Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
06/11/2014
    П Р О Т О К О Л

    № 2


    /Временна комисия по бюджет и финанси/
    На 6 ноeмври 2014 г. /четвъртък/ от 14.30 часа в зала 134 на Народното събрание, се проведе заседание на Временната комисията по бюджет и финанси.

    Заседанието бе открито в 14.35 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    / Начало 14 часа и 35 минути /


    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Откривам днешното заседание на Временната комисия по бюджет и финанси.
    Предлагам то да премине при следния дневен ред:
    1. Изслушване на министъра на финансите в служебното правителство господин Румен Порожанов, относно последствията за държавата при различните варианти на решения по случая с “Корпоративна търговска банка” АД.
    2. Представяне обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Конвенцията за основаване на Европейски университетски институт, подписана във Флоренция на 19 април 1972 г., изменена с Конвенцията за ревизия от 18 юни 1992 г., № 402-02-2, внесен от Министерски съвет на 03.11.2014 г.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение и допълнение на Рамковото споразумение между правителството на Република България и Европейския инвестиционен фонд, относно изпълнението на Инициативата JEREMIE в Република България и на Споразумението за изменение и допълнение на Финансовото споразумение между правителството на Република България и Европейския инвестиционен фонд, относно изпълнението на Инициативата JEREMIE в Република България, 402-02-1, внесен от Министерски съвет на 31.10.2014 г.
    Имате ли някакви предложения и допълнения към дневния ред? Няма. Тогава моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    Моля, гласувайте.
    Гласували 14 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
    Приема се.
    По конкретна точка или по целия дневен ред?
    РЕПЛИКА: По целия дневен ред.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    По точка първа предлагам, уважаеми колеги, заседанието да бъде закрито за журналисти, тъй като министърът на финансите от служебното правителство господин Румен Поржанов ще ни запознае с факти и данни, които на този етап не е добре да бъдат публично оповестявани, тъй като могат да бъдат използвани за други цели.
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: Госпожо Стоянова, ние журналистите, ви молим, дошли сме тук, за да ви помолим тази първа точка да не е закрита, защото очевидно няма какво да се крие, още повече, че и лицензът на Корпоративна търговска банка преди минути е отнет. Лично аз искам да попитам господин Порожанов, ако той сега поиска да бъде закрито заседанието, защо господин Порожанов, не инициирахте досега законодателни промени, да бъдат забранени и запорирани ...
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Госпожо Беновска!
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: ... активите на фирмите на Цветан Василев ....
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Госпожо Беновска!
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: ... като евентуални обезпечения по изплащането на парите на вложителите!
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Спокойно, спокойно!
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: Може ли вие да го попитате да отговори на този въпрос.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Госпожо Беновска, първо, не сте участник в Комисията, за да ви дам думата, но Вие си я взехте сама.
    Второ, продължавам предложението си заседанието да бъде закрито по точка първа. Най-малкото аз съм човекът, който не иска прозрачност и медиите да знаят всичко, но има неща в държавата, факти, които биха навредили може би, така че не всичко трябва да е на показ пред обществото и публиката.
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: Защо не го подложите на гласуване, госпожо Стоянова.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Подлагам на гласуване предложението ми по първа точка заседанието да бъде закрито.
    Моля, гласувайте.
    Гласували 10 “за”.
    Против? Двама против. Въздържали се? Трима въздържали се.
    Предложението е прието. Благодаря ви.
    Моля журналистите и външните лица да напусната зала 134.
    ИЛИЯНА БЕНОВСКА: Моля само да попитате господин Порожанов за моя въпрос. Мисля, че той е важен и за законодателя.
    Благодаря ви.
    Следва точка първа “Закрито заседание”.

    По втора точка

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте госпожо Коларова.
    РУМЯНА КОЛАРОВА: Благодаря ви госпожо председател. Става дума за споразумение, чрез подписването на което ние ставаме член на Европейския университетски институт във Флоренция, което дава възможност за учени в сферата на право, икономика, политическите науки, биология, история да участват в работата на тази най-престижна европейска институция, която е създадена от 1972 година.
    А това което искам да кажа, че всъщност седем поредни години министъра на образованието и науката поема ангажимент към Европейския университетски институт, че ще се присъединим към споразумението. Седем поредни години не се присъединяваме. В някои отношения това не е ограничило възможността на наши студенти да правят докторски дисертации или да правят постдокторски специализации там. Но със сигурност силно е ерозирало авторитета на държавата ни. Защото тези пари, които се очаква да дойдат от нас за тази година се плащат от Люксембург.
    Като изрично искам да кажа, че над 80 процента от бюджета на тази институция се гарантира от четири големи държави – Германия, Франция, Обединеното кралство и Италия.
    Вноската която ние плащаме е несъизмеримо малка в сравнение с ползите, които имаме. Като ползи искам да подчертая няколко неща.
    На първо място искам да кажа, че като член ние бихме имали възможност да участваме в управлението на тази институция с глас, който е равен на гласа на всички останали членове. Тук няма онова съотношение на което сме свикнали в останалите европейски институции, където като средна държава със сигурност нямаме толкова голямо влияние.
    Второто нещо, което е важно, че в момента предстоят съществени промени в структурата и приоритетите на тази институция. В плана на сегашния ректор влиза създаването на училище по управление. Най-общо така би трябвало да бъде превода, европейско, което да съперничи или в някаква степен да е алтернатива на Харвардския скулъв гавърнънд на Джеркей. Кенеди скувър гавърнънд. Проблемът е, че до този момент Европа няма такова брандирано училище за политика, което да произвежда политици. В проекта на ректора на Европейския университетски институт е включено създаването на такава школа, която да бъде на името на Конрад Аденауер, като се приема, че Конрад Аденауер е такава емблематична фигура, която може да се сравнява с Кенеди.
    Ангажимента който ние може да поемем или всъщност трябва да поемем 82 000 евро, което е годишната вноска. Като от тук нататък, това което ще поемем от разноските по обучението на един студент е 16 000. Това е годишно, което е несравнимо в сравнение с реалните разходи, които има по обучението на специализант или който и да е.
    Също така искам да кажа само за сравнение, че вноската ни за ЦЕРН е 3 млн. А това което плащаме за Церн реално е 5 млн. годишно. И също така искам да кажа, че членството ни ще даде възможност не само за обучение, което е на ниво от магистър нагоре на наши специалисти, включително и специализации на хабилитирани лица, но то ще даде възможност и за обучение на учители. Практика която имаме и за Церн. С други думи ефекта ще бъде не само за висшето образование, не само за експертизата в сферата на тези важни за управлението дисциплини, като право, икономика и политически науки, но то ще бъде свързано и с качеството на преподаването в средните училища. Това е което искам да ви кажа.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря ви.
    Имате ли въпроси колеги? Заповядайте господин Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Госпожо министър, имам един кратък въпрос. Защо според вас, имате ли информация другите правителства преди вас, да са решили този проблем?
    РУМЯНА КОЛАРОВА: Информацията която имаме е, че многократно това е било внасяно за решение на Министерски съвет, включително е взимано на решение на Министерски съвет. След което е оставало без внимание. Бих казала, че членството в Европейския университетски институт е нещо, което е безспорна полза за всички. Не мога да си обясня, защо е била подценявана.
    От моя гледна точка, не само от гледна точка на националния интерес, а от гледна точка на националния престиж и авторитета, който ние може да имаме в международни институции, сега ратифицирането на споразумението е от изключително значение.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси? Заповядайте господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Искам да кажа, ние разбира се, че трябва да подкрепим това предложение и аз за първи път чувам за такъв проблем, че не е потвърждавана сумата. Това е срамно. Става дума за 82 000 евро. Аз познавам института. Свързано е с проекти по които съм работил. Това несъмнено е един от най-престижните европейски институти. И наистина е срамно, че до момента за такава сума ние не сме привели в действие нашето членство. Така че това ще бъде в интерес на страната, никакво съмнение няма.
    Предлагам ви да подкрепим и да задействаме механизма.
    РУМЯНА КОЛАРОВА: Това което искам да добавя във връзка с изказването на господин Гечев, че участието на българска институция съвместно с Европейския университетски институт винаги гарантира одобряване на проекта. Така че принадената стойност ще е свързана и с това, че ние ще може активно да си сътрудничим и да участваме в абсолютно всички проекти, които се правят там. Освен това да ги търсим като партньори.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Уважаема госпожо министър, понеже споменахте, че сумата 82 000 евра, вероятно това е за тази година или за следващата. Имаме ли гаранции, че тази сума няма да бъде увеличена многократно. Още повече, споменахте, че ще има нови правила на управление. Да не би да има нови правила на финансиране и изведнъж тази сума да се утрои.
    РУМЯНА КОЛАРОВА: Абсолютно мога да ви гарантирам, че няма да бъде увеличена. За останалите държави, освен тези четири, които ви казах, Испания е малка държава. А ние плащаме по-малко в сравнение с Испания. Това искам да ви кажа. Така че абсолютно сигурно е, че няма тази сума да бъде увеличена. Това е институция с дълга традиция. Има толкова големи активи, че последното нещо, което ще направи е да увеличи вноската. Тя е престижна за четирите държави, които плащат и мисля че тази година 87 процента от бюджета се покрива от тези четири държави.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Преминаваме към гласуване.
    Който е за, моля да гласува. Благодаря.
    Против? Един. Въздържали се? Един въздържал се.
    Ратификацията е приета.
    За мен биха били интересни мотивите на против и въздържали се.
    Преминаваме към точка трета.
    Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение и допълнение на Рамковото споразумение между правителството на Република България и Европейския инвестиционен фонд, относно изпълнението на Инициативата JEREMIE в Република България и на Споразумението за изменение и допълнение на Финансовото споразумение между правителството на Република България и Европейския инвестиционен фонд, относно изпълнението на Инициативата JEREMIE в Република България, 402-02-1, внесен от Министерски съвет на 31.10.2014 г.
    Госпожа Ирена Младенова – зам.-министър на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма ще ни го представи.
    ИРЕНА МЛАДЕНОВА: Благодаря.
    Представяме Споразумение за изменение и допълнение на Споразумението между правителството на Република България и Европейския инвестиционен фонд за продължаване на мандата за управление на рециклираните средства в рамките на инициативата JEREMIE.
    Може би само няколко думи да кажа за инициативата JEREMIE. Тя се финансира със средства от Оперативна програма конкурентоспособност. Нашият ангажимент според регламентите на Европейски съюз е до 2015 г., средствата, които са заделени за инициативата да бъдат инвестирани в съответните операции. Към момента общия бюджет на инициативата е 349 млн. евро. В момента работят общо седем операции. Като това са три дялови инструмента за дялови инвестиции и два дългови.
    Предложението ни за удължаването на споразумението всъщност е предизвикано от няколко фактора.
    Първо, настоящото споразумение изтича в края на 2015 година. Най-малко шест месеца преди това трябва държавата да е решила как ще продължи да управлява ресурса, който се връща от инвестирането на тези средства. Тъй като до 2015 година общия ресурс трябва да е инвестиран. След което от инвестираните средства започваме да получаваме обратно постъпление.
    Имаме доста запитвания, както от страна на Европейската комисия, така и от посредниците, които имат интерес и искат да знаят, как ще се управлява този ресурс в бъдеще, тъй като срока на операциите е различен. Той не свършва 2015 г., когато свършват по оперативната програма ангажиментите. А те продължават до 2020 – 2025 г. И всъщност с цел да осигурим предвидимост при инвестирането на тези средства, с цел да осигурим, както и непрекъснатост при инвестирането, тъй като новата оперативна програма все още не е одобрена, все още няма яснота кога могат да започнат аналогичните финансови инструменти, предлагаме това споразумение.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Какви са финансовите ангажименти на страната през бюджета за това.
    ИРЕНА МЛАДЕНОВА: Всъщност удължаването на споразумението прави няколко промени.
    Първо, общия ресурс се лимитира до 349. Този който ще бъде върнат. Намаляваме общата такса за управление и за свързани разходи. Като към момента разходите за управление и за свързани разходи са 1,07 процента от общия ресурс на годишна база. След влизането в сила на продължението ще бъдат 0,83 процента от общия ресурс. Като тези разходи се покриват за сметка на ресурса, който е върнати постъпления в сметките на JEREMIE холдинг фонда. Тоест няма ангажимент да се плащат с бюджетни средства. Имаме изрична клауза, в случай че трябва да бъде направено плащане за управление, но в сметките няма постъпления, този разход остава за бъдещи постъпления. Тоест не е ангажимент на държавния бюджет.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Въпроси?
    ИРЕНА МЛАДЕНОВА: Може би само да допълня в този ред на мисли. По регламенти, по насоки на Европейската комисия за управление на финансови инструменти, всъщност ние имаме ангажимент, след изтичането на периода, рециклираните средства, които се връщат да бъдат инвестирани в сходен тип операции със сходен тип реципиенти. Тоест, ние нямаме голяма възможност да решаваме какво правим с тези средства. Те трябва да отидат за същата цел да бъдат инвестирани.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Още един път питам за въпроси? Няма.
    В такъв случай подлагам на гласуване законопроекта.
    Който е за, моля да гласува. Благодаря.
    Против? Един. Въздържали се? Един въздържал се.
    Законопроектът е приет.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Благодаря на гостите и на вас.

    / Закрито в 15 часа и 45 минути /



    Стенограф: Силвия Михайлова
    Файлът съдържа 14 880 знака.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
    /Менда Стоянова/
    Форма за търсене
    Ключова дума