Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 10
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
Съкратен протокол
П Р О Т О К О Л
№ 10
На 11 март 2015 година се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Заседанието беше открито в 14.35 часа и ръководено от председателя на комисията, господин Атанас Атанасов при следния
Дневен ред:
1.Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2014 г.- 20 декември 2014 г., № 420-00-26, внесен от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 16.12.2014 г.
2.Годишен отчет за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г., № 520-00-13, внесен от Комисията за защита на личните данни на 29.01.2015 г.
3.ЗИД на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Кърджалиев на 7.11.2014 г.
4.ЗИД на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Сидеров и гр.нар.пр. на 27.10.2014 г.
Гости и докладчици на заседанието бяха:
Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия:
-Евтим Костадинов, председател
-Айруш Ибрахим Хаджи, заместник-председател
-Мариана Иванова Даракчиева, секретар
Комисията за защита на личните данни:
-Мария Матева, член
-Десислава Тошкова-Николова, главен секретар
Министерството на вътрешните работи:
-Вяра Станкова, главен юрисконсулт в отдел „Правно-нормативно обслужване“ ГДГП
-Росица Грудева, главен юрисконсулт в Дирекция "Миграция"
Държавна агенция за бежанците:
-Александър Димитров, заместник-председател
-Даниел Инджиев, директор на Дирекция „Качество на процедурата за международна закрила“
-Калина Попянева, старши юрисконсулт
Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.
По първа точка от дневния ред - Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2014 г.- 20 декември 2014 г., № 420-00-26, внесен от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 16.12.2014 г.
Докладът беше представен от председателя на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия господин Евтим Костадинов. След представянето се проведе обсъждане и гласуване, в резултат на което комисията прие следното становище:
Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред на свое заседание, проведено на 11 март 2015 г., разгледа Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2014 г. – 20 декември 2014 г., № 420-00-26, внесен от Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 16.12.2014 г.
От Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българска народна армия на заседанието присъстваха Евтим Костадинов, председател; Айруш Хаджи, заместник-председател и Мариана Иванова Даракчиева, секретар.
Евтим Костадинов представи накратко дейността на Комисията в посочения отчетен период. В Доклада са отразени данни за създаването на централизиран архив на документите на Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Представени са дейностите по осигуряване достъп на документи, изследователската и международна дейност на Комисията. Дадена е информация за съдебните дела и предстоящите задачи.
В своето изложение Евтим Костадинов подчерта, че Комисията, спазвайки разпоредбите на закона, за отчетния период е извършила проверка на 8355 български граждани и е обявила принадлежност на 553
лица. За периода 1 юли 2014 г. – 30 ноември 2014 г. комисията е обсъдила и приела 71 решения.
В резултат на проведените разисквания Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред подкрепи с 12 глас „за“, без гласове „против“ и 4 гласа „въздържал се“ внесения Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2014 г. – 20 декември 2014 г., № 420-00-26, внесен от Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 16.12.2014 г. и предлага на Народното събрание да приеме проект за решение по него със следната редакция
"РЕШЕНИЕ
За приемане на Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода за периода 20 юли 2014 г. – 20 декември 2014 г.
Народното събрание на основание на чл.84, т.17 и чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България, чл.4, ал.6 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и чл. 87, ал.10 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
РЕШИ:
Приема Доклада за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2014 г. – 20 декември 2014 г.
Решението е прието от 43-то Народно събрание на ..... 2015 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
По втора точка от дневния ред - Годишен отчет за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г., № 520-00-13, внесен от Комисията за защита на личните данни на 29.01.2015 г.
Отчетът беше представен от Мария Матева, член на Комисията за защита на личните данни. След представянето се проведе обсъждане, в резултат на което след гласуване Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред прие следното становище:
На свое редовно заседание, проведено на 11 март 2015 г., Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа Годишен отчет за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г., № 520-00-13, внесен от Комисията за защита на личните данни на 29.01.2015 г.
Отчетът бе представен от Мария Матева, член на Комисията за защита на личните данни, описващ цялостната дейност на Комисията за отчетния период.
Председателят на комисията, Атанас Атанасов изрази положителното си становище за работата на Комисията за защита на личните данни през отчетния период и предостави думата на членовете на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред за становища и въпроси.
Народният предстватил Мустафа Карадайь, взе отношение по представеният отчет и зададе въпроси свързани с регистрацията на администратори на лични данни и административната практика на Комисията за защита на личните данни при налагане на санкции.
Госпожа Матева, изтъкна че, административната практика на Комисията се съобразява единствено и само с Правилника за прилагане на Закона за личните данни, като обективният и безпристрастен подход е в основата на всяко констатирано нарушение от администратор на лични данни.
В резултат на проведените разисквания, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с единодушие подкрепи внесения Отчет за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г., № 520-00-13, внесен от Комисията за защита на личните данни на 29.01.2015 г. и предлага на Народното събрание следния проект за решение:
"РЕШЕНИЕ
за приемане на Отчета за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г.
Народното събрание на основание на чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България
РЕШИ:
Приема Отчета за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2014 г.
Решението е прието от 43-то Народно събрание на ..... 2015 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание."
Трета и четвърта точка се разгледаха заедно - ЗИД на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Кърджалиев на 7.11.2014 г. и ЗИД на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Сидеров и гр.нар.пр. на 27.10.2014 г
След представянето и обсъждането с гласуване комисията прие следното обединено становище по двата законопроекта:
На редовно заседание, проведено на 11 март 2015 г., Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев на 07.11.2014 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 27.10.2014 г.
На заседанието присъстваха представители от: Министерство на вътрешните работи – Вяра Станкова, главен юрисконсулт в отдел „Правно-нормативно обслужване”; Росица Грудева, главен юрисконсулт в Дирекция „Миграция”; Държавната агенция за бежанците – Александър Димитров, зам.-председател; Даниел Инджиев, директор на Дирекция „Качество на процедурата за международна закрила”; Калина Попянева, старши юрисконсулт и Петя Караянева, съветник към представителството в България на Върховния комисариат на ООН за бежанците.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев, беше представен от вносителя. Г-н Кърджалиев изтъкна, че внесеният от него законопроект е резултат от дейността на широка работна група, включваща водещи експерти, както от държавните институции, така и от неправителствените организации, чиято дейност е свързана с прилагането на Закона за убежището и бежанците. През месец ноември 2013 г. законопроектът е внесен от Министерския съвет на Република България и е приет на първо гласуване от 42-то Народното събрание. Основната цел, заложена в Законопроекта е да транспонира разпоредбите на две директиви: Директива 2011/95/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно стандарти за определянето на граждани на трети държави или лица без гражданство като лица, на които е предоставена международна закрила, за единния статут на бежанците или на лицата, които отговарят на условията за субсидиарна закрила, както и за съдържанието на предоставената закрила (срокът за транспониране на тази директива е изтекъл на 21 декември 2013г.) и Директива 2013/33/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. за определяне на стандарти относно приемането на кандидати за международна закрила, като срокът за транспониране на разпоредбите й изтича на 20 юли 2015 г.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, внесен от Волен Сидеров и група народни представители беше представен от народния представител Николай Александров. В законопроекта се предлага да бъдат отменени разпоредби, регламентиращи възможността чужденците с предоставен статут на бежанец или хуманитарен статут, ползващи се с временна закрила да се събират със семействата си на територията на Република България. Г-н Александров сподели мнението на вносителите, че по-голямата част от бежанците всъщност са закононарушители, а събирането на членове от семейството се осъществява само с подадена декларация, която е нестабилен акт и не може да гарантира истинността на изнесените в нея данни и обстоятелства.
Представителите на Министерство на вътрешните работи, Държавната агенция за бежанците и Върховния комисариат на ООН за бежанците представиха и писмени становищата по двата законопроекта.
По законопроекта, внесен от народния представител Тунчер Кърджалиев в становищата на институциите се изразява подкрепа. На заседанието представителите на Министерство на вътрешните работи, Държавната агенция за бежанците и Върховния комисариат на ООН за бежанците отбелязаха, че законопроекта е в унисон с приетите законодателни актове на Европейския съюз. С него се въвеждат неотложни национални мерки, синхронизират се и се допълват понятията и обхвата на международната закрила. Председателят на Държавната агенция за бежанците изрази подкрепа на законопроекта, като обоснова необходимостта от приемането му за прекратяване на наказателната процедура, образувана поради забавяне на транспониране на първата директива. В същото време бе обърнато внимание от Държавната агенция за бежанците, че следва да се регламентират подробно действията свързани със задържане на чужденците и разкриването на здравни кабинети. Представителят на Върховния комисариат на ООН за бежанците
отбеляза, че не е уреден института на настойничество и попечителство. В изказванията си вносителят и народните представители потвърдиха, че между първо и второ гласуване на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците празнотите следва да бъдат запълнени.
По законопроекта, представен от народния представител Тунчер Кърджалиев, се изрази подкрепа на мотивите на вносителя. Изказани бяха мнения, че предлаганият законопроект осъществява хармонизацията на вътрешното ни законодателство с европейското. Народният представител Атанас Атанасов направи препоръка законопроекта за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците да бъде приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове.
По законопроекта, внесен от Волен Сидеров и група народни представители основната промяна е свързана с отпадане на правната възможност на чужденец, ползващ се от временна закрила, да се събере със своя съпруг и с техните ненавършили пълнолетие и невстъпили в брак деца, ако и те заявят желание затова. Беше споделено че изискванията за събиране на семействата са регламентирани в чл. 9 - 12 на Директива 2003/86/ЕО и са въведени в Закона за убежището и бежанците - конкретно в чл. 34, който е предложен за отмяна. Предложенията противоречат и на чл. 15 от Директива 2001/55/ЕО. Тази разпоредба на директивата е всъщност съдържанието на чл. 39а, с който се предлагат да отпаднат ал.1-4, уреждащи този проблем. Представителите на институциите подчертаха в изказванията си, че законопроектът е в нарушение на ангажиментите на Република България по множество международни актове, и е в нарушение на Женевската конвенция за защита на семейството, както и на Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, Международния пакт за граждански и политически права и Конвенцията за правата на детето.
След проведените разисквания, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с 17 гласа „за”, 0 гласа „против” и 0 гласа „въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454 -01-37, внесен от Тунчер Мехмедов Кърджалиев на 7.11.2014 г.
С 0 гласа „за”, 8 гласа „против” и 6 гласа „въздържали се” предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 454-01-8, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 27.10.2014 г.
Председател:
Атанас Атанасов