Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
13/03/2015 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев на 07.11.2014 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 27.10.2014 г.
    На редовно заседание, проведено на 11 март 2015 г., Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев на 07.11.2014 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 27.10.2014 г.
    На заседанието присъстваха представители от: Министерство на вътрешните работи – Вяра Станкова, главен юрисконсулт в отдел „Правно-нормативно обслужване”; Росица Грудева, главен юрисконсулт в Дирекция „Миграция”; Държавната агенция за бежанците – Александър Димитров, зам.-председател; Даниел Инджиев, директор на Дирекция „Качество на процедурата за международна закрила”; Калина Попянева, старши юрисконсулт и Петя Караянева, съветник към представителството в България на Върховния комисариат на ООН за бежанците.

    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев, беше представен от вносителя. Г-н Кърджалиев изтъкна, че внесеният от него законопроект е резултат от дейността на широка работна група, включваща водещи експерти, както от държавните институции, така и от неправителствените организации, чиято дейност е свързана с прилагането на Закона за убежището и бежанците. През месец ноември 2013 г. законопроектът е внесен от Министерския съвет на Република България и е приет на първо гласуване от 42-то Народното събрание. Основната цел, заложена в Законопроекта е да транспонира разпоредбите на две директиви: Директива 2011/95/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно стандарти за определянето на граждани на трети държави или лица без гражданство като лица, на които е предоставена международна закрила, за единния статут на бежанците или на лицата, които отговарят на условията за субсидиарна закрила, както и за съдържанието на предоставената закрила (срокът за транспониране на тази директива е изтекъл на 21 декември 2013г.) и Директива 2013/33/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. за определяне на стандарти относно приемането на кандидати за международна закрила, като срокът за транспониране на разпоредбите й изтича на 20 юли 2015 г.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, внесен от Волен Сидеров и група народни представители беше представен от народния представител Николай Александров. В законопроекта се предлага да бъдат отменени разпоредби, регламентиращи възможността чужденците с предоставен статут на бежанец или хуманитарен статут, ползващи се с временна закрила да се събират със семействата си на територията на Република България. Г-н Александров сподели мнението на вносителите, че по-голямата част от бежанците всъщност са закононарушители, а събирането на членове от семейството се осъществява само с подадена декларация, която е нестабилен акт и не може да гарантира истинността на изнесените в нея данни и обстоятелства.

    Представителите на Министерство на вътрешните работи, Държавната агенция за бежанците и Върховния комисариат на ООН за бежанците представиха и писмени становищата по двата законопроекта.
    По законопроекта, внесен от народния представител Тунчер Кърджалиев в становищата на институциите се изразява подкрепа. На заседанието представителите на Министерство на вътрешните работи, Държавната агенция за бежанците и Върховния комисариат на ООН за бежанците отбелязаха, че законопроекта е в унисон с приетите законодателни актове на Европейския съюз. С него се въвеждат неотложни национални мерки, синхронизират се и се допълват понятията и обхвата на международната закрила. Председателят на Държавната агенция за бежанците изрази подкрепа на законопроекта, като обоснова необходимостта от приемането му за прекратяване на наказателната процедура, образувана поради забавяне на транспониране на първата директива. В същото време бе обърнато внимание от Държавната агенция за бежанците, че следва да се регламентират подробно действията свързани със задържане на чужденците и разкриването на здравни кабинети. Представителят на Върховния комисариат на ООН за бежанците
    отбеляза, че не е уреден института на настойничество и попечителство. В изказванията си вносителят и народните представители потвърдиха, че между първо и второ гласуване на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците празнотите следва да бъдат запълнени.
    По законопроекта, представен от народния представител Тунчер Кърджалиев, се изрази подкрепа на мотивите на вносителя. Изказани бяха мнения, че предлаганият законопроект осъществява хармонизацията на вътрешното ни законодателство с европейското. Народният представител Атанас Атанасов направи препоръка законопроекта за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците да бъде приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове.

    По законопроекта, внесен от Волен Сидеров и група народни представители основната промяна е свързана с отпадане на правната възможност на чужденец, ползващ се от временна закрила, да се събере със своя съпруг и с техните ненавършили пълнолетие и невстъпили в брак деца, ако и те заявят желание затова. Беше споделено че изискванията за събиране на семействата са регламентирани в чл. 9 - 12 на Директива 2003/86/ЕО и са въведени в Закона за убежището и бежанците - конкретно в чл. 34, който е предложен за отмяна. Предложенията противоречат и на чл. 15 от Директива 2001/55/ЕО. Тази разпоредба на директивата е всъщност съдържанието на чл. 39а, с който се предлагат да отпаднат ал.1-4, уреждащи този проблем. Представителите на институциите подчертаха в изказванията си, че законопроектът е в нарушение на ангажиментите на Република България по множество международни актове, и е в нарушение на Женевската конвенция за защита на семейството, както и на Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, Международния пакт за граждански и политически права и Конвенцията за правата на детето.

    След проведените разисквания, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с 17 гласа „за”, 0 гласа „против” и 0 гласа „въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454 -01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев на 7.11.2014 г.
    С 0 гласа „за”, 8 гласа „против” и 6 гласа „въздържали се” предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 27.10.2014 г.

    ПРЕДЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ
    И ОБЩЕСТВЕН РЕД :

    АТАНАС АТАНАСОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума