1. Среща на Комисията по отбрана с министъра на отбраната, съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и т. 10.3 от Вътрешния правилник на Комисията по отбрана.
2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за резерва на въоръжените сили на Република България, № 602-01-40, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. - второ четене
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по отбрана
П Р О Т О К О Л
№ 59
На 8 декември 2016 г., четвъртък, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Среща на Комисията по отбрана с министъра на отбраната, съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и т. 10.3 от Вътрешния правилник на Комисията по отбрана.
2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за резерва на въоръжените сили на Република България, № 602-01-40, внесен от Министерския съвет на 30 юни 2016 г. - второ четене
3. Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,32 ч. и ръководено от Михо Михов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Уважаеми господа народни представители, откривам заседанието на Комисията по отбрана.
Първо, трябва да променим дневния ред, тъй като сега разбирам, че министърът няма да може да присъства. Той ще изложи позицията си в следващото заседание.
Уважаеми народни представители, по тази точка имате ли някакви коментари?
Заповядайте, господин Зафиров.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми гости, колеги! Бих искал да запозная заместник-министъра и Комисията с един въпрос, който да влезе и в стенограмата.
По време на парламентарен контрол искам да поставя един въпрос на министъра. Въпросът е свързан с финансирането на болницата в Поморие, съвсем скоро свършва горивото.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Не се съмнявам, че въпросът, който ще поставяте, е сериозен.
Предлагам да започнем с втора точка, да завършим втора точка и в присъствието на заместник-министъра да дискутираме този проблем.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Ако не може да ми отговори заместник-министър Запрянов, да извикаме заместник-министър Йосифова. На нея ще поставя този въпрос. Пак повтарям: въпросът не търпи никакво отлагане. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Уважаеми народни представители, предлагам следния дневен ред: да започнем с точка втора като първа, а в точка „Разни“ да изслушаме гостите, които бяха поканени
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Имаме дневен ред, но министърът го няма и прескачаме първата точка. Точка втора – приемаме или не приемаме Закона за резерва?
КОРМАН ИСМАИЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Напълно съм съгласен с това, което каза колегата Радев по повод казаното от колегата от БСП. Не можем да следим горивото на всички болници, тока, водата и така нататък. Сигурно има още показатели, които могат да бъдат следени, нали? Считам, че това не е о`кей за работата на Комисията. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Казах да не влизаме в детайли. Първо е Законът, ако накрая преценя дали да се гледа нещо във втора точка или в точка „Разни“, можем да дискутираме.
За – 11, против – 1, въздържал се – 1.
Законопроектът е постъпил през 2012 г. и досега 7 пъти е бил коригиран и по него няма постъпили никакви предложения. Тези дни постъпват писмени предложения от структури, от СИОР, които не са поканени за обсъждане на днешното заседание.
Сега пристъпваме към работа по Закона – точка първа:
ДОКЛАД ОТНОСНО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РЕЗЕРВА НА ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, № 602-01-40, ПРИЕТ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА 14 СЕПТЕМВРИ 2016 Г.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за резерва на въоръжените сили на Република България (обн. ДВ, бр....)“.
Има ли изказвания по наименованието на Закона? Няма
Който е съгласен с наименованието на Закона, моля да гласува със „за“.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 1 има предложение:
„§ 1. Създава се чл. 3а:
„Чл. 3а. (1) Подготовката на гражданите за защита на отечеството се извършва на доброволен принцип.
(2) Доброволният принцип се прилага за български граждани, които са изявили желание да получат военна подготовка при условия и по ред, определени с този Закон.
(3) Българските граждани по ал. 2, получили военна подготовка, придобиват статус на запасни.“
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем параграфа, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 2.
Изказвания? Няма.
Гласуваме § 2.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 3.
Изказвания? Няма.
Гласуваме § 3.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 4 има предложение за редакция:
„§ 4. В чл. 8, ал. 2 думите „във военни формирования или структури за допълване на въоръжените сили, посочени в повиквателната заповед“ се заменят с „на определеното в повиквателната заповед място“.
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен да приемем така текста, моля да гласува със „за“.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 5.
Гласуваме § 5.
За – 13, против и въздържали се няма.
В § 6 няма промени.
Изказвания? Няма.
Гласуваме § 6.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 7 също няма промени.
Изказвания за § 7? Не виждам.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 8 няма промени.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 9 има предложение:
„§ 9. В чл. 30 се създава т. 5а:
„5а при промяна на трудово или служебно правоотношение и отказ на работодателя или органа по назначаване на резервиста да подпише допълнително споразумение към договора за служба в доброволния резерв.“
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 10.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, със „за“ моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 11 няма промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен с § 11, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 12 също няма промени.
Изказвания има ли? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува със „за“.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 13 – изказвания? Не виждам.
Който е съгласен да приемем § 13, моля да гласува със „за“.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 14 също не се променя.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 15 също е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
За § 16 ще прочета промените:
„§ 16. В чл. 53, т. 3 се правят следните изменения и допълнения:
„т. 3. В ал. 3 след думата „служба“ се добавя „в единен учебен център“ и се поставя запетая.“
Това е промяната.
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Прие се § 16.
По § 17 изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
В § 18 има промени:
„§ 18. След чл. 55 се създава наименование „Глава трета „а“ Подготовка на българските граждани за защита на отечеството“.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 19 е без промяна.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 20 също е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
В § 21 има предложение за редакция:
„§ 21. В чл. 58 се правят следните изменения и допълнения:
2. В ал. 2 думите „57 е“ се заменят с „чл. 57, както и обучението по чл. 57а са“.“
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 22 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
По § 23 има предложение за изменение:
„§ 23. В глава трета „а“ се създава чл. 59а:
„чл. 59а. За времето на обучението българските граждани по чл. 57, 57а и 59 имат право да използват оръжие, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия в съответствие с програмите на обучение по ред, определен с уставите и други актове на въоръжените сили.“
Изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Параграф 24 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем § 24 със „за“, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
В § 25 има промени:
„§ 25. В чл. 62 се правят следните изменения:
1. Точка 3 се отменя.
2. Точка 5 се изменя така:
„5. Освобождаване или лишаване от българско гражданство;“.
Има ли изказвания? Няма.
Който е съгласен със „за“, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 26 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем § 26 със „за“, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 27 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем § 27, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 28 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да го приемем, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 29 е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем § 29, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 30 – предложение за редакция:
„§ 30. В чл. 81 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „месторабота и гражданство“ се заменят с „месторабота, гражданство, месторождение, образование, семейно положение и владеене на чужди езици“.
2. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Общинската, съответно районната администрация е длъжна при поискване от органите по военния отчет да предоставя необходимата налична информация по ал. 2 за пълнолетните български граждани и промените на имена, ЕГН, постоянен адрес, настоящ адрес, семейно положение и гражданство.“
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен да приемем промените в § 30, моля да гласува като цяло параграфа.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 31 е без промени.
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен да приемем § 31, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 32.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 33 е без промени.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 34 също е без промени.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 34 е приет.
В § 35 има промени:
„§ 35. Член 91 се изменя така:
„Чл. 91. Собственикът на техниката-запас без мобилизационно назначение е длъжен да се яви в органите по военния отчет при повикване и за получаване на повиквателната заповед по чл. 75, ал. 1.“
Изказвания? Няма.
Който е съгласен да приемем промените в § 35, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Сега ще дам думата на юристите-специалисти по § 36, за да направят правно обяснение.
ВЯРА МАЦЕВА: Параграф 36 от Допълнителната разпоредба се разделя на две, като точка първа обхваща сега действащия § 1 от Допълнителната разпоредба, а точка 2 е предложението на вносителя за § 36.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Има ли въпроси към експерта? Няма.
Тогава Ви чета, тъй като беше разяснено:
„§ 36. Параграф 1 от Допълнителната разпоредба се изменя така:
„§ 1. По смисъла на Закона:
1. „Мобилизационно назначение“ е:
а) определената длъжност, която запасният заема по длъжностните разписания/щатове за военно време, посочена в повиквателната заповед;
б) определената техника-запас за коплектуване на формированията от въоръжените сили и структурите по чл. 50, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България по длъжностните разписания/щатове за военно време, посочена в повиквателната заповед.“
Точка втора е подчертана – тя е без промяна.
Изказвания по направените редакции?
Заповядайте, господин Заместник-председател.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Между разписания и щатове е сложена черта, а най-добре е вместо черта – да се каже „разписания или щатове“.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Има ли възражения по така направеното предложение от заместник-председателя на Комисията? Няма.
Който е съгласен с промяната, предложена от заместник-председателя, моля да гласува за промяната.
За – 14, против и въздържали се няма.
Сега приемаме промените в § 36.
Който е съгласен § 36 да бъде приет, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Стигнахме до „Преходни и заключителни разпоредби“.
Заглавието е „Преходни и заключителни разпоредби“.
Има ли изказвания по текста на раздела? Няма.
Който е съгласен да приемем текста, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Приема се.
Параграф 37 – предложение за редакция:
„§37. (1) Подзаконовите нормативни актове по прилагането на Закона се приемат, издават или привеждат в съответствие с този Закон в 6-месечен срок от влизането му в сила.
(2) До приемането на подзаконовите нормативни актове по ал. 1 или до привеждането им в съответствие с този Закон се прилагат действащите подзаконови нормативни актове, доколкото не противоречат на този Закон.“
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен § 37 да бъде приет, моля да гласува „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Параграф 38 – изменения:
„§ 38. Договорите за служба в доброволния резерв с лица, назначени по трудово или служебно правоотношение в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, както с лица, които са отсрочени от повикване във въоръжените сили при мобилизация, сключени до влизането в сила на този Закон, запазват действието си до изтичането на срока, за който са сключени.“
Изказвания? Не виждам.
Който е съгласен да приемем § 38, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Остава последният параграф – § 39. Ще Ви го прочета, той няма промяна:
„Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
Има ли изказвания по току-що приетия на второ гласуване в Комисията Законопроект? Не виждам.
Който е съгласен § 39 да бъде приет, моля да гласува със „за“.
За – 14, против и въздържали се няма.
Току-що приехме Законопроекта.
Заповядайте.
ПОЧЕТЕН ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СИОР ПОПОВ: (Изказва благодарност на Комисията за приетия Законопроект при изключени микрофони.)
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Давам думата на заместник-министъра на отбраната.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Изказвам благодарност от името на Министерството на отбраната да това, че приехте измененията и допълненията в Закона за резерва на въоръжените сили. Това беше последната законодателна инициатива в изпълнение на приетата от Вас Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили и последният Закон, който идва допълнен, с което се решават и въпросите по резерва. Те намериха отражение и в Закона за отбраната и въоръжените сили. Мисля, че опитът от прилагането на Закона довел до тези предложения и сега тяхното утвърждаване наистина е крачка напред в подобряване на работата в подготовката и използване на резерва.
Разбира се, големият въпрос е за създаване на атрактивни условия за доброволен резерв във Въоръжените сили ще намери отражение, както и другият въпрос въобще за служба във Въоръжените сили, когато преразгледаме възнагражденията както на кадровия състав, така и на сключилите договори за служба в доброволния резерв, като финансово възнаграждение.
Знаете, че сега не сме изпълнили все още тази квота от резервисти. Надяваме се с тези поправки в Закона да имаме подобрение и на този показател. Благодаря още един път. Надявам се да имате куража и смелостта да мине и през пленарната зала, за което Ви подкрепяме изцяло. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря господин Заместник-министър.
Други изказвания?
Заповядайте, господин Заместник-председател.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Хубаво е тук да кажем няколко думи, защото в залата няма да можем.
Искам да припомня, съжалявам, че тук го няма Аню Ангелов, той започна Закона за резерва. Той го започна с екип, после първото правителство и сега ГЕРБ прави промени в един Закон, който лош или добър, работеше. Браво на Министерството, намериха недостатъци, разбира се, в този Закон и сега ги променяме.
Включително ще кажа, че това, което предлагат патриотите, са хубави неща, но някои от тях можем да приемем и да ги сложим в резерва. Има цяла глава за доброволчеството. (Шум и реплики.) Това е и под тяхно давление. Това го признаваме.
Имаме и чуваемост за това, което каза подполковник Попов – почетен председател на СИОР. Малко е късно, но добре е в тази посока може би третите изменения, които някой направи, да влязат в Закона. Това е надграждане. Това искам да подчертая.
Опитваме се да правим и дано всички останали след Вас, господин Заместник-министър, соча Ви, защото в момента Вие сте тук от Министерството на отбраната, всички да добавят нещо и да подобряват. В случая е този Закон с всичките други четири, които приехме, включително от Министерството цялата законодателна рамка вече е хваната. Преди това приехме Закона за отбраната и въоръжените сили.
Благодарности за всички, които добавиха, помогнаха – и патриотите, и Комисията, разбира се. Виждате в случая колко добре са работили Министерството и Комисията, че нямаше особени забележки.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Даже работна група не създадохме.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Струва ми се, че и в залата същото ще стане – и там ще бъде приет.
Пожелавам успех на тези, които ще го прилагат. Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря Ви.
Други изказвания по Закона, по точка първа? Няма.
Тогава обобщаваме, в това число и изказалите се – за предложения извън сроковете има изход. При влизането на Законопроекта на второ гласуване в зала народните представители могат да предложат Ваши изменения и допълнения. Нека не се счита, че Комисията е затворила всякакъв достъп.
По отношение на Закона – благодаря и аз на Министерството на отбраната, на народните представители, че много успешно към Края на Четиридесет и третото народно събрание ще си финализираме – на шестдесетото заседание на Комисията, за две години и този Закон.
Приключваме по тази точка.
По точка:
РАЗНИ.
Има молба от ръководството на Военна академия и Министерството на отбраната към народните представители утре Комисията да се срещне с випускници от стратегическия курс за управление на стратегическите звена в държавата и отбраната. В 10,30 ч. е обявена срещата с тринадесет випускници в зала „Запад“. Всички народни представители, които имат възможност, моля да заповядат да се срещнем с випускниците.
По отношение на бюджетните излишъци в Министерството на отбраната. Искам да споделя нещо в точка Разни.
Господин Заместник-министър, моето силно настояване, надявам се да ме подкрепят народните представители, да обърнете сериозно внимание на Военно-медицинска академия. Много пъти и на министъра тук сме му поставяли задачи за изостанали клиники, за изостанали санаториуми. Сега Вие разпределяте излишъци, които трябва да се усвоят по стара традиция и ние го знаем това.
Обърнете внимание на Военномедицинска академия. Това е молбата ми.
Второ, това, което господин Зафиров искаше да постави, ние го движим. Вярвам, че Вие сте взели мерки. Моята информация е такава. Санаториумът трябва да бъде осигурен с топливо и Вие сте взели мерки, затова нека да не го дискутираме. Не е за блицконтрол, не е и за министъра. Въпросът ще го решите както Военна академия, и Вие лично.
Има ли други въпроси по точка Разни?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: До 2 февруари болницата в Поморие е част от Военно-медицинска академия, съгласно Решение на Министерския съвет.
На генерал Петров е разпоредено да осигури не само гориво за утре и вдругиден да функционира болницата нормално до 1 февруари. Той е юридическо лице – бюджетен разпоредител, ние обаче сме готови с ресурсите в Българската армия да му оказваме съдействие, ако той няма такива възможности.
Завършвам с това, че с горивата въпросът е решен, тъй като договорът за горивата е подписан, финансово са осигурени. Липсата на гориво не може да бъде мотив за неосигуряване на тази дейност.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Призовавам да не се използва партийно и политически такъв казус. Той е решим и е решен в Министерството на отбраната.
В порядък на Вашите мисли ние приключваме работа, но Комисията винаги се е отнасяла с нужната отговорност към парламентарния контрол по тази тема на изпълнителната власт.
Мисля, че решението и докладът на заместник-министър Йосифова пред нашата Комисия беше категорично „да“ това лечебно заведение, тази болница да остане за нуждите на Въоръжените сили под друга форма – търговско дружество. Благодаря.
Има ли друго по точка Разни? Заповядайте, господин Заместник-председател.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Колебаех се дали да поставя този въпрос.
За размисъл, ние сме на финала – не само правителството е в оставка, парламентът след месец...
В началото дадохте информация, господин Председател, за участие на випускници, вчера имаше курсанти от Военния университет.
Казвам го на глас, защото лично аз започвам да се притеснявам от това присъствие на военни в парламента. Погледнете какво става с военните? Може би аз съм последният, който ще казва, че военните не са добре дошли навсякъде – и с властта, и на позиции управленски и всякакви други. Последните примери ме карат да си мисля, че прекалено много приближихме елита до политиците и те започнаха да се съобразяват с други неща.
Не знам дали е имало такава практика, не съм бил в Народното събрание преди това. Това скъсяване на дистанцията... Ние от Парламентарната група, те обиколиха всички парламентарни групи – командирите на Въоръжените сили, агитираха ни за нещо.
Ние ги приехме с министъра, със заместник-министъра. Питам се дали това беше изобщо добра практика. Самото канене дори в нашата Комисия на униформени колеги само може би трябва да става по изключение. Това са мои наблюдения. (Шум и реплики.)
Казвам го лично. Когато съм бил военен, въобще не знаех какво правят в парламента. Имах обща представа, никога не съм се интересувал от това.
Тук забелязвам не само висшето офицерство, а и по-надолу, не е добрата дума „заиграват“, започваме да ги караме те да се интересуват и едва ли не да вземат страна. Това не е добър подход.
Казвам го на глас, дори не искам дебат. Просто го казвам и всички да се замислите. Споделял съм го с малък кръг хора – дали не трябва да охладим малко страстите, тази близост на военнослужещите с политиците?! Благодаря.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Благодаря.
Няма да коментирам думите на заместник-председателя. Само да кажа, че това, което предстои утре, е утвърдено от главния секретар. Той го е изпратил на народните представители като информация отпреди две седмици.
Вчерашната среща си беше изненада и изключение до определена степен. Тя не е минала през Комисията по отбрана.
Това, което е минало през главния секретар, утре предстои за нас.
Коментарът за тези, които са били преди мен, такава практика да има, не бих казал, че е лоша, но на определени нива. Да кажем випускници в стратегическо ниво го мотивират със срещи, разговори и посещения на държавните институции. Такава практика има и в НАТО, в НАТО колидж. По отношение на посещение на курсанти, младши офицери – този въпрос може да коментираме и друг път. Мисля, че не е лошо да го разискваме.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Скоро ще се разпусне Комисията.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Това е успокоително. (Смях и реплики.) Искате да кажете, че ще има 61-во заседание на Комисията?! Това може и да е последното. (Смях, шум и реплики.)
Благодаря, господин Капитан от резерва.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Господин Председател, поставихте въпроса за бюджетен излишък и неговото усвояване.
Информирам Комисията, министърът ще има възможност в детайли да Ви запознае, проведе се разширено съвещание на Съвета по отбрана. Взе се категорично решение как да бъдат разходвани тези средства. Основно всичко се насочва в бойните способности, основно във Военновъздушните сили – вертолети, С 300, учебните самолети, бойните самолети, бойните фрегати ще бъдат финансирани, част от комуникационно-информационната система, която използваме за управление на охраната на границата ще бъде усилена и ще бъдат осигурени горива. Това са приоритетите по които ресурсът е разпределен. Мисля, че това е добро решение в правилната посока. Военните способности и текущите задачи по охраната на границата. Доложих.
ПРЕДС. МИХО МИХОВ: Добре, благодаря Ви. (Шум и реплики.)
Други въпроси и изказвания?
Закривам шестдесетото заседание на Комисията по отбрана. Благодаря Ви за работата.
(Закрито 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Михо Михов
Стенограф:
Емилия Огнянова