Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
21/01/2016
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502-01-72, приет на първо гласуване на 17.12.2015 г., ( за второ гласуване).
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 554-01-186, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров.
    Стенографски запис!


    П Р О Т О К О Л
    № 2



    (Заседанието на комисията започна в 15.05 часа и се ръководи от Найден Зеленогорски – председател на Комисията по регионална политика, благоустройство местно самоуправление.)


    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Добър ден, уважаеми колеги!
    Две точки в проекта за дневен ред:

    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502-01-72, приет на първо гласуване на 17.12.2015 г., ( за второ гласуване).
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 554-01-186, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров.

    Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува!
    Имаме мнозинство. Против и въздържали се не виждам.
    Наши гости по първа точка са: господин Иван Аспарухов – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, Ирина Захариева, арх. Борислав Борисов от Камара на архитектите в България.
    Предлагам да започваме.

    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502-01-72, приет на първо гласуване на 17.12.2015 г., ( за второ гласуване).

    НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Господин председател, процедура.
    От това, което прегледах – няма спорни текстове. Предлагам да гласуваме законопроекта анблок.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Колеги?
    НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Няма предложения. Ако колегите не възразяват?
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Колегата Тодоров има бележки.
    СТЕФАН ТОДОРОВ: Благодаря, господин председател.
    Действително по законопроекта няма предложения, които са постъпили между първо и второ четене. Спомняме си, предполагам всички, при дискусията при първото обсъждане на законопроекта нямаше никакви бележки и възражения. Така че предполагам всички текстове са консенсусни. От наша страна сме го огледали внимателно.
    Имаме две-три технически бележки, които са от правно-технически характер. Ако позволите, да обърна внимание на тях, ние ще ги отразим в доклада на комисията със съответната редакция и след това, ако комисията възприеме предложението на господин Александров, действително може да го гласувате анблок.
    Бележките са общо взето от характера, ще ги кажа, за да ги знаят всички народни представители, то се случва почти всеки път, ние тук в Народното събрание имаме различен начин на правно-техническо изписване на някои изрази, Министерският съвет има друг. Водени са разговори между администрациите на съответните нива, но те продължават по един и същи начин да си ги правят.
    По § 9, в ал. 2 текстът, който е по вносител, в основния текст думите „стратегическо планиране“ се заменят с „планиране. Нашият изказ, който използваме при изписване на текстовете е, в текста преди точка 1, тоест – не в основния текст, а в текста преди точка 1. Това е едната бележка.
    Другата ни бележка е по отношение на § 34 в чл. 27 се правят следните изменения и допълнения. Написали са т. 1 – основният текст става ал. 1 и в нея следват поправките. Това не е основният текст, това е досегашният текст, така трябва да се изпише, тъй като досегашният текст е само от една алинея 1 и след това се създава втора алинея по текста. Така че тук вместо основният текст ще бъде – досегашният текст става ал. 1.
    Респективно имаме аналогична поправка накрая в § 44 по Закона за водите в чл. 198ц – основният текст, както е записано, трябва да бъде в текста преди точка 1. Тоест, едни и същи са ни корекциите на три места.
    Други корекции от такъв характер няма. Вече ако някъде има чисто технически поправки при финални текстове, ще ги оправят.
    Благодаря.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря.
    Колеги, други изяснявания на текстове или изказвания? Нямате.
    Колегите от Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
    ИВАН АСПАРУХОВ: Нямаме.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Подлагам на гласуване процедурното предложение на господин Николай Александров текстовете на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие да бъдат гласувани анблок, поради това, че няма предложения между първо и второ четене от § 1 до параграф последен.
    Който е съгласен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 11; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие.
    Който е съгласен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Приемаме законопроекта за внасяне в пленарна зала за второ четене.
    Преминаваме към точка 2 от дневния ред.

    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 554-01-186, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров.

    За съжаление господин Славов и господин Димитров ги няма да представят Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата. Господин Славов ме уведоми, че няма да може да дойде да докладва закона. Каза, че ще направи всичко възможно да изпрати колега, но не е изпратил. Мартин Димитров също не го виждам, очевидно не може да дойде. Така че в тяхно отсъствие ще разгледаме законопроекта.
    Имаме представители от Агенция "Пътна инфраструктура" – Дончо Атанасов и Стела Кръстева.
    Законопроектът е пред вас.
    Давам думата на народните представители.
    Госпожа Коцева.
    ИРЕНА КОЦЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, аргументът за това, че да подкрепим този законопроект е, че предложението за въвеждане на нови такси не е съгласувано с бюджет 2016 година. Няма да влизаме в подробности, че никъде по света няма такъв вид такси и всички останали аргументи, които може би в зала бихме могли, ако го допуснете, да ги изложим. Но най-малкото е това, че ще изразходваме средства в големи количества, които са големи за отпечатване на хартиен носител, за неща, които не сме ги нито прогнозирали в проекта за бюджет 2016 година, нито при неговото приемане.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря.
    Други желаещи?
    Заповядайте, господин Карагьозов.
    КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, ние ще подкрепим проекта.
    За мен този аргумент, който изложи колежката е съвсем несериозен, че не са предвидени средства. Средствата са си вътре в самата винетка и който си купи винетка – ще си плати и разходите. Тук въпросът е доколко е рационално изобщо въвеждането на такъв вид винетка. Но, ако изходим от принципа на госпожа министърката, която заявяваше, че караш – плащаш, можем спокойно да кажем и да оспорим, разбира се, че има граждани, които наистина в една част от годината ползват автомобилите си активно, а това е предимно пролетния до есенния период и съвсем нормално е щом караш в този период – си плащаш периода, за който караш.
    Така че, изхождайки и от някои други аргументи, които днес няма да излагаме, не е необходимо сега да се убеждаваме, ние ще подкрепим това предложение.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Други желаещи от народните представители? Няма.
    Заповядайте от Агенция "Пътна инфраструктура" за становище по законопроекта.
    ДОНЧО АТАНАСОВ: Ние разгледахме внимателно законопроекта, касаещ 6-месечни винетки и сме изразили становище до вас. Няма практика в Европа да има 6-месечни винетки. Съгласно Европейска директива 76/2011 година на Европейската комисия, на Европейския парламент и на Съвета по таксите за ползване на пътна инфраструктура може да има валидност винетки за един ден, за седмица, за месец и за година. Това е нещо, което е установено в Европа. За сега никъде, в никоя от европейските държави няма практика да се използват 6-месечни винетки.
    Това е накратко нашето становище.
    ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря.
    Други желаещи?
    Аз бих искал да обърна внимание, че освен текста с въвеждането и на 6-месечна винетка има и още два параграфа, които третират въздействието върху околната среда и идеята за намаляване на това вредно въздействие е да се облекчи режима в известна степен, да се намалят таксите за пътни превозни средства с определена категория с по-малко вредни емисии.
    Съжалявам, че ги няма колегите, които трябва да представят законопроекта.
    Аз при всички случаи приемам аргумента на госпожа Коцева за това, че все пак това са средства, които са от приходната част на бюджета и би било логично да има съответното съгласуване. Но от друга страна това е една допълнителна възможност, която в известна степен може да има и някаква социална оценка, освен екологичната, за която говорихме. Така че аз принципно ще подкрепя този законопроект.
    Други колеги? Не виждам.
    В такъв случай преминаваме към гласуване.
    Който подкрепя Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 4; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 8.
    Законопроектът не е приет на първо четене.
    С това за днес приключихме работата.
    Благодаря на всички!
    (Заседанието завърши в 15.45 часа.)

    СТЕНОГРАФ:
    Кр. Николова



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
    БЛАГОУСТРОЙСТВО И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:

    (брой знаци 9 369) /Найден Зеленогорски/
    Форма за търсене
    Ключова дума