Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
05/02/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, №502-01-5, внесен от Министерския съвет на 21.01.2015 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, № 502-01-5, внесен от Министерски съвет на 21.01.2015 г.
На заседание, проведено на 5 февруари 2015 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочения законопроект.
На заседанието присъстваха представителите на Министерство на финансите – Цветанка Михайлова – директор на дирекция „Държавен дърг и финансови пазари”, Анна Андонова и Петя Никифорова – експерти в същата дирекция, на Комисията за финансов надзор – Владимир Савов – член на комисията, Валентина Стефанова – началник на отдел „Методология и жалби” в дирекция „Правна” и Веселина Мандаджиева – началник на отдел „Нормативна дейност” в дирекция „Правна”, на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници – Любомир Бояджиев – председател на Управителния съвет на асоциацията и изпълнителен директор на инвестиционен посредник „БенчМарк Финанс”.
Законопроектът беше представен от г-жа Михайлова.
Целта на предложения законопроект е транспониране в българското законодателство на изискванията, касаещи дейността на инвестиционните посредници, в Директива 2013/36/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за осъществяването на дейност от кредитните институции и относно пруденциалния надзор върху кредитните институции и инвестиционните посредници за изменение на Директива 2002/87/ЕО и за отмяна на директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО и създаване на условия за прилагането на Регламент (ЕС) No 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012.
Основните положения в законопроекта са:
1. Предложено е изменение на разпоредбите относно изискуемия начален капитал за получаване на лиценз от инвестиционните посредници като размерът на капитала остава непроменен, но е предложена редакция на текстовете, които регламентират капиталови изисквания с цел осигуряване на възможност за последващо изпълнение на актовете по прилагането им, които са под формата на регламенти с пряко действие.
2. Доразвити са изискванията към управителните органи на инвестиционните посредници, като са добавени тези, произтичащи от Директива 2013/36/ЕС.
3. В отделен раздел на закона са въведени изискванията за разкриване на информация от страна на Комисията за финансов надзор във връзка с изискванията за капиталовата адекватност и ликвидност. С оглед на увеличения обем на надзорни дейности директивата предвижда държавите членки да осигурят надзорните органи да разполагат с експертни познания, ресурси, оперативен капацитет, правомощия и независимост, които са необходими, за да изпълняват функциите си по пруденциален надзор и недопускането на надзорен арбитраж.
4. Със законопроекта се въвеждат нови принудителни административни мерки и административни наказания, произтичащи от изричното изискване на Директива 2013/36/ЕС за наличието на такива санкции в законодателствата на държавите членки.
5. Със законопроекта са доразвити разпоредбите, касаещи надзора на консолидирана основа, функциите и задълженията на консолидиращия надзорен орган, участието в надзорни колегии, уредени са отношенията на обмена на информация и сътрудничеството между надзорните органи, предоставянето на информация на Европейската комисия, Европейския орган за ценни книжа и пазари и Европейския банков орган във връзка с пруденциалния надзор.
6. С промените в Закона за Комисията за финансов надзор се предвижда правото на комисията да публикува резултати от проведените от нея стрес тестове във връзка с капиталовата адекватност на инвестиционните посредници, да създаде ефективни и сигурни механизми за уведомяване на надзорните органи от служители на инвестиционния посредник за нарушения или потенциални нарушения, както и за тяхната защита.
Прилагането на новите разпоредби ще се отрази на дейността на инвестиционните посредници, като обемът на извършваните от тях дейности, с цел спазване на разпоредбите на закона ще се увеличи, което ще доведе до увеличаване на разходите за извършване на дейността им и косвено на цената на предлаганите от тях услуги.
След обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 9 народни представители, без „Против”, „Въздържали се” – 3 народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, №502-01-5, внесен от Министерски съвет на 21.01.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА