Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
10/09/2015
    П Р О Т О К О Л
    № 27
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л
    № 27


    На 10 септември 2015 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати относно обмен на информация за пътниците, № 502-02-24, внесен от Министерски съвет на 20 юли 2015 г.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,15 ч. и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум, предлагам да започнем работата на Комисията.
    Предлагам на Вашето внимание дневен ред от две точки:
    1. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати относно обмен на информация за пътниците, № 502-02-24, внесен от Министерски съвет на 20 юли 2015 г.
    2. Разни.
    Искам само да ви обърна внимание, че по това споразумение ние сме водеща комисия. Другите комисии вече са взели своите решения, аз ще ви ги съобщя. Ние сме последни.
    Съжалявам, че вчера така се случи с удълженото работно време.
    Има ли някой, който да има предложение по дневния ред? – Няма.
    Който е за предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 11, против и въздържали се – няма.
    Единадесет сме с колегите от БСП, които заявиха, че са „за” дневния ред, но се въздържат по Спогодбата. Предварително ви заявявам каква е тяхната позиция.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред – ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА СЪЕДИНЕНИТЕ АМЕРИКАНСКИ ЩАТИ ОТНОСНО ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЪТНИЦИТЕ, № 502-02-24, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 20 ЮЛИ 2015 Г.
    Имаме поканени гости от името на вносителите: от Министерство на вътрешните работи господин Филип Гунев – заместник-министър, Мария Рангелова – началник на сектор „Правно осигуряване” в Дирекция „Международно сътрудничество”. И от Държавна агенция „Национална сигурност” Олег Петков – заместник-председател, Таня Каракаш – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност”, и Виолета Дъчева – директор на дирекция „Информационна сигурност”.
    За да не губим време – господин Гунев, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители, предлагам проекта за закон за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на САЩ относно обмен на информация за пътници. То беше подписано на 23 март по време на посещение на министър Бъчварова в Щатите. Целта на споразумението е създаване на двустранна правна рамка за идентифициране на конкретни лица, участващи в международни пътувания, които е възможно да представляват риск от гледна точка на тероризма както за България, така и за САЩ. По този начин ще се увеличат възможностите за превенция, разкриване, разследване, наказателно преследване на тероризма и други тежки престъпления.
    По силата на споразумението Департаментът „Вътрешна сигурност” на САЩ безвъзмездно ще предостави специализиран аналитичен софтуер за нуждите на новосъздаденото национално звено за резервационни данни на пътници, което се изгражда в Държавна агенция „Национална сигурност”, по проект съфинансиран от Европейската комисия.
    Вследствие на тази предоставена информация споразумението урежда, че ще се извършва анализ по определен от двете страни начин, ще бъдат извеждани конкретни рискови лица и ще бъде дадена възможност информация за полетите на тези рискови лица да бъде предоставена на САЩ за допълнителен анализ. В САЩ, както знаете, се съдържа и най-голямата база данни за терористи в света, което ще даде възможност ние да се възползваме от такъв много по-добър анализ на тези данни.
    В контекста на глобалната обстановка и терористичните групировки, особено Ислямска държава, особено в контекста на пътуващите бойци, които непрекъснато минават през нашата страна, една такава възможност ще завиши значително нашата ефективност в противодействие на тероризма и организираната престъпност.
    Информацията за пътници, която е предмет на споразумението, включва данни, получени от резервационните данни на пътниците, така наречените PNR данни, както и предварителна информация за пътниците, така наречените API данни. Събраните данни ще могат да се обработват единствено за целите за предотвратяване, разкриване, разследване и наказателно преследване на тероризма и други тежки престъпления.
    Проектът на европейска директива за резервационни данни на пътниците във вариант, съдържащ предложенията на Европейския парламент, беше одобрен на 15 юли. България е сред страните, които от няколко години поддържа и подкрепя бързото приемане на тази директива. Информацията, която се обменя по силата на това споразумение, се обработва в съответствие с ратифицираното споразумение между правителството на Република България и правителството на САЩ за засилване на сътрудничеството в предотвратяване и борбата с тежката престъпност, което беше подписано на 10 октомври 2012 г., както и споразумението между България и САЩ за обмен на информация за целево наблюдение на тероризма, което беше подписано във Вашингтон на 19 март 2014 г.
    Компетентни органи по прилагане на споразумението ще бъдат МВР и ДАНС за българската страна, а за САЩ – Служба „Митници и гранична охрана” към Департамента по вътрешна сигурност.
    Разходите, свързани с изпълнение на споразумението, ще се осигуряват в одобрените бюджети. Както споменах, има и осигурено допълнително финансиране от Европейска комисия за разработване на системата за обмен на данни вътре в страната.
    В случай че във връзка със споразумението се наложи заплащане на публични държавни вземания като мита, данъци и други подобни, те се поемат от българската страна, което е основание за ратификацията, съгласно чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията.
    Изпълнението на международния договор е свързано и с прилагането на закона, поради което на основание чл. 85, ал. 1, т. 7 от Конституцията на Република България, съгласно проекта на решение на Министерския съвет, се предлага неговото влизане в сила да бъде обвързано с ратификация от Народното събрание.
    Споразумението се отнася до специфични дейности на компетентни органи и осъществяването на международно сътрудничество, свързано с националната сигурност и конкретно с борбата срещу тероризма, поради което се предлага след влизането му в сила като международен договор, той не се обнародва в „Държавен вестник”.
    Готови сме на допълнителни пояснителни въпроси. Както знаете, освен тази европейска PNR директива, която ще създаде възможност за обмяна на резервационни данни на полети в рамките на Европейския съюз, тоест летящите от и до България, което е в условията, когато нямаме граничен контрол, а след 2007 г. ние практически нямаме граничен контрол в рамките на Европейския съюз, това ще даде възможност да се вижда кой влиза и излиза от страната, да се анализират такива рискови лица.
    Искам също да спомена, че в националното законодателство, което се разработва в момента и което ще даде възможност за създаването на PNR звеното в ДАНС, Комисията за защита на личните данни е основен участник, те ще бъдат и постоянно представени и в това PNR звено. Големите притеснения и причината, поради която въобще приемането на европейската директива отне толкова време, бяха именно притесненията за използването на лични данни. Затова и гаранциите, които се предвиждат от българското законодателство, които разбира се вие ще трябва да приемете, предполагам ще гарантират, че изолират случаи на злоупотреба н лични данни.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Гунев.
    Господин Олег Петков.
    ОЛЕГ ПЕТКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, в допълнение на господин Гунев, той изложи основните неща по това споразумение, само ще допълня, че по наше искане имаме писмено разрешение от Европейската комисия да удължим работата по изграждането на това звено до края на м. май 2016 г., това е максималният срок. След което то реално трябва да заработи, да функционира.
    Общо искам да допълня, че това споразумение е от изключителна важност като цяло за страната ни в момента, тъй като ще ни даде опции на нас като служба, и на МВР, като цяло на правоохранителните органи да си вършим по-добре работата по противодействие на международния тероризъм. Виждаме вече каква е обстановката не само в Европа, а и в целия свят. Разчитаме, че ще се развият нещата положително.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз благодаря на господин Петков.
    Някой друг от гостите има ли нещо да допълни?
    Колеги, имате думата за отношение по предложения законопроект.
    Господин Цветанов, заповядайте.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Добър ден на гостите!
    Въпросът ми е следният: това споразумение е подписано 2012 г., днес сме 2015 г. Защо не се случи досега? Какви са проблемите? Не знам дали сте запознат, господин Гунев, през 2013 г. беше закрит Институтът по компютърни технологии. Знаете, че той беше част от предприетите мерки и стъпки за реализирането на това споразумение практически. Доколкото разбирам, Вие сте направили предложение и Министерският съвет е одобрил създаването на две дирекции и разбиването на КИАД на две. Нали така?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Да.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: А защо не възстановихте Института по компютърни технологии? В момента говорим за компютърни престъпления, говорим за системи, които трябва да са адаптивни към изискванията и всичко това, което се предприема от Европейската комисия, и в един момент правите нещо, с което създавате допълнителни администрации, допълнителни директори. Не знам дали знаете, че 2009 г. ние работехме за обединяване, окрупняване на дирекциите, за да намалим ръководния състав и да увеличим повече персонала и аналитиците, които да работят в тези звена.
    За мен това, което в момента обсъждаме, за да бъде изпълнено, трябва да има някакви стъпки, които да са адекватни на това, за което говорим в момента. Институтът по компютърни технологии, не знам дали сте запознат, в 2012 г. бяха пряко ангажирани с изпълнение на стъпките, заедно с Гранична полиция, и с представителите на „Ноmе bed секюрити”, които осигуриха необходимата логистика с помощ, с експерти, за да можем да го изпълним. И трябваше реално да влезе в 2013 г., около м. май прогнозно, трябваше да започнем да работим по PNR с обмяната на тази информация и тези резервационни данни. Това до ден-днешен не е направено.
    Виждаме, че предприемате някой път неща, които правите в структурен план и Вътрешната комисия го разбира постфактум. Аз не смятам, че ние трябва да бъдем само слушатели.
    Господин председател, аз съм убеден, че вие като ръководител на тази комисия, когато се приемат подобни структурни промени, нека да бъдат обсъждани и в парламентарната комисия, независимо че те не касаят дейността на парламента относно законодателството, което трябва да бъде приемано. Но то е част от реализирането на една цялостна политика, която, според мен, трябва да бъде задължително съгласувана и с комисията, където има представители на всичките парламентарни групи в българския парламент.
    И ако господин Гунев не знае, че ние сме парламентарна република, искам да му кажа, че това, което правите в момента, не знам дали е най-доброто. И затова имаме и тези констатации, които ги има и в доклади на Държавния департамент. Не знам какво направихте като заместник-министър отговарящ по тези теми, свързани с трафика на хора. Доклада на Държавния департамент прочетохте ли го? Дойдохте ли във Вътрешната комисия да кажете какви стъпки предприемате вие?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Аз съм аз ресорния министър за трафика на хора.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заместник-министър сте, който отговаря по външната комуникация с партньори, нали така? И по европейски проекти.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Да.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да, нали знаете, че там могат да се реализират много проекти. Точно затова имаме сериозно отстъпление от позиции, които сме имали. В 2001 г. България минава във втора група за трафика на хора.
    Знам, господин председател, че това няма отношение към дебата на това споразумение, но мога да ви кажа, че това, което прочетох в доклада, за първи път от 2001 г. за период март 2014 и март 2015 г. България влиза в групата за постоянно наблюдение и то с държави, които не искам да споменавам, защото е обидно за това, че България влиза в тази група.
    Молбата ми е да направите така, че да има план за действие, за да възстановим доверието си в позиция, която България заслужава.
    Молбата ми е да обясните все пак Институтът по компютърни технологии ще бъде ли възстановен? Ще може ли да се включи активно във всички тези предизвикателства? Защото не знам дали знаете, но резервационни данни на пътниците ще има такъв PNR и за държавите от Европейския съюз. И България трябва да бъде готова не само с изпълнението на това споразумение по това, което е договорено 2011 г. между Европейската комисия и Съединените щати, но също така и с това, което би могло да дойде като предизвикателство за PNR, за въвеждане в държавите от Европейския съюз.
    Абсолютно не съм удовлетворен от Вашата дейност като заместник-министър и аз това ще го споделя и пред госпожа Бъчварова.
    Благодаря.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря на господин Цветанов.
    Излязохме извън предмета на точката и предлагам да приключим с този въпрос. Иначе, макар и сега да не му е мястото, аз очаквам идването на госпожа Бъчварова във Вътрешната комисия, за да обсъдим като цяло кадровата политика и структурните реформи в министерството, защото направихме един закон, в голямата му част по предложение на самия екип на министерството и не знам дали тези неща се случват, не знам дали кадровата политика се води конкурсно и т.н. Това са въпроси, които ще поставим при блиц контрола на госпожа Бъчварова.
    Предлагам сега да се съсредоточим върху проектозакона за това споразумение – изключително важно, много закъсняло, но по-добре късно, отколкото никога.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФИЛИП ГУНЕВ: Ще ми позволите ли да кажа няколко неща?
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Не, няма да Ви позволя, защото тук сега няма да си говорим по тези въпроси. Той е народен представител, Вие сте гост.
    Има ли, колеги, някой друг, който да вземе отношение по законопроекта?
    Ако няма – само една бележка.
    Тъй като Министерският съвет, внасяйки законопроекта в Народното събрание е предложил в последната си точка след ратификацията да не се публикува в „Държавен вестник” самото споразумение, има такива прецеденти в досегашната практика, аз обаче не съм убеден, че това би било полезно. Защото, за съжаление, трябва да кажа, че българските институции нямат капацитет да пазят класифицирана информация. Не съм сигурен дали не разполагат извън институциите с това споразумение и неговото непубликуване може да даде точно обратния ефект.
    Предлагам да приемем внесения законопроект без последната точка. Имате ли възражения? Тоест, да предложим на пленарната зала като Вътрешна комисия да се публикува споразумението в „Държавен вестник”. Това е излишно фокусиране върху текста и може да ни създаде проблем. Аз съм съгласен и на обратното, но можем да си създадем политически проблем излишно. Не знам какво мислите по въпроса.
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ние го обсъждаме, той е раздаден без абсолютно никакъв гриф и в един момент…
    РЕПЛИКА: И в дневния ред е обявен съвсем подробно.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Цветанов, въпросът е да не се публикува съдържанието, иначе самата ратификация задължително трябва да се публикува. Въпросът е за съдържанието, но аз мисля, че това също е излишно. Не виждам какви цели постигаме. Говорим за средства и методи, които са световно известни.
    Има ли противно на моето предложение? – Няма.
    В такъв случай, колеги, закривам дебата и предлагам да гласуваме, като ви обявих предварително, че колегите от БСП има трима „въздържали се”, те заявиха своята позиция предварително.
    Който е за подкрепа на Законопроекта за ратифициране на споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати относно обмен на информация за пътниците, № 502-02-24, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2015 г., моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 3.
    Законопроектът е приет на първо четене.

    Имате ли нещо по т. „Разни”?
    Другата седмица ще обявим дневния ред предварително, но първа точка ще бъде блиц контрол.

    (Закрито в 16,20 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Атанас Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума