Парламентарни комисии
Комисия по външна политика
Комисия по външна политика
13/01/2016
Проект за решение за необходимостта от насърчаване на междупарламентрания диалог и сътрудничество между Европейския съюз и Pуската федерация № 554-02-102, внесен от Михаил Райков Миков и група народни представители на 8 декември 2015 г.
На редовно заседание, проведено на 13 януари 2016 година, Комисията по външна политика разгледа Проект за решение за необходимостта от насърчаване на междупарламентрания диалог и сътрудничество между Европейския съюз и Pуската федерация, внесен от Михаил Райков Миков и група народни представители на 8 декември 2015 г.
Мотивите към проекта за решение бяха представени от народния представител от ПГ "БСП лява България" Кристиан Вигенин.
Заместник-министъра на външните работи Валентин Порязов представи становището на Министерството на външните работи относно проекта за решение.
България съобразява и провежда външната си политика в съответствие с Общата външна политика и политика за сигурност на ЕС.
Във връзка с нарушаването на териториалната цялост на Украйна, както и незаконното анексиране на Крим и Севастопол през 2014 г., в рамките на ЕС, бяха въведени целеви ограничителни мерки, включващи замразяване на активи и забрана за достъп до територията на Съюза на лица и организации, свързани с конфликта в Украйна (целеви санкции). Тяхната продължителност е обвързана с цялостното прилагане от Русия на Минските договорености.
Решението за налагане на мерките е взето с единодушие. По правната си природа актовете, с които се налагат санкции на ЕС, имат задължителен за държавите - членки характер.
В Решение 2014/145/ОВППС на Съвета относно ограничителните мерки във връзка с действия, подкопаващи или застрашаващи териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна, съществува дерогация от забраната за достъп до територията на ЕС на включените в списъка физически лица, когато държава-членка е обвързана със задължение по международното право, а именно:
- в качеството на държава-домакин на международна междуправителствена организация;
- в качеството на държава-домакин на международна конференция, свикана от ООН или провеждана под нейната егида;
- съгласно многостранно споразумение, предоставящо привилегии и имунитети;
- съгласно Договора за помирение от 1929 г. (Латерански договор), сключен от Светия престол (град-държава Ватикан) и Италия.
Гореспоменатата дерогация е приложима и в случаите, когато дадена държава-членка е страна - домакин на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ). Държавите-членки могат да предоставят освобождаване от ограничителните мерки, когато пътуването е с цел участие в междуправителствени срещи и в срещи, които се провеждат с подкрепата на ЕС или чиито домакин е ЕС или държава-членка, поела председателството на ОССЕ, и на които се провежда политически диалог, пряко насърчаващ политическите цели на ограничителните мерки, включително подкрепа за териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна.
Въз основа на изложеното становище от страна на Министерството на външните работи, проведеното обсъждане и последвалото гласуване, Комисията по външна политика с 4 гласа „за“, 4 гласа „против“ и 4 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание да не приеме Проект за решение за необходимостта от насърчаване на междупарламентрания диалог и сътрудничество между Европейския съюз и Руската федерация № 554-02-102, внесен от Михаил Райков Миков и група народни представители на 8 декември 2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА:
ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА