Парламентарни комисии
Комисия по външна политика
Комисия по външна политика
18/05/2016
Законопроект за изменение на Закона за чужденците в Република България, № 602-01-15, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016г.
На заседание, проведено на 18 май 2016 година, Комисията по външна политика разгледа Законопроект за изменение на Закона за чужденците в Република България, одобрен с Решение № 224 на Министерски съвет.
Мотивите към законопроекта бяха представени от Антон Гинев заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Проектът на закон e свързан с прилагането на чл. 4, параграф 1, буква „а“ от Директива 2001/51/ЕО на Съвета от 28 юни 2001 г. за допълнение на разпоредбите на член 26 от Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген от 14 юни 1985 година.
Проектът на закон отчита практиката по прилагане на посочения текст на директивата в други държави - членки на Европейския съюз. Със законопроекта се предлага и в българското законодателство минималният праг на санкцията по чл. 4, параграф 1, буква „а“ от Директива 2001/51/ЕО (въведен в чл. 51 от Закона за чужденците в Република България) да се определи на 2000 лева вместо досегашните 6000 лв.
С проекта се предлагат промени и в чл. 20 на Закона за чужденците в Република България. С редакцията на ал. 1, т. 1 превозвач, който превозва по суша, по въздух или по вода до и/или от Република България чужденци, ще бъде длъжен преди да извърши услугата да установи наличието и валидността на документа за пътуване и на визата, когато такава се изисква; дали документите съдържат явни преправки, зачертавания, заличавания, добавки и други в данните, следи от подмяна на снимката и дали изображението на снимката позволява установяване на самоличността на притежателя.
Ограничаването на проверката на превозваните лица само в рамките на валидността на представените документи определя в максимална степен отговорността на превозвачите. С предложената редакция ще се гарантира изпълнението на вменените задължения, без за това да е необходимо разходването на средства за експертен персонал и допълнителен технически ресурс.
В т. 1 от ал. 1 на чл. 20 думите „българска виза”, са заменени с „виза“, като по този начин разпоредбата е прецизирана и е съобразена с термина в чл. 8, ал. 1 от закона. Целта е да се избегнат различия в тълкуването и да се обхванат случаите на признаване от страна на Република България на визи, равностойни на националните съгласно Решение №459 на Министерския съвет от 2014 г. за одобряване прилагането на Решение №565/2014/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014г. и Решение № 48 на Министерския съвет от 2012 г. за прилагане на безвизов режим към притежателите на валидни единни (шенгенски) визи, валидни визи за дългосрочно пребиваване и разрешения за пребиваване, издавани от държавите членки, които изцяло прилагат достиженията на правото от Шенген, както и от Швейцария и Лихтенщайн.
Предложението по ал. 2 на чл. 20 е свързано с факта, че отговорността на превозвача да върне обратно чужденеца не отпада, независимо че превозвачът няма да бъде наказван в случаите, когато органите на граничен контрол установят подправени и/или неистински документи за пътуване на чужденците или визи.
Въз основа на проведеното обсъждане и последвалото гласуване, Комисията по външна политика с 10 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание, да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за чужденците в Република България, № 602-01-15, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА:
ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА