Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
16/01/2017 второ гласуване

    общ законопроект на приетите на първо гласуване на 27 юли 2016 г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 554-01-184, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 03.12.2015 г., № 654-01-10, внесен от Петър Славов и група народни представители на 03.02.2016 г. и № 654-01-57, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 20.04.2016 г., изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от ПОДНС.


    Общ проект!
    Второ гласуване
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ



    Д О К Л А Д

    Относно: общ законопроект на приетите на първо гласуване на 27 юли 2016 г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 554-01-184, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 03.12.2015 г., № 654-01-10, внесен от Петър Славов и група народни представители на 03.02.2016 г. и № 654-01-57, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 20.04.2016 г., изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от ПОДНС.


    Общ проект!
    Второ гласуване


    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АКЦИЗИТЕ И ДАНЪЧНИТЕ СКЛАДОВЕ

    (обн., ДВ, бр. 91 от 2005 г.; изм., бр. 105 от 2005 г., бр. 30 и 34 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 63 от 2006 г.; изм., бр. 81, 105 и 108 от 2006 г., бр. 31 и 108 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2007 г.; изм., бр. 36 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 106 от 2008 г.; доп., бр. 6 и 24 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 44 и 95 от 2009 г., бр. 55 и 94 от 2010 г., бр. 19, 35, 82 и 99 от 2011 г.; доп., бр. 29 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 54 и 94 от 2012 г.; изм., бр. 15 от 2013 г.; изм. и доп., бр. 101 и 109 от 2013 г., бр. 1 и 105 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 30, бр. 92 и 95 от 2015 г., бр. 45, 58, 95 и 97 от 2016 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.


    Вариант 1
    § 1. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 8:
    а) в буква ”б” числото „500” се заменя с „1000”.
    б) създава се буква „в“:
    „ в) в който се произвеждат не повече от 10 хектолитра чист алкохол на година.“
    2. В т. 38а думите „чл. 57, ал. 1“ се заменят с „чл. 58и, ал. 2“.

    Вариант 2
    § 1. В чл. 4, т. 8 се изменя така:
    „8. „Специализиран малък обект за дестилиране” е обект за дестилиране, с обща вместимост на съдовете до 1000 литра включително в който се произвежда етилов алкохол (ракия) от грозде и плодове-собствено производство на физически лица, за тяхно лично и семейно потребление до 30 литра етилов алкохол (ракия) годишно на семейство.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    В § 1, вариант 1, т. 2 да отпадне
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Валери Симеонов, Красимир Каракачанов, Христиан Митев, Димитър Байрактаров и Валентин Касабов:
    Във вариант 1 и вариант 2 на § 1, чл. 4, т. 8 се изменя така:
    „8. „Специализиран малък обект за дестилиране” е обект, който е правно и икономически независим от който и да е друг обект за дестилиране, не осъществява дейността си по предоставен лиценз и в който се произвежда етилов алкохол от грозде и плодове- за собствено производство на физически лица, за тяхно лично и семейно потребление до 30 литра етилов алкохол годишно на семейство.”
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:
    Във вариант 1 на § 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1.1 за т. 1:
    а) създава се нова т. 8 със следния текст:
    „8. Специализиран малък обект за дестилиране” е обект, в който може да се произвежда повече от 10 хектолитра чист алкохол на година само за лично потребление на физически лица- производители на грозде и плодове, като за количества до 30 литра етанол годишно на семейство се прилага акцизната ставка съгласно чл. 31, ал. 1, т. 6.”;
    б) досегашната т. 8 става т. 8а със следните допълнения и изменения:
    - изразът „специализиран малък обект за дестилиране” се заменя със „специализиран малък обект за дестилиране на малък производител”;
    - в подточка а) след израза „обект за дестилиране” се поставя запетая и се добавя „работи на база издаден лиценз на физическо или юридическо лице- регистриран земеделски производител на грозде и/или плодове и не може да осъществява дейността си по предоставен лиценз”;
    - съществуващият текст на подточка б) се заличава, като се замества със следния нов текст:
    „б) не е данъчен склад, но разполага със средства за измерване и контрол, чрез които се отчитат едновременно обем в литри, приравнен към сравнителна температура 20 °C и алкохолно съдържание, изчислено при температура 20 °C ”;
    - в текста на предложената нова подточка в)(Вариант 1) в края на изречението, след думата „година”, се добавя изразът „от грозде, плодове или винен дестилат- собствено производство”;
    в) Създава се нова т. 8б със следния текст:
    „8б. „Малък производител на етилов алкохол” е физическо или юридическо лице, което:
    а) произвежда етилов алкохол (гроздова, винена, плодова или крушова ракия), само от грозде, плодове или винен дестилат-собствено производство без добавяне на захароза или други подсладители, освен в годините, когато има официално разрешение от Агенцията по лозата и виното, в количество до 4,5 обемни процента;
    б) може да предлага, произведения от него етилов алкохол(ракия)
    за потребление само на крайни потребители, ресторанти или питейни заведения срещу издаден документ за произход, след като плати целия дължим акциз, съгласно чл. 31, ал. 1, т. 6, без да прилага правилата за данъчните складове;
    в) подава декларации и води дневници съгласно разпоредбите на раздел IV и V от Закона за виното и спиртните напитки;
    г) не произвежда етилов алкохол за лично потребление на физически лица- производители на грозде и плодове.”;
    1.2. за т. 2:
    В т. 38а от чл. 4 на Закона, в израза „Правно и икономически независим специализиран малък обект за дестилиране” след думата „дестилиране” се добавя „на малък производител”, думите” чл. 57, ал. 1” се заменят с „чл. 58и, ал. 2, т. 2”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    В § 1, вариант 1, т. 1, буква”б” да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за вариант 2 на § 1.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за вариант 1 на § 1 и предлага следната редакция:
    § 1. В чл. 4, т. 8, буква ”б” числото „500” се заменя с „1000”.


    § 2. В чл. 43, ал. 1, т. 1 думите „и чл. 58в“ се заменят с „чл. 58в и чл. 58и, ал. 2“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    Параграф 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 2 да бъде отхвърлен.


    § 3. В чл. 44, ал. 1, т. 6 след думите „регистрираното лице“ се добавя „с изключение на лицата по чл. 58и, ал. 2“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 3 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 3 да бъде отхвърлен.


    § 4. Създава се чл. 44а:
    „Чл.44а (1) Дължимият акциз от лицата по чл. 58и, ал. 2 се внася по сметката на общината по местонахождение на специализирания малък обект за дестилиране, в срока на подаване на акцизната декларация.
    (2) Акцизът се смята за внесен в бюджета на общината от датата, на която сумата е постъпила по сметката или в касата на общината по местонахождение на специализирания малък обект за дестилиране.
    (3) В случаите на установени задължения за акциз с ревизионно производство от служителите на общинската администрация, дължимият акциз се внася по сметката или в касата на общината по местонахождение на специализирания малък обект за дестилиране.
    (4) В срок до 31 януари на следващата година, общините предоставят обобщена информация по електронен път на Министерство на финансите за размера на събраните приходи от акциз през предходната календарна година.”

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 4 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 4 да бъде отхвърлен.


    Предложение на н.п. Менда Стоянова за създаване на нов параграф:
    Да се създаде нов §..:
    „§… В чл. 48, ал. 2 се създава т. 21:
    „ 21. документ, доказващ че съоръженията за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки.“
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    думата „съоръженията” да се замени с „дестилационните съоръжения”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 2 със следната редакция:
    § 2. В чл. 48, ал. 2 се създава т. 21:
    „21. документ, доказващ че дестилационните съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки са закупени от лице, регистрирано по Закона за виното и спиртните напитки.“


    § 5. В глава четвърта наименованието на раздел трети се изменя така:„Регистрация на обекти за винопроизводство на малки винопроизводители“

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 5 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 5 да бъде отхвърлен.


    § 6. В чл. 56, ал. 1 се изменя така:
    „Чл. 56. (1) На задължителна регистрация по този закон подлежат обектите за винопроизводство на малки винопроизводители.”

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 6 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 6 да бъде отхвърлен.


    § 7. В чл. 57, ал. 3, т. 7 думите „т. 8 и 9“ се заменят с „т. 9“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 7 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 7 да бъде отхвърлен.


    Предложение на н.п. Менда Стоянова за създаване на нов §:
    §…В чл. 57, ал. 3 се създава т. 9:
    „9. документ, доказващ че съоръженията за производство на етилов алкохол (ракия) са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    думата „съоръженията” да се замени с „дестилационните съоръжения”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 3 със следната редакция:
    § 3. В чл. 57, ал. 3 се създава т. 9:
    „9. документ, доказващ че дестилационните съоръжения за производство на етилов алкохол (ракия) са закупени от лице, регистрирано по Закона за виното и спиртните напитки.


    § 8. В глава четвърта се създава раздел IIIд „Регистрация на специализирани малки обекти за дестилиране” с чл. 58и – 58м:

    „Раздел IIIд
    Регистрация на специализирани малки обекти за дестилиране

    „Чл.58и (1) На задължителна регистрация по този закон подлежат специализираните малки обекти за дестилиране.
    (2) Собственици или наематели на специализирани малки обекти за дестилиране могат да бъдат лица, регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридически лица, създадени въз основа на нормативен акт.
    (3) Лицата по ал. 2 подават искане за регистрация на обекта до кмета на общината по местонахождение на обекта преди започване на дейността.
    (4) Към искането по ал. 3 се прилагат:
    1. техническа справка за откритите и закритите производствени обекти или складове с посочена квадратура и местонахождението им, пълно описание на технологичното оборудване, включително съдовете, техния обем ;
    2. оригинал или нотариално заверено копие на документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, издаден по реда на Закона за устройство на територията;
    3. декларация, че обектът отговаря на изискванията на чл. 4, т. 8;
    4. списък с трите имена и единния граждански номер на лицата, които водят производствения процес (отговорници на обектите) и отговарят на изискванията на Закона за виното и спиртните напитки и нормативните актове за прилагането му;
    5. документ, доказващ че съоръженията и оборудването за производство на етилов алкохол са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки.
    (5) Въз основа на искането и приложените документи по ал. 4 кметът на общината в срок до 14 дни от подаването на документите, съответно от отстраняването на непълнотите по тях, издава удостоверение за регистрация или отказва с мотивирано решение издаването му. Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ за регистрация.
    (6) Отказът за регистрация подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (7) Регистрираното лице е длъжно да уведоми писмено кмета на общината за всяка промяна на данните в искането в 14-дневен срок от настъпването й.
    (8) В случаите по ал. 7 се подава уведомление за промяна в обстоятелствата, при които е издадено удостоверението.
    (9) При промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване в издаденото удостоверение, органът по ал. 5 издава решение, което е неразделна част от издаденото удостоверение.
    (10) Правото за извършване на дейността, за която е издадено удостоверението за регистрация, възниква от датата на неговото връчване.“

    Чл. 58к. (1) Кметът на общината по местонахождение на обекта прекратява регистрацията:
    1. по искане на регистрираното лице;
    2. при прехвърляне на фирмата на едноличния търговец или заличаването му или при прекратяване на юридическото лице с изключение на преобразуване чрез промяна на правната форма;
    3. по своя инициатива, когато:
    а) регистрираното лице престане да отговаря на изискванията по този закон, или
    б) лицето е представило неверни данни, които са послужили за издаване на удостоверението за регистрация.
    (2) Регистрацията се прекратява с решение на кмета на общината по местонахождение на обекта, което подлежи на предварително изпълнение, освен ако съдът разпореди друго.
    (3) Решението по ал. 2 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

    Чл. 58л. (1) За регистрираните специализирани малки обекти за дестилиране се води публичен централен регистър в Агенция „Митници” който съдържа най-малко следната информация:
    1. идентификационен номер на обекта;
    2. наименование, седалище и адрес на управление, единен идентификационен код на лицето;
    3. адрес на обекта;
    4. видовете акцизни стоки с код по КН, които могат да бъдат произвеждани;
    5. дата на връчване на удостоверението за регистрация;
    6. дата на прекратяване на регистрацията.
    (2) Информация за регистрираните обекти по чл. 58и за съответния месец се подава по електронен път в Агенция ”Митници” от кметовете на общините по местонахождение на специализираните малки обекти за дестилиране в срок до 15 число на следващия месец.
    Чл. 58м. Директорът на Агенция „Митници“ издава задължителни методически указания по прилагането на този закон на кметовете на общините.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 8 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.


    Предложение на н.п. Валери Симеонов, Красимир Каракачанов, Христиан Митев, Димитър Байрактаров и Валентин Касабов:
    В чл. 58и, ал. 5, изр. 2 се изменя така:
    „Непроизнасянето в срок се смята за мълчаливо съгласие.”
    Предложението е оттеглено.


    Предложение на н.п. Георги Търновалийски:
    В § 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата „регистрация” се добавя „във водени към общините регистри”.
    2. В ал. 5, изр. второ отпада.
    3. създава се нова ал. 6:
    „(6) Непроизнасянето в срока по ал. 5 се смята за мълчаливо съгласие за регистрация на обекта при условията на подадено искане. Кметът издава удостоверението за регистрация в 3-дневен срок от изтичането на срока по ал. 5 и включва обекта в информацията по чл. 58 л, ал. 2 за съответния месец.
    4. Ал. 6 и 7 стават съответно ал. 7 и 8.
    5. Ал. 8 става ал. 9, като числото”7” се заменя с „8”.
    6. Ал. 9 и 10 стават съответно ал. 10 и 11.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:
    В § 8:
    1. В новосъздадения чл. 58и се предлагат следните изменения и допълнения:
    а) в ал. 1 след думата „дестилиране” се поставя запетайка и се добавя „и специализираните малки обекти за дестилиране на малки производители”;
    б) текстът на ал. 2 се променя така:
    „(2) Собственик на:
    1. специализиран малък обект за дестилиране може да бъде лице, регистрирано по Търговския закон, Закона за кооперациите или по законодателството на държава-членка на Европейския съюз, или друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридическо лице, създадено въз основа на нормативен акт. Тези обекти могат да бъдат отдавани под наем;
    2. специализиран малък обект за дестилиране на малък производител може да бъде физическо или юридическо лице, или група физически лица, които са регистрирани земеделски производители на грозде и/или плодове. Тези обекти не могат да бъдат отдавани под наем.”;
    в) текстът на ал. 4 придобива следната нова редакция:
    „(4) Към искането по ал. 3 се прилагат следните документи:
    1. за обектите по ал. 2, т. 1:
    а) техническа справка за откритите и закритите производствени обекти или складове с посочена квадратура и местонахождението им, пълно описание на технологичното оборудване, включително съдовете и техния обем;
    б) оригинал или нотариално заверено копие на документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, издаден по реда на Закона за устройство на територията;
    в) декларация, че обектът отговаря на изискванията на чл. 4, т. 8;
    г) документ, доказващ че съоръженията и оборудването за производство на етилов алкохол са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки.
    2. за обектите по ал. 2, т. 2:
    а) регистрационна карта за земеделски производител заедно с анкетна карта и формуляр, заверени от областната дирекция”Земеделие” по местонахождение на обекта;
    б)техническа справка за откритите и закритите производствени обекти или складове с посочена квадратура и местонахождението им, пълно описание на технологичното оборудване, включително съдовете и техния обем;
    в) оригинал или нотариално заверено копие на документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, издаден по реда на Закона за устройство на територията;
    г) декларация, че обектът отговаря на изискванията на чл. 4, т. 8а;
    д) документ, доказващ че съоръженията и оборудването за производство на етилов алкохол са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки;
    е) техническа спецификация за производство на етилов алкохол от земеделски произход;
    ж) декларация от производителя за извършване на производство съгласно изискванията на Закона за виното и спиртните напитки по образец съгласно приложение № 6 от същия закон;
    з) списък с трите имена и ЕГН (личен номер или личен номер за чужденец) на лицата, които водят производствения процес и извършват вписвания в дневниците по чл. 146 от Закона за виното и спиртните напитки;
    и) документ за платена такса за вписване в регистъра по чл. 132, ал. 3 от Закона за виното и спиртните напитки в размер, определен с тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на икономиката по Закона за държавните такси”;
    г) в ал. 5 се прави следната промяна:
    Вариант 1- второто изречение на чл. 5 отпада;
    Вариант 2- второто изречение на чл. 5 се променя така:
    „Непроизнасянето в срок се смята за мълчаливо съгласие”;
    д) създава се нова ал. 7 със следния текст:
    „(7) Удостоверението по ал. 5 за специализиран малък обект за дестилиране на малък производител съдържа:
    - номер и дата на регистрация;
    - наименование (фирма);
    - седалище и адрес на управление на заявителя;
    - единен граждански номер(ЕГН) за физическо лице или едноличен търговец, а за юридическо лице единен идентификационен код (ЕИК) по Закона за търговския регистър;
    - местонахождение на инсталираните производствени мощности;
    - описание на производствените мощности;
    - списък на произвежданите напитки и продукти;
    - трите имена и единен граждански номер (ЕГН) на лицето/лицата, представляващи производителя;
    - трите имена и ЕГН(личен номер или личен номер за чужденец) на лицата, които водят производствения процес и правят вписвания в дневниците по чл. 146 от Закона за виното и спиртните напитки”;
    е) създава се нова ал. 8 със следното съдържание:
    „(8) В 14-дневен срок след получаване на удостоверението по ал. 7, регистрираното лице го представя в Министерството на икономиката за вписване в регистъра по чл. 132, ал. 3 от Закона за виното и спиртните напитки”;
    ж)сегашните алинеи 7, 8, 9 и 10 се преномерират съответно в 9, 10, 11 и 12, като в ал. 10 (стар номер ал. 8) текстът „по ал. 7” става „по ал. 9”;
    з) в ал. 12 (стар номер ал. 10), накрая на изречението след думата „връчване” се добавя текстът „с изключение на специализирани малки обекти за дестилиране, които имат действаща регистрация към момента на влизане на закона в сила.”
    2.2. В чл. 58 л изразът „За регистрираните специализирани малки обекти за дестилиране” се замества с „ За регистрираните обекти по чл. 58и, ал. 2”.
    Предложението е оттеглено.

    Комисията предлага § 8 да бъде отхвърлен.


    § 9. В чл. 60, ал. 5 и 6 се отменят.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 4.


    § 10. В чл. 84, ал. 4 се създава изречение второ със следния текст: „Лицата по чл. 58и, ал. 2 издават акцизен данъчен документ на хартиен носител в два екземпляра – за издателя и за получателя, по ред, начин и във формат определени в правилника за прилагане на закона.“

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    §10 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 10 да бъде отхвърлен.


    § 11. В чл. 87 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите „специализиран малък обект за дестилиране или“ се заличават.
    2. Създава се ал. 9:
    „(9) Регистрираните лица по чл. 58и подават акцизна декларация за всеки специализиран малък обект за дестилиране, в компетентната община по местонахождението на обекта в 14-дневен срок от изтичането на данъчния период, за който се отнася, по ред, начин и във формат определени в правилника за прилагане на закона.“

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    §11 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 11 да бъде отхвърлен.


    § 12. В чл. 88б, ал. 1 думите „чл. 57, ал. 1“ се заменят с „чл. 58и, ал. 2“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 12 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:
    В § 12 в предложената промяна на чл. 88б, а именно в ал. 1 думите „чл. 57, ал. 1” да се заменят с „чл. 58и, ал. 2” и се прави допълнение, като след „ал. 2” се поставя запетая и се добавя „т.1”, като окончателния текст става „чл. 58и, ал. 2, т. 1”.
    Предложението е оттеглено.

    Комисията предлага § 12 да бъде отхвърлен.


    § 13. В чл. 102 се създава ал. 8:
    „(8) Контролът на регистрираните лица по чл. 58и се осъществява от кмета на общината или длъжностни лица оправомощени от кмета на общината по местонахождение на обекта.“

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 13 да бъде отхвърлен.


    §14. Създава се чл. 104а:
    „Чл. 104а (1) Установяването, обезпечаването и събирането на акциза от лицата по чл. 58и, ал. 2 се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.
    (2) В производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители.
    (3) Служителите по ал. 2 се определят със заповед на кмета на общината.
    (4) Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.“

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 14 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 14 да бъде отхвърлен.

    § 15. В чл. 107з, ал. 2 се създава второ изречение: „Не могат да бъдат обект на споразумение и установените случаи на административни нарушения по чл. 108б.“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 15 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 15 да бъде отхвърлен.
    § 16. Създава се чл. 108б:
    „Чл. 108б (1) Лице по чл. 58и, ал. 2, което не начисли акциз се наказва с имуществена санкция в двоен размер на неначисления акциз, но не по-малко от 200 лв., а при повторно нарушение имуществената санкция е в двойния размер на неначисления акциз, но не по-малко от 500 лв.
    (2) Лице по чл. 58и, ал. 2, което наруши разпоредбата на чл. 58и, ал. 7 се наказва с имуществена санкция в размер от 100 до 200 лв., а при повторно нарушение от 200 до 500 лв.
    (3) Лице по чл. 58и, ал. 2, което не внесе дължимия акциз в срока, по чл. 44а, ал. 1 или не подаде акцизна декларация в срока по чл. 87, ал. 9 се наказва с имуществена санкция в размер от 100 до 200 лв., а при повторно нарушение от 200 до 500 лв.
    (4) Всяко нарушение на разпоредбите на този закон и на нормативните актове по прилагането му от лице по чл. 58и, ал. 2, ако не е предвидено друго се наказва с имуществена санкция в размер от 50 лева до 200 лева.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 16 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:
    В § 16, в ал. 2 на новосъздадения чл. 108б, поради предложената в т. 2.1, ж) преномерация на алинеите, думите „чл. 58и, ал. 7” се променят на „чл. 58и, ал. 9”.
    Предложението е оттеглено.

    Комисията предлага § 16 да бъде отхвърлен.


    § 17. В чл. 128 се създават алинеи 5 и 6:
    „(5) В случаите на нарушения по чл. 108б актовете за установяване на нарушения се съставят от оправомощени от кмета на общината по местонахождение на обекта длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от кмета на общината или оправомощени от него лица. Приходите от глоби и имуществени санкции по наказателни постановления, издадени от кмета на общината, постъпват в приход на бюджета на общината.
    (6) При наличие на данни за нарушения по този закон, извън случаите по чл. 108б, служителите на общинската администрация, уведомяват Агенция „Митници“ за предприемане на действия по компетентност.“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    § 17 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 17 да бъде отхвърлен.


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.


    § 18. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон регистрираните лица, които извършват дейност като специализиран малък обект за дестилиране подават искане за регистрация по чл. 58и, ал. 1 до кмета на общината по местонахождение на обекта.
    (2) До влизането в сила на издаденото удостоверение за регистрация по чл. 58и, ал. 5 или на отказа за неговото издаване, лицата по ал. 1 продължават дейността си и имат всички права и задължения на регистрирани лица по този закон.
    (3) В случай, че регистрираните лица, които извършват дейност като специализиран малък обект за дестилиране не подадат в срока по ал. 1 искане за регистрация по чл. 58и, ал. 1, се счита че са с прекратена регистрация от деня следващ изтичането на срока по ал. 1.
    (4) При подадено искане за регистриране или пререгистриране в срока по ал. 1 не се изисква документ, доказващ че съоръженията и оборудването за производство на етилов алкохол са закупени от лице, регистрирано по реда на Закона за виното и спиртните напитки.“
    (5) За лицата, които до влизането в сила на този закон извършват дейност като специализиран малък обект за дестилиране, последният данъчен период пред Агенция „Митници” обхваща времето от началото на календарния месец до датата на подаване на искането за регистрация по чл. 58и, ал. 1 до кмета на общината по местонахождение на обекта.

    Предложение на н.п. Валери Симеонов, Красимир Каракачанов, Христиан Митев, Димитър Байрактаров и Валентин Касабов:
    § 18 се изменя така:
    „§ 18.(1) Регистрираните, до влизането в сила на този закон, лица, които осъществяват дейност като специализиран малък обект за дестилиране не подават искане за регистрация и за тях не се провежда процедурата по чл. 58и.
    (2) Агенция „Митници” в едномесечен срок от влизането в сила на този закон предоставя на кметовете на общини цялата информация и документация за лицата по ал. 1.
    (3) След изтичане на срока по ал. 2 кметовете на общини регистрират служебно лицата по ал. 1.
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н.п. Георги Търновалийски:
    В § 18, в ал. 4 думите „или пререгистриране” отпадат.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:
    В § 18 се правят следните допълнения и изменения:
    а)в ал. 1 след думата „искане” изразът „ за регистрация по чл. 58и, ал. 1” се заменя с „за пререгистрация”, а след израза „местонахождението на обекта” се поставя запетая и се добавя текстът „ към което се прилага удостоверение за пререгистрация, издадено от Агенция „Митници”, съдържащо информацията по чл. 58л, ал. 1 за актуално състояние на обекта”;
    б)в ал. 2 думата „регистрация”, в началото на изречението, се заменя с думата” пререгистрация”, а изразът „по чл. 58и, ал. 5 или отказа за неговото издаване” се заличава;
    в) в ал. 4 думите” регистриране или” отпадат;
    г) в ал. 5 изразът „регистрация по чл. 58и, ал. 1” се заличава, а на негово место се добавя думата „пререгистрация”.
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    § 18 да бъде отхвърлен.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага § 18 да бъде отхвърлен.


    Предложение на н.п. Менда Стоянова за създаване на нов §:
    § …..(1) За лицата по чл. 56, ал. 1, т. 1, които подадат искане за регистрация по чл. 57, ал. 2 в срок до 3 месеца от влизането в сила на този закон не се прилага изискването по чл. 57, ал. 3, т. 9.
    (2) За лицата по чл. 47, ал. 1, които подадат искане за регистрация по чл. 48, ал. 1 в срок до 3 месеца от влизането в сила на този закон не се прилага изискването по чл. 48, ал. 2, т. 21.

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 5 със следната редакция:
    § 5. (1) Изискването по чл. 48, ал. 2, т. 21 не се прилага за лицата по чл. 47, ал. 1, които подадат искане за издаване на лиценз по чл. 48, ал. 1 в срок до 3 месеца от влизането в сила на този закон.
    (2) Изискването по чл. 57, ал. 3, т. 9 не се прилага за лицата по чл. 56, ал. 1, т. 1, които подадат искане за регистрация по чл. 57, ал. 2 в срок до 3 месеца от влизането в сила на този закон.


    Предложение на н.п. Менда Стоянова за създаване на нов §:
    §… За лицата, които към датата на влизане в сила на този закон са получили лиценз за управление на данъчен склад по чл. 50, ал. 1 или удостоверение за регистрация по чл. 57, ал. 4 не се прилагат изискванията на чл. 48, ал. 2, т. 21 или чл. 57, ал. 3, т. 9.

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 6 със следната редакция:
    § 6. Изискванията по чл. 48, ал. 2, т. 21 или чл. 57, ал. 3, т. 9 не се прилагат за лицата, които към датата на влизане в сила на този закон са получили лиценз за управление на данъчен склад по чл. 50, ал. 1 или удостоверение за регистрация по чл. 57, ал. 4.


    Предложение на н.п. Менда Стоянова за създаване на нов §:
    § ….(1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон министърът на финансите определя с наредбата по чл. 103а, ал. 2 специфичните изисквания към средствата за измерване и контрол за обекти с обща вместимост на съдовете до 500 л и обща вместимост на съдовете над 500 л до 1000 л, за лицата по чл. 56, ал. 1, т. 1.
    Предложението е оттеглено.

    § 19. В Закона за виното и спиртните напитки (Обн., ДВ, бр. 45 от 2012 г., изм., бр. 15 от 2013 г., изм. и доп., бр. 26 от 2014 г., изм., бр. 14 и бр. 61 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 133 думите „чл. 57“ се заменят с „чл. 58и“.
    2. В глава осма се създава раздел IIIа „Регистър на съоръжения и оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки с чл. 142а-142в:

    „Раздел IIIа
    Регистър на съоръжения и оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки

    Чл. 142а (1) Създава се регистър на лицата, извършващи дейности със съоръжения и/или оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки.
    (2) Регистъра по ал. 1 е публичен и се води от Министерство на икономиката .
    (3) Вносът, въвеждането на територията на страната, производството, продажбата, предоставянето или предлагането на съоръжения и/или оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки се извършва от лица, вписани в регистъра по ал. 1.
    (4) Редът и начинът за водене на регистъра по ал. 1 се уреждат със заповед на министъра на икономиката.
    (5) Лицата, вписани в регистъра по ал. 1 могат да продават или предоставят съоръжения и/или оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки на лица, регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридически лица, създадени въз основа на нормативен акт.
    Чл.142б (1) Лицата подават заявление за вписване в регистъра до Министерство на икономиката преди да започнат да извършват дейностите по чл. 142a, ал. 3.
    (2) В 14-дневен срок от подаване на заявлението по ал. 1 министърът на икономиката или оправомощено от него длъжностно лице издава удостоверение за регистрация на лицата и вписването им в регистъра по чл. 142а, ал. 1.
    Чл. 142в. Лицата по чл. 142а, ал. 1 са длъжни:
    1. да водят отчетност, позволяваща установяването на лицето, което е получило съоръжението и/или оборудването за производството на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки.
    2. до 14-то число на месеца следващ месеца, в който са се разпоредили със съоръжението и/или оборудването предоставят информация на Министерство на икономиката за лицата, получили съоръжението и/или оборудването, включващи най-малко следните идентификационни данни - пълно наименование, единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по регистър БУЛСТАТ.“

    2. В чл. 213 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1;
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    „(2) Лице, което не изпълни свое задължение да се регистрира в регистъра по чл. 142а се наказва с глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 5 000 лв.
    (3) Лице, което не изпълни свое задължение по чл. 142в се наказва с глоба или имуществена санкция в размер от 200 до 1 000 лв.”

    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова:

    В § 19:
    1. Да се създаде нова т. 1:
    1. В чл. 132, ал. 1 от Закона за виното и спиртните напитки, след израза „националното им законодателство” се добавя „както и от регистрирани земеделски производители”.
    2. Досегашната т. 1 да стане 2, като освен предложената промяна в чл. 133 от Закона за виното и спиртните напитки, се предлага ал. 2 от същия член да отпадне, като текстът на ал. 1 стане основен текст на чл. 133.
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова:
    В § 19, чл. 142а да се направят следните изменения и допълнения:
    а) ал. 1 да се измени така:
    (1) Създава се регистър на лицата , извършващи производство и/или търговия със съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки.
    б) В ал. 3 и ал. 5 думите „ и/или оборудване” се заличават”.
    в) да се създадат ал.6 и ал. 7:
    (6) Лицата, които са вписани в регистъра по чл. 132, ал. 2 от Закона за виното и спиртните напитки могат да търгуват със съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки, като уведомяват за това Министерството на икономиката.
    (7) Редът за уведомяване по ал. 6 се определя с акт на министъра на икономиката.
    Предложението по буква „а” е оттеглено.
    Комисията подкрепя предложението в останалата част.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    В § 19, т.1 да отпадне.
    Навсякъде в текста на § 19, т. 2 пред думата „съоръжения” да се добави ”дестилационни”.
    Текста по вносител на чл. 142в да стане ал.1 и да се създаде ал. 2:
    (2) При поискване или по собствена инициатива, Министерство на икономиката предоставя на Агенция "Митници" информацията по ал. 1, т. 2, както и информация за установените случаи на дейности с дестилационни съоръжения, извършвани от лица, които не са вписани в регистъра по чл. 142а.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 19, който става § 7 със следната редакция:
    § 7. В Закона за виното и спиртните напитки (Обн., ДВ, бр. 45 от 2012 г., изм., бр. 15 от 2013 г., изм. и доп., бр. 26 от 2014 г., изм., бр. 14 и бр. 61 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В глава девета се създава раздел IIIа с чл. 142а-142в:

    „Раздел IIIа
    Регистър на лицата, които извършват дейности с дестилационни съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки

    Чл. 142а. (1) Създава се регистър на лицата, които извършват внос, въвеждане на територията на страната, производство, продажба, предоставяне или предлагане на дестилационни съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки.
    (2) Регистърът по ал. 1 е публичен и се води от Министерството на икономиката .
    (3) Редът и начинът за водене на регистъра по ал. 1 се определят с наредба на министъра на икономиката.
    (4) Лицата, вписани в регистъра по ал. 1, могат да продават или предоставят дестилационни съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки на лица, регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридически лица, създадени въз основа на нормативен акт.
    (5) Лицата, които са вписани в регистъра по чл. 132, ал. 2 могат да търгуват с дестилационни съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки, като уведомяват за това Министерството на икономиката.
    (6) Редът за уведомяване по ал. 5 се определя с наредбата по ал. 3.
    Чл. 142б (1) Лицата подават заявление до Министерството на икономиката за вписване в регистъра преди да започнат да извършват дейностите по чл. 142a, ал. 1.
    (2) В 14-дневен срок от подаване на заявлението по ал. 1 министърът на икономиката или оправомощено от него длъжностно лице издава удостоверение за регистрация на лицата и вписването им в регистъра по чл. 142а, ал. 1.
    Чл. 142в. (1) Лицата по чл. 142а, ал. 1:
    1. водят отчетност, позволяваща установяването на лицето, което е получило дестилационното съоръжение за производството на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки;
    2. до 14-то число на месеца, следващ месеца, в който са се разпоредили с дестилационното съоръжение, предоставят информация на Министерството на икономиката за лицата, получили дестилационното съоръжение, включваща най-малко следните идентификационни данни - пълно наименование, единен идентификационен код от Търговския регистър или код по БУЛСТАТ.;
    (2) При поискване или по собствена инициатива Министерството на икономиката предоставя на Агенция "Митници" информацията по ал. 1, т. 2, както и информация за установените случаи на дейности с дестилационни съоръжения, извършвани от лица, които не са вписани в регистъра по чл. 142а.
    2. В чл. 213:
    а) досегашният текст става ал. 1;
    б) създават се ал. 2 и 3:
    „(2) На лице, което не изпълни задължение да се регистрира в регистъра по чл. 142а, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 5 000 лв.
    (3) На лице, което не изпълни задължение по чл. 142в, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 200 до 1 000 лв.”


    § 20. В преходните и заключителни разпоредби на Закона за виното и спиртните напитки се създава нов параграф 14:
    „§ 14. Лицата, които до влизането в сила на този закон са извършвали дейности със съоръжения и/или оборудване за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки по чл. 142а, ал. 3 от закона са длъжни да се регистрират в тримесечен срок от влизането в сила на този закон.“


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 20, който става § 8 със следната редакция:
    § 8. Лицата, които до влизането в сила на този закон са извършвали дейностите по чл. 142а, ал. 1 от Закона за виното и спиртните напитки се регистрират в тримесечен срок от влизането в сила на този закон.


    Предложение на н.п. Методи Андреев, Петър Славов, Никола Хаджийски, Иван Иванов, Борислав Миланов, Димитър Шишков и Катя Попова за нов §:
    В ПЗР на ЗИД на ЗАДС се създава нов §:
    §….За производители на вино, непроизвеждащи етилов алкохол, за периода, в който е в сила разпоредбата на чл. 5 и чл. 6 от Директива 92/84/ЕИО на Съвета за нулева акцизна ставка за тихи и шумящи вина, не се прилагат:
    - правилата за данъчни складове;
    - правилата за движение на акцизни стоки;
    - правилата за обезпечения, за документация и отчетност на акцизни стоки;
    - изискванията за използване на средства за измерване и контрол и за калибриране на съдове за производство и съхранение на вино.
    Предложението е оттеглено.


    § 21. Законът влиза в сила от 1 януари 2017 година.

    Предложение на н.п. Диана Йорданова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    § 21 да се измени така:
    § 21. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 21, който става 9 със следната редакция:
    § 9. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ

    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума