Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
27/10/2016
    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. – второ четене.
    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 57


    На 27 октомври 2016 г., четвъртък, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. – второ четене.
    2. Разни.
    По точка първа от дневния ред на заседанието присъстваха гостите:
    От Министерството на отбраната: ген. Атанас Запрянов – заместник-министър, Нина Чебишева-Георгиева – началник отдел „Правано-нормативна дейност“; Антон Ластарджиев – директор на дирекция „Управление на човешките ресурси“, Мария Ганчева – главен експерт в дирекция „Връзки с обществеността“.
    От Военномедицинска академия – генерал Николай Петров.
    Заседанието бе открито и водено от председателя на Комисията генерал Михо Михов.
    * * *
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Уважаеми господа народни представители, дами и господа представители на Министерството на отбраната, дами и господа журналисти!
    Откривам Петдесет и седмото заседание на Комисията по отбрана и предлагам следния дневен ред:
    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. – второ гласуване.
    2. Разни.
    Очакваме заместник-министъра на отбраната Атанас Запрянов.
    Приветствам с добре дошъл министър Аню Ангелов и останалите представители на министерствата.
    Предлагам втора точка да бъде Разни.
    Има ли други предложения за дневен ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред, както беше предложен, се приема.
    Припомням на всички участници и на гостите, че на предишното заседание отложихме гласуването на параграфи 32 и 47. Достигнахме успешно работата си до § 51.
    По § 32 имаме ли готовност, генерал Цветков, да разискваме параграфа със становищата на Министерството на отбраната и Министерството на образованието и науката?
    ГЕН. ЦВЕТКОВ: Още не е пристигнало официално становище.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Нямаме становищата.
    Имате ли желание да разискваме точката, когато нямаме становищата на двете министерства? Не.
    Отлагаме отново тази точка.
    Параграф 47 касаеше статута на курсантите в Националния военен университет и по този точка имаше предложение от народния представител доц. Михов да прекратим разискванията.
    Към този момент имаме ли готовност да продължим тези разисквания?
    КИРИЛ ЦВЕТКОВ: От Министерството на отбраната трябва да предложат нова формулировка на текстовете.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Парламентарният секретар, имате ли готовност по § 47, или да изчакаме заместник-министъра.
    ВЯРА МАЦЕВА: Имаме становище, което ще представим.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Предлагам на народните представители да изслушаме началника на Военномедицинска академия, който присъства, по онези становища, които Вие искате да изложите по определен параграф и член, за да не Ви държим през цялото време на заседанието.
    Заповядайте.
    НИКОЛАЙ ПЕТРОВ: Доколкото разбирам, проблемът е в точката, която третира възможността на военните лекари да работят в извънработно време лечебна дейност. В тази връзка се срещах с една част от Вас, уважаеми господа народни представители – в парламента. Започнах с един закон, който е от 1891 г., подчертавам, обнародван в Държавен вестник от Батенберг:
    „Санитарните офицери в мирно време имат право на свободна практика по специалността си, но без ущърб на военната служба“.
    Няма да влизам в детайли, ще дам само един пример. След като влиза промяната в закона, която изключва това право на военните лекари, но напуснат ли, девоенизирали се, без да са навършили пределна възраст, 90 военни лекари са свалили пагоните. Ако вземете предвид и това, че големите специалисти – Военномедицинска академия има най-голяма концентрация на големи имена, като проф. Кацаров, проф. Салтиров и много други, Министерството на здравеопазването в лицето на здравния министър подписва договор с тях за лечебна дейност, консултантска по спешност в цялата страна.
    По силата на този закон те нямат право на това. Тоест държавата не може да се ползва от тяхната експертиза, защото това е лечебна дейност.
    Ще завърша с това, че ако направите тази промяна, ще възстановите една справедливост, която, за съжаление, ще се ползва вече от ограничен ресурс оставащи военни лекари.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Малко останалите добри.
    Господа народни представители, разисквания по тази точка, както казах, за да освободим началника на Академията?
    Когато дойде параграфът, тогава ще се позовем на този разговор.
    Има ли въпроси и изказвания?
    Заповядайте, господин Заместник-председател.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, господин Заместник-министър! Срещата всъщност беше по наше искане – групата на ГЕРБ и представителите на Министерството на отбраната. Имаме материалите.
    Трябва да бъда откровен докрай. Общо взето в началото бяхме скептично настроени, тъй като в този член, знаете, от години назад е разрешено на офицерите преподавателска и научноизследователска дейност, след това беше добавена и спортна заради елитните спортисти, които се броят на едната ми ръка и са зачислени към Българската армия. След това беше добавена медицинската, за която току-що докладва професорът.
    След тази среща, след като видяхме и документите от 1891 г. и справката, която имаме и беше докладвана тук накратко – за освободените офицери, затова че и тези, които са в момента са в готовност да напуснат, ако не го разрешим това.
    Трябва да Ви кажа и още нещо. След като попитахме и други учебни заведения, където има медицински кадри с такива квалификации, между другото, господин Професор, това не съм Ви го казвал, и от Пирогов ни подкрепиха и казаха: „Разбира се, какво правите. Ще се разбягат и малко останалите наши колеги“.
    С колегите сме убедени и ще подкрепим да остане тази дейност, както е написана в този член – медицинска, да има, заедно с преподавателската, научноизследователска и спортна дейности, за да не принуждаваме уважавани хора, офицери с научни степени и звания да прибягват до други прийоми само и само да успяват да запазят и достойнството си, и заплащането си. По-добре е да го има и ние ще го подкрепим. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря, господин Радев.
    Заповядайте, господин Генерал.
    НИКОЛАЙ ПЕТРОВ: Ако позволите само да вметна: военните лекари вече са съвсем малко. Изпитваме затруднение, включително и за началници на болниците извън София. В Сливенската военна болница единственият военнослужещ е началникът на болницата.
    Дефицитът на военни лекари е изключително тежък и в този ред на мисли ще Ви бъда благодарен, ако имаме подкрепата от Комисията по отбрана да предприемем стъпки към основаване на военно училище, Военномедицински университет, каквито има в Румъния, Сърбия, Гърция, Турция, където се готвят курсанти със статут на кадети и завършат като военни лекари. Говорим за випуск не повече от 20 души, които после да отидат по частите и да запълнят вакуума, който идва след нас.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Само един въпрос, който няма пряка връзка към това, но да продължим дискусията, за да Ви освободим.
    От доклада на Министерството на отбраната личи, че некомплектът на Военномедицинска академия е 170 души. Какво означава това? Целенасочено ли не се попълват, или действително няма хора?
    НИКОЛАЙ ПЕТРОВ: Няма кандидати, господин Генерал.
    ПРЕД. МИХО МИХОВ: Сто и седемдесет души сте некомплект. Такива като сега ги спираме и не могат да работят, некомплектът все повече ще нараства. Това е много сериозно число – видях го от доклада, който беше предоставен за състоянието на Българската армия, въоръжените сили.
    Уважаеми народни представители, други въпроси към началника на Военномедицинска академия? Няма.
    Благодаря Ви, господин Генерал за участието.
    Приятна работа и, както се казва, поздрави на другарите!
    Господин Заместник-министър добре дошли!
    Приключихме авансово с разискванията по проблемите. Предлагам да пристъпим към отложения параграф 47, който прекратихме в началния ход на разискванията.
    Предложение на народните представители Михов, Цочев, Тодорова, Иван Иванов, Кючуков, Иван Пенков, Станков и Никифоров:
    „§ 47, чл. 142, ал. 2, т. 1 да се добави т. „е“, което касае статута на курсантите.
    „е) транспортни и квартирни разходи при изпълнение на задачи, свързани с подготовката им за изпълнение на военна служба, извън постоянното им място за обучение, както и при пътуване по медицински причини“.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението.
    Разисквания и изказвания? Няма.
    Който е съгласен с така предложеното допълнение на група народни представители да се приеме, моля да гласува.
    За –9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 47, който става § 48.
    „§ 48. В чл. 142 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Курсантите, обучавани за нуждите на Министерството на отбраната, сключват договори за военна служба, в срока на който се включва срокът на обучението. За срока на обучение във висшите военни училища курсантите се подготвят за изпълнение на военна служба като професия и им се осигуряват:
    1. със средствата от бюджета на Министерството на отбраната, доколкото не се осигуряват по друг ред, подчертавам, ред, определен със закон:
    а) стипендии за звание – при условия, по ред и в размери, определени с акт на министъра на отбраната;
    б) храна и вещево доволствие – при условия, по ред и в размери, определени с акт на министъра на отбраната;
    в) медицинско обслужване;
    г) задължително застраховане срещу смърт и неработоспособност вследствие на злополука при или по повод на изпълнение на задължения във връзка с подготовката им за изпълнение на военна служба като професия;
    д) настаняване в общежития на висшите военни училища;
    е) транспорт и настаняване при изпълнение на задачи, свързани с подготовката им за изпълнение на военна служба, извън постоянното им място за обучение, както и при пътуване по медицински причини. – новата точка.
    2. ползване на почивната и спортна база към министерството – при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната;
    3. ползване на правата по чл. 226з;
    4. ваканция в размер на 30 календарни дни за учебна година – при условия и по ред, определени с правилниците за устройството и дейността на висшите военни училища;
    5. възможност за избор в колективните органи за управление на висшето военно училище.“
    2. В ал. 5 след думата „курсанти“ се добавя „за нуждите на Министерството на отбраната“.
    3. Създават се ал. 7 и 8:
    „(7) Завършилите обучението курсанти за нуждите на други министерства и ведомства се зачисляват в запаса с военно звание „лейтенант“.
    (8) Подборът на курсантите за нуждите на други ведомства, техните права и задължения се определят с инструкцията по чл. 94, ал. 2“.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем така предложената редакция, моля да гласува.
    За –9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Тук си позволявам да приветствам с добре дошъл и министър Бойко Ноев, който тук ми беше закрит. Да му благодарим за обявения химн на Българската армия през 2001 г.
    Отиваме на § 52.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 52, който става § 53.
    На мен ми известно, че има предложение от народния представител Гаджев.
    Заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги, искам да направя предложение по линия на чл. 80, ал. 4 от ПОДНС за нова редакция на чл. 156.
    Държа да кажа първоначално, че я пратих още във вторник до Комисията, за да може колегите да се запознаят с нея, както и самата Комисия. Преди това сме съгласували с Министерството на отбраната и те ще си кажат становището.
    Текстът е както следва:
    „Чл. 156 (1) военнослужещите, придобили образователна квалификационна степен и/или повишили професионалната си квалификация за сметка на Министерството на отбраната може да се преназначават на по-високи длъжности, изискващи съответната квалификация в интерес на военната служба.
    (2) Условията и редът за преназначаване и освобождаване от длъжност на военнослужещите се определят с Правилника за прилагане на закона.
    Тъй като придобиването на образователно квалификационна степен или повишаването на професионалната квалификация на военнослужещите, се извършва чрез планово обучение, което е за сметка на Министерството на отбраната и се цели осигуряване изпълнението на функциите за определените длъжности. Изпращането на военнослужещи на подобни обучения е по тяхна молба и в зачитане на техните интереси. Само че разходите за придобиване или повишаване на професионалната квалификация са за сметка на Министерството на отбраната и е на база на планиране на кариерното развитие на военнослужещите, като е необходимо да бъдат създадени условия за преназначаването им на по-висока длъжност, която изисква съответната квалификация в интерес на военната служба. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря, господин Гаджев.
    Изказвания, коментари по това предложение? Няма.
    Съгласувано е с работната група и го подлагам на гласуване.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: В крайна сметка какъв текст остава?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Не сме го гласували още. Той направи чл. 156 с две алинеи.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Имам въпрос: кой ще бъде текстът, който се гласува? Господин Гаджев каза, че предлага редакция на текста. Редакция на кое? На неговото предложение?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: На § 52 в чл. 156 – двете алинеи с нови редакции.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Какво става с досегашните предложения?
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Сегашното предложение да отпадне и тази редакция да бъде приета.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Заповядайте – от юристите има становище.
    ВЯРА МАЦЕВА: Искам да отбележа, че така построена нормата, първо, дават частен случай, след това условията и редът за преназначаването. Така построена нормата казва, че условията и редът само по този частен случай ще бъдат създадени с Правилника за прилагане. Това ли е идеята?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: От Министерството на отбраната – заповядайте.
    НИНА ЧЕБИШЕВА: Може би не би следвало да се тълкува така и да бъде само за частни случаи, защото и настоящата редакция на тази разпоредба важи за всички случаи на преназначаване. Трябва да се разбира в смисъл за всички случаи.
    Ако е по-ясно, да се обърне редът на двете алинеи.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Други изказвания и мнения? Няма.
    След като няма, подлагам на гласуване § 52, чл. 156 с ал. 1 „условията и редът за преназначаване и за освобождаване от длъжност на военнослужещите се определят с Правилника за прилагане на закона.
    Ал. 2 става доложената от вносителя ал. 1.
    Който е съгласен с така предложените текст и алинеи, моля да гласува.
    За – 7, против – няма, въздържали се – 2. Приема се.
    Параграф 52 на вносителя – в чл. 156 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „и за ротация на старши офицери“ се заличават.
    2. Алинея 2 се отменя.
    Изказвания по текста на вносителя? Нямате.
    Който е съгласен с текста на вносителя, моля да гласува.
    За – няма, против – 9, въздържали се – няма.
    Параграфът, който гласувахме, става § 53.
    Работната група предлага на Комисията да се създаде нов § 54 – прескачаме го.
    Параграф 53 – предложение на народните представители Красимир Каракачанов, Милен Михов и група народни представители:
    Чл. 160 се изменя както следва:
    - „В т. 1 се изменя: в) в т. 3 и 4 числото „54“ се заменя с „56“.
    - Допълват се следните нови подточки:
    г) в т. 5 числото „56“ се заменя с „58“;
    д) в т. 6 и 7 числото „58“ се заменя с „60“
    е) в т. 8 числото %59% се заменя с „60“.
    Работната група предлага на Комисията да не подкрепи предложението.
    Изказвания? Вносителите ги няма.
    Тук става дума, всички са наясно, за увеличаване на възрастовата граница на висшия команден състав.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен с така предложената точка на група народни представители, да гласува.
    За – няма, против –5, въздържали се – 4.
    Предложението не е прието.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 53, който става § 55.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен с така предложеното решение на работната група, моля да гласува.
    За – 7, против – няма, въздържали се – 2. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията до подкрепи текста на вносителя за § 54, който става § 56.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 7, против – няма, въздържали се – 2.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 55, който става § 57:
    § 57. В чл. 165 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея т. 8 и 9 се отменят.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Договорът за военна служба се прекратява и военнослужещият се освобождава от военна служба по ал. 1, т. 7 само ако откаже да заеме друга предложена му длъжност, за която не се изисква достъп до класифицирана информация, или ако няма друга такава длъжност, подходяща за него.“
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Връщаме се на новия § 54.
    Чл. 158а (1) Военнослужещият може да бъде временно отстранен от длъжност, когато му бъде отнет или отказан достъп до класифицирана информация, ако заеманата длъжност изисква такъв.
    (2) Когато актът, с който е отнет или е отказан достъп до класифицирана информация на военнослужещия, бъде отменен, военнослужещият се възстановява на длъжността. Времето на отстраняването се зачита за служебен стаж по този закон и се дължи обезщетение в размер на възнаграждението му за периода на отстраняването“.
    Изказвания и предложения? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Отиваме на § 56 – предложение на народните представители Христо Гаджев, Пламен Манушев и Валентин Радев:
    В § 56 се създава нова алинея 3:
    „(3) Военнослужещ придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване не подлежи на повишаване във военно звание и длъжност“.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението, което е отразено на систематичното му място в нов § 52, в редакцията на Комисията.
    Изказвания?
    Заповядайте, господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Предложението, което сме направили, е с оглед да се стимулира най-вече кариерното развитие на хора, които са придобили, но не са упражнили правото си на пенсия в армията, за да може в крайна сметка да се даде възможност по-скоро на Министерството на отбраната да овладее процеса, който продължава да расте и да не бъдат обвинявани, че непрестанно расте броят на пенсионираните военнослужещи и това натоварва системата на НОИ.
    Самото Министерство има доста бележки по въпроса, така че, бих искал, да чуя и тяхното мнение, тъй като водихме доста дебати в работната група.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
    Имате ли от Министерството на отбраната мотиви?
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Господин Генерал, направихме анализ на сегашното състояние на състава, който е придобил и упражнил право на пенсия. Ако приемем това ограничение – да не подлежат на повишаване във военно звание и длъжност, ще се получи фактически затапване. Докато не придобият възрастта за пенсиониране, ще бъдат едновременно и служещи, и пенсионери и не можем да осъществим развитие на онези категории военнослужещи, които са придобили право, но не са го упражнили и такива, които не са го придобили и не са го упражнили.
    Смятаме, че приемането на този текст, няма да доведе до кадрово развитие на този състав, който смятаме да развиваме. Напротив, ще забави развитието.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрах Ви.
    Господин Гаджев, държите ли на предложението?
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: След като самото Министерство не смята, че това би могло да им даде тази възможност, която сме заложили като вносители, в крайна сметка целта ни е била да дадем по-добра възможност на хората, които не са упражнили своето право и продължават да са само военнослужещи, без да са пенсионери, да виждат своето кариерно развитие и своята мотивация в службата.
    Затова би ми се искало, ако има и подзаконови механизми, да се даде бърза писта за такива хора, за да могат да се развиват и да заемат и по-големи длъжности, да развиват своята кариера и да не пречим на тяхното развитие.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрах. Вие си поддържате тезата.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: По-скоро ще оттеглим предложението.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Други изказвания?
    Заповядайте, господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Понеже и аз съм съвносител на това предложение, опитахме се според нас да направим нещо средно, някаква справедливост да има. За нас въобще беше неясно как се получи това и тогава министър Калфин го въведе. Имаше среща, той успя да убеди колегите и ние се съгласихме тогава и стана правило. Това обаче никак не се приемаше.
    За да не навлизаме в подробности, само искам да кажа, че колегите, които са се възползвали от това право, не са виновни. Те са се пенсионирали, защото законът им позволява. С нормата, която се опитахме да въведем, се опитахме да направим някаква справедливост, но всъщност ще ги накажем с това. Те какво са виновни, че законът им позволява да си получат пенсията и да продължават да работят. Ние им казваме: да, ама няма да се развивате в кариерата. И това не е добре.
    И сега, което чухме от Министерството, по-скоро не да го оттеглим, предлагам да гласуваме по съвест и това да отпадне, защото пък и така не е справедливо.
    Трудно е в момента да се вземе решение и ние сме по-склонни да се съгласим с това, което предлага Министерството. Благодаря.
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: За да улесня Комисията, преди гласуването да Ви информирам: около 1700 души са придобили и упражнили право на пенсия. Те са 60% от имащите. Тоест ако 100% от имащите право, го упражнят, ще имаме около 3 хиляди военнослужещи пенсионери. Ако наложим норма, те да не се повишават в длъжност, звания и да не се разместват, тогава смятайте, че ще имаме 3 хиляди души, които трябва да служат до пенсия на тази длъжност, на която се намират. Да Ви информирам като цифри – става въпрос за сериозна цифра.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: И това е сериозен аргумент.
    Господин Министър, заповядайте.
    АНЮ АНГЕЛОВ: Бих призовал народните представители, които са внесли това предложение, да го оттеглят по същите съображения, които заместник-министър Запрянов каза, но самото Министерство на отбраната – както политическото, и военното ръководство трябва да проведат особена политика по отношение на хората, придобили правото си на пенсия. Това е въпрос на политика, а не е въпрос на законови изисквания. Тоест когато те вземат решение за повишаване в длъжност или звание, те трябва да отчитат и това обстоятелство.
    В против случай, демотивацията ще продължава да расте у младшите офицери, които така или иначе не могат по никакъв начин за заемат тези длъжности, докато са пенсионирани военнослужещи.
    Несправедливостта не е само между онези, които са решили да упражнят правото си на пенсия и онези, които не са решили, а преди всичко между младите офицери, които губят всякаква възможност да израстват и онези офицери, които са упражнили или не са упражнили правото си на пенсия.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
    Искам да споделя пред народните представители, че профсъюзите към Министерството на отбраната поискаха среща точно по този въпрос. И там съществува тезата, че несправедливостта се задълбочава. Във всички случаи мисля, че в Комисията по отбрана ще постъпим правилно.
    Други изказвания?
    Групата народни представители оттегля предложения текст и отпада от § 52.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 56, който става § 58.
    „§58. Създава се нов чл. 166:
    „Чл. 166. (1) Договорът за военна служба може да се прекрати и военнослужещият да се освободи от военна служба без предизвестие, когато е упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване.
    (2) Министърът на отбраната може да получи служебно от Националния осигурителен институт информация относно наличието на упражнено право на пенсия от военнослужещият. Националният осигурителен институт предоставя информацията безвъзмездно в 14-дневен рок от получаване на искането“.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – няма, против – 7, въздържали се – 2. Параграфът е приет.
    Връщаме се на § 51 – това е отложеното гласуване.
    „§ 51. В чл. 154 , ал. 4 думите „и максималният“ се заличават.
    Имате ли изказвания и предложения? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 7, против – няма, въздържали се – 2.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 57, който става § 59.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 7, против -1, въздържали се – няма. Параграфът е приет.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 58, който става § 60.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип теста на вносителя и предлага следната редакция на § 59, който става § 61.
    „§61. Създава се чл. 186а:
    „Чл. 186а. Военнослужещите могат да извършват спортносъстезателна дейност. Редът и начинът за организирането и провеждането й в служебно време се определят с акт на министъра на отбраната“.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 60, който става § 62.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 7, против и въздържали се – 2.
    Параграф 61 – предложението е оттеглено.
    Работната група предлага да подкрепим текста на вносителя за § 61, който става § 63.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 62, който става § 64.
    „ § 64. В чл. 188а се правят следните допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    (1) Военнослужещите, които не заемат публични длъжности по смисъла на чл. 3 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, са длъжни да декларират всеки частен интерес по конкретен повод, който имат във връзка с функциите на структурата или военното формирование, в което изпълняват военната служба. Декларирането се извършва по реда на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси“.
    2. В ал. 2 след думата „военнослужещите“ се добавя „по ал. 1“.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 63, който става § 65.
    Изказвания?
    Заповядайте, господин Найденов.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Имам въпрос към вносителите: каква е логиката на това предложение за отпадане?
    Ал. 5 гласи: военнослужещите могат да приемат подаръци на стойност до 50 на сто от минималната работна заплата, установена за страната, еднократно през календарната година. Каква е логиката? Могат или не могат да приемат?
    Като отпадне текстът, какво остава?
    НИНА ЧЕБИШЕВА: Уеднаквяваме разпоредбата с ал. 1, където се съдържа самата забрана. Тя започва: „военнослужещите не могат да приемат или да улесняват приемането нито за себе си, нито за други дарения, пътуване, настаняване“. Тоест забраната се състои още в ал. 1 и нелогично стоеше в ал. 5. При цивилните няма такава норма.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Други изказвания и въпроси?
    Който е съгласен да приемам § 63, който става § 65, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 64, който става § 66.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 65, който става § 67.
    Изказвания? Няма.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 66, който става § 68.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 67, който става § 69.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 68, който става § 70.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма. Приема се.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 69, който става § 71.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 70, който става § 72.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 71, който става § 73.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 72, който става § 74.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 73, който става § 75.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 74, който става § 76.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 75, който става § 77.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 76 – предложение на народните представители Христо Гаджев, Пламен Манушев и Валентин Радев:
    „В § 76 се добавя в ал. 3, т. 1 числото „2,2“ се заменя с „2,3“.“
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи предложението.
    Изказвания или мотиви на вносителя?
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Мисля, че е ясно, но само за протокола. Опитваме се да изравним тази несправедливост и Закона за МВР, и коефициентите за Министерството на отбраната да бъдат равни на коефициентите на Министерството на вътрешните работи. Това трябваше да бъде направено още, когато приемахме Закона за вътрешните работи. Предупреждавахме, разбира се, но тогава не стана и сега го правим.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Министерството на отбраната?
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Подкрепяме предложението. Отдавна го искаме това.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    Който е съгласен да подкрепим предложението на народните представители, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 76, който става § 78:
    „§ 78. В чл. 212 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите „на Министерския съвет по предложение“ се заличават.
    2. В ал. 3, т. 1 думите „от 2,2“ се заменят с „от 2,3“.
    Който е съгласен с новата редакция на параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 77 – предложение на народните представители Михов, Цочев, Тодорова, Иванов, Кючуков и група народни представители:
    „В § 77, чл. 214 текстът да се измени така:
    1. в ал. 1 след думата „длъжността“, думите „която заемат“ се заличават и се добавя „или ако заемат академична длъжност „асистент“.
    2. в ал. 5 думите „по клинични пътеки съгласно Националния рамков договор“ се заменят с „по договор с Националната здравноосигурителна каса“.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен § 77 по предложение на народните представители да влезе в текста на параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя за § 77, който става § 79:
    „§ 79. В чл. 214 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1, т. 4 думите „изискващи се за длъжността, която заемат“, се заменят с „ако заемат академична длъжност или ако такава степен се изисква за заемане на длъжността“.
    2. в ал. 5 думите „по клинични пътеки съгласно Националния рамков договор“ се заменят с „по договор с Националната здравноосигурителна каса“.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем текста, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 78 – предложение на народните представители Христо Гаджев, Пламен Манушев и Валентин Радев:
    „В § 78 точка 1 да отпадне.
    1. В ал. 1, т. 3 след думите „ободряващи напитки“ се добавя „или левовата им равностойност“, а след думите „извършване на“ се добавя „други“.
    Те предлагат да отпадне.
    Господин Гаджев, заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Ако може да направим една по-прецизна редакция на това, което предлагаме: В крайна сметка особено при дежурства би било логично да се осигурява левовата равностойност, защото тогава човекът е на пост, тогава е по-възможно да си го осигури сам.
    Затова предлагаме следното изменение на ал. 1, т. 3:
    т. 3 безплатна храна и ободряващи напитки при занятия, учени, тренировки и лагери, а при носене на дежурства и при извършване на други дейности със специфичен характер – безплатна храна и ободряващи напитки или левовата им равностойност;.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Доволствията по ал. 1 се осигуряват във вид, в размери, по норми, при условия и по пред, определени с акт на министъра на отбраната, и стойността им не се облага с данъци.“
    Фактически се разделя на две: при учение, тренировки, лагери и занятия задължително да се осигури от Министерството на отбраната, а при дежурства и други дейности със специфичен характер – да се даде възможността или за безплатна храна, или левовата й равностойност.
    За да се изчисти правния механизъм – оттегляме предложението, което сме внесли, а по чл. 80, ал. 4 от ПОДНС внасяме тази редакция.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Внасяш редакция на ал. 1 т. 3, нали така.
    Изказвания за така предложения текст? Възражения?
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Подкрепяме това предложение.
    АТАНАС ЗАФИРОВ: Ще подкрепя предложението само с един призив към Министерството на отбраната: храната да е храна! Да не стане като със сандвичите на учениците.
    Държа да го кажа и да остане в стенограмата.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Приемаме го.
    Който е съгласен с новата редакция на ал. 1, т. 3, предложена от народния представител Гаджев, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 78, който става § 80:
    „§ 80. В ал. 1, т. 3 се гласува по предложението на господин Гаджев.
    2. ал. 2 се изменя така:
    „(2) Доволствията по ал. 1 се осигуряват във вид, в размери, по норми, при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната, и стойността им не се облага с данъци.“
    Има ли изказвания по така обявения общ текст? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 79 – предложение на народните представители Каракачанов, Милен Михов и група народни представители:
    Чл. 226 ж се изменя така:
    „(1) Пенсионираните военнослужещи, военноинвалидите, военнопострадалите и ветераните от войните, запасните участници в мисии по чл. 42 от Устава на ООН, както и членовете на техните семейства ползват лечебните заведения, санаториумите и профилактичните заведения, почивната, спортната база и военните клубове към Министерството на отбраната при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната.
    (2) Пенсионираните военнослужещи, военноинвалидите, военнопострадалите и ветераните от войните, както и запасните участници в мисии по чл. 42 от Устава на ООН, могат да ползват безплатно социалните кухни към Министерството на отбраната.
    (3) Лицата по ал. 2 могат да ползват домовете за пенсионирани военнослужещи, а ветераните от войните, военноинвалидите и западните участници в мисии по чл. 42 от Устава на ООН – домовете за ветерани и военноинвалиди, при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната.“
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението.
    Изказвания по това предложение?
    Заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Господин Председател, само да обърна внимание, че и двете предложения – и нашето, и на колегите от Патриотичния фронт, са подкрепени по принцип. Така че по-скоро да дебатираме по редакцията на работната група.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Предложение на народните представители Христо Гаджев, Пламен Манушев и Валентин Радев – в § 79, в чл. 226ж се създава нова алинея 2 със следното съдържание:
    „(2) Ветераните от мисии и операции на въоръжените сили зад граница ползват лечебните заведения, санаториумите и профилактичните заведения към Министерството на отбраната при условия и ред, определени с акт на министъра на отбраната.“
    Досегашните алинеи 2 и 3 съответно се преномерират.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението.
    Изказвания по двете предложения?
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Каракачанов и група народни представители.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Комисията предлага да приемем предложението на народните представители Гаджев, Манушев и Радев по принцип.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 79, който става § 72:
    „§ 82. В чл. 226 ж се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „санаториумите и профилактичните заведения“ се заличават.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Българските граждани, участвали в мисии и операции на въоръжените сили на Република България извън територията на страната, ползват лечебните заведения към Министерството на отбраната при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната“.
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 – както се искаше.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „лицата по ал. 2“ се заменят с „Лицата по ал. 3 и придружаващите ги съпрузи“, а след думата „военноинвалидите“ се добавя „и придружаващите ги съпрузи“.
    Изказвания по обобщения текст? Няма.
    Който е съгласен, моля да подкрепи текста.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    ВЯРА МАЦЕВА: Да обясня в ал.1: заличаването на санаториумите, профилактичните е във връзка със Закона за лечебните заведения, тъй като те не съществуват. Същото го правим и в новия § 81, защото само на тези места се срещат тези две.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви за уточнението.
    Връщам се на § 81.
    Работната група предлага на Комисията да се създаде новият параграф:
    § 81. В чл. 226 г. ал. 1 запетаята след думата „лечебните“, както и думите „санаториалните и профилактичните“ се заличават.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 80 – предложение на народния представител Красимир Каракачанов и група народни представители.
    Работната група предлага на Комисията да не подкрепи предложението.
    Предложих и четох текста на Красимир Каракачанов и група народни представители, които предлагат при изпадане в тежко материално положение да бъдат подпомагани съответните военнослужещи от Министерството на отбраната по наредба, определена от министъра.
    Групата, която работи по текстовете, предлага на Комисията да не подкрепя предложението.
    Изказвания? Няма.
    Който е за предложението на работната група, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 80, който става § 83.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен по вносител да стане § 83, моля да гласува.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 81, който става § 84.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 82, който става § 85.
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 83, който става § 86.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 84, който става § 87.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Връщаме се на § 81 по предложение и искане на юристите.
    „§ 81. В чл. 228, ал. 2 думите „поради пенсиониране“ се заменят с „на основание чл. 164, т.5, чл. 165а, ал. 1 и чл. 169“.
    Понеже променихме реда, трябва да го изчистим с гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Въпросът, свързан с обезщетенията, е малко деликатен. Вносителите да ни обяснят логиката на тези промени.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Господин Министър, има питане от народния представител Ангел Найденов.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Кое влиза като база за изчисляване? Какво се променя? Какво се случва?
    НИНА ЧЕБИШЕВА: Не се променя нищо по същество. Просто думите „поради пенсиониране“ се заменят с конкретните разпоредби от Закона за отбраната. Основанията се заменят по същество – нито базата, нито размерът на обезщетението ще се променят. Само препратката, тъй като пенсионирането не е правилния термин. На нормата, на която ще бъдат освободени, трябва да се позовем.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Това е важно. Затова питам, за да няма недоразумение и недвусмислие по размера на обезщетението.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
    Подлагам на гласуване текстът, който прочетох.
    Който е съгласен с промяната, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Връщаме се на § 85.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 85, който става § 88.
    „§88. В чл. 285а се правят следните изменения и допълнения:
    „1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Цивилните служители, които не заемат публични длъжности по смисъла на чл. 3 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, са длъжни да декларират всеки частен интерес по конкретен повод, който имат във връзка с функциите на структурата или военното формирование, в което изпълняват служебните си задължения или работят. Декларирането се извършва по ред на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси“.
    2. В ал. 2 след думата „цивилните служители“ се добавят „по ал. 1“.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 86, който става § 89.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § ;7, който става § 90.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 88, който става § 91.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Параграф 89 – предложение на народния представител Михо Михов, Корил Цочев и група народни представители:
    „В § 89, т. 1 след текста „основната месечна заплата“ се поставя запетая и се добавят думите „а в т. 5 след думата „длъжността“, думите „която заемат“ се заличават и се добавя „или ако заемат академична длъжност „асистент“.“
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип предложението.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Гласуваме общото съдържание по текста.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя и предлага следната редакция на § 89, който става § 92:
    „§ 92. В чл. 296 се правят следните изменения:
    1. 2. В ал. 1:
    а) в текста преди т. 1 думите „основното месечно възнаграждение“ се заменят с „основната месечна заплата“;
    б) в т. 5 думите „изискващи се за длъжността, която заемат“ се заменят с „ако заема академична длъжност или ако такава степен се изисква за заемане на длъжността“.
    2. В ал. 5 думите „по клинични пътеки съгласно Националния рамков договор“ се заменят с „по договор с Националната здравноосигурителна каса“.“
    Изказвания? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 90, който става § 93.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 91, който става § 94.
    Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване параграфа.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 92, който става § 95.
    Господа, Вие имате текста, чета предложението на работната група за § 95:
    „§95. Създава се чл. 318а.
    „Чл. 318а (1) Имот или обособена част от имот – държавна собственост, в управление на Министерството на отбраната или на юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на отбраната, може да се отдава под наем без търг краткосрочно – за период до три месеца, в случай че не се нарушава ежедневната дейност на военното формирование или структурата, намиращ се в имота. Имотът или обособената част от него не може да се отдава по наем – подчертавам промяната – без търг последователно на един и същи наемател.
    Това са промените.
    Изказвания – заповядайте, господин Министър.
    АНЮ АНГЕЛОВ: Тук е казано „военните формирования и структурата, намиращи се в имота“. Не е ли по правилно да кажем „ползващи“ имота. Да кажем имотът е площ, земя. Може ли да се отдава под наем.
    Въпросът ми е: дали не е по-правилно да се каже „ползващи имота“ или „намиращи се в имота“? Нека юристите да кажат.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Правилно. Те може да ползват друг имот, който е за полигон, за временни нужди.
    Вносителите, какво ще кажете?
    НИНА ЧЕБИШЕВА: При всички положения го ползват на някакво основание. Така или иначе им е дадено за ползване по някакъв начин. С оглед Закона за държавната собственост по-прецизния термин е „ползващи“.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Юристите на Народното събрание?
    Това ясно отваря нещата, защото иначе изисква да си постоянно дислоциран в имота.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Прави ми впечатление, че е един и същи наемател. Вие казвате за наемател, тоест „ползващ“ би трябвало да е.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Има ли други изказвания по редактирането? Няма.
    Чета „чл. 318а: (1) Имот или обособена част от имот – държавна собственост, в управление на Министерството на отбраната или на юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на отбраната, може да се отдава под наем без търг краткосрочно – за период до три месеца, в случай че не се нарушава ежедневната дейност на военното формирование или структурата, ползващи имота. Имотът или обособената част от него не може да се отдава по наем – подчертавам промяната – без търг последователно на един и същи наемател. (Реплики.)
    Тази дума разширява възможността, а „ползващи“ означа, че си дислоциран там. Думата „ползващи“ дава възможност и за стационирането и за временното ползване. (Реплика от народния представител Ангел Найденов.) „Ползващи“ може да си и продължително, и временно.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Пишем ги и двете и в залата имаме още една възможност.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: „ползващи или намиращи се в имота“ – това е редакцията.
    Който е съгласен така да я редактираме, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 93, който става § 96.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 94, който става § 97.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 95, който става § 98.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 96, който става § 99.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 97, който става § 100.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Спираме до истинския § 100 и след това ще продължим през месец ноември.
    Благодаря за активното участие по точка първа.
    По точка Разни има ли от народните представители някакви предложения, изказвания, информации?
    Заповядайте, господин Зафиров.
    АТАНАС ЗАФИРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Използвам, че има представители на политическото ръководство –Министерството на отбраната, за да задам един въпрос. Преди да го задам, искам да попитам: колегата Цветомир Михов член ли е още на нашата Комисия? Информативно питам? (Реплики.) Понеже обикновено в залата има много претенции кой ходи и кой не ходи на работа само да попитам. (Реплики.)
    Другият въпрос е по-важен.
    Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги, преди две седмици Министерският съвет с Постановление № 264 от 14 октомври е приел Наредба за критериите и реда за определяне наличието на основни интереси в случаите по чл. 13, ал. 1, т. 13, букви: „а“, „е“, „ж“ и чл. 149, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки, които трябва да бъдат защитени при сключване на договор за обществена поръчка или при провеждане на конкурс за проекта.
    С приемането на това Постановление е отменена наредба с почти същото заглавие – ще го прочета и него: „Наредба по чл. 13, ал. 3 от Закона за обществените поръчки, за критериите…
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Моля малко по-точно. Въведи ни малко по-точно.
    АТАНАС ЗАФИРОВ: Приета е наредба, която отменя друга наредба.
    ПРЕД. МИХО МИХОВ: От кого?
    АТАНАС ЗАФИРОВ: За протокола трябва да прочета заглавията. Исках да попитам Министерството и да поставя на вниманието на Комисията, ако господин заместник.-министърът не може да ни отговори сега, кое е наложило отмяната на едната наредба и промяната на другата? В новия вариант на наредбата има две съществени разминавания със старата наредба.
    Първо, отменен е въобще разделът, който касае условията и реда за сключване на компесаторни, офсетни споразумения в случаите по чл. 13, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки и в Раздел III е премахнат текстът, касаещ изискването, когато инвестиционният проект е на стойност 50 милиона лева или по-висок, проектът за договора да се предлага от вносителя за разглеждане от Министерския съвет.
    Това исках да попитам и да го поставя на вниманието на Комисията. Няма да правя мои интерпретации на това, просто го поставям като факт. Искам да попитам кое е наложило тази промяна?
    Още повече, доколкото разбрах, е прието на подпис, а не на заседание на Министерския съвет. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Процедура – заповядайте, господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, уважаеми колеги, намираме се на точка трета – Разни.
    Заместник-министърът би трябвало да го няма в залата, случайно остана тук. Не е блиц контрол, няма какво да му задавате въпроси.
    Аз не Ви питам примерно Димитър Димитров идва ли на работа, той член ли е на Комисията. Тук не е място за политическа агитация. Затова се върнахме в залата, за да не правите такива работа. Вие сега продължавате да играете тези игри.
    Съветвам министъра да не Ви отговаря изобщо. Ако искате, питайте мен. Ще Ви отговоря подробно. Това, което говорите, въобще не е така. Има си основания това да бъде направено. Не е моментът и не е мястото тук за отговор. Това е моята процедура, господин Председател.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрах Ви процедурата.
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: На блиц контрола министърът ще отговори. Само мога да кажа, че ние сме хармонизирали наредбата с новия Закон за обществените поръчки. На блиц контролът той ще обясни.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Приемам процедурата.
    Господин Зафиров, приемам, че информацията е обсъждана в точка Разни и Вие информирате народните представители. След това ще поставите въпроса: дали Комисията да поиска писмено обяснение или искане за информация, или на блиц контрола го поставяте. Така го разбирам. Благодаря.
    Други изказвания по точка Разни? Няма.
    Благодаря Ви за работата.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,15 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума