Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
23/02/2016
    1.Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 654-01-12, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 12.02.2016 г. – второ четене
    На 23 февруари 2016 година се проведе извънредно заседание на Комисията по отбрана.
    Заседанието беше открито в 15:30 часа и ръководено от председателя на комисията господин Михо Михов при следния


    Дневен ред:


    1.Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 654-01-12, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 12.02.2016 г. – второ четене

    Гости и докладчици на заседанието бяха:


    Министерство на отбраната:
    -Димитър Кюмюрджиев, заместник-министър
    -Пламен Атанасов, заместник-началник на отбраната
    -Атанас Запрянов, съветник на министъра
    -Даниел Стефанов, директор на дирекция „Връзки с обществеността“

    Министерство на вътрешните работи:
    -Красимир Ципов, заместник-министър
    -Пламен Димитров, началник на отдел „Гранично наблюдение“ към Главна дирекция „Гранична полиция“

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.


    Председател Михо Михов: Уважаеми народни представители. Уважаеми гости от Министерството на отбраната и Министерство на вътрешните работи. Приветствам Ви с добре дошли.
    Откривам заседанието на Комисията по отбрана с единствена точка - Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 654-01-12, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 12.02.2016 година, приет на първо гласуване на 18 февруари 2016 година.
    Който е съгласен от народните представители с така предложения дневен ред на извънредното заседание, моля да гласува. 7 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Няма.
    Дневният ред е приет, пристъпваме към нашата работа.
    Съгласно правилника, следва да подложим на гласуване законопроекта текст по текст, започвайки от наименованието на закона и редакционното коригиране, което беше направено на първо гласуване с допълнението „на Република България“, което беше пропуснато в текста на предложението.
    Закон за изменение и допълнение на Закона за въоръжените сили на Република България. Няма да споделям пред Вас и да чета обнародването му в „Държавен вестник“. Това е наименованието на закона. Който е съгласен с наименованието на закона, моля да гласува. 7 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Няма.
    Параграфите и измененията в Закона за отбраната и въоръжените сили са Ви известни от първото гласуване, само ги припомням, става въпрос за участие в охраната на държавната граница, за акт на Министерския съвет по стартиране на тази дейност и за участие на министъра на отбраната при определяне на правилата за използване на сила.
    Постъпило е предложение от народния представител Велизар Енчев, с което сте запознати. Господин Енчев, добре дошъл. Вие знаете добре какво сте предложили, а това е:
    1.Параграф единствен да стане § 1 и в него, в чл. 57, ал. 3 накрая да се добави „по предложение на началника на отбраната".
    Постъпили са и други две предложения от народните представители Светослав Белемезов и Лъчезар Никифоров, които също са тук:
    Първо, В чл. 57, в новата ал. 2 в края на текста се поставя запетая и се добавят думите „ , координирани от главния секретар на MBР“.
    2. В чл.57, в новата ал.3 в края на изречението се поставя запетая и се добавят думите „ , по предложение на началника на отбраната".
    Което прави впечатление, че между двете групи има идентично предложение.
    Преди да пристъпим към обсъждане на предложените текстове, моля за становища от Министерството на отбраната и Министерство на вътрешните работи. Заповядайте, господин заместник-министър Кюмюрджиев.

    Димитър Кюмюрджиев: Благодаря Ви, господин председател. Министерството на отбраната се запозна с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, сигнатура 654-01-12, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 12.02.2016 година, приет на първо четене на 18.02.2016 година, както и с предложенията на народния представител Велизар Енчев за допълнение на чл. 130, ал. 3 в него.
    С предлагания законопроект като изрична задача на въоръжените сили в мирно време се възлага участие в охраната на държавната граница. Към предложението се излагат мотиви, че това се налага в следствие от засиления миграционен натиск по държавната граница на страната.
    В тази връзка е необходимо да уточним, че понастоящем разпоредбата на т. 2 на чл. 57 съдържа задача на въоръжените сили за участие в охраната на стратегически обекти и на обекти и системи на критичната инфраструктура каквато е охраната на държавната граница по смисъла на т. 8, подточка 1 и 2 от приложение № 1 към чл. 1, ал. 1 на ПМС 181 от 2009 година за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност.
    Това обаче не е основната и присъща задача на въоръжените сили в мирно време. Изпълнението й винаги е свързано с подпомагане на друг компетентен държавен орган, в случая Министерството на вътрешните работи. ангажираме следното становище по предложенията:
    С новата ал. 2 на чл. 57 от закона се предвижда Министерският съвет да възлага изпълнение на задачите на въоръжените сили, в това число и финансовото и ресурсното осигуряване на участието им. Считаме, че нормата е в пълно съответствие с правомощията на Министерски съвет на основание чл. 105, ал. 2 от Конституцията на Република България относно отговорността му за осигуряване на обществения ред, националната сигурност и осъществяване на общо ръководство на въоръжените сили.
    Предвид на гореизложеното Министерството на отбраната подкрепя внесения законопроект от вносителя.
    По отношение на предложенията на народния представител Велизар Енчев за допълнение на чл. 57 и чл. 120, ал. 3 от закона, във връзка с внесения законопроект се ангажираме със следното становище:
    Считаме за удачно направеното от народния представител допълнение в предлаганата нова ал. 3 на чл. 57 чрез която се уточнява, че министърът на отбраната определя правилата за използване на сила при изпълнение на задачите по ал. 1 въз основа на предложение на началника на отбраната.
    Предложението е в съответствие с нормата на чл. 84 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България по силата, на която началникът на отбраната подпомага министъра на отбраната при използване на въоръжените сили. Това е подходът, използван и при уредбата на специфичните хипотези на използване на оръжие и бойни средства от военнослужещите на основание чл. 28, ал. 1 и ал. 2 от закона. По този начин ще се гарантира военната експертиза при изготвяне съдържанието на правилата и тяхната държавна санкция от страна на органа на изпълнителната власт.
    По отношение на допълнението на чл. 130, ал. 3 от закона, което прави народният представител обаче, поставя охраната на държавната граница като основна задача на въоръжените сили. Основните задачи и функции на въоръжените сили са общо формулирани в чл. 9, ал. 1 от Конституцията на Република България – защита на териториалната цялост, гарантиране на суверенитета, сигурността и независимостта на страната. В тази връзка предназначението на въоръжените сили за изпълнение на конституционните им функции е регламентирано в чл. 48 и чл. 51 от Закона за отбраната и въоръжените сили, според което въоръжените сили са създадени от държавата военни и специализирани формирования и техни обединения, подчинени на специфична организация и ред за функциониране, които притежават и прилагат военни и специални средства за действие за осигуряване на целите на отбраната на страната.
    Военните формирования от въоръжените сили се комплектоват с личен състав, оръжие, бойна техника, оборудване и имущества, средства за командване и управление на операциите в бойни условия, осигуряващи изпълнение на задачите по отбраната на страната и изпълнение на операции и мисии извън територията на страната.
    Тези две разпоредби показват, че основното предназначение на въоръжените сили е да противодействат на заплахи и нападения от военен характер. Миграционният натиск на държавната ни граница обаче не е такава заплаха. Възлагането на основна задача за охрана при условие, че не са налице заплахи от военен характер, би значило, че Република България необосновано се готви за военни действия.
    Предвид изложеното, Министерството на отбраната не подкрепя предложението за допълване чл. 130, ал. 3, но подкрепя ангажирането на началника на отбраната в изготвянето на правилата за използване на сила от въоръжените сили.
    Господин председател, това е становището.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви за становището. Господин генерал-майор, имате ли Вие нещо да допълните?

    Пламен Атанасов: Не, нямам.

    Председател Михо Михов: Господин заместник-министър на вътрешните работи, заповядайте.

    Красимир Ципов: Благодаря ви, господин председател. Уважаеми господин председател. Уважаеми народни представители.
    Министерството на вътрешните работи представи своето писмено становище на вниманието на уважаемите членове на комисията.
    По отношение на предложението по параграф единствен за изменението на чл. 57, ал. 3 не можем да вземе отношение, предложението направено от господин Енчев и от господата Никифоров и Белемезов, но бих искал да взема отношение по предложението за допълнение на ал. 2 на чл. 57, която гласи, че изпълнението по задачите на ал. 1 се възлага на въоръжените сили с акт на Министерски съвет, с който се определя финансовото и ресурсното осигуряване на участието им.
    Уважаемите народни представители предлагат накрая да се добави „и координирани от главния секретар“. Смятам, че това не е целесъобразно. Ако говорим за координация е хубаво с отделно изречение да се допълни този текст и да кажем, че изпълнението на задачите, тоест координацията на изпълнението на задачите се възлага на главния секретар на Министерството на вътрешните работи и на началника на отбраната.
    Това, разбира се е въпрос на Ваша преценка. По отношение на предложението за чл. 130 от народния представител Велизар Енчев …

    Председател Михо Михов: Ние не стихнахме до там. Има още малко до него.
    Благодаря Ви, господин заместник-министър. От уважение към униформата, господин комисар, нещо да добавите?

    Пламен Димитров: Не, няма какво да добавя.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви. Има ли изказвания от народните представители, бележки? Заповядайте.

    Кънчо Филипов: Благодаря, господин председател. Аз подкрепям предложението на господин Енчев, но по същество – по предложение на началника на отбраната. Не знам как ще го гласуваме, защото е вързано с промяна на параграф единствен. Тоест, аз подкрепям да бъде параграф единствен, а не § 1. И подкрепям предложението да бъде по предложение на началника на отбраната. Трябва да видим редакционно как ще го гласуваме.
    И още едно предложение. По предложение на колегите Белемезов и Никифоров предлагам отделно да гласуваме по първа и по втора точка, тъй като лично аз ще подкрепя втора, а не първа.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви. Съобразяваме се с това предложение и по техниката на гласуване. Други народни представители? Няма. След като няма, пристъпваме по отделно да гласуваме предложенията, първо на народния представител Велизар Енчев, което Ви е известно – параграф единствен да стане § 1 и в него чл. 57, ал. 3 накрая да се добави „по предложение на началника на отбраната“.
    Който е „за“ това предложение, моля да гласува. 7 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Няма.
    Пристъпваме към гласуване на предложенията по отделно на Светослав Белемезов и Лъчезар Никифоров, народни представители. Първото, подлагам на гласуване в чл. 57, в новата ал. 2 в края на текста се поставя запетая и се добавят думите „координирано от главния секретар на МВР“.
    Който е „за“ това предложение, моля да гласува. Няма „за“. „Против“? 6 – „против“. „Въздържали се“? 1 – „въздържал се“. Не се приема.
    Второто предложение на същите народни представители, в чл. 57, в новата ал. 3 в края на изречението се поставя запетая и се добавят думите „по предложение на началника на отбраната“. Ние го приехме, но трябва да го гласуваме.
    Който е „за“ това предложение на двамата народни представители, моля да гласува. 7 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Няма.
    Гласуваме текста по вносител, който напомних в началото на нашето заседание в трите предложения. Който е съгласен текстът по вносител да бъде приет на второ гласуване в комисията, заедно с добавката, моля да гласува. 7 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Също няма. Комисията приема текста на вносителя с добавката „по предложение на началника на отбраната“.
    Искам да споделя пред Вас и за юридическата техника. Параграф единствен приет и правя уточнение, че в зависимост от гласуването на предложенията по чл. 130 по-нататък същият може да стане и § 1.
    Постъпило е предложение от народния представител Велизар Енчев, с което сте запознати. Напомням го. Да се създаде § 2
    2.Да се създаде § 2:
    „§ 2. В чл. 130, ал. 5 накрая се добавя „с участието на Въоръжените сили".
    Искам да споделя и да направя една справка, че текста на чл. 130, ал. 5 от Закона за отбраната и въоръжените сили е: „Охраната на държавната граница на Република България се осъществява от съответните структури на Министерството на вътрешните работи, във връзка и с това предложение на народния представител.
    Преди да пристъпим към обсъждане от народните представители гласуване, давам думата на представители те на Министерството на отбраната и на вътрешните работи. Вече бяхте започнали по 130 да говорите, заповядайте. Вие го споделихте в предишното си изказване, но сега му е времето. А пък Министерството на вътрешните работи бяха прекъснати и не изложиха своето становище.
    Господин заместник-министър Кюмюрджиев, имате ли нещо да добавите?

    Димитър Кюмюрджиев: Нямам, господин председател. Аз изразих нашето становище. Ние не подкрепяме направеното предложение от народния представител за изменение на чл. 130, ал. 3 от съществуващия закон. Благодаря Ви.

    Председател Михо Михов: Разбрах. Господин генерал-майор? Нямате. Господин заместник-министър Ципов, заповядайте.

    Красимир Ципов: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми народни представители.
    Министерство на вътрешните работи също не счита, че е целесъобразно да се променя разпоредбата на чл. 130, ал. 3 така както е предложил народният представител Велизар Енчев.
    Благодаря Ви.

    Председател Михо Михов: Разбрах. Господин комисар? Нямате. Двете отговорни министерства не подкрепят това предложение. От народните представители изказвания? Няма.
    Тогава подлагам на гласуване предложението на народния представител Велизар Енчев, което Ви зачетох. Който е „за“ това предложение, моля да гласува. Няма „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? 7 – „въздържали се“. Предложението не е прието.
    Постъпили са предложения от народните представители Светослав Белемезов и Лъчезар Никифоров, с които сте запознати, но ще ги зачета отново.
    Първо: В преходни и заключителни разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1.В чл. 39, ал. 3 от Закон за министерството на вътрешните работи след основния текст се добавя второ изречение със следното съдържание:
    „Дейностите могат да се извършват във взаимодействие с въоръжените сили и други органи по решение на Министерския съвет."
    2.В чл. 39, ал. 3, т. 3 от Закон за министерството на вътрешните работи думите „както и взаимодействието между службите за граничен контрол в Република България." се заличават.
    3.В чл. 39, ал. 3, от Закон за министерството на вътрешните работи се създава нова т. 4 със следния текст:
    „4.взаимодействието между службите за граничен контрол, както и това с въоръжените сили в Република България при съвместната им дейност по охрана на държавната граница."
    Считам, че тук основно тези предложения касаят Закона за Министерството на вътрешните работи.
    Господин заместник-министър, имате ли становище по тези предложения на народните представители?

    Красимир Ципов: Благодаря Ви, господин председател. Представили сме си нашето писмено становище, ще бъда съвсем кратък. Смятаме за нецелесъобразно да изменяме тези текстове в Закона за Министерството на вътрешните работи като аргументът ни е, че това е специалният закон, който следва да уреди дейностите извършвани за граничен контрол, в конкретния случай това е Главна дирекция „Гранична полиция“ на Министерството на вътрешните работи.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин заместник-министър. Някой друг има ли становища от народните представители? Заповядайте, господин заместник-министър.

    Димитър Кюмюрджиев: Господин председател, бих искал да изложа становище на Министерството на отбраната. Не подкрепяме принципно предложенията по § 2, т. 1 за допълнение на чл. 39, ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи.
    Дейностите за изпълнение, за които е създадена главната дирекция „Гранична полиция“ като специализирана структура на МВР са императивно определени в чл. 6, т. 1.3. и т. 6.9. от Закона за Министерството на вътрешните работи.
    Видно от тези законови текстове е, че евентуалното възлагане на дейностите на въоръжените сили по предлагания от вносителите начин ще представлява възлагане на задачи от вътрешно-политически характер, което съгласно чл. 52, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили е недопустимо. Такова възлагане е в противоречие с основното предназначение на въоръжените сили и е регламентирано в чл. 48 о чл. 51 на закона да противодействат на заплахи и нападения от военен характер.
    И бих казал, че по отношение на чл. 39, ал. 4 също не подкрепяме предложението, което е посочено - § 2, т. 2, защото уредбата за взаимодействието между въоръжените сили и органите на МВР да става с акт на Министерски съвет с мотива по т. 1 от настоящото становище, а именно наличието на подзаконов нормативен акт, съвместна инструкция на двамата министри.

    Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин заместник-министър. Други изказвания и предложения? Заповядайте, господин Филипов.

    Кънчо Филипов: Благодаря, господин председател. Тъй като част от колегите – господин Никифоров е тук, аз му предлагам в зала да го изтеглят това предложение, за да не се разводняваме когато го гласуваме на второ четене. Още повече, че те казват, че е необходима редакция ако се подкрепи предложението им. Ако могат да го оттеглят, за да мине по-бързо в залата.

    Председател Михо Михов: Така е. Юристите ни подсказват, че може и тук да се оттегли. Ако трябва да размишлявате и съгласувате с централите, решете Вие. Благодаря за предложението.
    Други изказвания? От вносителите има ли желаещи? Господин Никифоров, в зала ли ще го оттеглите?

    Лъчезар Никифоров: В зала, трябва да се консултирам с колегата Белемезов. Не съм говорил с него по въпроса.

    Председател Михо Михов: Добре, разбирам Ви. Заповядайте, господин заместник-председател.

    Валентин Радев: От името на вносителите и от нас депутатите няколко думи. Разбира се, ние мълчаливо изчакахме становища и на двете министерства, които бяха много подробни. Преди това ги познавахме, както и всички, които са в залата в момента, така че само добавям нашето становище. Съгласни сме с тези предложения до тук и изцяло подкрепяме становищата на двете министерства. Благодаря.

    Председател Михо Михов: Благодаря, господин заместник-председател. Други изказвания? Няма.
    Подлагам анблок четирите предложения на двамата народни представители за гласуване. Който е „за“ приемането на четирите предложения в преходните и заключителни разпоредби, моля да гласува. Няма. „Против“? Няма. „Въздържали се“? 7 – „въздържали се“. Не се приема предложението.
    Уважаеми народни представители. Благодаря Ви за активната работа. С това на второ гласуване Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили е приет. Предлагаме го за дневен ред в зала, най-вероятно в четвъртък.
    Закривам заседанието.

    Заседанието беше закрито в 16:05 часа.
    Форма за търсене
    Ключова дума