Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
01/07/2015
    П Р О Т О К О Л

    № 22
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л

    № 22

    На 1 юли 2015 г. се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    Дневен ред:

    1. Изслушване на ръководството на Министерството на вътрешните работи, съгласно чл. 26, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за мерките, които предприема за осигуряване и опазване на обществения ред в малките населени места и райони с компактно ромско население.
    2. Разни.

    По т. 1 от дневния ред в заседанието взеха участие от Министерството на вътрешните работи госпожа Румяна Бъчварова – заместник министър-председател и министър на вътрешните работи, господин Красимир Ципов – заместник-министър, господин Филип Гунев – заместник-министър, господин Цвятко Георгиев – заместник-министър, и господин Георги Костов – главен секретар.
    Заседанието бе открито в 14,30 часа и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, добър ден на всички!
    Имаме кворум, можем да започнем своята работа.
    Добре дошли на ръководството на Министерството на вътрешните работи!
    Предлагам на Вашето внимание Проект за дневен ред от две точки:
    1. Изслушване на ръководството на Министерството на вътрешните работи, по реда на чл. 26, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за мерките, които предприема за осигуряване и опазване на обществения ред в малките населени места и в райони с компактно ромско население.
    Разбира се, ако бъде приет този дневен ред, по първа точка изслушването трябва да стане по аналогия по реда на изслушванията в Народното събрание по чл. 110 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, а именно: след изложение на ръководството на Министерството, всяка една от парламентарно представените сили ще има право да зададе по два допълнителни въпроса, на които да получи отговор.
    Това е по процедурата.
    2. Разни.
    По тази точка имам да Ви направя съобщения.
    Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за – ..., против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема единодушно.

    Пристъпваме към точка първа:
    Разбира се, темата е формулирана в дневния ред и ще моля, след изложението на министъра на вътрешните работи и вицепремиер госпожа Бъчварова, въпросите, които ще бъдат поставяни, да бъдат формулирани по темата.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Уважаема комисия, приемам поканата за това изслушване изключително отговорно, така както и цялото ръководство на МВР. Искам да декларирам, че по отношение на парламентарния контрол никога не сме се опитвали да избегнем, отклоним или да се спасим, образно казано, от пряко зададените въпроси. Ако ми позволите, след като свърша, ще направя една бележка към днешното питане на господин Карадайъ, защото беше в тази посока.
    Темата за конвенционалната престъпност, нейната превенция и борбата с нея е приоритет, който нашето ръководство си поставя, предвид изключително високата чувствителност по отношение на тази тема и изключително широкият обхват на нейното въздействие.
    Даваме си сметка колко е голям този проблем, не защото просто се проявява интензивно буквално всеки ден, всеки час, а и защото се отнася пряко към интересите на всеки един български гражданин. Останалите форми на престъпност – нарушаване на обществения ред и така нататък, някак си предизвикват интерес, емоционални вълнения и реакции, но в тази степен, както лично се отнасят и, разбира се, засягат и личната сигурност, ги правят изключително важни.
    Нашето разбиране е, че, да, МВР има определени правомощия и задължения по тази тема – да ограничава престъпността, да се справя с нея. Без да искам да прехвърлям каквато и да било отговорност, мога да кажа, че мерките, които може да приложи МВР са само една малка част от мерките, които трябва да бъдат разработени и приложени за овладяване на това изключително опасно обществено явление. Точно защото не искам да бягам от тази отговорност, оглавявам и Междуведомствения съвет за превенция и борба с конвенционалната престъпност. Това е един Съвет, който беше създаден преди време. Не е работил активно по една или друга причина. Сега се опитваме да го активизираме и наистина да започне да работи по линия на създаване на устойчиви политики.
    Мерките в ежедневната ни работа се определят и в голямата си част са ясни. Много и предишни ръководства, и хората от полицейските среди знаят какви са възможните мерки. Въпросът е да има такава организация, която да ги насочи максимално точно към местата, на които трябва да бъдат приложени, и, разбира се, безкомпромисно, за да могат да постигнат ефекта на овладяване на ситуацията.
    Затова мога да Ви кажа, че имам един изключително подробен и, по мое мнение, много добър анализ в МВР, който беше изготвен, така че да имаме пълната картина на престъпността, характера на престъпността, разположението на нашите сили, възможността за въздействие и през системите за видеонаблюдение, за да можем много точно да насочим силите си и да направим необходимата организация.
    Знаете, че тази тема няма да я повдигам тук, но всички сте наясно, че условията, при които работим в рамките на бюджета, който е гласуван от Народното събрание и който е приет по Закона за държавния бюджет, ни поставят редица ограничения. Ние се опитваме във вече в заложените рамки да действаме, преодолявайки това противоречие от свръхчисленост на някои места. Изобщо щатът на МВР се възприема като изключително висок и конкретните задачи, които трябва да изпълним.
    Знаете също, че с оглед на актуалната ситуация, сезонните проблеми, които съществуват, се налага да реорганизираме числеността на полицията по начин, по който я фокусира към най-чувствителните точки. Да речем, зоните с туристите, охраната на границата, охраната на селскостопанската продукция и, разбира се, да видим в тази къса черга – извинете за този граждански израз, да разположим останалите си сили.
    Има не просто деклариране, а искрено желание от страна на ръководството да направи такава реорганизация, че всички ненужни или с по-малка необходимост щатове да бъдат освободени и насочени към решаването на конкретните проблеми в конкретните населени места. Имаме общо, по повод на туристическия сезон, около 550-560 командировани служители. Горе-долу толкова, малко повече над 600 имаме на границата. По-ниска е числеността на хората, които са ангажирани с опазването на селскостопанската продукция, и на този фон остават останалите бройки, които трябва да бъдат преразпределени.
    Обявени са конкурси за нови служители. Те текат в момента така, както и за граничните полицаи – това само в скоба. Днес някой призова това да стане по-бързо. Работим в рамките на възможностите и се надявам да ускорим процеса по обучението, след като приключат самите конкурси.
    Най-общата политическа мярка, разбира се, е възстановяването работата на Съвета, след което другата ключова мярка за нас това е изграждането и ефективното функциониране на системите за видеонаблюдение.
    В анализа, който имаме по областни дирекции и по населени места, е описано каква е наличността – такава, за която сме получили информация, до колко тя е свързана, къде се извършва самото наблюдение и контрол върху записваните обекти. Оттук нататък сме дали методически указания. Не може, МВР няма нито бюджет, нито потенциал, сили само да може да изгражда видеонаблюдение, особено в малките населени места. Затова разчитаме на сътрудничеството с органите на местната власт и дори преговаряме, но не сме приключили разговорите си с Асоциацията на частните охранители, които също осъществяват видеонаблюдение.
    По отношение на тази подтема, която стана основна, за напрежението в райони, в които има смесено етническо население, нашият анализ показа няколко основни и интересни извода. Ние сме определили кои са областите, в които има повишени нива на криминогенност в ромската общност. Това са Видин, Сливен, Ямбол, Хасково, Кърджали, Добрич, Плевен, Враца и Монтана, като най-висока е във Видин и Сливен.
    Колегите са успели да идентифицират огнищата на реално и на потенциално напрежение и може би най-интересният извод от тях е, че те са в областите, в които няма високи нива на престъпност сред ромското население. Всъщност критичните зони, които идентифицираме в момента и потенциал за такова напрежение, са около големите градове – там, където има и българско население. Може би единственото изключение това е Бяла Слатина, Козлодуй, Мечка и Корпиловци. Всички останали критични точки, потенциално критични точки са в зони, в които няма висока ромска престъпност.
    Това означава за нас, че не можем с една политика, с един подход да решим проблема, с който се сблъскваме в момента. От една страна, да опазваме напрежението, да го тушираме, от друга – да се борим с високата криминогенност на този етнос. Затова са ни необходими различни политики, различни подходи. Всъщност това, което искам да Ви кажа, е, че става въпрос за две различни неща. Затова имаме и два Съвета, освен този, който е за превенция и борба с битовата престъпност, има също Съвет за интеграция, който съпредседателстваме заедно с вицепремиера Калфин, за да търсим и социални мерки при решаването на проблемите.
    Основният ни подход в Гърмен по линия на нашите правомощия е в съставянето на ежедневни планове за действие с оглед на конкретната ситуация, която съществува, очакваните събития; нивата на напрежение. Буквално всеки ден се работи и се определят конкретните мерки.
    Аз съм почти ежедневно в контакти с господин Разсоков. Доскоро бях и с кметицата на Гърмен, но тук мога да споделя с Вас в този състав за проблема, който срещаме в неспособността или нежеланието – не знам кое точно, дано да е само първото, но местната власт да предприема мерките, които са в рамките на нейните правомощия. Говоря за местната власт, нямам предвид конкретно кметицата на Гърмен.
    Бяхме разработили един план с нея, буквално седмица след първите събития, тогава лично аз присъствах. Към вчерашния ден нито една от тези мерки, освен поставянето на видеонаблюдението, не беше изпълнена от нея, дори тя беше трудна за откриване. Затова използвахме и възможността, която ни дават правомощията на областния управител, който се наложи да отиде в Гърмен и да свика заседание на Общинския съвет вчера. Не достигна един човек за кворума, днес има повторно свикване, за да може да се вземат решения...
    РЕПЛИКА: Има напрежение.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Проверих. Има едно струпване на хора и ще Ви обясня защо се случва това.
    Единствената възможност да настаним семействата, чиито жилища се разрушават в момента, е едно училище в едно съседно село – Осиково. Кметицата беше отказала изобщо да преговаря по този въпрос. Днес сме внесли предложение, защото това е задължение на държавата, което трябва да изпълни към гражданите – да им предложи, в рамките на хуманитарните мерки, къде да бъдат настанени. Когато говорих с техни представители в Гърмен се уточнихме – те знаят кои са къщите, които трябва да бъдат разрушени, да потърсят възможност в рамките на махалата, при близки и познати да се разселят, за да си осигурят престоя. (Народният представител Мустафа Карадайъ разговаря с колега.)
    Може би да Ви изчакам, господин Карадайъ или мога да продължа?
    Вторият принцип, по който действаме...(Реплика от народния представител Мустафа Карадайъ.)
    Не, защото говорим заедно и аз не мога да разбера на кого говорите и аз на кого говоря.
    Вторият много важен принцип, и аз мисля, че това е правилният подход при решаването на този род проблеми, това е мобилизиране на целия ресурс на правомощия на отделните териториални звена за решаване на проблемите. Не само една институция, а всички заедно. С вицепремиера Калфин също работихме, Агенцията за защита на детето, омбудсмана беше там, здравните служби, подразделението на Образователното министерство. Всички се включват в този процес. Истината е, че наистина държавата трябва да следва този подход, за да постигнем максималния ефект. Това е общото ми разбиране по отношение на Гърмен.
    Днес жителите на Осиково – мълчалив протест, доколкото преди малко бях информирана. Те не са съгласни там да бъдат разселени, да бъде предоставена възможност за настаняване на жителите на ромската махала, като никой не е обяснил, че става въпрос за временна мярка. Другото предложение, което имах към кметицата, е да определи всъщност парцелите и зоните, в които може да предостави общинска земя срещу заплащане на собствениците на тези къщи, които се разрушават. Те изразиха готовност да си купят тези места, да се започне с регулация. Това също не беше направено.
    Честно казано, в тази ситуация аз не знам какво повече можем да направим като изпълнителна власт, тогава когато местната отказва да съдейства по този начин.
    Това е възможно. Говорих и с министър Павлова навсякъде, където се планират такива разрушения, да се говори с кметовете, да се предлага и този вариант, там, където, разбира се, няма общински жилища, които да се предоставят.
    Но понеже темата е малките населени места и престъпността, аз не бих ги казала днес в залата. Не бих ги разделила по този начин, защото само комплекс от мерки и система от усилия и политики може да доведе до резултат. Конкретно заглушаване на напрежението или решаване на частичен проблем има само временен ефект. Ние трябва да видим как да търсим по-дългосрочни решения.
    Проблемът с малките населени места е, че в голяма степен са обезлюдени, живеят възрастни хора, които и сами не могат да се справят. Разположението и възможностите на числеността на МВР не са безкрайни. Затова може би логистични решения могат да се окажат по-ефективни.
    Обсъждали сме всичко, което се появява като идея. Давам си сметка, че и в медиите има много идеи. Някои от тях, между другото, несъстоятелни с оглед на по-дългосрочното решаване на проблемите и елиминирането на възможността за натрупване на други рискове в ситуацията. Затова предстои да работим и да обсъждаме мерки.
    Моето лично мнение е, че работата на Съвета, който ще започне да действа, ще има по-скоро характер за предлагане на актуални мерки, защото на всички е ясно, че в такава ситуация една мярка може да се окаже актуална, след няколко дни да има друга проява на престъпност. Трябва да търсим други възможности. Затова не гледам като на финиш на тези усилия, перспективата, а по-скоро като наистина един дълъг процес, който трябва да започне да бъде осъществяван.
    Подходът с ромите, които могат да бъдат назначавани като помощник-инспектори, много силно се надявам да даде резултат. Най-голямата спирачка в момента е подборът – как да подберем тези хора, които имат чисто криминално досие и имат все пак някакви базисни знания и качества, за да изпълняват тези функции. Но дори и да започнем с малка бройка мисля, че това ще мотивира по-широк кръг от хора, които да се включат.
    Обмисляме също как да им дадем възможност, ако се окаже, че се справят добре с най-простите задачи, да имат възможност да бъдат допълнително образовани, защо не дори да стигнат до Академията на МВР. Но това е по-далечната перспектива.
    Говорили сме с Министерството на социалните грижи да видим по техните програми „Заетост”, „Подпомагане”, „Образование и квалификация” къде можем да се включим, за да постигнем и този ефект.
    В общи линии и най-накратко е това.
    Главният секретар има един анализ, който се надявам да допълни това, което Ви казах. Той е много интересен. Ще преценим най-общите цифри, които имаме от статистиката за развитие на ситуацията с битовата престъпност.
    Ако позволите, господин Костов да вземе отношение?
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Да, разбира се, всеки един от екипа може да участва в изслушването.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Това е картата на престъпността в страната. (Показва карта.) Ако може да я видите и след това ще коментираме. (Заместник министър-председателят Румяна Бъчварова дава карта на народните представители, която да разгледат.)
    АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Костов.
    ГЕОРГИ КОСТОВ: Уважаеми дами и господа!

    „АНАЛИЗ
    на битовата престъпност за първото петмесечие на
    годината

    Данните от полицейската статистика показват намаление на регистрираната криминална престъпност в сравнение със същия период на миналата година, като изричното ми уточнение е, че методиката е една и съща и не и променяна от миналата година. Намалението на регистрираната престъпност е 10,78%.
    Отчита се увеличение при процента на разкриваемост с 5%. Установените извършители на престъпления от престъпленията, регистрирани през текущия период, са 12 649 лица, спрямо установени 12 438 за миналата година. Тоест, имаме обективно увеличение на установените извършители.
    Динамиката по определените линии е следната:
    - Престъпления против личността. Отчитаме намаление с 3,75% и увеличение на разкриваемостта с около 9%.
    - Престъпления против собствеността. Тези престъпления запазват висок относителен дял от общата криминална престъпност, както и в минали години. Те са 61,6% от всички регистрирани престъпления. За момента отчитаме значително намаление на престъпленията срещу собствеността със 17,7%. При разкритите престъпления против собствеността имаме завишение и в абсолютни цифри, и в процентно изражение с около 5%.
    - Грабежи. Те отчитат най-драстичен спад. Регистрираните грабежи през първото петмесечие на годината са с 23,27% по-малко от миналата година. Същевременно отново отчитаме увеличение на разкриваемостта с 6%.
    През периода са регистрирани общо 20 121 кражби спрямо 24 836 заминалата година.
    За разглеждания период има намаление при всички подвидове кражби: джебчийски; взломни, домови; от офиси; магазини; вещи и части на МПС; оръжия и боеприпаси; селскостопанска продукция; домашни животни и птици.
    Динамика и разпределение на криминалната престъпност.
    Увеличение на регистрираната криминална престъпност се наблюдава на територията на шест областни дирекции. Това са Кюстендил – с най-голямо увеличение на регистрираната криминална престъпност с 12,9%; Силистра – с 10%; Монтана – с 8,5%; София-област – 6,21%; Хасково – 5,6%.
    Данните за общо регистрираните криминални престъпления показват най-голяма концентрация на тези престъпления на територията на столицата, където са извършени 10 251 престъпления; Варна – 3003 престъпления; следват Пловдив – 2704, и Бургас – 2377.
    Намаление на разкриваемостта и то незначително се наблюдава на територията на пет областни дирекции: Разград – намаление с 2,79%, но запазват изключително високо ниво на разкриваемост – 46,49%; Търговище – 2,7 пункта намаление, но разкриваемост над 50%; София-област – с 1,9 пункта; Ловеч с 0,67 пункта. Най-висок е процентът на разкриваемост на Велико Търново, Търговище и Силистра – всички над 50%.
    Изрично е уточнението – нямаме претенции за абсолютна достоверност. Имаме претенции обаче за обективност спрямо заявените от миналия период. Тоест няма обективно направени никакви действия от страна на ръководството на МВР, така че считаме, че съпоставимите величини са абсолютно обективни.
    Предприети организационни мерки за ограничаване на битовата престъпност. От СДВР и ОД на МВР са постъпили предложения за преразпределение на щатната структура, като общо в последните два месеца 307 полицейски служители са пренасочени от дежурни части и вътрешни постове, чрез изменение на щатната им структура, за работа в критичните райони с високи нива на битова престъпност. Тези 307 служители са в резултат на предприети такива организационни промени по линия на работа в областни дирекции Бургас, Варна, Велико Търново, Видин, Кърджали, Кюстендил, Монтана, Ловеч, Плевен, София, Стара Загора и Хасково. Към другите дирекции, във всички останали дирекции, тече в момента тази процедура и се надяваме числото на служителите, които действително ще излязат в критичните райони, да надхвърли над 600 – това като конкретни показатели.
    Тактически мерки за ограничаване на битовата престъпност.
    Разработени са комплекс от тактически мерки с предислоциране на сили за обезпечаване на летния туристически сезон, които са детайлно изложени в настоящия доклад и не възнамерявам да Ви ангажирам с конкретните сили.
    Същевременно, с цел противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и пожарна безопасност при прибиране на селскостопанската реколта, са разработени друг комплекс от мерки и отново са предислоцирани полицейски сили във всички уязвими и критични места, като са издигнати такива в областите Стара Загора, Пловдив и Кюстендил.
    Предприети са всички необходими мерки за подобряване на полицейската дейност по разкриване и разследване на извършени престъпления като са проведени и всички необходими мерки по привличане на местната власт в проблема.
    Етническо противопоставяне. С цел недопускане на инциденти на територията на страната, свързани с възникналото напрежение през последния месец, е издадена заповед на министъра на вътрешните работи, също е разпоредено на СДВР, ОД на МВР, на чиято територия съществува опасност от повишаване на напрежението, да се създадат щабове за координация на действия за предотвратяване и противодействие на прояви на нетолерантност между различни обществени групи. Координацията осъществявам лично.
    Изключително актуално – Стратегия за присъствие в районите с компактно ромско население. Пилотно в Бургас стартира проект, изключително с доброто сътрудничество с община Бургас, и са предприети действия по изграждане на полицейския участък в ж.к. „Меден рудник”, в район с компактно ромско население. Същевременно предстои реновиране на полицейския участък в кв. „Победа” също в Бургас. В Бургаска област са проведени и осъществени контакти за изграждане на изнесени приемни на полицейските инспектори в Средец, Карнобат и Айтос.
    Втората мярка, която сме застъпили като стратегия за присъствие в ромските райони, е за улесняване приема на граждани и подобряване общуването с компактното ромско население. Тече преобразуване на щатове с цел назначаване на хора от типа на ромски произход в следните областни дирекции: Враца, Видин, Монтана, Ловеч, Плевен, Бургас, Пазарджик, Пловдив, Сливен, Хасково, Ямбол и ОД на МВР – София. Същите ще бъдат в помощ при приемане на граждани и при провеждане на полицейски действия в помощ на компактното ромско население.
    Трето, във връзка с разпореждане на министъра на вътрешните работи бяха разработени и утвърдени типови бланки-жалби за подаване на сигнали от граждани за извършени престъпления. Подборът на текстовете е осъществен въз основа на изготвен анализ, в резултат на който са определени престъпленията, представляващи по-значителен дял от престъпността и същевременно, при който разкриваемостта е по-ниска. Разработените нови типови бланки-жалби, ще бъдат въведени пилотно от Областна дирекция – Благоевград, за срок от един месец, считано от днешна дата.
    В срок до 14 август ще бъде изготвен и изпратен анализ за ефекта от приложимостта на бланките като бъдат изтъкнати всички положителни страни и възникнали трудности в хода на тяхното изпитно приложение с цел обсъждане и преценка относно въвеждането им във всички структури на МВР.
    Със заповед на министъра на вътрешните работи са утвърдени критерии, в съответствие с които са определени местата за изграждане на системи за видеонаблюдение за противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и минимални функционални изисквания към системите. Целта ни е да унифицираме тези системи, за да ги приобщим в една национална единна система за видеонаблюдение.
    Към момента констатираме 57 населени места с изградено видеонаблюдение, които отговарят на изискванията. Констатираме, четири областни града, където няма изградено никакво видеонаблюдение, и всички други видеонаблюдения не са изнесени в контролни пунктове в оперативните дежурни части като сме предприели необходимите действия за сътрудничество с местната власт за преодоляване на това различие.
    В резултат на проведените срещи в девет града, които мога да изредя детайлно, ако изявите желание, са предприети действия по изграждане на видеонаблюдение в последните месеци.” Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Костов.
    Ако няма някакви допълнения от ръководството на МВР, да преминем към въпросите. (Реплика.)
    По правилата няма изискване, така че заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаема госпожо Министър, колеги! Коментар по анализа, който чухме, защото, замисляйки се, има и ...
    ПРЕДС.АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Янков, в рамките на две минути може и да коментирате, но се надявам да завършите с въпрос, нали така?
    Заповядайте, просто да Ви напомня.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Започвам отначало, господин Председател.
    В рамките на анализа, който чухме, чухме и противоречия между казаното от министъра на вътрешните работи и анализът, който ни предостави главния секретар. Защото министърът на вътрешните работи спомена, че не достигат средства, а в същото време знаем, че след като се обявява спад на престъпленията, при по-малко престъпления има по-малко разходи за противодействие на престъпленията.
    Конкретният ми въпрос към Вас, уважаема госпожо Министър, е във връзка с – отварям една скоба, това най-вероятно е във връзка с конкретни мерки, предприети като превантивни, такива от предишното ръководство.
    В тази връзка, по отношение на превенцията, в същия ред на мисли, като най-ефективен способ за противодействие на престъпността, която включва комплекс от мерки по установяване – разбрахме, че имате анализ, който говори за някакъв алгоритъм, който следвате, като „установени са”. Разбрахме, че имате и разработени стратегически документи за ограничаване и тук вече отстраняването на тези криминогенни фактори, които са част от най-големия бич на българските граждани, като дислоцирането, поне от изложението разбрах, че не е свързано само с туристическия сезон, но и с това, което касае малките населени места и селата – опазване на реколтата. Въпреки че, ако сте следили информацията, от вчера има случай във Врачанска област, който е изключително притеснителен – става въпрос за 4 хил. дка. Да Ви информирам, че всъщност колегите зададохме и неформално въпрос на премиера. Той каза, че днес се разпитва трактористът, но мисля, че МВР трябва да стигне и не само до тракториста.
    Много важно е МВР, когато става въпрос за превенция по отношение на тези престъпления. Разбира се, тук са включени изпълнителната власт, местната власт, частния сектор, неправителствения сектор и, най-общо казано, на ... среди – общественост, гражданите, но МВР е водещо по отношение на всички функционални звена, които да бъдат ангажирани с тази превантивна дейност с цел ограничаване, с което ще се подпомогне и дейността на МВР при противодействие. Нали така?
    Въпросът ми към Вас е точно в тази посока. Вие започнахте и дадохте някакви насоки, но какви са конкретните действия на Министерството на вътрешните работи по отношение на ангажиране на всички институционални звена, за да има един комплекс от мерки в контекста на превенция? Конкретно: с Министерството на образованието, с Министерството на регионалното развитие, с отделните общини, Сдружението на общините, отделни представители на местната власт, защото истинският тест за ефективността на полицията е липсата на престъпност и безредие в малките населени места. И тази липса на престъпност, опазване на обществения ред, превенция на престъпността е оценка на работата на МВР. Не са само националните инициативи срещу организираната престъпност. Те са елемент от тази оценка. Когато говорим за ефективна работа на МВР, трябва да намерим баланс между националните приоритети и местните нужди. Нали така, господин Цветанов? Тоест, МВР няма монопол върху добрите идеи. Дали Вие имате тази релевантност с другите институции, с местните общности, за да бъде ефективно МВР не само сега, но да има предпоставка за ограничаване на тази престъпност и за по-ефективна работа на Министерството и в следващите периоди? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова. Можете да отговорите.
    И аз разбрах въпроса.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ще Ви отговоря кратко. Изглежда не сте проследили внимателно това, което казах.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Много общо беше.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не, не мисля, че беше общо. В случая беше съвсем конкретно. В местата, в които има конкретен казус, който се появи или регистрираме повишена криминогенност, действаме според обстоятелствата, защото аз Ви казах, че универсални мерки при една такава разнородност на населените места не биха били ефективни.
    Аз искам да Ви попитам Вие как бихте тълкували примерно ниски стойности на регистрирани престъпления във Варна – дали като добра работа на ръководството на Областната дирекция или като лоша? Как бихте го тълкували Вие? Може да се тълкува и така, и иначе, но важно е да се гледат конкретните цифри и конкретната ситуация.
    Неслучайно казах, втори основен принцип – съгласуваност и мобилизиране на всички сили на държавните органи по места. В момента ние един вид действаме по този начин оперативно. Не е записано в закон, не е издадена заповед, освен в тези конкретни случаи, но много усилия и съгласуваност трябват между отделните органи, за да видим как да го регламентираме и то да действа безотказно и автоматично оттук нататък.
    Що се отнася до превенцията, много ще ми бъде полезно, ако ми дадете някои добри примери от времето, когато Вие сте имали възможност да осъществявате политиката на МВР, които са дали резултат. Можем да ги обсъдим. Мисля, че това е най-трудната част от дейността. Давам си сметка за това. Затова говоря за дългосрочните политики, които трябва да бъдат разработени и приложени, защото само те дават устойчив резултат.
    Ще Ви поканя, когато започне съветът, надявам се, председателят на Комисията да Ви определи като един от участниците, за да чуя добрите Ви идеи.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Може ли една реплика?
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Янков, нямате право, но аз съм добронамерен.
    Заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Ще бъда съвсем кратък и само ще маркирам.
    Госпожо Министър, когато има намаляване на престъпността, то не изключвайте и възможността това да е следствие на ефективни превантивни мерки в предходен период, не само по отношение на противодействие – конкретно, в отрязък от време, в който Вие давате включително този анализ.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Още от тогава – Цветанов.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Разбира се, има приета стратегия по отношение на превенция, която е от 2012г. в периода до 2020 г. Запознайте се, госпожо Министър, защото има неща, от които трябва да разберем, че приемствеността, независимо от политическата среда, е необходима, за да има спокойствие на българските граждани. Иначе, ако искате конкретни примери, то със сигурност има и служители от системата на Министерството, които могат да Ви направят конкретен анализ за периода, в който се използваше законовата възможност да се ангажират извън щатни сътрудници и специализираните полицейски сили, които са част и елемент от тази превантивна дейност, която можем да мерим като ефективност и в периода, който Вие сте включили в анализа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Янков.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: По същество, преди коментара, искам да кажа, че тези допълнителни мерки, които цитирате, са натоварили бюджета на Министерството с около 200 милиона и сега ни е много трудно да предприемем други дейности.
    Как да разбираме превенцията тогава, когато примерно в един случай, в който има установени група джебчийки, всички те с яснота в системите на МВР с по между пет и осем досъдебни производства от 2005-2008 г., които не са приключили по времето, когато сте прилагали специални превантивни мерки?
    Не споменах за това, но ние имаме списък с криминалния контингент, с хора, които са... (Реплика от народния представител Красимир Янков.)
    Хубаво, но ми говорите от името на една политическа сила, която е носила отговорност за тази политика все пак.
    Затова Ви призовавам за добронамереност, защото това е проблем за всички нас и няма значение от коя партия сме. Който успее да постигне някакъв резултат, ще бъде добре за всички.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Колеги, понеже господин Делчев трябва да отиде в другата комисия, предлагам да му дадем възможност, а след това ще продължим.
    Заповядайте, господин Делчев.
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Аз заявих преди пет минути.
    Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаема госпожо Министър, господа заместник-министри, моят въпрос е свързан с териториалните и по-скоро регионалните структури на МВР. В Гърмен се видя или поне се загатна за следния проблем – там хората твърдяха, че са извършвани множество кражби, но полицията, поради една или друга причина, не е предприемала мерки. Тук говорим за битова престъпност, но има и множество данни по други общини, че когато говорим и за организирана престъпност, и за нарушения на кметове-феодали, това нещо отново се наблюдава. Тоест, срастване на полицията с местни структури, които под някаква форма са криминогенен фактор, което е изключително притеснително.
    Въпросът ми е свързан с това: Има ли как и мислите ли за мерки по какъв начин МВР да подсигури своята хомогенност, така че от волята за борба с престъпността – и битовата, и организираната, да стига от най-горните нива до най-долните? Например: тестове за лоялност или някаква друга форма, по която този проблем да бъде решен?
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Делчев.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, мога да Ви уверя, че всеки подаден сигнал се проверява. Там, където има основание, се правят много активни проверки от „Вътрешна сигурност” и от Инспектората на МВР и се вземат мерки, с които няма компромис.
    По отношение на Гърмен, ръководството беше сменено и обвиненията, които бяха отправени, доведоха до този резултат.
    Основно по тази причина предприехме и въвеждането на стандартните бланки за жалба, защото мисля, че те са в помощ на всички тези, които искат да ни сигнализират, че има престъпление, за да ги улесним максимално. По този повод разработихме и този метод. Убедена съм, че ще има резултат и ще можем да го приложим навсякъде.
    Проблемът, който споменавате, е отдавнашен, всеобщ и е една от линиите, по които работи МВР.
    Господин Гунев може да каже. В момента има една работна група, която разработва и концепцията за тестовете за интегритет, който ще приложим. Има и други мерки, които в момента обсъждаме, но основно работим по тях.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Господин Иванов, заповядайте за трети въпрос от БСП.
    ИВАН ИВАНОВ: Много интересно броите.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Аз два пъти броих.
    ИВАН ИВАНОВ: Трябва да се уча на Вашата математика. Очевидно тя е полезна.
    Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаема госпожо Министър, слушах и Вас, и колегите Ви, но за разлика от тях, това, което чух от изложеното, е един Ваш анализ, но без определените изводи. Защото тази тема не се дискутира от днес, не се дискутира от вчера, не се дискутира от онзи ден. На едно предно събиране, което имахме – по покана на една от политическите сили, зададох един въпрос, който получи положителен отговор – за една цикличност на тези събития, а именно нараства ли напрежението в такива райони?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Преди избори?
    ИВАН ИВАНОВ: Да, и преди избори. И това нещо не е от вчера, не е от онзи ден.
    На пръв поглед от това, което чух от Вас, разбирам, че има един опит, известен от страна на МВР, да прехвърли отговорността и на други институции, което, мисля, че го чухме и днес в залата. Може би трябва да преразгледате политиката и в тази посока?!
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: На кои други институции имате предвид?
    ИВАН ИВАНОВ: Цитирам Ви: „Мерките на МВР. Само част от тях трябва да са ... части, които трябва да се приемат по всички тези мерки”. МВР ги взема първи, а не ги чухме.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Второто изречение чухте ли го?
    ИВАН ИВАНОВ: Да, чух го, че има неработещи междуведомствен съвет и някаква междуведомствена комисия за една интеграция на еди-какво си – да не влизам в подробности.
    В момента има недостиг на служители, доколкото разбрах от Вашите думи.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Има райони и дейности, по които има недостиг в една ситуация, в друга, ...
    ИВАН ИВАНОВ: Точно така, пренасочване на служители по границите и т.н, на служители, доколкото разбрах от Вашите думи в момента.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Но Вие, ако искате да ме питате нещо, все пак следвайте това, което конкретно съм казала, защото да не е само по спомен.
    ИВАН ИВАНОВ: Да, искам.
    Да се върнем на цикличността. Както потвърдихте, има известна цикличност по време на избори и според Вашия анализ на места, където няма засилена криминогенна обстановка, има съжителство между различни етноси. Определено хората тогава се подтикват на конфликт между различните етноси, които на база населението на роми в малки населени места, в случаите в Гърмен и в „Орландовци” примерно, не знам защо го изключваме от тази тема?! И поради факта, че има незаконно населени хора, нали така, и които живеят там от години?
    Въпросът ми е: кога ще се вземат мерки по отношение на кметовете, на главни архитекти, на ДНСК, които с години не са взимали никакво отношение за построяването на незаконни жилища, търпенето на тези незаконни постройки и сега да стигнем до момента, в който тези хора трябва насилствено да се изгонят оттам, да се съборят къщите им, да няма къде да се настанят? Единствената превенция е именно на предварителното недопускане на незаконно строителство. Защото тези хора определено не изпълняват своите задължения – кметове на общини, главни архитекти на общини и държавните органи, които контролират незаконното строителство. Ще вземете ли мерки, по отношение на това неизпълнение на служебни задължения? Благодаря.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Имате предвид да се върнем 10, 15 или 20 години назад, за да направим проверките? Защото тези сгради са от този период.
    ИВАН ИВАНОВ: Направете го, защото това е един вид продължаващо неизпълнение на служебните задължения на длъжностни лица, така ли?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Разпоредила съм и беше извършена проверка в цялата страна за тези допълнителни регистрации, за да можем да установим там, където има незаконно пребиваващи, допълнителна регистрация на един адрес и с оглед на предстоящите избори. Установени са, има над 150 административни акта, които са съставени на тези длъжностни лица, които са допуснали това. Има и един много интересен анализ, който беше направен, и утре ще бъде представен в Министерския съвет пред журналисти на това как се разпределят тези регистрации в отделните общини и как корелират с евентуалните резултати на изборите. До каква степен те могат да повлияят или не. (Реплика от народния представител Иван Иванов.)
    Не, той е анализ, който се базира на вече съществуващи данни. Има го и в интернет. Аз получих от автора разрешение утре да бъде представен официално.
    Когато говорите за анализа малко иронично, мога да Ви кажа, че когато ресурсите са ограничени, работата е много, анализът е най-полезният и най-правилният подход. Тоест да можем да действаме на точно определените места.
    В рамките на своите правомощия това, което може да направи МВР, го прави активно, без компромис.
    Що се отнася до мерките със задна дата, там се изисква повече работа. Надявам се да постигнем също резултати. Там, където, пак казвам, имаме възможност да го направим, но тук се включват и отговорностите на различни институции – и на прокуратурата, и на други органи. Това, което можем да правим, са актове за административни нарушения.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Да разчитаме, че диалогът между вътрешния министър и БСП на този етап е завършен.
    Има ли други колеги, които желаят да вземат отношение?
    Заповядайте, господин Белемезов.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Ще Ви върна две седмици назад във времето, когато в Народното събрание проведохме една неформална среща, в която Вие участвахте – част от професионалното ръководство на Министерството, по покана на една от политическите сили. Всъщност основният акцент, който беше изведен от някои от политическите партии, включително и нашата, беше, че на този етап ние виждаме усилията на Министерството на вътрешните работи в посока на решаването на тези конфликти, но всъщност не виждаме конвергенцията между различните институции по отношение на общата проблематика и по отношение на създаването на една дългосрочна стратегия.
    Вие тогава споменахте, че сте провели редица срещи с различни институции. Бих искал да Ви попитам: какъв е резултата от тях? Визирам примерно Националното сдружение на общините в Република България, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на труда и социалната политика, редица институции, които наистина би следвало да вземат пряко отношение в подхода при решаването на този проблем.
    Като министър на вътрешните работи виждаме, че Министерството полага необходимите усилия, но, пак казвам, изрично искам да уточня, че това не е абсолютно достатъчно, тъй като проблемът има много по-дълбок генезис и в отношението, и в решаването на този проблем не би следвало да третираме отделните точки самостоятелно, а по-скоро да ги прихванем като една обща картина.
    Искам да Ви попитам какви са резултатите от тези срещи и кои от институциите поеха някакъв конкретен ангажимент, в който биха могли да съдействат и да положат основите на дългосрочното решаване на един такъв конфликт или пък, ако няма такива поети ангажименти, при условие че вече мина много време и от конфликта в Гърмен, и от конфликта в кв.”Орландовци”, каква е причината институциите на този етап да мълчат по този въпрос? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Аз мисля, че мълчат, защото работят. Мога да Ви кажа, че сме в непрекъсната координация, обсъждаме всяка една стъпка, основно с министър Павлова и министър Калфин. С министър Танев – също. Те работят в тази посока и предприемането на една или друга мярка се консултира с тях. Факт е, че не е институционално установено в момента, но мисля, че това е особеност на механизмите, с които може да оперира изпълнителната власт. Надявам се такава координация да има в рамките на Съвета за превенция с едно уточнение, че там участието ще бъде на ниво заместник-министър – естествено, министрите са прекалено ангажирани и това да се окаже устойчивата формула на координация.
    Много добре се координират отделните органи по места. И във Варна имахме такива впечатления, и особено в Благоевград, където са съсредоточени в момента усилията ни, и в София. В София съм в непрекъснат контакт с госпожа Фандъкова по всеки един повод. Уточняваме нещата. Тя е в контакт също и с главния секретар, с районните кметове. Както и в Гърмен, като Ви казах с кметицата, която обаче не следва това, което сме договорили, не го изпълнява. Затова другите срещи, които проведохме през Сдружението на общините – с госпожа Чавдарова съм се срещала два или три пъти. В този формат на едната среща бяхме даже и с министър Павлова, и с основните кметове, където уточнявахме конкретните въпроси, практическите въпроси. Разчитам на нея. Не може с 400, и колко са членовете на Сдружението към момента, и няма да бъде ефективно оперативно да стане в момента, но през нея всъщност тече процеса на комуникация. Това е.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Белемезов.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Благодаря Ви, госпожо Министър. Лично искрено се надявам, че институциите в този момент ще започнат да говорят, а не това нещо да се случва само в лицето на МВР. Действително всички институции трябва да работят по въпроса. Но наистина апелирам за това нещо – може би Вие да поемете инициативата генерално в тази посока Вие и премиерът Бойко Борисов, поради причината, че ежедневните срещи, които ние, народните представители, провеждаме с хората в София и в страната, всъщност хората остават с впечатлението, че до момента продължава да няма ясна визия и стратегия – говоря на национално ниво. Може би точно в тази посока институциите трябва да говорят дори и за малкото, което са направили до момента, тъй като Вие казахте, че те към настоящия момент работят. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Белемезов.
    Кой друг иска да вземе отношение?
    Заповядайте, господин Гунев.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: В момента върви процеса на планиране как ще бъдат фокусирани структурните фондове и ние участваме активно. Под ръководството на Томислав Дончев има работна група специално за структурните фондове по линия на интеграция на ромите. Бяха определени 29 общини с по-големите ромски махали в градове, част от тези 39 приоритетни общини, където ще бъдат направени така наречените „интегрирани проекти”. Започва се от строеж на социални жилища, образование и здравеопазване. Ние се стараем и затова сме включени в тези разговори с цел те да бъдат фокусирани в общности, където има завишен криминогенен риск, както и риск от социално напрежение. Тази година по тези програми ще бъдат обхванати големите общини, а догодина с програмите за селските райони ще се опитаме да фокусираме отново тези европейски средства в рамките на села, където има такива завишени рискове.
    През предходния програмен период бяха направени в няколко пилотни общини такива интегрирани проекти, където по всички линии се атакува проблемът ранно отпадане на деца от образователната система, ранни бракове, намаляване на безработицата и т.н. Това е същността на превенцията на социалните корени на престъпността. Надяваме се, че въз основа на анализ, с който подпомагаме този процес, дългосрочно да има ефект в тези области. Трябва да Ви кажа, че 29-те общини и ромски квартали, които са обхванати на този първи етап, ако там има някакъв ефект, той наистина ще се усети, защото става въпрос действително за градовете, за които всички ние знаем, че има проблеми в ромски гета. Надяваме се да има някакъв ефект.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Гунев.
    Заповядайте.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Господин Председател, само към този въпрос, понеже е много интересно: може ли да посочите петте общини, които са пилотни и 29-те общини – също, на какъв признак са избрани? На база на тази разработена карта, която сте направили или...? Да не е партийно-политически признакът пак, защото това би било много тревожно?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Това са 39 общини, големите средни градове, които са определени по Програмата за регионално развитие. Мога да Ви изпратя точния списък. Първо, те са разработвани през последните две години, най-вероятно от Вашето...
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: С тези, с които се срещнах, бяха от всички партии.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Кои са пилотните?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Знам, че една от тях е „Тунджа”. Другите не съм сигурен кои бяха.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Значи Вие сте ги определяли и ги знаете.
    Заповядайте, господин Цветанов.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа от политическото ръководство на Министерството на вътрешните работи и от професионалното, уважаеми колеги! Понеже стана въпрос, че се говореше много и за стратегията за интеграция на ромите, надявам се, че в голямата си част тези, които задават тези въпроси, са я прочели действително, за да видят, че не е само ангажимент на Министерството на вътрешните работи, а там са изброени поредица от институции, които имат пряко отношение към този интеграционен процес.
    Това, което каза заместник-министър Гунев, предполагам, че е имал предвид стартираните пилотни проекти, които бяха, за да се направи цялостен анализ на няколко области и оттам да се изберат съответните общини, в които да се започне цялостен интегриран подход с всичките възможности и на Европейския съюз. За мен по-важен е въпросът, който искам да задам.
    Тази карта, която видяхме с концентрация на престъпност в населените места, където има нисък социален статус, има криминогенен фактор, има ли подобна картина, която да може да ни бъде представена за райони, където има осъществяващи се процеси за подготовка или за купуване на гласове? Защото знаете, че предстоят местни избори и съм убеден, че ще има едно препокриване на области, където всъщност трябва да има действително засилване на мерките от страна на МВР, разбира се, със съдействие и на прокуратурата. Защото знаете, че контролираният и купеният вот, поне от данни, които има в Министерството, винаги предпоставката е там, където има нисък социален статус и където има преобладаващо предимно ромско население. Точно за това смятам, че трябва да се предприемат необходимите стъпки.
    От статистиката, която беше казана от главния секретар, мен ме интересуват два показателя, ако може да бъдат казани в някакви цифри – това е за противозаконното отнемане на моторни превозни средства и за разпространението на наркотици. Защото това, което наблюдаваме в последните близо две години – имаме едно рязко увеличаване на противозаконното отнемане на моторни превозни средства. Това може да го получите като информация и от застрахователните компании. Също така и за нарко разпространението, където има голяма тревожност у много родители, на които децата им са на улицата и сами разбирате, че винаги могат да изпаднат в ситуация, в която да станат част от съответни зависимости. Това са нещата, които ме интересуват.
    Искам да благодаря за това, че действително опозицията поиска това изслушване и да благодаря на председателя, че възприе тяхното предложение, за да може действително да имаме конструктивен диалог, а не да правим политически изказвания. Мерси.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Костов.
    ГОРГИ КОСТОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа! Прав сте, господин Цветанов, действително има увеличение на противозаконните отнемания. Те са в рамките на над 10%. Те са включени в част на обща картина на престъпността, но не са включени в настоящия анализ, тъй като той включва – така го бяхме направили съобразно темата, която ни беше зададена, да включва по-скоро битовата престъпност с акцент райони с компактно ромско население. В тази връзка и от анализа на извършителите на този род престъпления не мислим, че така е съотносимо това престъпление към представители на този етнос.
    Що се отнася до наркотиците, действително има ръст, но това отчитаме като положителна тенденция, тъй като това е латентна престъпност и се надяваме този ръст да продължи. Благодаря.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: По отношение действията на МВР, с оглед на предстоящите избори. Да, ще използваме тази информация, която буквално от вчера съществува. Тя е визуализирана и ще я предоставим за общо ползване. Ние също ще работим по нея, защото анализът е изключително интересен – кои са зоните, в които може да повлияе на депутатите от пропорционалното гласуване, мажоритарното гласуване и така нататък. В МВР има готовност с анализ на проверките, които са направени при предишни кампании, и в момента уточняваме дата на среща с Централната избирателна комисия (ЦИК), за да направим общ план за действие. Ние се подготвяме в тази посока.
    При общи предварителни разговори мисля, че има мерки, които не знам дали е толкова добре да ги обявявам публично, но те ще ни костват един малко по-завишен бюджет, още повече че става въпрос за избори, които предстоят в два тура, за да можем с пълнота да приложим всички възможни мерки за контролиране, не просто в самия процес на кампанията и в изборния ден, а ще се опитаме да го направим и няколко месеца по рано, за да постигнем този ефект на превенция, който би трябвало да се случва.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Колеги, имате ли други въпроси?
    Заповядайте, господин Хайтов, тъй като изявихте желание.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаема госпожо Министър, уважаеми господа заместник-министри, господин главен секретар! Само след няколко дни е професионалният празник на Министерството на вътрешните работи и в аванс си позволявам да честитя празника на колегите, на служителите и да им заявя, че в наше лице могат да чувстват една опора. Ако е необходимо, да направим промени включително и в Закона за държавния бюджет, защото Министерството винаги е имало трудности, винаги е имало нужда от помощ. В настоящия момент ми се струва, че наистина моментът е много, много труден и тежък за Министерството.
    Това, което искам да попитам, е много кратко, много ясно и е следното: какви трудности срещате с работата си с прокуратурата, особено по досъдебните производства? Има ли върнати за доразследване формално досъдебни производства и ако – да, на територията на кои окръжни или районни прокуратури работата не е в синхрон? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Правилна е бележката, но ако имат готовност могат да отговорят.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Господин Председател, Вие сте работили дълго време и като прокурор. Само обръщам внимание, че всички досъдебни производства, подсъдни на Районен съд като първа инстанция, досъдебното производство се провежда в звената на МВР и там спадат всички престъпления, които са свързани с битовата престъпност – кражби, квалифицираните състави на кражбата, грабежи. Така че който твърди, че този въпрос не е по темата, а не би могъл да цитира нито чл. 194, нито чл. 195 от Наказателния кодекс и така нататък.
    Извинете за това, че бях малко по-обстоятелствен.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Добре, господин Хайтов, възприемам. Няма да влизаме в диалог.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ КОСТОВ: Уважаеми дами и господа, в МВР е приета система за мониторинг и оценка на дейността на областните дирекции по различните линии на дейност по четири критерия с множество показатели.
    Единият от критериите е ефективност на дейността по разследването – това, за което говорите. Ефективността на разследването включва няколко показателя, като това са и срочност на разследването, и приключени дела в законоустановения срок. Там са и върнатите досъдебни производства, поради допуснати съществени процесуални пропуски. Разработена е такава методика, че при разминаване чувствително на местата на областните дирекции по различните критерии, веднага се взимат мерки. Тоест, ако една дирекция е в челните позиции като ефективност по оперативно-издирвателната си дейност и практики и по охранителна дейност на превенция, ако стои добре с общото състояние на престъпността на обслужваната от нея територия и има лош показател по дейността на разследването, веднага бихме взели мерки и една от тях е среща със съответната окръжна прокуратура. За момента нямаме някакви такива остри точки. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: И аз мога да заявя, че като цяло изключително добре работим с прокуратурата в момента. Буквално в такъв синхронен режим и нямаме проблеми с тях. Работим в сътрудничество и в екип.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Имам ли право на реплика?
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, без да имате право.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Благодаря Ви. За мен беше важно, защото всъщност Вие дадохте и една висока оценка на прокуратурата на Република България, особено по тези теми, които дразнят българското общество, а именно битовата престъпност, нещо, срещу което сме всички ние. Благодаря Ви.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не, ние не даваме оценка, а просто споделяме. Ако бяхте на заседанието на Транспортната комисия, на което дойде и главният прокурор, законодателните предложения – и техните и нашите, ще бъдат съгласувани и, надявам се, внесени.
    Ако няма други въпроси, ако позволите, да Ви поканя наистина на празника на МВР на 5-ти.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Имаме, госпожо Министър, още въпроси. Благодаря Ви за поканата. Аз съм я получил.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ще се радваме да Ви видим всички, защото мисля, че уважението към служителите на МВР го дължим всички. Каквото и да си говорим, без тях наистина...
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Не сме приключили. Журналистите, ако искат, може да си ходят.
    Аз имам въпроси и след това ще изразите отношение.
    Аз, абсолютно сериозно, без да се шегувам, в началото ще кажа, че винаги съм се чувствал много комфортно, когато съм в малцинство по отношение на прокуратурата.
    Моят въпрос, мисля, че е много важен – аз мисля така.Той може да бъде основа на едно предложение, което да разгледате за работата си оттук нататък. Разбира се, ще започна с клишето, че разположението на силите и на средствата на Министерството на вътрешните работи трябва да бъде в съответствие с оперативната обстановка. Това е клише, но именно този начин на противопоставяне е ефективен.
    Въпросът ми е в следната насока. Не считате ли, госпожо Министър, че е необходимо да се издигне статутът на униформената полиция в Министерството на вътрешните работи?
    Защо задавам този въпрос? Защото е стара традиция, манталитет, увлечение в МВР – тези, които започват кариерата си, стремежът им винаги е бил да се реализират в оперативните звена – вербовчици, агентурчици. Миналата година имаше една статистика, не знам доколко е била вярна, но колкото и да не е вярна, на един оперативен работник се пада да ръководи по 1,5 агенти. Не знам сега как са по инструкция, но нека да не се хващаме за думата.
    Въпросът е в друго. Аз лично считам от наблюденията, които имам, че в някакъв смисъл има принизяване на униформената полиция като статут изобщо в Министерството на вътрешните работи и това влияе върху цялата ефективност, защото на практика по-амбициозните, хората с повече качества, не желаят да работят това, а се стремят да бъдат в оперативните звена. Това е едно.
    Второто, на практика, според мен, има големи резерви именно за пренасочване на състав и щат от оперативните към охранителната полиция. Не знам какво е съотношението от тези 27 хиляди души, които са с полицейски функции, не знам какво е съотношението между униформена полиция и оперативен състав, но според мен това съотношение трябва да бъде разгледано, за да може да се търсят резерви.
    Понеже говорим за малките населени места, общо взето статистиката показва, че един младши полицейски инспектор отговаря за пет населени места. При липса на транспортни средства и добра комуникация, си давате сметка като се събуди в понеделник този младши полицейски инспектор и има три произшествия, да речем, в населените места, той се чуди първо къде да отиде.
    Съответно, разбира се, превантивната роля на присъствието на униформената полиция и по-бързата реакция по горещи следи на извършени престъпления, ако има налице униформена полиция. Защото тук и вчера бях на една среща, слушам и на много места колко е важно видеонаблюдението. Съгласен съм, че е важно като превантивна мярка, но си давате сметка, че то не дава доказателства. Тоест то може да бъде много ефективно за съответните насоки за по-нататъшно оперативно издирване на извършителите, но като го видите на камерата, не може да го занесете в съда и то да бъде доказателство.
    Съжалявам, ако се разливам, но моят въпрос е в тази насока. Не бих искал да получа сега тук категоричен отговор, защото той изисква по-задълбочен анализ. Затова Ви казвам, че би могло да бъде основа и за разсъждения за едно такова предложение. Но съотношението и количествено, и качествено между униформения и оперативния състав, според мен, да е балансирано. Благодаря.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви. Приемам го като едно позитивно предложение, което ще обмислим. Съотношението обикновено е резултат на повече от един фактор и в това число е и желанието на ръководството на МВР. Затова наистина е необходим анализ. Ще го обсъдим. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Ако няма други въпроси, тъй като съгласно правилника би следвало политическите сили да имат възможност за изразяване на отношение към изслушването. Ако някой иска да вземе допълнително отношение?
    Заповядайте, господин Каракачанов.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Аз днес зададох същите въпроси в залата, така че няма да ги повтарям. Между другото, не може да се каже, че всичко е направено, но аз съм доволен.
    Защо? Защото помните, че още преди да стане случая в Гърмен многократно сме говорили. Нещата се случиха. Бяхме си говорили за едни срокове – 1 юли и така нататък. Дори ако погледнете и вчера това, което изпратихте да прочетем, днес това, което тук се чете, вече е много по-пълно и много по-добре осмислено. От тази гледна точка това е добре.
    Добре че най-накрая се отделя битовата престъпност като отделен проблем, защото досега във всички документи на МВР битовата престъпност е елемент от организираната престъпност, ала бала, ако бъдем честни. Битовата престъпност е на друго ниво. Така че за пръв път този вид престъпност се отделя. (Реплика от народния представител Цветан Цветанов.)
    Така е, господин Цветанов.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Не е така, но да не спорим.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Досега във всички документи, вземете, прочетете, битовата престъпност се разглежда като част от проблемите, свързани с организираната престъпност, а това не е точно така. (Реплика.)
    Добре, аз си казвам мнението.
    За пръв път този проблем се извежда отделно и започва да се мисли за едни конкретни мерки, което в конкретния случай е добре.
    Има няколко ресурса. Ясно е, че до гледането на новия бюджет трудно можем да говорим за някакви нови пари. Факт! Но мисля, че използването на вътрешните ресурси на Министерството, като начало би могло да свърши работа.
    Това, което каза ген. Атанасов, на първо място. В областните дирекции на МВР има достатъчно служители, които не са чак толкова натоварени, пък за една част от тях не е много ясно какво точно правят. Те могат да бъдат пренасочени към районните управления, където могат да поемат част от тези функции – господин Атанасов го каза, няма да го повтарям. Това е нещо, което задължително трябва да се направи.
    Другата голяма дупка, в която изтичат ресурси и затормозява работата на МВР – аз го казах и от трибуната, е проблемът с изпращането, командироването на полицаи по границата. Огромен финансов ресурс и най-вече изпращаш хора от малки населени места точно от тези области, които бяхте дали по картата – Плевен, Враца, Монтана, Видин. Пращаш ги на границата, те стоят определено време там, откъсват се от терена, връщат се и започват да ползват компенсации. На тяхно място отиват други хора. Тоест МВР се лишава като оперативен състав от много хора, които просто ги няма. Това може да се запълни, както вече казах днес, този конкурс за тези 200 гранични полицаи просто трябва да се ускори и могат да се наемат поне още 500-600 местни служители, бивши полицаи, излезли в пенсия, бивши военни, които в помощ на Гранична полиция могат да вършат тази работа.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Някъде го правят.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Много просто и въпрос на желание. С въпроса как и правене на комисии проблемите в България не се решават и много по-евтино ще излезе на бюджета на Министерството отколкото да командироваме хора, да им се плащат едновременно заплати, командировъчни, спане, ядене и така нататък.
    Има един проблем, който беше взет като мярка за борба с корупцията в полицията, тоест полицията да няма право да спира автомобилите, обаче това в малките населени места е проблем. Защото примерно ти си познаваш част от контингента. Нали се сещаш, че една част ходят с каруци, но една част ходят да крадат и с коли от тази селскостопанска продукция. Ти нямаш право да го спреш, да го провериш. В малките населени места КАТ няма. Да, това е проблем по пътищата, но това е проблем и трябва да се помисли как да се реши, защото когато ти нямаш превантивна дейност спрямо този контингент, профилактика и превенция, просто нищо не си направил.
    Като говорим за тази превенция и профилактика, във всяко едно районно управление горе-долу си познават контингента. Тези хора трябва да бъдат профилактирани редовно. Знаем с какво се занимават. Всички разбирате за какво говоря. Разбира се, това не влиза в именника на Хелзинкския комитет, но това е практика в целия свят. Няма какво да се правим на улави.
    На следващи място, сигурността на полицая. Много често полицаи бяха наказвани, когато използват правомощията си, за да озаптяват подобни проблеми. Разбира се, използват сила. Аз не казвам да се превишават законовите възможности или да се използва насилие, но имаше много случаи, при които бяха наказвани полицаи, само защото на началника му в районното управление или някой по-голям началник в София не му се занимава с Хелзинкски комитети и разни други бърборковци, които си изкарват парите на гърба на полицията. За това нещо трябва да има гаранция в полицая, че той, изпълнявайки си задълженията, министърът е зад гърба му. Това, са, така да се каже, спешните мерки.
    Но във Вашето изложение Вие бяхте много права в едно. Това са неща, които няма да решат генерално проблема, тъй като той е вързан най-вече с едно население, което е неграмотно, размножава се безразборно. Тук тези проблеми може би трябва да се разработват комплексно. Разбира се, това са спешните мерки, за които и Вие говорихте, и тук много колеги дадоха разумни предложения, и се говори отдавна. Това са спешните мерки, непосредствени, за да се види, че има държава и този контингент да започне да има респект. Но трайно решение на този проблем няма да има докато не решим тези три проблема:
    1. безразборната раждаемост по гетата и подобни неща;
    2. образованието на това население, за да може то да бъде конвертируемо на пазара на труда;
    3. проблемът с незаконното заселване и незаконното строителство.
    Извинявайте, но ще се чудим къде да настаняваме едни хора, които решили да отидат от единия край на България примерно в Гърмен, построили си нещо незаконно върху частна земя, защото им е по-изгодно, занимавайки се с контрабанда около границата или със сечене на гората и сега ние ще се чудим къде да изпратим тези хора. Много просто, ще ги изпратим там, откъдето са дошли. Тези проблеми се случват за големи градове и някои региони, в които може да се развива подобен вид криминална дейност. Това са София и големите градове, където идват едни пришълци, създават проблеми.
    В случая в „Орландовци” може би сте проучили въпроса. Ами там местните цигани, които са си там от години, от десетилетия, те са първите потърпевши от тези пришълци, които дойдоха.
    Този проблем с незаконното настаняване и незаконното строителство също безкомпромисно трябва да се решава, паралелно с проблемите с безразборната раждаемост, образованието на това население. Иначе ние сме изправени пред една бомба, която от време на време гръмва по нещо – дали ще е Гърмен, дали ще е „Орландовци”, утре някъде другаде, не дай си Боже, но в перспектива проблемите се задълбочават. В основата си те са социално-битови, водят до тези криминални прояви, но всичко това води до едни чисто етнически противопоставяния, от които никой в нашата държава няма интерес.
    Това не беше като въпроси, а като правото за изразяване на мнение. Иначе се радвам, че най-накрая действително, след много години разговори по тези теми започва да се мисли и да се прави нещо сериозно.
    Този съвет, за който говорихте, трябва да задейства много по-функционално. Той е всъщност именно този междуведомствен орган.
    Свършвам, тъй като господин председателят ми направи втори път забележка.
    Благодаря, господин Генерал.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Бях достатъчно толерантен.
    Господин Мерджанов, ако желаете да вземете отношение? Заповядайте.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаема госпожо Министър, уважаеми членове на политическото ръководство, уважаеми господин Главен секретар, само няколко думи. Признавам, госпожо Бъчварова, че наистина винаги, когато има форма на парламентарен контрол, се отзовавате експедитивно, което Ви прави чест. Казвам го не за първи път.
    Ние сме наясно, че проблемите на битовата престъпност са проблеми на всяко едно правителство. Това, което колегата Каракачанов каза – „най-накрая”, не е най-накрая. Всяко едно ръководство на Министерството си поставя тази амбициозна задача и никой не я довършва, поради простата причина, че, както и Вие споменахте, са необходими интегриран подход, комплексни усилия на Министерството.
    Знаете ли какво си мислих онзи ден, когато гледах репортажа на една от телевизиите? Може би ще бъде добре Вие да предизвикате едно заседание на Министерския съвет на територията на Гърмен или на някое от тези малки населени места, така както провеждаме заседания на правителството в Букурещ, в Анкара. Господин Цветанов е участвал.
    Казвам това, не за да оригиналнича, а заради това, че Вашата позиция като вицепремиер и министър трябва да има и една друга цел – просто да принуди и да респектира останалите членове на кабинета действително опасно да се загрижат за решаването на тази проблематика. Сложно е. Беше сложно на Вашия предшественик, ще бъде сложно и за Вашия следовник, който и да е той.
    Ние, като държава и като общество, винаги се стряскаме преди избори, по време на избори, когато стане съответния конфликт и винаги оставяме нещата половинчато.
    Какво конкретно смятаме ние от опозицията, че може и си струва да бъде направено? Наистина съставът на МВР в момента се чувства доста несигурен и демотивиран Това не е по повод на провеждащия се протест, разговорите, които сме имали със синдикати. Наистина трябва да се издействат малко повече средства. Тук не е въпрос на някакво чисто политическо заяждане за актуализация. Вие ще си решите тези въпроси, но можем ли ние като държава, като силово ведомство – използвам случаят от това, което каза днес министър-председателят на Председателския съвет: „Ето, той е направил тези интегрирани звена за пресичане на контрабандата.” Така ли беше, господин Цветанов? Ние може ли да направим нещо, в смисъл в следващите няколко месеца, а не след провеждането на конкурсите, за да кажем, че имаме рязък ръст в овладяването на тази битова престъпност в определени части, в тези посочени общини или нещо подобно? Защото, господин Главен секретар, статистиката винаги е в интерес и в услуга на този, който я чете и поръчва, без значение кой е. И ние отчитахме, тоест ние, по време на нашето управление, че сме постигнали съответен ръст, вероятно и следващите, но наистина това население – да не го определям, трябва да почувства респекта и страха. Иначе няма как да се оправим. Просто няма как да се оправим. Някак си мен в известна степен ми е жал – журналистите излязоха, защото едва ли не МВР беше единственият виновник за този конфликт. Не е само МВР, а и всички тук около тази маса го знаем много добре.
    Надявам се, че ще има възможност и за следващи изслушвания и по други теми, които са неформални и маловажни.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Разбира се, следващото, според мен, трябва да бъде и за подготовката за изборите.
    Преди да дам окончателно думата на господин Цветанов, ще си позволя да споделя само два практически съвета.
    Понеже днес в пленарната зала чух от господин премиера, че е поставил задача да се работи за промяна на законодателството с цел по-бърза съдебна репресия, тоест тези висящи дела и всичко това, което е натрупано, искам да Ви кажа, че дефектът е изключително голям и не може толкова лесно да се случат нещата.
    Дефектът беше създаден при приемането на новия Наказателно-процесуален кодекс – не си спомням 2007 или 2008 г. го приехме, Четиридесетото народно събрание, когато се заложи като основен принцип на работа, че досъдебната фаза на наказателното производство е подготвителна и че в тази фаза няма състезателен елемент. Това даде възможност на органите на досъдебното производство, включително и на МВР избирателно да събират доказателства. Хвърлят го в съда и след това се чудят защо толкова време се влачи. Защото на практика съдебната фаза, превърната в основна, там започват да се събират на ново доказателства Това е големият проблем. За да се направи промяна тук трябва да се ремонтира цялото досъдебно производство в Наказателно-процесуалния кодекс, което е тежка задача. Казвам Ви го абсолютно професионално. Виждам какво се случва в съдебните зали. Разпитали на досъдебното производство двама-трима, колкото да хванат някое основно, и хказват: „Ссъдът да се оправя от там нататък” и се започва издирване на лица, призоваване, 17 пъти отлагане.
    Второто, което си мисля, че е важно. Даже на този етап не съм наясно с това кои са органите с правомощия да контролират по пътищата. Тоест само КАТ ли може? Всички униформени имат ли правомощия да спират и да контролират? (Шум и реплики.)
    От анализа, който правя от публичната информация, по голямата част от тежките транспортни произшествия, които стават с жертви, са на междуселски пътища и моторните превозни средства се управляват или от неправоспособни, или от млади шофьори с недостатъчен опит, или при употреба на алкохол, което означава, че в тези райони няма контрол.
    Имам една идея, между другото, щеше да бъде много полезно да направим съвместно заседание с Транспортната комисия по тези въпроси. Не знам защо там ръководството избърза и го направи отделно, но едно важно нещо, което би могло да даде ефект, е да променим законодателството в насока всички млади шофьори, да речем, до три или до пет години да не могат да управляват повече от еди колко си кубика. Защото става въпрос за млади, неопитни, които са се качили на едни модерни автомобили, и оттам стават една камара с бели. (Реплика от народния представител Атанас Мерджанов.)
    Според мен, това ограничение трябва да се въведе отново. Не знам кога и как се е случило.
    Да не Ви отегчавам повече. Просто исках да Ви посоча това.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Подкрепям Ви изцяло, господин Атанасов, защото всяка една политическа сила във всеки един момент заявява, че имаме нужда от нов Наказателен кодекс и нов Наказателно-процесуален кодекс.
    Само риторично искам да Ви попитам – сигурно господин Ципов знае: „Знаете ли българският Наказателен кодекс от коя година е?”.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: От 1968 г. е. Аз го знам, защото съм се явявал на изпит.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Българският Наказателен кодекс е набор на Цветан Цветанов, от 1965 г. (Шум, смях и весело оживление.) От 1965 г. е!
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Хайтов, да свършим с шегата. Наказателният кодекс, сега действащият, е приет 1968 г. и аз си мисля, че нямаме нужда от нов, независимо какво казва Европа.
    Последен има думата господин Цветанов и да приключваме.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз само искам да благодаря на всички парламентарно представени групи, които днес участваха в изслушването, защото действително се постарахме да има един действително разумен и прагматичен разговор.
    Това, с което бих се съобразил и с това, което каза господин Мерджанов, може би изнесените заседания на Министерския съвет е хубаво да продължат, както бяха заложени в края на 2011 – 2012 г., след това при господин Орешарски също продължиха да се правят изнесени заседания в областните градове, защото това дава действително възможност да се пресекат много от проблемите и да се види как може да интервентира от страна на правителството.
    Също така смятам, че беше необходимо да има декларация на Съвета по интеграция на ромите за случая с Гърмен, защото тогава щеше действително да падне напрежението, което се фокусира върху Министерството на вътрешните работи. Ако действително Съветът, както със съпредседател, доколкото разбрах е и господин Калфин, ...
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин Калфин е в Съвета по интеграция. Той е за миграция и интеграция, а за ромите е само господин Калфин.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Би било хубаво и от двата Съвета да има декларации, защото това щеше да даде ясна картина, че трябва да бъде отчетена съпричастност на всички институции.
    Разбира се, това което каза господин Мерджанов, за демотивацията Смятам, че политиците допринесохме за тази демотивация, защото в много от случаите всички се упражнявахме спрямо българските полицаи и респективно спрямо и съответните ръководители.
    Благодаря за така поднесената информация от Министерството на вътрешните работи. Разбира се, ако има някакви допълнителни препоръки или въпроси, ние ще ги задаваме допълнително в разговорите, които водим постоянно.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: А от своя страна също трябва да благодаря на ръководството на Министерството. Имайте предвид, че изслушването е в резултат на общата воля на всички политически сили в Комисията. Беше изключително полезно.
    Пожелаваме Ви успех и с каквото можем ще бъдем полезни.
    Смятам, че въпросът с бюджета ще го обсъждаме друг път и на друго място. Благодаря Ви.
    Закривам заседанието.



    (Закрито в 16,25 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Атанас Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума