1. Среща на Комисията по отбрана с Министъра на отбраната съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на НС и т. 10.3 от Вътрешния правилник на Комисията по отбрана.
2. Законопроект за ратифициране на Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Институт фон Карман за динамика на флуидите (ИФК), № 602-02-32, внесен от Министерския съвет на 26 август 2016 г.
3. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили, № 654-01-98, внесен от народния представител Велизар Пенков Енчев на 28 юли 2016 г.
4. Разни
На 1 септември 2016 г., четвъртък, от 14,36 ч. се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Среща на Комисията по отбрана с Министъра на отбраната съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на НС и т. 10.3 от Вътрешния правилник на Комисията по отбрана.
2. Законопроект за ратифициране на Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Институт фон Карман за динамика на флуидите (ИФК), № 602-02-32, внесен от Министерския съвет на 26 август 2016 г.
3. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили, № 654-01-98, внесен от народния представител Велизар Пенков Енчев на 28 юли 2016 г.
4. Разни
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
* * *
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Уважаеми народни представители, откривам 53-то заседание на Комисията по отбрана, което е и първото за новия есенен сезон за работата на нашето Народно събрание.
В заседанието ще вземат участие представители на Министерството на отбраната, на Министерството на образованието и науката, депутати и експерти. Приветствам с добре дошли господин министъра на отбраната Николай Ненчев, госпожа Лора Кендова, господин Прелезов; от Министерството на образованието и науката господин Иван Димов, който е заместник-министър на образованието, госпожа Зорница Георгиева и госпожа Десислава Кемалова.
По отношение на една от точките от дневния ред присъства генерал Пешлеевски, очакваме и народния представител Велизар Енчев.
Предлагам заседанието да протече при следния дневен ред:
1. Среща на Комисията по отбрана с Министъра на отбраната съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на НС и т. 10.3 от Вътрешния правилник на Комисията по отбрана.
2. Законопроект за ратифициране на Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Институт фон Карман за динамика на флуидите (ИФК), № 602-02-32, внесен от Министерския съвет на 26 август 2016 г.
3. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили, № 654-01-98, внесен от народния представител Велизар Пенков Енчев на 28 юли 2016 г.
4. Разни
Има ли от народните представители предложения за изменение и допълнение на дневния ред? Няма. Той е къс.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
Пристъпваме към първа точка от дневния ред. Искам да споделя, че останалите гости могат и да не присъстват, да присъстват на своите точки. Но това е Ваше решение. Заседанието е открито и достъпно за всички медии и с особено удоволствие приветствам присъствието на печатните и електронните медии на нашето заседание.
Започваме с така наречения блиц контрол към министъра на отбраната. Най-голямата парламентарна група – на ГЕРБ, има думата.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости и представители на медиите!
Ние, разбира се, след ваканцията имаме доста въпроси към министъра, но тъй като управляваме заедно, някои от тях ще ги зададем буквално очи в очи. Но пред Вас искаме да поставим два въпроса.
Единият според нас е много важен, тъй като е средата на годината. Нас ни интересува, господин министър, как се разходват бюджетните средства на Министерството на отбраната малко над 1 млрд и по-точно какво става с обществените поръчки? Знаете, че ако има обжалвания, те отиват към няколко месеца, даже до към 5, краят на годината се вижда, предстои ни в тази нова сесия да гласуваме за новия бюджет.
Та моят въпрос към Вас е: успявате ли, къде се намирате, капиталовите разходи доколко са усвоени и как предстои това да стане до края на годината? Има ли нещо, с което можем да сме Ви полезни в тази битка – не обичам израза „усвояване на средства“, а по-скоро за похарчване по най-разумния начин на малкото средства, които сме дали за капиталови разходи.
Това е особено важно за нас на фона на това, което се случи в държавата, и кандидатпрезидентската кампания. Нашето правителство отдели – и Ви питам конкретно за тези 80 милиона – за ВВС и ВМС прави ли се нещо и какво се прави с двата проекта, за които единият е близо милиард и половина, а другият е 820 милиона? И за тях ако имате информация. Възможно най-пълен преглед как виждате изпълнението на програмата по усвояване на средства от бюджета на МО. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: И аз благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители! Първо, успешна сесия!
Още веднъж да благодаря за доброто сътрудничество, за подкрепата, която сме получавали.
Имаме известни затруднения, господин Радев, с горивата. Моля за Вашето разбиране и съпричастност по този въпрос. Знаете, че отделяме доста сериозни разходи по охрана на държавната граница. Те са ежедневни, не са малко, няма да спомена поради обясними причини колко човека точно имаме и с каква техника, но това е доста сериозен ресурс, който отделяме ежедневно. Твърде вероятно е, в края на годината ще обявим обществена поръчка, надявам се поне по уверение на съответните дирекции, че през месец ноември ще имаме налични допълнителни горива, но, така или иначе, споделям го съвсем отговорно, имаме известни затруднения в този смисъл.
Имаме няколко проекта по така наречената NSIP програма на НАТО, които ще бъдат насочени към Ново село и Безмер. Те са за около 60 млн., които ние ще усвоим. Преди около месец направихме посещение в полигона в Црънча заедно с министър-председателя. След това на заседание на МС беше одобрен един проект за 3 млн., за да изградим нова база. Тези, които бяхте, видяхте какво беше състоянието на спалните помещения, на столовата – ужасяващо. Тоест обявили сме процедура, най-вероятно ще възложим на едно от нашите дружества да направи проектантската и инженерната част, което считам, че е разумно. Силно вярвам, че в рамките на тази година ще успеем да усвоим тези 3 милиона.
Що се касае до инвестиционните проекти, първо за двигателите. Процедурата приключи, има фирма, която е спечелила. Вероятността да получим 10 нови двигателя, заедно с кутии и всичко останало до края на годината е съвсем реалистична. Нека да го кажа съвсем ясно: през ноември месец ще получим допълнително два двигателя от Полша и това са последните два, които трябва да получим по договор.
В рамките на тази година би следвало да получим нови 10, което означава, че до края на годината ще имаме нови 6 Миг-29, напълно изправни, в летателна годност, което ме кара да бъда особено оптимистично настроен по отношение на носенето на мисията за охрана на въздушното ни пространство.
Знаете че приключихме с проекта за новите униформи. Възложени са на “Интендантско обслужване”, вероятно ще има и други въпроси в този смисъл. първата поръчка е възложена. Предполагам, че до края на годината ще имаме първите бройки, които ще бъдат достатъчно. Една част от тях ще отидат за контингента ни в Афганистан, те са крайно необходими. Излишъци едва ли ще имаме. Ще усвоим най вероятно всичко, което сме получили по бюджет. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря. Кратък бяхте. Финалът ми хареса. Дано да успеете да усвоите или да използвате… (Реплика от министър Ненчев.) По-подробно, ако има нужда. Аз нямам нужда от по-големи подробности. Уверенията, които давате, че средствата ще бъдат усвоени по надявам се, най добрия начин за министерството на отбраната и националната сигурност, защото знаете голямата част къде отиват. Аз говоря само за тази малка част от капиталовите разходи и допълнителни средства. Ще ви помоля ако може да отговорите за тези 80 милиона за тези две програми има ли някакво движение там.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Те не са 80, а точно 69 милиона, които предвидихме целево за Военновъздушните сили.
Пак казвам, обществената поръчка е проведена, има фирма, която е спечелила, имам гаранция за това
Що се касае за инвестиционните проекти. Проектът за новия тип изтребител също е готов. Очаквам от Института за отбрана, имаше известни забележки, да се произнесат. Но, за ваша информация, няма да предприемам никакви допълнителни действия, докато новият командир на ВВС не стъпи, което силно се надявам да се случи в рамките на средата на месец септември, тоест между 10-и и 15-и. Така че бих искал той да бъде наясно и да прегледа проекта. Струва ми се, че това е съвсем естествено.
Що се касае за корабите, имаме 80 млн. за тази година, които трябва бъдат усвоени. Много се страхувам, че трудно ще успеем с обществената поръчка. Тя отнема време, особено ако има обжалване, дано не се случва. Но, така или иначе, предстои ни ремонт на фрегати, ремонт на кораби, който също ще трябва да извършим. Може би ще направя опит една част от тези средства, ако не успеем, да бъдат насочени към това. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Господин министър, господин заместник-председател, втората парламентарна група – БСП, заповядайте.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин министър, колеги! Господин министър, във Ваш отговор на въпрос на господин Ангел Найденов отговорихте, че двата полски двигателя по договор са пристигнали в срок. Моят въпрос е: монтирани ли са вече тези двигатели и какъв процес на сертификация са минали, и кой е органът, който ги сертифицира? Имате ли информация за това?
МИНИСТЪР НЕНЧЕВ: Първо, ние получаваме всички необходими гаранции, те са много ясно разписани в договора, който имаме с Полша. Полската страна, коментирали сме го и преди, поема отговорност за това и дава държавна гаранция.
Да, пристигнали са два двигателя, които, не мога да кажа с точност, би следвало, би трябвало да бъдат монтирани. Но бих искал да Ви кажа, че първите два, които пристигнаха в началото на годината, вече имат над 150 ч.
Мога да проверя, предполагам, че са монтирани.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Министърът завърши с отговора.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Учуден съм, че ми отговаряте толкова уклончиво. Все пак това е тема, която се коментира от много време, във фокуса на общественото внимание е. И Вие не знаете какво се случва с тези два двигателя, които са пристигнали преди повече от месец? Това ми звучи, как да кажа, няма да използвам някакъв термин, но… Учудващо е. Правите паралел с първите два, но позволете да Ви припомня, че първите два двигателя са полски. Може да не са и ремонтирани, знам, че са монтирани, даже летях на единия от тях. Ние не знаем какви са те, може и да са оригинални, без ремонт.
Аз Ви питам какво се случва с вторите два и минали ли са те през Института по отбрана, каквато е процедурата? Където, впрочем, има изрично изискване да имат одобрение от производителя. Как е пренебрегната или не е пренебрегната тази процедура? Ако сега не можете да ми отговорите, ще Ви задам писмен въпрос…
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Не, не, ще Ви отговоря.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Но да ми кажете, че са пристигнали два двигателя и не са сложени, това ме учудва.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Добре, нека да поема отговорността, бях преди около месец на Граф Игнатиево и знам, че бяха пристигнали и ги монтираха. Дали окончателно е приключила тази процедура, не мога със сигурност да Ви кажа, но предполагам, че е така. Не исках да Ви отговоря категорично, да не би да има…
Но при всички случаи беше започнала процедурата по монтирането им тогава, преди месец. Те минават задължителна сертификация, вкл. и през Института по отбрана.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Ама питайте генерал Радев, той ще Ви каже подробности…
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря на БСП за съвета. Вие преценете.
Следващата група.
ЯНКО ЯНКОВ: Уважаеми господин министър, уважаеми гости, уважаеми колеги, поради стечение на обстоятелствата с бежанците Министерството на отбраната пое сериозни ангажименти по опазването на границите. Това неминуемо, господин министър, ще доведе до определени финансови ангажименти на министерството. В резултат на усилията на премиера стана ясно, че имаме оферта да поискаме допълнително финансов ресурс от Европейския съюз в тая посока. Понеже ни е ясно, че въпросът с бежанците няма да се реши изведнъж, може да се задълбочи сериозно. Сериозен човешки ресурс ще се иска от МО. Разбираме, че имате проблеми с автобусите, нещо търгът се провали, но да се надяваме да го решите. Но нас това, което ни интересува, е отбранителният сектор, в частност министерството на отбраната, ще получи ли от Европейския съюз допълнителен финансов ресурс или поне ще поискаме ли, за да може да се компенсират разходите по допълнителните ангажименти, които пое за опазването на границите на Европейския съюз?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Отговорът е да. Многократно съм настоявал пред премиера и при всички срещи които съм имал съвместно с госпожа Бъчварова, да бъдат предвидени средства и за Министерството на отбраната. Вече споменах че сме много силно затруднени. Изпълнил съм всички искания на МВР, на Гранична полиция, предоставили сме толкова техника и хора, колкото са поискали. Но още веднъж да подчертая много ясно: срещаме много сериозни затруднения в това отношение. Ще поискаме кандидатстване по всички възможни програми.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Заповядайте, доцент Михов.
МИЛЕН МИХОВ: Уважаеми господин председател, господин министър! Въпросът ми е следният. До мен като народен представител от Великотърновския регион пристигне информация, че в летните дни е бил повдигнат въпроса и дори, доколкото знам, е имало проучване на материалната част и терена на Националния военен университет за разполагане временно или постоянно на един контингент от американски военнослужещи на брой между 250 и 300 души.
Това е информация, която е доста тревожна и въпросът ми е: от какво се налага какви са причините за евентуално разполагане на военнослужещи или част на съюзниците от Съединените щати във Велико Търново?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Уважаеми доцент Михов, никога не съм обсъждал подобен въпрос. Към мен подобно искане не е постъпвало. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Имате ли реплика?
МИЛЕН МИХОВ: Разбира се, че имам реплика не знам дали Вие лично сте се занимавали с този въпрос, но до мен достигна информация, че с него се е занимавал генерал-лейтенант Атанас Запрянов, Вашият заместник и бих Ви помолил да проверите дали съществува такава информация, такова начинание такава идея, защото това касае не само региона, касае и националната ни сигурност.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Имате предвид, че това би допринесло за икономическото развитие вероятно и благоденствието на хората или? Шегувам се.
Не съм обсъждал такъв въпрос доцент Михов. Казвам го съвсем отговорно.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: добре. Благодаря. Приключихме с тази парламентарна група. От следващата парламентарна група? Няма.
От „Атака“ присъстващи няма.
Господин министър, в развитие на първия въпрос който зададе заместник-председателят на Комисията по отбрана, искам да Ви попитам: каква е обстановката в Сухопътни войски, тъй като при нас има информация, че около четири милиона средства от бюджета са изразходвани и при тях няма никакви постъпления и възстановяване на средства, за да продължат бойната подготовка и учебния процес до края на годината?
Имате ли решение за този вид въоръжени сили, който ние днес и в докладите за националната сигурност отчитаме, че що-годе поддържа висока боеготовност и боеспособност, за разлика от другите два вида въоръжени сили?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Всички поддържат висока боеготовност… (Реплика от председателя Михо Михов.)
Да изясня: имате 4 милиона които са отишли по охрана на границата. Това е действително така
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: И очакват тяхното възстановяване, за да могат да си продължат вътрешния динамичен живот на подготовка.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Господин генерал, аз също много силно очаквам и поставям въпроса вече няколко пъти и на премиера, и на вицепремиера Бъчварова. Вярвам че тези средства ще бъдат възстановени, защото не са били предвидени в бюджета. Надявам се силно.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Значи този въпрос наистина е правителствен въпрос и затова го поставям пред Комисията, която е за Народното събрание. Естествено че гласуваме Сухопътни войски да се включат в тази важна задача по границата. Изразходвани са техни средства и се обръщаме към Вас като член на правителството по този начин да поддържате вида въоръжени сили.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Това е точно така.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Явно в момента ситуацията е кризисна и ние си обърнахме внимание взаимно.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Имаме немалко военнослужещи там, средствата действително са огромни. Това е изключително сериозен въпрос, който се надявам да получи Вашата подкрепа при търсене на решение. Но не е само на границата. Вие знаете, че от един месец включително и днес, имаме 61 военнослужещи, които участват в гасенето на пожари, участваме с военна техника, с хеликоптери.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Проблемът е сериозен и правилно го поставяме в Комисията, защото тук търсим Вашето разбиране и даваме нашата подкрепа, че в близките седмици и месеци участието на армията трябва да се възмезди не, а да се получи изразходваното, за да не пречи на бойната подготовка.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Ние така променихме Закона, господин министър – в чл. 57 сме записали, че финансирането се осъществява от Министерския съвет, така че на колегите им кажете да си свършат докрай делата, които сме записали и по начина по който сме ги записвали.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Позовете се и на нашата Комисия.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Правим го. Действително положението е бедствено, много пожари, много усилия, почти ежедневно подписвам заповеди за изпращане на военнослужещи и техника, но няма друг начин. Така ще бъде и за в бъдеще.
За съжаление единият от хеликоптерите, които използваме за гасене на пожара, е с много нисък ресурс, което също ме безпокои и вероятно ще поставим въпроса за ремонт на неговия двигател. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Приключихме първия кръг с въпроси. Минаваме на втория.
Има думата парламентарната група на ГЕРБ.
Заповядайте, господин адмирал.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми председател, господин министър, дами и господа! Моят въпрос е свързан разпореждането, което сте отдали, господин министър, да се направят списъци на всички държавни служители, придобили право на пенсия и ти да бъдат евентуално уволнени. Искам да ни запознаете с това, тъй като доста хора вече се обадиха по този въпрос. Мисля, че ако направите това нещо, няма да е много справедливо, тъй като голямата част от генералите и те също са пенсионирани сигурно. Така че моля за информация по този въпрос.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Това е във връзка с чл. 106 от Закона за държавния служител. Тази промяна е отпреди месец.
Господин адмирал, искам да знам колко точно са пенсионерите по няколко причини. Но нека първо да Ви кажа, че това съм го оставил за решение на съответните дирекции. Не проявявам собствена инициатива, а въз основа на Закона и на разпоредбите всеки един от директорите на съответната дирекция трябва да ми предложи или не да сменя съответните служители, ако това се налага.
Така че не приемам самоинициатива в този случай.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Ако е така наистина – да знаете колко са и да вземат решение, нямам… Това е Ваше право да го направите, но мисълта ми беше да не бъде тотална чистка на всички, а има кадри, които са наистина много ценни, гарантирам за голяма част от тях.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Завършихме с парламентарната група на ГЕРБ.
Следващата е БСП. Заповядайте, господин Зафиров.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Благодаря господин председател
Господин министър, бих искал да попитам освен двата американски самолета, за които излезе информация, че ще участват от септември месец в мисията „Еър полисинг“, предвиждат ли се други съюзнически сили? Уточнено ли е колко ще струва на бюджета, защото тук много пъти сме задавали този въпрос и винаги Вашият отговор е бил уклончив, в смисъл, че когато му дойде времето, ще се водят разговори. Доколко е вярна информацията, че България е единствената страна, която ще плаща за тази услуга?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Благодаря.
Първо, и аз получих информация, монтирани са двата двигатели и летят на един от учебните самолети. Изчерпваме отговора на този въпрос.
Що се касае за усилването на охраната на въздушното пространство, вече с обявих с решение на Министерския съвет ще имаме два Ф-15, които ще се включат от 9 до 16 септември. Не сме търсили символика в датата, бързам да се застраховам. За една седмица напълно безплатно, вече обявихме това, държавата не дължи нищо.
Що се касае до това дали ще продължи, доколкото разбирам, от американската страна има желание за това, ако ние настояваме да продължим разговорите и да стигнем до конкретно решение, свързано с обвързващ договор за двете страни. Водили сме разговори с Полша, като ще поемем поне в първоначалния разговор са поставени тези въпроси, разходите по престоя на личния състав. Но тъй като този договор не е финализиран, не бих могъл да кажа повече.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Кое налага да ги плащаме при условие, например че Румъния не плаща такова нещо?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Нищо не плащаме за тази мисия, която ще започне през септември. Тя е една седмица. Ако има обща воля…
Но ако има разход, Вие знаете, че Вие трябва да вземете това решение, трябва да мине през парламента.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Тоест, вярно е че ако се стигне до плащане, ще сме единствените, които ще плащат?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: А, не, не бих казал. Има и други, които го правят…
АТАНАС ЗАФИРОВ: Кои?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Но нека първо да обърна внимание на следното обстоятелство: това е мирновременна мисия, която се поощрява от НАТО. НАТО насърчава съвместната охрана на въздушните пространства на страните членки.
Следващото или когато решите заседание, ще дойда да Ви информирам много коректно точно колко МиГ- 29 имаме в момента. Няма да дам тази информация публично, но ще останете доволни. Аз ще ви направя справка от 1999 година и ще видите, че състоянието на Военновъздушните сили в съответствие с други години никак не е това за което се твърди. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Следващата парламентарна група е ДПС. Заповядайте.
ЯНКО ЯНКОВ: Благодаря, господин председател.
Господин министър, уважаеми гости, уважаеми колеги! Един кратък въпрос. Докъде стигна придобиването обратно от държавата на стратегическа собственост като “Авионамс” – всичко, което сме говорили преди това, което считам и пряко кореспондира и с това, което говорим за МиГ-овете. Премиерът каза най-добре е ние да си ги ремонтираме сами и можем да го направим. Пък и други посоки. Това ще бъде добро за държавата. Каква е ситуацията, господин министър, ако може да ни информирате?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Разбира се, с най-голямо удоволствие, защото неведнъж ние тук сме коментирали този въпрос, особено когато коментирахме договора с Полша и имаше обща воля за това, че може би е най-добре България да си ремонтира сама, тъй като имаме необходимите условия. Бяхме на посещение с министър-председателя, запознахме се с необходимата техника. “Авионамс” е върнат на държавата, обаче една фирма оспорват тази процедура. Надявам се в момента, в който приключи със съдебно решение, разбира се, по думите на министър-председателя “Авионамс” ще бъде върнат към Министерството на отбраната и по конкретно “Терем”. Това означава че ще започнем да правим проучване, мисля че има воля за това от всички страни, с необходимите лицензи, да ремонтираме, а защо не и да сменим и “Авионика”. Спомняте си, че говорихме за втори договор с Полша. Съвсем преднамерено не работя активно в тази посока, защото имам голяма надежда, че един ден, когато “Авионамс” ще можем да извършваме всички тези ремонти там, което би било чудесно.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Имате ли реплики? Няма. Завършихме с ДПС.
Следващата парламентарна група? Отново нямате.
Заповядайте, господин заместник-председател на Народното събрание.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин министър, може би не разбрахте насоката на въпроса, който Ви зададе моя колега. Както знаете политическата формация, която ние представляваме, е подкрепяла и подкрепя членството на България в НАТО. Въпросът, особено във втората част, беше насочен в това защо във Велико Търново и когато колегата говореше за сигурността на държавата, имаше предвид това, че едно евентуално настаняване в Северна България би подсказало за търсене на конфронтация с Русия. Проблемите на България не идват откъм Дунава, проблемите идват от южната ни граница, откъм Марица. Затова щяхме да подскажем, ако бяхте отговори утвърдително на този въпрос, че все пак това, че някой има желание или би имал желание да разположи подобен контингент, би следвало да го насочим там, където ние имаме интерес, а не там, където някой друг желае да си отстоява своите интереси. Това беше въпросът на колегата.
Но тъй като нещата са започнали отнякъде, най-вероятно и до Вас ще достигне това искане или питане, да го имате предвид. Това беше въпросът на колегата
Иначе другият въпрос е свързан, тъй като заседанието е открито, няма да говоря с цифри, той пак касае южната ни граница и участието на нашите въоръжени сили, армията, в нейната охрана. Няма да говоря с цифри поради факта, че сме в открито заседание. Само ще задам следния въпрос: имате предвид, обсъждано ли е в Министерския съвет, има ли готовност в Министерството на отбраната за изпращане на допълнителни хора? Не желая да отговаряме в цифри, просто като друг готовност. В друг вид заседание ще говорим конкретно с цифри.
Това е въпросът, виждам какво прави Унгария – пренасочи още четиристотин хиляди и няколко души към своята граница. Вероятно някои наши приятели от Европа също са притеснени както и ние от това, което може да се случи от към Турция и най вече заплахите които оправят техният президента и премиер към Европа и те се готвят. Въпросът е ние готвим ли допълнителен контингент от Въоръжените сили да отиде на място и да поеме част от защитата на границата? Подчертавам, не искам да говорим с цифри.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Да, господин Каракачанов, Вие знаете, че предприех инициативи, с които трябваше да обучим една немалка част от нашите военнослужещи съвместно с МВР и Гранична полиция. При необходимост имат готовност в рамките на няколко часа да се предислоцират там. Много често посещавам границата, интересувам се за обстоятелствата там, за тяхната работа, техните задължения. На този етап не се налага изпращането на повече хора. Ако се наложи и постъпи искане от страна на Гранична полиция и МВР, аз съм в състояние да откликна в рамките на няколко часа. Имам готовност за това. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Реплика?
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря Ви, господин министър. Най-много ми хареса „в няколко часа“. Това означава, че…
Аз, между другото, също посетих един от районите, където военнослужещите участват в охраната на границата. Искам да Ви поздравя – хората са и мотивирани, и екипирани, имат желание. Разбира се, Вие знаете техните притеснения, че в сегашната ситуация нещата са във възможност да бъдат отразени, но при една по-сериозна ситуация… И затова Ви зададох този въпрос – дали имаме готовност да изпратим други. Това е. Благодаря Ви.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Разбрах. Благодаря Ви и аз.
Създали сме необходимата организация и необходимите условия. Пак казвам, за пореден път срещаме изключително големи затруднения, защото това са непредвидими разходи за нас, но имаме готовност.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря. Завършихме с тази парламентарна група. От следващата нямате. От „Атака“ ги няма.
Моят последен въпрос е следният. Известно е от няколко години, че ВВС се съживиха и поддържат подготовката си благодарение на проекта L39, който се изпълнява от чешката фирма „Аероводоходи“ и нашата „Авионамс“. Този проект и тази програма бяха високо оценени на ученията, които бяха наблюдавани от министър-председателя.
Моят въпрос е: контролирате ли и стимулирате ли развитието на тази програма със самолети L39?
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Да, правим всичко възможно. Направих и необходимата проверка. Зададох и конкретни въпроси, оказва се, че това са много добри самолети, които вършат огромна работа с нисък разход. Така че имаме намерение да ремонтираме и два от тях, които са транспортни самолети. Вие най-добре знаете, но може би народните представители е хубаво да имат представа за какво се касае. Ако един час на „Спартан“ е около 18 хиляди, един час на тези самолети… Мисля, че са L410, от които ще ремонтираме 2, техният разход е около четири хиляди и нещо – близо три пъти са по-евтини за поддръжка и използване.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Въпросът ми е основно за L39, еволюирахме към транспортните, което е друго решение и е хубаво. Моето притеснение е, затова задавам този въпрос, че проектът в момента е зациклил и понеже действително като Вас считам, че този проект е работещ, икономичен, перспективен и той спасява хода на подготовката и съществуването на авиацията и обучението на курсантите, затова споделих с тези ключови думи „контролирате“ и „стимулирате“. Приемам, ако е така, че всичко ще бъде добре.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Господин председател, ако позволите да отправя едно предложение към Вас и Комисията. Очаквам най-късно до 15-и септември новият командир да встъпи в длъжност. Така че при една покана или воля от Ваша страна много бих се радвал да направим една среща, за да го представя първо на Комисията по отбрана, за да коментираме различни въпроси и неговата визия по отношение на развитие на ВВС. Така че ако приемете, още първия четвъртък, когато има комисия, ще направя всичко възможно да дойдем и да отговорим на конкретни въпроси, и да Ви го представя, разбира се.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбира се, че този въпрос е приемлив и няма да питам депутатите приемат ли този командир да бъде представен, защо не, ние го познаваме от времето, когато беше командир на Граф Игнатиево. Така че за избора Ви не се съмняваме, но това е друга тема.
Приключваме с това точка от дневния ред. Благодаря Ви, господин министър, за участието. Успех и на Вашето ведомство!
Преминаваме към втора точка от дневния ред която беше приета.
Уважаеми народни представители, с разпореждане на председателя на Народното събрание госпожа Цецка Цачева № 650-01-291 от 29 август тази година „На основание чл. 8, ал. 1, т. 1 и чл. 74, ал. 1 и 2 от ПОДНС разпореждам: разпределям законопроект за ратифициране на меморандум за разбирателство между правителството на Република България Институт фон Карман за динамика на флуидите ИФК № 602-02-32, внесен от Министерския съвет на 26 август тази година, на следните постоянни комисии: водеща комисия е Комисията по образованието и науката. Комисии които се разглеждат: Комисия по бюджета и финансите, Комисия по външна политика и Комисията по отбрана.
Пристъпваме към разглеждане на това разпореждане, което ни е възложено. Имат думата представителите на Министерството на образованието и науката, за да внесат мотивите
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ДИМОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа членове на Комисията, не виждам дами! Искам да кажа няколко думи за полезността на тази инициатива. Институтът фон Карман водещ институт в научните изследвания, свързани с механика на флуидите. Той е позициониран в Белгия. Като казвам „водещ“, имам предвид не само за рамките на Европа, но и в световен мащаб. Смятам че ратифицирането на този меморандум изключително е важно, защото вноската е на базата на брутен вътрешен продукт и е 9500 евро, а предвижда обмен на млади учени на ниво докторанти. В България има много сериозна школа в областта на механиката на флуидите. На първо място това е Българската академия на науките – Институтът по механика, Техническият университет в София и много други институции, да не ги изреждам.
Само ще спомена, че това е водещ световен институт както в областта на въздухоплаването, поток в турбомашините, вятърен инженеринг, екологични проблеми, космически и промишлени процеси, включващи динамика на флуидите. Идеята е на базата на ясно дефинирани критерии, което винаги е в НАТО и в програмата „НАТО science“, която съм принадлежал, се прави изключително прецизно и точно, оценяват се кандидатите, ние имаме достатъчен брой кандидати, така нареченият „съксесс рейт“ ще бъде от порядъка на 15 процента, което е важно, имаме достатъчно кадърни хора. Смятам че тази инициатива ще бъде изключително полезна.
Това, което се предвижда като магистърско обучение в рамките на 9 месеца, струва 35000 евро. За много по-малко ние получаваме този обмен. Това ще доведе и до допълнително развитие на контактите, създаване на връзки участие в европейски проекти от програмата ”Хоризонт 2020” и смятам, че е изключително полезна инициатива с висока ефективност, което ще рече за малко пари. Това са няколкото думи, исках да кажа. Готов съм да отговоря на всички въпроси.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Вие ни го препоръчвате?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ДИМОВ: Препоръчвам го много сериозно. Опитах се да обоснова защо е важно.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, господин заместник-председател.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, слушам и си мисля защо нямах шанс по мое време да се случи тази работа. Аз между другото, съм доктор точно по аеродинамика, балистика и управление на полети на летателни апарати и толкова много ми трябваше такава свръхзвукова тръба, в България нямаме. Има една дозвукова в НИТИ и ходих в Русия тогава. Такива неудобства имаше, защото не допускат в техния институт в Цаги чужденци, а тук сега Вие ми казвате, че нашите хора – докторанти и други специализанти могат да ходят само срещу 20 хиляди лева? Толкова ли?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ДИМОВ: Под 10 хил. евро е…
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Годишната такса, нали така?
Не виждам никой от Комисията да е против такава възможност, тъй като знаете, че онези висши училища и институти където успявахме и се квалифицираха много успешно редица хора от България, в Русия вече не съществуват. Ние сме в другия лагер в друга посока това е едно от малкото неща, където много успешно могат да се имплантират нашите специалисти
Ще завърша с това: България е специализирала, още издирвам кой го е направил, не знам дали Тодор Живков или някой друг, в производство на боеприпаси и средства за близък бой. Така че това е много хубаво. А там точно се занимаваме с такива работи. Аз съм се занимавал с това и много други колеги също – боеприпаси, аеродинамика и балистика. Така че двама, трима, колкото можем да изпратим с тези безкрайно малко средства, ще бъде успех и съм сигурен че всички колеги ще подкрепим Вашето предложение. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Аз не се съмнявам в препоръките на подготвени научни работници в системата на образованието, но ми позволете да надградя информацията за нашите народни представители преди да пристъпим към гласуване и друга дискусия. Тази информация на мен също ми допада и ме осветлява за вземане на решението. Институт фон Карман е създаден през 1956 година и тази година навърши 60 години. Беше направена презентация на Института в Софийския университет на 25-ти септември тази година, което е миналата година, където представиха научната програма на НАТО „Наука за мир и сигурност“. На представянето присъства министър Танев – бившият министър, помощник генералния секретар на НАТО по нововъзникващите предизвикателство по сигурността и директор на института Фон Карман госпожа Жан-Молиер. Понастоящем 13 страни на НАТО участват във финансирането на Института с годишни вноски, които не са много големи. За страни като България тя ще бъде около 9534 евро, което е поносимо в дългосрочен план. Институтът се занимава с широк кръг изследвания на флуидите, имащи отношение към гражданското и военното въздухоплаване въздухоплаване, тяхната динамика, замърсяването на атмосферата от космически отпадъци и летателни средства, влияние на шума и защита на околната среда. Същевременно той е научен център за обучение на млади учени и студенти. Включването на България в дейността на Института ще бъде възможност за обучение на изявени български студенти и млади учени в академичната им програма, което е полезно както за тях, така и за страната като цяло.
Тази информация на мен лично ми допада и вече да не надграждаме друго.
Има ли дискусия, въпроси, особено към представителите на Министерството на образованието и науката?
Заповядайте, господин заместник-председател.
ЯНКО ЯНКОВ: Благодаря, господин председател. Само две думи. Разбира се, че трябва да подкрепим този Законопроект. Само си мисля, че, уважаеми господин заместник-министър, добре би било да се потърсят възможности научните разработки на нашите хора, които ще бъдат реализирани в този институт, може да намерят реализация в нашия военнопромишлен комплекс и за икономиката на България да има някакъв последващ практичен ефект. Това за нас, знаете, е изключително важно. Но поздравления за това което сте направили. Ние ще го подкрепим.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ДИМОВ: Само една реплика във връзка с пожеланието. В Института, за който говорим, голяма част от изследванията са свързани с числено моделиране, тоест това са не само физични модели и тръби за продухване, които сме виждали навремето, но това използване на суперкомпютри за моделиране и изследване на тези условия. В България има създадена среда, като най-мощният суперкомпютър в Югоизточна Европа, както знаете, се намира точно в София. Инсталиран е в Българската академия на науките. Тези младежи които отиват в Института в Белгия всъщност участват след това в проекти по програмите на „Хоризонт 2020“ и в ОС 1 на оперативната програма се предвижда участие на индустрията като бенефициент, тъй като те са пряко свързани с Програмата за интелигентна специализация (ИСИС). Така че очакваме допълнителен ефект от това нещо.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря най-сърдечно.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ДИМОВ: И аз благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Други изказвания?
Считам, че имаме достатъчно аргументи да пристъпим към гласуване за вземане на решение. Предлагам комисията да гласува следния
„Проект
РЕШЕНИЕ
Предлага на Народното събрание на Република България да приеме на първо гласуване Законопроект за ратифициране на меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Институт фон Карман за динамика на флуидите ИФК № 602-02-32, внесен от Министерския съвет на 26 август тази година.“
Моля, гласувайте. Приема се.
Благодарим Ви за участието.
Пожелаваме Ви добри успехи работа в идущата комисия.
Пристъпваме към предпоследната точка от дневния ред.
Уважаеми народни представители, уважаеми генерал Пешлеевски, приветствам с добре дошъл народния представител Велизар Енчев.
С разпореждане на председателя на Народното събрание госпожа Цецка Цачева № 651-01-273 от 28 юли тази година на основание на чл. 8, ал. 1, т. 1, чл. 74, ал. 1 и 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание се разпорежда: “Разпределям Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната на Въоръжените сили № 654-01-98, внесен от Велизар Пенков Енчев на 28 юли 2016 година на следните постоянни комисии: водеща комисия е Комисията по отбраната“ и няма други комисии.
Господин Енчев, моля да представите мотивите и аргументите за този Законопроект.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Благодаря, господин генерал.
В самото начало управлението, че това е втори Законопроект на същата тема с една генерална разлика – че се предлага нещо което е на доброволен принцип, а не на задължителен, както беше първият мой законопроект.
Второто уточнение, което трябва да направя и това е изключително важно, е, че този Законопроект по идея и инициатива и съвместно с генерал Пешлеевски, когото много добре познавате и не е необходимо да го представям, само ще кажа обаче, че той е последният ръководител на Строителни войски.
В чл.. 133 се създават две алинеи – 3 и 4. Ал. 3 гласи:
„(3) Младежи, навършили 18 години, постъпват на доброволен принцип в център за военно и професионално обучение към Министерството на отбраната.
(4) За времето на обучението младежите преминават 6 месечна военна и гражданска подготовка, като придобиват военна и гражданска специалност в областта на строителството и транспорта.“
„ Законът влиза в сила от деня на обнародването.“
Кои са мотивите съвсем накратко?
През последните години се увеличава контингентът на навършилите 18 години младежи – не правя никаква разлика по етнически принцип, нямащи нито военна подготовка, нито гражданска специалност, нито средно образование. Създаването на този център за военна и професионално обучение към Министерството на отбраната, уточнявам това, при това на доброволен принцип, ще влизат желаещи да получат военна и гражданска специалност, а след малко огледало Пешлеевски ще Ви каже, че действително такъв интерес за влизане в този център на доброволен принцип има и той съвсем не е малък. Този център ще помогне за прекратяване на трайните тенденции за тревожно намаляване на заетостта на работоспособната част на населението и изключването на цели социални малцинствени групи от пазара на труда.
По време на обучението, ако трябва да бъда конкретен, младежите ще получават липсващата им военна подготовка и ще придобият гражданска специалност в областта на строителството и транспорта, да не изреждам тези специалности, тъй като са десетки – започва от шофьор и се завършва със шлосер-монтьор и монтажист.
Предимство на законопроекта е, че не само подпомага първо отбранителната способност на страната, но и дава професия на завършилите средно образование с придобитата по време на шестмесечната подготовка гражданска специалност.
И сега най-важното поради тези съображения през 2015 година вицепремиерът Ивайло Kалфин изпрати на премиера Бойко Борисов доклад, в който предложи Министерството на труда и социалната политика да поеме методическото административното ръководство на държавното търговско дружество Главно управление строителство и възстановяване ГУСВ, а същото е правоприемник на закритите през 2000 г. Строителни войски, в които са преминали подготовката си, хубаво е да напомня, над 60 процента от строителните кадри на България. Както твърди Ивайло Калфин от миналата година, статистиката сочи, че 30 процента от тези 60 процента строителни кадри, са били роми и са заемали достойно място в строителния отрасъл на страната.
Поради съществуващите обективни причини за които господин Пешлеевски, ако намерите за необходимо да го попитате, може да Ви каже, в момента това държавно дружество съществува, но то не е равноправен участник в строителния пазар и по същество е със затихващи функции. А от голяма полза за обществото ще бъде ГУСВ да се трансформира в този център за професионално обучение към министерството на отбраната, подчертавам това, на доброволен принцип, като се ползва ценният опит от близкото минало.
Този център ще може да развива следните три дейности: първо обучение на кадри по различни специалности с изнесени филиали в районите с висока безработица; второ създаване на работни места и назначаване на работа на успешно завършилите обучението си младежи в този център; трето, изграждане на Социално слаби семейства.
В своята дейност този център ще ползва методическата помощ на Българската академия на науките, която излезе с официално становище в подкрепа на тази идея. А подкрепа за реализацията на тази идея има и от Българската стопанска камара, която на 25 януари тази година изпрати писмо в този дух до вицепремиера Ивайло Калфин, преди да подаде оставка.
И накрая трябва да кажа, че трябва да се припомни, че до 2000-та година в държавната фирма ГУСВ, която ще е естествено ядрото на този Център за военно и професионално обучение към Министерството на отбраната около 7 хиляди младежи ежегодно получаваха гражданска професия по над 40 специалности като, разбира се, тук влиза и военната подготовка, а заедно с това всяка година по тази програма 2000 младежи се доограмотяваха в над 50 специализирани курсове, от които 35 процента бяха от ромската общност. Това са мотивите, подготвени от генерал Пешлеевски и моя милост. Ако имате въпроси… Мисля че ще бъде уместно да чуем и генерал Пешлеевски.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Господин генерал Пешлеевски, беше подадена ръката и ръкавицата. Моля във военнотехнически план във връзка с доброволността на принципа да развиете по-подробно тезата, но кратко, тезисно.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Благодаря, Господин председател.
Господин председател, господа народни представители! Всъщност идеята е да се възроди една много добра чисто българска идея на бележития държавник Стамболийски за подготовка на населението и особено на младите хора за труд. Защото ако всеки се труди, ако всеки е подготвен да се труди по определени специалности, няма да има кризи.
Най-добра форма за осъществяване на тази идея бяха Строителни войски, трудовата повинност, ГУСВ. Сега няма начин да се върне наборната служба, поне на този момент, поради редица обстоятелства, но може да се направи нещо подходящо като цивилна структура в рамките на някоя от министерствата, които имат пряка връзка с това. В началото смятахме да го направим в Министерството на труда и социалната политика и с бившия вицепремиер Ивайло Калфин бяхме подготвили такава форма. След това обаче се яви и ново предложение – и военна подготовка на доброволен принцип, което вече по същество променим нещата, а и Ивайло Калфин вече не е вицепремиер. Така че идеята е това да стане под формата на един център за доброволна военна и професионална подготовка към Министерството на отбраната, като се стъпи на бившето ГУСВ, това, което е останало от него. Там има останали кабинети, макар в запуснато състояние, полигони, учебно- материална база и има готови програми по 40 специалности. Тези програми дори са актуализирани, преведени са на английски и сме ги предоставили на Сервизния корпус на Южноафриканската република, който в момента е много по-голямо нещо от нашите бивши Строителни войски. В Ангола се прави същото и така нататък
Замисълът е да се готвят младежи – полуграмотни, безработни, на военна подготовка един месец, един месец специална подготовка по специалност – професия и 4 месеца учебно практически занятия, които имат формата и на положен труд, който се заплаща, тоест възстановяваме старата практика на Строителни войски това което заработват младежите под формата на учебно-практически занятия, практика, да се заплаща. И по същество тази дейност се самофинансира. Имаме цени. Ако, разбира се, се приеме, ще работим с учебния център на бившето строително училище „Любен Каравелов“, тъй като той има такъв. Цената на специалната месечна подготовка е между 1400-1500 лева на младеж.
След това вече в хода на учебно практическите занятия ще се…
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрахме идеята.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Още нещо искам да добавя.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Последно.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Освен обучението, освен създаване на работни места, голям дял ще има този център в аварийно-възстановителните дейности, защото там е слабото място – няма звено, което да възстановява при бедствия и аварии. ГУСВ ги няма, Транспортни войски ги няма, няма кой да възстановява. А този център може да го прави.
В тази връзка ГУСВ възстанови преди една година мост в село Първенец с военна конструкция за месец и половина, набрахме хора от малцинствата там. Работиха, след което пуснаха подписка с искане да се създадат учебни центрове за подготовка на такива безработни младежи. Тука има стотици подписи, така че примерът беше заразяващ. Тоест, има полза от такова нещо и аз считам, че би могло да се реализира с минимални средства, тъй като има и административни въпроси. Хубаво би било от началото на следващата година, тя съвпада и с финансовата година да се даде старт на…
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин генерал.
Първо изказване – господин заместник-председател, заповядайте.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря на господин генерал Пешлеевски. Само да го успокоя: ще има наборна армия, не се притеснявайте, господин генерал, ще му дойде времето. Узряват българските политици, узряват по-бавно.
Идеята е много добра. Аз ще я подкрепя, казвам го за протокола, тъй като след изказването ще напусна, моят глас да се брои „за“. Идеята е много добра, защото, господин Енчев каза своето изложение – без оглед на етническа принадлежност, но е факт, че 90% от циганите в България са хора неграмотни. Получават социални помощи и няма как да бъдат наети за някаква друга работа, освен за елементарна физическа, тъй като нямат абсолютно никаква професионална подготовка.
В същото време говорим, че ще привличаме чужди инвестиции, говорим за икономическо развитие. Ама ние нямаме заварчици в България!? За какво развитие, за каква икономика говорим, като в областта на производството нямаме подготвени заварчици, нямаме добре подготвени кадри и всички тези неща, които навремето подготвиха строителни войски. Идеята е добра. Тя покрива и нашата идея за това, което ние предлагахме – наборна военна служба и подобен вид обучение под формата на трудово обучение и придобиване на специалност за неграмотните младежи. Истината е, че тази идея се роди преди около две години. Тогава няколко пъти говорихме със вицепремиера Калфин. Той може би е написал доклад, от него се искаше само едно нещо: да поиска от Министерския съвет ГУСВ да бъде прехвърлено от регионалното към неговото министерство. При положение, че и аз бях разговарял с премиера, и той беше съгласен с тази идея, мога да кажа, че социалният министър тогава не си свърши работата, не знам по какви причини.
Идеята е много добра, защото тя би дала възможност на онези младежи без образование да придобият едни трудови навици и подготовка в дадени професии, с които по-лесно биха могли да си намерят работа, чрез която да получават по един нормален, достоен и почтен начин своите средства, а не да висят по кръчмите, да ходя да грабят възрастните хора по селата и да се чудят какво да правят. От тази гледна точка ще подкрепя това предложение на колегата Енчев, предполагам че и колегата Михов също.
Виждам какво е разположението в Комисията, но смятам, че по тази тема може да се разсъждава доста по-сериозно. Действително, ако помислим малко, не е мястото на подобни центрове в Министерството на отбраната.
Но подкрепям идеята, защото това е правилната посока да се говори, да се дебатира по тези неща. Надявам се, че Комисията по принцип ще подкрепи една подобна инициатива, за да можем да я реализираме, за да можете действително това, което е необходимо на икономиката в страната – хора, подготвени по специалности чисто професионално, да се реализират. Иначе се превръщаме в държава, в която все повече нарастват неграмотните хора, които живеят само на социални помощи, а една немалка част от тях и от грабеж. Намалява работоспособното население и стигаме до един колапс в социалната политика, в която в един момент няма как с парите от данъци да продължаваме. Нов ред тъй като господин генералът ми даде сигнал…
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Не…
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Не Ви разбрах правилно.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Извинявайте.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Подкрепям предложението. Моля да бъде протоколирано. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин заместник-председател на Народното събрание.
Заповядайте.
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря, господин председател.
Два кратки въпроса и коментар. Имате ли представа, някаква калкулация, колко ще струва цялото това нещо, за да тръгне –като инвестиции в базите, всичко? Освен това, което казахте, че е около 1500-1600 лева средно на младеж. Но това е процес на обучение.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Имаме предварителни разчети по този въпрос и предвиждаме като начало да се създадат 2 учебни центъра…
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Колко ще струва всичко? За да тръгне това нещо...
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: За да тръгне ежемесечно няма да е повече от 100-120 хиляди лева.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Уточняващ отговор: зависи от броя на желаещите да се включат в този център.
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Това е следващият ми въпрос: колко желаещи доброволци очаквате да се включат, след като бъде направена инвестицията, за да тръгне?
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: От това, което имаме като данни, като подписки, 150 човека са се записали вече за участие от Пловдивския регион. Голям интерес има в Плевен, Враца, Врачанския регион, Бургас. (Народният представител Красимир Каракачанов напуска заседанието.)
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Обща цифра можете ли да дадете като очакване, примерно 50 хиляди младежи, грубо, 15 хиляди?
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Тръгвайки с малко, можем за една година да стигнем до около между 5 и 10 хиляди младежи в центровете за обучение.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Уточнявам: в тази подписка мисля, че една трета са българи, нямат нищо общо с ромската общност.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Да.
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Не, не, не коментираме това.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Безработни младежи, някои от тях са с образование, но недостатъчно.
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря за отговорите. Явно сте пропуснали тази част от реформата в образованието, която е насочена точно към професионалното образование. Българските младежи съвсем наскоро ще могат от седми и осми клас започват да учат за чирак, калфа, майстор точно в тези професионални направления. Той е идеята е децата, влизайки в училището, без да отпадат, тези, които искат да продължат, да продължат с професионалното си образование, другите да преминат в професионалното образование, в това число и малцинствата. След това, ако искате директно да преминат към професионална реализация на пазара на труда, ако искат, след това да се върнат да продължат до 12 клас колеж, бакалавър, университет и така нататък. Тоест тук се получава едно дублиране.
Доколкото съм запознат, основната функция на строителни войски, заедно с това, за което казахте и в което влагате като смисъл на този Законопроект, беше повече насочено към инфраструктурата, изграждането на тежката инфраструктура на страната. Разбира се, и поради задължителната военна служба затова, че някой тогава бяха неблагонадеждни и не им се даваше оръжие или преди други причини и политики и така нататък. Мисля, че е малко изместена идеята и формата за реализиране на тази идея. Така че ние ще се въздържим. Благодаря за информацията.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин Исмаилов.
Заповядайте за реплика.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Въпросът касае тези младежи, които са с незавършено образование, излезли са от образователната система, полуграмотни, неграмотни, тях да подготвим за живота. Това е основното. Останалите, които си вървят по учебните програми, те си вървят. Но има десетки, да не кажа стотици, които
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре, добре, вече е ясна идеята, разбрахме. Заповядайте, господин полковник Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин генерал, аз имам формално един въпрос към колегата Енчев. Понеже въпросът е сериозен и ясен няколко министерства, мисля, че най-малко засегнато е Министерството на отбраната с това Ваше предложение, защото тука военната част като че е добавка към обучителната. Търсих в материалите, които са ни предоставени по точката, няма становище поне на Министерството на отбраната, на Министерството на образованието, на Социалното министерство. Вие имате ли някаква информация за техните становища, защото, все пак, ако това го приемем по някакъв начин, ще ги задължи тях?
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Не, нямаме становище на МО, на Социалното министерство в лицето на Калфин становището е положително. Както казах, в началота на миналата година министър Калфин…
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Добре, благодаря Ви.
Не бих искал по същество да засягам въпроса, защото все пак Знаем за Строителни войски, Транспортни войски, на съобщенията, те имаха роля и то много съществена, изграждаха много обекти, когато държавата строеше. А сега искаме да подготвяме на държавни начала работна ръка, която след това трябва да мине в частния сектор, който би трябвало също да се каже под някаква форма становището.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Нека да си говорим против социалното изключване. Става дума – към господин Корман Исмаилов. В България огромна част от младото население има проблем със завършване на средното образование. То не може да бъде обхванато от програмите на министър Меглена Кунева, дори с тези занаятчийски професии, тъй като няма необходимия ценз и, да го кажа направо, интелектуална подготовка. А този център и то по тяхно желание, на тези хора, които са подписали, ще даде възможност на младежи, независимо от техния етнос, с по-скромни възможности за учебен процес да получат тая специалност, и, най-важното, заради това е към МО – да получат и съответната военна подготовка в рамките на два месеца или един месец.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Господин заместник-председател, имате думата.
ЯНКО ЯНКОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин генерал! Изключително ми е трудно да взема отношение по две причини. Въпросът е изключително актуален и важен за България. Отнасям се с уважение към Вас. Познавам Ви, господин генерал, от много години, бях директор в СМК Сливен…
Въпросът е изключително важен и актуален. Но това не е правната техника, с която може да бъде реализиран никакъв начин. Първо, господин генерал, вътре пише, че „младежите, навършили 18 години“ – никакъв критерий. Те може да бъдат с втори клас, 5 клас, 10 клас, 7 клас. По тази причина няма как да им направите програма за обучение по никакъв начин, защото няма ясни критерии кои младежи могат да постъпят на работа.
Второ, илюзия е да се каже че, ще бъдат създадени работни места. Няма как да се създадат работни места. Те могат да бъдат квалифицирани, но как ще ги квалифицирате, като няма критерии кой може да бъде приеман в тези центрове? Да, аз много добре познавам…
Между другото престъпление на политическата система на държавата, вчера и днес много говорим за тази политическа система, е начинът, по който бяха разтурени Строителни войски. Вижте какво стана със сградата на Строителни войски в Сливен. Направо съм изненадан.
Подходът към строителството и възстановяването тук беше в тенденциозен, за да им се вземат имотите, за да се откраднат имотите, господин генерал, това е така. Това се направи умишлено. Трябва да се намери механизъм как тази идея да стане – първо. И другият проблем е, че доброволно. Няма да има хора. Не може да се създаде устойчиво...
Ние трябва да намерим задължителна форма на всички, които се маргинализират от гледна точка на невъзможност това, което казва заместник-председателят на Народното събрание, е точно така заварчици, нямаме хора, които да работят, а им даваме социални помощи. Това е. Трябва да се намери един универсален механизъм, това не е работа на Министерството на отбраната изобщо. Това трябва да бъде социална политика, съчетана с образователна политика.
Затова уважение и поздравления за това. Може би най-голямо значение в Законопроекта, който внасяте, ще има дебатът в залата, ще се чуе най после от трибуната на Народното събрание, че България има такъв реален проблем, защото в момента, днес го казах, имаме два милиона и триста хиляди българи, които работят в България и два милиона и 500 хиляди българи работят в чужбина, имаме около един милион и повече, които не са обхванати от социалната система за статистика и не работят поради това, че нямат никакъв ценз, нямат елементарни познания, по които да работят в реалния сектор на най-ниските нива в строителството или земеделието и така нататък. От тази гледна точка ще се въздържа.
Пак казвам, за тази идея съм, но по този механизъм нищо не можем да направим, защото е доброволен, не е работа на Министерството на отбраната, няма критерии, по които… По този начин не може да се участва в нито една от европейските програми.
Моята молба е продължете идеята, намерете един по сериозен механизъм съвместно с другите министерства.
ВЕЛИЗАР ЕНЧЕВ: Да, наистина принципът е доброволен, но в противен случай влизаме в колизия с българската конституция. Както беше направено първото предложение, много сполучливо бе реагирано тук, не присъствах на това заседание по технически причини, късно бях уведомен, би трябвало да бъдем критикувани, че поставяме имуществен и образователен ценз, най-вече в случая образователен ценз. Напротив, това е необходимо, ако дадем задължителен характер.
Аз що се отнася до доброволното, Вие не сте прав в едно. Господин генералът Ви каза само в три области по 150-200 желаещи. Аз Ви гарантирам, че поне в 7-8 области ще има по 150-200 желаещи с преобладаващ елемент на българи, а не на роми. Това е моето наблюдение, което имам от Габровско и Ловешко, тъй като това не е включено в тази справка.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Само да добавя. Програмите, по които работеше ГУСВ дълги години, са настроени за работа с младежи с по-ниска степен на образованост, така че не се притеснявайте за това. Нашите командири, нашите технически ръководители, които и сега са готови да се включат в този процес, имат богатия опит и могат да работят с младежи с ниска степен на образованост.
Така че точно това е главното и основното в тази програма.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря. Други изказвания?
Позволете ми няколко думи на мен.
Този Законопроект го приемаме в Комисията, разглеждаме го и това е първата стъпка дори към гражданско информиране за наличието на такава идея. Но моето притеснение е, че хубавата, добрата идея, загрижеността за обучението и реализирането в живота на такива младежи и девойки, може би, не се покрива с аргументите за защита на този Законопроект. Идеята и аргументите са доста далеко един от друг. Самият принцип на доброволност за първи път в армията беше приложен, когато в Закона приложихме алтернативната служба. И ако я изследвате, ще видите, че тя не получи популярност. Поне в такава област без оръжие да се служи за подобни ресори, за които тук се говори.
Така или иначе Законопроектът ще влезе в зала, заедно със Закона за отбраната и Въоръжените сили, което ме смущава, че, както Вие казвате, едномесечна военна подготовка като че ли на този Законопроект мястото му не е в Закона за отбраната и въоръжените сили. Това е един слаб момент в защитата на идеята, липсата на такива аргументи.
Второ, всички ние сме загрижени и за даване на квалификация, не на образование в този център, който налагаме на МО – да ползват един месец за военна подготовка като някакъв резерв на армията, а пък другите месеци в техния център да бъдат използвани за строително обучение, транспортно обучение и прочие. Идеята е хубава, но когато тръгнат да излизат от този център, ще имат квалификация – строителна, транспорта и прочие. Кой от Министерството на образованието и науката уточни този въпрос каква квалификация, какъв лиценза, каква диплома ще им се даде, за да могат те да бъдат мотивирани в доброволния принцип?
Този въпрос засега не ние е ясен и ние в залата трудно бихме го защитили, налагайки го и на това Министерство, както и на доброволния принцип да ги мотивираме да дойдат, защото ще им дадеш диплома.
Трето, заетостта. Говорим че в промишлеността и в икономиката има много свободни места. Социалният министър Калфин едва ли е гарантирал заетост на тези хора, когато е направил този документ, който имате. На сегашния трябва да му поискаме становището. Ние имаме велики примери в много високи квалификации и образования, които дори при държавна поръчка не ги реализираха, след като завършиха. Мисля си, че гражданската информираност на този Законопроект ще стартира в залата, но финансовата обезпеченост на Законопроекта също я няма. Ако народните представители го вкараме с гласуване в залата, може и така да се получи. Не мога нищо да кажа, но за Комисията говоря – моето мнение и не го налагам. Но финансова обезпеченост липсва, въпреки това колко ще струва и така нататък.
В края на краищата бих желал, както споделям тук, ще възложа на експертите в Комисията по отбрана да си поискат становище на Министерството на отбраната, на Министерството на образованието и науката за този Законопроект, Регионалното министерство, може би Министерството на транспорта и задължително Социалното министерство. Много ще моля да бъде в съкратен период тази информация и становище, за да не бавим целия Закон, който е финансово обезпечен от Министерския съвет, и който наистина налага някои бързи мерки по отношение на специалните сили и други видове въоръжени сили. Това е моето изказване.
Аз също ще имам едно въздържание, защото не съм убеден, че трябва да убедя с гласа си готовността…, но подкрепям идеята, пълна подкрепа и се радвам за внасянето му.
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Господин генерал, само да Ви отговоря. Има номенклатура на видовете специалности, утвърдени у нас от Министерството на образованието и науката…
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре, благодаря…
РАДОСЛАВ ПЕШЛЕЕВСКИ: Точно спазваме учебните програми.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Вие като вносители може би не сте най-виновни, може би и ние тук Комисията трябваше да искаме становища. Но ако нямаме становища на тези министерства, на кого го налагаме? Дори Цецка Цачева каза, че има още други стъпки.
След доста изказвания и с напълно добронамерено отношение към Вас, вносителите, предлагам на подложим на гласуване.
Комисията по отбрана предлага на Народното събрание подкрепа или неподкрепа на Законопроекта за изменение на Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България, № 654-01-98, внесен от Велизар Пенков Енчев на 28 юли 2016 г.
Моля, гласувайте. За 2, въздържали 9.
Това все пак е добър знак. Като получим доклада на министерствата, ще изготвим и доклада на Комисията по отбрана, който ще съгласувам със заместниците, за да го внеса в Народното събрание, а Вие се гответе за гласуване.
Изчерпахме дневния ред.
По точка Разни има ли?
Заповядайте, господин Зафиров.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Ще отнема само 30 сек. от работата на Комисията. Понеже като историк знам, че думите отлитат, но писаното остава, държа изрично да се запише в стенограмата, че министър Ненчев каза, че един летателен час на „Спартан“ струва 18 хил. лв. Апелирам да си спомните тук оживената дискусия, която имахме в тази зала, когато аз бях убеден, че 8000 лв. струва. Такъв е и писменият му отговор, който получих – летателния час на „Спартан“. Току що той каза, тоест преди час, че струва около 18 хил. лв. Само това – държах да се запише в стенограмата, защо на някакъв етап ще изискам тази стенограма от днешното заседание.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: То беше по повод на пътуването до Полша…?
АТАНАС ЗАФИРОВ: По повод пътуването до Полша. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви…
Тези, които тук репликираха, че на 9-и септември идват американски самолети, това не е прецедент, през 1992 г. американските „Блу ейнджълс“ изпълниха голям парад в Пловдив.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,00 ч.)