Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
09/10/2015
    Протокол № 28

    1.Проект за решение за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 502-03-19, внесен от Министерски съвет на 05.10.2015 г.
    На 9 октомври 2015 година се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана.
    Заседанието беше открито в 10:30 часа и ръководено от председателя на комисията господин Михо Михов при следния


    Дневен ред:


    1.Проект за решение за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 502-03-19, внесен от Министерски съвет на 05.10.2015 г.

    Гости и докладчици на заседанието бяха:

    Министерство на отбраната:
    -Николай Ненчев, министър
    -Атанас Запрянов, съветник на министъра
    -Лора Кендова, парламентарен секретар

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.


    Председател Михо Михов: Дами и господа от ръководството на Министерството на отбраната. Уважаеми представители на медиите.
    Обявявам, че днешното заседание на Комисията по отбрана ще бъде открито, предвид и характера на въпроса, който ще поставим на разискване и неговата значимост на обществото като цяло.
    Дневният ред на 28-то заседание на Комисията по отбрана включва една-единствена точка - Проект за решение за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 502-03-19, внесен от Министерски съвет на 05 октомври 2015 година.
    От народните представители, който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. „За“? – Всички. „Против“ и „въздържали се“ – няма. Дневният ред е приет и пристъпваме към неговото разглеждане и обсъждане.
    Постъпи в комисията и в секретариата й Разпореждане на председателя на Народното събрание № 550-01-39 от 6 октомври тази година.
    На основание чл. 8, ал. 1 т. 1 и чл. 85, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание разпореждам:
    Разпределям Проект за решение за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 502-03-19, внесен от Министерски съвет на 05 октомври 2015 година на следните постоянни комисия:
    Комисията по отбрана и Комисията по външна политика.
    Председател на Народното събрание – Цецка Цачева.
    На основание на Решение № 771 идва и това разпореждане. То е от 2 октомври 2015 година.
    За предложение на Народното събрание за приемане на Проект за решение за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020.
    На основание чл. 22, ал. 2, т. 5 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България Министерският съвет реши:
    Първо. Одобрява проекта на решение на Народното събрание за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и за определяне числеността на въоръжените сили.
    Второ. Предлага на Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 16, т. 6 и 7 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България да приеме проекта на решение по т. 1.
    Трето. Отменя Решение № 690 на Министерския съвет от 2014 година за одобряване на национална програма „България в НАТО и в европейската отбрана - 2020“.
    Министър-председател Бойко Борисов, главен секретар на Министерски съвет – Веселин Даков.
    Откривам разискванията по единствената точка от дневния ред, след което ще пристъпим и към съответно гласуване.
    Моля Ви за акуратност и активност, за да влезем и в другите дейности и на министъра на отбраната и нашите.
    Господин министър, ако Вие имате готовност или желание от Вашите сътрудници, да представите най-общо програмата. Искам да Ви уведомя предварително, че за тези два-три дни секретариатът на комисията работи много активно, всички членове на комисията са запознати с програмата и имаме съответно становище, което е отработено и разпределено на комисията.

    Министър Николай Ненчев: Благодаря. Уважаеми господин председател. Уважаеми господа народни представители.
    Ние тази програма подробно я дискутирахме в Комисия по отбрана през месец април, след което направих консултации и с всички парламентарни групи, с изключение на Атака, която пропусна тогава и получих тяхното одобрение.
    Вие добре си спомняте, че на 27 април имахме заседание на Консултативния съвет, което заседание беше единственото заседание на Консултативния съвет по национална сигурност към президента, който подробно разгледа програмата и излезе със становище, че категорично я подкрепя.
    Благодаря за Вашата съпричастност. Програмата в последствие беше дискутирана в различни формати, включително и в 19 различни населени места в страната. И мисля, че получихме една добра оценка. Разбира се не липсват и критики.
    Аз имам готовност за едно експозе, което е в рамките на 5-6 минути, ако желаете отново да напомня какви са основните параметри преди да пристъпим към обсъждане?

    Председател Михо Михов: Заповядайте.

    Министър Николай Ненчев: Благодаря. Уважаеми господин председател. Уважаеми господа народни представители.
    На Вашето внимание е представен за представен за приемане стратегически документ по важност. Изключителната важност на Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България се състои в следното:
    Първо. През 2014 година изтече срокът на действие на приетите през 2010 година стратегически документи – Бялата книга за отбраната и въоръжените сили на Република България и Планът за развитие на въоръжените сили 2014. Създаде се стратегически вакуум в отбранителното планиране. Това наложи Министерството на отбраната в съкратен срок да извърши стратегическия преглед на отбраната и да изготви настоящата програма 2020 през настоящата година.
    Второ. Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 е разработена в съответствие с чл. 16, т. 6 и 7 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Тя има за цел да продължи и развие започналия в Бялата книга процес на стратегическо преосмисляне на отбранителната политика и изграждане на отбранителни способности. В нея са определени параметрите за развитие и основните насоки за изграждане на отбранителни способности на въоръжените сили до 2020 година чрез ангажиране на политическите, икономическите, технологичните, информационните, военните и гражданските ресурси на страната.
    Заложените в Програмата параметри на въоръжените сили и политически намерения изцяло съответстват на приетата от правителството програма за стабилно развитие на Република България за периода 2014-та и 2016 година. Изпълнението на предложението за приемане на Програма 2020 е инструментът, с който се гарантира изпълнението на приоритетите, мерките и целите на правителството в сектора за отбрана за мандата на неговото управление.
    Програмата е реалистична, а не пожелателна. Заложените в нея ресурсни параметри са минимално необходимите. Те съответстват на приетите ангажименти към НАТО на срещата на високо равнище през 2014 година в Уелс и на политическото решение на консултативния съвет по национална сигурност при президента от заседанието му на 27 април 2015 година.
    Пето. Нейното приемане и изпълнение ще бъде оценено положително на следващата среща на високо равнище на НАТО във Варшава. Приемането на Програмата 2020 ще ни позволи решително да променим негативната предварителна оценка на НАТО, че българските въоръжени сили са в процес на ерозия и упадък, а страната след 2013 година се превръща само в консуматор на сигурност на Алианса.
    Шесто. Едновременно с нейното приемане Министерският съвет отмени Решение № 690 от 3 октомври 2014 година на служебното правителство, на одобрените тогава Национална програма, наречена „България в НАТО и в Европейския съюз 2020“, тъй като същата, според нас, не отговаря на наличните финансови възможности на страната за усвояване на военните разходи до 2020 година.
    Благодаря Ви за вниманието. Това беше моето експозе накратко.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин министър за въведението.
    Продължаваме с дискусията. Господа народни представители, заповядайте.

    Министър Николай Ненчев: Само да Ви уведомя, господин председател, че Програмата така както съм я раздал на всеки един от Вас е в същия вид, тоест няма никакви наложени промени от времето, в което сме я дискутирали.

    Председател Михо Михов: Благодаря, господин министър. Уважаеми народни представители.
    Да, действително този документ е фундаментален, важен, не само за това, че отменя един документ, но най-вече доказва основния принцип, който е акцентиран и в решението на Министерския съвет, а именно приемственост и устойчивост в областта на политиката за въоръжение, превъоръжаване и изграждане на способности.
    В този смисъл аз ще направя своето изказване. Искам да уведомя както Вас, така и присъстващите, че ние имаме своите становища и в широк, и в по-тесен вариант, но не считам за необходимост да го чета. То ще бъде основа на доклада пред Народното събрание, когато завърши това заседание.
    Така, че аз поддържам този принцип, но много се радвам и на тази срочност в рамките на 3 – 4 дни ние да бъдем подготвени и да обсъждаме Програмата, за да стартира и процесът. Важността идва и от факта, че вече върви строителството на военния бюджет и в края на краищата тази Програма е един фундамент на разбирателство и информираност на Министерството на финансите, на отбраната и другите силови министерства по необходимостите на Българската армия.
    Аз считам, че в Програмата има някои недостатъци, които повечето навяват на обобщения и констатации и малко връщат в застой за сегашното състояние, а препратката в бъдещето не е толкова смела. Струва ми се, че и в зала, а и за в бъдеще, особено когато се изготвя Планът за организационното изграждане и развитие на Българската армия, този акцент би следвало да се има предвид. Срочността, а то няма как да не се случи, защото планът не е решение, не е замисъл, планът е реализирано решение във времето, мястото и средствата. Тоест, там, надявам се, след доработка на тази Програма, ние ще видим по-решителни стъпки и в сроковете.
    Второ. Моето мнение като член на Комисията по отбрана е, че ни е време и в такъв тип документи да изясним ясно ще модернизираме ли Българската армия, защото в политическите среди тези неща не са добре ясно дефинирани и казани. Фактът, който разискваме вече няколко седмици по отношение на Военновъздушните сили доказва, че ние трябва да говорим вече за превъоръжаване на Българската армия, което има и политическо, и военнотехническо, и военнополитическо значение и то не само за Военновъздушните сили, а и за трите вида въоръжени сили. Смея да кажа, че до голяма степен в Сухопътните войски такова превъоръжаване с други типове от съюзни държави производители на бойна техника и въоръжени стартира. Същото върви и във Военноморските сили. Но тоталното превъоръжаване на Българската армия е въпрос на дни. Не изключвам модернизацията. Това в Програмата, като че ли този паралел не е откроен. Аз затова акцентирам и на него.
    Трето. Положително е в Програмата, че отново се връщаме и то много сериозно към необходимостта от подготовка, реализация на 55 цели за съвместимост и подготовката на 50-те формирования, които са свързани задачи, но сроковете вече ни притискат – 2028 година. Тоест 4 години след границата на тази Програма. А тази четиригодишна граница е много тясна, много скоропостижна. И само фактът, че посочваме числата и годината, някак си не внасят яснота и няма да внесат яснота в народното представителство и обществеността, че тук ще трябват много финансови средства, доста. Аз поне знам, че са над милиард.
    Ето, в тези визии, за които говорих и в началото да препращаме напред, защото планирането на държавния бюджет, в крайна сметка трябва да се обвърже с тази програма и затова бързаме да я разгледаме и днес.
    Радвам се за констатациите по отношение на бригадата СИБРИГ, многонационалните мирни сили, но в Програмата не става ясно ние ще ги приемаме ли 2017 година, няма ли да ги приемаме и ако ги приемаме, това са също финанси. Тоест, много ценно е, че ние отново искаме да се върне бригадата след цикъл от държавите в България, но това във всички случаи може да се добави и задължително в Плана трябва да се включи като интеграционен процес, който сме стартирали през 2000 година.
    Ето в този смисъл бих казал, че приветствам, силно приветствам наличието на измерителите, които започват с първия измерител – процента от брутния вътрешен и втория измерител – капиталовите вложения за иновация и развойна дейност. Посочени са вече категорично, че са 20 %, тенденцията за 2 %, но обезпокоително е, че се залага в тази Програма бюджетът за 2016 година да не бъде по-малък от 2014 година, но в намеренията, които се казват и изразходването на средства по Закона за обществените разходи, най-вероятно имате нещо предвид и в ръководството на Министерството на отбраната, че ние ще можем да разчитаме и на такива екстрени ситуации когато се появят и за превъоръжаване, и за модернизация, и аз се надявам, че Министерският съвет когато е подписал тази програма, в това вече е поел и съответните си отговорности. Само акцентирам на това и искрено приветствам наличието на измерителите. Тези 11 измерителя са нещо модерно, важно и отговорно за всички нас.
    Сега, може би като риторично ще разсъждавам по посоката за съвместността. Ние в обществото обсъждаме промените в Закона за отбраната и въоръжените сили, чл. 130, чл. 28 и Преходните и заключителни разпоредби по отношение на съвместното и/или реализиране на охраната на въздушното пространство или за задачата Air policing. В Програмата дали това е изпреварване или подготовка, аз не считам, че това е кой знае какво важно решение, програмата е програма, тя е по-отворен тип документ, тя е концептуален документи и не би следвало да заковаваме и разсъждаваме по отделни думи, но Вие правите една препратка към обществото, че и Военновъздушни сили, и Сухопътните и Флота съвместно, не само самостоятелно, но и съвместно ще решават своите мисии и задачи, което връзвам и с общественото обсъждане на закона. Мисля, че не е лошо когато върви такава дискусия. Надявам се и с медиите да подчертаем това, за да почувстваме какво мисли обществото по тази тема.
    И много силно, за тези, които разбират, звучи загрижеността по отношение на резерва на Българската армия и запаса. Аз си мисля, че в Плана за строителството на Българската армия това вече трябва да се конкретизира много ясно, защото не става дума само за постоянния резерв – 3 000 души е една бригада, който не е попълнен и не се попълва, но много добре се сочи, че българската нация губи тренираност и липса на резерв от подготвени кадри на всички – от войника, до висшия офицер. И това, което се залага в Програмата като модели за набиране на български граждани, подчертавам – модели за набиране на български граждани и на ръководството на министерството, че и на Комисията по отбрана, предстои сериозна работа, за да ги реализираме. Просто ако ги запишем, но това е много силен акцент, според мен, към обществото, че резервът и запасът в Българските въоръжени сили се изчерпа и се изчерпва. И препращам към това, което не се реализира в закона за предучилищно и училищно образование, където някои от нас народните представители искаха да засилим военнотехническата подготовка за екстрени ситуации на младежите при пожари, наводнения, земетресения, масови сбивания, терористични актове, това беше отхвърлено. Споделям го като препращам към тази Програма и към Закона за резерва. Явно, че тук нещата искат по-силно темпо в нашата дейност.
    И може би ще акцентирам и по време на контрола, където господин министър ние с Вас ще дискутираме една тема, но в Програмата добре е отбелязано по изискванията на Закона за обществените поръчки тази опция за Ин Хаус. Само е отбелязана, но ние трябва да насърчим и окуражим ръководството на Министерството на отбраната и народните представители, че тази форма трябва да се използва по-силно, тя е по-работеща и за адаптиране на освободените военнослужещи и във всички случаи за реанимиране на военнопромишления комплекс в представителството на „Терем“.
    Завършвайки, без да кажа лоши думи, много силно е акцентирано на образователната система, но в едно направление – Авиационния факултет, което мисля, че внася известно успокоение в ръководството на ВВС доколкото вървят дискусиите за отделянето на факултета като самостоятелно учебно заведение от висш ранг. Тук се дава препратка за набиране на кадри, тоест какво има на входа на факултета и ще има като пазар за обучение на пилоти, ръководители на въздушно движение, аз приветствам този раздел. Нека другите видове въоръжени сили да не се огорчават от това.
    Завършвайки ще кажа, че в Програмата, за мен, би било добре ако имаше развитие на проблема що е курсант от Националния военен университет и какво пише в Закона за отбраната и въоръжените сили? Това е военнослужещ с особен статут. Но статутът не е развит. И ние губим кандидати и популярност на офицерската професия. Това е срочно задължение, като ще се позова и на факти. Тази година от приети 135 курсанти в Националния университет, конкуренцията е 3 към 1. Статутът трябва да се развие, за да мотивираме хората и приветстваме онова, което е записано, че социалният статус на военнослужещия по отношение на възнагражденията след пенсиониране и напускане на армията не се променя, за да може и уважаемите дами и господа от медиите да не изкривяват понякога информацията, която товари и министъра, и ръководството, и нас самите като народни представители.
    Благодаря за търпението.
    Други изказвания? Заповядайте, господин полковник.

    Владимир Тошев: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги. Господин министър. Уважаеми гости.
    Аз мисля, че с днешното заседание на комисията ние започваме един сериозен дебат по отношение на Програмата 2020 за въоръжените сили.
    Аз слушах внимателно и предния път и сега експозето на господин министъра. Първо, искам лично да изкажа доволство заради това, че сериозно приехте нашите изказвания и нашите тези, които ние през април месец развихме в Комисията то отбрана и аз лично съм изключително доволен, че една голяма част от това, което ние коментирахме заедно с Вас го виждаме отразено в базовия документ.

    Министър Николай Ненчев: По-голямата част.

    Владимир Тошев: Почти всичко. Аз така съвсем конструктивно, не по друг начин, но не видях нещо, което да не е отразено.
    Второ. Като мое лично мнение, без да имам право на това, разбира се, като лична оценка го казвам, господин председателя на комисията направи едно пространно изказване, което според мен постави доста въпроси, които би трябвало да обсъдим по-нататък и на заседание на комисията по разглеждане на Програмата, и в зала при нейното приемане от Народното събрание.
    Аз, господин председател, понеже си гледам часовника внимателно, мисля, че ще създадем прецедент и като заседание на комисията, която ще продължи тази точка, може би на следващо заседание, защото сега едва ли ще имаме възможност да я гласуваме, а и второ, бих си отворил една възможност да продължа своето изказване в следващо заседание на комисията, защото все пак това е един документ, който аз считам, че е изключително важен за развитието на въоръжените сили и на Армията ни в един момент когато тук на Балканите чиято отговорност и на нашата територия е Българската армия, се развиват процеси – и политически, и военни, и социални и може би и исторически, бих казал, в които ние трябва много сериозно да погледнем на този документ, защото все пак, макар и за кратък времеви период от 5 години, той дава едно продължение, една приемственост на документите, които ние от няколко години приемаме по отношение на въоръжените сили. И аз се радвам, че непосредствено след като Народното събрание най-после прие четирите закона за специалните служби, така популярни сред обществото, ние приемаме един изключително важен документ, касаещ нашите въоръжени сили и тяхната численост.
    Моята оценка е много добро отношение и адекватна оценка на състоянието от една страна на въоръжените сили към настоящия момент на базата на този преглед на отбраната, който е направен. И второ, тяхното адаптиране и развитие за тази и за следващите няколко години по отношение на нуждите, които би трябвало да имаме и възможностите, които имаме като състояние на Балканите, Северна Африка и Близкия Изток.
    Важното е, че в комисията го имаме това разбиране, но аз се радвам, че господин министърът и неговият политически и професионален екип най-после започнахме да разбираме, че тогава когато се искат пари за бюджет, те трябва да се доказват тези искания, а не само да казваме: „Ние обещахме на НАТО“, или „Ние сме подписали с НАТО“, сега важното е, че ние го доказваме това нещо. И аз се надявам тези неща, които са заложени в Програмата да бъдат внимателно прочетени не само от членовете на комисията, но и от народните представители, както и от членовете на кабинета, които са заинтересовани в тази връзка.

    Председател Михо Михов: Завършихте, ли господин Тошев?

    Владимир Тошев: Не съм завършил, но ще продължа и ще завърша на следващото заседание. Тепърва започнах.

    Валентин Радев: Няма време.

    Председател Михо Михов: Аз ще Ви дам възможност на другото заседание да продължите.

    Владимир Тошев: Затова казах, че това ще бъде прецедент – продължаващо изказване и продължаващо заседание. Благодаря.

    Председател Михо Михов: Другият път стартираме с Вас, господин полковник Тошев.
    Уважаеми господин министър, с днешното начало на това заседание аз не считам, че ние ще приключим този въпрос и ще продължим обсъжданията на следващо заседание когато се свика и Народното събрание, тъй като в началото споделих, че ние искаме да докажем и да покажем, че този въпрос е важен и ние стартираме и общественото обсъждане.
    В пленарна зала ще засилим дискусията, където надявам се при обсъждането му Вие да присъствате, за да акцентираме върху тези въпроси.
    И така, уважаеми народни представители и представители на медиите, прекъсваме заседанието на тази точка на дебата и го продължаваме след свикване на Народното събрание отново.
    Благодаря Ви.

    Заседанието беше закрито в 11:00 часа.
    Форма за търсене
    Ключова дума