Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
04/02/2016

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ





    П Р О Т О К О Л




    На 4 февруари 2016 година /четвъртък/ от 14.30 часа в зала 134 на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.


    * * *

    / Начало 14 часа и 30 минути /


    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Има думата Владислав Николов.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Госпожо председател, декларирам, че поради ангажираност не мога да участвам в Комисията. Ще гласувам „за” по всички точки.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря, уважаема госпожо председател. Поради служебни ангажименти не мога да присъствам на заседанието. По всички въпроси ще гласувам „за”. Ще помоля Христиан Митев да ме представлява и вие да признаете неговите два гласа при гласуването.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагам днешната Комисия по бюджет и финанси да премине при следния дневен ред.

    Д н е в е н р е д:

    1. Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно институционалната рамка на Инициативата за готовност и превенция при бедствия в Югоизточна Европа, подписан на 28 ноември 2013 г. в Сараево, Босна и Херцеговина, № 502-02-36 от 2.11.2015 година.
    2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Великото херцогство Люксембург и държавите членки и партниращите държави, относно системата за изпълнение, наблюдение и контрол на Програмата за сътрудничество ЕСПОН 2020, включително Референтен документ, относно Механизма за отговорност на Европейската група за териториално сътрудничество за ЕСПОН, № 502-02-40, внесен на 17.12.2015 г.
    3. Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1 от 21.01.2016г.
    4. Законопроект за ратифициране на Меморандум за партньорство между правителството на Република Албания, правителството на Република Армения, правителството на Република България, правителството на Република Хърватия, правителството на Република Египет, правителството на Република Гърция, правителството на Република Унгария, правителството на Република Латвия, правителството на Република Литва, правителството на Румъния, правителството на Република Словения и Международната организация на франкофонията, относно Националната франкофонска инициатива /2015-2018/ в рамките на Програмата „Френският език в международните отношения“, № 602-02-2/22.01.2016 г.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Дневният ред е приет.


    По точка първа
    По точка първа Господин Красимир Ципов – заместник- министър на вътрешните работи, ще ни представи законопроекта.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря ви, госпожо председател.
    Уважаеми народни представители, през април 2000 г. по предложение на България и Хърватия възниква инициативата за готовност и превенция при бедствия в Югоизточна Европа, която е част от пакта за стабилност за Югоизточна Европа. Към настоящия момент страните членки по тази инициатива освен България са Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Македония, Молдова, Румъния, Сърбия, Черна гора, Словения и Турция. Инициативата има за цел да подпомогне разработването и ефективното функциониране на съгласувана регионална стратегия за поддържане на готовност за реагиране при бедствия, както и стратегия за недопускане на бедствия чрез обединяване на усилия на международно и национално ниво при пълно участие на страните от региона.
    Съгласно Меморандума, който е предмет на ратифициране, страните членки се срещат два пъти годишно на регионални срещи. Регионалната среща на инициативата е орган за управление вземане на решение и съставен от ръководителите на структурите за управление при бедствия на страните членки на инициативата.
    Регионалната среща може да създава работни групи като технически структури за разработване и подпомагане на специфични проекти. Седалището на Секретариата на инициативата е в Сараево, Босна и Херцеговина. Секретариатът има качество на правен субект необходим за изпълнението на функциите. Меморандумът е подписан от 28.11.2013 г. в Сараево, Босна и Херцеговина. Отворен е за присъединяване и към други държави. Като решението за присъединяване към Меморандума се взима с консенсус на регионалните срещи.
    Съгласно чл.11 от Меморандума, страните членки финансират административните разходи на инициативата, като заплащат годишни вноски в размер на 25 000 евро.
    На това основание чл.85, ал.1, т.2 и т.4 от Конституцията на Република България, Меморандума следва да бъде ратифициран и за това е предложен на вниманието на уважаемите народни представители законопроекта за ратифициране.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги имате думата. Имали въпроси?
    Заповядайте, господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Това което очакваме, в случая тези 25 000 евро е символична сума. Разбира се, България трябва да членува в такива организации. Но може би беше важно да се разбере от 2000-та година досега, какво прави тази организация. При евентуални бедствия какви биха били ангажиментите на България. Тъй като ние всъщност в момента не одобряваме само 25 000 евро. Ние одобряваме, че в случай на бедствие и в тази връзка питам, понятието бедствия, тъй като там не пише природни бедствия. Извинявам се, не съм професионалист, но питам примерно някаква голяма мигрантска вълна, дали ще бъде квалифицирана като бедствие или това е друго понятие? Понеже не се занимаваме с тази материя тук, да ни кажете. Защото, ако това е така, тогава вече измеренията стават малко по-различни.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Уважаеми господин Гечев, става дума за природни бедствия и тази инициатива обединява компетентните органи от посочените държави страни по тази инициатива, които се занимават с управлението на риска при бедствия и аварии. За това става дума. Меморандумът е подписан от 2013 г. и съответно след влизането в сила България ще дължи вноската от 25 000 евро.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси? Няма. Преминаваме към гласуване на Законопроекта за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно институционалната рамка на Инициативата за готовност и превенция при бедствия в Югоизточна Европа, подписан на 28 ноември 2013 г. в Сараево, Босна и Херцеговина, № 502-02-36 от 2.11.2015 година.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е приет.

    По точка втора
    По точка втора заместник-министър Деница Николова ще ни представи законопроекта за ратифициране на Споразумението, което сега ще чуем.
    ДЕНИЦА НИКОЛОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми господа депутати, добър ден от мен.
    В настоящото Споразумение, което предлагаме за ратификация всъщност се уреждат взаимоотношенията между управляващия орган в Люксембург и между Министерство на регионалното развитие и благоустройството като национален партниращ орган по Програма ЕСПОН, финансирана от Европейския съюз и която е една от четирите макрорегионални финансови инструмента, заедно с програмите Интерекорбактин, ИНТЕРАКТ, които се използват за подкрепа на всички държави членки в областта на териториалното сближаване и европейското териториално сътрудничество. Самият инструмент сам по себе си дава възможност за предоставяне на аналитични данни на ниво Европейски съюз по отношение на териториалното сближаване. Допринася за конкурентноспособността и дава принос с аналитичните данни да бъдат определяни и посоките за развитие на европейските политики на макрорегионално ниво. В този смисъл България членува в този инструмент и е част от този инструмент за втори програмен период. Ние като държава членка имаме своя принос по отношение на националното съфинансиране, което е разпределено пропорционално между всички 28 държави членки на Европейския съюз и партниращите държави от Норвегия, Швейцария, Исландия и Лихтенщайн.
    На практика инструмента за новия програмен период, който ще приключи до 2020 г. определя една бюджетна рамка от около 41 млн. евро, които ще бъдат разпределени за анализи на макрорегионално ниво и разбира се, за събиране на допълнителна статистическа информация и изготвяне на стратегии. В този смисъл България като държава членка със своя пропорционален принос в инструмента е необходимо да допринесе за съфинансирането по тази програма, което е в размер на 226 000 евро за периода до 2020 г. Той е разпределен пропорционално в годините.
    Споразумението на практика урежда взаимоотношенията между националния партниращ орган и между управляващия орган по отношение на функциониране на инструмента, разпределяне на отговорности за държавата ни при изпълнението на финансовия инструмент.
    Предлагаме за ратификация настоящото споразумение.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря и аз.
    Колеги, заповядайте.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря ви. В такъв случай нашата комисия винаги иска малко повече числа. В смисъл, естествено ще подкрепим. Но беше хубаво да ни кажете от първия програмен период, ние също като всички други страни сме участвали във финансирането. Какъв е резултата за България? Защото се получава разходи тук 200 000, там 300 000. Убедете ни с някакви числа.
    ДАНИЦА НИКОЛОВА: Благодаря ви за въпроса.
    За периода 2007 – 2013 г. по инструмента са обявени общо 11 покани за набиране на проектни предложения. България е била активна в общо десетина проекта, които са били подадени за финансиране с основно партньорство от българска страна, от страна на Българска академия на науките, Съюза на архитектите, както и Министерство на регионалното развитие на благоустройството също е имало своята активна роля в участието си при подаването на проектни предложения. Като общ принос българските партньори като цяло са получили възможност за достъп до проекти за около 400 000 евро.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Подлагам на гласуване законопроекта за ратифициране на Споразумението между Великото Херцогство Люксембург и партниращите държави членки, относно система за изпълнение, наблюдение и контрол на програма сътрудничество ЕСПОН 20-20.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви госпожо Николова.

    По точка трета
    Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1/21.01.2016 година.
    Заместник-министър Персенски, заповядайте.
    АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Добър ден, уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, искам да представя на вашето внимание един проект на закон за ратификация на Рамково споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и потвърждаване на безвъзмездната помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България.
    За жалост това е последното споразумение. Вие знаете, че имаше и други предшестващи споразумения.
    Рамковото споразумение и потвърждението за безвъзмездната помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ са подписани от министъра на здравеопазването по силата на решение № 758 на Министерски съвет от 25.09.2015 г. Рамковото споразумение влиза в сила от 1.10.2015 г. и е подписано от ръководителя на отдел „Управление на безвъзмездната помощ към Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария“.
    Съгласно потвърждението за безвъзмездна помощ по програма БГР-ТМОН – Подобряване устойчивостта на Националната програма по туберкулоза, Република България ще получи средства в размер до 5 млн. 822 822 евро.
    Периодът на изпълнение на програмата е от 1.10.2015 г. до 30 септември 2018 г.
    Предвид постигане на целите поставени в Националната програма за превенция и контрол на туберкулозата в България 2012 – 2015 и Проектът на Национална програма за превенция и контрол над туберкулозата в Република България 2016 – 2020 г., настоящата безвъзмездна помощ представлява допълнително финансиране за изпълнение на планираните дейности по отношение на това социално значимо заболяване.
    Основната цел на програмата е да осигури ранна диагностика на случаите с резистентна туберкулоза и ранно стартиране на лечението, особено сред пациенти от най-уязвимите групи, със специфичен фокус върху ромската общност. Чрез безвъзмездна помощ за следващите три години дейностите ще се фокусират върху подобряване на контрол на туберкулозата в България, прилагане на подходи ориентирани към пациенти по отношение на лечението, грижите и превенцията. Осигуряване на активно откриване на случаите с туберкулоза с подкрепата на екипи от сътрудници на терен към неправителствени организации и подобряване на придържането към терапията на болните от туберкулоза.
    Основните целеви групи на програмата са пациенти с туберкулоза и техните контактни лица. Лица от ромска общност, лица лишени от свобода, деца в риск, бездомни лица с наркотична алкохолна зависимост. Хора живеещи с ХИФ и СПИН. ХИФ – СПИН, то е едно и също. Пациенти с диабет, бежанци и емигранти.
    В резултат на изпълнение на безвъзмездната помощ се очаква постигане на ранно откриване на случаите с белодробна туберкулоза, подобряване на изхода на лечение на ново открити болни, намаляване на случаите на рецидиви, повторно лечение с мулти резистентна туберкулоза. Намаляване на заболеваемостта от туберкулоза при децата. Ограничаване разпространението на заболяването в места за лишаване от свобода в ромска общност и в други групи от населението във висок риск. Подобряване информираността на населението за проблеми свързани с туберкулозата и на нагласа сред рисковите групи за приемане на предлаганите им социални и здравни услуги.
    В дългосрочен план след приключване на изпълнението на програмата се очаква намаляване на заболеваемостта до 22,5 на сто през 2018 г., с оглед доближаване до средните стойности за Европейски съюз и респективно съществено снижаване размера на разходите за лекарства и разходите за дейности на специализираните лечебни структури за лечение на туберкулоза.
    Необходимите средства от вътрешно финансиране, в това число и разходите за данъци, включително ДДС, мита, такси по доставки на стоки и услуги ще бъдат осигурявани в рамките на утвърдения бюджет на Министерство на здравеопазването за съответната година.
    Ратифицирането на споразумението и на потвърждението за безвъзмездна помощ се налага от предвидените в тях арбитражно уреждане на възникнали спорове, освобождаване от мита, данъци и такси и изпълнението на вътрешно-правни процеси по влизането им в сила, съгласно чл.85, ал.1, т.5 и т.7 от Конституцията на Република България.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Търновалийски заповядайте.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Финансови ангажименти по това споразумение в България няма. Единствено остават данъци, мита и такси когато такива са дължими. Така ли да разбираме?
    АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Да, точно така. Но в разговорите, които ние имаме с Глобалния фонд, те искат да видят от нас национална програма за лечение с туберкулозата. Въпреки че не става въпрос за съфинансиране все пак ние така или иначе отдаваме и наши средства от бюджета на Министерство на здравеопазването. Но специално за тази програма не става въпрос за никакво съфинансиране.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. А защо е последна?
    АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Според Глобалния фонд, ние вече трябва да сме една нормална държава и няма как да бъдем подпомагани. Трябва да се справим сами.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте, господин Чобанов.
    ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Това развива ли допълнително нашия капацитет в тази област? Някакви ангажименти по отношение да подпомагаме съседни страни, примерно с бартер на ваксини, БЦЖ за туберкулоза предвижда ли? Интересуваме се от такива въпроси.
    АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Разбирам намека във вашия въпрос. Да кажем, че следващото бартерно споразумение, което предлагаме да направим е с Франция, защото те също имат нужда от БЦЖ ваксини.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Ако може да използваме разбрахме, че нямаме ангажименти. Само да ни кажете с една дума, да използваме капацитета ви да ни поограмотите с две думи. България как стои със заболяванията с туберкулоза. Понеже казахте 22 на 100 000. Как е в България?
    АДАМ ПЕРСЕНКИ: Нашият стремеж е да достигнем стойности 22,5. В момента сме около 30. Д-р Върлева може да ви каже по-точно.
    ТОНКА ВЪРЛЕВА: На практика мога да дам допълнителна информация. През 2007 г., когато стартира за първи път подкрепата към Глобалния фонд, заболеваемостта беше 37 на 100 000. Имахме две програми, които бяха подкрепени и ратифицирани и заболеваемостта миналата година е 23,2 на 100 000. А до края на тази програма 2018 г. очакваме да е 22. За ваша информация в Румъния е около 70 на 100 000, а в страните от Източна Европа е над 110 на 100 000. По принцип туберкулозата е проблем и по-голям проблем в момента за света, дори и от ХИФ и СПИН.
    За страните от трите прибалтийски републики заболеваемостта е много над тази в България. Имаме добра тенденция. С помощта от Глобалния фонд беше изградена Референтна лаборатория международно сертифицирана, която вече предлага услуги и за други държави. Обучаваме експерти от Източна Европа и Централна Азия и бяха преоборудвани всички лаборатории 36 на брой в страната. И с Глобалния фонд на практика се предоставя лечението на всички мултирезистентни форми на туберкулоза и бяха реновирани шест лечебни заведения и беше изградено лечебно заведение, тоест за мултирезистентна туберкулоза в Габрово с негативно налягане. И по принцип Референтната лаборатория е една от най-добре действащите лаборатории с много добра инвестиция. Това е лаборатория от петри ниво, която е единствената лаборатория. В Центъра по заразни и паразитни болести референтна лаборатория.
    И на практика с тези програми бяха за първи път реализирани дейности в двете болници в 13-те затвора в страната в София и в Ловеч. Закупени бяха рентгенови кабинети през Министерство на здравеопазването и там допълнително се финансира, включително и с тази програма, дейности за превенция в затворите, като се прави скрининг и се предоставя съответно лечение. И заболеваемостта в затворите беше сведена също няколкократно.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Процент на заболеваемост, то е само за туберкулоза или общо и за ХИФ и СПИ?.
    ТОНКА ВЪРЛЕВА: Не, то е само за туберкулоза.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси? Няма.
    В такъв случай преминаваме към гласуване на законопроекта за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря.

    По точка четвърта
    Законопроект за ратифициране на Меморандум за партньорство между правителството на Република Албания, правителството на Република Армения, правителството на Република България, правителството на Република Хърватия, правителството на Република Египет, правителството на Република Гърция, правителството на Република Унгария, правителството на Република Латвия, правителството на Република Литва, правителството на Румъния, правителството на Република Словения и Международната организация на франкофонията, относно Националната франкофонска инициатива /2015-2018/ в рамките на Програмата „Френският език в международните отношения“, № 602-02-2/22.01.2016 г.
    Ще ни го представи госпожа Донска от Министерство на външните работи. Заповядайте.
    МАРИЯ ДОНСКА: През 2015 г. Международната организация на франкофонията – МОФ стартира изпълнението на нова програма – Френският език – международните отношения. Тази програма дава възможност на всички 80 пълноправни членове, наблюдатели и асоциирани страни в МОФ да кандидатстват на конкурсни начала с проект – Национална франкофонска инициатива 2015 – 2018 г., в който да определят вида на обучението на френски език за техните държавни служители и дипломати за период от четири години.
    Дирекция „Права на човека“ на Министерство на външните работи, в чиято компетенция е сътрудничеството с МОФ, подготви и представи проект, който съдържа цялостна информация за досегашните франкофонски инициативи, данни за франкофонската общност в страната и в частност в държавната администрация.
    Акцентът в проекта беше поставен върху план за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през втората половина на 2018 г., мярка 8 – разработване на Програма за обучение на екипа на председателството, където е заложено обучението на френски език.
    Проектът на България беше одобрен от МОФ наред с проектите на други десет страни членки на организацията. По този начин България получи финансиране в размер на близо 900 000 лева за период от четири години за различни обучения на държавни служители и дипломати, включващи интензивни курсове по френски език, двуезични курсове на английски и френски език, юридически френски, подготовка за изпитите пред европейските институции ЕПС, обучение на френски език в чуждо езикова страна, конференции и срещи.
    Процедурата по получаване на статут на страната ни като партньор по програмата, включва освен одобряването на проекта и подписване на меморандум между Република България и другите страни членки на МОФ с одобрени проекти по програмата от една страна и международната организация на франкофонията от друга.
    Меморандумът за партньорство беше подписан след одобрение и решение на Министерския съвет 778 от 8 октомври 2015 г., на 10 октомври 2015 г. Ереван в рамките на първата сесия на министерската конференция на франкофонията.
    Текстът на меморандума има характера на многостранен международен договор. Той предвижда България да поеме 25 процента от общата сума за обученията по проекта. Като тази сума за четирите години възлиза на 607 611 евро. Това е общата сума. Останалите 75 процента от тази сума възлизаща на 455 708 евро ще получим като пряко финансиране от МОФ. Това е най-високия процент на финансиране предвиден за държави пълноправни членки на организацията.
    Министерство на външните работи предвижда сумите за българското участие в проекта, тези 25 процента, възлизащи общо за четирите години на 151 903 евро, да бъдат изплащани от бюджета на МВнР, считано от 2016 г., като последните плащания ще бъдат направени с приключване на всички обучения и инициативи в края на 2018 година, т.е. през 2019 г.
    Средствата за 2015 г. необходими за изпълнението на проекта са предвидени в бюджета на Министерство на външните работи за 2016 г.
    На 22 януари 2016 г. Министерския съвет прие решение 39 за предложение до Народното събрание за ратифициране на Меморандума.
    Представен е законопроекта за ратификация.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Въпроси? Няма. Беше изчерпателно с отчет.
    Подлагам на гласуване законопроекта за ратифициране на Меморандума за партньорство между правителството на Република България и още десет държави и Международната организация на франкофонията, относно Националната франкофонска инициатива /2015-2018/ в рамките на Програмата „Френският език в международните отношения“.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря.
    С това изчерпахме днешния дневен ред.
    Закривам заседанието.
    / Закрито в 15.00 часа /



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:

    / Менда Стоянова /
    Форма за търсене
    Ключова дума