Комисия по бюджет и финанси
21/10/2016 второ гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 654-01-49, внесен от Мартин Димитров и Петър Славов на 7.04.2016 г., приет на първо гласуване на 7.09.2016 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 654-01-49, внесен от Мартин Димитров и Петър Славов на 7.04.2016 г., приет на първо гласуване на 7.09.2016 г.
Проект!
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на
Закона за данък върху добавената стойност
(Обн., ДВ, бр. 63 от 2006 г., изм., бр. 86 от 2006 г., доп., бр. 105 от 2006 г., бр. 108 от 2006 г.; изм., бр. 37, 41, 52, 59, 108 и 113 от 2007 г. ; изм. и доп., бр. 106 от 2008 г., доп., бр. 12, 23, 74 и 95 от 2009 г., изм. и доп., бр. 94 и 100 от 2010 г., изм. и доп., бр. 19, 77 и 99 от 2011 г., м., изм. и доп., бр. 54, 94, 103 от 2012 г., изм. и доп., бр. 23, 30, 68, 98, 101, 104, 109 от 2013 г., изм., бр. 1, 105, 107 от 2014 г., доп., бр. 41, 79, 94 и 95 от 2015 г., бр. 58, 60 и 74 от 2016 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за създаване на нов § 1:
§ 1. В чл. 6, ал. 4 се създава се т. 4:
„т. 4. безвъзмездното предоставяне на хранителни стоки към оператор на хранителна банка, когато към момента на доставката кумулативно са изпълнени следните условия:
а) единичната бройка от хранителна стока е с незначителна стойност;
б) операторът на хранителна банка е вписан в регистър по чл. 37у от Закона за храните;
в) хранителната стока е включена в списъка по чл. 37м, ал. 4 от Закона за храните;
г) не е изтекъл срока по чл. 37м, ал. 5 от Закона за храните, до който може да се доставя хранителната стока;
д) хранителната стока е с маркировка „дарение, не подлежи на продажба“;
е) общата стойност на безвъзмездно предоставените хранителни стоки към оператори на хранителна банка за текущата календарна година не надхвърля 0,3 на сто от общата стойност на извършените от лицето облагаеми доставки на хранителни стоки през календарната година преди текущата;
ж) доставчикът няма изискуеми и неплатени данъчни, осигурителни или други публични задължения и през последните 2 години няма влязло в сила наказателно постановление за нарушение на чл.180, 180а, 181, 182, 185 от закона.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Менда Стоянова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
В т. 4, буква ”е” числото „0,3” да се замени с „0, 5”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 1 със следната редакция:
§ 1. В чл. 6, ал. 4 се създава т. 4:
„4. безвъзмездното предоставяне на хранителни стоки към оператор на хранителна банка, когато към момента на предоставянето едновременно са изпълнени следните условия:
а) единичната бройка от хранителна стока е с незначителна стойност;
б) операторът на хранителна банка е вписан в регистър по чл. 37у от Закона за храните;
в) хранителната стока е включена в списъка по чл. 37м, ал. 4 от Закона за храните;
г) не е изтекъл срокът по чл. 37м, ал. 5 от Закона за храните, до който може да се доставя хранителната стока;
д) хранителната стока е с маркировка „дарение, не подлежи на продажба“;
е) общата стойност на безвъзмездно предоставените хранителни стоки към оператори на хранителна банка за текущата календарна година не надхвърля 0,5 на сто от общата стойност на извършените от лицето облагаеми доставки на хранителни стоки през календарната година преди текущата;
ж) лицето, предоставило безвъзмездно хранителните стоки, няма изискуеми и неплатени данъчни, осигурителни или други публични задължения и през последните две години няма влязло в сила наказателно постановление за нарушение на чл.180, 180а, 181, 182 и 185.
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за създаване на нов §:
§….. В чл. 39 се създава т. 9:
„9. Доставките по т. 7 са освободени, доколкото Българския Червен кръст или други юридически лица с нестопанска цел регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност и вписани по чл. 37у от Закона за храните като оператор на хранителна банка не извършват продажба на безвъзмездно предоставените хранителни стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 2 със следната редакция:
§ 2. В чл. 39, в т. 7 се създава изречение второ :”Доставките са освободени, когато Българския Червен кръст или други юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност и вписани в регистъра по чл. 37у от Закона за храните като оператор на хранителна банка, не извършват продажба на безвъзмездно предоставените хранителни стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4.
Предложение на н.п. Петър Славов и Мартин Димитров за нов §:
Да се създаде нов парагаф със следния текст:
В глава Четвърта «Освободени доставки и придобивания», раздел «Доставка, свързана със социални грижи и осигуряване», в чл. 40 точката в края на т. 3 се заменя с точка и запетая и се създава нова т. 4 със следния текст:
4. «даряване на храни при условията на хранително банкиране по реда на Закона за храните и този закон.»
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
В чл. 70, ал. 3 се създава т. 9:
„т. 9. безвъзмездното предоставяне на стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4.“
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 3 със следната редакция:
§ 3. В чл. 70, ал. 3 се създава т. 9:
„т. 9. безвъзмездното предоставяне на стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4.“
§ 1. В чл. 80, ал. 2 се създават нови т. 7 и т.8 със следния текст:
Т. 7.„дарения на хранителни стоки в полза на юридически лица с нестопанска цел за извършване на общественополезна дейност, вписани в регистъра по чл. 99а и извършващи хранително банкиране по смисъла на този закон, ако стойността на тези дарения за една календарна година е в общ размер на не повече от 0.5% от годишния оборот на данъчно задълженото лице — дарител и датата на дарението е не по-рано от 30 дни преди изтичане на срока на годност или трайност на съответните хранителни стоки, определен съгласно нормативен акт. Стоките, предмет на дарение по предходното изречение, задължително се маркират с текста „дарение, не подлежи на продажба" и не могат да бъдат продавани или да са предмет на друг вид възмездна сделка и се използват само в обществена полза."
Т. 8. „дарения по предходната точка могат да се извършват от лица, които нямат изискуеми и неплатени данъчни, осигурителни или други публични задължения и през последните 2 години нямат влязло в сила наказателно постановление за нарушение на чл.180, 180а, 181, 182, 185 от този закон. Даренията се отразяват на отделен ред в дневниците за продажбите и справките-декларации по чл. 125 по този закон по ред, определен с Правилника за прилагане на закона.”'
Предложение на н.п. Петър Славов и Мартин Димитров:
В §1 числото „0.5%” се заменя с „1%”.
Предложението е оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1, който е отразен на систематичното му място в нов § 1 и предлага § 1 по вносител да бъде отхвърлен.
§ 2. В чл. 94 се добавя нова ал. 4 със следния текст:
Ал. 4 „На задължителна регистрация в специален регистър в Националната агенция за приходите подлежат и лицата, получаващи дарения от регистрирани по този закон лица и извършващи обществено полезна дейност „хранително банкиране."
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 2 и предлага да бъде отхвърлен.
§ 3. Създава се нов чл. 99а със следния текст:
Регистър на лицата, получаващи дарения за обществено полезна дейност „хранително банкиране" от регистрирани по този закон лица
Ал. 1. Създава се специален регистър на лицата, получаващи дарения от регистрирани по този закон лица за обществено полезна дейност „хранително банкиране", който е публичен.
Ал. 2. В регистъра по ал. 1 се вписват юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност, които отговарят на следните условия:
т.1. да нямат изискуеми и неплатени данъчни, осигурителни или други публични задължения;
т.2. да нямат през последните 2 години влязло в сила наказателно постановление за нарушение на чл.180,180а, 181,182,185 от този закон;
т.З. да разполагат със склад със система за управление и проследяване на наличностите, в който се съхраняват стоките, получени по реда на чл. 80, ал. 2, т. 7, с оглед данъчен контрол;
т.4. да са регистрирани като оператор с храни от Българска агенция за безопасност на храните.
Ал. 3. Дарения по чл. 80, ал. 2, т. 7 от регистрирани по този закон лица могат да се извършват само в полза на лица, вписани към момента на дарението в регистъра по ал. 1.
Ал. 4 При установени нарушения по ал. 2, органът по приходите служебно заличава регистрацията на лицето от регистъра.
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 3 и предлага да бъде отхвърлен.
§ 4. В чл. 102 се създава нова ал. 5 със следния текст:
Ал. 5.„Органът по приходите може по своя инициатива да регистрира и лице, което е нарушило забраната по чл. 80, ал. 2, т. 7, предложение второ. В този случай с ревизионен акт по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се определят задълженията на лицето по предходното изречение и му се налага и имуществена санкция по чл. 180, ал. 2 от този закон."
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 4 и предлага да бъде отхвърлен.
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
§ ….. В чл. 117, ал. 1, т. 3 след думите „чл. 6, ал. 3“ се добавя „и 4,“.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Менда Стоянова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
В чл. 117 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 5:
„ 5. В случаите по чл. 6, ал. 4, т. 4 – от регистрирано лице, предоставило безвъзмездно хранителни стоки.
2. В ал. 3 се създава изр. второ:”В случаите на безвъзмездно предоставяне на хранителни стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4 протоколът се издава не по-късно от 5 дни от датата, на която са предоставени хранителните стоки.”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 4 със следната редакция:
§ 4. В чл. 117 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 5:
„5. в случаите по чл. 6, ал. 4, т. 4 – от регистрирано лице, предоставило безвъзмездно хранителни стоки;
2. В ал. 3 се създава изречение второ: „В случаите на безвъзмездно предоставяне на хранителни стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4 протоколът се издава не по-късно от 5 дни от датата, на която са предоставени хранителните стоки.”
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
§ …. В чл. 124 се създава се ал. 9:
„(9) Безвъзмездното предоставяне на стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4 се отчита по ред, определен с Правилника за прилагане на закона."
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 5 със следната редакция:
§ 5. В чл. 124 се създава се ал. 9:
„(9) Протоколът за безвъзмездното предоставяне на хранителни стоки по чл. 6, ал. 4, т. 4 се отразява в дневника за продажбите, съответно в справка-декларацията по чл. 125, ал. 1, по ред, определен в правилника за прилагане на закона."
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
В чл. 170 се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието думите „с митническата администрация“ се заличават.
2. Създава се ал. 3 и 4:
„(3) Националната агенция за приходите при поискване предоставя на Българската агенция по безопасност на храните информация за наличието на публични задължения на лице, оператор на хранителна банка.“
(4) Националната агенция за приходите незабавно уведомява БАБХ за наличие на обстоятелства по чл. 37ц, ал. 1, т. 6 от Закона за храните.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 6 със следната редакция:
§ 6. В чл. 170 се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието думите „с митническата администрация“ се заличават.
2. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Националната агенция за приходите при поискване предоставя на Българската агенция по безопасност на храните информация за наличието на публични задължения на лице, оператор на хранителна банка.“
(4) Националната агенция за приходите незабавно уведомява Българската агенция по безопасност на храните за наличие на обстоятелства по чл. 37ц, ал. 1, т. 6 от Закона за храните.
§ 5. В чл. 180, ал. 2 накрая се поставя запетая и се добавя следния текст: „както и в случаите на нарушение по чл. 80, ал.2, т.7, предложение второ."
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 5 и предлага да бъде отхвърлен.
§ 6. В § 1 от Допълнителни разпоредби се създава нова т. 82 със следния текст:
T. 82. „Хранително банкиране" е метод за безвъзмездно предоставяне на храни и хранителни продукти от юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност, регистрирани като оператори с храни от Българска агенция за безопасност на храните. Дарените храни и хранителни продукти не могат да са предмет на възмездни сделки и се използват единствено в обществена полза."
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 6, който е отразен на систематичното му място в нов § 8 и предлага § 6 по вносител да бъде отхвърлен.
Предложение на н.п. Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
В § 1 от допълнителните разпоредби да се създадат точка 9а и 9б:
„ т. 9а. "Хранителна стока с незначителна стойност" по смисъла на чл. 6, ал. 4, т. 4 е стока, включена в списъка по чл. 37м, ал. 4 от Закона за храните и е безвъзмездно предоставена в сроковете определени по чл. 37м, ал. 5 от Закона за храните.
т. 9б „Оператор на хранителна банка” е лице получило разрешение по чл.37п, ал.4 от Закона за храните
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 7.
§ 7. В § 1 от допълнителните разпоредби се създават точка 9а и 9б:
„ 9а. "Хранителна стока с незначителна стойност" по смисъла на чл. 6, ал. 4, т. 4 е стока, включена в списъка по чл. 37м, ал. 4 от Закона за храните и е безвъзмездно предоставена в сроковете определени по чл. 37м, ал. 5 от същия закон.
9б. „Оператор на хранителна банка” е лице получило разрешение по чл. 37п, ал. 4 от Закона за храните.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за наименование на подразделението и предлага да се измени така:
„ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”
§ 7. В Закона за корпоративното подоходно облагане (Обн. - ДВ, бр. 105 от 2006 г.; изм. и доп. бр. 52, 108 и 110 от 2007 г., бр. 69 и 106 от 2008 г., изм. и доп., бр. 32, 35 и 95 от 2009 г., изм. и доп., бр. 94 от 2010 г., изм. и доп., бр. 19, 31, 35, 51, 77, 99 от от 2011 г., изм. и доп., бр. 40, 94 от 2012 г., доп., бр. 15, 16, 23, 68, 91, 100, 109 от 2013 г., изм. и доп., бр. 1, 105, 107 от 2014 г., изм., бр. 12, 22, 35, 79 и 95 от 2015 г.).
7.1. В чл. 28, ал. 3 се създава нова т. 5 със следното съдържание:
Т. 5.„дарения на хранителни стоки в полза на юридически лица с нестопанска цел за извършване на общественополезна дейност, вписани в регистъра по чл. 99а от ЗДДС и извършващи хранително банкиране по смисъла на този закон, ако стойността на тези дарения за една календарна година е в общ размер на не повече от 0.5% от годишния оборот на данъчно задълженото лице - дарител и датата на дарението е не по-рано от 30 дни преди изтичане на срока на годност или трайност на съответните хранителни стоки, определен съгласно нормативен акт. Стоките, предмет на дарение по предходното изречение, не могат да бъдат продавани или да са предмет на друг вид възмездна сделка и се използват само в обществена полза."
7.2. В § 1 от Допълнителни разпоредби се създава нова т. 83 със следния текст:
Т. 83. „Хранително банкиране" е метод за безвъзмездно предоставяне на храни и хранителни продукти от юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност, регистрирани като оператори с храни от Българска агенция за безопасност на храните. Дарените храни и хранителни продукти не могат да са предмет на възмездни сделки и се използват единствено в обществена полза."
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 7 и предлага да бъде отхвърлен.
§ 8. В Закона за Националната агенция за приходите (Обн., ДВ, бр. 112 от 2002 г., изм., бр. 114 от 2003 г., изм. и доп., бр. 105 от 2005 г., доп., бр. 105 от 2006 г., изм., бр. 109 от 2007 г., изм. и доп., бр. 12, 32 , 45, 95 от 2009 г., доп., бр. 15, 51, 54, 97, 98, 99 от 2010 г., изм., бр. 38, 94 от 2012 г., доп., бр. 109 от 2013 г., бр. 60, 94 и 95 от 2015 г.) в чл. 3 (5), изречение 2-ро след думата „бюджетни организации" се поставя запетая и се добавя текста „на юридически лица с нестопанска цел за обществено полезна дейност, осъществяващи хранително банкиране по смисъла на § 1, т. 82 от допълнителните разпоредби на Закона за данък върху добавената стойност".
Комисията не подкрепя текста на § 8 и предлага да бъде отхвърлен.
Предложение на н.п. Петър Славов и Мартин Димитров за нов §:
Създава се нов §........... със следния текст:
В Закона за храните (Обн., ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г., изм. и доп., бр. 102 от 21.11.2003 г., изм., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 87 от 1.11.2005 г., в сила от 1.05.2006 г., изм., бр. 99 от 9.12.2005 г., в сила от 10.06.2006 г., бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., изм. и доп., бр. 31 от 14.04.2006 г., в сила от 14.04.2006 г., бр. 34 от 25.04.2006 г., в сила от 1.01.2008 г. (*), изм., бр. 51 от 23.06.2006 г., изм. и доп., бр. 55 от 7.07.2006 г., (*) изм., бр. 80 от 3.10.2006 г., в сила от 3.10.2006 г., изм. и доп., бр. 96 от 28.11.2006 г., в сила от 1.01.2007 г., изм., бр. 31 от 13.04.2007 г., в сила от 13.04.2007 г., изм. и доп., бр. 51 от 26.06.2007 г., в сила от 26.06.2007 г., (*) изм., бр. 53 от 30.06.2007 г., в сила от 30.06.2007 г., бр. 36 от 4.04.2008 г., бр. 69 от 5.08.2008 г., доп., бр. 23 от 27.03.2009 г., в сила от 30.03.2009 г., бр. 41 от 2.06.2009 г., в сила от 2.06.2009 г., изм., бр. 74 от 15.09.2009 г., в сила от 15.09.2009 г., бр. 82 от 16.10.2009 г., в сила от 16.10.2009 г., бр. 93 от 24.11.2009 г., в сила от 25.12.2009 г., доп., бр. 23 от 23.03.2010 г., бр. 25 от 30.03.2010 г., изм. и доп., бр. 59 от 31.07.2010 г., доп., бр. 80 от 12.10.2010 г., изм., бр. 98 от 14.12.2010 г., в сила от 1.01.2011 г., изм. и доп., бр. 8 от 25.01.2011 г., в сила от 25.01.2011 г., бр. 54 от 17.07.2012 г., доп., бр. 77 от 9.10.2012 г., в сила от 9.10.2012 г., изм., бр. 68 от 2.08.2013 г., в сила от 2.08.2013 г., доп., бр. 26 от 21.03.2014 г., изм., бр. 14 от 20.02.2015 г., доп., бр. 56 от 24.07.2015 г., изм., бр. 28 от 8.04.2016 г., в сила от 8.04.2016 г., доп., бр. 44 от 10.06.2016 г., в сила от 10.06.2016 г.):
2.1. се създава нова глава „ЧЕТВЪРТА Б „Хранително банкиране““ със следния текст:
Чл. 23 ба. (1) Хранителното банкиране е механизъм за приемане, съхранение и безвъзмездно предоставяне на храни с цел осигуряване на хранително подпомагане на нуждаещи се лица.
(2) Хранително банкиране се осъществява от хранителни банки - юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, само в обекти за съхранение и дистрибуция на храни, регистрирани по реда на този закон.
(3) Специфичните изисквания към хранителното банкиране се определят с наредба на Министерския съвет.
Чл. 23 бб. (1) Българската агенция по безопасност на храните води и поддържа на интернет страницата си публичен списък на вписаните в регистъра по чл. 23 ба, ал. 2 хранителни банки.
(2) За вписване в регистъра по чл. 23 ба, ал. 2, хранителните банки подават заявление до областната дирекция по безопасност на храните, към което прилагат следните документи:
1. Доказателства за наличие на собствена мрежа или мрежа от партньорски организации за дистрибуция на храни.
2. Удостоверение от органите по приходите и удостоверение от общината по седалището на хранителната банка за липсата на подлежащи на принудително изпълнение задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата или към общината по седалището на й, освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията или задължението е по акт, който не е влязъл в сила.
3. Декларация за липсата на влезли в сила наказателни постановления за нарушения на този закон и на чл. 180, 180а, 181, 182 и 185 от Закона за данък върху добавената стойност за последните две години.
(3) Хранителните банки по ал. 2 не дължат такса за регистрация или одобрение по този закон.
(4) Компетентният орган за регистрация или одобрение няма право да изисква представянето на документите по ал. 2, т. 2, когато обстоятелствата в тях са достъпни чрез публичен безплатен регистър или информацията или достъпът до нея се предоставят от компетентен орган по служебен път.
2.2. В главата „Административно-наказателни разпоредби“ в чл. 43 се създава нова ал. 3 със следния текст:
Ал. 3 „Санкциите по ал. 1 и 2 се налагат и на лица, извършващи дейност по хранително банкиране, без да са вписани в регистъра по реда на чл. 23 бб.“
2.3. В „Допълнителни разпоредби“ в §1 се създава нова т. 75 със следния текст:
Т. 75 „Хранително банкиране“ е дейност, извършвана от организации с нестопанска цел за обществено полезна дейност – „хранителни банки“, за приемане, съхранение и безвъзмездно предоставяне на храни с цел осигуряване на хранително подпомагане на нуждаещи се лица. Дарените храни не могат да са предмет на възмездни сделки
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п Менда Стоянова и Диана Йорданова за нов §:
§ ... В Закона за храните (…) се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се глава шеста „в“ с членове 37м – 37ц:
„Глава шеста „в“ Хранително банкиране. Разрешение за оператор на хранителна банка
Чл. 37м. (1) Хранително банкиране по този закон може да се извършва само от лица, получили разрешение за оператор на хранителна банка.
(2) Разрешенията за оператор на хранителна банка се издават от изпълнителният директор на БАБХ.
(3) Дейности по хранително банкиране са:
1. безвъзмездно получаване на храни от производители и търговци на храни;
2. складиране, съхранение и/или разфасоване и опаковане на дарените храни;
3. безвъзмездно предоставяне на дарените храни на нуждаещи се лица при спазване на изискванията за контрол и безопасност на храните по този закон.
(4) Списъкът на храните, обект на хранително банкиране, се утвърждава със съвместна заповед на министъра на земеделието и храните и министъра на здравеопазването, след съгласуване с министъра на финансите по мотивирано предложение на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните. Заповедта и списъкът се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието и храните, Министерството на здравеопазването и БАБХ.
(5) Списъкът по ал. 4 съдържа и информация за сроковете, от и до които могат да се даряват храните, преди изтичане на срока на годност на съответната храна.
(6) Операторите на хранителни банки, получили разрешение по този закон, осигуряват и контролират спазването на нормативните изисквания към безвъзмездно получените от тях храни.
(7) Българската агенция по безопасност на храните извършва контрол върху операторите на хранителни банки по отношение безопасността на получаваните и даряваните храни.
(8) Министърът на труда и социалната политика утвърждава със заповед списъкът с групите нуждаещи се лица, на които хранителните банки могат безвъзмездно да предоставят дарените храни. Заповедта и списъкът се публикуват на интернет страницата на Министерството на труда и социалната политика.
(9) Храните, които безвъзмездно се предоставят на оператор на хранителна банка, задължително се маркират от производители и търговци на храни с маркировка „дарение, не подлежи на продажба“. Маркировката се поставя върху потребителската опаковка на храните, по начин непозволяващ нейното отстраняване без да се наруши целостта на опаковката. За безвъзмездно предоставените храни, които не са опаковани в потребителска опаковка, маркировката се поставя върху транспортната опаковка.
Чл. 37н. Разрешение за оператор на хранителна банка може да бъде издадено на лице, което отговаря едновременно на следните условия:
1. е юридическо лице с нестопанска цел, определено за осъществяване на общественополезна дейност и вписано в Централния регистър при Министерството на правосъдието по чл. 45, ал. 1 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
2. няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения;
3. разполага със собствени или наети обекти и/или площи в обекти за извършване на дейностите по хранително банкиране, които отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт и са регистрирани по реда на чл. 12 от този закон;
4. обектите по т. 3 са разположени на територията на не по-малко от 30 на сто от общините в България;
5. разполага със собствени и/или наети транспортни средства, когато това е необходимо за извършване на дейностите по хранително банкиране, които отговарят на изискванията за транспортиране на храни в приложение II, Глава IV от Регламент (ЕО) № 852/2004 или са регистрирани съгласно чл. 245 от ЗВД;
6. разполага със собствена мрежа или мрежа от партньорски организации за безвъзмездно предоставяне на храни;
7. използва система за отчетност, която позволява органите на Българската агенция по безопасност на храните и органите по приходите на Националната агенция за приходите да извършват контрол на дарените, складирани и предоставени храни, включително по дарители, идентифицирани с единен идентификационен код по БУЛСТАТ.
Чл. 37о. (1) За издаване на разрешение за оператор на хранителна банка се подава писмено заявление до изпълнителния директор на БАБХ.
(2) Заявлението по ал. 1 съдържа данните по чл. 12, ал. 3 (4), както и данни за вида на храните, които ще се получават, складират и предоставят.
(3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи:
1. удостоверение за наличие или липса на задължения по чл. 87, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
2. документ за собственост или договор за наем на помещенията и/или площите по чл. 37н, т. 3 и копие от удостоверението за регистрация на обект по реда на чл. 12 от този закон;
3. ръководство за потребителя за използваната система за отчетност;
4. план за извършване на дейността, който съдържа информация за:
а) дейностите по хранително банкиране, които ще бъдат извършвани;
б) годишен прогнозен обем на получените и безвъзмездно предоставени храни;
в) максималния складов капацитет за съхраняване на безвъзмездно получените храни – по видове храни;
г) начина на унищожаване на недарение в рамките на срока на годност храни.
5. финансова обосновка за източниците на финансиране и осигуряване на необходимите средства за осъществяване на дейностите по хранително банкиране, включително за унищожаване на дарени храни, които не са безвъзмездно предоставени от хранителната банка на нуждаещи се лица.
6. декларация, че лицето не е в производство по прекратяване.
Чл. 37п. (1) Заявлението по чл. 37о, ал. 1 се разглежда от оправомощени от изпълнителния директор на БАБХ длъжностни лица.
(2) При установяване на нередовност в заявлението по чл. 37о, ал. 1 със съобщение се указва на лицето да отстрани допуснатите нередовности в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
(3) Когато нередовностите не са отстранени в указания срок, заявлението се връща на лицето и производството се прекратява с решение на изпълнителния директор на БАБХ.
(4) В 30-дневен срок от постъпване на заявлението, съответно от отстраняване на нередовностите в него, изпълнителният директор на БАБХ издава или мотивирано отказва издаването на разрешение.
(5) Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ.
(6) Решенията по ал. 3 и 4 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс .
(7) В случаите на отказ заявителят може да подаде ново заявление за издаване на разрешение не по-рано от 90 дни от постановяване на решението за отказ, съответно от влизането в сила на съдебното решение, с което жалбата е отхвърлена като неоснователна.
Чл. 37р. Изпълнителният директор на БАБХ отказва издаването на разрешение, когато:
1. заявителят е предоставил неверни данни или документи с невярно съдържание, които са от значение за издаване на разрешението;
2. заявителят не отговаря на условията за издаване на разрешение.
Чл. 37с. (1) Разрешението за оператор на хранителна банка се издава за срок до пет години.
(2) Разрешението по ал. 1 съдържа:
1. наименование на органа, който го издава;
2. наименование и регистрационен номер на акта;
3. правни и фактически основания за издаване на акта;
4. наименование, седалище, адрес на управление и единен идентификационен код на лицето;
5. срок на разрешението;
6. обекти, чрез които ще се извършва дейността;
7. дата на влизане в сила на разрешението.
Чл. 37т. Лице, получило разрешение за оператор на хранителна банка, е длъжно да уведоми изпълнителния директор на БАБХ за всички промени в обстоятелствата, при които е издадено разрешението, в 14-дневен срок от настъпването им, като представи необходимите документи.
Чл. 37у. (1) В БАБХ се води регистър на издадените разрешения за оператори на хранителни банки. Изпълнителният директор на БАБХ определя със заповед лицата, които водят и актуализират регистъра на издадените разрешения за оператори на хранителни банки.
(2) Регистърът по ал. 1 е публичен.
(3) Регистърът по ал. 1 се води, като се създава компютърна база данни и досиета за лицата включващи обстоятелствата, подлежащи на вписване.
(4) На вписване подлежат само предвидените в чл. 37ф, ал. 1 обстоятелства и последвалите промени в тях.
(5) Вписванията в регистъра се извършват въз основа на решенията на изпълнителния директор на БАБХ.
(6) Вписването на обстоятелствата за съответното лице се извършва въз основа на данните, съдържащи се в документите, представени пред изпълнителния директор на БАБХ или служебно събрани от него.
(7) За всяко подлежащо на вписване в регистъра лице в компютърната база данни се създава електронно досие с уникален код, в което се извършват предвидените вписвания.
(8) За всяко подлежащо на вписване в регистъра лице се открива досие за всяко отделно разрешение, в което по реда на постъпването се подреждат всички отнасящи се до него документи, както и актовете на изпълнителния директор на БАБХ.
(9) Информацията, която подлежи на вписване в регистъра се актуализира в 14-дневен срок след постъпване на уведомлението по чл. 37т.
Чл. 37ф. (1) В регистъра по чл. 37у, ал. 1 се вписват:
1. наименование на юридическото лице с нестопанска цел, определено за осъществяване на общественополезна дейност;
2. единен идентификационен код по БУЛСТАТ;
3. дата на постъпване на заявлението за издаване на разрешение;
4. дата и номер на решението, въз основа на което се издава разрешението;
5. дата и номер на решението, с което изпълнителният директор на БАБХ изменя, допълва или отнема издаденото разрешение;
6. вид и адрес на обектите, чрез които ще се извършва дейността;
7. наложени имуществени санкции и принудителни мерки.
(2) Изпълнителният директор на БАБХ предоставя безплатен и неограничен електронен достъп до регистъра чрез интернет страницата на БАБХ.
Чл. 37х. (1) Срокът на разрешението за оператор на хранителна банка се продължава за нов срок до пет години, ако лицето е направило писмено заявление за това най-малко шест месеца преди изтичането на срока на разрешението, и отговаря на изискванията по чл. 37н.
(2) В производството по продължаване на срока на разрешението се прилагат съответно редът и сроковете за подаване и разглеждане на заявленията за издаване на разрешение.
Чл. 37ц. (1) Действието на издадено разрешение за оператор на хранителна банка се прекратява с решение на изпълнителния директор на БАБХ в следните случаи:
1. при изтичане на срока на разрешението;
2. по искане на оператора на хранителна банка, включително при прехвърляне на имуществото, с което се осъществява дейността по хранително банкиране;
3. системно възпрепятстване на дейността на контролните органи;
4. операторът на хранителна банка не започне да извършва дейност в срок 12 месеца от влизането в сила на разрешението;
5. операторът на хранителна банка престане да отговаря на условията, при които е издадено разрешението;
6. на оператора на хранителна банка е наложена имуществена санкция с влязло в сила наказателно постановление за повторно нарушаване на разпоредбите на този закон и/или Закона за данък върху добавената стойност.
7. при прекратяване на юридическото лице с нестопанска цел.
(2) Производството по прекратяване на действието на разрешение започва по мотивирано решение на компетентния орган или по писмено искане на оператора на хранителна банка.
(3) Операторът на хранителна банка подава искане за прекратяване на действието на разрешението, което съдържа:
1. наименованието, седалището, адреса на управление и идентификационния код по БУЛСТАТ на заявителя;
2. регистрационния номер на разрешението;
3. обосновка на исканото прекратяване.
(4) Към искането се прилагат документи, доказващи основанието за прекратяване.
(5) Когато изпълнителният директор на БАБХ започва процедура за прекратяване на действието на издадено разрешение, на оператора на хранителна банка се изпраща писмено съобщение, като в него изрично се посочват основанията за прекратяване. Операторът на хранителна банка може да представи писмено становище по основанията за прекратяване на действието на разрешението в 14-дневен срок.
(6) Решението за прекратяване на действието на разрешението може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(7) Лице, на което е прекратено разрешението за оператор на хранителна банка, по решения на компетентния орган не може да кандидатства за издаване на ново разрешение за същата дейност в срок от две години.
2. Създават се чл. 53-56:
„Чл. 53. (1) Лице, което извършва дейности по хранително банкиране, без получено разрешение по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 1500 до 3000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – с глоба от 2000 до 6000 лв.
(2) За нарушение по ал. 1, извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2500 до 4500 лв., а при повторно нарушение - от 5000 до 7000 лв.
Чл. 54. Оператор на хранителна банка, който отказва или препятства извършването на официален контрол в обектите за хранително банкиране или вземането на проби от компетентните органи, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция от 500 до 1000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – с глоба от 1000 до 1500 лв.
Чл. 55. Оператор на хранителна банка, който извърши продажба на безвъзмездно предоставени храни или предостави безвъзмездно храни на лица, които не са включени в списъка по чл. 37м, ал. 8, ако не подлежи на по-тежко наказание се наказва с имуществена санкция в размер на 20 на сто върху пазарната цена на възмездно предоставените храни, но не по-малко от 1000 лв. При повторно нарушение размерът на имуществената санкция е 40 на сто върху пазарната цена на възмездно предоставените храни, но не по-малко от 2000 лв.
Чл. 56. (1) В случаите на нарушения по чл. 53 и чл. 55 актовете за установяване на нарушения се съставят от оправомощени от изпълнителния директор на БАБХ длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на БАБХ или оправомощени от него лица.
(2) В случаите на нарушения по чл. 54 актовете за установяване на нарушения се съставят от длъжностни лица на съответния компетентен орган, а наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния компетентен орган в зависимост от подчинението на длъжностното лице, установило нарушението.
3. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т. 75
75. „Системно възпрепятстване“ е създаване на затруднения на контролните органи при осъществяване на дейността им два или повече пъти в рамките на една календарна година.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Менда Стоянова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
В чл. 37н, т. 4 числото ”30” да се замени с „20”, а думата „общините” да се замени с „областите”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 8 със следната редакция:
§ 8. В Закона за храните (Обн., ДВ, бр. 90 от 1999 г., изм. и доп., бр. 102 от 2003 г., изм., бр. 70 от 2004 г., изм. и доп., бр. 87, 99 и 105 от 2005 г., бр. 30, 31, 34, 51,55, 80 и 96, от 2006 г., изм., бр. 31, 51 и 53 от 2007 г., бр. 36 и 69 от 2008 г., бр. 23, 41, 74, 82 и 93 от 2009 г., доп., бр. 23, 25, 59, 80 и 98 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., бр. 54, 77 от 2012 г., изм., бр. 68 от 2013 г., доп., бр. 26 от 2014 г., изм., бр. 14 и 56 от 2015 г., изм., бр. 28 и 44 от 2016 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се Глава шеста „в“ с чл. 37м – 37ц:
„Глава шеста „в“
ХРАНИТЕЛНО БАНКИРАНЕ. РАЗРЕШЕНИЕ ЗА ОПЕРАТОР НА ХРАНИТЕЛНА БАНКА.
Чл. 37м. (1) Хранително банкиране по този закон може да се извършва само от лица, получили разрешение за оператор на хранителна банка.
(2) Разрешенията за оператор на хранителна банка се издават от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
(3) Дейностите по хранително банкиране са:
1. безвъзмездно получаване на храни от производители и търговци на храни;
2. складиране, съхранение и/или разфасоване и опаковане на дарените храни;
3. безвъзмездно предоставяне на дарените храни на нуждаещи се лица при спазване на изискванията за контрол и безопасност на храните по този закон.
(4) Списъкът на храните, обект на хранително банкиране, се утвърждава със заповед на министъра на земеделието и храните, след съгласуване с министъра на финансите, по мотивирано предложение на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните. Заповедта и списъкът се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието и храните и Българската агенция по безопасност на храните.
(5) Списъкът по ал. 4 съдържа и информация за сроковете, от и до които могат да се даряват храните, преди изтичане на срока на годност или трайност на съответната храна.
(6) Операторите на хранителни банки, получили разрешение по този закон, осигуряват и контролират спазването на нормативните изисквания към безвъзмездно получените от тях храни.
(7) Българската агенция по безопасност на храните извършва контрол върху операторите на хранителни банки по отношение безопасността на получаваните и даряваните храни.
(8) Министърът на труда и социалната политика утвърждава със заповед списък на групите нуждаещи се лица и на лицата, които предоставят социални услуги, на които операторите на хранителни банки могат да предоставят дарените храни. Заповедта и списъкът се публикуват на интернет страницата на Министерството на труда и социалната политика.
(9) Храните, които безвъзмездно се предоставят на оператор на хранителна банка, задължително се маркират от производители или търговци на храни с маркировка „дарение, не подлежи на продажба“. Маркировката се поставя върху потребителската опаковка на храните, по начин непозволяващ нейното отстраняване без да се наруши целостта на опаковката и без да прикрива каквато и да е част от информацията, съдържаща се на етикета. За безвъзмездно предоставените храни, които не са опаковани в потребителска опаковка, маркировката се поставя върху транспортната опаковка.
Чл. 37н. Разрешение за оператор на хранителна банка може да бъде издадено на лице, което отговаря едновременно на следните условия:
1. е юридическо лице с нестопанска цел, определено за осъществяване на общественополезна дейност и вписано в Централния регистър при Министерството на правосъдието по чл. 45, ал. 1 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
2. няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения;
3. разполага със собствени или наети обекти и/или площи в обекти за извършване на дейностите по хранително банкиране, които отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт и са регистрирани по реда на чл. 12;
4. обектите по т. 3 са разположени на територията на не по-малко от 20 на сто от областите в страната;
5. разполага със собствени и/или наети транспортни средства, когато това е необходимо за извършване на дейностите по хранително банкиране, които отговарят на изискванията за транспортиране на храни в приложение II, Глава IV от Регламент (ЕО) № 852/2004 или са регистрирани съгласно чл. 245 от Закона за ветеринарномедицинската дейност;
6. разполага със собствена мрежа или мрежа от партньорски организации за безвъзмездно предоставяне на храни;
7. използва система за отчетност, която позволява органите на Българската агенция по безопасност на храните и органите по приходите на Националната агенция за приходите да извършват контрол на дарените, складираните и предоставените храни, включително по дарители, идентифицирани с единен идентификационен код по БУЛСТАТ.
Чл. 37о. (1) За издаване на разрешение за оператор на хранителна банка се подава писмено заявление до изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
(2) Заявлението по ал. 1 съдържа данните по чл. 12, ал. 4, както и данни за вида на храните, които ще се получават, складират и предоставят.
(3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи:
1. удостоверение за наличие или липса на задължения по чл. 87, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
2. документ за собственост или договор за наем на помещенията и/или площите по чл. 37н, т. 3 и копие от удостоверението за регистрация на обект по реда на чл. 12;
3. ръководство за потребителя за използваната система за отчетност;
4. план за извършване на дейността, който съдържа информация за:
а) дейностите по хранително банкиране, които ще бъдат извършвани;
б) годишния прогнозен обем на получените и безвъзмездно предоставени храни;
в) максималния складов капацитет за съхраняване на безвъзмездно получените храни – по видове храни;
г) начина на унищожаване на недарените храни в рамките на срока на годност или трайност;
5. финансова обосновка за източниците на финансиране и осигуряване на необходимите средства за осъществяване на дейностите по хранително банкиране, включително за унищожаване на дарени храни, които не са безвъзмездно предоставени от хранителната банка на нуждаещи се лица;
6. декларация, че лицето не е в производство по прекратяване по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
Чл. 37п. (1) Заявлението по чл. 37о, ал. 1 се разглежда от оправомощени от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните длъжностни лица.
(2) При установяване на нередовност в заявлението по чл. 37о, ал. 1 със съобщение се указва на лицето да отстрани допуснатите нередовности в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
(3) Когато нередовностите не са отстранени в срока по ал. 2, заявлението се връща на лицето и производството се прекратява с решение на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
(4) В 30-дневен срок от постъпване на заявлението, съответно от отстраняване на нередовностите в него изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните издава или мотивирано отказва издаването на разрешение.
(5) Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ.
(6) Решенията по ал. 3 и 4 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс .
(7) В случаите на отказ заявителят може да подаде ново заявление за издаване на разрешение не по-рано от 90 дни от постановяване на решението за отказ, съответно от влизането в сила на съдебното решение, с което жалбата е отхвърлена като неоснователна.
Чл. 37р. Изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните отказва издаването на разрешение, когато:
1. заявителят е предоставил неверни данни или документи с невярно съдържание, които са от значение за издаване на разрешението;
2. заявителят не отговаря на условията за издаване на разрешение.
Чл. 37с. (1) Разрешението за оператор на хранителна банка се издава за срок до 5 години.
(2) Разрешението по ал. 1 съдържа:
1. наименование на органа, който го издава;
2. наименование и регистрационен номер на акта;
3. правни и фактически основания за издаване на акта;
4. наименование, седалище, адрес на управление и единен идентификационен код на лицето;
5. срок на разрешението;
6. обекти, чрез които ще се извършва дейността;
7. дата на влизане в сила на разрешението.
Чл. 37т. Лице, получило разрешение за оператор на хранителна банка, е длъжно да уведоми изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните за всички промени в обстоятелствата, при които е издадено разрешението, в 14-дневен срок от настъпването им, като представи необходимите документи.
Чл. 37у. (1) В Българската агенция по безопасност на храните се води регистър на издадените разрешения за оператори на хранителни банки. Изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните определя със заповед лицата, които водят и актуализират регистъра на издадените разрешения за оператори на хранителни банки.
(2) Регистърът по ал. 1 е публичен.
(3) Регистърът по ал. 1 се води, като се създава компютърна база данни и досиета за лицата включващи обстоятелствата, подлежащи на вписване.
(4) На вписване подлежат само предвидените в чл. 37ф, ал. 1 обстоятелства и последвалите промени в тях.
(5) Вписванията в регистъра се извършват въз основа на решенията на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
(6) Вписването на обстоятелствата за съответното лице се извършва въз основа на данните, съдържащи се в документите, представени пред изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните или служебно събрани от него.
(7) За всяко подлежащо на вписване в регистъра лице в компютърната база данни се създава електронно досие с уникален код, в което се извършват предвидените вписвания.
(8) За всяко подлежащо на вписване в регистъра лице се открива досие за всяко отделно разрешение, в което по реда на постъпването се подреждат всички отнасящи се до него документи, както и актовете на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
(9) Информацията, която подлежи на вписване в регистъра, се актуализира в 14-дневен срок след постъпване на уведомлението по чл. 37т.
Чл. 37ф. (1) В регистъра по чл. 37у, ал. 1 се вписват:
1. наименованието на юридическото лице с нестопанска цел, определено за осъществяване на общественополезна дейност;
2. единният идентификационен код по БУЛСТАТ;
3. датата на постъпване на заявлението за издаване на разрешение;
4. датата и номера на решението, въз основа на което се издава разрешението;
5. датата и номера на решението, с което изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните изменя или допълва издаденото разрешение;
6. видът и адресът на обектите, чрез които ще се извършва дейността;
7. наложените имуществени санкции и принудителни мерки.
(2) Изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните предоставя безплатен и неограничен електронен достъп до регистъра чрез интернет страницата на Българската агенция по безопасност на храните.
Чл. 37х. (1) Срокът на разрешението за оператор на хранителна банка се удължава с нов срок до 5 години, ако лицето е направило писмено заявление за това най-малко 6 месеца преди изтичането на срока на разрешението и отговаря на изискванията по чл. 37н.
(2) В производството по удължаване на срока на разрешението се прилагат съответно редът и сроковете за подаване и разглеждане на заявленията за издаване на разрешение.
Чл. 37ц. (1) Действието на издадено разрешение за оператор на хранителна банка се прекратява с решение на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните в следните случаи:
1. при изтичане на срока на разрешението;
2. по искане на оператора на хранителна банка, включително при прехвърляне на имуществото, с което се осъществява дейността по хранително банкиране;
3. при системно възпрепятстване на дейността на контролните органи;
4. ако операторът на хранителна банка не започне да извършва дейност в срок 12 месеца от влизането в сила на разрешението;
5. когато операторът на хранителна банка престане да отговаря на условията, при които е издадено разрешението;
6. когато на оператора на хранителна банка е наложена имуществена санкция с влязло в сила наказателно постановление за повторно нарушаване на разпоредбите на този закон и/или на Закона за данък върху добавената стойност;
7. при прекратяване на юридическото лице с нестопанска цел.
(2) Производството по прекратяване на действието на разрешение започва по мотивирано решение на компетентния орган или по писмено искане на оператора на хранителна банка.
(3) Операторът на хранителна банка подава искане за прекратяване на действието на разрешението, което съдържа:
1. наименованието, седалището, адреса на управление и идентификационния код по БУЛСТАТ на заявителя;
2. регистрационния номер на разрешението;
3. обосновка на исканото прекратяване.
(4) Към искането се прилагат документи, доказващи основанието за прекратяване.
(5) Когато изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните започва производство за прекратяване на действието на издадено разрешение, на оператора на хранителна банка се изпраща писмено съобщение, като в него изрично се посочват основанията за прекратяване. Операторът на хранителна банка може да представи писмено становище по основанията за прекратяване на действието на разрешението в 14-дневен срок.
(6) Решението за прекратяване на действието на разрешението може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(7) Лице, на което е прекратено разрешението за оператор на хранителна банка по решение на компетентния орган, не може да кандидатства за издаване на ново разрешение за същата дейност за срок от две години.
2. Създават се чл. 53-56:
„Чл. 53. (1) Лице, което извършва дейности по хранително банкиране, без получено разрешение по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 1500 до 3000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – с глоба от 2000 до 6000 лв.
(2) За нарушение по ал. 1, извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2500 до 4500 лв., а при повторно нарушение - от 5000 до 7000 лв.
Чл. 54. Оператор на хранителна банка, който отказва или препятства извършването на официален контрол в обектите за хранително банкиране или вземането на проби от компетентните органи, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция от 500 до 1000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – с имуществена санкция от 1000 до 1500 лв.
Чл. 55. Оператор на хранителна банка, който извърши продажба на безвъзмездно предоставени храни или предостави безвъзмездно храни на лица, които не са включени в списъка по чл. 37м, ал. 8, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция в размер 20 на сто
върху пазарната цена на възмездно предоставените храни, но не по-малко от 1000 лв. При повторно нарушение размерът на имуществената санкция е 40 на сто върху пазарната цена на възмездно предоставените храни, но не по-малко от 2000 лв.
Чл. 56. (1) В случаите на нарушения по чл. 53 и 55 актовете за установяване на нарушения се съставят от оправомощени от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните или от оправомощени от него лица.
(2) В случаите на нарушения по чл. 54 актовете за установяване на нарушения се съставят от длъжностни лица на съответния компетентен орган, а наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния компетентен орган в зависимост от подчинението на длъжностното лице, установило нарушението.
3. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т. 75:
„75. „Системно възпрепятстване“ е създаване на затруднения на контролните органи при осъществяване на дейността им два или повече пъти в рамките на една календарна година.“
§ 9. 3аконът влиза в сила два месеца след обнародването му в Държавен вестник.
Предложение на н.п. Менда Стоянова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
§9. 3аконът влиза в сила от 1 януари 2017 г.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 9 и предлага следната редакция:
§ 9. 3аконът влиза в сила от 1 януари 2017 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
МЕНДА СТОЯНОВА