Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
30/09/2015
    П Р О Т О К О Л
    № 30
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л
    № 30


    На 30 септември 2015 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Закон за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 502-01-68, внесен от Министерски съвет на 6 август 2015 г.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,15 ч. и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум, предлагам да започнем.
    Предложил съм на Вашето внимание проект на дневен ред, който се състои от две точки:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 502-01-68, внесен от Министерски съвет на 6 август 2015 г.
    2. Разни.
    Има ли предложения по дневния ред? – Не виждам.
    Който е за предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред – ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УБЕЖИЩЕТО И БЕЖАНЦИТЕ, № 502-01-68, внесен от Министерски съвет на 6 август 2015 г.
    Поканили сме представители на Министерството на вътрешните работи, на Държавната агенция за бежанците.
    От Министерството на вътрешните работи: господин Красимир Ципов – заместник-министър, и Анастасия Петканова – главен юрисконсулт. От Държавната агенция за бежанците: господин Никола Казаков – председател, и Татяна Кулинова – старши юрисконсулт.
    Господин Ципов, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Със законопроекта се транспонират изискванията на Директива № 2013/32/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. относно общите процедури за предоставяне и отнемане на международна закрила. Актуализират се също така основанията за явна неоснователност на молбата, съобразени с разпоредбите на директивата и се удължава срока за вземане на решения в рамките на ускорена процедура с цел гарантиране пълнотата на разглеждането на молбата. Въведени са основания за недопустимост на последващи молби от чужденци, търсещи международна закрила. Директивата акцентира върху правата на лицата, търсещи закрила, и по-специално правото им на достъп до правна помощ, до процедурна информация, до срещи с правни съветници или консултанти, достъп до информацията, събрана по времето на разглеждането на молбата от значение за вземане на решение.
    Изрично се предоставя право на достъп на лицата, търсещи закрила, до представители на ВКБООН – Върховния комисариат за бежанците на ООН, правителствени и неправителствени организации, адвокати и лица, предоставящи правна помощ и съвети, независимо къде се намира чужденеца – на гранично-контролен пропускателен пункт, транзитна зона, места за задържане или домове за настаняване.
    Със законопроекта се предвижда да бъдат въведени в директивата срокове относно регистриране на молбата в срок до три работни дни, ако е подадена пред органите на Държавната агенция за бежанците и в срок до шест дни, ако е подадена до друг орган, както и произнасяне по молбата за международна закрила в рамките на удължен срок до шест месеца, като при изрично посочени обстоятелства този срок би могъл да бъде удължен. Процесът по разглеждане на молбите е оптимизиран, като се отменя практиката за задължително провеждане на производството за определяне на държавата членка, компетентна да разгледа молбата за международна закрила и вместо това да се провежда само при наличието на данни за компетентност за разглеждане на молбата от друга държава членка.
    С приемането на този законопроект Министерският съвет смята, че Република България напълно ще изпълни ангажимента си за въвеждане в българското законодателство на общите високи стандарти, дефинирани в процеса за изграждане на обща европейска система на убежището при строго зачитане на основните права.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз благодаря на господин Ципов.
    Госпожа Петканова има ли нещо да добави? – Не.
    Господин Казаков, заповядайте.
    НИКОЛА КАЗАКОВ: Напълно подкрепям изнесеното от заместник-министър Ципов. Работна група с участие на наши служители също активно участва в изготвянето на промените, предложени в Закона за убежището и бежанците. Напълно е транспонирана директивата, така че смятаме, че ще изпълним всички изисквания в директивата и това ще спомогне за провеждане на по-качествена и по-добра процедура за предоставянето на закрила, както и за в бъдеще при евентуални други промени в закона това ще ни бъде и от помощ.
    Бих добавил, че тези промени, които изнесе господин Ципов, спомагат и за това кандидатите за закрила да се чувстват по-сигурни в процедурата за предоставяне на закрила, да не бъдат ощетени. На тях са гарантирани абсолютно всички права, които им се полагат по закон.
    Бих казал, че това е една добра директива и добри предложения за изменение в закона.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря на господин Казаков.
    Госпожа Кулинова, нещо да добавите, имате ли? – Няма.
    Има тук представител на Върховния комисариат към ООН за бежанците госпожа Петя Караянева.
    Заповядайте.
    ПЕТЯ КАРАЯНЕВА: Добър ден!
    Господин председател, уважаеми депутати, благодаря за предоставената възможност. Искам още в самото начало да кажа, че нашите писмени коментари не сме ги предоставили поради чисто бюрократични спънки в системата на Комисариата – преводи от английски на български. Ще представим и коментарите, които сме подготвили на английски език. Така че аз сега ще направя много бърз преглед, защото така или иначе това е първо гледане в Комисията. Важно е, че това гледане на този законопроект става преди гласуването в пленарна зала на другия Законопроект за изменение на Закона за убежището и бежанците, защото те трябва да бъдат разглеждани в някакво единство и цялост.
    С особена благодарност забелязваме, че някои от промените, настъпили между първоначалното разглеждане в работната група и някои наши предварителни бележки са били взети предвид – специално за достъпа до информация в местата за задържане, за достъпа на неправителствени организации. Това е безспорно един много положителен елемент. И в същото време има няколко съвсем конкретни технически коментари към определени срокове за подаване на обжалване. Предвидено е да са 7-дневни – дали това е достатъчно за обжалване в ускореното производство. Също така като две общи забележки ще посоча и необходимостта да бъдат предоставени повече процесуални гаранции за лицата със специални нужди или така наречените уязвими групи, което пак е в съответствие с директивата, която се транспонира, така наречената процедурна директива. И се надяваме, че в процеса между първо и второ четене ще могат да бъдат въведени и допълнителни процедурни гаранции за лицата със специални нужди.
    И един по-чувствителен момент – националните списъци със сигурни страни на произход и трети сигурни страни. Това като обща позиция на Върховния комисариат е, че тези списъци трябва да бъдат разгледани. В сега действащия ЗУБ тези национални списъци съществуват, но доколкото знаем от 2005 г. те не са прилагани. Даването на такива списъци на трети сигурни страни и сигурни страни на произход трябва да има възможност да бъдат конкретно разглеждани и преценявани обстоятелствата на дадения кандидат за закрила.
    Това са най-общо казано нашите коментари, като пак приветстваме готовността на България да транспонира директивата общо взето навреме и се надяваме, че в процеса между двете четения ще представим и нашите коментари в писмен вид.
    Благодаря.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания, за отношение по законопроекта.
    Има ли желаещи за коментар? Ако няма – закривам дебата.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържал се – 1.
    Законопроектът е приет на първо четене.
    Гласът „въздържал се” е на господин Мерджанов, който не може да присъства, но си заяви предварително позицията.
    С това приключихме по тази точка от дневния ред, благодаря на гостите.

    Имате ли да поставите нещо като проблем по т. „Разни”? – Няма.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,20 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Атанас Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума