здравеопазването да ни информират за съществуващия проблем.
    Тоест, предлагам промяна в чл. ...
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Кое е това заболяване, което сте написали, понеже всички сме много изненадани тук като лекари, не можем да разчетем заглавието.
    МАЯ МАНОЛОВА: Не е важно изписването на заболяването.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Това е важно, ние сме Комисията по здравеопазването. Първото заболяване ни е интересно.
    МАЯ МАНОЛОВА: Ревматоиден артрит, травматични заболявания...
    Съществува, съществува проблем за болните от различни заболявания, който вие като лекари би следвало много добре да знаете, с включването само веднъж в годината на техните заболявания в списъка на болестите, чийто лекарства се реимбурсират.
    С това предложение мисля, че би се създал един по-справедлив ред за тези хора, което Вашето подигравателно внушение като лекари просто на мен лично ми е необяснимо. Но, както и да е, това е ваша грижа. Аз се изненадвам, че вие за първи път чувате за съществуването на този проблем и се радвам, че съм могла да допринеса с нещо за вашата информираност за проблемите на хората, но към мен нееднократно са се обръщали пациенти поради проблемите, които създава този законов текст. Вие смятате, че той е о, кей, по начина, по който е написан. Ваша е отговорността да отхвърлите това предложение.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Манолова.
    Има думата доктор Лъчезар Иванов, като съвносител на първия законопроект поиска думата.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа! Мисля, че след просторното изложение на госпожица Манолова стана ясно, че тук в случая аргументите са изключително политически и в момента се използват политически.
    Позволявам си да кажа това нещо, защото явно някои хора – в случая визирам преждеговорившата – е забравила, че от 2006 до 2009 г. не бяха подписани Национални рамкови договори. Може би тогава диалогът с Българския лекарски съюз е бил по-добър и съответно с Министерството на здравеопазването. Не се ангажирам да го коментирам. Но говоря само факти.
    През тези три години не беше подписан рамков договор и въпреки всичко мога да кажа защо работеше Националната здравноосигурителна каса. Извинявам се за тези, които знаят, но припомням за тези, които не са били членове на тази комисия. Това беше с поправката на доктор Щерев, която даде възможност Националната здравноосигурителна каса да работи при неподписване на рамков договор. Това е като начало.
    Второ, искам да припомня тук на всички колеги, че Българският лекарски съюз в тези три години при провеждането си на своите – понеже тук беше засегната темата – редовни изборни конференции не подписа рамков договор, тъй като в самия Лекарски съюз има изключително много политизиране на елемента „подписване”.
    Аз тук трябва да кажа нещо, което всички трябва да знаят. Преди да се състои Събора на Българския лекарски съюз – ето тук има доста свидетели – във вторник имахме пълна договореност да бъде подписан Националният рамков договор. Това не е тайна за никого и аз мисля, че тук всички трябва ясно да го кажем на висок глас, включително в присъствието на пациентски организации си стиснахме ръцете.
    Какво се случи?
    ВАНЬО ШАРКОВ: Кои са присъствали на стискането на ръцете?
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Направете ми реплика след малко и ще Ви кажа. Благодаря.
    Продължавам по-нататък. Тъй като тук се използва моментът, че бюджетът както на Националната здравноосигурителна каса, така и републиканският бюджет е приет, в момента след решението на Българския лекарски съюз да не се подпише рамковия договор, какво може да се случи и какво по-точно ще се случи, ако ние не бяхме внесли тези поправки.
    Аз се обръщам към всички съсловни организации тук, за да обърна внимание, че най-важното според мен е грижа на всички тук присъстващи от Комисията по здравеопазването, на всеки, от който малко или много зависи здравеопазването в нашата страна, е да не оставим хората без лечение, да не оставим хората без финансиране.
    Ако ние подходим безотговорно, защото за мен в случая тук освен политическите мотиви ние трябва да мислим на първо място за хората и за пациентите. Ако не бяхме внесли тези поправки, какво правим? Кой ще финансира тези дейности – питам аз?
    А нима конфликтът, който беше през 2006 г,. когато доктор Щерев вкара поправката, нямаше същият ефект? Тогава примерно, ако не беше вкарана тази поправка, как щяха да се лекуват пациентите, питам аз, при неподписване на рамков договор? Щеше да се получи едно бламиране на системата. Така ли е?
    Аз виждам, че тук има присъстващи от пациентските организации. Много е важно да чуем и тяхното мнение, защото ние се опираме до тях, само когато трябва да бъдат използвани –примерно – в една или друга кауза.
    Затова аз сега отговорно заявявам, че с чиста съвест съм сложил своя подпис като съвносител на този законопроект, защото аз не мога да изляза на улицата или да отида утре в болницата и да видя хора, които няма да бъдат финансирани поради това, че Българският лекарски съюз, включително виждам една добра политическа подкрепа, която всички добре знаем какво цели: ако не си идем с добро, ще си идем с ..... Ето, виждаме вече в момента в една много добре разиграна и използвана ситуация да се поставят хората и да поставят една политическа партия – ГЕРБ – на колене.
    Уверявам ви, че това не е добрият ход и аз мисля, че всеки, който се замисли, ще разбере, че в случая при осигурено финансиране, гласуван бюджет – какво искаме? Искаме да оставим хората без финансиране в интензивните и да не изброявам всички случаи, тъй като времето е малко.
    Ние ги оставяме. Аз не мога да се усмихна, доктор Адемов, и с усмивка да кажа, че ние ги оставяме. Напротив, аз съм изключително притеснен, изключително притеснен от случващото се днес.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Иванов.
    За реплика пръв поиска думата доктор Шарков. Заповядайте, доктор Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Понеже доктор Иванов помоли да му направя реплика, кажете кой е бил на тази среща и кой си е стискал ръцете, защото хората остават с впечатление, че цялата Комисия по здравеопазването е постигнала тази договорка. Аз за първи път чувам, че е имало такава договорка, на която са присъствали пациентските организации и как някой поема ангажименти при положение, че Лекарският събор има почти 300 души членове на Събора, които едва ли са знаели, че има такава договорка.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, доктор Адемов, за втора реплика.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми доктор Иванов, ако си спомняте процедурата по обсъждане бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., аз имах възможността да попитам управляващи и вносители: ако не се подпише Националният рамков договор, какво се случва, тъй като тогава имаше заявления, преди тези всички законопроекти, на Председателя на Българския лекарски съюз, че на 90 процента към онази дата няма да има подписан Национален рамков договор.
    Вие подминахте това предупреждение, защото ние знаехме, че ще се стигне дотук, ако не се подпише рамков договор. Вие трябваше да бъдете достатъчно съобразителни и да предотвратите тази възможност. Не го направихте. Сега правите извънредно законодателство на пожар. И трябва да си го признаете.
    Второто нещо, което искам да Ви попитам и с това приключвам, за да не губя времето на комисията, госпожо председател. Казвам и питам: кои са политическите аргументи според Вас. Кажете ми един политически аргумент.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: За трета реплика има думата доктор Сахлим. Заповядайте, доктор Сахлим.
    НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми доктор Иванов, напоследък стана модерно да бъдат обвинявани всички, които изразяват различно мнение от вашето, на управляващите в някакви политически спекулации.
    В Декларацията на Българския лекарски съюз е казано, че Националната здравноосигурителна каса се използва като политически инструмент. Нелепо е да се обвинят 90 процента от лекарите там, че са манипулирани от някого политически. Законодателната суматоха, която създадохте в момента, беше предначертана.
    Българският лекарски съюз многократно от лятото ви заявява, че не одобрява прехвърлянето на дейности от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса, че не одобрява методиката. Предложихме изслушване в комисията. Избрано беше време, когато Българският лекарски съюз отсъстваше или поне ръководството отсъстваше от София.
    Вие продължавате да поддържате следния стил. Да, дълго ще ви оставим да говорите, да предлагате вашите мнения, да обсъждаме вашите идеи и накрая просто не приемате нито една идея нито на опозицията, нито на съсловните организации. Това не е диалог. Това е подход от позиция на силата на управлението.
    Само ви напомням, че трите години, през които не беше подписан рамков договор, всъщност искането на Андрей Кехайов тогава и на съсловната организация беше да се дадат 3,5 млрд. лв. при бюджет, който беше предложен в рамките на 2,5 млрд. лв. Това бяха различията и те бяха наистина принципни. И сега са принципни различията, защото прехвърлянето на дейности от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса не са нови обществени отношения, госпожо председател.
    Новите обществени отношения ги създадохте вие. Смесихте понятията здравноосигурителен модел, здравноосигурителен пакет, здравноосигурителни права, здравноосигурителни привилегии с ангажименти в общественото здравеопазване. Имунизациите на децата са ангажимент на държавата. Финансирането на ин витро процедурата неслучайно е от фонд и Ви съветвам да не се сравнявате с доц. Щерев, губите от това сравнение.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Иванов, имате възможност да отговорите на репликите.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Нито за миг не съм се сравнил с никого, всеки представлява себе си. Всеки олицетворява себе си с името си.
    Що се отнася до имунизациите на децата, децата в България осигурени ли са? Питам? Риторично отговарям: осигурени са. От държавата са осигурени. Така че на първия въпрос – защо се прехвърлят дейности – а защо не? Няма дете в България, което да не е осигурено.
    Сега подред на Вашите питания. Минаваме по-нататък. Що се отнася до това кои са политическите моменти? Искам да кажа, че още когато приемахме бюджета, доста добре и доста просторно изложихте Вашата позиция как няма да се случат нещата. В момента гледам отстрани едни хора, които задават въпроси, които искат да не се случи пациентите да бъдат финансирани и съответно дейностите да не бъдат финансирани.
    Глупости ще говориш навън, извън тази зала.
    Ако обичате, госпожо председател, да не ме репликират по този начин.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля ви наистина да се вслушваме и да се уважаваме, ако обичате, колеги. Разбирам, че сме много емоционални, но нека да бъдем прагматични и концентрирани върху работата на комисията.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Говорим за политическите моменти. Когато има действително една опозиция – понеже казвате, че нямаме чуваемост, че ние не сме подхождали... – аз искам да задам въпроса: в тези три години, когато не се подписваха договорите – и това е отговор и към доктор Шарков – участваше ли Комисията по здравеопазването в преговорите? Благодаря ви. Не е участвала. Комисията по здравеопазването, когато в тези три години не се подписаха рамковите договори, не е участвала. Понеже зададохте въпроса кой от комисията е присъствал, от комисията е присъствал председателят на Комисията по здравеопазването.
    Продължавам. Никога Комисията по здравеопазването не е участвала в тези преговори. Участват съсловните организации, участва Националната здравноосигурителна каса и всички заинтересовани страни.
    За да бъда по-кратък, ще кажа следното. В днешния ден сме се събрали да намерим решение на проблема. Ние сме избрали начина и метода с финансирането на тези дейности, упоменати в предложението ми. Сега ще видим кой от присъстващите ще подкрепи и ще видим дали тези хора, понеже всичко тук се прави в името на хората, на загрижеността за тяхното здраве, за здравето на пациентите, за здравето на нацията, ще видим как и кой ще гласува и както цитирам доктор Адемов, ще сложим списъка, за да видим кой е против финансирането на съответните дейности, там, където му е мястото.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Иванов.
    Аз се извинявам, уважаеми колеги народни представители, но съвсем нарушихме принципите, защото първо трябва да чуем мнението на министъра на здравеопазването и после ще имате възможност да се изкажете още веднъж.
    Давам думата на министъра на здравеопазването госпожа Десислава Атанасова да изложи становището на Министерството на здравеопазването по предложените законопроекти.
    Заповядайте, госпожо министър.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Дами и господа народни представители! Действително до тази ситуация с предлагане на законопроекти за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване се стигна, след като с решение на Събора на Българския лекарски съюз беше отказано подписването на национален рамков договор за 2013 г.
    Казвам го с тъга, тъй като това направи невъзможно договорените между експертите от Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз през предходните месеци и постигнато решение да има нови дейности, да има нови пътеки, направи невъзможно финансирането им за 2013 г.
    Ако беше се случило подписването на национален рамков договор за 2013 г., можеше да има клинични пътеки за будна кома, клинична пътека за реконструктивна хирургия, клинична пътека за първичен имунодефицит, клинична пътека за остро възникнали състояния при деца.
    Няма да говоря точно пред вас шанс на колко болни българи беше да осъществят лечението си със средства от Националната здравноосигурителна каса. Вие сте лекари и можете да го прецените.
    Така или иначе, неподписването на Националния рамков договор направи невъзможно да бъдат увеличени средствата например за цената на раждането. Предложението и съгласието от страна на Националната здравноосигурителна каса беше да бъдат увеличени цените за раждане от 500 лв. на 580 лв., да бъдат увеличени средствата по клиничните пътеки за педиатрия и пулмология при възрастни и при деца, да се включат в основните пакети изследванията за Хашимото при жените и ехографията на млечните жлези, особено на фона на увеличението на онкологични заболявания.
    Така или иначе, е факт, че дейностите по медицинското обслужване на пациентите, нуждаещите от интензивно лечение, на пациентите с онкологични заболявания, нуждаещи се от високотехнологични изследвания с ПЕТСКЕН, имунизациите на всички деца до 18 години и всички останали, включени в дейностите, които се прехвърлят към касата, трябва да ги обезпечим.
    Аз се надявам, че вие наистина ще вземете едно високоотговорно решение, като подкрепите предложенията на колегите доктор Дариткова, доктор Иванов и госпожа Менда Стоянова.
    Така или иначе, вече имаме приет Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, имаме осигурено финансиране за тези дейности, приет е и Законът за републиканския бюджет. Тоест, това автоматично изключва предложенията на доктор Шарков и на госпожа Манолова.
    Така или иначе вече е факт Наредба № 40 за основния пакет, нещо, което не се е случвало – мисля – почти никога през годините – Наредба № 40 да бъде обнародвана преди да бъде обнародван бюджетът на Националната здравноосигурителна каса. Вече е факт и методиката по остойностяване на дейностите за 2013 г. и наистина ние като Министерството на здравеопазването положихме усилия така, че да не изненадаме нито Националната здравноосигурителна каса, нито договорния им партньор – Българския лекарски съюз.
    Използвам възможността накрая да кажа, че благодаря на Българския зъболекарски съюз, който през целия този период договори дейностите. Никога не е имало проблеми при уточняване на средствата, които ще се отделят, и винаги са постъпвали отговорно.
    Надявам се, че ще вземете решение в полза на пациентите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо министър.
    Думата има Управителя на Националната здравноосигурителна каса доктор Цеков. Заповядайте, доктор Цеков.
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо министър Атанасова!
    Ние сме си дали становищата по трите законопроекта, но от трите, които са предложени, ние виждаме решение на проблема само в един и това е законопроектът, който е предложен от вносители доктор Дариткова, доктор Иванов и госпожа Менда Стоянова.
    При създалата се ситуация предложението на доктор Шарков ни препраща към стария вариант. Очевидно в бюджета няма предвидени средства в Министерството на здравеопазването да покрива тези разходи. Поради това смятаме, че той не е приемлив за Националната здравноосигурителна каса.
    Що се отнася до другия законопроект – на госпожа Манолова – аз смятам, че тя интерпретира вече добре установени както законодателни, така и фактически практики за реализацията на лечението на българите в чужбина и там не виждам какво съществено може да променим към настоящия момент.
    А що се отнася до Регламента за свободно движение на пациенти, който трябва да бъде приет до края на месец октомври 2013 г. в България, там има коренно различни постановки от това, което се интерпретира в законопроекта. Така че смятам, че и това не попада в темата, която вълнува в момента Националната здравноосигурителна каса и българското общество, а именно как ще се заплащат дейностите, които преминават от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса.
    Затова подкрепям – казвам още веднъж – законопроекта, внесен от тримата народни представители от ГЕРБ и се надявам, той да може да намери отражение със знак плюс при вашето гласуване.
    Искам само за аудиторията да внеса някои пояснения по отношение на прекаленото драматизиране на процеса на неподписване на Национален рамков договор.
    Съвсем отговорно преговарящите страни от Българския лекарски съюз и от Националната здравноосигурителна каса свършиха своята работа в продължение на седем месеца. Мога да кажа, че при заключителния етап, дори с участието на представители от Надзорния съвет, бяха постигнати редица компромиси и те бяха преди всичко от страна на Националната здравноосигурителна каса и бяха предложени такива ценови условия в определени отношения, които в цифрово изражение доближаваха 40 млн. лв. в повече от това, което ни беше предвидено по бюджет. Ние знаехме, че поемане риск, но го поехме в името на българските граждани, които очакват да получат нещо повече от това, което са получавали до момента и да получат нещо повече за парите, които внасят в здравноосигурителния фонд.
    Разбира се, нещата не се случиха. За наше удовлетворение в мотивите за неподписване на Националния рамков договор виждаме, че там не стоят проблеми между касата и Българския лекарски съюз, а там се изтъкваха други мотиви, които не са от компетенцията нито на управителя на Националната здравноосигурителна каса, нито от компетенцията на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
    Аз все пак смятам, че независимо, че няма да има рамков договор, ние имаме един добре структуриран Национален рамков договор от 2012 г., по който сме работили през цялата 2012 г. Не виждаме съществени проблеми той да продължи и следващата година. Единственото нещо, за което аз лично съжалявам, че около 250 български граждани, които са в будна кома, няма да можем да ги върнем в болниците и да им подсигурим лечение. Също така няма да можем да удовлетворим исканията на педиатрите неясните състояния при спешност при децата, които консумират през първите 24 часа значителен финансов ресурс, няма да можем да го обезпечим и тази година.
    Но все пак с включването на евентуално новите дейности по начина, който предлагат народните представители от политическа партия ГЕРБ, аз се надявам, ние да успеем да реализираме дейностите, които идват от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса. Ние сме готови за това. Декларирам го. Всичко като поднормативни документи, като правила е направено, разписани са нещата. Ние нямаме притеснения, че ще реализираме тези дейности, още повече, че с Министерството на здравеопазването работим в много добра координация.
    Тук е мястото да спомена, че дейността ин витро в никакъв случай няма да пострада от това, че идва в Националната здравноосигурителна каса. Ние запазваме логистиката на процеса такъв, какъвто е бил до момента и се съобразяваме с конституционното решение, че не може парите от касата да отиват в Министерството на здравеопазването. Затова ние ще поемем разплащането на този вид дейност директно и ще договаряме с изпълнителите на този вид дейност.
    Разбира се, щеше да бъде най-добре това да бъде в рамките на Националния рамков договор, както го бяхме договорили с Българския лекарски съюз, но очевидно това няма да стане. Трябва да се върнем към реалностите и, за да може да осъществи дейността си Националната здравноосигурителна каса, аз призовавам народните представители да подкрепят проекта, внесен от госпожа Дариткова, госпожа Стоянова и господин Лъчезар Иванов.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Цеков.
    За изказване се е записал председателят на Българския зъболекарски съюз доктор Борислав Миланов. Заповядайте, доктор Миланов.
    БОРИСЛАВ МИЛАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаема госпожо министър, уважаеми доктор Цеков, уважаеми народни представители! Животът в България винаги е показвал, че има изход от всяка трудна ситуация. Въпросът е този изход накъде води и какъв ще е резултатът от извървения път.
    Благодаря за добрите думи, които бяха казани за Българския зъболекарски съюз и неговите представители. И все пак аз отново ще поставя няколко въпроса. Ще започна обаче с това, че това, че ние сме дали съгласието си, нашият конгрес е гласувал подкрепа за Националния рамков договор за 2013 г., не означава, че сме манипулирани политически. В никакъв случай.
    И тук е мястото отново да подчертая, че се стремим да правим политика в здравеопазването, а не от здравеопазването – политика.
    На второ място, не приемам като председател на Българския зъболекарски съюз твърденията за нереформираност на нашия сектор. И веднага поставям въпроса, след като сме реформирани, след като сме диалогични, след като години наред засвидетелстваме уважение и към институции, и към пациентите си, на първо място, и по този начин и към обществото, защото Българският зъболекарски съюз винаги е заврян в ъгъла във фокуса на вниманието било то на политици, било то на общество?
    И още нещо, с което ще приключа. Искам да кажа, че ние сме хора прагматици и винаги сме се водили от максимата по-добре врабче в ръката, отколкото орел в облаците. Но крайно време е тази максима наистина да бъде променена с конкретни действия.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Миланов.
    От името на пациентските организации давам думата на госпожа Пенка Георгиева.
    Заповядайте, госпожо Георгиева.
    ПЕНКА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Пенка Георгиева, Българска асоциация „Закрила на пациентите”.
    Уважаема госпожо министър, уважаеми дами и господа народни представители, доктор Цеков излезе.
    Това изказване е много трудно за мен. На мен рядко ми е трудно. Натъжена съм от това, което се случва. Аз участвах от името на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса в преговорите с Българския лекарски съюз. Бях на тази среща във вторник, която беше визирана тук. Бях и на Събора на Българския лекарски съюз преди два дни.
    Аз уважавам решенията на Българския лекарски съюз. Не виждам някаква драма в това нещо. Смятам, че това е тяхно право. Те имат право да вземат това решение.
    Относно внесения законопроект от доктор Даниела Дариткова, доктор Лъчезар Иванов и госпожа Менда Стоянова, ние като пациентски организации считаме, че това е единственото решение в момента за осигуряване лечението на гражданите, най-вече интензивното лечение от 1 януари 2013 г. Затова ние подкрепяме този законопроект.
    Факт е, че Законът за бюджета за 2013 г. е гласуван, гласуван е от вас, от парламента. Той е факт и най-добра защита и осигуряване правото на достъп на пациента до лечение може да бъде осигурен с този законопроект.
    Относно репликата на госпожа Манолова за 51 млн. лв. свръхосигурени приходи, които са събрани, от името на пациентските организации сме подготвили и всички националнопредставени пациентски организации входираме в Надзорния съвет днес искане за спешно заседание на Надзорния съвет, за да си искаме тези 51 млн. лв., тъй като има неизвършени плащания – 44 млн. лв за лекарства за месец ноември, отложени за 2013 г., и ние смятаме, че те трябва да бъдат извършени.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Георгиева.
    Господин Таушанов, имате думата. Моля Ви по-експедитивно, че времето напредва.
    ПЛАМЕН ТАУШАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Добър ден! Уважаема госпожо министър на здравеопазването, уважаеми дами и господа народни представители! Искам да ви кажа три важни неща.
    Първо, беше поставен въпроса, когато излъчвахме представител в Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса през месец септември, че ако бъда аз, а не Пенка Георгиева, за тези три месеца, нямало да се подпише Национален рамков договор, за което ще бъда виновен аз. Това ви го давам като сведение само.
    Поради тази причина ние предложихме Пенка Георгиева като представител на нашата асоциация, но въпреки нейното участие и тя беше абсолютно добронамерена към всички искания на лекарите, те не се случиха.
    Второ, по принцип подкрепяме предложението на народните представители от ГЕРБ за промени.
    Що се касае до нещата, които наистина не можаха да се случат, ние съжаляваме, тъй като с психиатри, невролози и други специалисти обсъждахме въпроса наистина за създаване на центрове за будна кома, което не се случва. Търсим решение за децата, което също не се случва. Това е единственият начин чрез приемането на този законопроект да се случат нещата.
    Що се касае до други твърдения, свързани с невъзможността на пациентите да бъдат лекувани своевременно от Националната здравноосигурителна каса, това мисля, че не почива на действителността. Там има друг проблем, който е извън България, а именно Европейската комисия не е създала организация да има така наречените информационни точки все още в България, за да могат пациентите, лекарите и съответните институции да се интересуват как и къде да бъдат лекувани децата. И това е голям проблем не само за децата, но и за гражданите.
    Така че процедурата по утвърждаването на практиката в Националната здравноосигурителна каса е в рамките на процедура от една до две седмици, за да бъде изпратен пациентът, когато има яснота къде да бъде лекуван.
    Единственото нещо, което приемам от законопроекта на госпожа Манолова, е в т. 2, а именно в чл. 45, ал. 8 изразът „веднъж годишно” да се замени с „при необходимост”, тъй като мисля, че това има основания. Налагат се неща, които да бъдат финансирани и през годината. Същият подход беше предложен и от други фондове, други институции, където това да се случва.
    Така че отново потвърждаваме от името на асоциацията, от Нова година аз ще представлявам пациентските организации в Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса, да се приеме този законопроект, предлаган от депутатите на ГЕРБ.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Таушанов.
    От името на Българския лекарски съюз давам думата на доктор Димитър Петров. Заповядайте, доктор Петров.
    ДИМИТЪР ПЕТРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаема госпожо министър, уважаеми народни представители! Имам правомощия само да засегна някои неща като факти и уточнения в хода на дискусията. Няма да вземам конкретно отношение по законопроектите.
    Първо, трябва да се има предвид, че и да беше подписан Национален рамков договор, там няма текстове за тези нови дейности. Ние никога не сме преговаряли, договаряли такива дейности. Тоест, и да беше подписан такъв договор, вътре нямаше да има нищо нито за асистирана репродукция, нито за каквото и да било друго.
    Основният мотив на делегатите на Събора беше точно, че ние повтаряме от шест месеца, че сме против влизането на тези дейности в касата, тоест, прехвърлянето им от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса с изключение на интензивните грижи. Но за ваксините и асистираната репродукция сме категорично против и сме казвали много пъти, че това го няма. Не му е мястото там и ние не сме договаряли такива текстове.
    Така че дали ще бъде подписан договорът или няма да бъде подписан, това се знаеше много отдавна, че там нямаше да има такива текстове.
    Второ, по отношение на това, че се пропуска вдигането на цени. Става въпрос за около 30 клинични пътеки и някои дейности в СИМП и първичната помощ. Наистина увеличението е минимално, за болничната помощ около 20 млн. лв. и то на база разчетите за тази година. Но разчетите са доста под реалното изпълнение за 2012 г. – около 40 млн. лв. по-малко пари ще влязат в болничната помощ по тези разчети.
    Никой не пречи на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса да въведе същите цени и обеми, които бяха договорени с Постановлението на Министерския съвет. Това е регламентирано в закона. Вчера обаче, доколкото разбрахме, те са върнати на тазгодишното ниво, вероятно като някаква наказателна мярка срещу лекарите. Това го знаеха делегатите на Събора, че може да се случи.
    Според мен това не е толкова проблем на лекарите. Това пак ще остане като проблем при пациентите.
    Трето, желая да кажа специално от името на ръководството, което наистина не дойде по определени причини и може би няма да присъства скоро, че не може да се говори, че има някакво политическо въздействие върху това решение. Тук говоря и като делегат на Събора. Това са 300 човека, голяма част от тях индивидуалисти. Никой не може да въздейства на тези 300 души или 270 души да тръгнат да не подписват националния рамков договор. Това просто звучи обидно за нас, още повече убежденията на голяма част от тези хора едва ли съвпадат с тези на опозицията и т.н.
    Тоест, да се говори за политически момент, няма смисъл. Това не е възможно и такъв няма определено.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Петров.
    Имат думата за изказвания народните представители.
    Заповядайте, доктор Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаема госпожо министър! Искам да кажа само три неща и съвсем набързо ще ги кажа, защото наистина виждам, че има напрежение.
    Първо, мисля, че в чл. 4 или чл. 5 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса е казано как се променят цените на клинични пътеки, как се договарят пакети, обеми и т.н. Въобще не става дума за разговор с Българския лекарски съюз. Изобщо това си става с решение на Надзорния съвет и няма никакво значение дали го има изначално рамковият договор или го няма.
    Години наред има спор по тези текстове, когато се приема бюджетът. Години наред от Българския лекарски съюз искат в тези текстове да бъде записано, че тези цени и обеми се определят след съгласуване с тях. Нито в рамките на Тройната коалиция, нито по време на сегашното управление някой се е съгласявал да бъде разписано това нещо.
    Затова текстовете казват категорично, че тези цени и обеми могат да бъдат променяни след решение на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
    Второто, което искам да кажа, е следното. Казвате, че моят законопроект – по думите на министър Атанасова – автоматично отпадал, защото бил приет бюджет. Който и какъвто и да е финансовият министър, дали се казва Дянков или не се казва Дянков, бюджетът не е свещена крава. Бюджетът се променя. Бюджетът може да бъде актуализиран. В Комисията по здравеопазването сме гласували актуализация на бюджета тогава, когато е необходимо тези средства да отидат по предназначение.
    Третото, което искам да кажа, уважаеми колеги, това ще ми бъде първото политическо изречение. Не мога да разбера защо се „набутахте” в тази история. Изобщо не мога да разбера защо се набутахте. Всъщност аз пак повтарям, този, който ви набута в цялата тази история, в момента го няма тук. Който носи отговорността за цялата тази ситуация, в момента го няма. Седи си в неговия кабинет вместо да дойде тук и да поеме отговорността и вината за ситуацията, която е възникнала.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Има ли реплики към изказването на доктор Шарков? Няма.
    За изказване давам думата на доктор Хасан Адемов. Заповядайте, доктор Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо министър! Много накратко ще се изкажа.
    Съжалявам, че доктор Миланов излезе. Аз искам да се върна към далечната 2000 г., когато месец декември Българския зъболекарски съюз – тогава не знам дали не се казваше Български стоматологичен съюз – отказа да подпише Националния рамков договор. Тогава доктор Игнатов и забравих кои бяха другите вносители, внесоха моментално, светкавично законопроект, подобен на Вашия. Така че това, което се случва сега, изобщо не може да се каже, че е прецедент.
    Тогава по същия начин извиха ръцете на Стоматологичния съюз и те подписаха рамковия договор. Тогава законопроектът беше изтеглен.
    Защо го казвам това? Защото този текст, който приемате сега, съвсем спокойно можехте да го приемете и с бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Не го направихте.
    По време на обсъждането – пак се връщам на тази тема – ви предупредих, че има такава възможност, тъй като това беше изявление на председателя на Българския лекарски съюз, да не се подпише Националния рамков договор и ще увиснат тези плащания, за които сега говорим.
    Елементарният опит тези, които не са съгласни с това дейности по обществено здраве и новите дейности, които Националната здравноосигурителна каса сега ще плаща, да се плащат по този начин, да се превърнат в противници на това изобщо да се плаща за ин витро, за интензивни грижи, за ваксини, е абсолютно елементарен, защото нито един от тази комисия и от Народното събрание не е против това да се финансират тези дейности. Големият въпрос е в източника на финансиране, доктор Иванов. Защото общественото здраве се финансира от данъци, а министър Дянков на вас не ви разрешава да се финансира от данъци и казва, както никъде в Европейския съюз, да се финансира от осигурителни вноски.
    Тоест, дейностите по общественото здраве се прехвърлят върху гърба на всички осигурени. Ето, това е голямата разлика, която искам да разберете. Не сме против репродуктивното здраве, не сме против интензивните грижи, никой от нас не е и няма как да е против това. Опитът да се прехвърли тази отговорност на тези, които не подкрепят законопроекта на ГЕРБ, че те са против тези дейности, е абсолютно несъстоятелен.
    По тази плоскост няма как да се решат въпросите. Ние сме за това да бъдат решени и ние казваме нашата позиция, че не сме съгласни – това, което каза и Конституционният съд – не сме съгласни тези дейности да се плащат от здравни вноски.
    Ето това е нашата позиция. Защо смесвате това сега и говорите, че ние сме били против репродуктивното здраве, против това и онова. Няма такова нещо. Никой от нас не го е казал.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Адемов.
    Има ли реплики към изказването на доктор Адемов? Няма.
    За изказване давам думата на госпожа Мая Манолова.
    МАЯ МАНОЛОВА: Аз, за разлика от доктор Адемов, не мисля, че депутатите от ГЕРБ не разбират, че ние сме против тези дейности да бъдат финансирани от Националната здравноосигурителна каса, а не от Министерството на здравеопазването, не, че сме изобщо против тези дейности да бъдат извършвани.
    Това е пропагандната машина на ГЕРБ. Те много добре разбират за какво става дума. Но тук слушаме изрази от сорта „Сега ще ви видим как ще гласувате”! Ами то е ясно как ще гласуваме. Ние сме против с пари от здравните вноски на хората да се плащат дейности, които са ангажимент на българската държава. Имаше конституционно решение в този смисъл и Вие го заобиколихте. Вие не го спазихте. Вие се подиграхте и на Конституционния съд, защото след произнасянето на Конституционния съд, следваше тези 50 млн. лв. трансфер от Националната здравноосигурителна каса към Министерството на здравеопазването ....
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Госпожо Манолова, моля Ви да се концентрирате върху законопроектите.
    МАЯ МАНОЛОВА: ....да бъдат похарчени от здравната каса, а реално на практика се получи точно обратното. Вие си направихте каквото сте си наумили, похарчиха се тези пари от Министерството на здравеопазването и през един завой през държавния бюджет и това е.
    Случаят с 50 и няколкото милиона лева....
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако не се концентрирате върху законопроектите, ще Ви отнема думата, госпожо Манолова.
    МАЯ МАНОЛОВА: Много Ви моля, не ми казвайте какво да говоря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви наистина сте в заседание и моля Ви да се концентрирате върху темата на днешното заседание.
    МАЯ МАНОЛОВА: Обяснявам защо ние предлагаме с доктор Шарков практически подобни решения на създалата се ситуация, защото според нас тези дейности трябва да се финансират от Министерството на здравеопазването.
    Няколко думи по другите две предложения, които съм направила. Аз очаквах пациентските организации наистина ясно да заявят дали те са съгласни с предложението при необходимост да се включват в списъка със заболяванията, които се финансират от Министерството на здравеопазването. И тъй като имаше голям интерес и от Вас, и от госпожа Грозданова за това какво точно е другото заболяване, което към настоящия момент не е включено, пояснявам, че това е булозна епидермолиза. Това заболяване в момента не е включено в този списък, което е огромен проблем за болните от това заболяване.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: В историята на Народното събрание ще останете с това абсурдно заглавие.
    МАЯ МАНОЛОВА: Госпожо Дариткова, Вие сте направили достатъчно абсурдни неща във Вашата законодателна дейност. Една печатна грешка не би следвало да е проблем да се приеме по принцип едно предложение, което решава проблемите на хора, страдащи от тези заболявания.
    Искам да кажа още няколко думи за предложението ми да не се иска предварително разрешение на Националната здравноосигурителна каса в случаите, в които здравноосигурени граждани имат нужда от лечение в чужбина. Това създава проблеми в две посоки. Пояснявам, защото е важно и защото е в противоречие с европейския регламент.
    В момента хората трябва да чакат това разрешение, което на практика обезсмисля лечението в чужбина или, ако се излекуват, след това не могат да се възмездят техните разноски.
    Има и една друга хипотеза. В случаите, в които имат отказ, който подлежи на обжалване, когато Административният съд приеме, че отказът е неправилен, поради факта, че нямат формално предварително разрешение, те пак нямат възможност да компенсират разходите за своето лечение в чужбина.
    Това са теми, които са важни за хората и на които не можете да кажете, както каза доктор Цеков, в момента това не е съществено, в момента е съществено как да излезем от кашата, която ние самите забъркахме.
    И понеже тук се говорят различни неща, искам да попитам доктор Цеков. Пояснете, наистина ли се отказахте от 40 и няколко милиона лева....
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Това не е по темата, ако обичате, да приключвате.
    МАЯ МАНОЛОВА: Използвам случая, че той е тук.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви да се концентрирате върху законопроектите. Може после да го попитате, лично ще Ви отговори, уверена съм.
    МАЯ МАНОЛОВА: Това е тема, която се отнася до цялата Комисия по здравеопазването. Кажете, първо, какво се случи с трансфера от Националната здравноосигурителна каса към Министерството на здравеопазването, последно какво стана с тези 50 млн. лв. и какво се случва с другите 50 и няколко милиони, надсъбрани суми от здравни вноски.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Няма да Ви дам възможност да отговорите на госпожа Манолова, доктор Цеков, защото не е по темата.
    МАЯ МАНОЛОВА: Това са въпроси, които са важни за хората.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля ви, да приключите изказването си.
    Има ли други изказвания?
    За процедурно предложение има думата доктор Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Процедурното ми предложение, госпожо председател, е наистина да се ограничават изказванията по темата на трите законопроекта.
    В този смисъл и понеже сме по темата на трите законопроекта, искам някой от комисия, министерство, каса да ми каже следното нещо. След като Фондът за асистирана репродукция работеше перфектно до момента, след като всичко по процедурите по него се запазва, от какъв зор трябва да отиде от Министерството на здравеопазването в Националната здравноосигурителна каса? Каква е причината? Ето на този въпрос някой да ми отговори.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Доктор Цеков, давам Ви думата за кратък отговор, моля Ви.
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Ще бъда много кратък. Процедурите ги запазваме единствено и само за удобство на жените, които вече са започнали процедурите, подали са документите. Не искаме да разрушаваме стереотипа, който е изграден до настоящия момент. А очевидно, че финансирането не може да бъде извършено от Министерството на здравеопазването. Затова ние поемаме финансирането.
    Аз мисля, доктор Шаров, че това са основните ни подбуди.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Цеков.
    Има ли други изказвания? Не виждам.
    Предлагам да пристъпим към гласуване на законопроектите.
    Подлагам на гласуване законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 15, „против” и „въздържали се” – няма.
    МАЯ МАНОЛОВА: Пребройте отново гласувалите „за”. Откъде ги изкарахте 15 „за”. Вие тук на какво ни правите?
    Формално искам прегласуване, за да не се чудите какво да правите.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Подлагам отново на гласуване законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 11, „против” – 6, „въздържали се” – няма.
    МАЯ МАНОЛОВА: Откъде ги направихте 15 „за”?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Поправихме се, госпожо Манолова. Благодаря Ви, за наблюдателността. Господин Янаки Стоилов и госпожа Цвета Георгиева са заявили писменото си решене как гласуват. Проф. Станилов присъстваше, но не заяви как ще гласува.
    Законопроектът за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15.12.2012 г., се приема на първо гласуване.

    Сега подлагам на гласуване законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 6, „против” – няма, „въздържали се” – 11.
    Законопроектът за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17.12.2012 г., не се приема на първо гласуване.

    Подлагам на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г.
    Моля, гласувайте този законопроект.
    „За” – 6, „против” – 2, „въздържали се” – 9.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17.12.2012 г., не се приема на първо гласуване.




    С това заседанието приключи.
    Благодаря на всички за участието.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 13,05 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Даниела Дариткова)



    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума