Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
14/09/2016
    Стенограма от заседание на комисия
    П Р О Т О К О Л
    № 81

    На 14 септември 2016 г. от 14,50 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по правни въпроси. То бе открито и ръководено от председателя Данаил Кирилов.
    На заседанието присъстваха следните гости:
    По т. 1 от дневния ред: Вергиния Мичева – заместник министър на правосъдието, Биляна Белякова – държавен експерт в дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси“ в същото министерство.

    * * *

    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Колеги, имаме кворум.
    Откривам заседанието на Комисията по правни въпроси.
    Получихте съобщение с предложение за дневен ред.
    Имате ли становища, мнения, възражения във връзка с дневния ред?
    Искам да уточня присъствието на т. 2, която би могла да Ви изненадва като начин на дефиниране. По нея ще дам възможност на администрацията на Народно събрание да представи проекта за изменение на ПОДНС, до който са стигнали, във връзка с измененията, които приехме в Закона за нормативните актове.
    За изчерпателност съм длъжен да съобразяваме всички налични проекти за решения за изменение и допълнение на Правилника. Както знаете, той се гледа на едно четене.
    Идеята е след като се запознаете с предложението на експертната работна група, тук народни представители не успяхме да съберем, които колеги желаят да подкрепят Проекта, да сторят това като съвносители.
    Като казвам за работните групи, знаете, че в края на миналия сезон обявихме три важни работни групи: по Закона за концесиите, по Правилника за организацията и дейността на Народно събрание и по така наречения „Закон Кунева“.
    Както виждате, работната група по Правилника приключи без участие на народни представители.
    В работната група по Закона за концесиите вчера, когато беше четвъртото или петото заседание на работната група по Закона, бяхме само аз, Анна Александрова и колегата Свилен Иванов. (Шум и реплики.) Смисълът е следният. Ако ще работим в експертен формат, о кей! Но ако ще искаме да се запознаваме и текущо да изразяваме мнения и становища, няма смисъл да правим работни групи, а пък в тях да участват само експертите.
    По тази причина бързам да поставя следния въпрос, преди да сме коментирали дневния ред.
    Вчера завършихме заседанието на работната група по Закона за концесиите, като умишлено не изведох на дебат за решаване трите ключови въпроса по Закона, за да имате възможност, ако желаете, да присъствате.
    Определихме време за утре – 14,30. Другият вариант е понеделник или вторник следващата седмица. Стана ясно, че вторник няма да има извънредно пленарно заседание, но ако искате, можем да го усвоим или с работна група, или с извънредно заседание на Правна комисия, защото няма материали за пленарната зала.
    Поставям въпроса: кога бихте искали и взели участие в последното заключително заседание на работната група по Закона за концесиите – утре от 14,30 ч., понеделник или вторник?
    За който и да е ден ще поканя и Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, защото по тяхно предложение имаше сериозни дебати.
    Мисля, че утре има комисии, но понеделник зная, че никой няма да дойде.
    РЕПЛИКИ: Вторник след обяд.
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Вчера беше вторник след обяд…
    Ако никой няма да дойде, да го направим, да го приключим и да знаем, че вече е за Комисия. (Шум и реплики.)
    Това ще продължи във времето. Ако някой е зает за половин-един час в комисия, но иска да дойде, може да дойде. Разбирам, че няма възражения за утре от 14,30 ч. Заседанието остава утре за този час. Тогава в първия възможен момент ще направя три потвърждения за това именно време.
    Утре е заседанието на работната група. В нея участват: в пълен пакет Министерският съвет, всички дирекции, Министерство на финансите, Министерството на енергетиката, АМЧАМ (Американската търговска камара в България), Асоциацията на безалкохолните напитки.
    Вчера не дойде и колегата доц. Великов, което означава, че колегите от Реформаторския блок не са го уведомили. Трябва изрично да уведомим вносителите.
    Приключваме този организационен въпрос.
    Поставям на гласуване предложението за дневен ред.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    ПЕТЪР СЛАВОВ (говори при изключени микрофони): Може ли организационен въпрос?
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Заповядайте, колега Славов.
    ПЕТЪР СЛАВОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Не можах да разбера по т. 1 ще обсъждаме предложения за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народно събрание, но този, който работната група от експерти е подготвила, ще го гласуваме ли, или само ще го обсъждаме? Ако няма да го гласуваме, това какво означава? Веднъж в залата ще гледаме предложенията досега, после отделно него по-късно? Как точно ще процедираме?
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Затова тръгнах да обяснявам, но явно не е станало ясно. Затова използвах израза „работно съвещание на Комисията“, защото нищо няма да гласуваме.
    По т. 2 ще дойдат колегите от дирекция „Референти“, може би ще дойде главният секретар – който дойде. Специално сме заявили мултимедия, защото и аз не съм виждал проекта в окончателен вид. Миналата седмица ми показаха нещо, но то беше много минимално и зная, че са продължили да работят. Ще представят този проект. По този проект ще Ви отравя покана който желае да бъде вносител, да го подпишем. Тогава той ще стане наравно заедно с останалите проекти за решение. Тогава ще ги гледаме в редовно заседание и ще ги гласуваме.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин Председател, моля, тъй като ми се налага да присъствам в друга комисия, господин Християн Митев да ме представлява и да гласува вместо мен. Той е информиран как ще гласувам по т. 1. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Благодаря.
    Пристъпваме към точка първа от дневния ред:
    РАМКОВА ПОЗИЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ОТНОСНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА РЕГЛАМЕНТ ОТНОСНО КОМПЕТЕНТНОСТТА, ПРИЗНАВАНЕТО И ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА РЕШЕНИЯ ПО БРАЧНИ ВЪПРОСИ И ВЪПРОСИ, СВЪРЗАНИ С РОДИТЕЛСКАТА ОТГОВОРНОСТ, И ОТНОСНО МЕЖДУНАРОДНОТО ОТВЛИЧАНЕ НА ДЕЦА (преработен текст), № 602-00-58, внесен от Министерския съвет на 2 септември 2016 г., както и проекта на акта.
    Уважаеми колеги, заповядайте да представите рамковата позиция.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕРГИНИЯ МИЧЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, имам подготвено изложение, но не искам да Ви губя времето, защото то е малко скучно. Всъщност какво моля от името на Министерския съвет?
    Регламент 2201/2003 г. на Съвета относно компетентността, признаването и изпълнението на решения по брачни дела и делата за родителска отговорност се прилага от 2005 г. Той касае не само признаване, изпълнение на решенията по брачни дела, а тук са и така наречените „отвличания на деца“. Чували сте за международни отвличания на деца по Хагската конвенция. Наскоро имаше подобен унгарски случай.
    От прилагането на този Регламент от 2005 г. досега в Европейския съвет се установиха несъвършенствата на този регламент: много е забавена процедурата по връщането на дете, въпреки че в Регламента е записано, че в 6-месечен срок трябва да приключи цялото съдебно производство и детето да се върне, на практика това отнема години. Отнема години не само поради дългата съдебна процедура, но и поради изпълнението на решенията. Затова Европейската комисия е взела решение да се направи преработка на Регламент 2201, за да стане той по-добър и да изпълнява своите функции.
    Три са основните момента, в които се иска изменение:
    Първо, механизмът за връщане на дете, който е уреден в регламента;
    Следващото е решението за настаняване на деца;
    Премахване на екзекватурата, което е във връзка с изпълнителното производство.
    Тези три момента ще бъдат разработени, ако и нашият национален парламент се съгласи, от органите на Европейския съюз.
    Ако желаете по-конкретни уточнения каква е идеята на Европейската комисия, госпожа Белякова може да сподели, както и аз, каквото знам.
    Позицията на Министерския съвет е минала и през Съвета по европейски въпроси. Тя е, че Република България изцяло поддържа проекта за предложение на регламент, като смятаме, че той наистина отразява тези дефицити, които приложението на сегашния регламент 2201 показват. Надяваме се след отстраняването им наистина уредбата да е по-добра.
    Този регламент ще бъде една от темите по време на председателството на България. Ние се готвим за това и за работна група. Както се казва, нещата са много сериозни.
    Идеята е националният ни парламент да упълномощи органите на ЕС как да напишат регламента. Това е и моето разбиране какво да бъде Вашето решение. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Благодаря, госпожо заместник-министър.
    Колеги, желаете ли детайлизация? Имате ли въпроси?
    Колегата Попов.
    ФИЛИП ПОПОВ: Съвсем кратък въпрос: споменахте премахване на екзекватурата. Нещо по-подробно в тази връзка да ни кажете?
    БИЛЯНА БЕЛЯКОВА: Тук става въпрос за премахване на екзекватурата – нещо, което вече се е случило в областта на гражданските и търговските дела, както знаете. Очаква се това да стане по същия начин, по който това беше сторено и с предишните регламенти.
    Основното е, че тук това премахване няма по никакъв начин да ощети страните в производството. Тук говорим за премахване, като същевременно се запазват гаранциите за страните – и за двамата родители, и при бракоразводни решения – за съпруга и съпругата. (Говори при изключен микрофон.) Това е в най-общи линии. Няма да има производство по екзекватура, където се обжалват самите решения.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕРГИНИЯ МИЧЕВА: Вие знаете, че екзекватурата е отделно съдебно производство, което отнема време. Там единият може да оспори, че не бил връчен препис от съдебното решение и т.н. И понеже отнема време, а нещата трябва да се случват много бързо, особено при отвличане на деца, е възприет този модел, който добре действа в другите области – при търговските и гражданските дела. Директно със съдебното решение се издава удостоверение, че е влязло в сила решението, отива се при съдия-изпълнителя и той предава детето директно. Няма да е необходимо екзекутор, изпълнителен лист от българските власти, за да може да се предаде детето на частния съдебен изпълнител или на държавния съдебен изпълнител.
    БИЛЯНА БЕЛЯКОВА: Едно доуточнение. Както госпожа Мичева поясни, действително премахването на екзекватурата е тясно свързано с изпълнителното производство. Тук става въпрос за синхронизиране на условията за неизпълнение. В рамките на Регламента ще бъдат предвидени едни-единствени условия, които съответният национален съд ще трябва да съблюдава в производството. Той няма да може да се позовава на вътрешна материалноправна уредба, за да откаже, съответно непризнаване.
    Тук също един съществен момент в тази връзка е, че ще бъде завишено като условие, особена тежест ще му се придаде изслушването на детето при по-голям процент от случаите в основното производство. Когато един съд гледа дело за родителски права, той ще трябва да изслушва детето. Съответно, неизслушване може да бъде основание за неизпълнение на това решение в друга държава членка.
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли други въпроси? Няма.
    Закривам дебата.
    Моля да гласуваме рамкова позиция на Република България относно предложение за регламент относно компетентността, признаването и изпълнението на решения по брачни въпроси и въпроси, свързани с родителската отговорност, и относно международното отвличане на деца (преработен текст), № 602-00-58, внесен от Министерския съвет на 2 септември 2016 г., както и проекта на акта.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Приема се рамковата позиция на Република България, както и проекта на акта. (Шум и размяна на реплики на изключени микрофони между народния представител Михаил Миков и Пролет Михайлова.)
    МИХАИЛ МИКОВ: Това е само позиция?
    ПРЕДС. ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Няма да влиза в пленарната зала. Процедурата по чл. 116 е следната: водеща е Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ). Ние сме подпомагаща Комисия. Основният доклад се пише от КЕВКЕФ. Те предоставят доклада на председателя на Събранието, а той го изпраща на Министерския съвет и на Европейския парламент.
    Никой не изяви желание да налагаме парламентарна резерва по отношение на тази позиция.
    Благодаря, че попитахте, защото и аз не знаех. Мислех, че ще се гледа в зала, а сега видях, че е по чл. 116, ал. 2.
    Благодаря, госпожо заместник-министър, госпожо директор.
    (Разглеждането и гласуването на точка първа приключва в 15.15 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Данаил Кирилов
    Форма за търсене
    Ключова дума