Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 43
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 43
На 13 април 2016 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи във връзка с изнесени факти за корупционни практики свързани с бежанския поток и резултатите от извършената проверка.
2. Законопроект за допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-44, внесен от Валентин Радев и група народни представители на 25.03. 2016 г.
3. Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2015 г. - 20 декември 2015 г., № 520-00-32, внесен от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 18.12.2015 г.
4. Годишен отчет на Комисията за защита на личните данни за дейността и през 2015 г., № 620-00-1, внесен от Комисията за защита на личните данни на 28.01.2016 г.
5. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от господин Цветан Цветанов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Имаме кворум, откривам заседанието.
Благодарим на колегите от Министерството на вътрешните работи и на вицепремиера и министър на вътрешните работи госпожа Бъчварова
Колеги, днешния дневен ред, който ще подложа на гласуване, е:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи във връзка с изнесени факти за корупционни практики свързани с бежанския поток и резултатите от извършената проверка.
Гости са: министър Румяна Бъчварова, главен комисар Антонио Ангелов – директор на Главна дирекция „Гранична полиция“, Румен Ганев – директор на дирекция „Вътрешна сигурност“.
2. Законопроект за допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-44, внесен от Валентин Радев и група народни представители на 25.03.2016 г.
Ще представят Законопроекта: Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи, Емил Ангелов – началник на служба КОС, Главна дирекция „Национална полиция“, Тодор Колимечков – главен експерт в отдел „Оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия“, дирекция „Логистика“ на Министерство на отбраната.
3. Доклад за дейността на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за периода 20 юли 2015 г. - 20 декември 2015 г., № 520-00-32, внесен от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия на 18.12.2015 г.
Гост ще бъде: Евтим Костадинов – председател на Комисията.
4. Годишен отчет на Комисията за защита на личните данни за дейността и през 2015 г., № 620-00-1, внесен от Комисията за защита на личните данни на 28.01.2016 г.
Гости ще бъдат: Цветелин Софрониев – член на Комисията за защита на личните данни, и Катя Станимирова – директор на Дирекция „Правни производства и надзор“.
5. Разни.
Ако сте съгласни с така предложения дневен ред, моля да гласувате.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет единодушно.
Колеги, в така одобрения дневен ред за днешното заседание ще направя едно процедурно предложение – по т. 1, във връзка с това, че по всяка вероятност ще има информация, която ще бъде класифицирана, поне от разговора, който съм провел и с министър Бъчварова, предлагам по т. 1 от дневния ред заседанието да бъде закрито за външни лица.
Ако сте съгласни с така направеното процедурно предложение, моля да гласуваме.
За – 13, против – няма, въздържали се – 4.
Предложението е прието.
Колеги, ще се обърна към представителите от медиите да освободят залата, за да започнем работа по същество. След т. 1 залата и заседанието ще бъдат отворени за медиите.
Започваме с първа точка от дневния ред – ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ ВЪВ ВРЪЗКА С ИЗНЕСЕНИ ФАКТИ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ СВЪРЗАНИ С БЕЖАНСКИЯ ПОТОК И РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗВЪРШЕНАТА ПРОВЕРКА.
(Закрито заседание.)
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, продължаваме по дневния ред с откритата част на заседанието.
Тъй като по т. 2 изчакваме да дойдат колегите от Министерство на отбраната, предлагам да продължим с точките по дневния ред, а ще се върнем на тази точка, когато те пристигнат.
По трета точка от дневния ред – ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА РАЗКРИВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА ПРИНАДЛЕЖНОСТ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ КЪМ ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ И РАЗУЗНАВАТЕЛНИТЕ СЛУЖБИ НА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА АРМИЯ ЗА ПЕРИОДА 20 ЮЛИ 2015 Г. – 20 ДЕКЕМВРИ 2015 Г.
Имате думата, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Имам процедурно предложение.
Запознали сме се с доклада. Моля в рамките на две минути председателят на Комисията да направи обобщение на отчета и да преминем към гласуване.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Костадинов, смятам, че ще ни представите доклада в максимално сбит вариант, защото всички народни представители са се запознали с него преди заседанието, така че всеки ще има възможност да вземе отношение, ако има някакви въпроси към доклада, който сте представили за второто шестмесечие на 2015 г.
Заповядайте.
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми народни представители, това е поредният отчетен доклад, както е по закона, за дейността на Комисията за второто шестмесечие на 2015 г.
Конкретно нито по данните, нито по същество няма да се спирам по доклада. Той е внесен в законовия срок още в края на 2015 г. Само бих споделил, че това, което всъщност като беше поставено план-програма на Комисията за 2015 г. можеше да се случи в по-голям брой като показатели и числа, но то не се случи в рамките на въпросите, които възникнаха между Комисията и „Военна информация“ по предаването на този архив, който всъщност впоследствие се отвори. Към настоящия момент, съгласно вече направеното споразумение и план-програма за приемане и предаване на този архив на „Военна информация“ върви, съгласно плана. В крайна сметка искам да посоча, че ние имахме перспективата и виждането да завършим с военния архив още в края на 2014 г., а сега сме вече 2016 г. Правим всичко възможно да ускорим и да наваксаме изгубеното време и темпове.
Това, което остава като мандат на Комисията до 2017 г., ако има тази възможност, е да приключим изцяло по събирането и предаването на архивните документи, както е по Закона.
В останалата си дейност Комисията изпълнява своите задължения в съответните темпове и план-програма. Нямаме някакви искания, които да спъват и да не дават възможност да се изпълнят задачите. В кадрови и финансов план това, което е предоставено, в максимални възможности сме уплътнили щата с цел да изпълняваме и възможностите, които възникват в оперативен и технически порядък.
В стратегическо отношение се стараем да откликнем както на взаимодействието ни с партньорите от Европейската мрежа, така и с обществените нагласи в нашата страна по предоставянето на архивните документи и особено по проучването и по изнасянето на информация като съдържание от тези архивни документи.
Ако има конкретни въпроси от народните представители съм готов да отговарям.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, някакви въпроси към така изнесените данни от доклада?
Заповядайте, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Костадинов, да Ви припомня, че когато приемахме като Комисия предишния ви отчет, Вие поехте ангажимент, че ще правите приемни с граждани, защото имахте записани в отчета две. За този период колко приемни с граждани в страната сте направили?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте.
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Имаме такава дейност, но тази дейност не е по закона, а там, където има отправена покана да присъстваме. В крайна сметка Комисията не прави посещение на своя воля, а където има необходимост ние се отзоваваме и организираме откритите приемни.
КРАСИМИР ЯНКОВ: От кого очаквате покана? От граждани?Н
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: От граждани, от инициативни комитети. Които сметнат за необходимо, че Комисията трябва да изнесе или да информира обществото по каквито и да е въпроси по своята дейност, ние сме се отзовавали и сме присъствали.
Мога да споделя няколко момента. Примерно, разширено присъствие и с народни представители, имаше наскоро в Казанлък, под ръководството на кмета на гр. Казанлък. Също така имаше и едно голямо организирано мероприятие в Ловеч.
Комисията винаги се е отзовавала с присъствие, независимо дали е от членове на Комисията или от администрацията. Не можем ние сами да планираме да ходим по различните области и да откриваме по този начин приемни. Ние стриктно спазваме закона.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Искам да Ви благодаря за отговора и да Ви благодаря от името на кмета на Ловеч госпожа Корнелия Маринова за това, че се отзовахте на нейната покана, за да можете да участвате в тази обществена дискусия, която беше проведена.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Това ще влезе в следващия отчет.
Правилно ли Ви разбрах – никой не Ви кани?
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Не, неправилно ме разбрахте, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Казахте, че имате две покани, но те не са в рамките на отчета до края на 2015 г.
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: В отчета за 2015 г., за който Вие намеквате, спомням си много добре, надявам се, че имате впечатление, че имам добра памет, Вие също така изявихте желанието Комисията да присъства в гр. Варна.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Затова Ви питам дали сте правили такива срещи с граждани.
ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Не сме били поканени. Ако Вие го организирате…
КРАСИМИР ЯНКОВ: Чакате да Ви поканят, но не Ви канят.
Съгласно изводите, които ние сме направили, затова сме внесли законопроект за закриването на комисията.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, други въпроси?
Ако няма, да преминем към гласуване.
Който е за приемането на доклада, моля да гласува.
За – 14, против – 3, въздържали се – няма.
Благодаря ви, докладът е приет.
Да благодарим на господин Костадинов и да му пожелаем приятен и спорен ден.
Колеги, преминаваме към четвърта точка от дневния ред – ГОДИШЕН ОТЧЕТ НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ ЗА ДЕЙНОСТТА Й ПРЕЗ 2015 Г.
Докладът ще бъде представен от господин Цветелин Софрониев – член на Комисията за защита на личните данни.
Ще Ви помоля по-кратко и сбито, защото всеки един от народните представители е имал възможността да получи доклада, който сте предоставили в Комисията. Периодът за запознаване е доста дълъг, така че няма смисъл да четете целия доклад, който сте подготвили, а само синтезирано някои основни акценти, след което ще има и въпроси от народните представители, ако възникнат такива.
Само да уточня, колеги, председателят на Комисията е в Брюксел и затова докладът ще бъде представен от господин Софрониев.
ЦВЕТЕЛИН СОФРОНИЕВ: Той е заместник-председател на Работна група по чл. 29 и вчера и днес тече одобряване на новия механизъм за трансфер на лични данни между Европейския съюз и Съединените щати.
Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, членове на Парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, позволете ми, първо, да поднеса извиненията на председателя на комисията господин Венцислав Караджов за отсъствието му.
Разполагате с отчета, който Комисията внесе в Народното събрание в срока по чл. 7, ал. 6 от Закона за защита от дискриминация, но ви моля да ми позволите да насоча накратко вашето внимание към два момента – към свършеното от нас по отделните направления от нашата дейност и към целите и приоритетите на Комисията през тази година.
По отделните направления на нашата дейност, които са седем, сме свършили накратко следното.
По отношение регистрацията на администратори на лични данни през 2015 г. бяха изградени нови функционалности към електронния регистър на администраторите на лични данни, които значително облекчават и улесняват гражданите и бизнеса в комуникацията с Комисията за защита на личните данни. Бяха усъвършенствани административните електронни услуги, които Комисията предоставя и сега чрез сайта на електронното правителство Комисията вече осигурява седем електронни услуги за гражданите и бизнеса.
В резултат са вписани нови администратори на лични данни – 5347 броя и с тях общият им брой става 278 416.
По отношение на жалбите и контролната дейност – това е второто направление в нашата работа, през отчетния период бяха получени 567 жалби с изключение на 2014 г., когато броят на жалбите беше двойно повече, заради злоупотребата с лични данни по време на изборите за Европейски парламент. Като цяло се забелязва трайна и устойчива тенденция при общия брой на жалбите в последните години.
И така общо през 2015 г. Комисията е разгледала 817 жалби, от които 545 са жалбите срещу политическите субекти за участие в Евроизборите.
През изминалата година общият размер на наложените наказания от Комисията по жалбите и по линия на контролната дейност е 760 200 лв. За сравнение през 2014 г. този размер е бил 585 100 лв.
На четвърто място, по отношение на становищата, предоставени са над 200 писмени консултации на граждани. Значително по-голям е броят на изразените становища през 2015 г. Те са 92 в сравнение с предходните години – били са 80 през 2014 г. и 79 през 2013 г. Това говори за сериозна тенденция администраторите на лични данни да предприемат предварителни консултации с Комисията с цел недопускане нарушения на императивни норми на закона.
На пето място, по отношение на обучението на администраторите на лични данни през 2015 г. са проведени 18 обучения на администратори на лични данни, в които са обучени 535 участника. За период от две години е удвоен броят на обучителните семинари, организирани от Комисията и броят на обучените лица.
По отношение на проектната дейност, отчетният период, обхващащ 2015 г. е поредната година, в която Комисията развива активна проектна дейност. Успешно са завършени два от проектите на Комисията, финансирани по Оперативна програма „Административен капацитет. По единия, както вече казах, се усъвършенстваха административните електронни услуги, а по другия бяха обучени 58 служители от администрацията на Комисията.
И на последно място от нашата сфера на дейност, по отношение на административното обслужване, през 2015 г. в Комисията не са постъпили жалби, сигнали, оплаквания или възражения, свързани с нередности и пропуски в административното обслужване от страна на служителите на Комисията.
Няколко думи само за целите и приоритетите през 2016 г.
- Предвиждаме да има засилена международна активност по всички нива и направления, и обезпечаване изпълнението на международните задължения предвид финализирането на Европейската правна рамка за защита на данните през 2016 г. и произтичащите от нея засилени отговорности на органите за защита на личните данни. Това включва подготовка на Република България за въвеждане на новата Европейска правна рамка в националния план и синхронизирането на националното законодателство с нея както по отношение на публичния и частния сектор, така и по отношение на секторите „Полиция“ и „Правосъдие“.
- Задължително обучаване и подготовка от страна на Комисията на служителите по защита на данните след въвеждането на тази фигура по новия правен регламент, който трябва да влезе в 2018 г.
- Максимален принос при формирането на европейските политики и изграждането на нови структури и утвърждаване на Република България като активен техен член.
- Продължаване подготовката за българското председателство през 2018 г. във формат „защита на данните“.
- Създаване на необходимите предпоставки за избор на Комисията за домакин на 40-ата Международна конференция по органите за защита на личните данни и неприкосновеността на личния живот през есента на 2018 г.
- Естествено и не на последно място – продължаване на усилията в областта на защитата на личните данни за присъединяване към Шенген и запазване на достиженията на Шенген в усложнената международна обстановка.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, някакви въпроси?
Ако няма въпроси, нека да подложа на гласуване така предложения годишен отчет.
Който е за, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Отчетът е приет.
Благодаря ви. Приятен и спорен ден.
Връщаме се към втора точка от дневния ред – ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНИЯ КОДЕКС.
Гости са: Емил Ангелов – началник на служба „КОС“ в Главна дирекция „Национална полиция“ и от Министерството на отбраната Тодор Колимечков – главен експерт в отдел „Оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия“, дирекция „Логистика“.
Господин Радев, имате думата да представите Законопроекта.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, както е известно на членовете на Комисията, на 8 декември 2015 г. е приет и обнародван в „Държавен вестник“ Законът за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана за използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване. Позволях си да прочета цялото заглавие, натам ще говоря само за Закон за касетъчните боеприпаси.
С този закон се въведе императивна забрана за извършване на всякакви дейности с тези касетъчни боеприпаси и противопехотните мини, които не са разрешени с него. С проекта, който е на Вашето внимание за допълнение на Наказателния кодекс, се предлага допълнение, с което се инкриминира осъществяването на дейности с касетъчни боеприпаси и противопехотни мини, извън обхвата на решението, което е издадено или не е издадено по Закона за касетъчните боеприпаси. Тогава, когато приемахме Закона за касетъчните боеприпаси, становището на юристите беше, че не е добре с такъв Закон да се правят промени в Наказателния кодекс. Затова частта или промените в три от членовете на Наказателния кодекс ги внасяме отделно сега, с този Закон за допълнение на Наказателния кодекс.
Всъщност предложенията са в три члена, с които се увеличават наказанията за дейностите, които са забранени със Закона за касетъчните боеприпаси при оперирането с касетъчни боеприпаси и противопехотни мини. Някои от тях са, примерно, унищожаване, притежаване, транспортиране, внос, износ, трансфер и т.н. Описани са точно в закона.
Считаме, че поради няколко причини е добре наказанията да бъдат увеличени и аз ще ви дам само за пример чл. 337. Ние предлагаме да в тези три члена да има една алинея. Една от тях, примерно, казва така: Наказанията за нещо си от тези дейности да се увеличат от 1-6 години стават на 2-8 години. На друго място в следващия ден е написано – от 2-8 стават на 3-10. Тоест наказанията са по-високи с 2-3 години по причини най-малко три – лесно използване на тези боеприпаси от терористите. Ако попаднат при тях и касетите, и противопехотните мини много приличат на ръчна граната и много лесно могат да се използват от терористи. След това – те имат много висока ефективност и двата боесприпаса. И не на последно място – достъпът до тях, когато отидат за унищожаване или утилизация, каквито бяха примерите, могат да попаднат в ръцете на терористи.
Затова с тези предложения ние казваме: уважаеми търговци, или които се занимават с тази дейност, бъдете внимателни, защото наказанията се увеличават.
Във втората си част това допълнение съдържа едно предложение за отмяна на ал. 6 от чл. 13 на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, където ние в Закона за касетъчните боеприпаси, който споменах и беше приет през м. декември и публикуван в „Държавен вестник“ миналата година, добавихме тази алинея. В резултат от пробацията и получените отрицателни резултати от приемането й, сега предлагаме тази алинея да отпадне.
Алинеята, мога да ви я изчета дословно, гласеше така: „Лицата, получили разрешение за производство, могат да извършват утилизация само на произведените от тях огнестрелни оръжия и боеприпаси“, което стеснява дотолкова кръга, че въобще утилизация в България не би могло да се извършва, тъй като боеприпасите в държавата ни, които се произвеждат от родни фирми, са по-малко от 5-6%. Всичко останало е произведено от фирми, които не са в държавата, така че предлагаме тази алинея просто да отпадне.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
Колегите от Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната, желаят ли да вземат отношение по така предложения Законопроект от народния представител Валентин Радев? Съгласни ли сте, не сте ли, подкрепяте ли го? Какво е Вашето експертно становище? Тук не е въпросът вие да имате някакво друго отношение. Говорим само за експертно становище от съответните институции, които имат пряко отношение по лиценционния режим и по темата, която обсъждаме?
Заповядайте.
ЕМИЛ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, подкрепяме изцяло Проекта на закона за допълнение на Наказателния кодекс. С промените реално ще настъпи унищожаването на касетъчните боеприпаси и противопехотните мини.
Това е.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Представителят на Министерството на отбраната?
ТОДОР КОЛИМЕЧКОВ: Подкрепяме направените предложения. Те са две – и за Наказателния кодекс и за Закона за оръжията. Считаме ги за целесъобразни и нямаме други предложения за допълнения.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, някакви въпроси?
Аз имам един въпрос към вносителя – не считате ли, че основните текстове по чл. 337, ал. 1, чл. 338, ал. 1 и чл. 339, ал. 1 не следва да се допълнят с „унищожава“, за да може и това деяние като обществено опасно да бъде обявено от материалния закон – Наказателния кодекс, за наказуемо. Дейността по унищожаване, извън правно регламентираната дейност може да застраши или увреди определени обществени отношения. Цитирането в допълнителните алинеи наименованието на Закона за изпълнение на конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване не включва в изпълнението деянието на основните текстове, тяхното унищожаване или обезвреждане. В противен случай противоправното поведение и вредоносният резултат при осъществяването не дейността „унищожава“ ще остане ненаказуемо.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Да, господин председател. Аз сега си направих труда да го проверя. Даже 9 са глаголите, които ги има в Наказателния кодекс и започва с – произвежда, преработка и никъде няма думата, и ние не сме го забелязали, „унищожава“, а това всъщност е основата на Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси. Там накрая даже завършва със „за унищожаването им“.
Пропуск. Съгласен съм да го добавим, предполагам, че и колегите от Министерството на отбраната и от Министерството на вътрешните работи, няма да имат нищо против.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Тук искам да благодаря на експертите в Комисията, защото те всъщност направиха един прецизен анализ и дадоха тази правна оценка.
Колеги?
Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Очевидно добре са се справили експертите, щом ги поздравявате, а възможно ли е за в бъдеще тези техни анализи да стигат и до останалите членове на Комисията, за да можем и ние да се ориентираме, ако има някакви пропуски. Предполагам, че това не е проблем – да се запознаваме с информацията, която стига до Вас.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да си призная честно, аз се запознах точно преди да влезем в днешното заседание и това е нормалният ред. Тук не говорим за нещо, което е между първо и второ четене. Това е просто във философията на Закона. По принцип няма абсолютно никакъв проблем. Вие знаете, че практиката е, че когато докладите се гледат между първо и второ четене, има работни групи, които работят, те и вчера работиха по едни законопроекти, и миналата седмица. В тази посока винаги, когато има някакъв окончателен вариант за доклад, ние ги внасяме и в дневния ред, с което ще можете да се информирате.
Стараем се във всяка една точка от дневния ред, която се разглежда, да бъдете своевременно информирани и по имейлите да получавате информация както за докладите, които гледахме преди няколко минути, така и по всички текстове, които предстоят за гласуване.
Колеги, да преминем към гласуване на така предложения законопроект.
Който е за, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет.
Да благодарим на представителите на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи.
Молбата ми към Министерството на отбраната е друг път да не изпадаме в това недоразумение, което се получи. Беше закрита точката от дневния ред, а не заседанието. Просто трябваше да изчакате.
Колеги, преминаваме към пета точка от дневния ред – РАЗНИ.
Заповядайте, господин Мерджанов.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Аз с изненада разбрах, че в следващата програма е включен Законът за досиетата, включително и законопроекта, който ние сме внесли, само че не е разпределен във Вътрешната комисия. Не знам това пропуск ли е или съзнателно действие, защото същият закон е гледан в Комисията по отбраната.
Нали така, господин Радев?
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Да.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Няма логика Вътрешната комисия да не се произнесе по този въпрос и да не бъде основна комисия. Някакъв пропуск ли има или…
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ще разговарям с председателката и ако е необходимо ще направя един доклад.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: При това положение точката не би трябвало да се гледа в седмичната програма. Ние на процедурно основание ще възразим.
РЕПЛИКА: Къде е включен този законопроект?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: В програмата за пленарната зала като девета точка.
Ще разговарям утре с председателката и ако е необходимо, да направите и процедура за отлагането.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Да. Няма логика нашата комисия да не е водещата.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, знаете, че другата седмица за 19 април, вторник, от 14,00 ч. е планираната среща с представителите от ландтага на Долна Саксония. И понеже германците са доста стриктни в програмата си, те искат да знаят колко са членовете, които биха присъствали на тази среща, която ще бъде проведена. Това е трето поредно съобщение, което правим.
Колеги, темите, които възнамеряват да засегнат от немска страна, са: актуалната ситуация в страната, особено по отношение на вътрешната сигурност и борбата с престъпността, овладяване на проблема с бежанците, тяхното третиране и оказването на хуманитарна помощ, сигурността на границите, имиграцията в страната, мерките за интегриране на завръщащите се и икономическата ситуация в страната след присъединяването към Европейския съюз. Това са темите.
Смятам, че е хубаво да имаме възможно по-голямо присъствие от членовете на Комисията, защото те ще бъдат около 20 човека и ако ние сме само пет човека, мисля, че няма да е добре.
Има материали, които са представени от институциите, които имат отношение по тези теми, така че от чисто информационна гледна точка е добре да ги имате. Това е в препоръката, която отправихте преди малко, господин Иванов.
Колеги, ако няма други въпроси, закривам заседанието.
Благодаря ви и спорен ден!
(Закрито в 16,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Цветан Цветанов