Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
15/11/2016
    1. Представяне, обсъждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
    2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. (Второ четене – продължение.)
    3. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 58


    На 15 ноември 2016 г., вторник, от 9,00 ч. се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
    2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. (Второ четене – продължение.)
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 9,00 ч. и ръководено от Михо Михов – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Уважаеми господа народни представители, позволете ми да приветствам с добре дошли на днешното заседание от Министерството на финансите госпожа Маруся Гърбачева, от Министерството на отбраната – заместник-министрите Десислава Йосифова, Орхан Исмаилов и парламентарния секретар Лора Кендова, директора на дирекция „Планиране, програмиране и бюджет“ полковник Ангел Маринов, началник отдел в дирекция „Правно-нормативна дейност“ Нина Чебишева-Георгиева, директора на дирекция „Управление на човешките ресурси“ Антон Ластарджиев и главен експерт „Връзки с обществеността“ – Мария Ганчева.
    Приветствам с добре дошли представителите на граждански структури и нашите журналисти, които проявяват особен интерес към темата, която ще разискваме, и нашата Комисия.
    В началото, преди да обявя дневния ред, искам да поздравя всички Вас с избора на нов президент на Република България генерал Румен Радев и да обявя специално, че от нашата Комисия, за радост и чест на Комисията и нейния авторитет, участваха двама души, които се представиха достойно в предизборната борба за президент и вицепрезидент – господин Каракачанов и вицеадмирал Манушев.
    Откривам днешното заседание № 58 на Комисията по отбрана в Четиридесет и третото народно събрание.
    Предлагам на народните представители да разгледаме два въпроса:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република Българи за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
    2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 602-01-39, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. (Второ четене – продължение).
    Има ли други предложения от народните представители за дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се няма.
    Преди да дам думата на Министерството на отбраната да внесе пред народните представители Законопроекта в съкратен вид, искам да обявя, че ние трябва да работим тук до 11,30 ч., след което идват други комисии да ползват залата.
    От Министерството на отбраната – заповядайте по първа точка.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! Позволете ми накратко, наистина в синтезиран вид, да Ви запозная с експозето за Проекта на Закона за държавния бюджет във връзка с бюджета на Министерството на отбраната.
    Предвид Проекта на Закона за държавния бюджет на Република България за следващата година и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017 – 2019 г., представям на Вашето внимание следната информация:
    Първо, по Законопроекта за държавния бюджет за следващата година.
    Финансовите параметри на бюджета на Министерството на отбраната за 2017 г. и трансфера за държавните висши военни училища са в размер общо на 1 млрд. 106 млн. 3 хил. лв. Увеличението на бюджета на Министерството на отбраната и трансфер за държавните висши военни училища, спрямо утвърденото ниво със Закона за държавния бюджет на Република България за миналата година, е с 78,8 млн. лв. повече, като средствата се разпределят основно за осигуряване в следните три направления, като най-важно е първото – от тези 78 млн. и 800 хил., 72 милиона и половина са предназначени за промяната с 20% увеличение от 46 на 66% в размера на осигурителната вноска на военнослужещите. На практика тези пари, които са основната част за увеличението на бюджета, не постъпват пряко в нашия бюджет, а отиват за осигуровки, за поемане увеличението на осигурителната тежест.
    От това увеличение – 78 млн. и 800 хил., 5 милиона и половина са предназначени и насочени за промени в размера на минималната работна заплата за страната за следващата година от 420 на 460 лв.
    Последната частичка от това увеличение в размер на 300 хил. лв. е за увеличението на размера на осигурителните вноски за Фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване с 1%.
    Това е нашето пояснение по линия на увеличението на бюджета на Министерството в сравнение с 2016 г.
    С цел изпълнение на основните приоритети на политиката в областта на отбраната и инвестиционни проекти за модернизация на въоръжените сили за Министерството на отбраната в централния бюджет за следващите години са разчетени 402 млн. лв., разпределени както следва – подчертавам, това са заделени средства в централния бюджет: 31 млн. лв. за осигуряване на летателната годност на самолети МиГ-29, 200 млн. за придобиване на нов тип боен самолет и 171 млн. лв. за придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за Военноморските сили.
    По този начин, сумирайки числата, размерът на средствата, определени за Министерството на отбраната за следващата година, достига 1,63, ако трябва да бъдем прецизни, от брутния вътрешен продукт. Определеният за Министерството на отбраната бюджет за 2017 г. обаче не позволя да се осигурят – поне няколко основни дейности трябва да бъдат посочени, тъй като това е важно, изпълнението на етапите от плана за развитие на въоръжението до 2020 г., като една от целите е окомплектоване с военнослужещи до утвърдените длъжностни разписания на всички структури от Въоръжените сили и достигане на обща численост на Въоръжените сили не по-малко от 37 хил.
    Основен проблем пред Министерството са значителният брой вакантни длъжности – около 5500 незаети длъжности за военнослужещи, основно бойните разчети и екипажите от въоръжените сили. Това води на нарушаване на боеспособността на военните формирования, в това число и на декларираните формирования за НАТО, допълнително натоварване на останалия личен състав, съответно повишаване на риска от инциденти, застрашаващи живота и здравето на военнослужещите, и е предпоставка за демотивация и напускане на подготвени специалисти. Разчетите показват неотложна необходимост от осигуряване на допълнителни средства за персонал през 2017 г. за назначаване на 500 поне военнослужещи на вакантни длъжности, което изразено в числа, е около 11 млн. лв. или по-точно 10 мил. и 900 хил., съгласно Плана за развитие на Въоръжените сили 2020.
    Следващ проблем: потребностите от средства за персонал на Министерството на отбраната за отразяване на промените в минималната работна заплата и приравняване на по-ниско заплатените длъжности спрямо размера на минималната работна заплата от 460 лв. изисква увеличение на бюджета ни със средства в размер на 10 мил. или допълнително 4 милиона и половина, тъй като другите 4 милиона и половина са заложени.
    Абсолютна потребност на Министерството на отбраната от средства за персонал, които са проблем за нас за следващата година, са в размер на 15 милиона и половина.
    Министерството на отбраната настоява за допълнително увеличение на разходите за персонал, свързано с необходимостта от изравняване на базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение на военнослужещите звена за най-ниската длъжност, определена със Закона за държавния бюджет, с минималната работна заплата, която нараства от 380 лв. някога на 460 лв. Необходими са много пари, много средства – по наши изчисления около 133 млн. лв.
    Базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение в годините преди 2015, надвишаваше размера на минималната работна заплата. От 1 януари тази година минималната работна заплата е по-висока от базата, което прави, меко казано, непривлекателна професията на военнослужещите по отношение на заплащането и води до увеличаване броя на напускащите военна служба. В тази връзка считам, че необходимата първа стъпка за повишаване на интереса към военната професия е поне изравняване на базата за основното месечно възнаграждение с минималната работна заплата. Осигуряването на горепосочените средства за персонал не е възможно да се осъществи по никакъв начин чрез вътрешно преструктуриране на разходите, които имаме заложени в бюджета в нашето Министерство за следващата година.
    Запазването на разходите за отбрана като постоянна величина не отразява ежегодния ръст на планирания брутен вътрешен продукт и не позволява формированията от въоръжените сили да провеждат подготовка, съответстваща на осреднените стандарти на НАТО. Основен проблем пред отбранителните програми се явява осигуреността с гориво-смазочни материали, резервни части за военна техника и боеприпаси и други. Осигурените средства за подготовка, основно горива, резервни части и боеприпаси, са в размер на 8 млн. лв. годишно за въоръжените сили, което е – написали сме „крайно недостатъчно“, може би и повече от крайно недостатъчно, по изчисления 14% осигуряемост.
    За изпълнение на плана за развитие на Въоръжените сили до 2020 г. в частта му за подготовка на формированията, съгласно стандартите на НАТО, са необходими допълнително минимум 40 млн. лв., като тези средства са основна за осигуряване на горива. Осигурените от централния бюджет средства за модернизация, които съобщих, способстват само в известна степен за решаване на натрупалите се през последните години проблеми във Въоръжените сили за поддържане на изградените отбранителни способности и изпълнение на Плана за развитие на въоръжените сили на България до 2020 г. Подчертавам, тези средства осигуряват частично нашите нужди. Във тази връзка не е осигурено изпълнението на приоритетния за Сухопътни войски Проект за модернизация, а именно „Придобиване и поддръжка на основна военна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на Механизирана бригада”.
    Предвидените в Проекта на бюджета средства за капиталови разходи на Министерството са недостатъчни и с тях се осигуряват сключени през тази година – 2016, многогодишни договори, национално съфинансиране на проекти по програмата на НАТО NSIP, както и частично изпълнение на някои от „Цели за способности” и обекти за строителство. Същите не позволяват подобряване на състоянието на материалната база както на инфраструктурата, така и на въоръжението и техниката.
    При изпълнението на поетите ангажименти към НАТО в рамките на изискванията на пакет „Цели за сигурност 2013” се отчита сериозно изоставане в сроковете и планираните дейности. В това число и подготовката на формированията, съгласно стандартите на НАТО. Това изоставане ще се отрази негативно и на предстоящия за приемане нов пакет „Цели за сигурност 2017”. Консултациите са, мисля, другата седмица – 25–26 ноември. Република България следва да изпълнява ангажиментите си, свързани с членството в НАТО и Европейския съюз, включително и решенията от срещата на Върха в Уелс 2014 г. за увеличение на разходите за отбрана до 2% от БВП (Български вътрешен продукт) през 2024 г. Всяка година на нашето Министерство се налага да изпълнява допълнително възложени задачи например изпълнение на задача по охрана на държавната граница и други, като не се осигуряват средства целево от държавния бюджет, а се поставят изисквания за тяхното финансово осигуряване чрез преструктуриране на разходите по бюджета на Министерството на отбраната. Това затруднява и без това сложната ситуация с изпълнение на мисиите и задачите на въоръжените сили в рамките на ограничения ни бюджет.
    Министерството предприе редица мерки за решаване на проблема с огромния некомплект военнослужещи във Въоръжените сили като една от мерките е увеличение на приема на курсанти във висшите военни училища. В тази връзка е необходимо да се увеличи размерът на трансферите, предоставени от бюджета на Министерството на отбраната, за бюджетите на държавните висши военни училища по наши изчисления поне с 6 милиона и половина лева, тъй като трансферът за тези училища – от колко години не е променян? Пет, шест, при положение, че броят на курсантите е тройно по-висок тази година. Същите не са променяни от 2013 г., пише тук, като основните причини за исканата промяна са завишения прием на курсанти и студенти, редовна и задочна форма на обучение за учебната 2016 – 2017 г. и следващите години, при необходимостта от осигуряване на курсантите съответно със средства за храна, облекло, стипендии, застраховки, наеми, боеприпаси, гориво-смазочни материали, в това число и за подготовка. За сравнение през учебната 2016 – 2017 г. приемът на курсанти в Националния военен университет „Васил Левски“ е увеличен на 257 човека спрямо приетите през 2012 г. 89 човека.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Само че приехте 160!
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Двойно значи!
    Осигуряваните от запасите на Министерството на отбраната бойни припаси, материали, оборудване и техника са изчерпани и се налага да бъдат закупувани за нуждите на държавните висши военни училища.
    Определеният с Проекта на Закон държавен бюджет за 2017 г. размер на трансферите за тези училища, ще постави военнообразователната система в сериозно затруднение при изпълнение на мисията и задачите ѝ и ще доведе до невъзможност за подобряване на учебната и материалната база.
    Господин Председател, това беше по отношение на Законопроекта за Закона за държавния бюджет.
    Следващата точка е по отношение на тригодишната бюджетна прогноза.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Най-общо нея.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Тя е достатъчно обща, така че – синтезирано.
    По отношение на средносрочната бюджетна прогноза за 2018 – 2019 г., бюджетната рамка за Министерството на отбраната за разходи е горе-долу същата – 1 млрд. 106 млн. 379 хил. в това число таван на разходите, определен за МО – 1 млрд. 080 млн. 578 хил. лв. и трансфер за държавните висши военни училища – 25 млн. 801 хил. Средствата за персонал за двете години нарастват с 311 хил. лв. спрямо нивото от 2017 г., като се отразява единствено повишението с 1% за 2018 г. на размера на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии“ на ДОО. Това са. От там идват тези 311 хиляди.
    По отношение на основните направления на политиката в областта на отбраната в съответствие с Програмата на развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили 2020, от централния бюджет са предвидени допълнителни разходи в размер на 720 млн., разпределени по три направления – поне ние сме поискали по 26 млн. лв. за всяка от двете години за осигуряване на летателна годност на самолети МиГ-29 и тези, за които имаме потвърждение, 200 млн. лв. за всяка година от двете за придобиване на нов тип боен самолет и 268 млн. общо, от които 171 за 2018 г. и 97 млн. за 2019 г. за придобиване на многофункционален по-голям патрулен кораб за Военноморските сили. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви за обстойния доклад.
    От Министерството на финансите имате ли нещо, което да споделите пред народните представители?
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Този Закон за държавния бюджет, е приет от правителството, и е внесен за обсъждане в Народното събрание. Самият бюджет на Министерството на отбраната е част от държавния бюджет и при неговото разработване същият е съобразен с актуализираната макроикономическа рамка, с основните допускания, които са заложени, при разработването на Проектобюджета за 2017 г. с приоритети на правителството, така че възможностите, които има държавният бюджет, са такива, каквито са по отношение на бюджета на Министерството на отбраната. Тъй като в Министерството на отбраната разходите, заложени като приоритет в областта на отбраната, са за изпълнението на двата инвестиционни проекта, които са одобрени от Народното събрание, единият, който е с решение на Министерския съвет, и тези средства са заложени. В сравнение с тази година увеличението на разходите, които са в областта на отбраната, са в размер на 321 млн. и девет, от които по бюджета на МО са 77 млн. и две, което всъщност се дължи на увеличената вноска за Фонд „Пенсии“ на военнослужещите. По този начин се получава така, че реално в разходите за отбрана се включват и разходите за пенсии – това, което досега не беше известно, колко са разходите за пенсии.
    Като процент от брутния вътрешен продукт, разходите за отбрана са в размер на 1,66%. Съгласно „Програма 2020” правителството има ангажимент да одобри до 2018 г. 1,35% от брутния вътрешен продукт, което в случая е спазено, тъй като имаме 1,66. След 2019 г. вече следва да нарасне на 1,5 и чак от 2020 г. до 2024 г. трябва да достигне до 2%.
    Имайки предвид ситуацията, която е в момента, и това което се чува, че разходите трябва по-скоро да станат 2%, но ние се движим от регламентите, които имаме, към настоящия момент, които са одобрени от Народното събрание и Министерския съвет в Плана за организационно развитие и изграждане на въоръжените сили.
    ПРЕДС. МИХАИЛ МИХОВ: Благодаря Ви за доклада.
    Предполагам, че Вие като съседи – двете Министерства, до този момент сте кореспондирали, обменяли, настоявали и всичко е изчерпано. Ако все пак като разискваме бюджета Вие намерите нов подход или нови пътища за подобряването му между двете Министерства, ние ще го приветстваме.
    Уважаеми народни представители, вече две седмици имаме информация за бюджета с надлежни документи, които Ви бяха изпратени, в това число и становище на нашите експерти в Комисията. Не считам да правим допълнителни доклади. Пристъпваме към дискусия по приемането на бюджета на първо гласуване.
    Имате думата, в това число и за въпроси към двете Министерства и техните представители. Кой ще започне?
    АТАНАС ЗАФИРОВ: Благодаря, господин Председател.
    Разбирам, че има променена политическа обстановка в страната, но съм пропуснал, че Министерството на отбраната вече са в опозиция. Като слушах аргументите, дори и някакви колебания да съм имал да го подкрепя този бюджет, сега пък съм абсолютно убеден, че не трябва да се подкрепя в този вид. Оказва се, че на практика няма пари за нищо. Още една от шумно прокламираните мантри, че е едва ли този бюджет предлага някаква революция, особено в областта на отбраната, стана ясно, че това не е така. Казахте ни за какво е това увеличение – то е основно за плащане по социалните, увеличените проценти.
    Твърдо и категорично няма да подкрепя така предлагания ни бюджет. Аргументите ми се затвърдиха след това, което чух от заместник-министъра на отбраната. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
    Уважаеми народни представители, уважаеми гости! Считам, и политическата формация, която представлявам, че в този бюджет са направени добри усилия за спазване на основните приоритети, които Министерството на отбраната последователно преследва в политиката за отбрана и се стреми с този бюджет да осигури приемственост и относителна устойчивост на въоръжените сили в следващата година. От бюджета личи и задълбочаването на трансатлантическото сътрудничество, като сериозен гарант, или по- специално отново с този бюджет се подчертава, че колективната система за сигурността е гарантът за нашата сигурност. Няма стремеж в бюджета да засилим изпълнението на чл. 3 на Вашингтонския договор. Ние се придържаме и с този бюджет към чл. 5.
    Положителното, което искам да отбележа, е, че в бюджета се наблюдава промяна, макар и малка, в съотношението персонал – издръжка и капиталови разходи. Веднага бързам да кажа, че по отношение на капиталовите разходи Министерството на отбраната сякаш има някаква системна методика на закостенялост и не може да се разчупи в позицията и политика, която и Народното събрание, и парламентарно представените групи искат да видят в Министерството – за една бърза модернизация не толкова, колкото за превъоръжаване.
    Аз, като Комисия, която представлява и държавните интереси на много високо ниво – законодателно, се безпокоя и от системното недофинансиране на Агенцията за държавен резерв и военновременни запаси. Тази политика на Министерството на отбраната трябва да се засили, защото и в този бюджет над 80 млн. за тази Агенция не достигат и ние не само пред НАТО, а и пред Европейския съюз не стоим добре по отношение на запасите с гориво-смазочни материали, хранителни припаси и специални горива.
    Искам да отбележа, че в текстовете – правя една препратка към минали наши заседания, все повече се натрапват разходите в рамката за придобиване на изтребител. Напомням отново, че този текст с изтребителя вече е по нов за нас, поне за мен, тъй като приетата Програма за превъоръжаване, и в двете програми, се говори за нов боен самолет, а не за изтребител. При това многофункционален, за удари по земни, морски цели и за военно разузнаване. Тук се натрапва една друга тема, която ми е специалност и считам, че това не е редно да се посочва в бюджета какво ще закупуваме. В същото време за корабите се говори за многофункционалност. Излиза, че в авиацията, където си в не знам какво пространство, не трябва да си функционален и многофункционален.
    Безпокои това, което и в доклада на Министерството чухме, минималната работна заплата. При условие, че се увеличава с решение на правителството на 460 лв., и при условие, че дефицитът от кадри, особено цивилни, да дойдат да работят в системата на Министерството на отбраната на минималната заплата, това не е перспектива.
    Не мисля да бъда дълъг и пространен, но във всички случаи в трите раздела за разходите веднага с числата, които виждаме, сме убедени, че не говорим изобщо за тенденции за попълване на 5100, 5200 души липсващ състав в армията, който вече наближава 25% некомплект. Но това е немислимо като мислене и състояние преди десетилетия! Такъв некомплект в българската армия! При условие, че говорим вече и за донаборна служба и прочие. Ние не сме си окомплектовали професионалната армия да я видим колко е боеспособна и няма тенденции в бюджетите напоследък, за да я видим колко боеспособна, и в този смисъл, както се казва, само за 5200 души са необходими над 150 – 160 млн. за едногодишната им издръжка. Тази тенденция и борбеност на двете Министерства вече притеснява. Дали се борите за попълването с личен състав? Този бюджет мен силно ме притеснява за липсата поне на тенденция, както вече подчертах положителното за съотношението издръжка – капиталови разходи и прочие.
    За рамката и за централния бюджет – да. Аз приветствам наличието на пари за самолети, за кораби, но отново се съмнявам дали няма да компроментираме тези налични разходи? И ако Министерството наистина сериозно не поеме програмите, утвърдени от Народното събрание, тези проекти ще бъдат компроментирани в следващия бюджет, ако действително не се стартира до април при тежката политическа ситуация, в която изпадаме, и при която естествено и на Вас няма да Ви е лесно да работите. Така че твърде вероятно е тези пари много, много да не ги афишираме колко добър е бюджетът. Поне аз така не ги и афиширам, защото имам предчувствието, че проектите могат да бъдат компроментирани и поради кадрови съображения и политически, и партийни дори. Затова тук няма да казвам колко много е добър този бюджет, по-специално се притеснявам, че и 500 души, където е планирано да се назначат като примамливост, като магнетизъм в Българската армия и Въоръжените сили, това не е налице. Вече са изчерпани всички модерни според мен – дори патриотичното чувство, и възпитанието, и курсантството, показва, че освен социалните придобивки и заплатата за примамливост във Въоръжените сили, другите са изчерпани или не са намерени. Нека да не говорим, както беше казано в доклада Ви, за над 200 приети курсанти. Едва 160 се заклеха тази година. Е, вярно е, че са повече от миналите години, но при този некомплект на офицери, това е едно нищо! Уверявам Ви в Комисията и с промените в Закона за отбраната и Въоръжените сили се стреми към това – за промяна на коефициента, за осигуряване на пътуванията на курсанти и прочие неща, които стават естествено и със законодателни мерки, но и с по-достъпни за хората примамливи ходове за служба във Въоръжените сили.
    Да не бъда дългопространен, но и с този бюджет безпокойството за Сухопътните войски нараства. Не само че ги поставяме в неравнопоставено състояние като авторитет, като самочувствие с Военновъздушните и Военноморските сили, но действително ги обричаме на изчерпване на пълния ресурс на старата техника, която е още от Варшавския договор, и лошо самочувствие за изпълнение на задачи и участие в учения с нашите партньори. Няма дълго да ни плащате учението. В края на краищата липсата на боеспособност и подготовка няма да бъде само за сметка на наличието и липсата на техника, но и липсата на възможност за учение в личния състав, който не може и да се съизмерва с липсата и на некомплекта по отношение на оперативните задачи, които им се поставят, защото ние работим с войски за обозначаване: рота обозначава батальон, един батальон обозначава една бригада. Това е чиста подмамваща форма на учение, а не на реални учения, които не се залагат и в този бюджет. Благодаря Ви за търпението, че ме изслушахте.
    Продължаваме дискусията.
    Заповядайте, господин Славов.
    ПЕТЪР СЛАВОВ: Благодаря, господин Славов.
    По-скоро като въпрос имам питане към представителите на Министерството на отбраната и финансите и донякъде е във връзка с това, с което Вие завършихте, господин Председател, за Сухопътните сили.
    Искам да попитам, ако може да ни припомните, уважаема госпожо Йосифова, по Програмата за развитие на Въоръжените сили – колко беше инвестицията за бойната машина за пехотата и евентуално колко биха били нужните средства, за да може да бъде стартиран един проект, да скочим във времето, тоест като първа вноска горе-долу за следващата година, какви средства са били необходими? И в тази връзка след това въпросът ми е към Министерството на финансите – може ли да се помисли за резерви, които имаме в централния бюджет, които да пренасочим по начина, по който е предвидено за многофункционалния боен самолет и за патрулните кораби? Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
    Заповядайте, госпожо Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Благодаря за въпроса, господин Славов и за коментара на Председателя на Комисията. Може би после ще взема отношение по всички въпроси, но тук имаше конкретен въпрос.
    Изключително болезнена тема за Министерството на отбраната е Проектът за Сухопътните войски. Така както Вас Ви боли, естествено, че нас още повече ни боли и това, което мога да кажа, е, че в Програмата по мой спомени, първо, ние числа не сме залагали, но първият Проект за инвестиционен разход, който беше изготвен подробно от Сухопътни войски на базата на документи за иницииране на проект, беше на стойност 2 млрд. 200 млн. лв. На следващ етап, Вие знаете, Проектът беше преработен и редуциран наполовина. В момента Проектът за инвестиционен разход е на стойност 1 млрд. 100 млн. Това, което направихме ние, е, че внесохме целият проект с цел разглеждане и приемане в Министерския съвет, но Министерството на финансите не подписа финансовата обосновка за този Проект.
    Вие сега можете да сметнете от 1 млрд. и 100 млн. лв., разпределен до 2020 г. или 2024 г., средно по колко милиона годишно са необходими – да кажем грубо по 200. Не съм го сметнала точно в момента, така че това е…
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, госпожо Заместник-министър.
    Господин Славов, дуплика? Нямате.
    Има думата заместник-председателят на Комисията господин Радев.
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми Заместник-министъри, гости! Както и при миналия бюджет, аз съм склонен да кажа, че в случая от Министерството на финансите са прави. Ще Ви направя една аналогия. Синът ми така казва, като сбъркам нещо с компютъра обикновено ми обяснява, че „грешката е в теб, не е в компютъра”. И все се оказва прав. Същата работа е и тук.
    Слушам Ви сега от Министерството на отбраната и не мога да разбера Вие каква битка сте водили, битка в кавички, разбира се, с Министерството на финансите, та не сте ги убедили в тези неща, които те казаха и които Вие казвате. Ако Вие сте прави, защо те не са се съгласили? Не знам дали думата е, че сме малко в шизофренна обстановка, но ще Ви дам няколко примера.
    Министерството на отбраната дава като приоритетни два инвестиционни проекта. През цялото време ни говорите, колко е важно да направим нещо с личния състав. За пореден път казахте 5500 некомплект. Кое всъщност е приоритета? Ако второто е приоритет, защо сте дали тези два инвестиционни проекта? Това е Вашето раздвояване.
    БСП – двата инвестиционни проекта, особено единият, са мантрата на новия ни президент. Той говореше за нови самолети, нов тип нови самолети, и сигурно е прав. И Вие го говорите. БСП-то обаче не го подкрепят в парламента – нито единия, нито другия проект за корабите. Те гласуват „против“. Сега БСП не иска да подкрепи този бюджет, където основните са двата проекта. Почти логично, след като в залата преди това не ги подкрепиха. Не мога да разбера кой в случая е прав, кой не е прав. Затова си позволих тези думи „шизофренна обстановка“.
    Според мен, в Комисията по отбрана, трябва да подкрепим това, който е внесено в Министерския съвет, и в случая Министерството на финансите, буквално, защото има представител, който, според мен, каза истината. Нека припомня, че в тази Комисия проблемът с хората, некомплектът, не насочи вниманието Ви някой друг, Парламентарната група на ГЕРБ. Ние Ви говорихме, че хората са най-важни. Внимавайте с некомплекта! Той беше много по-малък, беше 3000 по едно време, после 4, 5, станало една бригада, сега 5500. Нищо в тази посока, и аз лично съм питал министъра, защо не се борите с Министерството на финансите, защо не ги убедите да направят така, че да има за персонал пари? Само го припомням твърде ясно, понеже тук председателят каза: къде се борихте, защо не се борихте, всъщност Министерство на финансите. Вие имате, не знам каква е тази Ваша традиция, но идвате и ни разказвате проблемите на Комисията по отбраната. Този доклад, който чухме в момента от заместник-министър Йосифова, бяха Вашите тежнения и проблеми, които е трябвало, да решете с Министерството на финансите. Тук да уточним само, защото видях усмивки и от опозицията, сега няма да можем да променим нещо генерално. Те са казали, защото се гледа не само в нашето Министерство на отбраната, нашето – имам предвид на Комисията Министерството, с което основно се занимава, а и всички останали министерства.
    Колегите от ГЕРБ ще подкрепим Министерството на финансите и Министерския съвет в крайна сметка, и Вас, защото Вие споменавате „Програма 2020”, там са записани тези два проекта и заради това стигаме 1,66 – уточнете числото между другото, защото се объркахме – или 1,63, или 1,66. Всички го говорят. Аз вече казвам над 1,66 стигаме от брутния вътрешен продукт две години предсрочно.
    Накрая с една добра новина.
    За първи път виждам, направих си усилието да погледна, нашият бюджет, на Министерството на отбраната, близо с 200 млн. отива над бюджета на МВР, който е 1 милиард 233, нашият е 1 милиард 482. Което е добър знак. Казвам Ви само с кой, без да навлизам в подробности, всички знаят, особено тези, които са в Комисията по отбрана, пък и Вие от Министерството, какво значи да даваш пари за едни 50 и колко хиляди бяха само без техника, и за едно министерство не повече 40, но не по-малко от 37, което обаче зад гърба си има Българската армия и Въоръжените сили. Това, което каза госпожа заместник-министър Йосифова, е много важно. Там има некомплекти и то чудеса, не само тези самолети – и техниката е остаряла, и така нататък, и това изречение на мен много ми харесва. Това е точно. Отново казвам, борбата не била с нас, била с Министерството на финансите. Вие решавате с тези пари и Министерството на финансите едни проблеми, които са насложени с времето. Дори не казвам кои правителства. Доста назад. Повече от 10 години. Този бюджет не може да реши всичко и Вие самите, връщам се на Вас, след като ще подкрепим, отново казвам, бюджета, трябва да решите кои са приоритетите. Вие, не друг!
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря, господин Заместник-председател.
    Използвам думите на господин Радев и към Секретариата на Комисията се обръщам: да, бюджетът има стъпка напред – 33 или 36 стотни от брутния вътрешен продукт, което е положителната част. Но моля Ви да уточните в работния порядък – е 1,63 или 1,66, за да можем да докладваме в залата истината.
    Заповядайте, господин заместник-председател Янков. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЯНКО ЯНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми дами и господа заместник-министри, гости от Министерството на отбраната! Първо, искам все пак да поздравя ръководството на Министерството за обективния доклад, който са подготвили. Прави Ви чест! Сериозна смелост се изисква в една такава ситуация да го подготвите. От доста години слушам докладите тук и обикновено има сериозно разминаване между истината и това, което се презентира по отношение на бюджета.
    Това е едната страна на въпроса.
    Другата страна, са възможностите на държавата. Чухме от Министерството на финансите, че отбранителният сектор е приоритет. За съжаление обаче, не можем да го констатираме в реалностите от гледна точка на финансирането на отбранителния сектор. Дали това е въпрос на комуникацията между двете Министерства, или причините наистина са други? Ние знаем сериозните проблеми с публичните финанси. Личи си – състоянието на икономиката, брутният вътрешен продукт, но състоянието на Министерството на отбраната по отношение на техниката, личния състав, недокомплектът, модернизацията, комплектацията и състоянието на техниката в условията на заплахите, които идват, е въпрос на съществуване на държавата. И тук медиите трябва да го знаят това нещо, защото въпросът е изключително сериозен.
    Този некомплект, който имате и това, което смятате евентуално тази година да постигнете, е много малко. Съгласен съм с колегите, които казват, че години са необходими, за да може Министерството на отбраната да получи онзи числен състав – качествен и количествен, мотивиран, който да изпълнява конституционните си задължения. Не сте виновни Вие. И ние сме виновни за състоянието, които сме управлявали в миналото, и след това правим – струваме, обещаваме 2% от брутния вътрешен продукт и правим 1,33 – 1,5. Там има разминаване при тези коефициенти между това, което е в централния бюджет, това което е заложено в Министерството на отбраната за управление и това нещо не може да продължава така, но за да се промени, са необходими комплексни политики. Не са виновни само в Министерството на отбраната, нито само в Министерството на финансите, защото те имат тази рамка. Това е.
    Уважаеми дами и господа Заместник-министри, ние се надяваме, че това, което имате поне, в крайна сметка ще бъде използвано максимално ефективно, за да може да се получи тази максимална ефективност от гледна точка на финансирането като проекти във всичките дейности на Министерството на отбраната. Не сме наивници, за да си мислим, че всичко ще бъде направено изведнъж, но не можем да бъдем и слепи опозиционери, и да си мислим, че в крайна сметка, едва ли не виновни са управляващите за това. Не е точно така. Все пак един от основните елементи на опозицията е по отношение на бюджета. Няма да го подкрепим този бюджет, защото считаме, че трябва Министерството на отбраната да разполага с много повече финансов ресурс.
    Един въпрос, между другото.
    Интересува ме от гледна точка на възможностите за целево финансиране, това, което се възлага като допълнителни дейности на Министерството на отбраната от Европейския съюз по отношение на бежанците, охраната на границата – имате ли някакво целево финансиране примерно от тези средства, които бяха определени от Европейския съюз? За догодина ще има ли нещо такова, няма ли да има? Ако може, това, което каза и Председателят и други колеги за Сухопътните войски, малко повече внимание от страна на Министерството на отбраната. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Заместник-председател.
    На този въпрос имате ли готовност? Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Тези 160 млн. евро, за които предполагам говорите – ситуацията е следната. Може би Министерството на финансите ще ме допълни. Като ключов отговорник, ако мога така да се изразя, е Министерството на вътрешните работи – ние сме в преговори с тях точно на какъв принцип ще се осъществи това разпределение. Имаме включително и писмена кореспонденция по този въпрос. Това, което мога да кажа със сигурност, е, че всички разходи за командировки, които се извършват от страна на нашите Сухопътни войски, ще бъдат възстановени по линия на тези фондове. Това е най-голямото ни перо всъщност.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Което всъщност ги е блокирало сега да не могат да провеждат нормална бойна подготовка.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Още едно уточнение. С Министерството на финансите двете числа – нашата сметка е 1,63 без ВМА, с ВМА става 1,66 от БВП.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: ВМА аз смятам, че…
    ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: С увеличението, с 20-те милиона.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре.
    Имайте предвид в Секретариата за доклада до Председателя на Народното събрание.
    Благодаря Ви.
    Господин Янков? Нямате.
    Господин Гаджев, заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Бих искал да започна малко по-отдалече, гледайки цялостната рамка. След проведената среща на Върха на НАТО в Уелс, беше взето едно от основните решения – точно увеличението и постигането на 2% от брутния вътрешен продукт разходи за отбрана до 2024 г. И тук тенденцията на увеличение е доста ясно. Малко, цитирайки по спомен, от 1,18% – 2014 г. до 1,66 – 2017 г. се вижда тенденцията на увеличение на бюджета.
    През последните две години един от основните приоритети, които бяха извадени от Министерството на отбраната, са именно основните проекти за модернизация на армията. Започна се с Консултативния съвет по национална сигурност, който беше проведен по тази тема, през създадената Програма за развитие на Въоръжените сили и се стигна до приемането на два основни проекта, които се случиха през месец май тази година. Съответно за тях вече има заложени пари в бюджета.
    Малко се учудвам от коментарите в доклада, който чухме преди малко, тъй като след като сте заложили основен приоритет модернизацията и извършването на големите проекти, логично е другите проекти да останат по-малко финансирани, тъй като все пак няма средства за всичко. Имайки предвид, че информацията за справянето с капиталовите и текущите разходи към тази година и желанието за увеличение, при положение, че според доклада към ноември месец е към 20 – 25% изпълнението за тази година, нека първо, да се съсредоточим върху изпълнението така, че да не се окаже, че Министерството не е успяло да си свърши работата за тази година и реално да не се постигне желания ефект от тези средства.
    Относно кадровия проблем – наистина става много сериозен. От тази гледна точка, трябва да гледаме малко по глобално. Кадровият проблем става все по-голям в цялата страна и във всички сектори. Ако може, разбира се, за една година да се реши с 5000 работни места, да се увеличат, щеше да бъде прекрасно, но вече се съмнявам дали въобще цялата страна има потенциала да предостави толкова много хора. Това е едно от нещата, върху които следва да се обръща внимание не само в сектор „Отбрана“, а по принцип в държавната политика трябва да се справим с кадровия проблем, който засяга не само държавния сектор, но и частния все повече, особено за квалифицирана работна ръка.
    В заключение бих искал да кажа и за проекта на Сухопътни войски.
    Проектът, който бяха представили, отразяваше едно виждане, което беше акуратно допреди няколко години, но в момента това, което се нуждае много повече като бойна машина на пехотата, е с много по-засилени полеви дейности, а на толкова полицейска машина, каквато горе-долу беше предвидена в първия проект. Така че и Сухопътните войски първо, трябва да си свършат работата, за да може вече следващото Народно събрание да се произнесе по проекта, за да може Министерството на финансите да предвидят средства и за това. Но към момента няма решение на Народното събрание, тоест няма внесен проект, няма и решение на Народното събрание, така че няма как и Министерството на финансите да разпредели съответно пари за нещо, което още го няма като факт. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин Гаджев.
    Има думата полковник Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми Заместник-министри, уважаеми гости, уважаеми колеги! За поредна година тук в тази зала приемаме бюджет на Министерството на отбраната в частта му от държавния бюджет и доживях времето опозицията да защитава бюджета пред Комисията спрямо Министерството, което го атакува.
    Не знам точно кой доклад са Ви дали да прочетете тук, но това е заседание на Комисията за защита на държавния бюджет в частта му за Министерството на отбраната пред Комисията, за да може да бъде представен положителен доклад в залата и да бъде този бюджет приет. Разбира се, аз ще подкрепя предложението на Министерския съвет.
    Искам да Ви кажа, колегите от опозицията тук правилно се изказаха, те получиха дузпа без вратар да бият, общо взето така се получи, но не се надявайте, че ще има за самолети, за БМП-та, или за нещо друго, защото пред парламента бронираните машини стоят да охраняват, а не да искат пари, а идват майки с колички. (Шум и реплики.)
    За какъв популизъм става въпрос?
    Отделно от това не сме виновни ние тук в тази Комисия, включително колегите от опозицията, че трябваше да подсетим Министерството на отбраната, че има и Сухопътни войски и че то не е представило проект в комплекта. Ние го направихме тук, генерал Боцев беше тогава. Аз съм присъствал. Оказа се, че най-важно е, защото, колкото и да си говорим, в момента и на границата, и навсякъде, няма ли войник, стъпил на земята, това от Наполеон е известно, от Римско време е известно, каквото и да хвърчи във въздуха, може да ни информира само. Ако нямате справка, питайте, има до Вас военни, колко самолети имат турците, колко имат руснаците и какво ще правим ние с нашите 9, 16 или 160?
    Аз съм оптимист по отношение на Министерството на отбраната, защото това, което залагаме като перспективи, и което, между другото и опозицията го подкрепи в плана, в стратегията, е добро и правилно, и не мисли, че тези спорове, които водим сега в момента, ще окажат съществено влияние върху правилното развитие на армията, за която съм дал по-голяма част от живота си. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин полковник.
    Има думата господин Корман Исмаилов.
    КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря, господин Председател.
    Госпожо Заместник-министър, господин Заместник-министър, уважаеми гости от Министерството на финансите! Първо, имам един въпрос – когато дадохте информация за недостига на средства в сферата на политиките в областта на отбранителните способности казахте, че през изминалия период се налага да преструктурирате средства от едни разходни пера в други – или поне аз така разбрах. За изминалия период. Какви гимнастики правихте, за да компенсирате недостига на средства в тези пера?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Ще отговаря и ще дам думата на полковник Маринов.
    Вие, господин Исмаилов, знаете, че по отношение на разходите за персонал, не можем да правим абсолютно никакви гимнастики. Ясно отговарям: каквото сме можели сме прехвърлили и преструктурирали между бюджетните пера „Текуща издръжка” и „Капиталови разходи”. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Господин Полковник.
    АНГЕЛ МАРИНОВ: Господин Председател, колеги! Съвсем кратко ще Ви отговоря.
    Проблемите например с границата – осигуряването беше изцяло за сметка на други разходи за текуща издръжка на Министерството, имаме около 6 милиона до октомври месец разходи. Само реални, които не са покрити, включително и оставащите месеци, ще излязат около 8 – 9 милиона. Например храната, блокирането на процедурата за храната, на практика натовари допълнително персонала с още около 8 милиона тази година поради това, че трябва да се плаща на хората, вместо да са от разходите за издръжка. Това са вътрешни, компенсирани промени.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин Полковник.
    Господин Исмаилов!
    КОРМАН ИСМАИЛОВ: Да. Благодаря. Аз съм със смесени чувства, защото – да, от една страна, модернизацията е важна, закупуването на нова техника, но всичко това трябва да върви балансирано. Всички тези недостатъци във финансирането, които изложихте и за доокомплектоването и за обучението, и за подготовката горива за капиталови разходи, наистина са притеснителни от гледна точка на интеграцията на Българската армия и Въоръжените сили в контекста на съюзните отговорности на НАТО. Доколкото, ако вярно съм изчислил, донякъде е задоволително, но то е съвсем минимално увеличението по отношение на политиката в областта на съюзната и международна сигурност – около шестстотин и двадесетина хиляди, но и това предполагам, че е недостатъчно, затова сме със смесени чувства. Струва ми се, че Министерството е трябвало по ангажирано и много по-агресивно, бих казал, да защитава поне някои от тези недостатъци и недостиг на средства в разрез с Министерството на финансите.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин Исмаилов.
    Други народни представители? Заповядайте, господин Найденов.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Имам един въпрос към вносителите на Проекта. Като изключим средствата от централния бюджет и средствата, които са предвидени за увеличените вноски в пенсионното осигуряване, какви промени и къде има завишаване по политики и програми?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Кой ще отговори? Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Ще започна аз накратко и после ще дам думата на директора на дирекцията.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Нека аз да му я дам!
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: В смисъл да продължи след мен. Извинявайте! Вие ще я дадете, разбира се.
    С две думи само като начало, по отношение на преструктурирането, без да отговарям за политики, но все пак е важна тази информация, че около 1 млн. – това е разликата в сравнение с миналата година, разходите за издръжка са по-малко в полза на разходите за капиталови разходи. Да, 979 хил, ако трябва да бъда по-точна.
    А по отношение на политики – полковник Маринов?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Вие завършихте ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ЙОСИФОВА: Да.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря, госпожо Заместник-министър.
    Господин Полковник, имате ли да добавите нещо?
    АНГЕЛ МАРИНОВ: Искам да добавя само – разликата е пет милиона и половина за минималната работна заплата.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрах.
    Господин Заместник-министър, реплика?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ОРХАН ИСМАИЛОВ: На фона на този отговор не виждам какво мога да добавя. Включително и по простата причина, че двата модернизационни проекта… Не виждам, защото няма увеличение на практика като изключим средствата, които са предвидени за модернизационните проекти. Тези проекти са под една голяма въпросителна, включително и заради факта, че по доклада на министъра на отбраната най-обозримият срок, който беше посочен, е краят на месец май по отношение на новия тип боен самолет, което е също под въпрос. Що се отнася до патрулните кораби, пак няма никаква яснота. Тоест тези около 400 млн. лева са средства, които са хипотеза. Следователно по отношение на всички останали присъщи и важни за Министерството на отбраната политики и програми ние на практика нямаме увеличение на средствата. Един милион – даже не искам да го споменавам. Петте милиона по отношение на минималната работна заплата са нещо дължимо, следователно няма как дори и при най-голямо желание, независимо дали става дума за опозиция, да бъде подкрепен този бюджет. Просто няма как! И не виждам основание за задоволство от страна на представителите на управляващото мнозинство. Никакви!
    Кажете ми докъде стигна проекта за патрулния кораб? Трябваше да има обявена обществена поръчка, конкурс. Тоест средствата, които са предвидени в тези 400 милиона лева, най-вероятно няма да постъпят през следващата година. Каква е гаранцията, че ще приключим през следващата година с проекта за избор на нов тип боен самолет? Никаква. Следователно и средствата за този проект също не биха постъпили в Министерството на отбраната. Какво увеличение тогава и какво доволствие?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Да. Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Други изказвания има ли? Не виждам.
    Приключваме с дебатите в Комисията по проекти на бюджета. Нека специалистите, експертите в Комисията още веднъж да поработят много активно от този час по изготвянето на доклада на нашата Комисия, за да го внесем до изхода на деня в администрацията на парламента. Може да се направи разчета, заедно с двете Министерства, какъв недостиг на бюджет би бил удовлетворителен или пожелателен за Министерството на отбраната. По групи сметки излиза, че за да запазим Българската армия, Въоръжените сили и Министерството на отбраната на това ниво на боеспособност и готовност да изпълнят трите си мисии, може би около 200-210 млн. са необходими като пожелателни и изискуеми в залата или на други нива в Министерствата между четенията.
    Имате да добавите нещо? Заповядайте.
    Реплика към мен?
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Не, към господин Найденов по темата, която захвана.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Това е изказване, защото аз направих заключението.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Съжалявам, за което. Забавих се да реагирам.
    По принцип и самите европейски фондове парите са налични, но наистина трябва да се свърши работа, за да се спечелят. Логиката тук е горе-долу същата, както беше и тази година за парите за
    МИГ-29 – 80-те милиона. Тоест Министерството на отбраната трябва да си свърши определена работа, за да може да се възползва от тези средства. Това се прави с една много проста причина, за да не би, когато случайно проектът се забави, което и да е ръководство на Министерство на отбраната да бъде изкушавано да пренасочи тези средства в някой друг разходен параметър. Основното е да се знае, че тези пари са за модернизация и за тези проекти, а не примерно да отидат после за капиталови разходи и за текущи разходи, каквито възможности биха имали, ако са директно в бюджета за отбраната. Затова са извадени целево, за да може, когато се представи свършена работа, да се получат и парите.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви, господин Гаджев. Закрих дискусиите. Направих това отклонение.
    Пристъпваме към гласуване.
    Който е „За” приемане на бюджета на Република България в частта му за Министерството на отбраната и въоръжените сили, моля да гласува.
    За – 7, против – 4, въздържал се – 1.
    Законопроектът в този вид е приет и Комисията ще изготви доклада до администрацията до влизането му в залата.
    Благодаря за досегашното участие.
    Минаваме към Втора точка от дневния ред: РАЗГЛЕЖДАНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ,
    № 602-01-39, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА
    30 ЮНИ 2016 Г. (ВТОРО ЧЕТЕНЕ – ПРОДЪЛЖЕНИЕ).
    Добре дошли!
    От Министерството на отбраната ще останат ли представители? Добре.
    Благодаря на останалите за участието от двете Министерства.
    Уважаеми народни представители, въвеждам ви в дискусията. Миналият път достигнахме до § 100 с новата номерация, но не разгледахме § 32.
    Припомних, че в двете четения § 32 беше отложен, който касае военноучебните и научните заведения. Ние изискахме становища на Министерството на отбраната и на Министерството на образованието и науката. Работната група, която ние сме си избрали, поработи и предлага нова редакция на § 32, с оглед становището на Министерството на образованието и науката.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 32 който става § 33:
    „§ 33. Създава се чл. 97а:
    „Чл. 97а. (1) Академичните съвети на военните академии и висшите военни училища и научният съвет на научната организация утвърждават решенията на съветите на основните звена относно съставите на научни журита и избора на кандидати за заемане на академични длъжности „главен асистент“, „доцент“ и „професор“, въз основа на които началниците на военните академии и висшите военни училища, съответно ръководителите на научни организации, издават заповед за състава на научното жури.
    (2) Преминаването от академична длъжност на същата или на съответна академична длъжност в друга структура на военната академия или висшето военно училище може да се извършва без конкурс по решение на съвета на приемащото основно звено, утвърдено от академичния съвет, при условия и по ред, определен в правилниците на военните академии или висшите военни училища.“
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен с редакцията, предложена за гласуване на Комисията по обрана, моля да гласува.
    За – 11, против и въздържали се няма.
    Продължаваме с § 97, който стана § 100 миналия път, припомням Ви. До там сме достигнали. Комисията подкрепяше текста на вносителя за § 97, който става параграф 100.
    Сега сме на § 98.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 98, който става § 101:
    „§ 101. Член 330 се изменя така:
    „Чл. 330. (1) Военнослужещ, който не подаде в указания в Закона срок декларация по чл. 148а или чл. 188, ал. 6 или декларира невярна информация, се наказва с глоба в размер от 100 до 500 лв.
    (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, глобата е в размер от 300 до 1000 лв.“
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приеме § 98, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 99.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 99, който става § 102:
    „§ 102. Член 331 се изменя така:
    „Чл. 331. (1) Военнослужещ или цивилен служител, който не подаде в указания в Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси срок декларация по чл. 188а или чл. 285а, се наказва с глоба в размер от 1000 до 3000 лв.
    (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, глобата е в размер от 3000 до 5000 лв.“.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен, с параграф, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 100. Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 100, който става § 103.
    „§ 103. Създава се нов чл. 332:
    „Чл. 332. (1) Който не изпълни задължение, предвидено в този Закон, се наказва с глоба от 200 до 2000 лв.
    (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, глобата е в размер от 500 до 3500 лв.“
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен да приемем § 103, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.



    Параграф 101.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 101, който става § 104.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да го приемем, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Параграф 102.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 102, който става § 105:
    „§ 105. В допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
    1. Наименованието „Допълнителна разпоредба“ се изменя така: „Допълнителни разпоредби“.
    2. В § 1:
    а) В т. 8 и 9 думата „когато“ се заменя със „случаи, при които”.
    б) създава се т. 13а:
    „13а. „Каталог на Република България за планираните възможности по поддръжка от страната домакин“ е национален документ на страната – членка на НАТО/ЕС, посочващ (указващ) нейните способности (възможности) да оказва поддръжка като страна домакин, който да служи като инструмент на НАТО/ЕС за планиране на поддръжката при провеждане на учения и операции на територията на страната.“
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, предлагам Референтът да каже само промените, защото текстът е много дълъг, а и всички го имаме.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре, не възразявам. Да не го четем целия.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Добър ден. Основните промени в този параграф са правно-технически. Трябваше да се преподреди, като съвсем малко са другите.
    В т. 26 буква „б“, пак „Правно-техническа по смисъла на” и е прибавена т. 3 „създава се § 1а”, която точка на практика е текста на друг параграф, който е по вносител. Сега ще Ви кажа точно кой параграф – § 107. Тук е систематичното му място.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Да разбрах Ви. Подредили сте го. Има ли въпроси към юриста – референт? Няма.
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа в тази подредба, систематично място и редакция, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 103.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 103, който става § 106.
    Изказвания? Няма.
    Гласуваме § 103. Който е за, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 104.
    Работната група предлага на Комисията да не подкрепи теста на вносителя за § 104.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Може ли да обясня?
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Обяснете, имате думата.
    Заповядайте, уважаема Госпожо.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: От правно-техническа гледна точка, тъй като се изменя параграф, в който се срещат тези думи, се наложи да направим и още един нов параграф. Изменени са на практика в тялото на Закона тези думи, а тук параграфът отпада.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Да. И затова отпада.
    Въпроси? Няма.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен с това предложение на работната група, да не подкрепи теста…
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Трябва на практика да го отхвърлите.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: На вносителя § 104, текстът е навсякъде в Закона, думите „среда за сигурност“ се заменят със „среда на сигурност“.
    Изказвания, въпроси, питания? Няма.
    Който е съгласен да отхвърлим този текст, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря Ви.
    Стигнахме до „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 105.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 105, който става § 107.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приеме § 105, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 106.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 106, който става § 108.
    „§ 106. Разпоредбите на чл. 141, ал. 1, т. 2 и чл. 144, ал. 4 се прилагат на военнослужещите, приети на военна служба след
    31 декември 2016 г.”
    Има ли изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 109.
    Работната група предлага на Комисията да се създаде нов § 109.
    „§ 109. Започналите до влизането в сила на този Закон конкурси за приемане на войници (матроси) на военна служба се довършват по досегашните условия и ред.“
    Изказвания? Няма. Правилно е решението.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Заповядайте, господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Само да използвам възможността. След като току-що приехме този параграф, да направя едно предложение за нов параграф, който е със следния текст:
    „(1) Военнослужещите, освободени от военна служба, поради навършване на пределна възраст през 2016 г., но не придобили право на пенсия, могат да бъдат приети повторно на военна служба по тяхно искане без да се прилага изискването на чл. 141, ал. 1, т. 2.
    (2) Длъжностите, на които могат да бъдат приети повторно военнослужещите по ал. 1, както и реда за повторното им приемане, се обявяват със заповед на министъра на отбраната.“
    Става въпрос за длъжностите – главно сержанти, които през тази година са направили 52 години пределна възраст, но не са придобили 18 години, за да могат да се пенсионират. Идеята е да се даде възможност на тези хора да си навършат осемнадесетте години, за да могат да придобият право на пенсия първа категория, както са работили, когато направят 27 години съответно общ трудов стаж.
    ПРЕДС. МИХАИЛ МИХОВ: Благодаря, господин Гаджев. Загриженост, която уважаваме.
    От Министерството на отбраната подкрепяте ли това предложение на народния представител? Твърдо всички го подкрепяте. Благодаря.
    Който е съгласен с така предложения текст на господин Гаджев да се систематизира като нов параграф от работна група, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря, господин Гаджев.
    Благодаря за гласуването.
    Параграф 107.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя, но предлага § 107 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното място в нов § 105 в редакцията на Комисията.
    Какво гласи той, за да го гласуваме?
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Това е в т. 3, което влезе…
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Да, но нали сега трябва да отхвърлим текста горе?
    „§ 107. (1) Служителите в държавните детски градини към Министерството на отбраната имат статут на цивилни служители по трудово правоотношение по този Закон и по Кодекса на труда.
    (2) На служителите по ал. 1 се определят възнаграждения и доволствия на основания, посочени в този Закон. Въз основа на други закони не може да се определят възнаграждения и доволствия на тези служители.”
    Предлагаме да отпадне този текст.
    Който е съгласен да отпаднат тези две алинеи, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Изказвания изобщо по § 107? Няма.
    Който е съгласен § 107 да бъде приет от Комисията, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 108.
    Работната група предлага Комисията да не подкрепи текста на вносителя…
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Момент, господин Председател. Един път го отхвърлихте – един и същи параграф, после го гласувахте.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Това, че не го подкрепяме.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: После гласувахте § 107 – „за”.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Да, решението, че не го подкрепяме, както е предложението на работната група.
    Първо, изчетохме, че отказваме стария текст.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Ако мога да предложа да го прегласувате, като Комисията просто да отхвърли текста на вносителя.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре, ние го отхвърлихме това.
    Връщам се на § 107 за правните ходове. Ние отхвърлихме текстовете на § 107 и сега прегласуваме като цяло § 107, че Комисията го отхвърля.
    Който е съгласен да отхвърлим параграф в този вид, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 108.
    Работната група предлага на Комисията да не подкрепи текста на вносителя за § 108.
    Моля да обясните предложението.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Тъй като Законът за народната просвета вече не е действащ Закон от 1 август, няма място в Закона.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Обяснението е ясно. Ние всъщност трябва да прочетем отново § 108 и да го отхвърлим. Нали така?
    „§ 108. В Закона за народната просвета (обн., в ДВ, бр. 86 от 1991 г. …) в чл. 10, ал. 3 и в чл. 20а, ал. 3 думите „на Министерството на отбраната“ се заменят с „от Министерството на отбраната, Българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната.“
    Изказвания? Това го отхвърляме и няма повече да гласуваме, нали така, госпожо Референт?
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Да.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре.
    Който е съгласен да отхвърлим § 108 по предложение на работната група, моля да гласува за отхвърлянето.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 109.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 109, който става § 110.
    Изказвания? Няма.
    Гласуваме.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 110.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 110, който става § 111:
    „§ 111. В Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили (обн. в ДВ, бр. 102 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 35 от 2009 г., бр. 23 от 2011 г. и бр. 13 от 2016 г.) в чл. 14, ал. 5 думите „Министерството на отбраната“ се заменят „с министъра на отбраната за разрешаване преминаването и/или пребиваването на територията на Република България на съюзническите въоръжени сили“.“
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем § 111, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 111.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 111, който става § 112.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 112.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя 112, който става § 113.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 113.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 113, който става § 114.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 114.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 114, който става § 115.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.

    Параграф 115.
    Работната група на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 115, който става § 116.
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 116.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи текста на вносителя за § 116, който става § 117.
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Параграф 117.
    Работната група предлага на Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 117, който става § 118:
    „§ 118. (1) От законовите нормативни актове по прилагането на Закона се приемат, издават или привеждат в съответствие с този Закон в шестмесечен срок от влизането му в силата.
    (2) До приемането на подзаконовите нормативни актове по ал. 1 или до привеждането им в съответствие с този Закон, се прилагат действащите подзаконови нормативни актове, доколкото не противоречат на този Закон.“
    Изказвания? Няма.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Който е съгласен § 118 да бъде приет с тези поправки, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    И накрая § 118.
    Работната група предлага на Комисията да не подкрепи текста на вносителя за § 118, който гласи: „Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на § 109, който влиза в сила от 1 август 2016 г.“
    Моля, направете обяснението.
    РЕФЕРЕНТ ВЯРА МАЦЕВА: Параграф 109 гласи е относно Закона за предучилищното и училищното образование. Този параграф е бил създаден, тъй като все още не е бил влязъл в сила с този Закон. Вече е в сила. По тази логика ние отхвърлихме § 108, който е в Закона за народната просвета, така че в сферата на образованието Законът за предучилищното и училищното образование вече е действащият. Това е едното основание.
    Второ, ако е спешен Законът, се пише, че влиза в сила от деня на обнародването, иначе влиза три дни след обнародването.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Министерство на отбраната, имате ли нещо? Приемате. Три дни ще дочакате.
    Важното е в Народното събрание да го предложим, да мине в залата, което бихме желали много настойчиво.
    Предлагам § 118, за който работната група предлага да не бъде подкрепен, да гласуваме.
    Има ли други изказвания? Няма.
    Който е за отпадането на § 118, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря за добрата работа на всички народни представители, на представителите на Министерството на отбраната, господин Заместник-министър.
    Имам няколко съобщения за народните представители.
    Благодаря Ви, до нови срещи.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ОРХАН ИСМАИЛОВ: Ние благодарим.
    Желая Ви успех.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Ние ще се постараем, както и Вие, в тази ситуация Законът да влезе, докладът да влезе още тези дни, и да продължим работата.
    Към Министерството ли имате въпрос?
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Към всички. Благодаря, господин Председател.
    Към точка „Разни“ – не знам колко живот има това Събрание и тази Комисия, но и Събрание, и Комисия ще има винаги. Предполагам, че една голяма част от колегите – пожелавам Ви да бъдете тук. Бих желал, когото се разглежда най-важният Закон за парламента за годината титулярът да бъде тук да го защитава, защото аз не разбрах този ден какво става от страна на Министерството на отбраната, или да даде писмено становище, подписано от него, че това, което се говори тук в залата и в Министерството на отбраната, е становище на министъра на отбраната. Благодаря.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Предлагам Ви да доложите на министъра това предложение и все пак да имаме някакво становище, че министърът на отбраната категорично Ви е упълномощил и стои зад това, което приехме днес.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ОРХАН ИСМАИЛОВ: Искам да благодаря на Комисията по отбрана, че много активно участвахте и помагахте във всяко едно отношение в Закона, който сега е за бюджета. През цялото време, независимо дали сме в оставка или какво ще се случи, Вие постоянно бяхте до нас и сте ни подкрепяли. Аз поне това съм усетил като заместник-министър на отбраната. Ще направя всичко възможно да се направи с министъра, но тези дни го няма. Ще му доложа лично какво сте поискали – той да даде писмено становище на Комисията. Нали това е желанието, че застава зад това, което е като предложение.
    Ще му предам. Мисля, че това ще бъде изпълнено, даже в срок в рамките до края на седмицата.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Разбрах. Защото наистина в тази ситуация трябва да работим едно към едно, на чисто.
    Благодаря Ви за участието.
    Уважаеми народни представители, искам да Ви уведомя, че с писмо до председателя на Комисията се обявява на народните представители до 30 ноември да направят заявки за провеждане на Коледната си ваканция в почивните домове.
    Второ, искам да Ви информирам, че в Секретариата се намира изпратен от изпълняващия длъжността „Председател“ на Народното събрание господин Главчев становище на Фискалния съвет относно Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. Този материал е доста обемист, не считам за необходимо да го чета пред Вас. Тези от Вас, които искат да се запознаят с него, да заповядат.
    Има ли други предложения, питания?
    Заповядайте, господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Искам в т. „Разни“ да споделя няколко неща. Най-вероятно това е последното ми заседание в Комисията по отбрана, на което участвам, тъй като излизам от парламента най-вероятно в следващите една, две седмици. Искам да кажа, че за мен беше чест и привилегия, че работихме в този дух на градивност през последните две години, да благодаря на всички колеги за това, че наистина поддържахме един консенсус в проблемите в отбраната и не изпадахме в дребни политически закачки, и най-вече да се надяваме да видим този Законопроект финализиран и минал на второ четене в рамките на следващите два месеца, които остават, тъй като мисля, че свършихме много добра работа по него и си заслужава да стане факт.
    Отново благодаря на всички.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: И аз благодаря от свое име, надявам се и от името на народните представители, за Вашата активна работа. Не Ви приканвам настойчиво да открехнете още една врата къде, какво и защо, но ако действително напускате Събранието, за мен е изненада.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Резерва съм.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: А, и като резерв влиза другият.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Резерва съм на премиера.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Чакай, той не е казал, че идва. (Смях.)
    Има примери. Да кажем например в групата на АБВ Ивайло Калфин не дойде, така че недей да бързаш. Ама хайде, ние ти благодарим и да останеш, пак ще ти благодарим.
    КЪНЧО ФИЛИПОВ: Благодаря, господин Председател.
    Съжалявам, че колегите от БСП ги няма. Мислех по времето, когато обсъждахме бюджета да кажа, че за мен е интересно сега кой е опозиция и кой е управляващ в тази ситуация. Искам да призова колегите, не знам кой е опозиция и кой е управляващ, но ние сме народни представители и държавата трябва да работи, най-малко тези хора трябва да призова, но наистина да работим така, че държавата да продължи да функционира и да приемем бюджета.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря, господин Филипов.
    Понеже и Вие сте за първи път в парламента, или се лъжа?
    КЪНЧО ФИЛИПОВ: За първи, да.
    ПРЕДС. МИХО МИХОВ: И аз съм за първи, и аз не мога да се ориентирам добре (смях), но съм твърдо зад Вашите думи, че трябва да работим активно.



    Закривам заседанието.
    Благодаря Ви.



    (Закрито 10,30 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума