Комисия по отбрана
01/10/2015 второ гласуване
Законопроект за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ОТБРАНА
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване
Проект!
Второ гласуване
ЗАКОН
ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОНВЕНЦИЯТА ЗА КАСЕТЪЧНИТЕ БОЕПРИПАСИ И КОНВЕНЦИЯТА ЗА ЗАБРАНАТА НА ИЗПОЛЗВАНЕТО, СКЛАДИРАНЕТО, ПРОИЗВОДСТВОТО И ТРАНСФЕРА НА ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ И ЗА ТЯХНОТО УНИЩОЖАВАНЕ
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на закона: „Закон за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване“.
Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.
Чл. 1. Този закон урежда:
1. условията и реда за извършване на дейности, разрешени по силата на Конвенцията за касетъчните боеприпаси (ККБ) и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване (Конвенцията за противопехотните мини) (КППM);
2. забраната за извършване на всички дейности с касетъчни боеприпаси и противопехотни мини с изключение на разрешените по силата на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за противопехотните мини;
3. оказването на помощ на жертви от касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
Чл. 1. Този закон урежда:
1. условията и реда за извършване на дейностите, разрешени съгласно Конвенцията по касетъчните боеприпаси, съставена в Дъблин, Ирландия на 30 май 2008 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 16 от 2011 г.) (ДВ, бр. 75 от 2011 г.) и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, съставена в Осло, Норвегия на 18 септември 1997 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 93 от 1998 г.) (ДВ, бр.68 от 1999 г.) (Конвенция за противопехотните мини);
2. контрола върху дейностите по т. 1;
3. предоставянето на помощ на жертви от касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България.
Комисията предлага да се създаде нов чл. 2:
Чл. 2. Забранява се извършването на всякакви дейности с касетъчни боеприпаси, противопехотни мини и/или касетъчни елементи с експлозивно действие, с изключение на разрешените съгласно Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за противопехотните мини.
Чл. 2. (1) Касетъчни боеприпаси са конвенционални боеприпаси, проектирани да разпръскват или освобождават касетъчни елементи с експлозивно действие, всеки с маса по-малка от 20 kg.
(2) Не са касетъчни боеприпаси:
1. боеприпаси или касетъчни елементи с експлозивно действие, проектирани да разпръскват огън, дим, пиротехнически вещества или радиолокационни заглушители, или боеприпаси, проектирани изключително за цели на противовъздушната отбрана;
2. боеприпаси или части от боеприпаси, проектирани да създават електрически или електронни въздействия;
3. боеприпаси, които за недопускане на неизбирателно поразяващо действие върху голяма площ и рисковете, създадени от невзривени касетъчни елементи с експлузивно действие, имат всички от следните характеристики:
а) всеки от боеприпасите съдържа до десет броя касетъчни елементи с експлозивно действие;
б) всеки от касетъчни елементи с експлозивно действие е с маса по-голяма от 4 kg;
в) всеки от касетъчните елементи с експлузивно действие проектиран да открива и поразява една цел;
г) всеки от касетъчните елементи с експлузивно действие е снабден с електронен механизъм за самоунищожаване;
д) всеки от касетъчните елементи с експлузивно действие е снабден с електронен механизъм за самодеактивиране.
(3) Противопехотна мина е мина, проектирана да се взриви от присъствието, близостта или контакта с човек или която изважда от строя, наранява или убива един или повече човека.
(4) Мините, оборудвани с устройства за неизвлекаемост и предназначени да се взривят от присъствието, близостта или контакта с превозно средство, а не с човек, не се считат за противопехотни мини.
(5) Мините са боеприпаси, проектирани да се поставят под, върху или близо до земята или друга повърхност и да бъдат инициирани от присъствието, близостта или контакта с човек или превозно средство.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 2, който става чл. 3:
Чл. 3. (1) Касетъчни боеприпаси са конвенционални боеприпаси, проектирани да разпръскват или освобождават касетъчни елементи с експлозивно действие, всеки с маса по-малка от 20 кг.
(2) Не са касетъчни боеприпаси:
1. боеприпаси или касетъчни елементи с експлозивно действие, проектирани да разпръскват огън, дим, пиротехнически вещества или радиолокационни заглушители, или боеприпаси, проектирани изключително за цели на противовъздушната отбрана;
2. боеприпаси или части от боеприпаси, проектирани да създават електрически или електронни въздействия;
3. боеприпаси, които за недопускане на неизбирателно поразяващо действие върху голяма площ и рисковете, създадени от невзривени касетъчни елементи с експлозивно действие, имат следните характеристики:
а) всеки от боеприпасите съдържа по-малко от 10 броя касетъчни елементи с експлозивно действие;
б) всеки от касетъчните елементи с експлозивно действие е с маса по-голяма от 4 кг.;
в) всеки от касетъчните елементи с експлозивно действие е проектиран да открива и поразява една цел;
г) всеки от касетъчните елементи с експлозивно действие е снабден с електронен механизъм за самоунищожаване, и
д) всеки от касетъчните елементи с експлозивно действие е снабден с електронен механизъм за самодеактивиране.
Комисията предлага да се създаде нов чл. 4:
Чл. 4 (1) Противопехотна мина е мина, проектирана да се взриви от присъствието, близостта или контакта с човек и която изважда от строя, наранява или убива един или повече човека.
(2) Мините, оборудвани с устройства за неизвлекаемост и предназначени да се взривят от присъствието, близостта или контакта само с превозно средство, не се смятат за противопехотни мини.
(3) Мините са боеприпаси, проектирани да се поставят под, върху или близо до земята или друга повърхност и да бъдат взривени от присъствието, близостта или контакта с човек или превозно средство.
Чл. 3. Извършването на дейности с касетъчни боеприпаси и противопехотни мини по чл. 1, т. 1 се контролира от министъра на отбраната - по отношение на Въоръжените сили на Република България и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и от министъра на вътрешните работи - по отношение на физически и юридически лица, с цел защита на националната сигурност и интересите на страната, укрепване на международния мир и сигурност, защита на общоприети принципи на международното хуманитарно право и международното право в областта на правата на човека, изпълнение на международните задължения на Република България по ККБ и КППМ, защита на външнополитическите интереси на страната, както и опазване на живота и здравето на българските граждани.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 36.
Чл. 4. Забранява се извършването на всякакви дейности, с изключение на разрешените по силата на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за противопехотните мини с касетъчни боеприпаси, и противопехотни мини.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 2.
Глава втора
ДЕЙНОСТИ С КАСЕТЪЧНИ БОЕПРИПАСИ И ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава втора.
Чл. 5. (1) Разрешава се:
1. притежаването, транспортиране, внос или износ на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини от Въоръжените сили на Република България, структури на пряко подчинение на министъра на отбраната и други държавни органи единствено с цел разработка и обучение по техники за откриване, прочистване, разминиране или унищожаване на касетъчни боеприпаси, касетъчни елементи с експлузивно действие и противопехотни мини, за провеждане на обучения или за разработка на мерки за противодействие на касетъчни боеприпаси;
2. транспортиране, внос или износ на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини с цел унищожаване;
3. унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
(2) Дейностите по ал. 1, т. 2 и 3 се извършват след получаване на разрешение при условията и по реда на този закон.
(3) Не се изисква разрешение за осъществяване на дейностите по ал. 1, т. 2 и 3, когато те се осъществяват от Въоръжените сили на Република България и структури на пряко подчинение на министъра на отбраната.
(4) При извършване на дейности по ал. 1 държавните органи са длъжни да предприемат мерки за гарантиране на безопасността на населението и за защита на околната среда.
(5) Количествата касетъчни боеприпаси, касетъчни елементи с експлузивно действие и противопехотни мини за целите по ал. 1, т. 1 не трябва да надвишават минималния необходим брой изделия.
Предложение на н.п. Димитър Байрактаров и Милен Михов:
В чл. 5, ал. 1, т. 2 се правят следните изменения:
Думите „внос или“ да отпаднат.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 5:
Чл. 5. (1) Съгласно Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за противопехотните мини се разрешават следните дейности:
1. притежаването, транспортирането, вноса или износа на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини от Въоръжените сили на Република България и други държавни органи само с цел разработка и обучение по техники за откриване, прочистване, разминиране или унищожаване на касетъчни боеприпаси, касетъчни елементи с експлозивно действие и противопехотни мини, или за разработка на мерки за противодействие;
2. транспортирането, вноса или износа на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини с цел унищожаване;
3. унищожаването на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
(2) Дейностите по ал. 1, т. 2 и 3 се извършват след получаване на разрешение при условията и по реда на този закон.
(3) Не се изисква разрешение за извършване на дейностите по ал. 1, т. 2 и 3, когато те се осъществяват от Въоръжените сили на Република България.
(4) При извършване на дейностите по ал. 1 държавните органи са длъжни да предприемат мерки за гарантиране на безопасността на населението и за защита на околната среда.
(5) Количествата касетъчни боеприпаси, касетъчни елементи с експлозивно действие и противопехотни мини за целите по ал. 1, т. 1 не трябва да надвишават минимално необходимия брой изделия.
Чл. 6. (1) Касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се унищожават чрез:
1. взривяване;
2. изгаряне;
3. утилизация с необратимо преобразуване чрез разснарядяване на отделни съставни елементи с последващо използване на отпадъчните взривни вещества, празни опаковки и метали от изпълнителя.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6:
Чл. 6. Касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се унищожават чрез:
1. взривяване;
2. изгаряне;
3. утилизация с необратимо преобразуване чрез разснарядяване на отделни съставни елементи с последващо използване на отпадъчните взривни вещества, празни опаковки и метали.
Чл. 7. Касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се унищожават на специални площадки при спазване изискванията на Закона за опазване на околната среда и на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 7:
Чл. 7. Касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се унищожават на специални площадки и в обекти при спазване изискванията на Закона за опазване на околната среда и на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси.
Чл. 8. (1) Касетъчните боеприпаси и противопехотните мини се унищожават от физически и юридически лица, регистрирани като търговци на територията на държава членка, които са получили разрешение за унищожаване, издадено от министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи или от оправомощени от тях длъжностни лица.
(2) Разрешението за унищожаване по ал. 1 включва и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 8.
Чл. 9. (1) Разрешението по чл. 8 се издава въз основа на писмено мотивирано становище на Междуведомствена комисия (комисия).
(2) Комисията се състои от представители на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на икономиката, Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Дирекцията за национален строителен контрол, Държавна агенция „Национална сигурност", Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда".
(3) Поименния състав на комисията се определя със съвместна заповед на министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи по предложение на съответните ръководители.
(4) Дейността на комисията се организира и ръководи от двама съпредседатели - представители на Министерство на отбраната и Министерство на вътрешните работи.
(5) За секретар на комисията се определя служител от Министерство на отбраната.
(6) Деловодното обслужване на дейността на комисията се осъществява от
Министерство на отбраната.
(7) За изпълнение на дейността си съпредседателите на комисията, съвместно или поотделно могат да привличат експерти и от други ведомства, както и външни експерти.
(8) Заседанията на комисията се свикват от съпредседателите, съвместно или поотделно, или по писмена молба на неин член. Заседанията са редовни ако на тях присъстват повече от половината от членовете.
(9) Решенията на комисията се приемат с явно гласуване с пълно мнозинство от присъстващите членове. Решения не могат да бъдат взети без присъствие на представители на Министерството на отбраната. Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи.
(10) Комисията в изключителни случаи може да вземе решение и неприсъствено чрез протокол, подписан от всички членове и при наличие на писмени становища от всички членове.
(11) Дейността на комисията се осъществява по ред, определен със съвместна заповед на министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следанта редакция на чл. 9:
Чл. 9. (1) Разрешението по чл. 8 се издава въз основа на писмено мотивирано становище на Междуведомствена комисия.
(2) В състава на комисията по ал. 1 се включват по един представител от Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи, Министерството на икономиката, Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на труда и социалната политика, Държавната агенция „Национална сигурност“, Дирекцията за национален строителен контрол, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и Изпълнителната агенция „Главна инспекция по труда".
(3) Поименния състав на комисията по ал. 1 се определя със съвместна заповед на министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи по предложение на съответните ръководители.
(4) Дейността на комисията по ал. 1 се организира и ръководи от двама съпредседатели – представителите на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи.
(5) За секретар на комисията по ал. 1 се определя служител от Министерството на отбраната.
(6) Деловодното обслужване на комисията по ал. 1 се осъществява от Министерството на отбраната.
(7) За изпълнение на дейността си съпредседателите на комисията по ал. 1, заедно или поотделно, могат да привличат експерти и от други ведомства, както и външни експерти.
(8) Заседанията на комисията по ал. 1 се свикват от съпредседателите, заедно или поотделно, или по писмена молба на неин член. Заседанията са редовни, ако на тях присъстват повече от половината от членовете.
(9) Решенията на комисията по ал. 1 се приемат с явно гласуване с единодушие от присъстващите членове. Решения не могат да бъдат взети в отсъствие на представителите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи.
(10) Комисията по ал. 1 в изключителни случаи може да взема решения и неприсъствено чрез протокол, подписан от всички членове и при наличие на писмени становища от всички членове.
(11) Организацията на дейността на междуведомствената комисия се определя с правила, утвърдени от министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи.
Чл. 10. (1) Лицата по чл. 8 трябва да разполагат със:
1. площадки и обекти за унищожаване и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, собствени или наети, отговарящи на техническите правила и норми за проектиране на строежи, предназначени за производство и съхранение на взривни вещества, боеприпаси и/или пиротехнически изделия, и на изискванията за физическа зашита на строежите съгласно Закона за устройство на територията;
2. квалифициран персонал;
3. служители, които осъществяват контрол за спазване на правилата за безопасност при работа с касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
4. служител по сигурността, който изготвя планове за сигурност на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини и на системи за управлението им;
5. специалисти, които водят отчет на касетъчните боеприпаси и противопехотните мини.
(2) Изискванията към квалификацията на лицата по ал. 1, т. 2 - 5 се определят с наредбата по чл. 14, ал. 2 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 10.
Чл. 11. (1) За получаване на разрешение за унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини лицата по чл. 8 подават до комисията по чл. 9 заявление по образец, придружено от следните документи:
1. Единен идентификационен код (ЕИК), когато лицата са регистрирани по реда на Търговския закон, или удостоверение за вписване в съответния регистър по националното законодателство на съответната държава членка в легализиран превод на български език;
2. разрешение за ползване на площадките и обектите или друг заместващ го документ, издаден по реда на Закона за устройство на територията;
3. документ, удостоверяващ правното основание за ползване на площадките и обектите;
4. паспорт на склада за съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
5. списък на видовете касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, които ще се унищожават, като се посочват стандартизационните документи и съответните технологии;
6. разработени и утвърдени инструкции за безопасност при осъществяване на унищожаването;
7. списък на лицата, които ще имат достъп до касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, съгласуван с началника на районното управление на Министерството на вътрешните работи (РУ на МВР) по местонахождението на обекта;
8. копие от решение по оценка за въздействието върху околната среда, копие от разрешително по чл. 104, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда и/или копие от комплексно разрешително по чл. 117 от Закона за опазване на околната среда, в случаите, когато това се изисква съгласно глава шеста или глава седма от Закона за опазване на околната среда;
9. диплома за завършено висше образование на ръководителите на унищожаването и документ за придобита специалност за персонала по чл. 10, ал. 1, т. 2 - 5, свидетелство за съдимост и заверено копие от трудовите договори на персонала и от удостоверението по чл. 62 КТ;
10. заверено копие от договора с лице, извършващо частна охранителна дейност при условията и по реда на Закона за частната охранителна дейност; когато охраната на площадките и обектите ще се осъществява от служители на лицето по чл. 8, се представя копие от документ, удостоверяващ правото да се извършва дейност по чл. 5, ал. 1, т. 5 от Закона за частната охранителна дейност, издаден на лицето по реда на Закона за частната охранителна дейност;
11. свидетелство за съдимост или аналогичен документ по националното законодателство на друга държава на управителя/управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8, удостоверяващо, че съответното лице не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер;
12. официален документ, издаден от орган на съдебната власт, или съответен документ по националното законодателство на друга държава, удостоверяващ, че срещу управителя/управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8 няма образувано наказателно производство за умишлено престъпление от общ характер;
13. медицинско свидетелство от лечебно заведение или аналогичен документ по националното законодателство на друга държава, удостоверяващо, че управителят/управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8 не страдат от психически разстройства;
14. декларация от управителя/управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8, че за тях не са налице обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 5 - 8 от ЗОБВВПИ.
(2) Когато някой от етапите на унищожаване се извършва по договор в друг обект на територията на Република България, лицето по чл. 8 посочва местонахождението на този обект и представя копие от договора, а в случаите, когато обектът е разположен извън територията на Република България, лицето представя допълнително и съответното разрешение, издадено от компетентния орган на съответната държава.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 11:
Чл. 11. (1) За получаване на разрешение за унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини лицата по чл. 8 подават до комисията по чл. 9 заявление по образец, придружено от следните документи:
1. единен идентификационен код (ЕИК), когато лицата са регистрирани по реда на Търговския закон, или удостоверение за вписване в съответния регистър по националното законодателство на съответната държава членка в легализиран превод на български език;
2. разрешение за ползване на площадките и обектите или друг заместващ го документ, издаден по реда на Закона за устройство на територията;
3. документ, удостоверяващ правното основание за ползване на площадките и обектите;
4. паспорт на склада за съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
5. списък на видовете касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, които ще се унищожават, като се представят стандартизационните документи и съответните технологии;
6. разработени и утвърдени инструкции за безопасност при осъществяване на унищожаването;
7. списък на лицата, които ще имат достъп до касетъчните боеприпаси и противопехотните мини, съгласуван с началника на районното управление на Министерството на вътрешните работи (РУ на МВР) по местонахождението на обекта;
8. копия от документите, доказващи съответствие с изискванията на глави шеста и седма от Закона за опазване на околната среда, както следва:
а) потвърждение за класификация на предприятието съгласно чл. 103, ал. 6;
б) становище или влязло в сила решение по съответната процедура по оценка на въздействието върху околната среда;
в) влязло в сила решение по чл. 116, ал. 1, т. 1 или по чл. 116ж, ал. 4 – за предприятие/съоръжение с висок рисков потенциал;
г) становище по чл. 106, ал. 2 или 6 – за предприятие/съоръжение с нисък рисков потенциал;
д) комплексно разрешително по чл. 117, когато това се изисква съгласно глава седма, раздел II;
9. диплома за завършено висше образование на ръководителите на унищожаването и документ за придобита специалност за персонала по чл. 10, ал. 1, т. 2 - 5, свидетелство за съдимост и заверено копие от трудовите договори на персонала;
10. заверено копие от договора с лице, извършващо частна охранителна дейност при условията и по реда на Закона за частната охранителна дейност; когато охраната на площадките и обектите ще се осъществява от служители на лицето по чл. 8, се представя копие от документ, удостоверяващ правото да се извършва дейност по чл. 5, ал. 1, т. 5 от Закона за частната охранителна дейност, издаден на лицето по реда на Закона за частната охранителна дейност;
11. свидетелство за съдимост или аналогичен документ по националното законодателство на друга държава на управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8, удостоверяващо, че съответното лице не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер;
12. официален документ, издаден от орган на съдебната власт, или съответен документ по националното законодателство на друга държава, удостоверяващ, че срещу управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8 няма образувано наказателно производство за умишлено престъпление от общ характер;
13. медицинско свидетелство от лечебно заведение или аналогичен документ по националното законодателство на друга държава, удостоверяващо, че управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8 не страдат от психически разстройства;
14. декларация от управителите или членовете на управителните органи на лицето по чл. 8, че за тях не са налице обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 5 - 8 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
(2) Когато някой от етапите на унищожаване се извършва по договор в друг обект на територията на Република България, лицето по чл. 8 посочва местонахождението на този обект и представя копие от договора, а в случаите, когато обектът е разположен извън територията на Република България, лицето представя и съответното разрешение, издадено от компетентния орган на съответната държава.
Чл. 12. (1) За съгласуване на списъка по чл. 11, ал. 1, т. 7 лицата по чл. 8 подават до началника на РУ на МВР по местонахождение на съответния обект заявление по образец, придружено от следните документи за всяко от лицата, съпроводени от легализиран превод на български език, когато са издадени на чужд език:
1. свидетелство за съдимост или съответен документ по националното законодателство на другата държава, удостоверяващо, че лицето не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер;
2. официален документ, издаден от орган на съдебната власт, или съответен документ по националното законодателство на другата държава, удостоверяващ, че срещу лицето няма образувано наказателно производство за умишлено престъпление от общ характер;
3. медицинско свидетелство от лечебно заведение или съответен документ по националното законодателство на другата държава, удостоверяващо, че лицето не страда от психически разстройства.
(2) Началникът на РУ на МВР служебно проверява обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 3, 6 и 7 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и дали има образувано досъдебно производство за умишлено престъпление от общ характер за всяко от лицата.
(3) Съгласуването се извършва в 14-дневен срок от подаване на заявлението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12.
Чл. 13. (1) При постъпване на заявлението и документацията по чл. 11 комисията по чл. 9 оценява пълнотата и съответствието на подадената документация с изискванията за издаване на разрешение и извършва проверка на място на площадките и обектите за унищожаване.
(2) При констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията на този закон комисията с решение уведомява писмено заявителя и дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът по ал. 4 спира да тече.
(3) Ако констатираните непълноти и/или несъответствия не бъдат отстранени в дадения срок по ал. 2, производството по издаване на разрешението се прекратява.
(4) Министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица издават разрешение или мотивирано отказват издаването му въз основа на становището по чл. 9 в двумесечен срок от подаване на заявлението.
(5) Отказът по ал. 4 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като решението на компетентния административен съд е окончателно.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 13:
Чл. 13. (1) При постъпване на заявлението и документите по чл. 11 комисията по чл. 9 оценява пълнотата и съответствието на подадените документи с изискванията за издаване на разрешение и извършва проверка на място на площадките и обектите за унищожаване.
(2) При констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията на този закон комисията с решение уведомява писмено заявителя, дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът по ал. 4 спира да тече.
(3) Ако констатираните непълноти и/или несъответствия не бъдат отстранени в срока по ал. 2, производството по издаване на разрешението се прекратява.
(4) Министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица издават разрешение или мотивирано отказват издаването му въз основа на становището по чл. 9, ал. 1 в двумесечен срок от подаване на заявлението.
(5) Отказът по ал. 4 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Чл. 14. (1) Разрешенията за унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се издават за срок от две години.
(2) Издадените разрешения за унищожаване важат само за посочените в тях дейности и видове касетъчни боеприпаси и противопехотни мини и могат да се използват само от лицата, на чието име са издадени.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 14.
Чл. 15. (1) Лицето, получило разрешение за унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, уведомява комисията по чл. 9 при:
1. преустройство на площадките и обектите за унищожаване и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
2. промяна на персонала по чл. 10, ал. 1, т. 2;
3. промяна на търговската регистрация;
4. промяна на вида на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, които унищожава;
5. промяна на технологията на унищожаване на касетъчните боеприпаси и противопехотни мини;
6. изтичане срока на договора по чл. 11, ал. 2.
(2) В случаите по ал. 1 лицето, получило разрешение за унищожаване, представя в 14-дневен срок от настъпването на промяната документите, свързани с нея.
(3) Оценяването на документацията по ал. 2 и проверката на място на обектите за унищожаване и съхранение, когато е необходимо, се извършват по реда на чл. 13, ал. 1 - 4.
(4) Министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица в едномесечен срок отразява промяната в издаденото разрешение за унищожаване.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 15:
Чл. 15. (1) Лицето, получило разрешение за унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, уведомява комисията по чл. 9 при:
1. преустройство на площадките и обектите за унищожаване и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
2. промяна на персонала по чл. 10, ал. 1, т. 2;
3. промяна на търговската регистрация;
4. промяна на вида на касетъчните боеприпаси и противопехотните мини, които унищожава;
5. промяна на технологията на унищожаване на касетъчните боеприпаси и противопехотните мини;
6. изтичане срока на договора по чл. 11, ал. 2.
(2) В случаите по ал. 1 лицето, получило разрешение за унищожаване, представя в 14-дневен срок от настъпването на промяната документите, свързани с нея.
(3) Оценяването на документите по ал. 2 и проверката на място на обектите за унищожаване и съхранение, когато е необходимо, се извършват по реда на чл. 13, ал. 1 - 3.
(4) Министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица въз основа на становището по чл. 9, ал. 1 отразяват промяната в издаденото разрешение за унищожаване в едномесечен срок от представяне на документите.
Чл. 16. (1) Лицето, получило разрешение за унищожаване, при откриване на нов обект или площадка за унищожаване и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини подава до комисията заявление по образец, придружено от документацията по чл. 11, ал. 1, с изключение на тази по чл. 11, ал. 1, т. 11-14.
(2) Когато е налице промяна в документацията по ал. 1, лицето подава до комисията по чл. 9 и документите, свързани с промяната.
(3) Оценяването на документацията и проверката на място се извършват по реда на чл. 13, ал. 1 -4.
(4) Министърът на отбраната и министъра на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица в двумесечен срок от датата на подаване на документацията издава решение за допълване на издаденото разрешение за унищожаване въз основа на решение на комисията по чл. 9.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 16:
Чл. 16. (1) Лицето, получило разрешение за унищожаване, при откриване на нов обект или площадка за унищожаване и съхранение на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини подава до комисията по чл. 9 заявление по образец, придружено от документите по чл. 11, ал. 1, т. 1-10.
(2) Когато е налице промяна в документите по ал. 1, лицето подава до комисията по чл. 9 и документите, свързани с промяната.
(3) Оценяването на документите и проверката на място се извършват по реда на чл. 13, ал. 1 -3.
(4) Министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи или оправомощени от тях длъжностни лица въз основа на становището по чл. 9, ал. 1 издават решение за допълване на издаденото разрешение за унищожаване в двумесечен срок от подаване на документите.
Чл. 17. Лицата по чл. 8 могат да транспортират с цел унищожаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България въз основа на разрешение за транспортиране, издадено от директора на Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР (ГДНП) или оправомощено от него длъжностно лице.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 17.
Чл. 18. (1) Транспортирането на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България се извършва с въоръжена охрана.
(2) Транспортирането на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България се извършва с превозни средства и с транспортни опаковки, отговарящи на изискванията на международните споразумения за превоз на опасни товари, по които Република България е страна, когато това се изисква.
(3) Одобряването на транспортните опаковки по ал. 2 в Република България се извършва от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 100, ал. 3 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 18.
Чл. 19. За получаване на разрешение за транспортиране лицата по чл. 8 подават заявление по образец до директора на ГДНП, придружено от следните документи:
1. копие от съответното разрешение за унищожаване:
2. копие от договор с лице, извършващо частна охранителна дейност при условията и по реда на Закона за частната охранителна дейност; когато доставката ще се охранява от служители на лицето по чл. 8, се представя копие от документ, удостоверяващ правото да се извършва дейност по чл. 5, ал. 1, т. 5 от Закона за частната охранителна дейност, издаден на лицето по реда на Закона за частната охранителна дейност;
3. удостоверение за годност на превозното средство, когато такова се изисква, съгласно изискванията на международните споразумения за превоз на опасни товари, по които Република България е страна.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 19.
Чл. 20. (1) При постъпване на заявлението и документите по чл. 19 директорът на ГДНП оценява пълнотата и съответствието на подадените документи с изискванията за издаване на разрешение.
(2) При констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията за издаване на разрешение директорът на ГДНП уведомява писмено заявителя и дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът по ал. 4 спира да тече.
(3) Ако констатираните непълноти и/или несъответствия не бъдат отстранени в срока по ал. 2, производството по издаване на разрешението се прекратява.
(4) Директорът на ГДНП или оправомощено от него длъжностно лице издава разрешение или мотивирано отказва издаването му в едномесечен срок от подаване на заявлението.
(5) Отказът по ал. 4 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 20.
Чл. 21. (1) Разрешенията за транспортиране на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България се издават за срок 6 месеца и в този срок могат да се използват многократно.
(2) Лицето, получило разрешение за транспортиране, не по-късно от три дни преди извършване на конкретно транспортиране представя на РУ на МВР, на чиято територия ще бъдат транспортирани касетъчните боеприпаси и противопехотните мини, заявление по образец, което съдържа име и адрес на управление на получателя, адрес на обекта, до който ще се извършва транспортирането, количеството и идентификационни данни на изделията, които се транспортират, превозното средство и маршрут на доставката.
(3) Издадените разрешения за транспортиране на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини важат само за посочените в тях видове изделия в съответните количества и могат да се използват само от лицата, на чието име са издадени.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 21.
Чл. 22. Копие от разрешението за транспортиране на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини придружава доставката и при поискване се предоставя за проверка на органите на Министерството на вътрешните работи или Министерството на отбраната.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 22.
Чл. 23. (1) Лицето, получило разрешение за транспортиране, е длъжно да осигури безопасно извършване на дейностите по товарене и разтоварване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, като ограничи достъпа до тях на лица, несвързани с тази дейност.
(2) Лицето, получило разрешение за транспортиране, е длъжно да спазва изискванията, определени от производителя за всеки вид касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 23.
Чл. 24. Забранява се транспортирането на територията на Република България на:
1. касетъчни боеприпаси и противопехотни мини по обществения транспорт;
2. касетъчни боеприпаси и противопехотни мини във вид на колетни пратки по всички видове транспорт.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 24:
Чл. 24. Забранява се транспортирането на територията на Република България на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини:
1. по обществения транспорт;
2. във вид на колетни пратки по всички видове транспорт.
Чл. 25. Внос и/или износ и/или трансфер на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини с цел унищожаване за и/или от територията на Република България се извършва по реда на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба.
Предложение на н.п. Димитър Байрактаров и Милен Михов:
В чл. 25 се правят следните изменения:
Думите „Внос и/или“ в началото на текста се заличават.
Думите „за и/или“ след думата „унищожаване“ се заличават.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 25.
Чл. 26. Митническите органи към граничните контролно-пропускателни пунктове отразяват в издадените документи датата на осъществения внос или износ, както и съответното количество касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
Предложение на н.п. Димитър Байрактаров и Милен Михов:
В чл. 26 се правят следните изменения:
Думите „внос или“ след думата „осъществения“ се заличават.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 26.
Чл. 27. Износ или внос и трансфер се извършва само когато:
1. крайният потребител се намира на територията на Република България или на територията на друга държава-страна по Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за противопехотните мини, и
2. крайната употреба е за целите, описани в чл. 5, ал. 1, т. 1 и 3.
Предложение на н.п. Димитър Байрактаров и Милен Михов:
В чл. 27 се правят следните изменения:
Думите „или внос“ се заличават.
В т. 1 думите „на територията на Република България или“ се заличават.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 27.
Глава трета
СЪБИРАНЕ И УНИЩОЖАВАНЕ НА КАСЕТЪЧНИ БОЕПРИПАСИ И ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава трета.
Чл. 28. (1) Всяко лице, което притежава касетъчни боеприпаси и/или взривни бойни елементи, специално проектирани за разпръскване или изстрелване от разпръскващи устройства, прикрепени към летателни апарати, взривни суббоеприпаси или остатъци от касетъчни боеприпаси, както и противопехотни мини, с изключение на такива по чл. 5, ал. 1,т. 1 е длъжно незабавно писмено да уведоми Министерство на отбраната и Министерство на вътрешните работи, независимо от датата на тяхното придобиване.
(2) Физически и/или юридически лица притежаващи изделията по ал. 1 към датата на влизане в сила на Конвенцията по касетъчните боеприпаси за Република България незабавно предприемат мерки при условията и реда на този закон за унищожаването им за тяхна сметка.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 28:
Чл. 28. (1) Всяко лице, което притежава касетъчни боеприпаси, противопехотни мини и/или касетъчни елементи с експлозивно действие или остатъци от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини, с изключение на такива по чл. 5, ал. 1, т. 1, незабавно уведомява писмено Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, независимо от датата на тяхното придобиване.
(2) Физически и/или юридически лица, притежаващи изделията по ал. 1 към датата на влизането в сила за Република България на Конвенцията по касетъчните боеприпаси, незабавно предприемат мерки при условията и по реда на този закон за унищожаването им за тяхна сметка.
Чл. 29. Когато даден район на територията на Република България е идентифициран като район, засегнат от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини или може да се направи основателно предположение за това, Министерство на отбраната, съвместно с Министерство на вътрешните работи, предприемат следните мерки във възможно най-кратки срокове:
1. осъществяване на проучване, оценка и отчитане на заплахата от остатъци от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини, и полагане на всички усилия за идентифициране на всички райони, засегнати от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини;
2. оценка и изготвяне на приоритети по отношение на обозначаване на района, защитата на населението, разчистването и унищожаването и на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, както и предприемане на мерки за мобилизиране на ресурсите и разработването на национален план за осъществяване на тези дейности;
3. вземат всички възможни мерки, за да се осигури обозначаване на района, наблюдение и обезопасяване на района с цел недопускане на достъп на граждани;
4. разчистване и унищожаване и на всички остатъци от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини; и
5. информиране на населението в засегнатите райони за изясняване на риска, който тези остатъци представляват.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 29:
Чл. 29. Когато даден район на територията на Република България е идентифициран като район, засегнат от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини или може да се направи основателно предположение за това, Министерството на отбраната, съвместно с Министерството на вътрешните работи, предприемат незабавно следните мерки:
1. проучване, оценка и отчитане на заплахата от остатъци от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини и полагане на всички усилия за идентифициране на всички райони, засегнати от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини;
2. оценка и изготвяне на приоритети по отношение на обозначаване на района, защитата на населението, разчистването и унищожаването на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, както и мобилизиране на ресурсите и разработване на национален план за осъществяване на тези дейности;
3. обозначаване, наблюдение и обезопасяване на района;
4. разчистване и унищожаване на всички остатъци от касетъчни боеприпаси или противопехотни мини, и
5. информиране на населението за опасността от касетъчни боеприпаси, противопехотни мини и техните остатъци.
Глава четвърта
ПОМОЩ ЗА ЖЕРТВИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава четвърта.
Чл. 30. (1) Жертви на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини са всички хора, които са загинали или понесли физически или психологически травми, икономически загуби, или упражняването на правата им е било сериозно затруднено по причина на използване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
(2) Извън ал. 1 за жертви на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини се считат и:
1. преживелият съпруг (съпруга), децата и родителите на българските граждани, загинали от използване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини;
2. преживелият съпруг (съпруга) и децата на починали, пострадали от използване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, а ако няма такива - родителите;
3. съпругът (съпругата) и децата на пострадали от използване на касетъчните боеприпаси и противопехотни мини, а ако няма такива - родителите.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 30:
Чл. 30. (1) Жертви на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини са всички хора, които са загинали, починали или понесли физически или психологически травми, икономически загуби, или упражняването на правата им е било сериозно затруднено поради използване на касетъчни боеприпаси, противопехотни мини и техни остатъчни елементи под юрисдикция и контрол на Република България.
(2) За жертви на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини и техните остатъчни елементи се смятат и съпругът (съпругата), децата и родителите на лицата по ал. 1.
Чл. 31. По отношение на жертвите на касетъчните боеприпаси се прилага Закона за военноинвалидите и военнопострадалите и актовете по негово прилагане, както и всички разпоредби от действащото законодателство относно военноинвалидите и военнопострадалите.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага чл. 31 да бъде отхвърлен.
Комисията предлага да се създадат нови чл. 31, 32 и 33:
Чл. 31 (1). В Министерството на отбраната се създава Централен регистър на жертвите на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.
(2) Редът за установяване на качеството „жертва на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини“, необходимите документи за това, воденето на регистъра по ал. 1 и неговото съдържание се определят с акт на Министерския съвет.
Чл. 32. (1) Жертвите на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, които не могат сами или с помощта на своите близки да задоволяват основните си жизнени потребности, имат право на социално подпомагане при условия и по ред, определени със Закона за социално подпомагане.
(2) Жертвите на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини по чл. 30, ал. 1 се ползват с правата по чл. 15, 16 и 19 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите.
Чл. 33. (1) При смърт на жертва на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, в случаите по чл. 30, ал. 1, наследниците имат право на еднократна целева помощ за погребение в размер на 500 лв.
(2) Помощта по ал. 1 е за сметка на бюджета на общината по последния постоянен адрес на починалия.
Глава пета
СЪБИРАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава пета.
Чл. 32. При получаване на искане за разяснение от друга държава, страна по ККБ или KППМ, отнасящо се до въпроси в съответствие с разпоредбите на двете конвенции, министърът на отбраната, чрез Министерство на външните работи, представя до Генералния секретар на Организацията на обединените нации, в срок от 28 дни, всякаква информация, която би спомогнала за изясняване на въпроса.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 32, който става чл. 34:
Чл. 34. При получаване на искане за разяснение от друга държава-страна по Конвенцията по касетъчните боеприпаси или по Конвенцията за противопехотните мини, по прилагането на двете конвенции, министърът на отбраната, чрез министъра на външните работи, представя до Генералния секретар на Организацията на обединените нации, в срок от 28 дни, необходимата информация.
Чл. 33. (1) Министърът на отбраната събира информация относно прилагането или изпълнението на този закон.
(2) Министърът на отбраната изпълнява:
1. задължението на Република България за отчетност в съответствие с чл. 7 от ККБ и чл. 7 от КППМ и;
2. задължението на Република България да предоставя информация, съгласно чл. 8 ККБ и чл. 8 от КППМ;
3. задължението на Република България по чл. 4, т. 8 от ККБ.
(3) За изпълнение на дейностите по ал. 1 и 2 Министърът на отбраната може да изисква информация и/или документи от всички държавни органи, юридически и физически лица.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 33, който става чл. 35:
Чл. 35. (1) Министърът на отбраната събира информация относно прилагането или изпълнението на този закон.
(2) Министърът на отбраната изпълнява задължението на Република България:
1. за отчетност в съответствие с чл. 7 от Конвенцията по касетъчните боеприпаси и чл. 7 от Конвенцията за противопехотните мини, и
2. да предоставя информация, съгласно чл. 8 от Конвенцията по касетъчните боеприпаси и чл. 8 от Конвенцията за противопехотните мини;
3. по чл. 4, т. 8 от Конвенцията по касетъчните боеприпаси.
(3) За изпълнение на дейностите по ал. 1 и 2 министърът на отбраната може да изисква информация и/или документи от всички държавни органи, юридически и физически лица.
Глава шеста
КОНТРОЛ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава шеста.
Чл. 34. (1) Контролът върху дейностите по този закон се осъществява от компетентните органи на Въоръжените сили на Република България и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и полицейските органи на МВР.
(2) Контролът върху дейностите по този закон се осъществява и съвместно с представители на други държавни органи, на които са възложени определени правомощия, свързани с дейностите по този закон, съгласно действащото законодателство.
(3) Условията и редът за извършване на контрол върху дейностите по този закон се определят с наредба на министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 34, който става чл. 36:
Чл. 36. (1) Контролът върху дейностите по този закон се осъществява от министъра на отбраната - по отношение на Въоръжените сили на Република България, и от министъра на вътрешните работи - по отношение на физически и юридически лица, или от оправомощени от тях длъжностни лица.
(2) Контролът по ал. 1 се осъществява и съвместно с представители на други държавни органи, на които са възложени правомощия, свързани с дейностите по този закон.
(3) Условията и редът за извършване на контрола върху дейностите по този закон се определят с наредба, издадена съвместно от министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи.
Чл. 35. При осъществяването на контрола органите по чл. 34 имат право:
1. на достъп до всички площадки и обекти, свързани с осъществяване на дейностите по този закон:
2. на достъп до всякаква документация, свързана с дейностите по този закон;
3. да проверяват документите по т. 2 и да правят копия от тях;
4. да извършват проверки на изделията по този закон;
5. да отнемат издадените разрешения по реда на този закон и да изземват съответните изделия;
6. да преустановят транспортирането на изделия по този закон, когато установят, че доставката не е придружена с издаденото разрешение, до представяне на разрешението;
7. да дават задължителни предписания, свързани с изпълнение на изискванията на този закон:
8. да съставят актове за установяване на административни нарушения по този закон;
9. да сезират органите на прокуратурата при установяване на данни за извършено престъпление.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 35, който става чл. 37:
Чл. 37. (1) Контролните органи при упражняването на контрола имат право:
1. на достъп до всички площадки и обекти, свързани с осъществяване на дейностите по този закон:
2. на достъп до всички документи, свързани с дейностите по този закон;
3. да проверяват документите по т. 2 и да правят копия от тях;
4. да извършват проверки на изделията по този закон;
5. да отнемат издадените разрешения по реда на този закон и да изземват съответните изделия;
6. да преустановят транспортирането на изделия по този закон, когато установят, че доставката не е придружена с издаденото разрешение, до представяне на разрешението;
7. да дават задължителни предписания, свързани с изпълнение на изискванията на този закон:
8. да съставят актове за установяване на административни нарушения по този закон;
9. да сезират органите на прокуратурата при установяване на данни за извършено престъпление.
(2) Правомощията по ал. 1, т. 1-7 и 9 може да се упражняват и съвместно от контролните органи съобразно тяхната компетентност.
Чл. 36. (1) Органите по чл. 34 след издаване на разрешенията по реда на този закон извършват проверки на площадките и обектите по чл. 35, т. 1 и на документацията по чл. 35, т. 2:
1. по предварително утвърден план от министъра на отбраната и от министъра на вътрешните работи;
2. по сигнали на други контролни органи;
3. при заявяване от страна на Генералния секретар на Организацията на обединените нации или от компетентни органи на други държави страни по ККБ и КППМ;
4. по сигнали от граждани.
(2) Органите по чл. 34 могат да извършват и внезапни проверки.
(3) При проверките по ал. 1 и 2 органите по чл. 34 констатират дали дейностите по този закон се извършват в съответствие с издадените разрешения.
(4) При констатиране на нарушения на изискванията по този закон органите по чл. 34 издават задължителни предписания за отстраняването им. Заповедта за задължителните предписания се изпълнява незабавно, освен ако съдът не постанови друго.
(5) Заповедта се издава, обжалва и изпълнява по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 36, който става чл. 38:
Чл. 38. (1) Контролните органи след издаване на разрешенията по реда на този закон извършват проверки на площадките и обектите по чл. 37, ал. 1, т. 1 и на документите по чл. 37, ал. 1, т. 2:
1. по предварително утвърден план от министъра на отбраната и от министъра на вътрешните работи;
2. по сигнали на други контролни органи;
3. при заявяване от страна на Генералния секретар на Организацията на обединените нации или от компетентни органи на други държави-страни по Конвенцията по касетъчните боеприпаси и по Конвенцията за противопехотните мини;
4. по сигнали от граждани.
(2) Контролните органи могат да извършват и внезапни проверки.
(3) При проверките по ал. 1 и 2 контролните органи констатират дали дейностите по този закон се извършват в съответствие с издадените разрешения.
(4) При констатиране на нарушения на изискванията по този закон контролните органи издават задължителни предписания за отстраняването им. Заповедта за задължителните предписания се изпълнява незабавно, освен ако съдът постанови друго.
(5) Заповедта се издава, обжалва и изпълнява по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Чл. 37. (1) При настъпване на някое от обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 2 - 8 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия издаденото разрешение се отнема с решение на органа, издал разрешението.
(2) Решението по ал. 1 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като обжалването не спира изпълнението му.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 37, който става чл. 39.
Глава седма
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава седма.
Чл. 38. (1) Всяко лице, което без основателна причина откаже да предостави информация или документи съгласно чл. 33, ал. 3 или съзнателно предостави невярна или подвеждаща информация, се наказва с глоба в размер 1000 лв. и/или имуществена санкция в размер на 10 000 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 се налага глоба в размер 2 000 лв. и/или имуществена санкция в размер 20 000 лв.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 38, който става чл. 40:
Чл. 40. (1) На лице, което без основателна причина откаже да предостави информация или документи съгласно чл. 35, ал. 3 или съзнателно предостави невярна или подвеждаща информация, се налага глоба в размер на 1000 лв. и/или имуществена санкция в размер на 10 000 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 се налага глоба в размер на 2 000 лв. и/или имуществена санкция в размер на 20 000 лв.
Чл. 39. За нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните лица се наказват с глоба от 500 до 2000 лв. и/или с имуществена санкция от 3 000 лв. до 10 000 лв.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 39, който става чл. 41:
Чл. 41. За нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, на виновните лица се налага глоба от 500 до 2000 лв. и/или имуществена санкция от 3 000 до 10 000 лв.
Чл. 40. (1) Актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностни лица, определени от министъра на отбраната и от министъра на вътрешните работи.
(2) Наказателните постановления се издават от министъра на отбраната или от оправомощени от него длъжностни лица съобразно тяхната компетентност.
(3) За неуредените в този закон случаи по съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления и по изпълнението на наложените наказания се прилагат разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 40, който става чл. 42:
Чл. 42. (1) Актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностни лица, определени от министъра на отбраната и от министъра на вътрешните работи.
(2) Наказателните постановления се издават от министъра на отбраната, съответно от министъра на вътрешните работи или от оправомощени от тях длъжностни лица съобразно тяхната компетентност.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Чл. 41. (1) Глобите, предвидени в този закон, се налагат на физическо лице или на длъжностно лице в юридическо лице, регистрирано като търговец, в юридическо лице с нестопанска цел, регистрирани по националното законодателство на държава членка, или в юридическо лице, създадено със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) Имуществените санкции, предвидени в този закон, се налагат на физически и юридически лица, регистрирани като търговци, на юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по националното законодателство на държава членка, или на юридическо лице, създадено със закон или с акт на Министерския съвет.
(3) Глобите и имуществените санкции, предвидени в този закон, се налагат, ако извършеното не съставлява престъпление.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага чл. 41 да бъде отхвърлен.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на подразделението: „Допълнителна разпоредба“.
§ 1. По смисъла на този закон:
1. „Касетъчни елементи с експлузивно действие (наричани в Конвенцията по касетъчните боеприпаси - „взривен суббоеприпас“ или „взривен боен елемент“) и" са конвенционални боеприпаси, които, за да изпълнят задачата си, трябва да бъдат разпръснати или освободени от касетъчни боеприпаси и са проектирани да действат чрез детонация на разривен заряд преди, по време или след удар в целта или преграда.
2. „Внос и износ“ е физическото преминаване на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини през границата от трета държава за Република България и от Република България за трета държава.
3. „Конвенцията по касетъчните боеприпаси“ е Конвенция по касетъчните боеприпаси от 2008 г., ратифицирана със закон, приет от Народното събрание на 10.02.2011 г. (Обн. ДВ. бр. 16 от 2011 г.), в сила за Република България от 1 октомври 2011 г.
4. „Механизъм за самоунищожаване“ е вграден автоматичен механизъм, който е допълнение към основния механизъм за задействане на боеприпасите и осигурява унищожаването им.
5. „Невзривени касетъчни елементи с експлузивно действие“ са касетъчни елементи с експлузивно действие , които са били разпръснати или освободени или по друг начин отделени от касетъчните боеприпаси и не се са се взривили според предназначението си.
6. „Взривни остатъци от касетъчни боеприпаси“ са неексплоадирали касетъчни боеприпаси, изоставени касетъчни боеприпаси, невзривили се касетъчни елементи с експлузивно действие..
7. „Разпръскващо устройство“ е монтиран на летателен апарат контейнер, проектиран да разпръсква или освобождава касетъчни елементи с експлузивно действие .
8. „Район, засегнат от касетъчни боеприпаси“ е район, за който се знае или се подозира, че съдържа остатъци от касетъчни боеприпаси.
9. „Устройство за неизвлекаемост“ означава устройство, предназначено за защита на мината и което е част от нея, свързано с нея, прикрепено към нея или поставено под мината и което се активира при опит да се манипулира или по друг начин умишлено да се борави с мината.
10. „Конвенцията по противопехотните мини“ е Конвенцията за забрана на употребата, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване от 1997 г., ратифицирана със закон, прието от Народното събрание на 29.07.1998 г. (Обн. ДВ, бр.93 от 1998 г.), в сила за Република България от 1 март 1999 г.
11. По смисъла на Конвенцията за противопехотните мини „трансфер“ включва, в допълнение към физическото преместване на противопехотните мини на или от националната територия, също и трансферът на контрол върху мините, но не включва трансферът на територия, на която има поставени противопехотни мини.
12. „Минирана зона“ по силата на Конвенцията за противопехотните мини означава зона, която е опасна поради наличието или предполагаемото наличие на мини.
13. „Необратимо преобразуване“ е процес, който включва дейности по премахване или по друг начин неутрализиране на военния и смъртоносния потенциал на касетъчните боеприпаси, касетъчните елементи с експлозивно действие и противопехотните мини.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. По смисъла на този закон:
1. „Механизъм за самоунищожаване“, „остатъци от касетъчни боеприпаси“, „район, засегнат от касетъчни боеприпаси“ са понятия по смисъла на Конвенцията по касетъчните боеприпаси.
2. „Устройство за неизвлекаемост“ е понятие по смисъла на Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване.
3. „Трансфер“ е понятие по смисъла на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване.
4. „Касетъчни елементи с експлозивно действие“ са взривен суббоеприпас или взривен боен елемент по смисъла на Конвенцията по касетъчните боеприпаси.
5. „Невзривени касетъчни елементи с експлозивно действие“ са невзривен суб-боеприпас и невзривен боен елемент по смисъла на Конвенцията по касетъчните боеприпаси.
6. „Внос“ и „износ“ са понятия по смисъла на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба.
7. „Държава членка“ е държава – членка на Европейския съюз, държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство или Конфедерация Швейцария.
8. „Необратимо преобразуване” е процес, който включва дейности по премахване или по друг начин неутрализиране на военния и смъртоносния потенциал на касетъчните боеприпаси, касетъчните елементи с експлозивно действие и противопехотните мини.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименование на подразделението.
§ 2. В Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (Обн. ДВ. бр.73 от 2010г., изм. ДВ. бр.88 от 2010г., изм. ДВ. бр.26 и бр.43 от 2011г., изм. ДВ. бр.44 и бр.73 от 2012г., изм. ДВ. бр.66, бр.68 и бр.70 от2013г., изм. и доп. ДВ. бр.53 и бр.98 от 2014г., изм. ДВ. бр.14 от 2015г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. в чл. 2, ал. 1 се създава т. 3:
„3. структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, както и в и от търговски дружества, в които министърът на отбраната упражнява правата на собственост в капитала, в случаите когато взривните вещества, пиротехническите изделия, оръжията и боеприпасите не са предназначени за граждански цели.“.
2. в чл. 5:
а) създава се нова ал. 3:
„(3) Дейностите, извън тези по ал. 1, с огнестрелни оръжия и боеприпаси от категория А могат да се осъществяват след получаване на разрешение по реда на този закон.“.
б) настоящата ал. 3 става ал. 4.
3. в чл. 13 се създава ал. 6:
„(6) Лицата, получили разрешение за производство могат да извършват утилизация само на произведените от тях огнестрелни оръжия и боеприпаси.".
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. В Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (oбн., ДВ, бр. 73 от 2010 г.; изм., бр. 88 от 2010 г., бр. 26 и 43 от 2011 г., бр. 44 и 73 от 2012 г., бр. 66, 68 и 70 от 2013 г., бр. 53 и 98 от 2014 г. и бр. 14 и 56 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 5:
а) създава се нова ал. 3:
„(3) Дейностите, извън тези по ал. 1, с огнестрелни оръжия и боеприпаси от категория А могат да се осъществяват след получаване на разрешение по реда на този закон.”;
б) досегашната ал. 3 става ал. 4.
2. В чл. 13 се създава ал. 6:
„(6) Лицата, получили разрешение за производство, могат да извършват утилизация само на произведените от тях огнестрелни оръжия и боеприпаси.“
3. В чл. 17, ал. 1 т. 8 се изменя така:
„8. копия от документите, доказващи съответствие с изискванията на глави шеста и седма от Закона за опазване на околната среда, както следва:
а) потвърждение за класификация на предприятието съгласно чл. 103, ал. 6;
б) становище или влязло в сила решение по съответната процедура по оценка на въздействието върху околната среда;
в) влязло в сила решение по чл. 116, ал. 1, т. 1 или по чл. 116ж, ал. 4 – за предприятие/съоръжение с висок рисков потенциал;
г) становище по чл. 106, ал. 2 или 6 – за предприятие/съоръжение с нисък рисков потенциал;
д) комплексно разрешително по чл. 117, когато това се изисква съгласно глава седма, раздел II.“
§ 3. В Закона за военноинвалидите и военнопострадалите (Обн. ДВ. бр.27 от 2005г., изм. ДВ. бр.88 от 2005г., изм. ДВ. бр.110 от2008г., изм. ДВ. бр.35 от 2009г.. изм. ДВ. бр. 16 от 20101-., изм. ДВ. бр.23 от 2011г., доп. ДВ. бр.20 от 2012г., изм. и дои. ДВ. бр.54 от 2014г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 9, ал. 1 след думата „България“ съюза „и“ се заличава, поставя се запетая и накрая се добавя „и на жертвите на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини“;
2. В чл. 11 накрая се добавя „и Централен регистър на жертвите на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини.“
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.
§ 4. В Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм., бр. 89 от 1986 г.; попр., бр. 90 от 1986 г.; изм., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 50 от 1995 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1995 г. – бр. 97 от 1995 г.; изм., бр. 102 от 1995 г., бр. 107 от 1996 г., бр. 62 и 85 от 1997 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1997 г. – бр. 120 от 1997 г.; изм., бр. 83, 85, 132, 133 и 153 от 1998 г., бр. 7, 51 и 81 от 1999 г., бр. 21 и 51 от 2000 г.; Решение № 14 на Конституционния съд от 2000 г. – бр. 98 от 2000 г.; изм., бр. 41 и 101 от 2001 г., бр. 45 и 92 от 2002 г., бр. 26 и 103 от 2004 г., бр. 24, 43, 76, 86 и 88 от 2005 г., бр. 59, 75 и 102 от 2006 г., бр. 38, 57, 64, 85, 89 и 94 от 2007 г., бр. 19, 67 и 102 от 2008 г., бр. 12, 23, 27, 32, 47, 80, 93 и 102 от 2009 г., бр. 26 и 32 от 2010 г., бр. 33 и 60 от 2011 г., бр. 19, 20 и 60 от 2012 г., бр. 17 и 61 и бр.84 от 2013 г., бр. 19, бр.53 и бр.107 от 2014 г., бр. 14, бр. 24 и бр. 41 от 2015 г.) се създава чл. 339в:
„Чл. 339в. (1) Когато деянията по чл. 337 - 339 са с предмет касетъчни боеприпаси, противопехотни мини и други изделия по смисъла на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната за използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване наказанието е:
1. в случаите на чл. 337, ал. 1 - лишаване от свобода от две до осем години;
2. в случаите на чл. 337, ал. 2 - лишаване от свобода от три до десет години;
3. в случаите на чл. 337, ал. 3 - лишаване от свобода от пет до дванадесет години;
4. в случаите на чл. 337, ал. 4 - лишаване от свобода от пет до петнадесет години;
5. в случаите по чл. 337, ал. 5 - лишаване от свобода до пет години;
6. в случаите по чл. 338, ал. 1 - лишаване от свобода от две до осем години;
7. в случаите по чл. 338, ал. 2 - лишаване от свобода от три до десет години и глоба до десет хиляди лева;
8. в случаите по чл. 338, ал. 3 - лишаване от свобода от пет до дванадесет години, а в особено тежък случай - лишаване от свобода от пет до петнадесет години;
9. в случаите по чл. 339, ал. 1 - лишаване от свобода от три до десет години;
10. в случаите по чл. 339, ал. 2 - лишаване от свобода от пет до дванадесет години;
11. в случаите по чл. 339, ал. 3 - лишаване от свобода от три до десет години;
12. в случаите по чл. 339, ал. 4 - лишаване от свобода от три до десет години;
13. в случаите по чл. 339, ал. 5 - лишаване от свобода от три до десет години.“.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 4 да бъде отхвърлен..
§ 5. Изпълнението на закона се възлага на министъра на отбраната и на министъра на вътрешните работи.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ОТБРАНА:
МИХО МИХОВ