Комисия по бюджет и финанси
15/11/2016 първо гласуване
законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г., № 602-01-66, внесен от Министерския съвет на 31.10.2016 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г., № 602-01-66, внесен от Министерския съвет на 31.10.2016 г.
На заседание, проведено на 03.11.2016 г., Комисията по бюджет и финанси обсъди законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г., внесен от Министерския съвет.
На заседанието на Комисията присъстваха: Бойко Пенков -заместник-министър на здравеопазването и член на Надзорния съвет на НЗОК, д-р Венцислав Грозев – председател на Българския лекарски съюз и представители на съсловните организации в здравеопазването.
Мотивите към законопроекта бяха представени от заместник-министър Пенков.
1. ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ - ВСИЧКО:
В приходната част на бюджета за 2017 г. се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 3 452,8 млн. лв., или с 248,1 млн. лв. повече от 2016 г.
Здравноосигурителните приходи се предлага да бъдат в размер на 3 413,8 млн. лв. или с 247,6 млн. лв. повече от 2016 г.
От общата сума на здравноосигурителните приходи за 2017 г.- 3 413,8 млн. лв. от здравноосигурителни вноски сe очаква да постъпят -2 279,7 млн. лв., или 158,7 млн. лв. повече от 2016 г., и от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет – 1 134,1 млн. лв., или с 88,9 млн. лв. повече от трансфера за 2016 г.
От неданъчни приходи: глоби, санкции и наказателни лихви за 2017 г. е предвидено да постъпят 15,0 млн. лв., или с 0,45 млн. лв. в повече от 2016 г.
Предвидени са трансфери от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите за лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им за здравните дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (ЗЗ); за дейности за здравно неосигурени лица, включващи: комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически и психиатрични заболявания; интензивно лечение; дейности по чл. 82, ал. 1, т. 2 от ЗЗ и за сумите по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), които са на сума 24,0 млн. лв. Такава е сумата и за 2016 г.
2. РАЗХОДИ И ТРАНСФЕРИ - ВСИЧКО:
Общо разходите и трансферите за 2017 г. са разчетени в размер 3 452,8 млн. лв. Тази сума е с 248,1 млн. лв. повече от сумата за 2016 г.
В рамките на предложената сума за общо разходи и трансфери 3 452,8 млн. лв., само за разходи са 3 448,8 млн. лв. и за предоставяне на трансфери на Националната агенция за приходите по чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване и към бюджетни предприятия, сключили договори за извършване на медицински услуги с Националната здравноосигурителна каса са 4,0 млн. лв.
От общата сума на разходите 3 448,8 млн. лв. за текущи разходи се предлагат 3 101,3 млн. лв., като тази сума е по-голяма с 223,9 млн. лв. от същите разходи за 2016 г.; за придобиване на нефинансови активи за 2017 г. са планирани 6,0 млн. лв., или по-малко с един милион лева от 2016 г.
От сумата за текущите разходи 3 101,3 млн. лв. с най-голям относителен дял са разходите за здравноосигурителни плащания, които за 2017 г. са разчетени на сума 3 032,0 млн. лв., или повече с 222,8 млн. лв. от закона за 2016 г. Тези средства се разпределят както следва:
1. за първична извънболнична медицинска помощ 200,0 млн. лв. или с 20,0 млн. лв. повече от 2016 г.
2. за специализирана извънболнична медицинска помощ (вкл.за комплексно диспансерно(амбулаторно) наблюдение) 211,4 млн. лв., или с 9,9 млн. лв. повече от 2016 г.
3. за дентална помощ 147,0 млн. лв., или с 24,0 млн. лв. повече от 2016 г.;
4. за медико-диагностична дейност 77,5 млн. лв., или със 7,1 млн. лв. повече от 2016 г.
5. за лекарствени продукти,медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната и за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги 798,6 млн. лв., или с 47,7 млн. лв. повече от 2016 г., в това число:
5.1. за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната 573,0 млн. лв. или с 32,1 млн. лв.повече от 2016 г.;
5.2. за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги 225,6 млн. лв. и с 15.0 млн. лв. повече от 2016 г.
6. за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ 80,0 млн. лв. толкова, колкото са били и през 2016 г.
7. за болнична медицинска помощ 1 457,5 млн. лв., или със 114,2 млн. лв. повече от 2016 г.
8. за други здравноосигурителни плащания със законопроекта се предлага сума в размер на 60,0 млн. лв., или толкова, колкото са и за 2016 г., в т.ч. цялата сума е за медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност.
В бюджета на НЗОК за 2017 г. са предложени разходи за персонал в размер на 34,2 млн. лв. Тази сума е по-голяма от сумата на разхода за персонал за 2016 г. с 1,7 млн. лв.
За издръжката на административните дейности по здравното осигуряване за 2017 г. се предлага да се изразходва сумата 11,1 млн. лв., или с 0,6 млн.лв. по-малко от 2016 г.
Плащанията от трансфера от Министерството на здравеопазването по ал. 1, ред 3 са в размер 24,0 млн. лв., или толкова, колкото са и за 2016 г. Тази сума е предназначена да се разходва за:
1. лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им по чл.82, ал.2, т.3 от Закона за здравето 2,2 млн. лв.
2. дейности за здравнонеосигурени лица, включващи: комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически и психиатрични заболявания; интензивно лечение – 1,7 млн. лв.
3. дейности за здравнонеосигурени жени по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето се предвижда разход от 4,7 млн. лв.
4. суми по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване се предвижда разход от 15,4 млн. лв.
В законопроекта за 2017 г. за придобиване на нефинансови активи се предлагат разходи в размер на 6,0 млн. лв. или с един милион лева по-малко от 2016 г.
За резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи са предвидени 341,4 млн. лв. или с 24,8 млн. лв. повече от 2016 г.
Със законопроекта се предлага трансферите за Националната агенция за приходите по чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване и към бюджетни предприятия, сключили договори за извършване на медицински услуги с Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. да бъдат в размер на 4,0 млн. лв.
3. Със законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. се предлага балансирано бюджетно салдо, каквото е било прието и с бюджета за 2016 г.
Председателят на Българския лекарски съюз д-р Венцислав Грозев представи становището на съюза, в което се настоява да бъдат увеличени средствата за извънболнична медицинска помощ, във връзка с изпълнение на решението на правителството по Програма 2020 за по-голямо значение на същата. Той изтъкна, че по този начин ще се гарантира спокойствие и сигурност в системата и ще се осъществи идеята за повишаване значимостта на извънболничната помощ и ще се облекчи изключително разходоемката и скъпо струваща болнична помощ.
След обсъждането се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: „За” – 12 народни представители; „Против” – 5 народни представители, без „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017, № 602-01-66, внесен от Министерски съвет на 31.10.2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА