1.Обобщен доклад за проведени обществени поръчки и финансови резултати във ВМА за 2015 г. (докладва – генерал-майор професор Петров)
2.Разглеждане на първо гласуване на Законопроект за допълнение на наказателния кодекс, № 054-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25.03.2016 г.
3.Разни.
На 7 април 2016 година се проведе извънредно заседание на Комисията по отбрана.
Заседанието беше открито в 14:40 часа и ръководено от председателя на комисията господин Михо Михов при следния
Дневен ред:
1.Обобщен доклад за проведени обществени поръчки и финансови резултати във ВМА за 2015 г. (докладва – генерал-майор професор Петров)
2.Разглеждане на първо гласуване на Законопроект за допълнение на наказателния кодекс, № 054-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25.03.2016 г.
3.Разни.
Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.
Председател Михо Михов: Уважаеми господа народни представители. Уважаеми дами и господа. Позволете ми в началото да приветствам с добре дошъл началникът на Военномедицинската академия професор генерал-майор Петров. От Ваше име да го поздравя и с днешния професионален празник 7 април, да пожелая на неговото ръководство много здраве, победи в тежката борба, която водят и по науката медицина и по финансовите проблеми, които наследи професорът във Военномедицинска академия. И лично на него, да му пожелаем здраве и щастие в неговата фамилия. Добре дошли, господин професор.
Предлагам днешното 42-ро заседание на Комисията по отбрана да премине в следният дневен ред: Първо – Обобщен доклад за проведени обществени поръчки и финансови резултати във Военномедицинска академия за 2015 година. Естествено, с изводите ще ни запознае генерал-майор Петров. Втора точка - Разглеждане на първо гласуване на Законопроект за допълнение на наказателния кодекс, № 054-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25.03.2016 г. И трета точка – Разни.
Има ли други предложения за дневния ред? Няма. Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. Всички. „Против“ и „въздържали се“ – няма. Пристъпваме към първата точка.
Уважаеми господин генерал, заповядайте.
1.Обобщен доклад за проведени обществени поръчки и финансови резултати във ВМА за 2015 г.
Николай Петров: Уважаеми господин председател. Уважаеми господа народни представители.
В рамките на няколко минути ще представя на Вашето внимание резултатите от нашия доклад за проведените обществени поръчки и сключени договори в периода 2015-2016 година.
Във връзка с указанията на министър-председателя, които третираха обществените поръчки със значим финансов размер, ние направихме нашия доклад, който изпратихме по надлежния ред до Вас, господин председател и Вие трябва да разполагате с него.
За какво става въпрос? Всички, предполагам знаете, че ние приключихме 2015 година с по-висок обем дейност и с 20 милиона по-малък разход. Имахме няколко финансови лоста, с които успяхме да намалим значително задълженията, които имахме – както лихви, така и главници и приключихме 2015 година с някъде около 35 милиона дълг.
Това, което ще представя сега пред Вас касае обществените поръчки и сключените договори, които гарантират разходната част на Военномедицинска академия за настоящата година. В този доклад коректно са изписани номерата на договорите, датите откогато са подписвани и постигнатия финансов резултат. В графичен вид са направени, за да има повече прегледност. Няма да влизам в пълните детайли, но ще спомена само, че по отношение на медикаменти и консумативи ние тази година ще намалим разходите с 6 300 000 лева, при храненето с 3 милиона лева, при охраната с 1 милион лева, абонамента за поддръжка на различни видове техники – 3 милиона лева, материали и логистика с 1 200 000, за пране и химическо чистене – 1 200 000 и някои други дейности, които са по-малко.
Бих искал да подчертая, господин председател, уважаеми господа народни представители, че тук не се касае за промяна на услугата от една фирма в друга. Тук се касае за нови икономически отношения и постигнат финансов резултат. На много от тези места и в много от тези договори както старият договор, така и новият договор са с една и съща фирма. Това касае най-вече логистиката – асансьори, отпадъци. Ще дам за пример, че във връзка с появата на доставчици на електроенергия, различни частни и държавни компании постигнаха цени от порядъка на 10-20 % по-ниски цени, а нашето намаление е 40 %, господин председател.
Като краен резултат и с това завършвам, на база на тези подписани договори, които са константа, от това не може да се мърда, ние тази година ще имаме 20 400 000 лева по-малко разходи. Държа да отбележа, че болницата работи с доста по-голям капацитет и при средна заетост на софийските болници около 500 легла, от Нова година ние работим на 700 легла постоянна заетост, което налага и в това отношение имаме коректност от Здравната каса, ние всеки месец получаваме допълнително по около 500 000 лева повече бюджет, за да си вършим работата.
С това завърших. Благодаря за вниманието.
Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин професор. Радвам се, че уважихте нашето предложение да бъдем кратки и ясни. Сеща ще позволите ако има въпроси от народните представители към Вас ди са продължим разговора.
Николай Петров: Разбира се.
Председател Михо Михов: Уважаеми господа, имате думата за въпроси, корекции или препоръки. Това е нашата болница. Заповядайте, господин заместник-председател.
Валентин Радев: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги. Уважаеми господин генерал.
Аз съм впечатлен от резултатите, като всички, предполагам, които са били запознати с предишното състояние и Ви поздравявам за това, което правите във финансовата част. Другата очевидно там винаги се е справяла Военномедицинска академия. Но искам да Ви питам, въпреки че нека преди това кажа още едно изречение. Особено след последните неща, които се случиха – терористични актове и във Франция и в Брюксел и тази обстановка нараства, както казваме военните, Военномедицинска академия ще става все по-актуална, като медицинско заведение. Но често се шегувахме, че там се лекуват 12-13-15-18 % военнослужещи, а всички останали са цивилни. Какъв е процентът сега, ако знаете на лекуването на военнослужещи, отново казвам, съзнавайки, че важността на военната част, която държи и заради това се казва Военномедицинска академия, актуалността й ще нараства. Любопитно ми е, специално на мен, променя ли се този процент?
Николай Петров: Процентът не се променя, господин Радев. Дори ние тази сутрин направихме откриване, официално на втората база на санаториума в Банкя и там се запознах детайлно с резултатите. Прави впечатление, че най-големият контингент са бивши служители на Министерство на отбраната и членовете на техните семейства. На второ място са настоящите служители, военни и цивилни в Министерство на отбраната и членове на техните семейства и чак тогава идват цивилните. Това касае санаториумите основно. Но в болниците за активно лечение, истинските военни болници, наистина Вие сте прав, процентът на така наречения контингент се движи между 8 и 12 %.
А във връзка с нарастващата обстановка в този смисъл, ние се мъчим да си поддържаме готовността и да си вършим работата. Миналата седмица имахме занятия и то в реална обстановка, с часовник, със следене на алгоритъм на Военномедицинския отряд за бързо реагиране, дори летя и транспортен самолет с екипите. Тази седмица, която предстои отново планираме такова учение, защото натренироваността не коства повече кадри и повече средства.
Валентин Радев: Едно изречение, господин председател още. Да, допусках, че горе-долу се запазва. Много ми хареса това, което казахте за бившите военнослужещи. Очевидно и аз съм бил млад офицер. Като си млад офицер, просто аз не познавах никого от Военна болница, и по-хубаво, че не я знаех, но и не само аз, никой не знаеше, че има Военномедицинска академия в този смисъл. С възрастта човек започва да ходи по-често там, така че се радвам да го чуя от Вас и винаги този въпрос е стоял и ни е поставен и на нас – достъпът, говоря за бивши военнослужещи, които са в следпенсионна възраст, говоря за военните, но все още условно здрави или не дотам преглеждани. Така, че се радвам да го чуя лично от Вас, че в това отношение продължава да ги приемате и да се отнасяте добре към тях, защото те са повечето отвън – бившите военни, отколкото действащите в момента. Знаете го. Благодаря Ви.
Председател Михо Михов: Благодаря. Други? Заповядайте, господин заместник-председател.
Янко Янков: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин генерал. Уважаеми колеги.
Според мен ние трябва да обърнем внимание на две неща. Едното е, че имаме ефективно намаление, сериозно намаление на разходите за Военномедицинска академия. Обикновено в такива случаи логичният въпрос, който следва е как това се отразява на качеството на здравеопазването. Има категорични доказателства, че качеството на здравеопазването във Военномедицинска академия не само не е намаляло, дори се повишава и се поемат допълнителни функции и ангажименти свързани с нарастващата обстановка от тероризма, което е добре. И освен това, сега разбрахме, че по отношение на капацитета Военномедицинска академия увеличава капацитета си. Значи, от една страна имаме сериозно намаляване на разходите, от друга страна това по никакъв начин не влияе на качеството на здравеопазването, това което хората, които търсят това здравеопазване във Военномедицинска академия най-много разчитат.
Господин генерал, на нас такъв човек ни трябва за националното здравеопазване. И това, между другото трябва да послужи за пример, защото това е изключително сериозен проблем за националното здравеопазване в България в момента. Поздравление за това, което сте постигнали през тази една година. С пожелание този успех да се развива във времето и да мултиплицира. Военномедицинска академия ще става все по-сериозен фактор в здравеопазването не само в България, но и в системата на участие на България в НАТО, защото в крайна сметка ние сме бариера за всичко това, което се очаква като заплаха и по отношение на биотероризма. Очакваме въпреки, че има затишие сега, много сериозно нарастване на бежанския поток и това, което на заседанието и на мероприятието, което реализирахме и за което също Ви благодарим. Ние го коментирахме подробно, няма смисъл сега да го коментираме. Очакваме при нужда Вашите изисквания към комисията от гледна точка на нормативната база, от гледна точка на актуализация на финансови ресурси и всичко, което е необходимо, за да може ефективно да се изпълнява тази дейност.
Не знам дали, но понеже в граничните райони лекарите от системата на Министерството на здравеопазването не са съвсем подготвени в тази посока, дали не трябва да се въведе и някаква образователна компонента по линия на Военномедицинска академия за някои стратегически места, които първи ще се сблъскат, защото не навсякъде по всяко време може да има Ваши представители. Това си го мисля ад хок сега в процеса на разговора. И това би било, според мен нещо, което също да допълни общата система на борбата с тероризма.
Още веднъж поздравления, пожелания за успех. И дано, господин Радев на нас да не ни се налага по здравословни причини да ползваме академията.
Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин заместник-председател. Господин генерал.
Николай Петров: Ако позволите една последна дума, господин председател? Благодаря Ви. Приемам го като жест на внимание за това, което се случва в системата на Военномедицинска академия и бих искал да разчитаме на всички Вас за разбиране, съдействие и помощ при технологичното обновяване. Защото техниката остаря значително много. Капацитетът ни в този смисъл започва да страда. Доколкото знам има програми по линия на Министерство на отбраната, по линия на Министерството на финансите. Ние с някой от Вас в лично качество сме коментирали тези въпроси, добре е да знаете, че първият и най-старият ядрено-магнитен резонанс е при нас. Преди няколко седмици излязоха от строй и двата скенера, първо старият, после новият, а като проверих се оказа, че новият е от 2004 година. Така, че ще разчитам изключително много на Вашата помощ, подкрепа като гарантирам от моя страна тотална прозрачност, коректност при реализирането на тези разходи. Благодаря Ви.
Председател Михо Михов: Благодаря, господин професор. Заповядайте, господин Зафиров.
Атанас Зафиров: Благодаря, господин председател. Господин генерал, като се присъединявам към казаното от колегите и към техните оценки, имам един конкретен въпрос към Вас за една практика, не знам доколко сте запознат с нея, но ако не сте, бих искал да Ви информирам, тя е свързана с един мой въпрос, отправен преди няколко месеца към министъра на отбраната, който за съжаление не получих удовлетворителен отговор. А именно, става въпрос за така наречените медицински изделия, които се доплащат от клиента. Сега там процедурата доколкото знам е когато клиничната пътека не поема цялата стойност се доплаща от Здравната каса, а ако има разлика тя се доплаща от пациента. Само, че се оказва, че обичайна практика, предполагам въведена от ръководството преди Вас, на тези доставчици да не се плаща за големи периоди от време и след това, за да им се плати на тях е било поставено условие да намалят още, допълнителни отстъпки на цената на тези изделия. Тъй като те сами по себе си те явно са достатъчно скъпи, говорим тук за стави и редица други неща, не съм специалист по темата, те явно охотно се съгласяват да направят допълнителна отстъпка само и само да си вземат парите. Има такава практика, разговарял съм с такива доставчици.
Моят конкретен въпрос е какво се случва с тази разлика, която вече е доплатена от клиента? И защо не е създаден механизъм когато се направи допълнителна отстъпка на тези изделия тези пари да се върнат в клиента? Аз знам, че академията не може да реализира печалба от тези неща, тоест далеч съм от мисълта да смятам, че отиват в академията, някъде сигурно отиват, може би в министерството или по някаква особена сметка, но със сигурност не се връщат при клиента. Предполагам, че тази практика е преустановена, но ако може да ми кажете нещо повече по този въпрос. Благодаря Ви.
Председател Михо Михов: Заповядайте.
Николай Петров: Вие сте абсолютно прав, това беше действителна практика. Във връзка с огромните задължения в началото въведохме режим там където постигнем отстъпка, там плащаме. И говорим само за главници, защото ставаше дума и за лихви. Като говорим за медицински изделия, има изделия, които се реимбурсират тотално от НЗОК, има изделия, които се доплащат от пациента.
Когато казахте от ставите, те се плащат от касата на цена 1 080 лева, а горницата от цената я доплаща пациентът. Вашият въпрос е изключително резонен, защо когато им искаме отстъпка, тази отстъпка не отива в пациента. Но това касае минал период за минали дългове. И когато сумата е огромна ние не можем да я платим. Вие трябва да разберете, че когато ние със 100 лева, плащайки успеем да икономисаме 20, тези 20 лева отиват на друго място, за да платим още дълг. И в този ред на мисли нещата там са пределно чисти. Друг е въпросът, че когато излезе справката, месечната за консумираните, примерно става, прави впечатление, че има шест доставчика на стави и от 40 сложени стави, 39 са на една фирма – най-скъпата. Нали ме разбирате за какво говоря? След като са най-скъпите, те ще имат резона да направят резона в името на академията.
Председател Михо Михов: Реплика имате ли? Заповядайте.
Атанас Зафиров: Аз затова с това започнах. Те с охота я правят, защото явно те са си сложили достатъчна надценка. Въпросът е, че този казус е морален, че една част е платена от пациента. Да разбирам ли, че е прекратено с тази практика и пациентите вече няма да доплащат изкуствени надценки? Това ми е въпросът.
Николай Петров: Не, те ще продължат да ги плащат надценките, защото такъв е регламентът. Защото ако една българска струва 1 080 лева и касата я плаща тотално, пациентът му се слага става за 5 000 и горницата я плаща пациентът.
Атанас Зафиров: Да, но въпросът е тези 5 000 са 5 000, а не са 10 000, от които после той отстъпва 5 000 е пак е доволен. Разбирате ли, това имам предвид. Вече е ясно. Удовлетворен съм от отговора. Благодаря.
Председател Михо Михов: Благодаря Ви, господин Зафиров. Господин Корман Исмаилов.
Корман Исмаилов: Благодаря, господин председател. Да, факт е въобще новата философия, нвото ефективно управление, което сте наложили, то даде своите резултати и това е пътя, това трябва да е тенденцията. Моят въпрос е свързан с това как управлявате натрупаните, старите задължения от предишните периоди, защото пък това е свързано с въпроса, който повдигнахте за модернизацията и обновяването на техниката?
Николай Петров: Със споразумения, господин Исмаилов. На първо място умоляваме фирмите и над 90 % от случаите те се съгласяват да се откажат лихви. На второ място ние признаваме този дълг, дори понякога и с изтекла давност, защото той е факт, не може да се излезе от това. И ако постигнем и някаква отстъпка, правим разсрочване и започваме да плащаме всеки месец. Тези, с които сме се споразумели никога не сме си нарушили споразумението. И трябва да настъпи някакво чрезвичайно събитие, за да не можем да го направим. И по малко си изплащаме дълговете.
Корман Исмаилов: Тоест, сами ще успеете във времето по тази политика да изплатите или ще трябва да търсите и други източници?
Николай Петров: То може би сам човек може да преплува и Черно море, но не това е занятието според мен. Благодаря Ви, между другото за този въпрос, защото когато главницата беше 102 милиона в края на 2014 година при лихви 1 200 000 на месец аз не си представям коя фирма или предприятие би издържало на 1 200 000 лева на месец лихви. И тогава аз съм изключително благодарен, че се намеси и държавата, финансовият министър, премиерът и разрешиха цесия през Банката за развитие та по този начин махнахме лихвите, банката им плати с 15 % по-малко, останалите 15 ще имат да ги вземат, но си взеха парите хората веднага, защото те ги чакаха с години.
Председател Михо Михов: Благодаря Ви. Други народни представители имат ли желание за въпроси? Няма. Позволете и на мен един коментар.
Първо, благодаря Ви господин професор за това, че по такъв работен начин отбелязваме празника на медицинските кадри. Искам също да Ви приканя извън конкретната тема, която разгледахме с Вас да контактувате с нас и по повод на законови промени, законодателни инициативи, тъй като е известно на почти всички народни представители, че в предлаганите нови промени в Закона за отбраната и въоръжените сили има неща, които касаят лекарите и като цяло Военномедицинска академия с нейните мисии зад граница.
Аз тук искам да споделя пред народните представители, че Министерството на отбраната държи мисиите да бъдат с продължителност 12 месеца, но това не подхожда на лекарите, които държат да останат на 6-месечен период. И в този смисъл да контактуваме, за да си бъдем взаимно полезни.
Ние се гордеем за това, че Военномедицинска академия освен развитие на медицинската наука, обучение, тя и обучава. Тя обучава специализанти, затова е и академия. Най-вероятно в порядък на законови промени ще вървим за в бъдеще и към една самостоятелност на висше училище, за което народните представители ще се готвим да Ви подпомогнем. Аз след малко ще завърша, Вие ако по моя коментар имате нещо, ще Ви бъда благодарен да подчертаете, но днес открихте по повод празника и обновената сграда на санаториума в Банкя. Миналия ден, както споделихте, във Военна болница във Варна – нова апаратура.
Ние като Комисия по отбрана считаме, че четирите болници, които са на Ваше подчинение, военните болници в Плевен, Пловдив, Сливен и Варна на този етап трябва да се развиват и също да вървят с експертизата си напред както центъра в София – Военномедицинска академия. Друг е въпросът за санаториумите, които останаха три на Ваше подчинение, но разбирам, че нещата във финансов план не са цветущи в Поморие. Така или иначе това, което Вие прецените и когато трябва, нека комисията да бъде наясно, за да приемаме и по-правилните решения, които касаят Българската армия и въоръжените сили като цяло.
Аз винаги съм приемал с гордост и факта, че Военномедицинска академия излъчи двама министри на здравеопазването, което също е едно признание и Ви благодаря. Това е моя коментар. Благодаря за отбелязания по този начин празник. Ако имате нещо по моите думи, заповядайте.
Николай Петров: Благодаря Ви за вниманието към Военномедицинска академия. Ще предам Вашите поздрави на моите колеги. Благодаря Ви.
Председател Михо Михов: Господа народни представители, с Разпореждане на председателя на Народното събрание № 650-01-95 от 25 март 2016 година на основание чл. 8, ал. 1, т. 1 и чл. 74, ал. 1 и 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание ни е разпоредено:
Разпределям Законопроект за допълване на Наказателния кодекс, № 654-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25 март 2016 година на следните постоянни комисии:
Водеща комисия е Комисията по правните въпроси, комисии – Комисията по отбрана и Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Председател на Народното събрание – Цецка Цачева.
Това е втората точка от днешния наш дневен ред. Аз предлагам също да бъдем оперативни и предлагам заместник-председателят на комисията като вносител да сведе мотивите след което ще имаме разискване и гласуване. Заповядайте, господин заместник-председател.
2.Разглеждане на първо гласуване на Законопроект за допълнение на наказателния кодекс, № 054-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25.03.2016 г.
Валентин Радев: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги. Пред Вас на мен ще ми бъде много по-удобно да бъда по-кратък в изложението. Тези мотиви всички сте ги получили, видели сте ги. Само искам да припомня, че със Закона за касетъчните боеприпаси ние направихме така, че въведохме в действие една конвенция за касетъчните боеприпаси, основно и на противопехотните мини, но там направихме така, че законодателството, според нас, трябваше да бъде засилено, наказанията трябваше да бъдат по-големи в Наказателния кодекс. Юристите обаче ни казаха, само припомням фактите, че не може и не е удобно със Закона за касетъчните боеприпаси да променяме Наказателния кодекс и го извадиха. В три члена имаше поправки с по-големи наказания, аз някои ще ги спомена, и се наложи сега, когато има няколко предложения за помени в Наказателния кодекс да направим и този Закон за допълнение само на Наказателния кодекс.
И те са в три члена. Само ще си позволя да Ви кажа, защото аз ги видях подробно, надали някой ще си направи труда, а и няма нужда, те юристите вчера е минало в комисията, те да го гледат и те да го решават това, но всъщност в единия от членовете – 337, примерно годините в момента, за който произвежда, преработва, видоизменя, ремонтира и така нататък касетъчни боеприпаси, наказанието е от една до шест години. Ние предлагаме от две до осем години да е. На следващо наказание от две до осем, тук се предлага от три до десет. Тоест, година-две по-големи наказания. Има логика в това, надали трябва да Ви агитирам Вас, но касетъчните боеприпаси у нас първо не са много, след това трябва да ги унищожим. На второ място са много опасни. Специалистите в областта на касетъчните боеприпаси са много малко, те са капсоловани боеприпаси и поради това и опасността от тях решават МВР, основно те го предложиха, Министерство на отбраната ги подкрепи, и аз като вносител с колегите, да увеличим наказанието. Това е за тези промени в тези три члена на Наказателния кодекс.
Накрая обаче има още едно предложение в този Закон за допълнение на Наказателния кодекс, да отменим ал. 6 на чл. 13 от Закона за оръжията, взривните вещества, боеприпасите и пиротехническите изделия. Там и аз го изчетох от трибуната, въпреки че на нашето заседание след това видях стенограмата сме казали, че трябва да се промени изречението в тази алинея, ще прочета точно, но това не е станало и дори и аз не съм го видял и го изчитам от трибуната за какво става дума и Ви го прочитам.
Тази ал. 6, нова алинея, която е добавена в чл. 13 на този закон казва така: „Лицата получили разрешение за производство, могат да извършват утилизация само на произведените от тях огнестрелно оръжие и боеприпаси“. Тук трябваше да има някакво допълнение между тези думички, те не са го направили и отново казвам, аз го изчетох. Сега предложението с този ЗИД е тази алинея, цялата да отпадне. Защото, уважаеми колеги 92-95 % от боеприпасите в България не са произведени от нашата отбранителна промишленост. Това е нонсенс. Обяснението на МВР, които са го настояли да стане така и дето се казва, в гърба ни буквално аз това няма да го кажа в залата, позволявам си на Вас да го кажа, защото ние сме тези, които го обсъждахме и е минало това. Затова ние предлагаме да се върне старият режим, всяка фирма да се увеличи конкуренцията и въобще да може да бъде извършена утилизация, защото се трупат стари боеприпаси, да се върне старият режим и всеки, който кандидатства и успее да докаже, че е такъв, включително и държавните предприятия и частните, да могат да извършат тази утилизация. Така, че предлагаме с втората част от този Закон за допълнение на Наказателния кодекс и тази промяна, тоест да отпадне тази ал. 6 от чл. 13 на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
Това е, господин председател.
Председател Михо Михов: Благодаря, господин заместник-председател. Откриваме дискусията. Има ли народни представители, които да се изкажат, позиция, подкрепа и против? Заповядайте, господин министър.
Ангел Найденов: Благодаря Ви, господин председател. Един въпрос по отношение на наказанията, промените в Наказателния кодекс. Как се съотнасят тези предложения към престъпленията, наказвани със същия размер на години или пък в същия размер на години, които ще станат след промените? Какви са престъпленията, които попадат там? Тоест, как се съотнасят с другите престъпления по този вид наказания?
Председател Михо Михов: Да, заповядайте.
Валентин Радев: Аз Ви прочетох само някои от наказанията как се съотнасят. Просто се увеличават с по една, с по две, с по три години наказанията за дейности, които са описани в Закона за касетъчните боеприпаси и които се разрешават от него да се извършават. И там са изброени, по памет, примерно производство, транспортиране и така нататък. Не производство, а утилизация, транспортиране, притежание и така нататък на касетъчни боеприпаси. Тоест, наказанията са вдигнати с година, две, три. Това, защо са година, две, три, а не с пет години примерно, не мога да Ви отговоря, такива са предложенията на юристите на Министерството на вътрешните работи, които са съгласувани, отново казвам с Министерството на отбраната. Счита се, че тези боеприпаси са по-опасни, че те са малко и тази норма, даже те спореха, между другото, въпросът аз така го разбирам, те спореха дали да не се използва съществуващата норма, защо трябва да са примерно от три до десет години, а не от две до осем години? Но решиха юристите и вчера на комисия е минало при тях, колегата сигурно е бил там, така са решили, такива да бъдат годините и аз като експерт не мога да Ви отговоря, защо са три-десет за тази ал. 2 от чл. 337, а не остават от две до осем.
Така, че считам, според мен поне, на дали е компетенция наша да можем да решим, защо трябва да бъдат такива годините след като имаше и между тях спор. Остава да видим какво ще реши още една комисия освен нашата, но това мога да Ви отговоря.
Председател Михо Михов: Господин министър, имате ли някакви бележки? Заповядайте.
Ангел Найденов: То е по-скоро да кажем дуплика или реплика, един кратък коментар. Аз поначало изпитвам резерви към непрекъснатите предложения за увеличаване на наказателната санкция. НК и НПК са сред нормативните документи, които са най-много променяни. Даже човек ако погледне и НК и НПК ще види, че първоначалната философия, която е била заложена в основните документи отдавна е променена, тя е загубила логическа връзка. Нали така, господин Славов?
В този смисъл наистина имам резерви към предложения, които прав сте, защо с една година, защо не с пет години, или защо не се запазва същият размер? Няма обяснение, няма логика. Какво по-опасно става, какво се променя от гледна точка на рисковете, за да променим и наказанията? Ние ограничаваме, забраняваме, намаляват количествата. Кое е по-рискованото в тази ситуация, за да отидем на промяната, с оглед увеличение? Някак си не съзирам логиката и затова питам.
Председател Михо Михов: Заповядайте.
Валентин Радев: Само две думи. Вероятно, аз така поне си го обяснявам, това всичкото стана след случая в Горни Лом. Видяхте там 15 души загинаха с противопехотните мини. С касетъчните, аз мога и по-подробно да Ви обясня, те са също много опасни боеприпаси. И предполагам така, тези, които са го предложили искат да насочат вниманието на всички, които решават да посегнат, да участват в тази утилизацията – внимавайте, защото увеличаваме наказанието. И глоби има в една от алинеите. Може би това се цели – превантивно, поради работата с тези опасни боеприпаси, които отново казвам са крайни, те даже надали ще има след това. Нямам друго обяснение освен това.
Председател Михо Михов: Аз също се опасявам от такъв подход, защото логиката и научният подход гласи обратното – вземаме административни мерки, организационни мерки, при което наказанията не бива да растат, а ние тръгваме по подхода увеличаваме наказанията, защото не можем да се справим с организационната си работа. Това наистина в зала може и да възникне такъв въпрос и и тези експерти и правистите би следвало на второ гласуване да го защитят. Наистина логиката е такава, ако всички в държавата взима организационни, строги мерки, модерна техника се използва, не би следвало да растат, но в случая се налага нашия български подход. Аз поне така разбирам.
Заповядайте, господин Янков.
Янко Янков: Господин председател. Уважаеми колеги, този въпрос е изключително важен, обаче според мен ние смесваме тук две неща. Смесваме въпроса свързан с организацията и контрола на процеса по утилизация и другото е използване на предметите за утилизация като средство за престъпление. Значи престъпление имаме тогава когато тенденциозно някой използва тези предмети, които се съхраняват за утилизация. Той може да ги използва, щом е престъпление, единствено и само като терористична дейност. Няма друга дейност, в която да ги използва. А в момента мащабите, по които се съхраняват тези средства за утилизация са хиляди тонове. Никога в България не е имало толкова. Затова мащабите на възможното престъпление и на пораженията от него са изключително високи. И затова според мен е правилно да се увеличат наказанията.
И да не вземам втори път думата, искам да кажа, че нашата парламентарна група ще подкрепи този законопроект.
Председател Михо Михов: Да, но все пак това, което си казахме, ние да сме готови наистина за аргументация, защото ние сме комисията, която може би ще бъде гледана най-внимателно.
Други изказвания? Няма. Предлагам комисията да гласува следното становище: Предлага на Народното събрание да приема на първо гласуване Законопроект за допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-44, внесен от Валентин Иванов Радев и група народни представители на 25 март 2016 година.
Който е съгласен, моля да гласува. 10 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? 3 – „въздържали се“. Приема се.
Втора точка е изчерпана. Позволете ми да мина към точка Разни накратко, за да сведа малко информация и да приемем някои решения.
Пред нашата комисия са поставени за решаване няколко въпроса. Единият въпрос е с решението на Министерския съвет за поддържане на самолет МиГ-29, за закупуване на нов самолет и за планиране на закупуването и производство на два модулни патрулни кораба. Тези материали се намират и всички народни представители са уведомени, че се намират в секретариата и всеки може да се запознае с тях, за да бъдем подготвени.
Успоредно с това получих и информация и днес разговаряхме с парламентарния секретар, че ръководството на Министерството на отбраната има намерение и желание да запознае всички парламентарни групи с тези проекти и с това решение на Министерския съвет. Затова аз считам, че докато не обходи ръководството на министерството парламентарните групи не е редно да гледаме решенията в комисията, за да бъдат всички запознати от това, което министърът и неговите хора ще споделят.
Надявам се, уважаема госпожо парламентарен секретар, че този въпрос ще го решите и ще ускорите в парламентарните групи да преминем тази дискусия. Няма възражение да гледаме нещата когато минат по парламентарни групи. Благодаря.
Другото. Пристигна и Докладът за състоянието на отбраната и въоръжените сили през 2015 година. Този доклад също се намира при нас. Аз считам, че трябва да се готвим ускорено тази седмица и другият четвъртък той да влезе в дневен ред, да отхвърляме нещата. Другата седмица, тоест и пред Вас ще се готви, надявам се министърът да не отсъства, подгответе го, блиц контролът и докладът за състоянието на отбраната.
Информация. В секретариата се намира Отчет за степента на изпълнение на политиките и отбранителната програма на Министерство на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия. Този е секретен документ, може да се запознаете с него за отчета и степента на изпълнение на програмите в нашата Секретна секция. Не считам за необходимо да го разпращаме, защото е и доста обемист.
Второ. Отчетът за изпълнението на Плана за подготовка на България за председателството на Съвета на Европейския съюз през 2018 година за периода ноември 2015 – януари 2016 година, също се намира в секретариата. Това е политико-държавен документ, който от народните представители желае да се запознае с нашата подготовка за поемане на председателството.
Имахме разговор и миналия път и по-миналия път за особеното състояние на специалните сили във въоръжените ни сили. Много от Вас са запознати с един по-специален доклад и една оценка, която аз считам, че ако народните представители имат готовност в една от следващи точки на нашите заседания, нека да залегнем с участие и на Министерство на отбраната как се планира развитието на специалните сили, тъй като той добива и международен характер като проблем. Надявам се, господин адмирал, понеже Вие сте знатока по темата, казвам го най-отговорно, да прецените в кое заседание можем да го включим.
И накрая, нещо много важно. В Секретна секция се намира План на Съединените американски щати за провеждане на военна кампания от международна коалиция срещу така наречената Ислямска държава. Планът и информацията, която върви по линия на Военна информация, Министерство на отбраната се намират също в Секретна секция. Само мога да Ви информирам, че този план включва 12 месеца, включва набиране на коалиция и решителни мерки и действия в Сирия и в Ирак. Това е политико-военен план и доклад, той не се нуждае от разпространяване на информацията, но всеки един, който желае да се запознае, да заповяда в секцията и ще го разгледа. На български език е, не е като КТБ-банката.
Аз завърших, ако имате други въпроси и изказвания, заповядайте.
Валентин Радев: Господин председател, аз имам един въпрос. Всъщност предполагам и си вярвам, че министърът в момента е в Гърция и има причини за това. Сигурно отдавна е планирано, но чрез Вас го помолете, защото не за първи път се случва, ако е възможно да не си планира такива посещения за един ден някъде, само за първата седмица говоря, вместо да идва на блиц контрол. Вчера имаше среща на Вътрешната комисия, министърът на вътрешните работи няколко пъти я разпитваме, буквално не само на блиц контрол, а ние не можем да стигнем до нашия министър. Освен това са вързани нещата и може да ни изясни някои от тях. Аз казвам официално да бъде помолен, председателят да направи необходимото и аз с това започнах – сигурно има някакви уважителни причини, след като ние управляваме и той е от коалицията, но въпреки това да направи необходимото да идва тук и заради опозицията, най-вече пък и за нас.
Благодаря.
Председател Михо Михов: Благодаря. Аз приемам тази бележка, а в същото време, госпожо парламентарен секретар, това е и неуважение към Вас. Приемете го така, за да се разтоваря вината. Благодаря, съгласен съм с това.
Други? Господин министър, заповядайте.
Ангел Найденов: Един такъв казус, господин председател и аз ще помоля ако нямаме готовност да изясним, експертите на комисията да изяснят проблема. Става въпрос за следното, а може би и Министерство на отбраната да изясним дали имат намерения за промени в ЗОВС в следната посока:
В Кодекса за социално осигуряване сержанти и старшини се пенсионират при навършване на възраст 52 години и 10 месеца, при 27 години общ осигурителен стаж. Пределната възраст обаче по ЗОВС е 52 години. Тоест, ние имаме обвързване на правото на пенсиониране с осигурителния стаж и с навършване на определена възраст. По закона обаче възрастта, до която може да служи е с 10 месеца по-ниска. Тоест, той не може да изпълни условието за пределната възраст – да достигне възрастта, необходима за добиването на право за пенсия. Той трябва да бъде освободен и какво прави 10 месеца? В тази връзка е моят въпрос.
Председател Михо Михов: Значи този въпрос Вие го запишете, че следващият път, господин министър на блиц контрола този въпрос ще го изясним, да сте готови да ни отговорите от министерството.
Други изказвания и въпроси? Няма. Значи, ние тогава ще питаме и други неща, понеже стана дума за лекарите. В проекта на ЗОВС се дава право 10 години назад освободени офицери да се върнат на служба в Армията. Аз също се обръщам към Вас с мисълта, че най-тежките съкращения преди приемането ни в НАТО бяха 2003 – 2004 година. Не е ли редно морално да се помисли този срок да бъде не 10, а 12-13 години, за да има някакъв жест към онези, които напуснаха армията, за да бъдем приети в НАТО? Да помислим и по тази тема.
Други? Няма. Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието. Благодаря на всички.
Заседанието беше закрито в 15:40 часа.