Комисия по бюджет и финанси
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
П Р О Т О К О Л
№
На 23 април 2015 година /четвъртък / от 14.30 часа в зала 134 в сградата на пл.”Княз Александър І” на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието бе открито в 14.40 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 14 часа и 40 минути /
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Предлагам заседанието да премине при следния дневен ред.
Д н е в е н р е д:
1. Проект за решение за възлагане на Сметната палата за извършване на одит на изпълнението: Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от БНБ от 01.01.2012 г. до 31.12.2014 г. № 554-02-42 от 02.04.2015 г., внесен от Мартин Димитров и група народни представители.
Има ли други предложения за дневен ред? Няма.
Гласуваме така предложения дневен ред.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Господин Славов, Вие ли ще го представите?
Постъпил е проект за решение от Мартин Димитров и група народни представители. Ще ви прочета проекта за решение и после господин Славов ще го представи.
„Възлага на Сметната палата да извърши одит на изпълнението: «Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от БНБ за периода 1.01.2012 – 31.12.2014 г.»
Народното събрание на основание чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България , чл.85, ал.1 от Правилника за организация дейността на Народното събрание и чл.38, ал.1 от Закона за Сметната палата
Р Е Ш И:
1. Възлага на Сметната палата да извърши одит на изпълнението: «Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от БНБ за периода 1.01.2012 – 31.12.2014 г.»
2. Срокът за извършване на одита е три месеца от датата на възлагането му с решение на Народното събрание.
3. Срокът за внасянето в Народното събрание на окончателния доклад на Сметната палата е 31.08.2015 г. ”
Това е проектът за решение. Господин Славов ще ни го представи като вносител накратко.
ПЕТЪР СЛАВОВ: Благодаря, госпожо председател.
Ние сме приложили подробни мотиви към проекта за решение. Аз няма да ги преповтарям. Мисля, че казуса с КТБ на всички е достатъчно добре познат. Очевидно е несправянето на Банковия надзор от БНБ с проблема и допускането въобще на този казус и фалита на тази банка.
Това, което не разбрахме във всичките дискусии и анализи, които се направиха в последните месеци, в края на краищата какво точно е свършил Банковия надзор или по скоро какво не е свършил, за да се достигне до този казус. На всички ни е известо, че там има и привлечени като обвиняеми лица от Банковия надзор, но въпросът продължава да стои. Тоест, къде са били слабостите при дейността на банковия надзор. И разбира се, какво може да се направи, за да бъдат отстранени тези слабости и в бъдеще да не се допуска подобно нещо.
Така че, с оглед правомощията, които има Народното събрание да възлага одити на Сметната палата, считаме че е целесъобразно да се вземе решение и да се възложи такъв одит на Банковия надзор, с оглед изясняване на всичките тези обстоятелства.
Господин Димитров искаше да добави нещо по темата.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, няколко думи в допълнение към господин Славов. Заедно с госпожа Менда Стоянова, проф. Гечев, Емил Димитров внасяме това предложение със следното допълнение в мотивите.
Помните, че изслушвахме ръководството на Българска народна банка и зададохме въпроса направена ли е вътрешна проверка или проверка на Европейската централна банка, какви са причините банковия надзор да не е бил ефективен по отношение на КТБ? За съжаление не получихме отговор за такава, дори и вътрешна проверка. Мина цялото това време и за нас няма яснота, поради какви причини Банковия надзор буквално се е провалил по отношение на Корпоративна търговска банка. Става въпрос за човешки грешки. Тоест, определени лица да не са си свършили работата или става въпрос за системен проблем. Никой не може да каже.
А след КТБ може би са необходими включително законови промени в начина на работа на този надзорен орган. Но без подобен одит, ние това не може да го знаем.
По тази причина настояваме Сметната палата да направи много сериозен одит на банковия надзор на Българска народна банка.
Сметната палата искам да ви припомня е правила подобни одити. Правила е одит на Комисията за финансов надзор. Правила е одит на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. Тоест има експертизата. Има и опита в тази област.
Освен това ние настояваме, госпожо председател, лично новият председател на Сметната палата пряко да се ангажира с избора на професионален, сериозен екип, който да се занимае с този одит. Включително да бъдат взети външни експерти с необходимите качества и експертиза, така че одита да покаже в крайна сметка, защо при наличие на банков надзор към БНБ, въобще е възможно да се случи казуса КТБ. Къде са пробойните и какви решения са необходими от тук нататък? Законови промени. Защото предстои да бъде избран и нов управител на банков надзор. И е важно за нас да знаем какви са пробойните, за да бъдат запушени от тук нататък.
Иначе представете си, ако тези пробойни продължават да съществуват, ако те са системни плюс, че са вероятно и човешки фактор и не бъдат решени като казуси, това означава потенциално в бъдеще, подобен казус да може да се случи отново.
По тази причина предлагаме на вашето внимание проекторешението Българския парламент, съгласно Закона за Сметната палата, знаете че може да възлагаме на Сметната палата до пет одита на година. Единият от тези одити да бъде одит на Банков надзор на БНБ.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА:
Благодаря. Други желаещи за изказване?
Господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Госпожо председател, ние с удоволствие се присъединихме към тази чудесна инициатива на колегите. Мисля, за всички е ясно, че този драстичен случай с КТБ и тук нека да кажем на колегите от Сметната палата, има едно нещо, по което няма никакво съмнение. Това е, че рухването на КТБ не е по пазарни причини, което би било съвършено друг разговор. Това е по различни от пазарните причини.
Второ, като казваме, че искаме да се провери банковия надзор, искам да ви помоля, не че той сключва, за да не стане някакво недоразумение, това е проблема с Управителния съвет и банковия надзор отношенията – ефикасност и ефективност.
Защото от изслушванията, които направихме и в Бюджетната комисия и в другите, вие сте видели материалите, не чух, не видях. Има отделен банков надзор. Вие сами сте чели знаете и пак ще прочетете сигурно внимателно закона и ще видите, че Управителният съвет и гуверньора носят колективна и лична отговорност, за това как функционират отделните управления на БНБ. Така че да не се разбира в тесния смисъл на банковия надзор само ефективност, а все пак да се погледне на системата на управление на БНБ. Тъй като те имат и вътрешен контрол. Нали имат и вътрешен одит в Банката, което е задължение на ръководството на Банката. Мисля, че изяснихме за какво става дума. За да не кажат после, то е само банковия надзор. Там има проблем с управлението и системата на управление на БНБ.
Благодаря ви.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Гечев. Други желаещи за изказване?
Аз да кажа също няколко думи, ако позволите. Подкрепяме това, което каза господин Гечев, че трябва да се включи взаимоотношението между ръководството на БНБ и Банковия надзор, което вероятно е и отношение и с останалите две направления в БНБ.
Очакваме наистина да ни изясните какво се случва там, за да се предприемат съответните законодателни или други, ако е необходимо нормативни текстове, които да уредят отговорността и начина на вземане на решения и начина на контрол вътре в самата БНБ.
Сега понеже самия одит е кръстен общо ефективност и ефикасност на Банковия надзор, а ние през цялото време говорим за КТБ. Хубаво е, установявайки системите по които работи Банковия надзор, специално да обърнете внимание при инспекциите, които са извършени на КТБ - има ли различие в подхода, по който е извършван надзора с останалите банки и КТБ. И доколко този подход към КТБ или към друите банки е документално установен с вътрешни процедури, правила и т.н., за да може наистина, ако има такива да е ясно кой и в какъв момент ги е нарушавал. Защото ясно е, че някой ги е нарушавал. Иначе не би се стигнало до този развой. Това е моята допълнителна бележка.
Така че моля да имате предвид изказванията, които тук правим. Макар че те не биха могли да включат наименованието на този одит, който сега ви възлагаме.
Други желаещи за изказване? Господин Емил Димитров.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря, госпожо председател.
Моят въпрос е свързан с днешното заседание с това, че е само една точка.
Първо честито на състава на Сметната палата.
Второ, вече използваме нашето право да има дадем една от задължителните пет проверки, които имаме възможност. Вече я дадохме. Разисквахме, че те може би нямат необходимите кадри. Ще се наложи да привлекат може би не един, а двама, за да не бъдат обвинени в пристрастия тези кадри.
В тази връзка, след като ние искаме от тях, нека поне да ги попитаме, какво да направим, за да им помогнем по въпроса с кадрите. Твърде много хора има, които седят само заради заплата там. А ето те заемат места, на които вие бихте могли да назначите хора, които да са компетентни и полезни в тази посока. Тоест, какво правим с Джурасик парк?
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Това е въпрос, който е извън въпроса, който разглеждаме, но не пречи, след като приключим с тази тема, да дискутираме и подобни въпроси.
Господин Цонев.
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви, госпожо председател. Аз уверявам ви, няма да говоря за Джурасик парк.
С колегите от парламентарната група на ДПС ще гласуваме в подкрепа на това решение, както обещахме и в унисон със заявената и поддържана от нас в последните десет месеца цел и поведение, всичко около този казус да стане ясно и да се вземат съответните мерки. Но с изключителна удовлетвореност като втора причина за подкрепа на това решение, бих искал да кажа, че все пак добре е, че възлагаме на Сметната палата да го извърши. Защото нямаше да се учудя, ако беше съставена парламентарна комисия, която да направи одит на Банковия надзор. Защото в този Парламент само такава комисия не сме направили. Но нямаше да се учудя. Имаме вече шест, седем комисии, които блестят със своята некомпетентност в разследването на функции, които изобщо не са ни ясни, нито по закон, нито по занятие, нито на теория.
Така че приветствам, че не създадохме временна анкетна комисия, която да извърши одит на надзорните функции на БНБ, защото имаме вече Временна анкетна комисия, която извършва одит на надзорните функции на другия регулатор. Колкото и това да ви звучи смешно. Де факто е така. Така че ние се присъединяваме с удоволствие и с облекчение.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други желаещи народни представители? Господин Цветков сроковете може да ви се виждат кратки, но нямаме време за по-дълги срокове.
ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Виждат ми се много кратки госпожо председател.
Нека и аз да кажа няколко думи. С колегите се запознахме с проекта на решението и с мотивите, да се възложи такъв одит на Сметната палата. И смятаме, че може да бъде извършен такъв одит от Сметната палата с тази тема, така както е формулирана – Ефективност и ефикасност на банковия надзор осъществяван от БНБ за периода от 1 януари 2012 до 31 декември 2014 г., включително и този тригодишен обхват.
Имаме необходимия капацитет като одитори. Тъй като вече сме извършили няколко такива одити и те са достатъчно подготвени да го направят. Също така възнамеряваме да привлечем и външни експерти и специалисти в банковия сектор, които да ни подпомогнат за по-качественото извършване на одита.
Искам да ви уверя, че тези въпроси, които се поставиха, задължително ще бъдат в обхвата на одита, отношенията на Банков надзор с Управителния съвет, цялата система за вътрешен контрол и вътрешни механизми, които са въведени, включително и вътрешния одит как е композиран. И най-вече една от одитните цели е да се установи, дали има различен подход по отношение на извършване на банковия надзор, по отношение на различните банки.
Това, което ни притеснява, гледайки това проекторешение, са твърде кратките срокове. Записано е три месеца. Обичайната практика в Европа е от шест до осем месеца. Но примерно, ако Парламента ни възложи в рамките на четири месеца ще бъде по-добре, отколкото три месеца. И 31 август също така ни притеснява като крайна дата. Ако е 30 септември, мисля че ще е по-силите и възможностите на Сметната палата. Това са единствените коментари, които имаме.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз разбирам, че срокът е кратък. разбирам, че август месец е отпускарски месец, но одита е такъв, че ако го забавим той ще си загуби и смисъла до известна степен. Ако ви се наложи да го удължим, ще го удължим. Няма проблем. Но тръгнете сега с един по-висок темп към 31 август. Ако се окаже, че нещата са доста сложни ще го удължим. Но пак ви казвам, смисълът е да получим вашия доклад, да получим резултатите по навреме, за да може да се предприемат и съответните действия.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Основателно е становището на господин Цветков за краткия срок. Но господин Цветков, ние сме в много тежка извънредна ситуация. Това, което се случи с КТБ е голям удар върху финансите на държавата. И както виждате до момента имаше известни очаквания БНБ да инициира Европейската централна банка, с Европейската комисия да направи някаква вътрешна проверка. Нищо такова не се случва. И това не е случайно.
Виждате, че различни парламентарни групи ви дават доверие да извършите този одит и вие сте наистина институцията, която е независима и компетентна да свърши тази работа. Просто ситуацията е изключително тежка. И затова трябва в тези кратки срокове да се справите. Знаем, че не е лесно. Иначе представете си ще мине почти година от началото на казуса КТБ и не е проверен Банков надзор. Това е абсурдно. Една година по-късно ние не знаем какви са причините за това, което се случва. Затова много разчитаме на вас.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други изказвания? Няма.
Тогава подлагам на гласуване проекта за решение за възлагане на Сметната палата на одита, който ви прочетох.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
Проектът за решение е приет.
Ние гласувахме този проект за решение, така както е внесен. Но фактически има грешка в основанието, което е записано от вносителите. Освен чл.86, ал.1 от Конституцията, тук е посочен чл.38 от Закона за Сметната палата, а то е чл.7, ал.1 от Закона за Сметната палата. Това е техническа грешка, която ще бъде оправена и ще бъде докладвано в Народното събрание с промяна в този аспект.
Няма да го подлагам на гласуване. Няма смисъл.
Благодаря.
С това изчерпахме днешния дневен ред.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 15.00 часа /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/ Менда Стоянова /