Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
11/11/2015

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. № 553-03-120/17.11.2015 г.

    Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерския съвет на 30.10.2015 г.

    На свое заседание, проведено на 11 ноември 2015 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерския съвет на 30.10.2015 г.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието – г-н Христо Иванов, министър на правосъдието, г-н Петко Петков, заместник-министър на правосъдието, г-жа Надежда Йорданова, началник на политическия кабинет на министъра на правосъдието; от Министерството на финансите, дирекция „Държавни разходи” – г-н Владимир Петров, директор, г-жа Ася Велкова-Първанова и г-жа Стела Бояджиева, главни експерти; от Върховния касационен съд (ВКС) – г-н Лозан Панов, председател и г-жа Роза Георгиева, началник на кабинета на председателя на ВКС; от Върховния административен съд (ВАС) – г-жа Румяна Монова, заместник-председател на ВАС; от Висшия съдебен съвет (ВСС) – г-жа Соня Найденова, представляващ ВСС, г-н Димитър Узунов, председател на Комисията по бюджет и финанси, г-н Ясен Тодоров, член на Висшия съдебен съвет, г-жа Юлиана Колева, член на ВСС и председател на Комисията по правни въпроси и г-жа Маргарита Радкова, директор на дирекция „Бюджет и финанси” към Администрацията на ВСС; от Инспектората към Висшия съдебен съвет – г-жа Теодора Точкова, главен инспектор и г-жа Красимира Николова, главен счетоводител.
    Проектът на бюджет на съдебната власт за 2016 г., изготвен от Висшия съдебен съвет, беше представен от г-жа Соня Найденова и г-н Лозан Панов, а министър Христо Иванов представи Становището на Министерския съвет по същия проект.
    Бюджетът за 2016 г. е изготвен при актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г., като основен приоритет на провежданата фискална политика в средносрочен план е стремежът за запазване на стабилността на публичните финанси.

    По отношение на приходната част, проектът на Висшия съдебен съвет предлага намаляване на размера на приходната част спрямо 2015 г. с 30,0 млн.лв. - предвиждат се 110,0 млн.лв. приходи от дейността на органите на съдебната власт, като от тях 93,0 млн. се предвижда да бъдат приходите от съдебни такси. Предложението на Министерския съвет е за запазване на нивото на приходите от 2015 г. в размер на 140,0 млн.лв., от които 120,0 млн. лв. от съдебни такси.
    Относно разходната част, в своя проект ВСС предлага общ размер на разходите от 542,5 млн. лв., от които 520,7 млн. лв. за текущи разходи, което в абсолютна стойност представлява увеличение с 57,3 млн.лв. от одобрените за 2015 г., тоест предлага се ръст от 12.4%.
    Предложението на ВСС е съобразено с необходимостта от финансово осигуряване на основните политики, заложени в Актуализираната стратегията за продължаване на реформата на съдебната система. По-специално, искането се обуславя от обективните потребности, свързан с числеността на магистратите и съдебните служители, определени спрямо броя на съдебните производства, укрепване на професионалната квалификация на правораздавателните органи, контрол на органите на съдебната власт. Също така ВСС предвижда увеличение на капиталовите разходи с 11,9 млн. лв. спрямо одобрените за 2015 г. за информационната стратегия на правораздавателните органи и подобряване на административното обслужване чрез изграждане на информационна система с електронни услуги.
    Министерският съвет, отчитайки заявените от ВСС искания за обезпечаване на изплащането на възнаграждения и социални осигуровки, за обявените конкурси за младши съдии и младши прокурори, съгласно законовите изисквания и възможностите на бюджета с оглед провежданата фискална политика за запазване на стабилността на публичните финанси, предвижда увеличение с 45,0 млн. лв. на разходите в общ размер в сравнение с 2015 г. или общо 518,0 млн. лв., насочени за увеличаване на средствата за персонал. Министерският съвет предвижда и 8,5 млн. лв. капиталови разходи като освен тях, в изпълнение на възложените на министъра на правосъдието правомощия по управление на имуществото на съдебната власт по проектобюджета на Министерство на правосъдието, са планирани средства за капиталови разходи за органите за съдебната власт.
    По отношение на резерв за непредвидени и/или неотложни разходи, проектът на ВСС предвижда 900,0 хил.лв., а становището на Министерския съвет - 600,0 хил.лв. По бюджетните взаимоотношения (трансфери) разликата в бюджетното взаимоотношение с централния бюджет между двата проекта е 54,5 млн.лв., представляващи резултативна величина между планираните приходи и разходи по бюджета на съдебната власт.
    По отношение на предложените от ВСС текстове към чл. 2 на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2016 г., Министерският съвет подкрепя предложената редакция на ал. 3. Министерският съвет подкрепя и предложението на ВСС относно това сега действащите разпоредби на ал. 4, ал. 5, ал. 7 и ал. 8 да се запазят, като предлага предложението на ВСС за ал. 6 да отпадне, а ал. 7 и ал. 8 да станат съответно ал. 6 и ал. 7. Относно ал. 9, Министерският съвет не подкрепя предложението на ВСС с мотивите, че правомощията на Министерския съвет се ограничават до възможността за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на съдебната власт за сметка на централния бюджет, когато не се нарушава салдото по държавния бюджет, като в този случай произтичащите промени по бюджета на съдебната власт се извършват от първостепенния разпоредител с бюджет по бюджета на съдебната власт – Висшия съдебен съвет.
    Г-жа Теодора Точкова изрази принципно несъгласие с внесения в Народното събрание проект на бюджет за 2016 г. за органите на съдебната власт и в частност по отношение на бюджета на Инспектората към ВСС. Тя подчерта, че размерът на предложените средства както от ВСС, така и от Министерския съвет би осигурил само средствата за работна заплата и задължителни осигурителни вноски. Остатъкът, с който Инспекторатът следва да осигури издръжката си, включително необходимите разходи за командировки и за капиталови разходи, е недостатъчен.
    Г-жа Румяна Монова посочи, че бюджетът, който е предвиден за Върховния административен съд е недостатъчен, но оптимален.
    В хода на дискусията взеха участие народните представители Явор Хайтов, Петър Славов, Кирил Калфин, Чавдар Георгиев, Димитър Лазаров, Христиан Митев и Данаил Кирилов.
    Г-н Хайтов изрази подкрепата си за увеличението на бюджета на съдебната власт в сравнение с миналата година и посочи, че се надява да бъде осигурено нормалното функциониране на Инспектората към Висшия съдебен съвет, предвид изказаното безпокойство от г-жа Точкова. Той също така обърна внимание, че преди да се пристъпи към закриване на съдилища трябва да се има предвид, че някои от тях носят и исторически елемент и са важни административни единици в определени общини.
    Споделяйки опасенията на г-н Хайтов, г-н Славов постави въпрос дали съдебната власт ще се справи предвид това, че предвиденият бюджет е по-малък от предварително заявения от ВСС. Той зададе въпрос относно сроковете, в които се предвижда да се извърши реформа на съдебната карта, както и относно причината за съществуването на свободни щатни бройки спрямо действително назначените на щат. В отговор, г-н Узунов посочи, че предложеният от Министерския съвет проект на бюджет за 2016 г. ще бъде достатъчен, както и че ВСС разполага със законова възможност да коригира бюджета на Инспектората към ВСС, така че техният финансов недостиг да бъде преодолян. Той акцентира, че съдебната карта ще бъде преразгледана в най-скоро време и ще бъде предложен вариант за решение на този проблем. По отношение на незаетите щатни бройки г-н Узунов уточни, че към момента има 300 незаети щатни бройки за съдебни служители, като причини за това той посочи ограниченият бюджет, усилията на ВСС за оптимизиране на съдебната администрация, както и това, че процесът за тяхното заемане е по-дълъг с оглед спазване на изискванията за конкурсното начало и процедура.
    Г-н Ясен Тодоров допълни, че съществува дисбаланс в натовареността между отделните органи на съдебната власт и следва да се обърне сериозно внимание на подсъдността, за да бъдат разтоварени натоварените съдилища, особено в административното правосъдие. Г-жа Юлиана Колева разясни, че намерението на ВСС в реформата е не да бъдат закривани съдилищата, а там, където се налага преструктуриране, то да бъде обединяване на магистратите и служителите, така че една обща администрация да обслужва няколко малки досегашни съдилища, в които да могат да се гледат дела, да има специализираната администрация за това и делата централизирано да се разпределят също при спазване на случайния принцип на мястото, където е бил досегашният съд.
    По отношение на предвидения в становището на Министерския съвет размер на бюджет, г-жа Соня Найденова посочи, че ще бъде достатъчно, защото донякъде се вмества в параметрите по останалата част на издръжката извън заплащане на възнагражденията. Тя изтъкна, че съществува разминаване в частта капиталови разходи. Тъй като в предложението на ВСС е заложен финансов ресурс за подпомагане на следващите стъпки не само в процеса на електронно правосъдие, тя изрази съмнение, че със свободния ресурс всички предвидени реформи ще може да бъдат реализирани в рамките на 2016 г. В отговор, г-н Христо Иванов увери представителите на съдебната власт, че Министерство на правосъдието ще продължи да осигурява целево средства за различни конкретни инвестиционни нужди на съдебната власт.
    Народният представител Чавдар Георгиев подчерта, че не споделя намаляването на средствата, предвидени за разходи и увеличаване на функциите, тъй като така не може да се постигне ефективност. Той изрази подкрепата си към проекта на ВСС. В отговор, министър Иванов уточни, че за пръв път има такова доближаване до искания от страна на съдебната власт бюджет и че е видна реална готовност да бъдат направени необходимите реформи.
    Г-н Кирилов подчерта, че обсъждането на варианти за преструктуриране или за уравняване на заетостта между натоварените и по-малко натоварени малки съдилища е изключително важно. Той посочи, че тъй като Инспекторатът към ВСС представлява съществен елемент на съдебната система, следва да бъде направено необходимото за финансово осигуряване на бюджета на Инспектората.
    След обсъждане на бюджета на ВСС, народните представители подкрепиха предложния бюджет на Министерството на правосъдието.

    След проведената дискусия по Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерския съвет на 30.10.2015 г., Комисията по правни въпроси :
    - с 6 гласа „за”, 0 гласа „против” и 9 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2015 г., с включен проект за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет;
    - с 11 гласа „за”, 2 гласа „против” и 1 глас „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2015 г., с включен проект за бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ДАНАИЛ КИРИЛОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума