Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
01/10/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 554 – 01 – 57, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502 – 01 - 72, внесен от Министерски съвет
На редовно заседание, проведено на 1 октомври 2015 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие: № 554-01-57, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители и № 502 – 01 - 72, внесен от Министерски съвет.
В заседанието на комисията взеха участие г-н Иван Аспарухов – заместник министър на регионалното развитие, г-жа Ирина Захариева – главен директор на Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно териториалното устройство“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и г-н Валери Найденов - заместник главен директор в същата дирекция.
От името на вносителите законопроектът, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители, бе представен от народния представител Димитър Байрактаров. Законопроектът формулира нови разпоредби свързани с планирането на средствата за регионално развитие, съобразено със специфичните нужди и особености на отделните региони в средносрочен и дългосрочен план. Създава се задължение за Министерството на регионалното развитие да планира средствата за три, седем и четиринадесет годишен период, да изготвя и публикува индекс на инвестициите и индекс на човешкото развитие, които да отчитат изразходваните за периода средства за всеки от районите на различните нива, отнесени към числеността на населението.
По законопроекта са постъпили становища от Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и от националното сдружение на общините. В становищата на министерствата са направени редица бележки относно предложения проект, в които се изразява принципно несъгласие с предложените периоди на планиране на средствата и вменените допълнителни задължения на МРРБ. В становището на НСОРБ е изразена принципната подкрепа на намеренията за преодоляване на диспропорциите в развитието на отделните райони на страната, като същевременно е изразено съмнение, че предложените промени създават реален и ефективен механизъм и са в състояние да доведат до тяхното преодоляване.
Законопроектът, внесен от Министерски съвет бе представен от г-н Иван Аспарухов – заместник-министър на регионалното развитие. Целта на законопроекта е да се постигне по-висока приложимост, ефективност и ефикасност на законовите разпоредби, като същевременно се осигури съответствие и взаимодействие със законодателната рамка на ЕС за периода 2014-2020 г. Предложенията за промени са свързани с усъвършенстване, надграждане и хармонизиране на действащия Закон за регионалното развитие в съвременните условия, без да налагат съществени промени във философията и механизмите за неговото прилагане.
Законопроектът предлага цялостна промяна на критериите и показателите за определяне на районите за целенасочена подкрепа от държавата, като се използва за основа въведената със Закона за административно-териториалното устройство на Република България категоризация на общините в България. Предложените промени дават възможност за подкрепа на обособени целеви райони и по показатели за неблагоприятни географски характеристики, като планински, полупланински и погранични райони. Предвижда се в областните стратегии за развитие да бъдат отразени мерките и средствата за реализация на дейности в районите за целенасочена подкрепа от държавата.
С предложените промени се отменя изискването за разработване на концепция за пространствено развитие на община предвид ролята и обхвата на общия устройствен план на общината (ОУП), както и поради невъзможността концепцията да улесни разработването на ОУП, като осигури информация за изготвянето на техническа спецификация. Съществена промяна е изискването за разработване и изпълнение на Националната концепция за пространствено развитие и на регионалните схеми за период от 15 години, а по отношение на елементите на техническата инфраструктура – за 30-годишен период.
Програмирането на регионалното развитие е въведено и като принцип на държавната политика за регионално развитие, без да се регламентират съответните документи и програми, тъй като процесът на програмиране се урежда от законодателството на Европейския съюз чрез общоприложими за държавите членки регламенти, както и от подзаконова национална нормативна уредба.
По отношение на стратегическото планиране на регионалното развитие са предложени промени, с които се допълва системата от документи. По-ясно се дефинира съгласуваността между стратегическите документи и разработването на инвестиционни програми, включително съфинансирани от фондовете на ЕС, както и идентифицирането на проекти, допринасящи за постигане на националните цели и приоритетите за регионално и местно развитие.
Въведени са задължителни изисквания за провеждане на обществени консултации при разработване на нови, актуализация и оценка на изпълнението на действащи национални и регионални документи за пространствено развитие, като процесът и резултатите от консултациите се отразяват в специален раздел на документа. С тази промяна се засилва ролята на партньорите и на гражданските организации по отношение определяне на дългосрочната политика за развитие на районите на страната.
Функциите на органите за управление на регионалното развитие са прецизирани и разширени. Засилена е ролята на областните управители по отношение на прилагането на секторни стратегически документи, като те ще поемат координацията им на територията на областта. Тази функция е подкрепена и чрез промените в състава на областния съвет за развитие, като в него като членове са включени ръководителите на териториалните звена на централната изпълнителна власт на територията на областта.
Предлага се да бъдат отменени разпоредбите на действащия Закон за регионалното развитие относно изграждането на единна информационна система за управление на регионалното развитие и пространствено планиране. Тази система не е изградена и не функционира. Целта на нормативното й регламентиране е била да се събира регулярно информация за целите на наблюдението и оценката на стратегическите документи за регионално и местно развитие. Такава информация се осигурява от функциониращата информационна система ИСУН, от която се получава информация за проекти, финансирани от Структурните фондове и от Кохезионния фонд на ЕС.
Предложено е да се създаде нова глава „Наблюдение на пространственото развитие“, която да регулира дейностите по наблюдение на Националната концепция за пространствено развитие и на регионалните схеми за пространствено развитие.Добавени са и някои нови актуални дефиниции, които дават по-голяма яснота относно приложното поле на закона.
В комисията е предоставено становище от Националното сдружение на общините в Република България в което се изразява принципна подкрепа на законопроекта. Същевременно в становището на сдружението са направени и някои конкретни бележки и предложения по отделни разпоредби на законопроекта.
В хода на дискусията изказалите се народни представители подкрепиха законопроекта.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление:
- с 3 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 10 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 554-01-57, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители, да не бъде приет на първо гласуване;
- с 10 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 3 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502 – 01 - 72, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Найден Зеленогорски