Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 2
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
НЕРЕДАКТИРАНА СТЕНОГРАМА
П Р О Т О К О Л
№ 2
На 4 декември 2014 година се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Заседанието беше открито в 16.05 часа и ръководено от председателя на комисията, господин Атанас Атанасов при следния
Дневен ред:
1.Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 01.12.2014 г. (първо гласуване).
Гости и докладчици на заседанието бяха:
Министерство на финансите:
-Надежда Генова, началник на отдел в дирекция „Държавни разходи”
Министерството на вътрешните работи:
-Цвятко Георгиев, заместник-министър
Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия:
-Евтим Костадинов, председател
Комисията за защита на личните данни:
-Венци Караджов, председател
-Юлия Манова, главен счетоводител
Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”:
-Станимир Пеев, председател
Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.
Председател Атанас Атанасов: Добър ден. Уважаеми колеги, аз предлагам да започваме работа. Четири часа мина. Имаме кворум на комисията, за да започне работа, тоест повече от 50 % от членовете присъстват.
Знаете, днес имаме точка единствена – Обсъждане и гласуване в комисията на държавния бюджет на Република България за 2015 година, по отношение на институциите, към които има отношение комисията и на които упражнява парламентарен контрол.
Аз ще представя гостите по списъка, който ми е даден. Ако нещо не е точно, ще го уточним в хода на работата. Като разбира се, първо ще дадем думата на всички гости поотделно на всяка една от институциите, които са представени да изложат своите становища по законопроекта, след което комисията ще проведе дебат и ще гласуваме бюджета.
На първо място Министерство на финансите, госпожа Надежда Генова виждам, че е тук. От Министерството на вътрешните работи виждам, че господин Цвятко Георгиев е тук - заместник-министър. От Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, господин Евтим Костадинов е тук. От Комисията за защита на личните данни, здравейте, Венци Караджов сте Вие, нали така? И Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” господин Станимир Пеев е тук.
Така, предлагам, разбира се, госпожо Генова, имате ли нещо против първо да чуем институциите и последно Вас? Това би било разумно, нали така? В такъв случай, давам думата на първо място, на господин Цвятко Георгиев от Министерството на вътрешните работи да изложи становището на министерството. Благодаря Ви.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Господин председател. Уважаеми господа народни представители.
Ние изпратихме нашето становище писмено в комисията. Там детайлно е описано нашето становище. Ако искате отново да го прочета основно?
Председател Атанас Атанасов: Ако можете да се концентрирате върху най-важното, без да го четете цялото.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Добре. В предложения Законопроект за бюджет на Министерството на вътрешните работи за 2015 година са предвидени разходи за персонал – 935 910 000, за капиталови разходи – 12 895 000 и за други бюджетни взаимоотношения 870 070 000 лева.
С предложението за Законопроект за държавен бюджет на Министерството на вътрешните работи не е обезпечен и има намаление от това, което сме предложили в категория „персонал“ с 84 863 000. От заявените потребности на министерството има намаление с 340 236 000 лева, от които в категория „персонал“ са 84 863 000 лева.
Ние в нашето становище сме посочили, че на базата на числеността на Министерството на вътрешните работи, която е 49 500 души, а фактически заети около 48 000, предложените средства няма да могат да стигнат за издръжката на персонала. Или нещо, което не е посочено в нашето становище, с последните ни разчети, някъде около 500 души, служители, фактически заети в министерството, няма да бъдат финансово осигурени.
Това е в основни линии. И разбира се, ние в нашето становище сме посочили, че не можем да приемем така предложените показатели за бюджета на Министерството на вътрешните работи. Мога да допълня само, че много оптимистично в предложението за бюджет са посочени в частта „Приходи“ те са увеличени с около 35 милиона, а през изминалата година министерството загуби някои дейности, които носеха приходи, като например СОТ на МВР, някъде около 10 милиона на година. Така че, за нас не е ясно откъде се е появила тази цифра.
Това е в общи линии, а иначе детайлно сме посочили отделните приходи и разходи в писменото становище, което сме Ви изпратили.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин Георгиев. Аз предлагам да изчерпаме въпросите към всяко едно от ведомствата. Така че, колеги предлагам, който има въпроси към Министерството на вътрешните работи да ги зададе сега, след това ще изслушаме другите и така, а не общо накрая. Заповядайте, ако имате въпроси и становища по изложението на Министерството на вътрешните работи.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Аз само искам да представя като гост господин Николай Вълков, който е парламентарен секретар на вицепремиера госпожа Меглена Кунева.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря. Заповядайте господин Радев.
Господин Валентин Радев: Уважаеми колеги. Уважаеми господин заместник-министър. Гости. Чух Ви накрая, че говорите за 30 милиона приходи, така са Ви записани, приходи 35 ли бяха?
Заместник-министър Цвятко Георгиев: 35 повече.
Господин Валентин Радев: А колко са Ви приходите общо?
Председател Атанас Атанасов: Това никой не знае.
Гласове от залата: 170.
Господин Валентин Радев: 170. А миналата година изпълнили сте ги? Колко са били миналата година ми е въпросът?
Заместник-министър Цвятко Георгиев: На базата на миналата година, те са около 170, а сега са в повече, ще Ви кажа точната цифра.
Председател Атанас Атанасов: Заповядайте.
Госпожа Надежда Генова: Само исках да уточня, че планът за приходите за 2015 година е по-нисък с очакваното изпълнение за тази година и с отчета за 2013 година.
Председател Атанас Атанасов: По-нисък? С колко?
Госпожа Надежда Генова: Сега очакванията са около 180 милиона за 2014 година очаквани приходи. Другото, което искам да кажа е, че неизпълнението на приходите не влияе пряко върху разходите. Тоест, неизпълнението не означава, намаляване на разходната част на бюджета, което е добре за ведомството.
Господин Валентин Радев: Да продължа, господин председател. Благодаря Ви за това. Значи от там не може да се очаква нещо. Имах надежда, че е намален примерно на половината и Вие да имате някаква възможност да добавите нещо. А казахте, че имате 500 ли да освободите и за тях няма да стигнат пари, това така разбрах, от всичките 49 500?
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Точно така, за около 500 служители, фактически няма издръжка.
Господин Валентин Радев: И последният ми въпрос. Капиталови разходи, пропуснах просто началото за капиталови разходи.
Гласове от залата: 12 милиона.
Господин Валентин Радев: 12 милиона. Благодаря.
Председател Атанас Атанасов: Други въпроси имате ли, изказвания? Благодаря Ви. В такъв случай, много Ви моля своевременно да заявявате, защото губим време. Заповядайте.
Господин … Иванов: Трябваше да се уточним, господин председател кой ще задава въпросите и затова.
Председател Атанас Атанасов: Вие сте организирана парламентарна група, трябва предварително да се уточнявате кой отговаря и кой говорител. Заповядайте.
Господин Атанас Мерджанов: Ние сме организирана работна група, но сме сложна партия. Ние сме повече от двама.
Председател Атанас Атанасов: Да, сложно е да вземате решенията. Това стана известно напоследък. Заповядайте.
Господин Атанас Мерджанов: При Вас пък е традиция.
Господин Иван Иванов: Господин председател. Уважаеми господин председател. Уважаеми господин заместник-министър. Уважаеми колеги. Моят въпрос е свързан отново с разходната част на бюджета. Вчера имахме такава дискусия съвместна когато се представяше министерството и Вие споделихте, че евентуално при приемането на промените в Закона за МВР, които са внесени от народни представители от ГЕРБ ще трябва да се търсят допълнителни приходи за покриване разходите по вливането на ГД БОП в МВР. Имате ли някакви предварителни разчети какво ще Ви струва това нещо, евентуално, за да видим къде как ще се сложат и как биха рефлектирали върху бюджета и на ДАНС откъдето Вие споделихте, че трябва да излязат от там.
И другият ми въпрос е по отношение на капиталовите Ви разходи, предвиждате ли някакви модернизации по места в тези 12 милиона, където знаем, че има фрапираща нужда от подобряване на материалната база, особено на районните полицейски управления? Благодаря.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Благодаря Ви за въпроса. Първо, връщането на борбата с организираната престъпност в МВР. Значи, ние вчера го уточнихме това. Преминаването в ДАНС е станало с отчислението от бюджета, който е на борбата с организираната престъпност към бюджета на ДАНС. Тоест, сега ние очакваме, че тази част от бюджета на ДАНС ще бъде върната или присъединена към бюджета на МВР.
Господин Иван Иванов: Тоест, Вие не сте правили изчисления?
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Не сме правили, да. Бюджетът на ДАНС е намален, но всъщност би трябвало да има издръжка на тези служители там предвидена.
Господин Иван Иванов: Има да, но се получава някаква сериозна диспропорция. Извинявам се.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Ние отделно обаче, предвид нашето сегашно положение, ще си направим съответния функционален анализ и разбира се, някаква административна реформа, за да можем да влезем в тези финансови показатели.
Сега, сами разбирате, че 12 милиона върху собствеността на МВР, това е много незначителна сума. Едва ли ще могат да бъдат предвидени някакви сериозни капиталови разходи, подобряване на битовото състояние на поделенията на МВР. Може би, само необходимите, крайно необходимите.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин Георгиев. Да, преди да Ви дам думата. Вижте, има правила на законодателния процес. На този етап има законопроект. Когато се приеме законопроектът от там нататък има правила, по които ще премине съответно бюджетът на онази част, която се влива. Така че, да го обсъждаме сега и да се правят някакви прогнози е пълна безсмислица. Заповядайте.
Господин Атанас Мерджанов: Господин председател, аз се извинявам, обаче тъкмо в това се заключава функцията на една комисия. Така че, Вие не можете да ограничавате правото на народните представители да задават въпроси и да питат. Хайде сега да не се учим на законодателен процес.
Аз имам една молба към Вас, господин Георгиев. Може ли да ни предоставите подробна справка за капиталовите разходи? Защото мисля, че това ще бъде ценно и за членовете на комисията.
Заместник-министър Цвятко Георгиев: Приложението към бюджета.
Господин Атанас Мерджанов: Да, приложението към бюджета. Това допълнително, предполагам, че сега нямате готовност. Благодаря.
Председател Атанас Атанасов: Колеги, има ли друг? Заповядайте, господин Хайтов.
Господин Явор Хайтов: Аз също имам молба към Вас и тя е следната, да ни представите справка назад, последните 5 години например, колко печелеше министерството от така наречената услуга СОТ, която предоставяше? Защото аз и досега не мога да си дам отговор на въпроса, защо беше необходимо да бъде закрито това звено?
Председател Атанас Атанасов: А не приватизирано?
Господин Явор Хайтов: Кой на днешно време подарява пазарен дял? Всички малко или много сме изкушавани или изкушени от бизнеса, но да подариш пазарен дял от около 20 милиона…
Председател Атанас Атанасов: 25 милиона.
Господин Явор Хайтов: Това е много странно. По същият начин Ви моля да отговорите и какъв е бил приходът към министерството от дейността на търговските дружества, които бяха извадени от министерството? Но, това разбира се не може да стане на днешното заседание.
Председател Атанас Атанасов: Между първо и второ четене.
Господин Явор Хайтов: И господин председател, по процедура, аз бих Ви предложил, може би, би било уместно да каним и директорите на финансови дирекции примерно, защото едва ли заместник-министърът е в състояние в момента цифра по цифра, пункт по пункт, без да омаловажавам неговия капацитет от умения и знания, но може би, бидейки подпомогнат щеше да стане по-ясно и ще става по-ясно детайлите в материята, която разглеждаме. Завърших.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви. Ние каним в лицето на министъра, министерството, а те преценяват с кого да се явят тук и завяват участието си. Има ли колеги, които да имат други въпроси към Министерството на вътрешните работи. Заповядайте.
Господин Светослав Белемезов: Един последен, да. За протокола, Светослав Белемезов. Значи, споменахте, че по принцип приходите нямат отношение към разходите. По принцип, в залагането на един бюджет приходите винаги имат отношение към разходите. По-скоро молбата ми е също ако има възможност в приходната част да бъде направена конкретна разбивка и ако можете да ни я предоставите, за да знаем как всъщност те се формират. Колко е необходимо за тези 500 човека, които не са осигурени? Какви разходи ще трябва да бъдат направени, за да бъдат осигурени? Благодаря Ви.
Председател Атанас Атанасов: Да, разбрахме се. Може ли да има ред малко? Искам да попитам последно има ли някой друг по МВР? Благодаря. Добре би било да спазваме процедурата. Въпросът е не два въпроса от партия, по същество се взима един път думата. Сега в случая реплика ли правите, на кой, кажете?
Господин Иван Иванов: Не, по същество е въпросът ми, господин председател. Извинявам се.
Председател Атанас Атанасов: Защото вземате думата за втори път по същество, аз затова Ви казвам. Заповядайте, няма значение.
Господин Иван Иванов: Също така бихме желали, ако е възможно между първо и второ четене на Закона за бюджета, да ни предоставите и приложенията в частност социални разходи на министерството. Благодаря.
Председател Атанас Атанасов: Така, благодаря Ви, господин Георгиев. Може да останете, а може и да не останете, както решите.
На следващо място е комисията на господин Костадинов. Заповядайте, господин Костадинов.
Господин Евтим Костадинов: Уважаеми господин председател. Уважаеми народни представители.
И комисията получила популярност по досиетата също има снижаване на планирания бюджет, заявения за 2015 година, но считам, че е в рамките на допустимото и нормалното. И няма да може това да се отрази на конкретното изпълнение на поставените цели и задачи за 2015 година. Така както са планирани средствата и във фонд „Работна заплата“, във фонд „Издръжка“, и във капиталовите разходи, които с всяка година и нормално е, считам, че се намаляват до 80 000 лева са паднали. Но това считам, че няма да се отрази на опазване и на стопанисване на материалната база, която сме успели да направим към момента.
Така че, аз благодаря за предварителното диалогично посрещане в Министерството на финансите. Мисля, че намерихме общ език и изцяло подкрепяме предоставения бюджет за 2015 година и считам, че ще си изпълним задачите.
Благодаря.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин Костадинов. Има ли въпроси или становища по отношение бюджета на Комисията по досиетата, както каза той популярно. Виждам, че няма. Благодаря.
На следващо място Комисия за защита на личните данни. Господин Караджов, заповядайте.
Господин Венци Караджов: Принципно ние подкрепяме заложената бюджетна политика, нямаме възражения относно перата „Издръжка“ и „Дълготрайни материални активи“. Единственото, което бихме желали е да се обсъди възможността този 3-процентен спад на перо „Възнаграждения“ да ни бъде предоставен със сегашния бюджет, тъй като комисията активно се занимава, на европейско ниво, със защита на личните данни и участваме в поне 14 работни групи. Последно, миналата седмица участвахме в работната група, определяща принципите и политиките за защита на физическите лица, което се явява и консултативна, на ниво Европейски парламент и комисия. Благодарение на тази активна политика на нашата комисия, България беше предпочетена за заместник-председател на тази работна група, което е и отговорност, тъй като всички тези работни групи, които са на европейско ниво, би следвало България да е активна страна, с активна позиция и няма как да бъдем достатъчно разпознаваеми и активни ако не участваме в заседанията на тези подгрупи и на самата група, така наречената 29, на която аз представлявам България.
Тази работна група, всъщност представлява всички председатели на надзорни институции в 28-те държави-членки. Изборът на България беше с ¾ мнозинство, миналата седмица. И се очаква активната позиция на страната. А също така ние се опитваме да вземем и ръководна и роля в групата Митници, което би помогнало на България за нейното влизане в Шенген.
Поради тази причина, най-кратко, бих помолил за разбиране и съдействие относно възможността да не загубим тези 3 % от перо възнаграждения. Още повече, че комисията за последните 12 години от своето съществуване е събрала около 460 000 лева от наложени имуществени санкции, а само за 2014 година, въз основа на активната позиция на комисията са събрани 265 375 лева, които са влезли в централния бюджет. Тези средства не идват към бюджета на комисията, но биха могли да бъдат разглеждани като възможност за компенсиране на това 3-процентно намаление на нашия бюджет, което всъщност не е и толкова много – 44–45 000 лева, става дума. Но за нас те са важни, тъй като това са 3 работни места за юристи, които се занимават с жалби, с международна дейност, становища. Знаете, нашата комисия предоставя становища не само на администраторите на лични данни, но и на физическите лица. Активно предоставя становища и на Министерство на вътрешните работи, на външните работи, на правосъдието.
Тази година е доста ключова, тъй като се предполага приемането и обсъждане на регламент за защита на личните данни и на директива в областта полиция и вътрешна сигурност, което също касае обработване на лични данни на физически лица. И мисля, че становищата и позицията на комисията е на ниво Европейски парламент и в България ще са ключови за България в изразяването на активна позиция по приемането на тези нови правила в областта на защитата на личните данни.
Това е, аз няма друго какво да добавя.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин Караджов. Има ли въпроси или становища по отношение на бюджета на Комисията за защита на личните данни? Не виждам. Благодаря Ви.
В такъв случай, последно от институциите, господин Пеев, който е председател на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, заповядайте.
Господин Станимир Пеев: Господин председател. Господа народни представители.
За тази година бюджетът на агенцията е завишен с 272 000 лева, което е изключително добре, като се има в предвид, че миналата година беше намален с 35 милиона. Ще ни трябват около 150 години с този темп да си върнем бюджета от 2011 година. Така е наистина.
Сега по същество. Проблемите са в две посоки. Първото е запасите за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти където имаме недостиг 11 дни. Това е по договора с Европейския съюз за присъединяване то ни. Там имаме поет ангажимент за 30-дневни запаси. Трябват ни 197 милиона.
И по отношение на държавни резерви и военновременни запаси ни трябват 210 милиона, за да изпълним нормативите. Това всичко е подадено на Министерство на финансите, подава се от 2009 година насам всеки път.
По принцип, одобряваме бюджета такъв какъвто ни е даден. Много добре разбираме, че парите са толкова и повече няма да получим. И силно се надяваме, че ще се предприемат такива действия, така че бизнесът в тази държава да започне да се развива, да си плаща данъците и да има пари в бюджета и другата година, като има пари, тогава ще кажа: „Дайте ми още пари“. Общо-взето това е положението при нас.
Председател Атанас Атанасов: Да, господин Пеев, благодаря Ви. Има ли въпроси, становища по отношение на бюджета, който е за Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“? Няма. Благодаря Ви.
Господин Атанас Мерджанов: Не. Господин председател, моля Ви, по-така.
Председател Атанас Атанасов: Трябва обаче да сложим един часовник да отмерваме времето.
Господин Атанас Мерджанов: Не, няма да сложим никакъв часовник, просто ако искате за 10 минути да мине цялата дискусия, това е друга тема.
Председател Атанас Атанасов: Господин Мерджанов.
Господин Атанас Мерджанов: Вие съвсем набързо претупахте нещата. Ами дайте възможност. Тези неща се осмислят.
Председател Атанас Атанасов: Аз съм учуден от агресивния тон, с който искате думата. Заповядайте, разбира се, че ще Ви я дам, само че не мога да разбера, защо ми се сърдите. Заповядайте, господин Мерджанов.
Господин Атанас Мерджанов: Отказвам да взема отношение.
Председател Атанас Атанасов: Това е добре за общата работа, че отказвате. Заповядайте, господин Радев.
Господин Валентин Радев: Аз не знам, защо председателят на Резерва не каза, но си спомням като член на междуведомствената комисия, тук нали е закрита комисията в момента?
Председател Атанас Атанасов: Не е. Така е по правилник.
Господин Валентин Радев: Ще го кажа по-дипломатично, какво стана с лекарствата и там парите ще стигнат ли? Без да говорим за проценти.
Господин Станимир Пеев: Значи, с две думи ще обясня, тъй като това е една нова комисия, част от хората тук и преди сме се срещали и сме наясно с нещата. Държавният резерв на практика се управлява от 8 човека – 6 заместник-министри, 1 заместник-председател на ДАНС и председателят на Държавния резерв. Това е Комисията по държавните резерви, която заседава и взема решения какво ще се продаде, какво ще се купи. Когато има липса на бюджет и да речем е изтекла годността на нещо или изтича, по-скоро, то се продава и когато няма достатъчно пари да се купи като ново същото количество, то се купува в по-малък размер. И общо-взето, една голяма част от тези заседания преминават в това да се отлага нещо да се купи когато има пари в същия размер или въобще. И се насочват усилията към нещо друго. Така че, малко по малко, липсата на бюджет води до това, че част от номенклатурите намаляват изключително много или изчезват като ние се опитваме да взимаме решения за тези, които са най-приоритетно важно, те да се поддържат в пълна готовност.
Така че, представете си с времето, да речем от 10 години насам или от 20 години по-скоро насам, малко по малко нещата са редуцирани до един абсолютен минимум за някои неща и за някои неща под минимума. Но общо-взето това не е по силите на никой от нас да промени хода на тези неща. Отново казвам, когато икономическата обстановка в държавата стане такава, че позволява да има такъв бюджет, държавата може би ще си позволи да има и резерв какъвто трябва да има.
Тук, между другото, искам две думи, които смятам, че са важни, специално за тази комисия, които мисля, че са важни. Трябва да се помисли за военновременния план, за неговото финансиране, защото то касае агенцията.
Председател Атанас Атанасов: Това е в другата комисия, господин Пеев, нали знаете.
Господин Станимир Пеев: Не, аз само в тази комисия ходя и затова искам само да споделя.
Председател Атанас Атанасов: Само че военновременните планове са в другата комисия.
Господин Станимир Пеев: Да де, но моята агенция е по Ваш ведомствен поглед. Искам да кажа нещо да се помисли за специалните обществени поръчки, които създават в момента голям проблем в сектора „Сигурност“. Не могат да бъдат заместени от инхалус възлагането, което аз лично смятам, че е голям проблем и от това постановление, което бе прието преди, да речем началото на 2013 година.
Председател Атанас Атанасов: Няма общо с бюджета. Моля Ви се, разбрахме Ви.
Господин Атанас Мерджанов: Как да няма общо с бюджета?
Председател Атанас Атанасов: Господин Мерджанов, много Ви моля, да искате думата. Не се дръжте по този начин. Не мога да разбера, защо изнервяте обстановката?
Господин Станимир Пеев: Това беше, което исках да кажа.
Председател Атанас Атанасов: Има ли друг, който да има въпрос или изказване по отношение на Държавния резерв? Няма. Благодаря Ви.
Госпожо Генова, сега да Ви помоля като представител на вносителя. Чухте всички други становища на ведомствата, Вашата позиция.
Госпожа Надежда Генова: Аз не знам какво повече да кажа дотолкова, че законът е приет от Министерски съвет, факт е, че тук почти на всички е направено това намаление 10 % . Изключвам Съдебната власт, самостоятелните бюджет. При тях го няма това редуциране. Така е подходено и към тук присъстващите. Не знам какво друго да кажа. Приходите, да не се повтарям, действително няма пряко значение в разхода на МВР. Тоест, едно друго преизпълнение, в рамките на консолидираната програма ще покрие, евентуално неизпълнението в този план. И не се досещам какво друго по-интересно да кажа.
Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви. Имате ли въпроси към вносителя? Няма. Добре, благодаря Ви на всички.
Сега, след като чухме становища на всички институции, представени или върху, които упражнява парламентарен контрол Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, иска ли някой от колегите да изрази позиция? В такъв случай аз бих искал да кажа няколко думи. Опитах се много внимателно да проследя числата през годините, поне 5 години назад и да направя определени съпоставки. Давам си сметка, че бюджетът, специално на Министерството на вътрешните работи е напрегнат. В същия момент обаче, не може да не се посочи това, че на практика бюджетът за 2014 година е бил по-нисък от този, който се предвижда за 2015 година. И нека да си дадем сметка, защо се случи това така. И това, че актуализацията на бюджета, държавния бюджет за 2014 година, трябваше около 200 милиона да бъдат дадени, за да може да приключи годината Министерството на вътрешните работи. Тоест, миналогодишният бюджет, който е бил гласуван за МВР е бил нереалистичен и затова се е получило така.
Сега, аз мисля и от това, което вчера чух и от министъра на вътрешните работи, че ръководството на министерството има някаква готовност да предложи програма за административна реформа и оптимизация на структурите на министерството, за да може да се вмести в тези числа, които се предвиждат. Сега, разбира се, ако не се предприемат такива действия, за пръв път разходите за персонала ще бъдат над 90 %. Никога не са били над 90 %, така че е наложително да се направи оптимизация и на структури, и на персонал, изобщо цялостно разположение на силите и средствата на министерството, с оглед на оперативната обстановка в страната. Разбирате какво Ви казвам, за да можете да се вместите в този бюджет.
Сега, разбира се, че би могло да се търси възможност за повишаване на тези числа между първо и второ четене, но всички добре знаем, че, за да се предложи нещо такова конкретно, би следвало да е ясно откъде ще се вземат средствата. Сега, ако в МВР имате виждане, че би могло да се отнемат средства от някое друго бюджетно ведомство, за да се повиши числото за МВР, това може да бъде обсъдено, трябва да се направи по съответния ред, разбира се. Отвсякъде би могло. Иначе на всички е ясно, че Комисията по досиетата няма да я закрием. Ако искате можем да намалим бюджета, но да, добре. Вижте, господин Мерджанов, истината за комунистическия режим не е напълно осветена и е крайно време да вземем мерки да се освети до крайност. Иначе диалогът с Вас винаги може да бъде интересен.
Аз не бих искал да навлизам в детайли. На нас ни се иска като управляващо мнозинство да осигурим, особено на такава институция като Министерството на вътрешните работи да изпълнява своите функции и задължения, но има фрапираща нужда, крайно време е, някой трябва да предприеме радикални действия за реформа в това министерство, забавена толкова години. Сега, не искам тук и странно е когато се попита конкретно число да се каже, но всички сме наясно, че униформеният състав на Министерство на вътрешните работи е около 50 % от целия състав. И така нататък, нека да не влизаме в детайли. Това трябва да се обмисли, трябва да се предложат промени. Аз съм убеден, че политическото ръководство на МВР в този му състав, има капацитета да предприеме такива действия и ние ще Ви подкрепим за това, защото държавата има нужда от работещо министерство, а не само да се прожектират филми в стил МВР пикчърс.
Това исках да кажа. А ако няма друг, който да поиска думата, моля Ви колеги, иска ли някой да вземе отношение? Ако няма …
Господин Атанас Мерджанов: Към кое управление се отнасяше, че не стана ясно?
Председател Атанас Атанасов: Към няколко управления, но аз мога да Ви дам пример и от управление на Ваши министри, които са незаменими в годините, но моля Ви се да не се занимаваме с това. Имам някаква памет, следил съм нещата. Това ми беше слабостта.
Добре, в такъв случай, приключвам дискусията. Подлагам на гласуване общо Закона за бюджет за 2015 година в комисията. Който е „за“, моля да гласува. Ваня, моля да се преброят гласовете коректно. 10 – „за“. „Против“? 5 – „против“. „Въздържали се“? 1 – „въздържал се“. В такъв случай, приет е бюджетът. Благодаря на колегите.
Сега, завършихме с точката, която беше предвидена в дневния ред. Разбира се, без да е посочено, винаги трябва да присъства точка Разни. Така че, има ли някой нещо да поиска думата в точка Разни? Няма.
Благодаря Ви колеги. Исках само нещо да съобщя. Днес окончателно се уточнихме с другите колеги и както е записано в нашите правила, заседанието на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред ще се провежда в сряда, всяка сряда от 14:30 часа в тази зала, защото имаше разминавания.
Колеги, благодаря на всички за участието. Закривам заседанието.
Заседанието беше закрито в 16:50 часа.
Председател на Комисията по
вътрешна сигурност и обществен ред:
Атанас Атанасов