Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
12/10/2016

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ



    П Р О Т О К О Л


    На 12 октомври от 11,40 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси. То бе открито и ръководено от председателя госпожа Менда Стоянова и от заместник-председателя госпожа Диана Йорданова.
    Списъкът с присъствалите на заседанието гости се прилага към стенографския протокол.
    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги! Изчакахме 10 минути толеранс. Колегите от ДПС ще дойдат всеки момент. Нека да започнем днешното заседание.
    Предлагам Ви заседанието да мине при следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 602-01-57, внесен от Министерския съвет на 11 октомври 2016 г. – първо четене.
    2. Законопроект за ратифициране на Договора за залог върху трежъри сметката между Република България, представлявана от министъра на икономиката, и Европейския инвестиционен фонд за изпълнението на Инициативата за малки и средни предприятия по Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, № 602-02-33 от 15 септември 2016 г.
    Има ли други предложения за дневния ред?
    Господин Гечев, заповядайте.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Аз предлагам да отложим заседанието поради следните причини.
    Първо, не са минали 24 часа. Ние, членовете на Комисията трябва да стоим тук всеки път в 14,01,05 ч. да чакаме материалите, по които съгласно Конституцията и законите на тази държава трябва да имаме време да реагираме.
    Приема се проектът за бюджет на Република България, приемат се данъчните закони за 2017 г. Прибираме се вкъщи и разбираме, че има някакъв нов Законопроект. А някакво време за анализ, а за консултации, за разчети? – няма никакво! Часът е 11,41. Това е нарушение на ПОДНС – няма 24 часа.
    Плюс това как броим тези 24 часа? Когато му хрумне на някой да ни пусне имейли ли? Ние да си носим компютъра с нас, за да знаем кога ще ни дойдат имейлите?! Здравият разум сочи, че трябва няколко дни по-рано да имаме законопроектите, както правят другите европейски страни.
    Второ, ние, опозицията, сме предложили законопроекти и чакаме с месеци. Защо не сте ги сложили в едно в пакета с това, което Ви е хрумнало вчера?
    На трето място, искам и журналистите да обърнат внимание: данъчните закони, които се предлагат в момента, поправките по тях, са взети на подпис от Министерския съвет – това да го знаят всички! Чудо невиждано! Как така Министерският съвет се сети на подпис да приема промени в данъчните закони?! Това не е подписка да се събират помощи за Бангладеш, а става дума за Закона за бюджета за 2017 г.
    В резултат на тези груби нарушения не се спазва законът, няма необходимото минимум уважение към опозицията. Затова ние ставаме и си отиваме.
    А Вие, като сте взели решение и премиерът ги е пуснал на подписка, стойте тук и си бийте печатите. Няма нужда от нас. Приятна работа!
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Ние в такива циркове няма да участваме. (Народните представители Румен Гечев и Георги Търновалийски напускат заседанието.)
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Уважаеми народни представители, знаете, че Комисията по принцип беше планирана за четвъртък, но поради решението, което взе днес Народно събрание, решихме да я направим днес, за да не разкарваме Вас и Комисията за четвъртък – такава беше идеята.
    Мисля, че всички сте получили имейла с данъчните закони още във вторник, когато Законопроектът е внесен от Министерския съвет. Целта беше до четвъртък да се запознаете спокойно с тях. Това е причината да направим сега заседанието, а не в четвъртък, когато вероятно Вие ще тръгнете по избирателните си райони.
    Има ли други изказвания и предложения по дневния ред?
    Господин Чобанов.
    ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател. Чисто процедурно, поради това че много бързо трябваше да се съберем, аз, за съжаление, нямам възможност да остана. Ще гласувам „въздържал се“ по предложението за данъчните закони.
    Подкрепям следващата точка в дневния ред.
    Основното ми опасение е, че трябваше данъчните закони да бъдат разгледани един по един, за да можем да изразим мнението си по всеки от тях и чрез гласуване.
    Това, което не подкрепям твърдо, е новият акцизен календар, предложен в данъчните закони.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Чобанов.
    Моля да гласуваме дневния ред.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Заповядайте, господин Митев.
    ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми гости! Тъй като в момента се провежда заседание на Комисията по правни въпроси, на която съм член, упълномощавам колегата Емил Димитров да ме представлява при обсъжданията и гласуванията по точките от дневния ред. Пожелавам Ви лека работа! Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: По т. 1 от дневния ред са тук министър Горанов и нашите обичайни гости: госпожа Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“, госпожа Галя Димитрова – заместник изпълнителен директор на НАП, господин Росен Иванов –директор на дирекция „Данъчно-осигурителна методология“.
    Тук са и колеги от Агенция „Митници“ по Закона за акцизите и данъчните складове.
    Има и гости от неправителствени организации, които ще се представят, когато решат или вземат отношение.
    Господин Горанов, заповядайте да ни представите данъчните закони.
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Представям на Вашето внимание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, в Преходните и заключителните разпоредби на който са предложени изменения и в някои материални данъчни закони – в Закона за счетоводството и в Закона за ограничаване на плащанията в брой.
    Конкретно, в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) са включени изменения в Закона за ДДС, Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), в Закона за данъка върху доходите на физическите лица (ЗДФЛ), в Закона за местните данъци и такси(ЗМДТ), и, както споменах, в Закона за счетоводството и в Закона за ограничаване на плащанията в брой.
    Предложените промени са продиктувани основно от желанието за реализиране на следните мерки: повишаване на бюджетните приходи чрез предотвратяване на възможността за укриване и невнасяне на данъци, отклонения от данъчно облагане, намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и за гражданите.
    В Законопроекта се съдържат предложения, свързани с въвеждане в националното законодателство на разпоредби на европейски директиви в областта на данъците и привеждане на националната правна уредба в съответствие с практиката на Съда на Европейския съюз (СЕС), както и предложения за прецизиране на законови разпоредби от правно-техническо естество.
    По-конкретно, в ЗАДС се предлага промяна в съотношението между специфичния и пропорционалния акциз за цигарите. Специфичният акциз ще бъде увеличен от 70 на 101 лв. за 1000 къса и едновременно с това пропорционалният акциз се изменя поетапно до достигане на минималните нива на облагане на Европейския съюз до 1 януари 2018 г. – 27% от продажната цена за 2017 г. и 28% от продажната цена за 2018 г.
    С цел намаляване на административната тежест и разходите за икономическите оператори е предложено при лицензирането и регистрационните режими да отпадне от административните задължения на лицата да предоставят пред митническата администрация удостоверения за наличие или липса на данъчни задължения или задължения за осигурителни вноски. Тази информация ще се получава служебно в митницата от НАП.
    С цел хармонизиране на ЗАДС със законодателството в областта на търговията с природен газ и предвид либерализацията на електроенергийния пазар се предлага въвеждането на норми, които изрично определят статута на лицата – търговци по смисъла на законодателството на друга държава – членка на ЕС, или държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, които да осъществяват дейност като регистрирани по ЗАДС. Предоставя се възможност тези лица да осъществяват дейността на територията на страната чрез клон в България или чрез местно юридическо лице – акредитиран представител по смисъла на ЗДДС.
    Предвижда се промяна в реда за възстановяване на сумите по схемата за държавна помощ относно специалния ред за възстановяване на акциз върху закупен газьол, използван в първично селскостопанско производство. Агенция „Митници“ ще възстановява сумите, предназначени за земеделските стопани, като ги превежда на Държавен фонд „Земеделие“, където посредством инфраструктурата, с която Фондът разполага, ще се извършва разплащането на акциза към земеделските производители.
    Предвижда се нова уредба, която урежда случаите на разносна търговия или при продажба на тютюневи изделия без предварителна заявка идентификационните данни на транспортните средства да се вписват в разрешителното за търговия с тютюневи изделия.
    В Глава осма „Ограничения и забрани“ е предложено допълнение, което регламентира, че лицата – собственици или ползватели на транспортните средства и съдовете за транспортиране, са длъжни да използват глобалната система за позициониране и средствата за измерване и контрол по предназначение в работния им обхват, като осигуряват и следят за тяхната техническа изправност, правилна употреба и непрекъснато предаване на данни към доставчик на GPSуслуги (услуги за позициониране).
    Предложена е нова уредба, с която се регламентират редът и условията за използване на техническите устройства – собствени или ползвани на друго правно основание, за целите на контрола по ЗАДС.
    Създадена е правна възможност, при която в случаите на чл. 42 и 43 от ДОПК претърсването и изземването по реда на НПК да се извършва и от митническите органи. Към настоящия момент претърсването и изземването по чл. 42 и 43 по ДОПК се възлага само на полицейски органи, а с предложението се дава допълнителен инструментариум на митническите органи да свършат работата си.
    Предложена e и промяна, с която се урежда конституирането на митническите лаборатории като единствено звено, компетентно да се произнася по взетите проби за целите на контрола върху акцизни стоки, както и имащо право да определя показателите и други признаци от значение за акцизното облагане.
    Прецизирани са и Административнонаказателните разпоредби на ЗАДС.
    По-голямата част от промените в Закона за данък върху добавената стойност са свързани с ДДС директивата 2006/112/ЕО. Предлага се при използване на стоки, в т.ч. недвижими имоти, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на ЗКПО, едновременно за независима икономическа дейност и за доставки и дейности извън независимата икономическа дейност, регистрираните по ДДС лица да приспадат данъчен кредит пропорционално на степента на използване на стоките за извършване на независима икономическа дейност.За стоките или услугите, включени в стопанските активи на регистрирано лице, които са или биха били дълготрайни активи, се предлага извършване на годишна корекция за всяка от годините, през която настъпи изменение в използването им – нещо, което според нас е в полза на регистрираните лица.
    Промени, свързани с привеждане в съответствие с правото на Европейския съюз и с решенията на СЕС. Изменени са критериите, които определят фактическото предоставяне на стока при условията на договор за финансов лизинг като доставка на стока. Предвижда се прилагане на специалния режим на маржа при доставки на обща туристическа услуга от туроператор към всяко лице, в т.ч. към друг туроператор, когато действа от свое име и за своя сметка.
    Предвижда се кредитно известие по фактура с начислен данък за получено авансово плащане да се издава при връщане или прихващане на аванса.Въвежда се ред за извършване на корекция на размера на ползвания данъчен кредит от получателя по авансова фактура.
    Предлага се отстраняване на несъответствие, свързано с обхвата на освобождавания на доставки при международен транспорт.
    Променя се облагането с ДДС на доставки на стоки и услуги, при които данъчнозадължено лице действа от свое име и за чужда сметка.
    Има и промени в Закона за данък добавена стойност, свързани с прецизиране на разпоредби, като уреждане облагането с ДДС на дейността на неперсонифицираните дружества. Предвижда се възможност за прихващане на установения данък за възстановяване при ускорено възстановяване с изискуемите публични вземания, възникнали от датата на издаване на ревизионния акт или акта за прихващане или възстановяване.
    Уреждат се действията на наследниците при смърт на регистрирано по ЗДДС физическо лице, независимо дали е, или не е едноличен търговец.
    Предложен е ред за документиране и отчитане на доставка, за която от доставчика е начислен данък преди прекратяване на регистрацията му по Закона.
    Предлага се включване в оборота за задължителна регистрация по Закона и на оборота, регистриран от преобразуващия се или от отчуждителя, когато е нерегистрирано по Закона лице.
    Предлага се налагане на принудителна административна мярка запечатване на обект за срок до един месец. Допълват се случаите за лицата, които не спазват реда и начина за документиране на промените в касовата наличност в обекти извън случаите на извършени продажби.
    Предложена е промяна в срока за налагане на принудителна административна мярка запечатване на обект от един месец в „до 30 дни“, освен в случаите на повторно нарушение, когато мярката е точно 30 дни.Предвижда се обектът да остава запечатан в предвидения по-горе срок независимо от заплащането на наложената глоба.
    Измененията в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) са следните.
    Предвижда се и е предложена промяна, съгласно която декларациите, предвидени в Закона, да се подават само по електронен път.За първи път е предложено този ред да се приложи за годишните данъчни декларации за 2016 г., т.е. през 2017 г.
    Предложени са норми, даващи възможност за коригиране на счетоводни и други грешки. Предложена е промяна в начина на коригиране на счетоводни и други грешки, като се предоставя възможност след изтичане на срока за подаване на годишната данъчна декларация данъчнозадълженото лице по своя инициатива да има право еднократно в срок до 30 септември на текущата година да направи промени, свързани с декларирания данъчен финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък за предходната година чрез подаване на нова декларация. Промяната ще може да се приложи и при откриване на счетоводни грешки, свързани с 2016 г.
    Има редакционни промени и промени, свързани с уеднаквяване на използваната терминология.
    По отношение на Закона за данъка върху доходите на физическите лица, първата група промени е свързана с годишната данъчна декларация и други декларации и справки за доходите.
    Предвидено е подаване на декларация и справка за доходите по електронен път.Предвижда се подаването на годишните данъчни декларации и справки за доходите, считано от януари 2018 г., т.е. за доходите, придобити след края на 2017 г., да се извършва само по електронен път.
    Създадена е възможност за еднократна корекция на годишната данъчна декларация след изтичане на законоустановения срок за подаване на декларацията по инициатива на данъчнозадълженото лице с подаване на коригираща декларация в срок по аналог на Корпоративния закон до 30 септември на годината, през която изтича срокът за подаване на декларацията.
    Дава се възможност за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от наследниците на починали лица. Казвам „дава се възможност“, защото в първоначалния вариант беше предвидено задължение за тях, а сега е само възможност. В случаите, когато лицата не подадат такава декларация, за данъчната администрация остава възможността по чл. 106 от ДОПК да определи размера на данъчните задължения, ако такива съществуват.
    Предложени са промени, свързани с данъчни облекчения.
    Ново данъчно облекчение за извършени безкасови плащания. Предлага се намаление в размер 1 на сто от дължимия за годината данък, но не повече от 500 лв. за лицата, получили 100% от доходите си по банков път и извършили безкасови плащания, т.е. разходи, в размер не по-малко от 80 на сто от тези доходи. Целта на това предложение съответства и на предложението в Закона за ограничаване плащанията в брой и цели стимулиране на безкасовите плащания като мярка за предотвратяване укриването на търговски обороти и намаляването на сивия сектор.
    Прецизира се данъчното облекчение за деца с увреждания, съгласно което изрично е уточнено, че същото ще се ползва и за годината, в която детето навършва пълнолетие. Целта на предложението е правна сигурност за лицата, ползващи облекчението, в следващата година.
    Предвидена е и промяна, свързана с окончателния данък за доход от източници в чужбина. Предложената промяна ще доведе до значително намаляване на административната тежест и на разходите за физическите лица, получили доходи от източници в чужбина, подлежащи на облагане с окончателен данък.
    Предложено е облагането и декларирането на тези доходи да става само годишно, съответно дължимият данък да се определя в годишната данъчна декларация и да се внася в срок до 30 април на следващата година.
    Предложена е промяна, свързана с облагането на земеделските производители. Премахва се възможността при промяна в реда на облагане на земеделски стопани – от облагане с данък върху годишна данъчна основа към облагане по общия ред на Закона, определени доходи да останат необложени в резултат на различните принципи при формиране на облагаемия доход.
    Облекчава се и се оптимизира процесът по деклариране на избрания ред на облагане от земеделските стопани.
    Промени, свързани с реда на облагане на непаричните вноски в търговските дружества. Въвежда се специален ред за определяне цената на придобиване при продажба или замяна на дялове и акции, получени чрез апорт на дялове и акции в друго дружество.
    Въвежда се специална разпоредба относно случаите на продажба или замяна на имущество – предмет на непарична вноска в търговско дружество, с цел последващо намаляване на капитала и плащане към лицето. По този начин се превантира избягването на плащане на данък от тези лица.
    Има промени, свързани с освободените от облагане доходи. Включваме – имаше такъв депутатски въпрос към министъра на финансите, ученическите награди в обхвата на необлагаемите доходи. Освободени от облагане ще бъдат наградите от развлекателни автомати по смисъла на Закона за хазарта или съгласно законодателството на друга държава членка, както и предметните печалби с незначителна стойност от други игри на случайността или на късмета.
    В Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) е предложена промяна по отношение на данъчнозадължените лица при концесия. Предложено е прецизиране на разпоредбите, свързани с определяне на данъчнозадължените лица за данък върху недвижимите имоти. При условие че едновременно е налице право на собственост и право на концесия върху недвижим имот, се предвижда всяко от задължените лица – собственикът и концесионерът, да заплащат данък върху недвижимия имот, съответстващ на неговата част от собствеността, респективно концесията.
    Предложени са и промени, свързани с изпълнението на Плана за действие, с мерки, адресиращи проблемни области, възпрепятстващи нарастването на инвестициите, одобрен от правителството с Решение № 411 от 2016 г.В тази връзка е предложена промяна, съгласно която административните разходи, част от местната такса по предоставяне на административни услуги, да не могат да надвишават 20 на сто от размера на таксата за тази услуга.
    Предложено е срокът за издаване на удостоверения за данъчна оценка на недвижим имот да бъде намален от двуседмичен на петдневен.
    Предложена е и промяна, свързана с изменения на срока за влизане в сила на измененията в Закона за местните данъци и такси, по отношение таксата за битови отпадъци. Тук е предложена промяна в срока за влизане в сила на измененията на чл. 66 и 67 от ЗМДТ, отнасящи се до таксата за битови отпадъци –срокът да влезе в сила от 1 януари 2018 г., а срокът за разработване на методиката за изготвяне на план-сметката да е до 31 март на следващата година.
    По отношение на Закона за счетоводството (ЗСч) е предложено уточняване на икономическите субекти, които са предприятия, за целите на ЗСч.
    Регламентирана е отговорността за съхраняване на счетоводна информация след заличаване на предприятието.
    Въведена е възможност за определяне на задължението за изготвяне на консолидиран финансов отчет на базата на обикновен сбор от показателите на предприятията в групата.
    Въведено е определение за предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период.
    Предложените промени са изготвени във връзка с необходимостта от прецизиране, коригиране и допълнение на някои разпоредби с цел тяхното единно тълкуване и улесняване на практическото им прилагане.
    Предлага се нормативно регламентираният праг за ограничаване на плащанията в брой в страната да бъде намален от 10 хил. на 5000 лв. като мярка за ограничаване на сивата икономика.
    Приложеното ограничаване на плащанията в брой е в съответствие и с наложилата се практика в други държави – членки на Съюза, където прагът за плащанията в брой е в диапазон от 2 до 3000 евро, а в някои държави е по-нисък дори от 2000 евро. Според нас мярката ще доведе до намаляване на възможността да не се отразяват в счетоводството на предприятията паричните потоци, свързани, от една страна, с реализирани приходи от продажба на продукция, стоки и услуги, а от друга страна, с изплащане на заплати и възнаграждения, за които не са начислени, удържани и внесени данъци и задължителни осигурителни вноски.
    По време на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) всички работодателски организации изразиха принципната си подкрепа за предложените от правителството законодателни промени.
    Предлагам и Комисията по бюджет и финанси да подкрепи така предложените от правителството изменения. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Министър.
    Сега народните представители и всички гости, които желаят, могат да заявят и да вземат участие в дискусията.
    Ако искате, нека започнем първо от гостите?
    ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Уважаема госпожо Председател, тъй като имам и друга Комисия в сградата на Народно събрание, упълномощавам госпожа Ангелова да гласува вместо мен при следващите гласувания.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Заповядайте, господин Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имам един въпрос към господин министъра.
    Уважаеми господин Министър, бихте ли обяснили какво налага всички данъчни закони да ги представите с един законодателен акт в парламента, а не като отделен пакет от закони? Мисля, че не за първи път го правите, че и миналата година беше така, а може би и преди това – не си спомням, не съм сигурен.Кое налага да се прави тази новаторска парламентарна законодателна дейност?
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Въпросът Ви е резонен, доц. Имамов. Преценяваме, че така от гледна точка на дебата се реализира процесуална икономия, която е въпрос на правна техника и законодателна възможност.
    Този подход не е чужд и на други практики в други европейски държави. В Германия примерно редовно използват точно този подход – данъчните закони, независимо кой аспект на законодателството се изменя, вървят в общ законопроект. От една страна, това не дава възможност на народните представители да покажат различно отношение при първо гласуване към отделните теми, предложени в законопроекта, но нищо не ги лишава от възможността между първо и второ гласуване да изразят опозиция за подкрепа или неподкрепа на текстовете, предложени по отделните законопроекти.
    С една дума, преценили сме по целесъобразност, че това е подходящ начин за предлагане на изменения в данъчните закони.
    Мога да си призная и това едва ли е за Вас изненада, че не за първи път предлагаме подобен подход.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Горанов.
    Аз също подкрепям тази практика, която се наложи в последните години, защото от гледна точка на Народното събрание, особено на второ четене, има достатъчно време всеки текст да бъде дискутиран, колкото е необходимо, а на първо четене наистина се осъществява процесуална икономия. Примерно това са пет законопроекта и биха представлявали пет отделни обсъждания, които ще отнемат допълнително време без да се получи необходимият ефект.
    Още повече, знаете, винаги в края на годината сме в бюджетна процедура, по която все нямаме време и броим всеки ден. Тази година ще е още по-трудно с оглед на това, което днес Народното събрание гласува – да няма пленарни заседания до 6 ноември 2016 г.
    Който желае да се изкаже по същество, включително от гостите, моля да дойдете до микрофона и да се представите за протокола.
    ДОБРИ МИТРЕВ (Българска стопанска камара): Уважаеми народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Прав е министър Горанов, че на заседанието на НСТС всички работодателски организации подкрепихме въведения подход от изпълнителната власт, надяваме се, че той ще бъде възприет и от законодателната – за запазване на данъчната тежест, за облекчаване на взаимодействието и процедурите между задължените лица и приходните администрации, за ограничаване на разплащанията в брой с намаляването на прага, както и напълно подкрепяме инициативата на НАП за електронно подаване на данъчната декларация.
    Същевременно имаме някои бележки по така представения Законопроект и липсата на някои текстове в него. Ние сме изпратили писмено становище на 4 октомври, затова съвсем накратко ще се спра на това, което предлага Българската стопанска камара (БСК).
    Ние предлагаме завишаване на санкциите за физическите лица по чл. 126 на Закона за акцизите и данъчните складове. Причината е, че там има сериозна диспропорция между наказанията за физически и юридически лица. На практика понякога ефектът и загубите за бюджета могат да бъдат по-големи при действия, извършвани от физически лица.
    Предлагаме допълнение на чл. 35, ал. 1 по отношение на енергийните продукти. То буквално изцяло припокрива текста на Директива 2003/96 на Съвета на Европа и дава допълнителна яснота. Това ще бъде полезно и за митническата администрация, и за нейните клиенти.
    В Допълнителните разпоредби на Закона за митниците липсва легално определение на термина „компетентен международен орган“. Спомняте си, че в чл. 16, ал. 1 и в чл. 16з беше въведен такъв термин по отношение на лицата, които предоставят сертификати за непреференциален произход. Този термин няма легална дефиниция в Закона за митниците. Нашето изключително задълбочено проучване показа, че в нито една държава членка няма такъв акредитиращ орган. Такъв акредитиращ орган не се намери и във всички членове на Световната търговска организация.
    По отношение на ЗМДТ не мога да не споделя сериозното разочарование на стопанските субекти от това, че за поредна година отлагаме въвеждането на принципа „замърсителят плаща“. Не мога обаче и да не благодаря на колегите от Министерството на финансите, от работната група към МФ, лично на госпожа Петкова и на министър Горанов. Смея да твърдя, че тя в рамките на повече от една година свърши огромна работа и стигна до проект на ЗИД на ЗМДТ. Този проект беше качен на страницата на Министерството за обществено обсъждане. Неговият срок изтече на 2 май. Действително е крайно належащо в много по-бързи темпове да приемем промените в ЗМДТ и въведем този справедлив принцип по отношение заплащането на такса битови отпадъци.
    Аз ще припомня на уважаемата аудитория, че на практика икономическите субекти произвеждат около 30% от общия размер на битовите отпадъци, а заплащат над 70%. Крайно несправедливо е. Обръщаме се към Вас да проявите политическа воля и да влезете в положението на българския бизнес, а и на хората, които желаят да инвестират в България, защото нашите проучвания показват, че това за тях е сериозна пречка.
    На последно място, ние Ви предлагаме оттук насетне да проведем дебат за радикална реформа на системата на държавните такси като принципи, подходи, начин на определяне. Надявам се да възприемете нашите предложения в хода на обсъждането. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Искам само да уверя, че народните представители имат почти всички становища и предложения, които са постъпили към момента, както ще имат и другите, които ще постъпят. Мога да уверя всички организации – неправителствени и други, които ще представят предложения за промени, че работната група ще ги гледа внимателно и ще водим и с Вас диалог кое от тях е възможно да се възприеме и кое не и защо.
    СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ (Българска петролна и газова асоциация): Благодаря, госпожо Председател. Ще бъда кратък, тъй като нашите бележки са предимно по ЗАДС.
    Няколко пъти пред Вас съм казвал, че корабният бизнес и бункероването в България имат сериозни проблеми. Споменавали сме го, но сега ще започна с това, защото проблемът е много сериозен: режимите за бункеровчиците непрекъснато се усложняват – уведомления в много дълги срокове (24 часа), сложни режими. Към това сега добавяме и новото изискване, което Министерството на финансите и Агенция „Митници“ са въвели, а именно проблема със сертифицираните съдове за транспорт, и то лицензът да бъде отнет веднага. Не сме против контрола, но нека да бъде предвидена някакъв вид аварийна процедура. Винаги се случва някакъв проблем с техника, с хора. Ако спрем съда за транспорт, ние имаме три или четири бункеровъчни съда, това означава да блокираме цялото бункероване в България. Това се отнася и за катерите на „Гранична полиция“, които също се зареждат от нашите бункеровчици.
    Моля Ви, имаме предложения, които са постъпили днес при Вас, разгледайте ги,изключително важни са.
    Другото, което бихме искали да отбележим, е изискването единствено митническата лаборатория да е компетентна при извършването на проби. Не можем да разберем това! Защо да не бъде акредитирана трета лаборатория? Защо митницата, да кажем, че тя е съдник, да има право да се разпорежда с нас и с това, което става като арбитражна проба?
    Не на последно място бихме искали да отбележим едно наше ново предложение, свързано с държането на акцизни стоки извън складове или без акцизни документи да влезе като престъпление в Наказателния кодекс. Това според нас ще бъде допълнителен стимул да не се извършват престъпления. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Заповядайте.
    ЛЮБОСЛАВ КОСТОВ (КНСБ): Благодаря.Отчитаме положителния характер на предвидените промени в данъчните закони за 2017 г. и изразяваме нашата принципна подкрепа, като сме дали нашата официална позиция.
    Тук бих искал да наблегна на няколко слабости, които лично нас като синдикати ни притесняват.
    Оценяваме опита на държавата да рационализира тези процеси, но оставаме с впечатлението, че за поредна година не са засегнати важни данъчни промени, за които КНСБ настоява от много време. В настоящия им вид тези изменения имат по-скоро технически характер и не биха променили съществено данъчната конюнктура.
    Силно неудовлетворени сме от факта, че за пореден път не виждаме планирано въвеждане на необлагаем минимум и прогресивно подоходно облагане. Въвеждането му ще освободи голям ресурс в нискодоходните групи. Смятаме, че по този начин приходите от ДДС ще нараснат както за държавата, така и ще се повиши стандартът на живот на обществото.
    Не виждаме и опити за интегрирането на семейното подоходно облагане като цялостен модел на прилагане.
    Не сме съгласни със замразяването на размера на данъчните облекчения за деца в семейството, които запазват равнищата си, съответно от 200, 400 и 600 лв. за първо, второ и трето дете. Реалното облекчение, което семействата ще получат в този му вид, е между 20 и 60 лв. за година, което е неприемливо, имайки предвид, че говорим за най-бедната страна в Европейския съюз,претендент за постоянен растеж на линията на бедност, имаме отрицателен демографски прираст и все по-голяма група от хора, попадащи в така наречената категория „работещи бедни“. Това са наши принципни позиции, по които всяка година водим дебат и от които нямаме намерения да се откажем.
    В допълнение, накрая изразяваме несъгласието си по отношение на предлаганите промени, налагащи задължение на наследниците на починало лице да подава данъчна декларация от негово име. Считаме, че данъчните задължения са персонални и е нелогично те да се прехвърлят от един човек на друг, още повече когато пряко задълженото данъчно лице е починало. Подобна мярка ще доведе и до сериозни технически затруднения относно попълването на коректните данни. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Възприемам Вашето изказване по-скоро като някаква декларация, защото тя няма отношение към това, което в момента дискутираме. Вие правите подобни декларации няколко пъти в годината. Вашето виждане, което за мен е странно – един синдикат да има виждане за цялостната данъчна и социална политика, която трябва да се води в една държава, просто не се възприема от настоящето управление, а доколкото имам спомен – и от предходното управление не беше възприето. Приемаме го като декларация.
    Ако имате бележки по конкретните предложени изменения, ще бъдем щастливи да ги получим.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Аз приемам, за разлика от Вас, че синдикатите могат да имат отношение към данъчната политика, но извън принципната позиция за прогресивно или пропорционално облагане, която правителствена позиция е ясна и е заявена още преди началото на този мандат – за запазване на пропорционалното облагане във вида, в който съществува, исках само да коригирам представителя на КНСБ, че ако не беше чел, а беше слушал дебата, щеше да види, че специално щекотливата бележка, свързана с деклариране на доходите на починалите, вече не е актуална, доколкото във внесения от правителството Законопроект редът е уреден по различен начин. Там вече няма задължение за наследниците. Това исках да допълня, защото винаги, когато предварително се готвите, има риск да не сте актуален.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Много благодаря, господин Министър, за най-важната тема в този пакет данъчни закони, която ни изяснихте.
    ЦАНКА КЕМАЛОВА (Българска асоциация на тютюневата индустрия): Благодаря.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа! Българската асоциация на тютюневата индустрия, в която членуват Бритиш Америкън Табако Трейдинг, Булгартабак холдинг, Импириъл Табако България, Джапан Табако Интернешънъл България, Филип Морис България и Карелия България, подкрепя направените в Законопроекта за изменение и допълнение на ЗАДС предложения. Изразили сме нашето становище в писмо от 26 септември до Министерството на финансите и до председателя на Комисията по бюджет и финанси. Отправили сме няколко предложения. Най-същественото от тях е прието. Благодаря.
    МИРОСЛАВ КАРАКАШЕВ (Национална лозаро-винарска камара): Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър и колеги! От Националната лозаро-винарска камара сме представили становище по внесения Законопроект към Министерство на финансите на 30 септември.
    Имаме следните конкретни бележки по Законопроекта.
    Първата касае § 7 от същия, с който се предвижда фактически изцяло да се премахне режимът по възстановяване на акциз в случаите на започнало ревизионно производство. С една разпоредба се премахва цял режим по ЗАДС, включително и по ДОПК. Подчертавам, текстът предвижда, че при наличие на ревизионно производство началникът на съответната митница прекратява като недопустимо производството по възстановяване на акциз.Смятаме, че има редица други подходи, предвидени в националното законодателство – прилитиспенденция (дело в ход), при двойна висящност на производства, при колизия на производство, за спиране на едното, но не за прекратяването му като недопустимо, защото по този начин се поставя под въпрос изцяло правото на възстановяване на акциз.
    Конкретно бележките ни касаят ЗАДС.
    Другата формулирана бележка касае проекторазпоредбата в § 25 (§ 26) от Законопроекта, където е предвидено, че: „поставят технически или други средства за контрол върху (всякакви) движими или недвижими вещи – в знак, че достъпът или разпореждането с тях са ограничени“.
    Тази разпоредба, както и предходната, за която говорих, по никакъв начин не е мотивирана в мотивационната част към Законопроекта. Тя буди доста притеснения, защото става дума за данъчен закон. Предполага се, че там трябва да са много ясни формулировките. Буквалният прочит на тази разпоредба означава, че може да се попадне в ситуация, при която на портала на една селска къща се поставя техническо устройство GPS, от което собственикът или ползвателят на този недвижим имот да се сети, че не може да се разпорежда, няма достъп или има пълна забрана за достъп до съответния имот. Написана така, разпоредбата води конкретно до тези изводи.
    Следващата ни забележка касае § 26 (§ 27) от Законопроекта. Разпоредбата е мотивирана с това, че с нея се цели въвеждане на допълнителна яснота и правна сигурност по отношение на данъчнозадължените лица. Изцяло не споделяме тази мотивационна част в Законопроекта, защото има доста неясни формулировки.
    Предвижда се в чл. 102а, ал. 1, т. 1 с технически устройства, ползвани от Агенция „Митници“, да могат да се проследяват и спират транспортни средства. Не е прецизирано какви са тези технически устройства. Може да възникнат ситуации, при които да възникнат пътнотранспортни произшествия.
    В чл. 102, ал. 2, изречение второ се предвижда възможност митническите органи да определят конкретно маршрут за движение на транспортните средства на територията на страната. В предвидената разпоредба не виждаме по какъв начин е възможно да се дават правомощия на митниците да определят кой как да се движи в пространството на територията на страната. Това са доста текстове, които смятаме, че ще бъдат прецизирани между първо и второ четене.
    Последно като коментар не като представител на Камарата, а като експерт, който се занимава с данъци – по отношение промяната в съотношението на акциза върху цигарите. Интересно?! Няма чисто финансови мотиви по отношение на това предложение, имайки предвид, че 2016 г., ако не се лъжа, е първата година в историята на облагане с акциз в българското законодателство, при която приходите от акциз от тютюневите изделия надхвърлят текущо приходите от акциз върху горивата. Очаква се така да завърши изпълнението на приходната част в бюджета за цялата 2016 г. В тази връзка промяната на съотношението в календара буди някои недоразумения. Благодаря.
    ВЕЛИН ФИЛИПОВ (Институт на дипломираните експерт- счетоводители в България): Ние сме единствената професионална организация, изпратила професионални бележки на вниманието на Министерство на финансите и на Бюджетна комисия. Слушах внимателно представянето на министър Горанов. По-голямата част от бележките може би не са взети предвид, а може би има промяна в текстовете, така че не искам да изпадам в ситуация, при която не сме успели да анализираме крайния вариант.
    Молбата ни е да участваме в работната група, където подробно да можем експертно да коментираме бележките, тъй като в предходните години доста бързо се случваха нещата. Нямаше чисто експертен дебат преди внасянето. Молбата ни е за неприетите предложения, за които сме представили подробни бележки, да участваме в работната група, за да можем да ги мотивираме по-подробно, ако не са били ясни, не сме успели да убедим колегите или може би те имат мотиви, които не сме чули.
    Принципно подкрепяме Законопроекта, както е предложен, със съответните бележки. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Има ли други от гостите, желаещи да вземат отношение?
    От народните представители?
    Господин Цонев, заповядайте.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Аз и колегите ми от Парламентарната група на Движението за права и свободи на днешното заседание ще гласуваме „въздържал се“. Нека Ви обясня с какви мотиви.
    Ние подхождаме към пакета данъчни закони всяка година чисто експертно и винаги гласуваме по отделните предложения съобразно нашата преценка доколко те са полезни за фиска, за бизнеса и за хората. В случая обаче нямахме възможност да се запознаем с пакета данъчни закони. Това по никакъв начин поне от моите уста не искам да прозвучи като укор, а преценка на управляващите и на министъра е по какъв начин да ги внесат. Даже бих поздравил министъра затова, че е успял на подпис, без дебат, да събере подкрепа за данъчния си пакет. Мисля, че се случва за първи път?! (Шум, оживление и реплики.) Доста сериозен успех за Вас. Не е първото ноу-хау, което въвеждате. Това не ни касае при вземането на решението ни, но вчера до късно имахме заседание на парламентарната група и не можахме да информираме парламентарната група по конкретните текстове, за да вземем това решение. Затова почтено е да гласуваме „въздържал се“, а не „против“ или „за“ на това първо гласуване. Уверявам Ви, че парламентарната група, както винаги, ще гласува конкретно по отделните текстове. Много е вероятно голяма част от тях да бъдат подкрепени, тъй като така е ставало всяка година. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря..
    Господин Ковачев, заповядайте.
    ГЕОРГИ КОВАЧЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми господин министър, колеги, уважаеми гости! Ние изразяваме принципната си подкрепа към целия пакет с едно малко изключение, което коментирахме малко преди заседанието. Смятаме, че трябва да се прецизира един от текстовете в ЗДДС, а именно § 41, т. 1 и т. 3, който касае вмъкнат текст в новата постановка на Закона, но той коренно променя ситуацията в цял бранш.
    Моето желание сега не е да се разстиламе, тъй като сме на първо четене, а да чуем всички страни. Идеята е ясна. Има идея ДДС-то да се събира авансово, но трябва да имате предвид, макар времето да беше малко, не успях да преценя дали засяга само двата основни вида финансов лизинг, или и оперативния.
    Знаете, че преди 2012 г., ако не се лъжа, бяха направени подобни промени. Тогава с много комуникация и съгласие, компромис от страна на Министерство на финансите и Асоциацията на лизинговите компании беше постигнато съгласие точно по този текст, вследствие на което се промениха – това беше напълно нормално, защото те бяха остарели – остатъчните стойности при различните видове периоди. Тъй като тематиката е твърде експертна, нормално е не всички колеги да са запознати с детайлите. Моята молба е, първо, да се направи някаква комуникация със страните, да се прецизират текстовете и освен всичко останало, да се постигне по-нормално съгласие. Да се помисли и върху момента, че има и текущ портфейл, който, ако влезе този текст в сила, означава това всичкото ДДС да дойде много добре за бюджета, но съгласете се, че трябва някой да го внесе. То ще бъде търсено от крайния клиент. Госпожа Петкова се смее. Зная, че Ви е тема. И на мен ми е тема. Искам наистина внимателно да погледнем ситуацията, защото в сектора, както знаете, около 90% от представителите на този бранш са клонове на големите банкови сдружения. Не мисля, че там има измама. Има вариант, при който да се постигне някакво съгласие. За мен лично това е много рязко. Казвам го съвсем откровено. Трябва да се помисли върху ефектите. Ще влезе една голяма сума. Убеден съм, че самият бранш ще бъде много затруднен оттук нататък да работи.
    Мога в момента конкретно да предложа.
    Прибавено е нещо, но ако по него може да се постигне нормален компромис…
    Преди година и половина внесохме промени. Успяхме да регулираме единия вид. Знаете какво се случва в чужбина, по-либерален е режимът. Трудно ще бъде този текст да остане.
    Иначе имате принципна подкрепа за целия пакет. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Танев, заповядайте.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Реформаторският блок ще подкрепи предложения пакет от данъчни закони, защото, първо, както е в съответствие с програмната декларация, няма нови данъци, няма увеличение на данъчните ставки. Това е принципна позиция, която Реформаторският блок поставя, когато гледаме данъчни закони.
    Ние ще подкрепим Законопроекта и по следните причини.
    Предложеният пакет дава два нюанса на подход. Единият е продължаващите усилия на правителството и на мнозинството за затварянето на вратичките и избягването на данъчното облагане. Това го виждаме както в мерките за промяна на Закона за ДДС в частта измама с продажба на имоти, обменяне на данни в Европейския съюз, апортирането на имоти и т.н. – ред мерки, които ще подкрепим; от друга страна, виждаме съвременен подход по отношение изсветляване на паричния поток. Господин министърът беше обещал миналата година на два етапа да бъде намалено плащането. Ние го виждаме – съответно 10 и 5, както беше постигнато съгласие миналата година. Виждаме и усилие в посока фирмите наистина да декларират своите данъци онлайн, както и облекченията за плащанията в брой. Естествено,това са мерки за изсветляване на паричния поток.
    Бихме желали да видим може би между четенията малко повече усилия по отношение на местните данъци и такси. Знаем, че това са автономни бюджети, но това, което чухме от нашите гости по отношение на ЗМДТ във връзка с такса смет, сме разговаряли и по отношение на данъка за МПС, основно за товарните автомобили. Всички знаем, че голяма част от автомобилите имат основно регистрация като товарни и плащат между 10-15 пъти по-малки данъци, отколкото другите автомобили – говоря за местни данъци.
    По отношение на таксите, ако не се лъжа, миналата година прокуратурата беше обявила или сезирала съда за над 48 общини, събиращи несъответстващи на Закона такси. Мисля, че ще бъде полезен фокус около местните данъци и такси и ако можем да направим това между първо и второ четене. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Има ли други изказвания?
    Заповядайте, господин Исмаилов.
    КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря.
    Уважаема госпожо Председател, господин Министър, уважаеми колеги! Искам да задам въпрос във връзка с данъчното облекчение при плащане по безкасов път над 80% от доходите.
    Разбира се, ние абсолютно подкрепяме, особено когато има облекчение, опростяване на механизмите и схемите във връзка с данъчното законодателство, което касае домакинствата и гражданите.
    Ще помоля за малко яснота, защото у мен остана малко впечатлението като че ли повече се стимулира безкасовото потребление, отколкото самите безкасови плащания? Как е замислено? Най-общо, гражданите, домакинствата спестяват част от доходите си. Една част може да дарят, друга да харчат за потребление – за стоки и услуги. Ако има случай, при който 25% от доходите се спестява, 2-3% се дарява, тогава ще може ли да бъде ползвано облекчението?
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Ако намирате някаква неяснота, можем да го прецизираме между първо и второ гласуване. Идеята за приходите и постъпленията общо взето е ясна – те трябва да са генерирани и постъпили изцяло по електронен, по банков път.
    По отношение на разходите нашето разбиране е, че 80% от извършените разходи трябва да са направени по този начин, а не 80% от приходите. Ако се реферира към 80% от разходите – както предвижда законовият текст, мисля, че въпросът, който задавате, намира своя отговор. Това е ново облекчение, което за първа година се опитваме да въведем в законодателството. Вероятно като всяко ново нещо в законодателството в началото ще бъде непознато за тези, които ще го ползват, ако решат да го ползват, за да отговарят на критериите. Между първо и второ гласуване, ако имате някакви съществени, в смисъл поясняващи текстове и коментари, можем да ги вземем предвид.
    Взел съм думата, за да реферирам и към изказването на господин Танев. Благодаря за подкрепата на Реформаторския блок. Това, което мога да коментирам по отношение на Закона за местните данъци и такси и като отговор и на колегата от Стопанската камара, мисля, че наистина успяхме да постигнем голяма степен на завършеност на Закона за местните данъци и такси в частта управление на таксата битови отпадъци, така известна. Има готов механизъм, който може да бъде приложен като компромис. Става въпрос за механизма, който предвижда поетапно пренасяне на тежестта от бизнеса към населението. Ако има някакви съществени проблеми, затова и толкова години механизмът в ЗМДТ не е променен, те са, че на всеки български гражданин трябва да е ясно, че промяната, свързана с постановката „замърсителят плаща“ или с по-пряка обвръзка на генерираните количества битови отпадъци с платената такса за тяхното събиране, оползотворяване и всички дейности, свързани с управлението на отпадъците, ще доведе неминуемо до съществено увеличение на тежестта на битовите потребители – нещо, което, ако трябва честно да си кажем, години наред е възпирало законодателя да вземе рязко решение в тази посока. В много напреднал етап сме. Последният разговор, който имахме с председателя на Бюджетната комисия, беше, че веднага след като приемем Закона за Бюджет 2017 г., ще се захванем сериозно с тази тема. Мисля, че до първите месеци на 2017 г. може да имаме нов в тази си част ЗМДТ, който да имплементира постигнатите вече договорености на това ниво. Пак повтарям: основният проблем, който едва ли някой на тази маса ще отрече, през всичките години е бил именно пребалансирането на тежестите, което неминуемо ще се случи. То няма да е символично. Затова и механизма, който договорихме с общините – за поетапно пренасяне на тази тежест, мисля, че е работещ. Въпрос на целесъобразност е дали да бъде 5 или 10-годишен този срок, в който ще се извърши пребалансирането. Аз като министър и от името на правителството заявявам, че ако не декември, то първите месеци на новата година ще предложим на Народно събрание да разгледаме и да затворим веднъж завинаги темата, която се обсъжда наистина от доста години.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Министър. Изкушавам се и аз да кажа две думи по тази тема, макар че не исках да се изказвам след изказването на представителя на БСК. Мисля, че малко пресилваме темата и очакванията към нейното решаване по няколко причини.
    Първо, и сега бизнесът има възможност и голяма част от него се е възползвал от нея, да си декларира така наречените „кофи за боклук“ и кратност на тяхното извозване, което е абсолютно пряко „замърсителят плаща“, т.е. толкова, колкото е генериран боклук.
    Проблемите, за да не успеем с тези данъчни закони да внесем промяната, са два. Единият е технически и е следствие от първия проблем, а именно: по какъв начин да определим на конкретното лице или семейство размера на генерирания от тях отпадък, за който те да плащат. Този проблем продължава да не е решен – нека си го кажем откровено, особено за големите градове. Работната група доста месеци се занимаваше и в крайна сметка не можа да стигне до приемливо решение в тази посока. Това решение, до което стигна – то пак е компромисно, трябваше да се облече в програмен продукт, а това изисква поне половин година плюс обучение, внедряване в общините. Поради това се забавиха нещата.
    Смятам, че малко преекспонираме този въпрос, но ще направим необходимите стъпки да въведем това, до което е стигнала Комисията.
    Заповядайте, господин Цонев, Вие сте изкушен от тази тема.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да, тази терминология на министъра ми хареса – аз съм един от изкушените от тази тема. (Оживление.)В годините ме изкушаваха и бизнесът, и хората да обърна внимание на много проблеми.
    Сега вземам думата, защото засегнахте няколко от критериите, някои от нещата, които наистина правят проблема сериозен.
    По-важният проблем, който през годините всички поставяха, е как се определят разходите. Това е, срещу което в годините и бизнесът, и хората сериозно възразяваха. Оттам нататък е вече кой какво лично участие има, може ли то да бъде измерено, каква да е базата – на площ, на глава, на доход и т.н.
    Поставям основния въпрос – за това взех думата, това ли са реалните разходи на общините? На каква база са определени те? Там има сериозни възражения от бизнеса. Там аз като експерт и политик имам сериозни възражения. Не е нужно да припомням в какъв бизнес се е превърнал боклукът, на кои хора и какво става във всички общини. Всички хора се съмняват, че това не са реалните разходи –оттам трябва да тръгнем. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз мисля, че работната група в тази си част е свършила добра работа, но се спъна във втората част.
    Има ли други народни представители, които биха искали да вземат отношение? Ако няма, да преминем към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, №602-01-57, внесен от Министерския съвет на 11 октомври 2016 г.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 4.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря Ви.

    Преминаваме към:
    2. Законопроект за ратифициране на Договора за залог върху трежъри сметката между Република България, представлявана от министъра на икономиката, и Европейския инвестиционен фонд за изпълнението на Инициативата за малки и средни предприятия по Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, № 602-02-33/15.09.2016 г.
    Законопроектът ще бъде представен от госпожа Пенева.
    Заповядайте.
    ИВЕЛИНА ПЕНЕВА: Благодаря.
    Дами и господа народни представители! От името на министъра на икономиката представям на Вашето внимание Законопроект за ратификация на Договора за залог върху трежъри сметката между Република България, представлявана от министъра на икономиката, и Европейския инвестиционен фонд за изпълнението на Инициативата за малки и средни предприятия по Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" (ОПИМСП), 20001402020.
    Договорът за залог върху трежъри сметката е последният документ от пакета споразумения и договори за залог, необходими за ефективното стартиране на финансовия инструмент по оперативната програма. Инициативата е съвместна инициатива на Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Разработена е в отговор на заключенията на Европейския съвет от юни 2013 г., а именно необходимост от възстановяване на нормалното кредитиране на икономиката и улесняване финансирането на инвестициите.
    Участието на България в тази инициатива е взето на Съвет за координация при управлението на средствата от Европейския съюз от 1 юни 2015 г. За изпълнението е разработена отделна ОП, наречена „Инициатива за малки и средни предприятия“, която е одобрена от Европейската комисия през октомври 2015 г.
    Бюджетът на ОП е 102 млн. евро, финансиран изцяло от Европейския фонд за регионално развитие.
    Подкрепата по ОП е предназначена за прилагане на финансов инструмент за неограничени гаранции в полза на заемни и лизингови компании, за покриване на кредитния риск по заеми и лизингови плащания, предоставяни на български малки и средни предприятия и включени в гарантираното портфолио.
    Съгласно чл. 39, § 2 от Регламент 1303 изпълнението на финансовия механизъм се възлага на групата на ЕИБ, за което държавата членка подписва споразумение за финансиране по образец, който е одобрен с Решение за изпълнение на Комисията от 11 септември 2014 г.
    В допълнение на приноса по линия на ОП в размер на 102 млн. евро за изпълнението й ще бъдат привлечени финансови ресурси по линия на Европейския съюз (Програма „Хоризонт“ 2020), Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) и ЕИБ, като финансовото участие и задълженията на всеки един от кредиторите са регламентирани в Споразумението между кредиторите относно Инициативата за малки и средни предприятия.
    Споразумението за финансиране с ЕИФ и Споразумението между кредиторите с ЕИБ, ЕИФ и Европейския съюз са подписани от министъра на икономиката на 2 март 2016 г. и са ратифицирани от Народното събрание със закон, обн. в ДВ, бр. 33 от 26 април 2016 г.Текстовете на споразуменията са обнародвани в ДВ, бр. 37 от 17 май 2016 г.
    За изпълнението на инструмента за неограничени гаранции по Инициатива за малки и средни предприятия в съответствие с чл. 43 от Регламент 1303 ЕИФ открива и води от името на управляващия орган две сметки – сметка за целевия компонент (оперативна сметка), и трежъри сметка, която е сметка на свободните наличности. Сметката на целевия компонент се използва изключително във връзка с транзакциите оперативни споразумения с избрани от ЕИФ финансови посредници. Сметката на целевия компонент се кредитира с приноса по Програмата, възстановявания на средства и приходи и санкции и се дебитира с необходимите суми във връзка с операции, разходи и такси за управление сумите, възстановявани на управляващия орган, в рамките на политиката за излизане.
    Свободните наличности се депозират и инвестират от ЕИФ в съответствие с неговите политики и процедури, принципи на добро финансово управление, както и в съответствие с принципите, определени в Приложение 4 „Насоки за управление на собствените средства“. Свързаният с депозирането и инвестирането риск се поема от управляващия орган, включително по отношение на загубите, свързани с отрицателни лихви и управлението на активите в съответствие с предварително договорения рисков профил и стратегия за инвестиране, и Приложение № 4 „Насоки за управление на собствени средства“ към Споразумението за финансиране.
    Съветът на инвеститорите извършва годишни прегледи на Стратегията за инвестиране на свободните наличности.
    Трежъри сметката е предвидена да се използва за по-голямата част от сумата по инициативата (около 90% от 102 млн. евро), като по нея средствата ще могат да се поставят на депозити.
    По сметката по целевия компонент (това е договорът за залог, който беше ратифициран през април), ще се поддържа ликвиден минимум, който ще дава възможност за посрещане на предявените от финансови посредници гаранции, както и за акумулиране на средства от връщани кредити и такси.
    Предвид спецификата и механизма за прилагане на финансовия инструмент, свързани със задължението на ЕИФ да извършва незабавно плащания по предявени от страна на финансовите посредници гаранции, съгласно чл. 13, т. 2 от Споразумението за финансиране и чл. 7, т. 1 от Споразумението между кредиторите, всякакви права на управляващия орган във връзка с двете сметки се предоставят като първи по ред залог, за да се обезпечи плащането към ЕИФ на всички суми, дължими от управляващия орган на ЕИФ.
    По време на преговорите между ЕИФ и българското правителство, представлявано от министъра на икономиката, е договорено сметката на целевия компонент да бъде открита в търговска банка в Люксембург, а трежъри сметката да бъде в БНБ. Откриването на трежъри сметката в БНБ е договорено от българската страна като изменение на първоначалния образец на Споразумението за финансиране, одобрен от Европейската комисия, приложим на хоризонтално ниво, в който е предвидено и двете сметки да са в търговски банки в Люксембург.
    Сметката на целевия компонент е открита от ЕИФ в Люксембургската банка, като договорът за залог върху нея е подписан и ратифициран заедно със Споразумението за финансиране и Споразумението между кредиторите. След подписването на двете споразумения и договора за залог върху сметката на целевия компонент са стартирани преговори между БНБ, Министерството на икономиката и ЕИФ относно откриването на трежъри сметката в БНБ и учредяването на залог върху нея. Предвид статута на БНБ като централна банка в Република България са проведени множество срещи и разговори с оглед съобразяване на Договора за залог върху трежъри сметката с произтичащите от това специфични условия. След съгласуването на тези условия по Договора с БНБ е стартирала процедура по подписването и ратифицирането от Народно събрание.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Много Ви благодаря за обстойното представяне.
    Колеги, въпроси?
    Заповядайте, господин Танев.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Благодаря, госпожо Председател. Аз искам да обясните: всъщност ние тук ще имаме залог върху трежъри сметката, която се управлява от министъра на икономиката, която е в БНБ, това са средства на МИ, на ОП, за да има възможност да се включат в тази инициатива малки и средни предприятия. Обяснете го по-простичко.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Заповядайте.
    ИВЕЛИНА ПЕНЕВА: По тази програма, както казах, 102 млн. евро е ресурсът от Европейския фонд за регионално развитие. Тук няма национално съфинансиране. Тази сметка, по която в момента се представя Проектът за учредяване на залог върху нея, е сметка за свободните наличности, които се депозират и инвестират от ЕИФ. Става въпрос за 90% от тези 102 млн. евро, които са ресурс от Европейския фонд за регионално развитие. (Реплика от народния представител Димитър Танев на изключен микрофон.)
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА:Благодаря. Мисля, че стана ясно.
    Колеги, други въпроси? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Договора за залог върху трежъри сметката между Република България, представлявана от министъра на икономиката, и Европейския инвестиционен фонд за изпълнението на Инициативата за малки и средни предприятия по Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, № 602-02-33 от 15 септември 2016 г.






    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Колеги, благодаря. Благодаря и на Вас (към Ивелина Пенева.).
    С това приключи заседанието на Комисията по бюджет и финанси за днес.

    (Закрито в 12,55 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума