Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 25
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
___________________________________________________________
П Р О Т О К О Л
№ 26
На 29 юли 2015 г., сряда, от 16,00 ч. се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 554-01-131, внесен от Валентин Радев и група народни представители на 8 юли 2015 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Добър ден на всички!
Колеги, имаме кворум.
Проектът за дневен ред, който съм предложил на Вашето внимание, е от две точки: като първа да обсъдим Законопроекта за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, внесен от Валентин Радев и група народни представители на 8 юли 2015 г., и втора точка – Разни.
Има ли други предложения относно дневния ред? Няма.
Който е „за” предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно. Благодаря Ви.
По първа точка – от името на вносителите Законопроектът ще бъде представен от господин Валентин Радев.
Господин Радев, заповядайте.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Ще изложа накратко мотивите.
За Република България Конвенцията за касетъчните боеприпаси влиза в сила на 1 октомври 2011 г. и от този момент за страната ни произтичат редица ангажименти с определени срокове, като най-важният от тях е свързан с унищожаването на наличните стокови запаси от касетъчни боеприпаси в срок до 2019 г.
Настоящият Законопроект е предложен с цел изпълнение на ангажиментите по Конвенцията. Приемането му е необходимо с оглед факта, че в националното законодателство не съществува нормативна уредба за касетъчни боеприпаси и съответна регламентация на извършването на дейности с тях. Идентично е положението и с противопехотните мини.
Нужен е по-ефективен контрол при унищожаването на касетъчните боеприпаси, защото са особено опасни. Знаете взрива на същата дата – 1 октомври, но по-късно, през 2014 г. в Горни Лом. Тоест и двата вида боеприпаси, за които става дума в Законопроекта, са опасни. Специализацията по тези боеприпаси – в Министерството на отбраната. Това насочи работната група, която подготви Законопроекта и беше под ръководството на Министерството на външните работи, защото става въпрос за конвенции. В тази работна група участваха представители на Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната, разбира се, още две-три министерства и две агенции, включително ДАНС.
В доста членове на Законопроекта, на първо място, е описано какво забраняват двете конвенции – те са пренесени изцяло, какво е забранено да се прави с тези боеприпаси. На второ място – какво е разрешено и точно как ще се изпълнява, примерно внос, износ, трансфер, използване, унищожаване. Нещо много важно, подчертавам, което е свързано с тази втора причина за създаването на такъв Законопроект – контролът. Там е написано, че има междуведомствена комисия, в която влизат представители на шест министерства, да не ги изброявам, и две агенции. По-важното е, че в Законопроекта се предлага, по аналогия на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, в чл. 19, такава комисия, но е със съпредседатели министъра на отбраната и министъра на вътрешните работи. Отново подчертавам, с презумпцията да се възложи нещо, което по право, по Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, е на МВР, на служба КОС – сега се прехвърля известна отговорност, със съгласието на Министерството на отбраната, на експертите в него, да се контролира по тази причина, основната, защото става въпрос, отново казвам, за много опасни боеприпаси, които също са на Министерството на отбраната и за които няма достатъчна експертиза в Министерството на вътрешните работи.
Още две изречения в краткото представяне. Има нужда от такъв отделен Законопроект – това е дискутирано в работната група, която споменах, защото можеше да се постъпи по друг начин – да се направят промени в досега съществуващия Закон, още една причина, тъй като никъде в друг закон няма няколко неща. Примерно в конвенциите, което е пренесено изцяло в Проекта, се говори за жертви – кои са жертви на касетъчните боеприпаси и какво се случва с тях. Има там една глава. Тук е описано точно. Контролът, разбира се, е другото нещо, което трябва да подчертая и го нямаше, влиза в сила. И накрая в Заключителните разпоредби се предлагат две неща – промени в Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. С терминологията няма да Ви занимавам – има известни проблеми с нея.
Да се инкриминира това деяние – ако някой извърши нещо извън този Законопроект, тоест извън конвенциите, тъй като те са пренесени изцяло в него, това е криминално деяние, има определени наказания и се правят промени в Наказателния кодекс. Това накратко са причините да го има този Законопроект и Ви моля да го подкрепите, защото има нужда от такъв.
Завършвам с това, че такава практика в Европа има – три държави в Европа имат такова законодателство. България би трябвало да има най-малкото защото има такива касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, специализирана е в производството на средства за близък бой и боеприпаси – има експерти, които могат да свършат тази работа безопасно.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Радев.
Колеги, водеща е Комисията по отбрана – тя е гласувала Законопроекта миналата седмица. Има положителни становища от няколко институции. Ние сме поканили представители от Министерството на вътрешните работи – заместник-министър Красимир Ципов, Кристина Лазарова – началник-отдел „Нормотворческа дейност”; от Министерството на отбраната.
Господин Ципов, Вашето становище е, че подкрепяте Законопроекта – накратко, ако може, съображенията.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател. Ще бъда съвсем кратък.
Подкрепяме внесения Законопроект, най-вече да се осъществява контрол върху унищожаването на този особен тип боеприпаси. Смятаме, че той е необходим, доколкото през последните години имаше няколко инцидента. Въпреки че се касае за международни актове, които са част от българското законодателство, считаме, че трябва да се разпишат по-подробни процедури именно във връзка с осъществяването на контрола върху унищожаването на тези опасни боеприпаси. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря, господин Ципов.
От Министерството на отбраната. (Реплика от сътрудник към Комисията: „Чакаме заместник-министърът да дойде, защото...)
Има писмено становище.
Откривам дебата.
Колеги, имате ли изказвания по Законопроекта? Не виждам желаещи да вземат отношение.
При това положение да преминем към гласуване.
Който е „за” приемането на първо четене на Законопроект за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 554-01-131, внесен от Валентин Радев и група народни представители на 8 юли 2015 г., моля да гласува. – 12 народни представители, „против” няма и 3 „въздържали се”.
Законопроектът е приет. Приключихме по точка първа.
Колеги, някой иска ли да вземе отношение по точка „Разни”? Не.
Закривам заседанието. Благодаря Ви.
(Закрито в 16,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Атанас АТАНАСОВ