Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
03/12/2014
    П Р О Т О К О Л
    № 1
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД


    НЕРЕДАКТИРАНА СТЕНОГРАМА



    П Р О Т О К О Л
    № 1



    На 3 декември 2014 година се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Заседанието беше открито в 14.40 часа и ръководено от председателя на комисията, господин Атанас Атанасов при следния


    Дневен ред:


    1.Среща на членовете на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с ръководството на Министерството на вътрешните работи.

    2. Проект за Вътрешни правила за работата на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.


    Гости и докладчици на заседанието бяха:

    Министерство на вътрешните работи:
    -Веселин Вучков, министър
    -Красимир Ципов, заместник-министър
    -Филип Гунев, заместник-министър
    -Цвятко Георгиев, заместник-министър
    -Златко Тодоров, началник-кабинет
    -Светлозар Лазаров, главен секретар
    -Георги Костов, заместник-главен секретар
    -Любомила Станиславова, парламентарен секретар


    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.


    Председател Атанас Атанасов: Колеги, предлагам да започваме. Първо да поздравим гостите с Добре дошли.
    Разбира се, това е първо заседание на комисията, нещо което не беше отбелязано или не беше забелязано когато се приемаше Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание, да го съобщим днес, Комисията за вътрешна сигурност и обществен ред, в този мандат на парламент ще заседава при открити врати. Нещо, което досега беше обратното, както знаете.
    Първо, ще си позволя да прочета състава на комисията, ще помоля заместник-председателите, разбира се да седнат тук, хем по този начин да видим дали имаме и кворум. И единият списък, както е традицията, ще го пусна, да си отбележите, освен присъствието, ако може телефони, мейли и така нататък.
    Господин Любомир Димитров Христов е заместник-председател, господин Хамид Бари Хамид, Десислав Славов Чуколов е тук до мен, Атанас Мерджанов Валентин Радев, понеже днес има заседание по същото време и на Комисията по отбрана, явно е там. Димитър Делчев, Иван Иванов, Красимир Дончев Каракачанов – отсъства. Красимир Христов Янков е тук.Мехмед Юмер Атаман, здравейте. Мустафа Сали Карадайъ, Пламен Нунев не го виждам. Пламен Тачев Петров, Руемен Иванов Иванов, Светослав Белемезов е тук, Стефан Дедев е тук, Цветан Генчев Цветанов го няма, и Явор Хайтов не го виждам. Господин Каракачанов, заповядайте.
    Като прочетох състава на комисията, оставам с впечатление, че имаме кворум, нали така? Не съм броил хората, но отсъстващите са по-малко от половината.
    Сега, може би е разумно, господин министър да представите екипа, с който днес се явявате пред нас.

    Министър Веселин Вучков: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин председател. Уважаеми народни представители.
    Ще представя накратко, на първото заседание екипа, с който ще работя. Има трима заместник-министри на вътрешните работи, един началник на кабинета, един парламентарен секретар. Разбира се, ще представя и двамата ръководители – професионалното ръководство на Вътрешното министерство. Заместник-министър на вътрешните работи, господин Красимир Ципов, който с основен ресор ще бъде нормотворчество и разбира се, връзка с Народното събрание. Така че, аз много разчитам на него нито за момент да не прекъсва връзката с Народното събрание и в пленарна зала и по комисии, разбира се. Разбира се, аз имам ангажимент почти винаги да присъствам на заседанията на комисията, когато се разглеждат наши законопроекти или по друг повод и в пленарна зала, доколкото това е възможно.
    Господин Филип Гунев е другият заместник-министър на вътрешните работи. Той беше заместник-министър и в двете служебни правителства. Основният му ангажимент ще бъде ръководство на Съвета за социално партньорство. Изобщо социалното партньорство във Вътрешното министерство.
    Господин Цвятко Георгиев, третият заместник-министър на вътрешните работи. Той има също разнообразен портфейл от отговорности, но най-вече материално техническото осигуряване и обществените поръчки във Вътрешното министерство.
    Златко Тодоров е началник на политическия кабинет, бивш народен представител, бивш дългогодишен служител, до 2007 година на Вътрешното министерство.
    Любомила Станиславова е парламентарен секретар на Вътрешното министерство. Наистина разчитам много на нея своевременно да ме информира за това какво Народното събрание иска от Вътрешното министерство и каква информация и присъствие трябва да осигурим.
    Професионалното ръководство. Предполагам, че Ви е познато, главен секретар – господин Лазаров и заместник-главен секретар, който беше назначен преди около 3 седмици – господин Георги Костов, който беше няколко месеца ръководител на областната дирекция на МВР в Бургас. Преди това, повече от 3 години, ръководител на областната дирекция на МВР в Благоевград. Преди това, разбира се, има дългогодишен стаж в звената на Столична дирекция на Вътрешните работи.
    Господин председател, мога да Ви уверя, че ние сме хора, които съзнаваме отговорността да ръководим Вътрешното министерство в това много трудно време и в същото време да Ви изразя увереност и готовност да съдействаме за всички форми на парламентарен контрол, така както са разписани в Конституцията, законите и в Правилника за дейността на настоящия парламент. Надявам се, че поне по темата Сигурност и в частност МВР, която в крайна сметка ние представляваме, ще се опитаме да намерим максимален политически и професионален консенсус по трудните предизвикателства пред нас.
    Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: И аз Ви благодаря, господин министър. Разбира се, господин Хайтов, заповядайте. Като първо заседание има малка суматоха, разбира се, но би следвало да гласуваме, колеги, дневен ред, за да се отрази в протокола. В дневния ред днес сме предвидили и предлагам две точки, едната е среща с ръководството на Министерство на вътрешните работи и като втора точка да разгледаме и ако може да приемем още днес вътрешните правила за работата на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Апропо, утре следобед трябва да направим още едно заседание за 16:00 часа е насрочено, Вътрешното министерство е информирано за това. Трябва да разгледаме бюджета и не само на Вътрешното министерство, но и на другите ведомства върху които ще упражняваме парламентарен контрол. Просто Ви информирам ако някой от колегите не е разбрал. Ще ги урегулираме тези процеси с обявяването на дневния ред, за да сте своевременно информирани.
    Имаше идея днес още да гледаме бюджета, но аз предпочетох да направим отделно заседание, защото не само, че това е много важен закон, а има и проблем с отделните бюджети, но това ще го разгледаме утре.
    Има ли някой, който да предлага друга точка в дневния ред? Разбира се, може би е разумно и винаги от тук нататък като последна точка да съществува точка Разни. Днес не сме я включили, но няма пречка ако има и други въпроси извън тези, които съм посочил в дневния ред, след като обсъдим правилата, да обсъдим и други въпроси. Така че, в движение предлагам да има и трета точка Разни. Има ли някой, който да иска да вземе думата?

    Господин Светослав Белемезов: Господин председател, процедура. За протокола, Светослав Белемезов. По повод на утрешното заседание има ли конкретна причина да бъде точно в 16:00 часа или има възможност както днес да бъде след пленарно заседание?

    Председател Атанас Атанасов: Тъй като в 14:30 часа е насрочено заседание на Комисията за контрол на службите и Правна също и една част от колегите са членове на другите комисии, това е причината. А иначе, аз просто искам да Ви уведомя, че знаете, по принцип в другата зала заседава Вътрешната комисия, но генерал Михов ме беше изпреварил и затова днес само заседаваме в тази зала, а иначе от тук нататък заседанията ще бъдат в сряда, както е било винаги по традиция. В сряда, в 14:30 часа в другата зала 232. А се споразумяхме с генерал Михов Комисията по отбрана да бъде в четвъртък. Та за утре, това е причината да е в 16:00 часа, защото иначе щяха да се струпат и може би щяхме да имаме проблем с кворума.
    Сега, аз благодарих на господин министъра за представянето на ръководството на Вътрешното министерство, но си мисля, че на тази първа среща е добре ако имате въпроси към ръководството на министерството, каквито и да са били те, да ги поставите, ако искаме нещо да чуем от тях.
    Аз ще говоря последен. Заповядайте, господин ….

    Господин … : Само един уточняващ въпрос. Понеже се запознахме и с това, което е публикувано на страницата на Министерството на вътрешните работи, уточняващ въпрос. Заместник-министърът Цвятко Георгиев в служебния кабинет е назначен от премиера Георги Близнашки за съветник по въпросите на национална сигурност. Нали така? И господин Филип Гунев е заместник-министър на МВР, също в периода, назначен от премиера Георги Близнашки, в служебния кабинет. Като уточняващ въпрос, дали коректно съм разбрал?

    Министър Веселин Вучков: Аз мисля, че това не е тайна. Аз познавам Филип Гунев от много преди да бъде заместник-министър като представител на неправителствен сектор, в две правителства беше заместник-министър на вътрешните работи. Включително и на правителството с премиер Георги Близнашки. Това е вярно. И преди това на Марин Райков, разбира се.
    Господин Цвятко Георгиев. Въпросът Ви съдържа отговора, като аз го познавам обаче, защото той е представител на коалиционен партньор от Народното събрание 41-ия парламент беше експерт към подкомисията за контрол на СРС към Правната комисия на Народното събрание. Така че, освен тези роли, той очевидно има и някакви други професионални роли. Бивш служител на Национална служба „Сигурност“, след това малко и на ДАНС.

    Господин … : Благодаря за изчерпателния отговор. Все пак за мен беше важно. Все пак да уточня, че има приемственост от служебния кабинет и всъщност една част от експертите, ползвани от премиера Близнашки, в момента са във Вашия екип, господин министър. Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: Колеги, добре би било да използваме присъствието на цялото ръководство на министерството, да поставите въпроси за организацията на работа, ако не каквото изобщо Ви интересува. Иначе, видяхме се, както се казва, но е добре, все пак да оползотворим времето на това заседание, за да получим информация за приоритети, намерения. Просто приканвам към активност, моля Ви се.
    Добре, ако нямате въпроси или становища? Заповядайте, господин Каракачанов.

    Господин Красимир Каракачанов: Добър ден, господин министър. Един от основните проблеми, с които според нас трябва да е свързана работата на МВР, това е темата с битовата престъпност. С Вас говорихме, така неофициално при едно от Вашите посещения в парламента и лично за мен би било важно, предполагам и за останалите колеги в комисията, ако имате някакви разработени планове и идеи, да бъдат обсъдени, защото това е един проблем, който сериозно тормози, да не кажа цяла България, но поне две трети. Няма да вкарвам етнически елемент тук, но знаете за кой елемент говорим. Битовата престъпност буквално съсипва доверието на обществото в държавата. Един проблем, който може да бъде решен до голяма степен, при разбира се, необходимите и финанси, които трябва да се отделят на Министерство на вътрешните работи. Така че, гледайки бюджета, бих препоръчал ако имате някакви идеи и разработки по темата, може да коментираме това. Защото това е сериозен проблем.

    Министър Веселин Вучков: Благодаря Ви, господин Каракачанов. Темата за масовата конвенционална престъпност, наричана и битова престъпност, едно от най-големите предизвикателства, бих казал е измежду двете най-големи предизвикателства и към този месец, и в близка перспектива, наред с миграционния натиск. По тази причина предстои една административна реорганизация на Вътрешното министерство. Аз умишлено забавям нашата концепция за реформи, поне за началото на следващата година, защото всичко това е производно на бюджета, който в крайна сметка ще имаме в МВР за 2015 година.
    Основната идея да наситим малките населени места, на първо място, с повече униформен полицейски състав. И второ, включително и в малките провинциални общини и в основните пътни артерии, съвместно с общините, да поставим видеонаблюдение. То има много положителни последици, за които сега няма нужда да говорим. Имаме и положителен пример от някои малки общини на територията на страната.
    Така че, реформа в това отношение на МВР ще се случи, да има повече униформен състав на територията на страната. Има обаче две предпоставки, които според мен към днешна дата не са изпълнени и много се опасявам да не се задълбочат като опасност да се изпълни тази амбициозна цел. Първата е засиленият миграционен натиск на българо-турската граница, който изисква ежедневно, ежеминутно, ежечасно там да има между 1 300 и 1 400 български полицаи, от които само 400 са служители на Гранична полиция, които така или иначе там трябва да работят, макар и с доста повече извънреден труд, но освен това, трябва да има и около 900 униформени полицаи от територията на страната. Вие по регионите знаете много добре какво се случва, особено в малките РДВР-та, една трета от състава е на границата. Това е криминогенен фактор за повишаване на масовата престъпност.
    И второ нещо, което наистина изразявам силно притеснение, това е бюджетът за 2015 година. Аз утре за първа година ще бъда в Брюксел на съвет Правосъдие и вътрешен ред, да се запозная с вътрешните министри на държавите-членки на Европейския съюз. Сутринта дори имам среща с новия еврокомисар по миграционна политика. Такъв нямаше като ресор, вече има. Той е от гръцки произход, бивш министър на отбраната. И се надявам да има разбиране по някои миграционни проблеми. Но бюджетът, който беше гласуван онзи ден на извънредно заседание на Министерски съвет и който очевидно ще бъде гледан тук, ще има представители на политическото ръководство е изключително неудовлетворителен. Така, един от най-големите проблеми, които се стоварват с този бюджет 2015 година е именно върху Вътрешното министерство, на първо място и на второ, върху Министерство на отбраната. Така наречените разходи за персонал са орязани с близо деветдесет и няколко милиона лева, близо 100 милиона лева. Нека да си дадем сметка, че да, може би това не е приоритет, но в крайна сметка от сигурността произтича всичко останало – и ръст на икономиката, и по-добро правосъдие, и намаляване на престъпността. В крайна сметка, което искаме да постигнем.
    Така че, наистина ще Ви помоля, ако е възможно, някаква корекция да се направи, защото непрекъснатите призиви да се съкращава персонал, в един момент ще ни изиграят много лоша шега. Мога да Ви кажа съвсем точни числа. От 2010 година досега декември 2014 година състава на МВР е съкратен с 20 %. В момента, към днешна дата в МВР заплати получават малко над 47 000 човека. Това е целият състав на МВР. Постоянно намаляван през последните години от 62 – 63 000, 57 000, 55 000, 51 000, към днешна дата са 47 000. Това са всички униформени полицаи, това са всички оперативни работници, всички разследващи полицаи, цялата Гранична полиция, Жандармерия. И това е втория стълб – пожарникари и бивши служители на Гражданска защита. Тоест, вече минаваме под екзистенц-минимума. Съкращения – да, административна реформа – да, но в един момент трябва да си дадем сметка дали наистина можем да си пазим границите и да си пазим сигурността на хората. Смятам, че този бюджет трудно ще откликне на необходимостта да завишим сигурността на българските граждани. И се надявам все пак, да може да се намерят някои източници, особено на фона на някои разходи на други звена, които също имат ангажимент да се борят с престъпността, срещу корупцията като ДАНС, ДАТО, още много служби, които обаче са финансиране много по-добре отколкото Вътрешното министерство.
    Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин министър. Заповядайте.

    Господин Красимир янков: Допълнение. Господин министър, аз имах възможността веднъж вече да Ви задам въпрос в парламентарния контрол. Днес зададох почти същия въпрос и на силовия вицепремиер Меглена Кунева. Призовавам Ви, господин председател при обсъждане на концепцията по отношение на справяне, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в частта посегателство върху личното имущество на гражданите, която касае всяко българско домакинство, битовата престъпност, да бъде поканена вицепремиера Кунева. Тя изяви желание. Но Вие успяхте да споделите с нас като народни представители, че нямате намерение да използвате назначените по програма „Сигурност“ и да се възползвате от сега действащия закон, съгласно чл. 63 от Закона за МВР от дейността на извънщатните сътрудници. С което отричате работата на предишното ръководство на МВР в частта, включително изготвяне на интерактивна карта с концентрация на битовите престъпления, с един подход, който нека да гледаме и числата от статистиката, аз мисля, че в някаква степен се намалиха този вид престъпления. Но Ви призовавам да помислите и да използвате тази възможност, тъй като МВР има предоставени правомощия да ръководи тези структури и да дава задачите им. И това е форма на използване на гражданското общество – взаимодействие с гражданското общество.
    И Ви призовавам, в кратки срокове, включително и да не чакате встъпването на новата година, да предоставите на нас като членове на Вътрешната комисия тази Ваша концепция как виждате Вие ролята на МВР като се започне от превенцията и противодействието на престъпността, която е основния бич за хората.
    Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви. Господин Мерджанов, заповядайте.

    Господин Атанас Мерджанов: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин министър. Уважаеми господа заместник-министри. Представители на екипа на Министерство на вътрешните работи. Благодаря Ви, че сте се отзовали на тази наша първа среща и заседание на комисията.
    Аз съм сигурен, че ще продължи един ползотворен диалог и стил, който надявам се, няма да отречете, беше наложен в практиката на миналото Народно събрание, що се отнася до действията на Министерство на вътрешните работи. Забелязвам, че има известна приемственост между представители на служебното правителство, на сегашното политическо мнозинство, което е един подчертан ефект на солидност във воденето и преследването на определени политически цели.
    Нормално е да имате притеснение, още повече, че е минало обсъждането на бюджет 2015-та в Министерския съвет. Същевременно, Вие внесохте промени в Закона за МВР. Промените в Закона за МВР задължително ще бъдат съпътствани със съответните бюджетни нужди и разчети. Обикновено реформи се правят тогава когато има пари. Когато няма пари, не знам какви реформи могат да се направят. Не се заяждам, просто питам, считате ли, че зададените промени в Закона на МВР такива, каквито те бяха внесени вече в Народното събрание ще могат да бъдат осъществени предвид бюджетните ограничения, които няма какво да се заблуждаваме, сега ние каквото и да Ви обещаваме тук – солидна подкрепа, промени в зала, това просто няма как да се случи след като има решение на Министерския съвет, още повече, че има други крещящи сфери в националното стопанство, които се нуждаят от страшно много средства. Лошото е, че винаги сектор Сигурност е потърпевш в тази област.
    Та, въпросът ми е смятате ли, че е разумно да се откажете от някои от промените в новия закон, който Вие сте внесли? И доколкото разбирам, както вече разговарях неформално с председателя на комисията, обсъждането на промените в Закона за МВР, вероятно ще настъпят след приемането на бюджета за 2015 година. Мисля, че това е по-разумният подход, за да могат действително да бъдат създадени възможно най-малко ограничения и трудности на ръководството на министерството да проведе реформите.
    Благодаря.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря. Заповядайте, господин Дедев.

    Господин Стефан Дедев: Уважаеми господин председател. Уважаеми господин министър.
    Вие засегнахте, в частност темата за нелегалната миграция и борбата на МВР, структурите на МВР с нея. Но както и сам споменахте, има хиляди командировани служители на границата, специално, които са от районни полицейски управления в Регионална гранична дирекция Елхово. Докога ще бъдат командировани тези служители и не е ли по-разумно да се увеличи щатния състав на Регионална гранична дирекция Елхово вместо да се плащат хем заплати, хем командировъчни, квартирни, пътни и така нататък? Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: По някакъв естествен начин, всичко се превърна тук в блиц контрол, но така и така сте дошли, заповядайте да отговорите.

    Министър Веселин Вучков: Да, благодаря. То колегите ако имат нещо да добавят, също са на разположение. Всъщност няколко въпроса се зададоха, които касаят и законодателни промени, на които ние така или иначе ще се подчиняваме и аз не бих могъл да говоря от името на народни представители, защото сме изпълнителна власт и не сме внесли тези законопроекти. Но, по въпроса, най-напред на господин Мерджанов. Наистина, че бюджетните проблеми, естествено, че означават внимателно да се отнасяме към всяка организационна промяна, за да не допускаме грешката от тази календарна година. Господин Мерджанов, ще го повтарям това и няма да се уморя да го повтарям, че цял закон беше приет без финансова обосновка. Нов Закон за МВР, което противоречи, между другото, на Закона за нормативните актове, на 1 юли влезе в сила, без финансова обосновка. Той заложи за първи път нови разходи за МВР, които до този момент, исторически никога не са се заплащали, известно завишаване на коефициента за заплати на държавните служители и на лицата, работещи по трудов договор.
    Отделно от това, от 1 януари тази година, също има увеличаване на доходите, без финансова обосновка, отново. Значи, това според мен е проява на безотговорност. Да пишеш закони, без да има финансова обосновка, дори с изрично писмо на финансовия министър, че няма пари за тези промени. А ние, наистина не искаме да следваме такава тенденция и следващата година, когато има промяна, тя трябва да бъде обмислена освен структурно и финансово.
    Въпросът Ви, предполагам е в контекста на БОП – борбата с организирана престъпност, службата, звеното, което преди година и половина, много прибързано, за 4 дни, необмислено, по наше мнение, беше пришита към една контраразузнавателна структура, преди всичко, информационно аналитична, каквато е ДАНС. И тъй като намираме, че нейното естествено място е в Полицията, в МВР, ще подкрепим идеята ГДБОП да стане звено на Вътрешното министерство, което обаче със сигурност означава, че ако тази структурна промяна бъде приета от парламента, в крайна сметка тя ще се случи в синхрон с отделянето на съответния бюджет от Държавна агенция „Национална сигурност“ и прехвърлянето му към МВР. Иначе няма как да се случи тази промяна.
    На господин Янков, интерактивната карта продължава да си функционира и ние от нея не сме се отрекли. Разбира се, че концепцията за реформи, включително за ограничаване на престъпността ще я представим и пред Народното събрание, най-вече и на първо място.
    По отношение на извънщатните сътрудници, това е текст от действащия Закон за МВР, но именната наредба, въпреки изтичащите срокове, не е приета. В същото време още нямаме отговор на този важен въпрос – с какво се занимават тези хора, извънщатните сътрудници? Има ги в нормативната база от няколко месеца, обаче никой не е отговорил на въпроса какви са им функциите. И не може с подзаконов акт, както е предвидено в закона, да вменяваш функции. Това е обществено отношение от такъв ранг, че трябва да се регулират поне от закон, приет от приет от парламента. И тъй като все още не може да се отговори на този въпрос – с какво ще се занимават тези извънщатни сътрудници, без да отчитаме необходимостта да има взаимодействие с гражданското общество, едва ли точно това е формата. И ще изчакаме да видим как ще изглежда новия, променения закон, защото има промени, включително и в тази област и ще се подчиним на изискванията на новата нормативна уредба. Ние специално сме си говорили по този въпрос, питали сме и предишния министър, когато обсъждахме новия Закон за МВР в пленарна зала, по комисии, точно с какво ще се занимават извънщатните сътрудници, разбира се, ако може и Вие да ни помогнете с функциите, които ще изпълняват и сме убедени, че те ще помогнат, нека да ги запазим. Но по-скоро, нали, от днешна гледна точка, освен да имат някакви служебни карти като служители на МВР, което да ги предпазва от някакви административни проверки, ние общо-взето за други сериозни функции не можем да се сетим. Това, че гражданите са длъжни да информират органите на полицията имат граждански задължения, много на брой и по НПК, и по Закон за МВР, и по Наказателен кодекс, естествено, че ги задължава да сътрудничат и на органите на реда, но не е необходимо да са извънщатни сътрудници на МВР.
    Господин Дедев, наистина въпросът Ви е много актуален и това ще бъде на наше внимание да видим дали е необходимо да запазваме сегашния вариант на осигуряване на границата, който предвижда и известно удължаване на преградното съоръжение, или е по-добре да направим нов щат на Главна дирекция „Гранична полиция“. Аз не мога да кажа в момента колко време ще продължи полицейското присъствие, но в момента не можем да си позволим да го отслабим или да го прекратим на българо-турската граница.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви господин министър. Заповядайте.

    Господин … : Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин министър. Миналата седмица имах възможност да направя среща с представители на синдикална федерация и служители на МВР, като всъщност основните теми, които бяха поставени бяха по-скоро в насоката и направлението на това, че понастоящем служителите на МВР са силно дискредитирани като доверие от българската общественост.
    Моят въпрос е в тази насока, какви мерки специално възнамерявате да предприемете, за да може да бъде върнато по някакъв начин доверието към служителите на МВР, тъй като за мен това е от изключително значение и важност.
    И на второ място, въпросът ми цели да разбера Вашето мнение по отношение на една подета инициатива от въпросните служители на МВР, които предлагат на обществено обсъждане и по всяка вероятност ще бъде сведено и до Вашето внимание въпрос свързан със създаването на обществен съвет, в който обществен съвет да присъстват служители на МВР, неправителствени организации, политическите партии, за да може точно да бъде дефинирано значението на министерството и на всеки един от служителите. Благодаря Ви.

    Министър Веселин Вучков: Аз ще помоля заместник-министър Гунев да отговори на втория въпрос. А първият беше по отношение за доверието. Значи, по отношение на доверието, аз наистина съзнавам, че МВР не е по-различно от другите държавни структури и общественото доверие към него е подобно на отношението към всички държавни структури. Разбира се, не е високо, дори бих казал е твърде ниско, за което има най-разнообразни причини.
    Единственият начин да повишим доверието към българската полиция и представителите на дирекцията за Пожарна безопасност и защита на населението е да се изпълняват стриктно законовите задължения. Друг начин няма. Разбира се, разнообразните форми на корупционно поведение не са непознати на служители на МВР. Всички знаем какво се случи преди десетина дни когато един видоклип взриви медийното пространство. Само, че това не е някакво изолирано явление, което сякаш не сме знаели и да се правим, че сега го забелязваме за първи път. По тази причина, много е важно вътрешната антикорупционна политика на ведомствено ниво да бъде активна – и по линия на инспектората, и по линия на дирекция „Сигурност“, която може да се превърне в дирекция „Вътрешна сигурност“, ако промените в закона, разбира се, бъдат приети.
    Така че, нашата политика ще бъде, на първо място безкомпромисност и добри средства имунни на системата, срещу вътрешната корупция, изпълнение на законите и изпълняване стриктно задълженията и по другите закони, не само по Закона за МВР. Защото примерно борбата с престъпността не става само с медийни акции, тя става с едно скучно, спокойно събиране на доказателства от страна на полицаите, за целите на прокурора и изправянето на предполагаемите извършители пред правосъдието. Това е единствения начин, за да може тези, които са извършили престъпление, всъщност да се изправят пред правосъдието и да бъдат осъдени.
    По отношение на справянето с природните бедствия. Ако едното е социално зло, другото е природно зло. Това изобщо също не трябва да се подценява. Мога да Ви кажа, че по линия на Пожарна безопасност и защита на населението сме предприели още отпреди 3 години масово превъоръжаване, така да се каже, на българските пожарникари и бивши служители на Гражданска защита. Същност, до средата на следващата година 2015 година, абсолютно цялата техника ще бъде обновена, не само лични предпазни средства, но и пожарни автомобили, различни габарити техника за справяне с бедствията ще бъде изцяло обновена по европейски програми, това е „Околна среда“. Оперативна програма „Околна среда“, това е нещо, което министър Йовчев прояви последователност, служебните министри също проявиха последователност, другата седмица ще връчим изпълнението на поредния етап от една такава оперативна програма, 200 пожарни коли ще бъдат връчени и ще започнат да действат. Тук проблемът е този, че ако продължава така съкращаването на личен състав, в един момент техниката ще стане повече от персонала, но се надявам и с Ваша помощ да не допуснем подобно развитие на нещата. Така, че изпълнението на законовите задължения всъщност може да повиши доверието на обществото към служителите на пожарната и на полицията.
    Господин Гунев.

    Господин Филип Гунев: По отношение на идеята за такъв обществен съвет, аз в така в качеството си на директор на програма „Сигурност“ на Центъра за изследване на демокрацията, тогава синдикатите се консултираха с мен за моето виждане. Идеята е да е такъв обществен съвет каквито имаше миналата година служебното правителство и различни министерства създадоха.
    По отношение на МВР проблемът обаче е по-сложен, тъй като МВР има твърде разнородни функции. Един обществен съвет може да дискутира престъпността, друг миграцията, трети бедствия и аварии. Има множество държавно-обществени комисии, където се формират тези политики, човешки права и така нататък. Твърде много граждански организации са ангажирани в различните пластове, където има отношение МВР. И затова беше твърде сложно да се изгради един съвет с 30 или 40 различни организации, които целия диапазон от дейност, които обхваща МВР да обсъжда.
    Синдикатите още официално не са лансирали конкретна идея. По-скоро предложението беше в рамките на различни държавно-обществени комисии, които съществуват да могат да бъдат ангажирани граждански структури. Имаше няколко такива, които бяха затворени от предходното правителство. Имаше държавна обществена комисия за Съвет за превенция на престъпността. Това беше една такава възможност където да се обсъждат въпросите по превенция на престъпността. Ако тя бъде възстановена и направена да действа, тъй като тя в концепцията си не беше изцяло доразвита, това е една възможност. В момента за миграция, на темата миграция, доколкото разбрах при вицепремиера са поставили такова предложение за възстановяване на един такъв съвет, където отново да бъдат обхванати тези дейности, този диалог. Това ще бъде също една възможност.За етническите въпроси, както знаете, вече има такъв.
    Така че, за да не се дублира, най-добре внимателно да се премисли как един такъв съвет да има някаква функция, а не да е просто една говорилня, генератор на идеи за политики.

    Господин .. : Аз Ви благодаря за отговорите и на двамата Ви. При всички положения, ако наистина една такава инициатива стартира, ние като политическа партия ще я подкрепим, защото, пак повтарям, за нас е изключително, именно през призмата на един такъв обществен съвет да бъде чуто и достатъчно добре аргументирано поведението на Министерството на вътрешните работи като цяло. Именно в посока на това да се избегне продължаващото дискредитиране по посока по посока на министерството. Тоест, смятам, че от такава гледна точка, такава една идея би била изключително добре работеща. Въпрос, разбира се на вътрешен механизъм е тя да бъде структурирана така, че да носи ползотворност и определени продукти, а не просто да съществува на хартия.
    Благодаря Ви.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря. Аз ще Ви моля все пак да сбиваме изказванията в рамките на 2 минути и 3 минути отговор, за да сме по-оперативни. Заповядай.

    Господин … : Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин министър. Господа заместник-министри.
    Тъй като утре ще гледаме бюджета на МВР, който както разбираме предвижда някакви съкращения, исках да Ви попитам следния въпрос: Бройката, която споменахте за служители в структурите на МВР, интересно, можете ли да ни кажете каква част от тази бройка са служители в администрацията на МВР? Тоест, хора, които не се занимават с конвенциалната престъпност и хора, които не се занимават с другите дейност, с които се занимава МВР? И има ли там свободен ресурс за намаляване на разходите?

    Министър Веселин Вучков: Аз в момента точните бройки и вътрешни разчети не бих могъл да Ви кажа, но мога да отговоря на въпроса, че има ресурс за възможност за оптимизиране точно на разходите по посока вътрешно преструктуриране, така наречената администрация, значи не бива, все пак и тях да ги обиждаме, защото сигурно имате и много познати, които работят в такива административни структури на МВР, без които не може обаче. Могат да бъдат съкратени известен процент. Говоря най-общо за планиране и управление на бюджета по всички звена, не само в министерството, но в областни дирекции и по другите звена на МВР, това са счетоводителите, говоря за юристите, говоря за служителите на международните дирекции, за кадровиците и някои други такива примери.
    Така че, възможност за оптимизация там има, но имайте в предвид, че и там ресурсът не е голям. Последните съкращения засягат и тях, не само пожарникари, полицаи, оперативни работници, разследващи полицаи и така нататък.
    Обаче има един друг въпрос, който ще поставим на вниманието, вероятно когато промените на закона започнат да се обсъждат. Може би е дошъл моментът, в който наистина служителите на МВР не бива всички да работят в една и съща категория труд. Защото в момента всички държавни служители работят една и съща категория труд. Това е от двадесетина година положение. Между другото, и е дошъл моментът, в който някой трябва да направи тази реформа, без обаче да се предизвиква сътресение. Аз ще Ви предложа тогава, след като го обмислим със синдикатите и с моите колеги от политическото ръководство, а и с професионалното разбира се. Един вариант, който ми се струва, че ще бъде компромисен и няма да предизвика никакво сътресение в системата, а именно, тези които са администрация в тези звена, които казах, да бъдат подчинени на Закона за държавния служител, който в момента не действа за МВР, но това да стане само по отношение на новоназначените от определена дата нататък. Ще фиксираме дата. Тези, които бъдат назначени в тези структури от определена дата нататък, да бъдат подчинени на общия Закон за държавния служител, така както е в Министерство на отбраната.
    И на второ място, тази реформа да обвърже обаче и други звена, не само МВР. Не може само МВР да прави такива реформи. Законът за държавния служител в момента не действа за ДАНС, не действа за ДАТО, не действа за сродни структури, които се подчиняват на Закона за МВР в Министерство на правосъдието. Тоест, ако има такава реформа, тя трябва да обхване и други звена, където администрацията не е подчинена на Закона за държавния служител.
    Но пак казвам, за да няма сътресение, това ще се отнася само за служители, които след определена дата бъдат назначавани на такива позиции. Поне такова ще бъде нашето предложение. Разбира се, Вие ще го обсъдите и ще прецените дали сме прави или не. Но ресурс за оптимизация на администрацията има. Има.

    Председател Атанас Атанасов: Господин Гунев, заповядайте.

    Господин Филип Гунев: Само да добавя едно нещо. Понеже често се спекулира, правейки едни такива международни сравнения, във Франция администрацията е еди какъв си процент, в България е еди какъв си, в полицията, значи ние трябва да я намалим. Има обаче едно структурно ограничение и това е броят на областните дирекции и броя на районните управления. При този брой на областни дирекции и районни управления, ние имаме нужда от по-голям процент администрация, ако примерно имахме двойно по-малко областни дирекции и по-малко районни управления. Затова една такава цялостна административна реформа, която не е само нещо, което засяга МВР, тя може да ни помогне, примерно ние да намалим този процент. Но без нея, ние не можем просто механично да ги съкращаваме, за да ги докараме колкото са във Франция, да речем.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин Гунев. Като виждам, че господин Добрев иска думата, приемам, че членовете на комисията са изчерпали своите въпроси. Добре, две заявки има и след това да прекратим, защото направихме наистина блиц контрол. Господин Добрев, заповядайте.

    Господин Кирил Добрев: Господин министър, ние с Вас имахме възможност да работим през последната една година и половина и аз апропо съм с добри впечатления и се надявам да имате силата да продължите реформата. Защото с това, което завършихте, аз ще започна, проблемът е в категория труд и в процента администрация и служители, които са образно казано, на улицата. Пропорцията е изключително голяма. Дали причината е многото областни дирекции или нещо друго, Вие сам може да прецените, защото не може и секретарката, и полицаят да се ползват с едно право за ранно пенсиониране. Когато говорихте за пари, а и голяма част от екипа Ви е останал от служебния кабинет, там се лансира, по времето на служебния кабинет се лансира една такава възможност за пенсионна реформа. Надявам се да си стиковате действията добре двете ведомства и особено социалното с Вас, по повод на това как ще става пенсионирането. Тъй като виждам в този закон, който Вие казвате, че не подкрепяте, или образно казано е внесен от депутати, където се орязват, буквално, социални права. И една от възможностите е пенсионирането да става от страна на началника, а не по желание на служителя.
    Второ. Защо да се вкарват тези нормативни уредби от определена дата? Защо не се каже: „Това е държавна администрация“ и всеки, който е такъв служител от администрацията подлежи на този закон, а другите са служители на МВР. Защо трябва да има дата? Да, и ще предизвикате, пак, отново някакви дебати, тук ще се хвърлим да защитаваме права, което е глупаво.
    Говорихте за пари и така силно ме впечатлихте. По този закон става ясно, че БОП ще го връщаме отново в МВР. Вие предвидили ли сте го като средства в новия бюджет, който първо ще приемем, а след това ще местим БОП-а, евентуално? Просто искам отговор от Ваша страна.
    И още два технически въпроса, много бързи. Тази ограда, последно, строим ли я или не я строим?
    И последен въпрос, по желание на медиите. Сега, последно в КАТ кой може да спира и кой не може да спира? Последно, снимате, взимате кръв или как точно става спирането на моторно превозно средство от служител на КАТ? Благодаря.

    Председател Атанас Атанасов: Господин министър, заповядайте.

    Министър Веселин Вучков: Значи толкова много станаха въпросите и всеки от тях си има отделна тема …

    Председател Атанас Атанасов: Аз ще помоля да бъдете кратък, защото наистина въпросите са много и не може всичко.

    Министър Веселин Вучков: Сега, дали БОП ще идва или не, в крайна сметка ще реши парламентът. Но смесването на две неща не бива да се допуска. Ако БОП-ът дойде в МВР, това ще стане със съответния бюджет от ДАНС. То това мисля, че е много ясно на всички. Иначе просто няма да се случи. И по принцип, едни такива структурни реформи, включително и реформата, която Вие направихте през лятото на 2013 година стана по този начин – съответен бюджет се пришива към друга структура. Така че, аз мисля, че поне в това отношение, тъй като ДАНС в момента има разчетен бюджет за 2015 година с БОП, ако БОП не е част от МВР, съответният бюджет от ДАНС ще дойде в МВР.
    Другият Ви въпрос беше затова, защо от определена дата? Това е дебат, който тепърва ще се води. Трябва много разговори да проведем, консенсус вътре в министерството, сред служителите, сред синдикатите, тук с Вас. Аз веднага мога да Ви отговоря, защо за новоназначените е определена дата. Защото от периода, в който го дискутираме тук и ако не се отнася само за новоназначените, аз ще получа няколко хиляди заявления за пенсиониране, за броени дни по стария ред и ще трябва да изплатим над 100 – 200 милиона обезщетение.Като ги нямаме?
    Но от един момент насетне, наистина администрацията трябва да започне да се подчинява на Закона за държавния служител, поне за новоназначените. Но за висящите, те ще напуснат, защото са в по-привилегирована позиция, ако им я отнемеш, те буквално, за един ден взимат решението и напускат. Това не трябва да го допускаме.
    По отношение на пенсионната реформа. Не сме част от нея, не сме част от този дебат, все още. 2012 година правихме една пенсионна реформа в МВР, с 2 години се увеличи осигурителният стаж за придобиване право на пенсия на служители на МВР и на отбраната – от 25 стана на 27 години. Знам колко е тежко това нещо да се прави в такива, наречени силови министерства и не искаме да правим експерименти. В общия контекст на пенсионната реформа, с вицепремиера Калфин имаме предварителна уговорка, ще участваме в разговорите, включително и чрез шестте синдикални организации. Ако там се постигне консенсус за пенсионна реформа, която да обхване и МВР служителите, тогава ще я подкрепим. Дали ще бъде поетапно, как ще се развие точно, аз не бих могъл да кажа в момента, нямам и оформено становище.
    Последния въпрос – по отношение на КАТ. Значи, има най-подборни указания на сайта на МВР, може да ги откриете. От 8 дни действа нова организация за пътен контрол. Тя беше презентирана, представена чрез медии. И наистина, тъй като се опасявах, че може наистина гражданите да не разберат точно как се осъществява, имаме подробни разяснения на нашия сайт на Вътрешното министерство. И мисля, че няма голямо объркване нито сред служителите, нито сред гражданите. Да, има прискърцвания по системата, но все пак ми се струва, че за последните 8 дни, засега резултатът е по-скоро окуражителен, но сме си дали срок към средата на януари да направим цялостна оценка на двумесечните правила, да видим къде трябва да се променят, трябва ли нещо да се променя, да се коригира, да се подобрява. И принципът е, че техника трябва да има за контрол на пътното движение. Това зависи до голяма степен и от Вас, най-вече да започнат да функционират мобилните камери за електронен фиш, които са 148 и в момента са неизползваеми. Това са 148 патрулни екипа на КАТ, които сега всъщност трябва да стоят на пътя вместо да ползваме мобилните камери за електронен фиш. Ако преодолеем, чрез законодателна промяна и се съобразим с тълкувателното решение на ВАС от месец февруари тази година, ще бъдем много благодарни, за да можем да наситим отново пътищата с камери, които да регулират, да регулират поне скоростните режими.
    Това е, което мога да отговоря, засега.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря Ви, господин министър. Последен въпрос.

    Заместник-министър Красимир Ципов: Господин председател, може ли и аз допълня отговорите на министър Вучков?

    Председател Атанас Атанасов: Добре, заповядайте.

    Заместник-министър Красимир Ципов: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин председател. Уважаеми народни представители.
    Искам да припомня на уважаемите народни представители от БСП лява България няколко факта. Новият Закон за министерството на вътрешните работи беше внесен в началото на месец ноември 2013 година. Разглеждането му започна през месец февруари 2014 година и той влезе в сила от 1 юли 2014 година.
    Искам да попитам уважаемите народни представители от БСП лява България беше ли обезпечен в бюджет 2014 Законът за Министерството на вътрешните работи? Отговорът е „не“. И това е така, защото сега когато влезнахме в политическо ръководство в Министерство на вътрешните работи заварихме дефицит, уважаеми господин председателю и уважаеми народни представители, над 210 милиона лева. Това е 1/5 от бюджета на Министерство на вътрешните работи.
    Още един пример искам да дам. Когато се гледаше законопроектът на второ гласуване, както в комисия, така и в зала, попитахме има ли нужда Министерство на вътрешните работи да осъществява превантивна дейност като основна превантивна дейност? Да припомня на колегите, че получихме тогава отговор, който почти буквално ще цитирам, че превантивната дейност е изпъстрена по целия Закон за Министерство на вътрешните работи. Сега всъщност Министерство на вътрешните работи не е ясно дали осъществява такава превантивна дейност, но пък за сметка на това имаме една огромна дирекция „Превенция“ в Охранителна полиция.
    Уважаеми дами и господа народни представители, всички социални придобивки, които са предвидени в този закон ще бъдат изпълнявани така както са предвидени. Проблемът е обаче, че когато се водеше дебат и дискусия по въпроса има ли достатъчни средства в бюджета на Министерство на вътрешните работи, за да могат всички служители да осъществяват тези права, които им са дадени по закон, не получихме никакъв отговор. За съжаление, отговорът стана ясен сега – 210 милиона дефицит.

    Председател Атанас Атанасов: Господин Мерджанов, последен въпрос. Просто завършваме с Вас, от уважение към бившия председател на комисията.

    Господин Атанас Мерджанов: Благодаря Ви, господин председател. Господин Ципов, въпросите тук ги задаваме ние, Вие отговаряте. Нека да се разберем. Нека да се разберем в самото начало още, иначе ще стане голяма веселба.
    Първо, предлага Ви да престанете да спекулирате с въпросното писмо на министър Чобанов, което беше от 15 или от 31 януари, ако не се лъжа, в което действително се казваше, че пари за въпросните промени в бюджет 2014 не са осигурени. И непрекъснато Ви се даваше отговор, че средствата ще бъдат осигурени след вътрешни размествания. Сега, Вие поискахте предсрочни парламентарни избори. Като сте ги поискали, ще си носите кръста. Това е отговорът.
    Освен това, момент. Слава Богу, че ги направихме тези промени в заплащането на полицаите. Ако не ги бяхме направили и до ден днешен това нямаше да се случи предвид перманентните бюджетни ограничения. Това е истината. Вие трябва да сте ни признателни, че това нещо го свършихме ние, а не Вие.
    Аз както и моите колеги ще следим стриктно как ще бъдат проведени тези реформи. И усещам притеснението на господин Вучков и му съчувствам, защото той не е глупав човек и си дава сметка какво стълпотворение от емоции ще последва. И то няма да е само към ГЕРБ, това ще бъде към всички нас. Това от една страна.
    От друга страна, въпросът ми е към господин Гунев. Шенген. Слава Богу, че и този път не поставяте като национална стратегическа цел влизането ни в Шенген. Но ние България сме изправени пред особено сериозна ситуация предвид по-активната роля на Румъния. Това трябва да го признаем и е така. Миналото Народно събрание имахме инициативна група за съвместни действия с колегите от румънския парламент. Това не беше посрещнато с одобрение от Вашата парламентарна група. Вие отказахте да се включите, с което се лишихме от една възможност от общи действия в това направление.
    Сега действително сме заплашени сериозно. Мислите ли, господин Гунев, за някакви специални мерки, за някаква специална активност в това отношение? Защото тези неща – Шенген наполовина, първо по въздух, по море, някак си не ни удовлетворяват. Господин Гунев, мислите ли? Това ми е въпросът. Благодаря.

    Председател Атанас Атанасов: Господин Гунев, позволявам на господин Ципов като бивш народен представител едно изречение.

    Заместник-министър Красимир Ципов: Уважаеми господин Мерджанов, прав сте, тук задавате въпросите Вие, ние даваме отговорите. Но не е истина това, че Вие сте предвидили всичко така както трябва да бъде, за да може да се осъществяват всички основни дейности предвидени в новия Закон за Министерство на вътрешните работи. Отново повтарям, 210 милиона лева дефицит.

    Господин Атанас Мерджанов: Това е лъжа, не са 210 милиона. За заплати са необходими не повече от 85 до 100 милиона. Това е лъжа.

    Заместник-министър Красимир Ципов: 177 милиона е дефицитът по разход „Персонал“, уважаеми господин Мерджанов. Престанете с тези спекулации, на които сте способен, безспорно.

    Председател Атанас Атанасов: Много моля. Едното изречение стана много. Ще Ви помоля да не влизаме в пререкания по този начин. Свършихме с всички въпроси. Съжалявам, превърнахме го в блиц контрол, не спазихме никакви правила. Зададоха се от парламентарна група не по два, а по N въпроса. Много Ви моля, желанието ми беше конструктивно да се срещнем с ръководството на министерството. Нека да приключим. Ако министърът даде думата на главния секретар, ще му я дам на него, няма проблем за това нещо, ако от тяхна страна това е желанието. Моля Ви, да спрем с това, имаме и друга работа. Втората точка, според мен, ще ни отнеме също доста време. Господин Лазаров, Вие сте искали, ми каза заместникът. Заповядайте.

    Господин Светлозар Лазаров: Да, господин председател. Ако Вие и останалите народни представители проявявате интерес, за няколко минути мога да дам актуални данни, които съм подготвил за състоянието и резултатите по основни направления – битова престъпност, криминални предприятия, миграционен натиск, контрабанда. Ако имате желание, съм готов да ги представя.

    Председател Атанас Атанасов: Благодаря и затова, че сте се подготвили, ще го направим в друго заседание, защото много време отне тази идилия тук, която се разигра, но няма значение. В тази комисия винаги е имало емоция и така ще бъде, защото е важна комисия. Господин министър, последно, ако искате нещо да кажете, преди края на първа точка. Добре.
    Аз изключително много Ви благодаря за това, че се отзовахте цялото ръководство. Пожелавам Ви успех. Само последно преди да приключим исках да кажа на колегите тук, че по идея на господин вътрешния министър, по-другата седмица на 16 декември, ще организираме една кръгла маса, на която разбира се ще бъдат поканени всички народни представители и представители на Министерството на вътрешните работи, неправителствени организации и други заинтересовани страни, на която кръгла маса така, с повече време да можем да обсъдим проекта за изменение на Закона за Министерство на вътрешните работи и другите закони, които са предвидени, разбра се, в този проект. Просто исках като съобщение да го направя това. Инициативата е много добра, ще се постараем да чуем всички мнения по законопроекта.
    Независимо от това обаче, може би, не съм го решил още окончателно, другата седмица, все пак на първо четене ще трябва да се гледа законопроектът. Това няма да попречи мненията да бъдат чути, защото предложенията се правят между първо и второ четене. Добре, довиждане.
    Колеги, нека да се съсредоточим сега върху втората точка. Преди това, аз не го направих откачалото, не знам, може би не съм бил прав, няма значение. Искам да уведомя всички Ви, защото това е съвместна работа, към комисията имаме четири експерта – Ваня Караганева я познавате, работили сте с нея, тя ще бъде главен експертен сътрудник. Емилия Алексиева също я познавате. Не знам дали има нужда от представяне третият главен експертен сътрудник – Елена Масева, бивш кмет на Благоевград, бивш председател на Окръжния съд в Благоевград, бивш главен секретар на Министерския съвет, два мандата народен представител, да не бяха три, да не съм сбъркал. И четвъртият експертен сътрудник – Илия Антонов, да кажа няколко думи и за него. Той си е започнал кариерата като офицер в Армията, след това във Вътрешното министерство командваше жандармерийско подразделение, след това беше заместник-командир на Специализирания отряд за борба с тероризма, след това ръководеше една специална група в ГД БОП и колко мандата в Косово бяха?

    Господин Илия Антонов: В Косово един мандат полицейски и втори мандат с частен договор, той е 4 години.

    Председател Атанас Атанасов: Това за информация бях длъжен да Ви съобщя, да знаем с кого работим.
    Сега, колеги, да преминем към Втора точка.

    2. Проект за Вътрешни правила за работата на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.

    Председател Атанас Атанасов: Не знам дали на всички Ви е останало време да погледнете тези вътрешни правила, които предлагам на Вашето внимание. Общо-взето, разбира се, те произтичат от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Аз не искам да правя въведение, в крайна сметка, посочено е на първо място основният предмет на дейността на комисията и начина, по който тя да функционира. Ще Ви моля за становища, изказвания по тези правила.
    Разумно би било според мен, да се опитаме днес да ги приемем. Заповядайте, господин Хамид.

    Господин Хамид Хамид: Благодаря, господин председател. Аз забележки по правилника нямам и правилата са приемливи, аз ще ги подкрепя. Искам да попитам, да се върна отново на часа на заседанието. Вчера с господин Даниел Кирилов разговаряхме и той също има намерение в сряда от 14:00 часа, веднага след пленарното заседание да провежда Комисията по правни въпроси. В този смисъл, съгласувахте ли този час с него? Защото тук сме господин Хайтов, господин Делчев, господин Белемезов. А, Вие не сте член? Значи, ако съвпаднат, няма да можем да участваме активно в заседанията на една от двете комисии. Това е проблем. В предните мандати също беше така, та бяха разделени и едната беше по-рано, другата по-късно, пак бяха двете в сряда. С господин Кирилов, предлагам да разговаряте.

    Председател Атанас Атанасов: Аз против нямам, но как беше преди как беше?

    Господин Хамид Хамид: 14:30 часа Вътрешна комисия, 16:00 часа правна. Вчера господин Кирилов каза, че ще разговаря с Вас, ще уточните тези неща, но той има намерение да е от 14:00 или от 14:30 часа.

    Председател Атанас Атанасов: Аз имам намерение да спазваме традицията, ако може?

    Разговори между присъстващите народни представители в залата при изключени микрофони.

    Председател Атанас Атанасов: Аз Ви благодаря, господи Хамид, това наистина не съм знаел. Това с господин Михов говорим да се разберем с Комисията по отбрана, но ще го проведа този разговор и ще настоявам нашата комисия да е от 14:30 часа, за да спазваме традицията, след като е било така.
    Между другото, Правна комисия винаги е заседавала към края на деня. Разбрах Ви и Ви благодаря за това. Точно така, би могло тази по-дисциплинирана комисия да работи и да отнеме час и половина, докато другата, там винаги е имало повече време и ако започне от 14:30 часа не се знае кога може да свърши. Така че, ще си пречим. Ще се опитам да се разберем по въпроса. Ние ще приемем правилата и те трябва да се съобразят.
    Има ли други желаещи за изказване? Заповядайте, господин Иванов.

    Господин Румен Иванов: С колегите от нашата парламентарна групи ги разгледахме вътрешните правила. Смятам, че са синхронизирани с Правилника за дейността на Народното събрание. Подкрепяме ги изцяло. Дори правя предложение анблок да ги гласуваме.

    Председател Атанас Атанасов: Да, благодаря Ви. Господин Мерджанов.

    Господин Атанас Мерджанов: Господин председател, аз първо искам да Ви поздравя за екипа. Само искам да изтъкна още едно качество на госпожа Масва, че тя беше експертен сътрудник в комисията на господин Яне Янев, който беше така изключително изпитание и благодаря за това. Това е много важен принос в нейната кариера, защото там се изискваха особен тип качества и професионални познания. Благодаря Ви и ще разчитаме на екипа Ви.
    Второ, правилникът. Сега, трябва да споделя искрено, мен ме смущава тази откритост на заседанията. Нека да съществува, добре беше да съществува като възможност, но принципно трябваше да си заседаваме закрито. Все пак, добре, като сме приключили, тук може би тази ал. 2, чл. 6. Добре, ал. 3 тогава да отпадне – по време на заседанията на комисията се забранява използването на мобилни комуникационни средства и звукозаписни устройства от присъстващите в залата лица. Ами те тук журналистите присъстват само с такива пособия. Така, че това или да отпадне ал. 3, или просто да се прецизира от гледна точка на закритите заседания, тогава когато са закрити, тогава да остане тази ал. 3, иначе ….
    И разбира се, ние сме съгласни с вътрешните правила, с изключение на тази бележка, но все пак, според мен е добре да се обмисли тази възможност – по принцип да са закрити заседанията. Ние в миналото Народно събрание, почти винаги са били открити. Знам, че в правилника пише така, но ние можем да обмислим идея да предложим в зала.

    Гласове от залата: Позволява се единствено по искане на самата комисия, дадени заседания да бъдат закрити.

    Господин Атанас Мерджанов: Е да де, обаче ние ще изпаднем …

    Разговори между народните представители, присъстващи в залата при изключени микрофони.

    Председател Атанас Атанасов: Аз понеже имам отговор на въпросите, сега, първо, в крайна сметка има приет Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, който е със сила на закон и ние трябва да го спазваме. Така че, принципната позиция в Правилника е, че заседанията са открити, има разбира се, възможност, с решение на комисията, отделни заседания да се провеждат при закрити врати, което означава, че специално за тази комисия това може да се случва не толкова рядко, в зависимост от тематиката, която ще се разглежда. Но тогава, когато обсъждаме законопроекти, според мен, наистина, аз съм за това, да бъдат при открити врати, нека да присъстват журналисти и да отразяват. Но сега, когато има изслушвания по отделни въпроси, да не говорим за това когато са постъпили документи с гриф, разбира се, във всички тези случаи, аз ще ги следя нещата и при започване на заседанието ще предлагам, когато е необходимо, с гласуване на комисията да закриваме заседанията. Няма друг начин, по който да се работи.
    Сега, по отношение на този текст, аз предполагах, че ще бъде забелязан. Вижте, стъпил съм на Конституцията в случая. В крайна сметка, това е въпрос на решение на комисията. В крайна сметка, чл. 32 на Конституцията казва, че никой не може да бъде филмиран, подслушван, записван и така нататък, въпреки неговото съгласие. Ако ние като членове на комисията решим, че не сме съгласни да бъдем записвани, филмирани и така нататък, това става част от правилата и журналистите ще могат да присъстват на заседанията, когато са открити, но няма да могат да ни записват. Не е особено приятно, всички го знаете това нещо, защото се записват определени изявления, след това се вадят изречения от контекста и така нататък. Може да се скандализира определено заседание. Мисля си, че по-добре е текстът да остане, като разбира се, той се отнася и за членовете на комисията, нали така?
    Не знам, нека да чуя повече мнения, но аз си мисля, че е по-разумно този текст да същества в правилата.В крайна сметка, все пак е Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред и ако пак казвам, това, че на закрити заседания не може да се записва е ясно, въпросът е, че и на откритите, според мен, не е желателно да ни записват.

    Госпожа Елиана Масева: Открито заседание е всеки да има достъп, докато запис е друго.

    Господин Атанас Мерджанов: Кой ще им прави забележка на журналистите да си оставят микрофоните и камерите. Аз затова Ви казвам, че ние генерално сбъркахме с тази псевдооткритост.

    Господин … : Добре де, а какво ни пречи на всяко заседание да започваме със закриване на заседанието?

    Господи Атанас Мерджанов: Моето предложение е да отпадне тази разпоредба, защото тя е излишна в случая. Ако обаче остана, ще държа стриктно да я спазвате, да видим как ще стане.

    Председател Атанас Атанасов: Аз лично не нося телефона в себе си и смятам, че оттатък в другата сграда май имаше един шкаф, където се слагат. Замислете се, че освен ние сега се вторачваме в това дали ще ни записват журналистите, но аз съм имал в предвид нещо друго. Значи, затормозява се работата на една такава комисия, каквато и да е тя, особено нашата, когато започне работа и сега се започне единият от единия край да говори по телефона, другият от другия край говори по телефона и става какафония, извинявайте за израза.
    Затова, първо е добре членовете на комисията да бъдем дисциплинирани, да не водим разговори по телефоните докато тече заседанието и по този начин да дадем пример, както се казва, и на журналистите, че трябва да се държат по същия начин. При откриването на заседанието в началото, нека да снимат, нека да запишат, след това, който иска да седне да слуша – хубаво, но защото освен, че записват, те и те водят разговори отзад по телефоните. Сега, това смущава работата на комисията. Аз това имам в предвид. Иначе, пак Ви казвам, давам си сметка, че някак си на ръба, но все пак Конституцията ни дава това право, макар и ние като политици да сме ограничени в правата си в това отношение, тоест трябва да сме подложени на по-сериозна публичност, но ние имаме право, в крайна сметка сме и граждани, да поискаме да не бъдем записвани, филмирани и така нататък. Това исках да кажа, нека да чуя и други мнения.

    Господин … : По правилата, господин председател, чл. 13 ми се струва, че техническа грешка, ал. 3 я няма, вероятно 4-та става трета и така.

    Председател Атанас Атанасов: Сигурно, да, ще ги преномерираме и така.

    Господин … : Аз ще помоля да се прегледа чисто редакторски целия текст, защото виждам, че на някои места липсват пълни членове, но това не е толкова важно. Просто да се оправят. Чисто процедурно предложение. Дали все пак формално да не гласуваме за правилника?

    Председател Атанас Атанасов: Въпросът е принципен, да, все едно сме го направили.

    Господин Анастас Мерджанов: Няколко предложения в работата на комисията. На всеки един от нас ни се е случвало да влизаме в МВР.

    Председател Атанас Атанасов: Дайте да свършим с правилата и после.

    Господин Атанас Мерджанов: Нали ги приехме?

    Председател Атанас Атанасов: Не, сега ще го направим. Който е „за“, моля да гласува. Благодаря. Господин Мерджанов.

    Господин Атанас Мерджанов: В работата на комисията, първо, предвид късия срок на функциониране на миналата комисия и събрание, съответно, имахме желание да проведем някое от заседанията в някоя от областните дирекции, да речем тези, в които битовата престъпност е в невъзможни размери. Може би си струва да помислим и да направим такъв опит. Мисля, че ще бъде добър отзвука, от една страна.
    Второ, всеки един от нас, вероятно ще има някакви нормални взаимоотношения с МВР. Допуска в МВР винаги е бил отвратителен за народни представители. Поне за членовете на Вътрешната комисия, мисля, че няма да има никакъв проблем да изкарат някакви пропуски, защото, казвам го от гледна точка на опита. Отива народен представител, чака, пък се обаждат, пък записват и се губи примерно 15, 20, 30 минути, сега господин Христов може да потвърди, той е бивш служител. Вашият заместник. Мисля, че ако се говори, няма да има никакъв проблем.

    Председател Атанас Атанасов: Господин Мерджанов, можем да направим нещо друго.

    Разговори между народните представители, присъстващи в залата при изключени микрофони.

    Господин … : щ Аз нямам опит с влизането в Министерството на вътрешните работи, но имайки в предвид, че народните представители по принцип настройват с всякакви привилегии, които имат, това да се опитаме допълнително привилегии, някак си да минаваме по бързата линия и мен малко ме притеснява.

    Председател Атанас Атанасов: Колеги ….


    Заседанието беше закрито в 17:35 часа.


    Председател на Комисията по
    вътрешна сигурност и обществен ред:


    Атанас Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума