Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
26/07/2016

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ





    П Р О Т О К О Л




    На 26 юли 2016 година /вторник / от 09.00 часа в зала„Запад“ на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието бе открито в 09.00 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.


    * * *


    / Начало 09.00 часа /


    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси. Имаме кворум. Предлагам заседанието да премине при следния дневен ред.

    Д н е в е н р е д:

    1. Изслушване на кандидата за председател на Комисията за финансов надзор.
    Има ли някакви предложения по дневни ред?
    Ако няма, моля да гласуваме дневния ред.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Преминаваме към точка първа.
    С решение на Народното събрание бяха приети процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за председател на Комисията за финансов надзор, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидати в Комисията по бюджет и финанси, както и процедурата за избор от Народното събрание.
    Съгласно тези процедурни правила се провежда и днешното заседание – изслушване.
    Накратко само ще ви припомня при какви условия от тези решения ще премине това заседание.
    Първо, в края на петдневния срок за номинации на кандидат за председател на Комисията за финансов надзор, съгласно правилата беше предложена кандидатурата, единствената кандидатура на госпожа Карина Караиванова, която беше предложена от група народни представители от парламентарната група на ГЕРБ.
    Към документите, които са приложени към това предложение, съгласно изискванията, а именно писменото съгласие на госпожа Караиванова да бъде номинирана за тази позиция. Декларации, съответно които се изискват по закон за заемането на тази длъжност. Писменото й съгласие да бъде проучена по реда на чл.27, ал.2 от Закона за достъпа и разриване документи и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Подробна автобиография. Заверено копие от дипломата за завършено образовани, свидетелство за съдимост. И документи удостоверяващи, че предложения кандидат притежава изискваните по закон трудов и служебен стаж по специалността, а именно не по-малко от пет години в сферата на правото, икономиката или финансите през последните десет години. Това са изискванията по закон.
    Документите бяха качени за публично оповестяване на сайта на Народното събрание, където има специална секция за това. И съгласно правилата те престояха за това публично оповестяване повече от пет дни.
    По изискванията на правилата в тези дни в Комисията можеха да постъпят различни становища, въпроси и мнения от неправителствени организации. Такива са постъпили от две неправителствени организации, с които ще ви запозная в хода на самото изслушване, тъй като на практика по едното от тях има зададени въпроси към госпожа Караиванова, на които тя ще отговори.
    Беше извършена и предварителна проверка за принадлежност на госпожа Караиванова към органите по чл.1 от Закона за достъп и разриване на документи и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Госпожа Караиванова е млада и не попада в обхвата на закона. Имаме отговор от Комисията по разкриване на тези данни.
    Дави припомня накратко и процедурата, по която ще мине самото изслушване.
    Преди изслушването Комисията по бюджет и финанси поверява представените документи и дали кандидата отговаря на изискванията. Да, документите са проверени подробно и кандидатът отговаря на изискванията на закона и на процедурните правила.
    Изслушването трябва да се проведе в открито заседание на Комисията по бюджет и финанси, което да се излъчва в реално време в интернет, чрез интернет страницата на Народното събрание. Всички виждате, че това се случва в момента. Имаме представяне на кандидатите по азбучен ред. Няма да се налага по азбучен ред да го представим кандидата. Представянето накратко ще го направя аз. След което кандидатът трябва да представи концепцията за дейността на Комисията за финансов надзор, от гледна точка на позицията, за която кандидатства в рамките до 20 минути. След което всички народни представители могат да поставят своите въпроси към кандидата по две минути и той съответно да отговори на всички поставени въпроси.
    След което аз ще поставя и въпросите, които са дадени от неправителствените организации, както и становището на втората неправителствена организация. Отново госпожа Караиванова ще има десет минути за отговор на тези въпроси.
    От изслушването се изготвя пълен стенографски протокол. В резултат на това изслушване Комисията ще изготви, съгласно Правилника доклад, към който ще приложим проекторешение за избор на в случая единствения кандидат за тази позиция.
    Това е начина, по който ще протече нашето заседание.
    Във връзка с това, продължавам с представянето на госпожа Караиванова. Всички вие сте имали възможност предполагам, да се запознаете с нейната автобиография, която е качена на сайта на Народното събрание. И все пак позволете ми накратко да спазим правилата и да я представя.
    Госпожа Караиванова завършва през 1998 г. Стопански факултет на Софийския университет „Св.Климент Охридски“ със специалност „Икономика“. А през 1999 г. става магистър по финанси и банково дело в същия Факултет.
    По-късно има множество специализации в страната и чужбина в областта на икономиката и управлението.
    По-голямата част от кариерата на госпожа Караиванова е като експерт основно в Министерство на труда и социалната политика, а по-късно и в Министерство на финансите.
    Започва през 2003 г. от най-ниското ниво – ст. експерт. Преминава през всички нива на растеж възможни в публичната администрация, за да достигне през 2012 г. до заместник-министър.
    Госпожа Караиванова през годините е доказала своя професионализъм, като повече от десет години заема ръководни постове. Като за мен е важно да подчертая, че част от отговорностите й са свързани с фондовата борса, с капиталовите пазари, с пенсионната реформа.
    Подчертавам тези направления, защото те имат пряка връзка с номинацията й за тази позиция.
    Госпожа Караиванова работи активно през всичките тези години с Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка и други европейски органи. И определено трябва да кажа, че тя е успяла да извоюва уважението на своите колеги в тези органи. Като тя е представител избран от Европейската инвестиционна банка, не е номинирана от българското правителствено за представител на Банката в България.
    Другото което искам да подчертая, че госпожа Караиванова притежава много добри комуникационни способности и възможности за диалог. Търсене на консенсусни решения. Разбира се, за това е и тренирана във връзка с нейната работа с европейските институции. Там мисля, че се преминава добра подготовка в тази посока.
    В България доказано в тази посока работи с Българска народна банка, Българска фондова борса, с Централния депозитар, Комисията за финансов надзор, Асоциация професионални сдружения. И определено има качества и енергичност за ръководене на екипи и проекти.
    Последният проект е именно проекта за създаване на Фонд „Мениджър“ на финансови инструменти в България, което всички вие знаете, че вече функционира.
    Определено искам да кажа, че госпожа Караиванова в ресора за който отговаряше като заместник-министър, отговаряше и за законодателството свързано с Комисията за финансов надзор. Тъй като знаете, че Комисията няма право на законодателна инициатива. А нейните инициативи преминават през Правителството, през Министерство на финансите, така че госпожа Караиванова пряко е участвала в екипите, които разработваха законодателството през последните години в тази посока, което подчертавам изрично във връзка със специалната й номинация.
    И не на последно място искам да споделя и личните си впечатления от госпожа Караиванова, която освен, че е един изключителен професионалист, независима личност, слабичка и младичка, но е доста твърда в отстояването на позициите си, което е важно за един такъв ръководен пост. И определено притежава много добри организационни качества, които са реализирани в последните години в Министерство на финансите. Така че спокойно оставя един екип там, който до избирането на нов заместник-министър може да работи и без нея.
    С оглед на всичко казано до тук, считаме че госпожа Караиванова притежава необходимото образование, професионален опит и публична репутация, за да заеме длъжността председател на Комисия за финансов надзор.
    Убедени сме, че тя ще допринесе за подобряването на работата на регулативния орган и инвестиционната среда в страната.
    Сега по нашата процедура трябва да дадем думата на госпожа Караиванова, която да ни представи своята концепция и идеи за това какво ще прави тя като едни бъдещ председател, ако бъде избрана на тази позиция в Комисията за финансов надзор.
    Заповядайте госпожо Караиванова.
    КАРИНА КАРАИВАНОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Дами и господа народни представители, аз съм структурирала своята визия за бъдещето развитие на Комисията за финансов надзор, ако бъда избрана за председател в десет точки. Но първо искам да започна с общата визия, с имиджа който бих искала да има Комисията, ако бъда избрана за председател. А това е тя да бъде асоциирана с професионализъм, диалогичност, прозрачност в работата и равно третиране на всички поднадзорни лица.
    Считам, че е необходимо да се сложи още един фокус в работата на Комисията, освен този за борбата с пазарните манипулации, а именно това е фокуса върху превенцията, стимулиращи добрите бизнеспрактики. Реалността сочи, че множеството самоцелни наказания не водят до подобряване на работата, не водят и до подобряване на бизнес средата. Значително по-голям ефект за развитието на бизнес средата и за развитието на съответните компании би имало, ако Комисията за финансов надзор приложи оценка на риска на различните процеси и провежда надзор на базата на оценка на риска.
    Превантивните мерки обаче изискват събирането и обработването на значително количество статистическа информация и правенето на задълбочени анализи. Така че това също ще бъде един от бъдещите акценти на работата на Комисията.
    Другото което имам намерение да заявя, като акцент и цел на работата на Комисията е спазването на целите на Комисията, съгласно Закона за Комисията за финансов надзор, именно чл.11, който казва, че Комисията трябва да работи за защита на интересите на инвеститорите, на застрахованите и осигурените лица. Трябва да работи за осигуряване на стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари, включително чрез правила и системи за управление на рисковете на тези пазари. И трябва да работи за осигуряване на адекватна и стабилна инфраструктура на финансовите пазари. Това е като една обща картина, така както аз си я представям работата в Комисията.
    С други думи ще се работи активно за развитието на капиталовите пазари.
    А по отношение на множеството задачи, които има да свърши Комисията в краткосрочен план, нека да започна със стартиралата оценка на качеството на активите и стрес тестовете в небанковия финансов сектор. От първостепенно значение ще бъде осигуряването на безпристрастно и обективно управление на тези процеси, които да доведат до осигуряване на необходимото доверие в резултатите, с които ще излезе тази оценка. За мен това е много важно.
    Второ, по отношение на предстоящата програма за оценка на финансовия сектор ЕКСАП. Мисля, че Комисията трябва максимално да се възползва от подобната възможност за получаване на независима и професионална външна оценка. Така че ще работим съвместно с Международния валутен фонд и Световната банка.
    Друга важна задача, която считам, че трябва да се случи максимално бързо, това е първоначална поредица от срещи, мероприятия с инвестиционната общност, с бизнеса, така че да се събере обратна връзка за отношенията и работата с Комисията за финансов надзор.
    И също така след анализиране на информацията, която ще получим от тях, ще се набележат мерки, разбира се в рамките на компетенциите на Комисията, с които да бъде съживен и активизиран капиталовия пазар в България.
    Друга важна тема е институционалното управление и евентуални реформи, които трябва да бъдат реализирани в рамките на Комисията за финансов надзор.
    Това което смятам, че е нужно да бъде извършено е реалното интегриране и осигуряване на координация между отделните надзорни и регулативни сегменти. Считам, че със създаването на Комисията през 2003 година в голяма степен тогава, тя е създадена чрез механично сглобяване на общия не банков сектор и съществуващите дотогава секторни органи. Чрез осъществяването или завършването на процеса по интеграция, Комисията ще подобри дейността си като колективен орган.
    Ще предприемем ясни насоки с план с приоритети, като бъдещо развитие на Комисията.
    Другият важен елемент, който трябва да бъде свършен изключително в кратки срокове е да се извърши анализ на цялостния модел на управление на ръководно ниво в КФН.
    При правенето на този анализ ще се отчете следното.
    Заместник-председателите са еднолични органи на Комисията със специална компетентност и пряко ръководят трите основни управления в Комисията.
    Ще се извърши и анализ на вътрешната организация и работата по отношение на оперативна ефективност в рамките на Комисията за финансов надзор. На базата на тези изводи ще се направи оптимизация на организацията. И както казах особено внимание ще бъде обърнато по отношение на аналитичната и статистическата функция.
    По отношение на човешките ресурси. Ще се направи оценка на съществуващия експертен капацитет. Там където той е добър, ще се направи всичко възможно да бъде запазен. Включително ще се работи след като се направи анализ на бюджета на Комисията, където е възможно за увеличаване размера на възнагражденията. Където се установи, че има нужда от привличане на външен допълнителен експертен потенциал и капацитет, спешни мерки ще бъдат предприети. Вече са установени няколко сектора или зони, където е необходимо привличането на такъв експертен капацитет. Пак казах аналитичната функция, статистическата. Имаме информация, че в Комисията вече няма и актюери. Така че още преди да съм се запознала в детайл с наличния капацитет, вътре са идентифицирани определени области, където ще бъде необходимо допълнителен експертен капацитет да бъде привлечен.
    Като цяло така както аз виждам оценката на човешките ресурси и целта, която си поставям е постигането на една позитивна работна атмосфера вътре в Комисията за финансов надзор, изградена върху стремеж към индивидуално отчитане и резултати. За мен това ще бъде много важен акцент и ще се насърчава кариерното израстване вътре в тази структура.
    По отношение на нормативната дейност на Комисията за финансов надзор трябва да бъдат спазвани ангажиментите ни от членство в Европейския съюз. Към момента се наблюдава закъснение по отношение на транспонирането на директиви и съобразяването с приети регламенти.
    Също така считам, че е необходимо да се реализират и нормативни промени и решаване на възникнали проблеми, с оглед осигуряване на нормалното функциониране на капиталовия пазар.
    Подзаконовата нормативна уредба трябва да бъде актуализирана, съобразена с действащото законодателство. Нужно е да се прави бързо и качествено производство по разглеждане на жалби на Комисията за финансов надзор в съответствие с изискванията на действащата нормативна уредба.
    Нов подход в работата, както казах диалог и прозрачност. Предвиждам да се въведат регулярни приемни часове от членовете на Комисията с поднадзорните лица, с което да се постигне по-голяма прозрачност и информираност по отношение на законодателните инициативи и надзорните практики.
    Диалогът ще се осъществява на базата на равно третиране на всички поднадзорни лица.
    Друга инициатива е стремежа към изпълнение на законовото изискване за публикуване на актовете на Комисията за финансов надзор заедно с мотивите за постановяването им. И въвеждането на регулярни семинари и обучителни срещи с поднадзорните лица, с цел изясняване на детайли от надзорния процес или при промяна на законодателството.
    Ще осигурим активно представителство при участие в заседанията на експертните групи към органите на Европейския съюз и изпълнение в срок на ангажиментите, които произтичат към нас от членството ни в съответните експертни групи.
    Както казах ще се работи активно за развитието на капиталовия пазар. Набелязали сме вече множество мерки. Има много какво да се свърши. Аз само ще дам пример за някои от необходимите действия. Разбира се, както казах след срещи с инвестиционната общност, най-вероятно ще бъдат набелязани и други допълнителни такива.
    Нужна е работа в посока повишаване на разнообразието от финансови инструменти. Облекчаване на много от административните услуги, електронизация, отворени интерфейси, създаването на единна входна точка. Това са само част от необходимите действия, които трябва много бързо да бъдат започнати като изпълнение.
    Считам, че е необходимо да се стартира работата по създаването на инфраструктура и условия за търговия на деривативни инструменти. Разбира се, за да бъде успешна търговията с директивите, ние трябва да постигнем необходимата ликвидност на нашия пазар, на Фондовата борса. Затова също ще се работи по отношение на разнообразяването и различни финансови инструменти.
    Считам, че е необходимо възстановяване диалога с големите международни финансови компании, по повод проекти анализарщи и рекламиращи българския пазар извън страната. Работа и разговори, стимулиране на компаниите и мажоритарните собственици, да увеличат обема на свободно търгуваните акции.
    Има и други инициативи. Пример за това е създаването евентуално на отделен сегмент на Фондовата борса за малки и средни предприятия, които да набират капитал не чрез проспекти, а при облекчени условия. Пак казвам по-задълбочено всичките тези анализи ще бъдат идентифицирани с инвестиционната общност и бизнеса.
    На последно място, считам, че е необходимо да се стартират широко обхватни образователни компании отново съвместно с бизнеса, опериращ на капиталовия, застрахователния и осигурителния пазари, с цел преодоляване на липсата на знания и информираност в обществото.
    Това е накратко. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, госпожо Караиванова.
    Преди да преминем към следващата точка, която е въпроси от народните представители,пропуснах да кажа, че на нашата Комисия имаме представители на Асоциацията на индустриалния капитал в България, тъй като те официално са заявили. Господин Велев е тук, така че ще има възможност, ако желае да направи изказване или да постави въпроси. Тъй като това също е възможно, когато присъстват тук тези неправителствени организации.
    Имате думата за разисквания, въпроси. По две минути максимум на народен представител.
    Кой желае да вземе думата?
    Господин Бойчев заповядайте.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Слушах внимателно представянето на госпожа Караиванова. Аз ще кажа нещата, които по скоро не ми харесаха. Вие добре изтъкнахте нейните положителни качества.
    Имаше прекалено много според мен, думата ще. Ще набележим мерки за съживяване на капиталовия пазар. Ще направим анализ на вътрешната организация на работа. Очаквах може би малко по-голямо ангажиране. И затова ще си позволя да задам няколко въпроса в тази посока.
    Българският финансов пазар по показателя, пазар на капитализация към брутния вътрешен продукт в момента се оценява в рамките на около 10 процента. Знаем, че пред години ситуацията беше доста по-различна и България имаше и период от време, в което нашия фондов пазар беше един от лидиращите в Източна Европа. Сега съм на ясно, че това не е функция изцяло на регулатора и не може да бъде зачислено към него като отговорност. Но все пак достъпа до капиталов пазар е една от възможностите за финансиране на бизнеса в България. Ние не сме страната с най-лесно банково кредитно финансиране, така че ми се иска да чуя от госпожа Караиванова, може би по-конкретно ангажиране, какво трябва да се направи, така че да бъде улеснен достъпа за финансиране до капиталов пазар на българския бизнес. Специално в конкретния случай може би и на по-малки и средни предприятия в България.
    Тя спомена, че ще направи анализ на организацията на работата на КФН. Спомена, че закона ясно разписва ангажиментите на зам.-председателите. Но знаете, че в момента може би има една лека колизия с това, което закона казва и с това, какво беше определено като Правилник за организация на дейността на Комисията.
    Законът ясно е разписал правомощията на зам.-председателите по направления. Същевременно Правилника за организацията прехвърля голяма степен от отговорностите и задачите на главния секретар, на отделни специализирани дирекции. Бих искал да чуя по-конкретно нейното виждане и разбиране по този въпрос. Тъй като закона пряко натоварва председателя с отговорността по организация на дейността и работата на администрация на комисията.
    През годините бяхме свидетели на много административни производства, които се забавяха. Решенията се взимаха в последния възможен срок. Знаете даваха се допълнителни мотиви, които не бяха публично оповестени. Струва ми се, че ние имаме нужда от един регулатор, който трябва да работи предвидимо, последователно. И ми се иска също по-детайлно да видя вашите разбирания, върху цялостната организация и дейност на Комисията по финансов надзор.
    Знаете, че и съгласно чл.9 от закона много ясно е казано, че Комисията е длъжна да оповестява надзорната си политика и практика и ако прави промени, да има много ясни мотиви. Защото се направи нещо, което ми се струва, че сега в годините назад липсваше и това, като цяло не създаваше нужното доверие в сектора.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря господин Бойчев, съгласно нашите процедурни правила всички дават своите въпроси. След което даваме думата на госпожа Караиванова за отговор.
    Има ли други желаещи за изказване и въпроси? Корман Исмаилов.
    КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря госпожо председател.
    Госпожа Караиванова спомена и за необходимостта от актуализация на нормативната база. Въпросът ми е по-скоро, дали ще предприеме промени в Правилника на Комисията, свързано с факта, че зам.-председателите, както правилно посочи тя, пряко ръководят своите ресори и стремежа, цитирам, „към индивидуално отчитане на резултати“. Тоест, ще се разреши ли зам.-председателите да имат повече свобода, независимост и самостоятелни решения в своите ресори, в това число и за привличане на експерти специалисти.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Ковачев.
    ГЕОРГИ КОВАЧЕВ: Благодаря госпожо Стоянова.
    Аз искам да чуя отговора на госпожа Караиванова. Но ще допълня въпроса на колегата Бойчев, тъй като се припокриваме. Факт е, че нашата Фондова борса е загубила значителна част от капитализацията, но в момента тя е около 10 млр.
    Нарушителите на регулирания финансов пазар преди 2014 г., този разговор го проведохме с вас, е бил един единствен. В момента в 2016 г. нарушителите са вече 38. Нарушителите, които са извън регулирания пазар, които са не лицензирани.
    Същевременно за последните шест години е издаден един единствен лиценз, сигурно само публично предлагане.
    И тъй като споменахте, че ще има КФН един бъдещ нов имидж. Наблягате на превенциите като фокус и стартирате диалог. В момента при това съотношение от 96 лиценза, ние де факто имаме само 61. Големите играчи вече не са на пазара.
    Вие освен отговора, който чака колегата Жельо Бойчев, как си обяснявате този отлив конкретно? Защо за последните шест години има издаден само един лиценз? Защо големите играчи липсват на борсата? Както спомена и колегата, на практика даже и читавите ни фирми нямат възможност да се финансират по този евтин начин, както е редно, както е и в цяла Европа.
    Има действащи в момента български фирми, които ползват лицензи в Малта, в Люксембург, в Лондон. Защо излязоха от нашия пазар?
    ПРЕДВС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря ви госпожо председател.
    Аз имам два въпроса свързани към кандидата.
    Първият въпрос. Несъмнено би следвало да сте се запознали с аналогичните законодателства в другите страни членки. Не е възможно човек да познава всички законодателства. Но това което сте прегледали, нещо по-точно да кажете, къде виждате оптимизация на законовата и нормативна уредба на нашия регулатор, така че да отрази най-добрите практики на другите страни членки на Европейския съюз. Вие казахте за европейски директиви, регулации. Те са задължителни. Там ние няма какво толкова да коментираме. Но от европейския опит на други страни има ли нещо, което вие бихте желали да внедрите в България, съгласно българските условия.
    Един такъв въпрос. Колегите основателно зададоха въпроса за капиталовите пазари. Като макроикономист, аз също бих се изкушил да питам. Но все пак ще попитам нещо, от което обществеността се интересува много. Това е въпроса с направлението за регулиране на пенсионните фондове. Имате ли предвид нещо, което ще повиши сигурността на обществото при оценката на състоянието на тези фондове, възвръщаемостта на вложенията на хората в тези фондове. Тъй като сега тече процес на подготовка и реализация на стрес тестовете. Какви очаквания имате? Имате ли също предвид някакви допълнителни регулации, които да повишат сигурността на българската общественост и на вложителите специално в тези фондове.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има ли други желаещи да задават въпрос?
    Заповядайте господин Чобанов.
    ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря ви госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа, първо искам да заявя и аз своите лични впечатления, тъй като съм имал възможност да работя с госпожа Караиванова. Наистина тя притежава добри мениджърски способности и умения за работа в екип. И има поглед върху работата на Комисията, което стана ясно и от представянето й.
    Като цяло в много направления може да се мисли и тук бяха споделени опасения, както от самата нея, така и от колеги, че не трябва да се стига до парцелиране на работата на Комисията и феодализиране на отделните направления, в които работят зам.председателите.
    Разбира се, винаги през съществуването на Комисията е обсъждана идеята за надзор, който е базиран по скоро на функция, отколкото на отделни пазарни сегменти. Разбира се, пазарните участници не са много доволни от подобен тип надзор, тъй като смятат, че някои от тях биха били пренебрегвани в подобна ситуация. Тоест, ако отделим лицензирането от да кажем контрола върху работата, тогава някои сегменти се считат, че могат да бъдат пренебрегвани. Но това е тема, върху която може да мислим за в бъдеще за евентуални законодателни промени, акопреценим, че подобен модел би бил по-добър. И наистина ще преустанови практиката и идеята, че Комисията е механичен сбор от трите основни комисии или от организациите, които са съществували преди това и трите основни направления на работа.
    Като цяло в Закона за Комисия за финансов надзор е уредено и функционирането на Съвета за финансова стабилност. И това е вече въпроса ми към госпожа Караиванова. Имате ли някакви конкретни наблюдения върху работата на този Съвет за финансова стабилност. И от там нататък, какво може още да се направи да се подобри координацията между институциите и обществото да е по-добре запознато с работата на този съвет. Тъй като и от моя опит знам, че наистина малко се говори за това, което от една страна има своя смисъл, тъй като засяга чувствителни теми. Но от друга страна една по-добра информираност и прозрачност би могла да допринесе като цяло, за подобряването на финансовата стабилност и усещането за нея в страната.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Мисля, че се събраха достатъчно въпроси. Има ли други въпроси или да дам думата на госпожа Караиванова. Мисля, че почти всичко беше засегнато.
    Заповядайте госпожо Караиванова. На част от въпросите вие успяхте да отговорите във вашата презентация, но сега акцентирайте.
    КАРИНА КАРАИВАНОВА: Аз мисля, че засегнах повечето от повдигнатите въпроси. Нека още веднъж да се опитам да дам по-голяма яснота.
    Какво трябва да се направи за достъп на българските компании, за да могат да се финансират на българската фондова борс?Както каза, много трябва да се направи и много може да се направи. Факт е, че в момента нашия капиталов пазар е поставен в ъгъла. Неговата пазарна капитализация е много ниска, около 10 процента от брутния вътрешен продукт. Известно е, че развитите капиталови пазари по капитализация са около и над 100 процента от съответния брутен вътрешен продукт на държавите.
    Така че аз вече посочих някои от мерките, които би трябвало да се предприемат. Разнообразяване на видовете финансови инструменти. Работа за по-голяма ликвидност и по-голям обем на съответните финансови инструменти, които да бъдат предлагани от съответните емитенти. Трябва да се създадат условия за малкия и среден бизнес, също да може да се финансира от борсата. Така че работата в тази посока ще започне и то ще започне приоритетно.
    По отношение на заместник-председателите и техните правомощия. Това което казах в своето изложение, че много детайлно ще се извърши анализ на съществуващия към момента правилник за вътрешна дейност на Комисията. И ако се счете, че техните правомощия по някакъв начин са увредени, не се спазват правомощията дадени им в съответните секторни законодателства, това ще бъде изкоригирано. При всички положения ще има промяна в Правилника, от гледна точка на правомощия и компетенции на заместник председателя, така че да бъде изчистено всякакво съмнение в тяхната самостоятелност и независимост.
    И по отношение не само на заместник-председателите, а и изчистване на ефективното функциониране на Комисията като такава, от гледна точка на организационна структура.
    По отношение на оповестяване на политиката, както казах, ще има пълен курс към прозрачност в работата. Комисията така или иначе е задължена да оповестява. Това ще бъде свършено.
    Фондова борса, да няма капитализация. Мисля, че стана ясно. Приоритетно ще се работи, пак казвам в рамките на компетенциите и правомощията на Комисията за финансов надзор, за да се предприемат действия за развитието на Фондовата борса и капиталовите пазари като цяло.
    Извън регулирания пазар на лицензирани посредници, които работят, мисля че в същия спешен порядък ще се започне извършването на проверки, изненадващи, съответните структури, които изпълняват такъв тип дейност. Ще помислим дали не трябва да се доразвие и нормативната база по отношение възможността за ефективно правене на такъв тип изненадващи неофициални проверки. Защото ако тези лица бъдат известени, те няма да могат да бъдат и санкциониран от страна на Комисията.
    Господин Гечев, по отношение на анализа на законодателството на другите държави членки, като общ коментар мога да кажа, че приоритет на ниво Европейски съюз е правенето на единен капиталов пазар. Така че по отношение на регламенти и директиви, които се приемат и ще бъдат приемани в тази посока се цели уеднаквяване на законодателството между различните държави членки. Но въпреки всичко има и специфики, които са валидни за съответните държави и ние вече правим проучване, пак казвам по отношение на съществуващи интересни финансови инструменти, които да бъдат ползвани и на нашия капиталов пазар.
    Пенсионните фондове, какво следва да се направи, за да се повиши доверието на хората в тях. Нека да мине оценката на активите. Мисля, че след получаване яснота за резултатите от тази оценка и предприемане на необходимите действия, доверието на хората ще се повиши. И в същото време предполагам, че сте на ясно, че в момента текат и се разглеждат законодателни инициативи от гледна точка подобряване управлението на пенсионните фондове. Възможности по-разнообразни за инвестиране във финансови инструменти от тяхна страна, за да има възможност да се повиши и доходността.
    Така че предстои анализ. Предстоят разговори със съответните заинтересовани лица и нашите решения със сигурност ще бъдат водени и обусловени основно от гледна точка защита интереса на осигурените лица, защото това е наше задължение. В смисъл това е изложение на Комисията за финансов надзор.
    Господин Чобанов, Съвета за финансова стабилност. Имала съм възможност да присъствам на заседанията. От гледна точка приноса на Комисията за финансов надзор, мисля че той може да бъде по-добър, след като въведем новите функции за събиране на статистическа информация и анализиране. Правене на задълбочени анализи. В резултат на тези анализи задължително ще бъдат идентифицирани мерки, които да подобрят работата на Комисията. А и ще бъдат предлагани мерки за повишаване стабилността на финансовите пазари. Така че очаквам такъв тип дискусии да бъдат водени в този формат.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Ако иска още някой да зададе въпроси или да изкаже някакво становище? Няма.
    Преминаваме по-нататък. Да ви представя в резюме становищата и въпросите, които са постъпили от неправителствени организации, медии и други. Казах, че тук са постъпили две такива писма. Едното е по скоро нещо като становище от Българския институт за правни инициативи. Тук няма въпроси към госпожа Караиванова. Българският институт ни уведомява, че е подготвил публично представяне на госпожа Караиванова, като това представяне е част от мониторинга, който Българския институт за правни инициативи осъществява над назначенията извършвани от Народното събрание за ръководство на независими регулатори, надзорни и контролни органи.
    Наблюдението им се осъществява върху специализирана методология, съгласно която публичните представения съдържат информация, извлечение от официални източници. Чрез публичното представяне Института цели да повиши обществената осведоменост за институциите, които се избират от Народното събрание, както за кандидатите за техни ръководители, като предложим отделно задълбочено проучване на техните професионални и други качества.
    В случая за госпожа Караиванова е направена такава специализирана платформа от специализираната платформа за мониторинг и е направен един такъв образ, профил на госпожа Караиванова, като той може да бъде намерен на сайта на Българския институт за правни инициативи в мини профили - КФН. Това е с което трябваше да ви запозная.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Задължително ли е такива претенциозни мнения и институти да ни занимавате с тях? Поне да беше малко по-мек и фин тона. Това е една от многото неправителствени организации, какъв мониторинг, кой точно ги е оторизирал да се прави мониторинг и да занимават Бюджетна комисия на Българския парламент, не мога да разбера.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря ви господин Цонев.
    Аз бях длъжна все пак да ви запозная с писмото, което е постъпило по повод на тази процедура, която следваме.
    Другото писмо е от медия, вестник „Капитал“, който е поставил на госпожа Караиванова 13 въпроса. Тя се е запознала с тях. Няма да отговаря на всички, защото на голяма част от въпросите тя отговори. Ако мога да ги групирам, за да не ги чета всичките. Няколко от тях, а именно пет въпроса са отнасят до това, как госпожа Караиванова оценява административния капацитет на регулатора, проблемите в поднадзорните сектори на КФН. Конкретните противоречиви действия на КФН през годините. Като например санкции за манипулации на медии, които аз смятам, че не трябва да намерят място за дискусия тук, тъй като целта на кандидата не е да прави оценка на досегашното ръководство или работата на Комисията.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Нека БНТ да пусне надпис продуктово позициониране, за да може да е ясно, че в момента рекламираме една от всичките медии, които би трябвало да са равнопоставени. Така че продуктовото позициониране в националната медия струва пари. На нас ни губите времето.
    ПРЕС. МЕНДА СТОЯНОАВ: Длъжна съм по Правилника за организация дейността на Народното събрание.
    Втората група въпроси са свързани с правилника и правомощията. Мисля, че на тези въпроси се отговори.
    Третата група въпроси е във връзка с доверието в регулатора. Мисля че и тук получихме отговори от презентацията. Мнението за пенсионната система, също беше зададен като въпрос от господин Гечев и също се получи отговор. Мисля че останаха въпросите пети и шести, свързани със започналите проверки в пенсионните и застрахователните дружества и това, че госпожа Караиванова ще влезе, така да се каже в този процес. И въпроса за това, дали проверките са, макар че това също има елемент на оценка, зле организирани и ще се предприемат ли действия за някакво поправяне.
    Последните въпроси 12-ти и 13-ти въпроси, на които не е получен отговор, а именно ще направи ли ревизия на решенията на КФН при управлението на предишния председател, включително и това за преместването в нова сграда. Много странен въпрос за кандидат.
    И последния въпрос – КФН като регулатор носи ли отговорност за КТБ. В каква степен КФН е можело да предотврати случилото се. Мисля, че на този въпрос ние имахме цяла комисия в Народното събрание, която отговори. Госпожо Караиванова, мисля че не е ваша работа да отговаряте на този въпрос. Така че заповядайте, да ни кажете тук за започналите проверки.
    КАРИНА КАРАИВАНОВА: Благодаря госпожо председател.
    Притеснена ли съм, че ще поема поста при започнали проверки. Моят отговор е, че щях да бъда много по-притеснена, ако заемах поста след като те са приключили при едно управление на процеса, за който аз нямаше как да знам как е водено. Така че не, не съм притеснена. Министерство на финансите участваше и като наблюдател в този Комитет. Пак казвам, с ограничена налична информация по структурирането и изпълнението на процеса. Но все пак няма да стартираме позиция, в която въобще да не съм запозната с начина на организация на проверките.
    По отношение на основателността на критиките, че проверките са зле организирани. На база на информацията, с която разполагам към момента не мисля, че има такава основателност в критиките. Но си запазвам правото след като се запозная в детайл, начина по който те са организирани, да мога да предприема и корективни действия, разбира се в рамките на възможностите.
    По отношение на това, дали ще направя ревизия на решенията вземани от КФН при управлението на предишния председател. Считам, че е редно, когато се поема за управление една структура, да има яснота какво заварва човек, когато встъпи в длъжност. Така че е нормално да се извърши и финансов одит и доколкото е възможно одит на извършените операции за изминалия период за предходния мандат. Това е накратко.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Цонев.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря ви госпожо председател. Серията от въпроси на медията, за да не й правя реклама няма да казвам имена, а не от неуважение.
    Аз искам да се обърна към вас с уточняващи въпроси, които вълнуват всички ни. Когато направите тази ревизия на подготовката ще ни бъде любопитно да разберем, каква част от решенията по подготовка на прегледа на активите е взета от Комисията. Или тя е взета от Стилинг комитета, в който участват представител на Министерство на финансите, на БНБ, на Европейските надзорни органи на Европейската комисия и на самата Комисия за финансов надзор. Тоест, когато оповестите това решение, аз лично имам желание да оповестите, има ли протокол с консенсус подписите на всички тези лица участващи в Стилинг комитета. Тоест, дали са взети единодушно тези решения. Защото, ако има някакъв дефект във вземането на решения, вината трябва да бъде пропорционално разделена между всички участници. Това е подвъпроса ми.
    По отношение ревизията, ние също от ДПС ще следим кои точно решения се ревизират. Имат ли те връзка с нарушения на поднадзорни лица, чийто основен бизнес е съсредоточен в предмета на регулация на Комисията за финансов надзор и са едновременно с това притежатели на медии. Това също ще го следим с особен интерес.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Госпожо Караиванова по първия въпрос, защото втория не беше въпрос, а беше становище.
    КАРИНА КАРАИВАНОВА: То е във връзка с първия коментар, че има очакване да бъдат запознати народните представители. Да, разбира се, ще бъдете запознати.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Асоциацията на индустриалния капитал, желаете ли да вземете отношение. Господин Велев заповядайте.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Благодаря ви госпожо председател.
    Тук присъстват и други асоциации от инвестиционната общност на инвестиционните посредници, управляващите дружества за директните връзки с инвеститорите.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря ви за това. Имах намерение, тъй като те са получили достъп, не през Бюджетната комисия и не зная кой е тук. Но който желае може да вземе отношение.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Ние приветстваме заявените публичност в работата и равно третиране на поднадзорните лица. Също така заявения диалог с инвестиционната общност. Приветстваме и намерението да се възстановят правомощията на зам.-председателите и техните отговорности съответно по закон.
    Относно мерките за съживяване на капиталовия пазар искам да обърна внимание на почитаемата комисия, че това няма и не може да бъде задача на Комисията за финансов надзор само и ще е нужна подкрепа.
    Нашият капиталов пазар наистина не изпълнява функциите си на алтернативен начин на финансиране на проекти. Мащаба му е съвсем различен от този, който би могъл да бъде. И съответно него го напуснаха такива компании, казвам им старите имена – Нефтохим – Бургас, МДК – Пирдоп, „Соди“ – Девня. Други го напуснаха, не защото се делиснаха, а защото фалираха Кремиковци, Химко и т.н. Тоест на нашия пазар не са представени най-големите компании. Оборотите му са сравними с обороти на едно средно предприятие. И затова трябва и творчески да се прилагат директивите, защото при нас за да се съживи пазара, трябва да се избегне това пререгулиране, което го има. И тук може би търсейки сегмент за малки и средни предприятия е един добър начин в диалог с инвестиционната общност.
    Друга такава възможност е листване на компании с миноритарни пакети на държавни дружества, включително чрез увеличаване на капитала чрез борсата и финансиране по този начин на големи държавни дружества. Финансиране на инфраструктурни проекти чрез борсата. Така че това са възможности за развитие на пазара, за които ще е нужна парламентарна подкрепа.
    Завършвайки само с още едно предизвикателство или задача, която на старта трябва да се решава, не беше спомената. Наред с прегледа на активите, това е новата задача на Комисията, в резултат на промени на ЗППСК. Да контролира разкриването на информация от дружества, предприятия в обществен интерес, които не са листнати на борсата. Имам предвид с преобладаващо държавно участие и тези, които са поднадзорни на КЕВР. С промени в Закона наскоро, те са задължени също да разкриват информация, така както са задължени листнатите компании. И това е една нова функция на Комисията, която трябва в ход да се усвоява. Това разбира се е много мъдро решение на Парламента. Съответства на добрите практики. Защото тези компании трябва да са в светлините на прожектора не по-малко от борсово търгуемите.
    Пожелаваме успех.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Пак искам да се върна в дух на прозрачност и консенсус. Ако има някоя друга неправителствена организация, която е тук и за която не знаем, тъй като не е минала през пропуск през Комисията за бюджет и финанси и желае да вземе отношение има възможност, който желае. Няма.
    В такъв случай изчерпахме процедурата. Следва Комисията да изготви доклад по смисъла на чл.89, ал.5 от Правилника, който доклад ще включва всичко, което се случи тук като въпроси и отговори. И в края той ще завърши със следната констатация.
    Комисията по бюджет и финанси у с т а н о в и, че предложения кандидат отговаря на законовите изисквания за заемане длъжността председател на Комисията за финансов надзор.
    Натрупания експертен, административен и управленски опит от предложения кандидат, както и придобитите от него квалификации са положителни предпоставки за осъществяването на компетентно и отговорно управление на Комисията за финансов надзор.
    Въз основа на проведеното изслушване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да разгледа и гласува по реда на раздел V от процедурните правила, предложената кандидатура на Карина Димитрова Караиванова-Ганозова, за председател на Комисията за финансов надзор, за което прилага към настоящия доклад проект за решение за избора й и съответно проект за решение, който е в типова форма.
    Няма да гласуваме, тъй като процедурата не предвижда гласуване.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Благодарим на госпожа Караиванова, на неправителствените организации, които бяха тук и на народните представители не членове на Комисията по бюджет и финанси, които проявиха интерес към нашето заседание.
    Благодаря.
    Закривам заседанието.

    / Закрито в 10.00 часа /



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:

    / Менда Стоянова /
    Форма за търсене
    Ключова дума