Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
14/05/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 502 – 01 – 32, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 14 май 2015 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 502 – 01 – 32, внесен от Министерски съвет на 28. 04. 2015 г.
В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на граждански организации.
От името на вносителите законопроекта бе представен от г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.
Основна цел на законопроекта е да се постигне облекчаване на административните процедури и да се намали административната тежест, като едновременно с това се повиши ролята и отговорността на неправителствения сектор, представен от проектантските браншови организации на архитектите и инженерите, в процесите на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството.
Със законопроекта се предвижда и отстраняването на съществуващи неточности и непълноти в действащите разпоредби, натрупани в резултат на измененията и допълненията на закона.
Във връзка с необходимостта от оптимизиране на геозащитната дейност и въвеждане на строг контрол за строителството в свлачищни райони са предложени изменения и допълнения, с които се забранява строителството в свлачищни райони с наложена строителна забрана с изключение на геозащитни мерки и дейности до изпълнение на всички условия на заповедта за участъците, за които е наложена, и до нейната отмяна по предложение на съответните органи на местно самоуправление. Предложено е допълнение на закона, съгласно което се забранява строителството в свлачищни райони, в които не е изградена канализация. С оглед създаване на механизъм за проследяване изпълнението на дадените предписания в предварителните съгласия, издавани от министъра на регионалното развитие и благоустройството, е предвидено тези предварителни съгласия да се вписват в разрешението за строеж.
В законопроекта е създадена възможност при избора на главни архитекти в комисиите за провеждане на конкурсите да участват представители на Камарата на архитектите в България (КАБ) и на Съюза на архитектите в България (САБ). За подпомагане капацитета на общинските администрации е предвидено кметовете на общините задължително да канят представители на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, КАБ и САБ при назначаване на общинските експертни съвети по устройство на територията.
С предлаганите изменения и допълнения се въвежда еднаквост на използваните дефиниции в ЗУТ и Регламент (ЕС) № 305/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 г. за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО относно понятието „основни изисквания към строежите“. С направените предложения се цели постигане на съответствие между текстове на ЗУТ и на Закона за техническите изисквания към продуктите.
Прецизирани са разпоредбите относно процедурите по одобряване на подробните устройствени планове в обхвата на компетентността на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Със законопроекта са предвидени изменения и допълнения на разпоредбите на ЗУТ, касаещи правомощията и функциите на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и на общинските администрации, по начин, който недвусмислено да осигурява изпълнение на контролните им функции и още по-ясно да разграничава правомощията на ДНСК и на общините. Направени са предложения за изменения и допълнения на разпоредби от ЗУТ с оглед преодоляване на противоречива съдебна практика или установена съдебна практика, която не позволява ефективното изпълнение на контролните функции на органите на ДНСК.
В Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта е предложена регламентация за отстраняване на празнотата в нормативната уредба относно допустимите строително-монтажни работи, които могат да се извършват при търпимите строежи, и възможността за тяхното поддържане.
В комисията бяха представени становища от Националното сдружение на общините в Република България, от Камарата на архитектите и от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, в които се подкрепя необходимостта от промени, като са направени и конкретни бележки и предложения по част от разпоредбите в законопроекта.
В хода на дискусията изказалите се народни представители подкрепиха по принцип необходимостта от промените, предложени в законопроекта. Наред с това бе обърнато внимание, че предложените промени относно режима на строителство в свлачищните райони следва да се прецизират между двете четения на законопроекта с оглед на по-голяма яснота в практиката по прилагането им и упражняването на контрол по спазването им. Направени бяха и предложения за запазване на правомощията на служителите в общинските администрации, в зависимост от придобитата проектантска правоспособност да изработват проекти за изграждането на обекти – общинска собственост.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление със 7 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 5 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 502 – 01 – 32, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Найден Зеленогорски