Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 59
На 12 октомври 2016 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгл. чл. 27, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Второ гласуване на Общ законопроект на приетите на първо гласуване законопроекти за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (продължение).
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията господин Румен Иванов
* * *
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Добър ден, колеги!
Добре дошла на вицепремиера и министър на вътрешните работи госпожа Бъчварова!
Имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията.
Дневният ред за днес е:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгл. чл. 27, ал. 1 от ПОДНС.
Гости: министърът на вътрешните работи и вицепремиер госпожа Румяна Бъчварова.
2. Второ гласуване на Общ законопроект на приетите на първо гласуване законопроекти за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (продължение).
3. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СЪГЛ. ЧЛ. 27, АЛ. 1 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Колеги, имате думата.
Господин Дедев.
СТЕФАН ДЕДЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, колеги!
Аз искам да задам само един кратък въпрос: има ли някакво изменение в оперативната обстановка по българо-турската граница във връзка с охрана на границата, бежанския поток и мерките, които правителството предприема? Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
Като цяло се запазва тенденцията за снижаване на натиска по българо-турската граница. Това не означава, че не регистрираме преминавания. Обикновено през територията на граничните пунктове е чрез укриване в моторни превозни средства – и последната седмица имаше такъв случай в укриване на по-голяма група във влакова композиция.
Това, което забелязваме като тенденция в последната седмица, е, че на изход се забелязват повторни, те всъщност са потретвани и подесетвани опити да се премине тази граница, като делът на хората без регистрация, които установяваме, е изключително нисък в момента. Това означава, че тези, които са в момента на територията на страната, се опитват да излязат през българо-сръбската граница. Ние полагаме много усилия там. От сръбска страна също има засилени мерки и на практика това се оказва невъзможно.
Ако говорим за някаква промяна, тя е по-скоро на територията на София, където всъщност са запълнени центровете. Това е.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър.
Отношение? Не.
Господин Мерджанов.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Вицепремиер и министър на вътрешните работи, уважаеми колеги, уважаеми журналисти! Аз ще имам два въпроса.
Сега ще се възползвам от възможността да задам първия. Той е свързан с обещаната помощ и декларирана от Юнкер от 160 млн. евро. Вярно е, че на блицконтрола няма практика да се задават числови въпроси, но все пак: тези 160 милиона за какво ще бъдат последно и окончателно използвани? От тях колко са преведени до момента? Веднъж стана въпрос за 45 милиона евро. След това стана дума за 60 милиона. Това е първата част от въпроса.
И второ, по линия на „Фронтекс“ колко служители, от кои държави са командировани на нашата граница? Последната информация от вчера е за 30 служители от Словакия.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Колко?
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: 30 служители на „Фронтекс“ от Словакия. В някои от сайтовете. Малко по-късно мога да направя справка и да цитирам.
Ако може в тази връзка да ни разясните начина, по който се изпълнява тази помощ от служители на „Фронтекс“? Тоест как се разпределят, как се оформят съответните наряди и т.н. Как се носи службата най-общо?
Защо Ви задавам този въпрос, госпожо министър? Защото до нас стигна информация, че в немалка част от случаите сътрудничеството между офицерите от „Фронтекс“ и нашите гранични полицаи не винаги върви така гладко. Не винаги. Ако не съм прав, ще Ви моля да ме опровергаете. И всичко това зависи от коя държава са съответните пратеници. Благодаря.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви.
За тези 160 милиона, много пъти обяснявахме, дадох брифинг преди около две-три седмици, по време на блицконтрола в зала също дадох някои пояснения. Като цяло около 20% от тях отиват за справяне със състоянието на бежанските центрове и обслужване на бежанците. В момента нямам точно тази справка, защото, честно казано, не очаквах да ми зададете за пореден път този въпрос.
Важното е, че 80% от сумата отива за техническо екипиране на нашите служители. С тези средства ще бъдат закупени около 450 високопроходими автомобила, джипове, като те ще бъдат разпределени не само на Гранична полиция, но и на полицейските подразделения и жандармерията, която е в пограничните райони. Това е много добра възможност по всички линии осигуряване на техническото екипиране.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Само по българо-турската граница ли?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не, и на останалите сухопътни граници – сръбската и гръцката, ще бъдат разпределени.
Друга част от средствата ще бъдат дадени за постигане на 100-процентно покритие на ТЕТРА системата по нашите граници, като ще бъдат закупени около 4500 нови устройства. Защото, особено около Елхово и Малко Търново, има райони, в които нито ТЕТРА системата, нито мобилната система имат обхват. Това ще ни даде възможност за по-бърза реакция.
Доизграждане на интегрираната система за видео наблюдение е другото перо, което ще бъде подсигурено. Не само по българо-турската граница, но определени участъци и по сръбската, и по гръцката граница ще бъдат обезпечени, където те се определят като по-рискови.
От тези 20%, които споменах, има около 2 милиона за осигуряване на обратното връщане. Знаете, че има едно споразумение на Европейския съюз с Афганистан, което се надявам да сработи. Имаме средства за отвеждането на около 1000 души. Само искам да кажа, че на един от бежанците, които извеждаме, всеки един от тях трябва да бъде конвоиран от двама наши служители. Тоест, на практика това е голяма бройка от хора, които ще пътуват. Но заедно с „Фронтекс“ имаме тази добра координация. Те правят съвместни полети. Ако се наложи можем да организираме и самостоятелни полети, когато се уредят съответните документи с Афганистанската страна.
Има средства за издръжка на сега приетите бежанци – храна, обслужване, медицинско обслужване, за преводачи и т.н. Също и прословутите 3 площадки, които искаме да подготвим, ако се наложи да разпределим временно там хора. Допълнително са дадени средства за около 450 фургона. Толкова имаме гласувано от Вашето правителство. Приключила е процедурата за още 450 такива фургона, но те ще бъдат предоставени на Гражданска защита, но те ще могат да се ползват не само за бежанците, но и в други случаи, които изискват такова настаняване.
Досега не съществуваха терени, на които могат да бъдат разположени временни центрове. Ние преценихме, аз съм убедена, че това може да се тълкува като един съществен пропуск, защото винаги трябва да се създадат условия за един малко по-голям луфт, отколкото е реалното състояние. Само до преди два месеца в нашите центрове заетостта беше 250 емигранти, около 12 до 15% на Държавната агенция за бежанците. За два месеца изпълнихме целия капацитет и бихме искали да имаме възможност за по-голяма сигурност, така че да не ни се налага да претупваме процедурите и бързо да изпращаме на външни адреси вече влезлите бежанци.
Освен това една значителна част от сумата ще бъде дадена директно за преки разходи за служителите на армията, на Гранична полиция, на Жандармерия, евентуално на доброволните сътрудници по охраната, които ще назначим в скоро време, за техните заплати и командировки.
Това е в рамките на спешните мерки.
Основната част на тези средства ще отидат по високотехнологични проекти, които трябва да подсигурим до изграждането на системата видеонаблюдение и ТЕТРА системата. И това е виждането ни – по тази линия трябва да увеличаваме капацитета си за охрана на външната граница, а не екстензивно чрез толкова много хора, които в момента командироваме.
По втория въпрос – за „Фронтекс“. Към момента има допълнително 130 служители, досега са били 47, на гранични пунктове и част от патрулите на втора линия. В момента Гранична полиция разпределя и определя къде да се разположат патрулите на „Фронтекс“ с оглед на разпределението на досегашните постове и балансиране на нещата, които в оперативен порядък определяме като рискови. И вчера говорих с директора на Гранична полиция, направихме някои размествания, които мисля, че не е редно да споменавам публично, така че да подсилим присъствието на ключови, рискови към момента места.
Нямам каквато и да било информация за проблем в отношението между нашите служители и „Фронтекс“ и за мен доказателство за това е, че „Фронтекс“ ни предложиха да дойдат и да обявят стартирането на новата служба точно в България. Констатирахме с господин Леджър изключително доброто сътрудничество, което имаме. Най-голям е броят на служителите от Румъния. Не мога да Ви кажа точния брой за словашките служители, но почти 30 човека са поляците.
Вчера имах разговор с полския посланик, който ме увери, че в много скоро време те ще изпратят допълнителна бройка – около 30 човека от Полша. Като първоначалното им предложение беше 60 до 80, когато преди два месеца имах среща с техния министър тук, в България. И те имат готовност да ги изпратят.
Най-важното за „Фронтекс“ и най-съществената помощ при тях е, че те идват екипирани, идват с техника, включително и с кучета. Това е много голяма помощ в тази ситуация, защото буквално в момента тя влиза в действие и в полза. Има много коли, които са с термовизионни камери. Автомобилите, които получихме от Германия, вече са регистрирани. Основната част са с допълнителни съоръжения – термовизионни камери, които много ни помагат, особено в тази ситуация, в която основната част от пътищата покрай оградата са изградени.
Какво да Ви кажа повече за „Фронтекс“? Не мога да си представя по-добро сътрудничество от това, което имаме в момента, и което успяхме да установим и потвърдим по време на тридневното посещение на господин Леджър в България, обмена на информация, общата визия.
Важното за новата служба, което е добре да се знае, е, че по основните функции, които бяха записани в предишния регламент, по новия, има надграждане. Най-същественото според мен е, че се създава резерв от около 1500 служители, с които „Фронтекс“ на базата на оценката на риска, която й се вменява като задължение, ще прави. Може в изключително кратки срокове, буквално веднага да реагира там, където се появи пробив по сигурността на външните европейски граници.
Друго важно предимство в новата организация е, че тя поема ангажимента да обменя информация с националните служби по линия на наркотрафик, трафик на хора, контрабанда и тероризъм. Тоест цялата информация, до която те ще се доберат и ще разполагат, ще бъде предоставена и на националните служби. Досега беше основно по охрана на вътрешните граници, сега се разширява. Поемат се ангажименти за обучения, разбира се. И на практика „Фронтекс“ става една много ефективна служба в помощ на всички държави, които са на първа линия.
Ние сме поискали до 200. Ако дойдат поляците, мисля, че вече ще имаме и по-голям брой. Имаме уверение, че те ще бъдат изпратени възможно най-скоро.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър.
Господин Мерджанов.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря.
Госпожо Министър, аз пак не успях да разбера за какво ще бъдат разходвани тези средства, затова ще Ви помоля за една точна справка, защото обясненията както на всеки един брифинг, така и в публичните изяви на Вас и на министър-председателя, са пределно ясни. Защото от всичко това, което казахте, Вие споменахте – 20 % отиват за новите площадки – 3 на брой, нали така?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не за нови. За разходи, които са свързани с издръжката на бежанците и центровете. От тях имаме около 5 милиона за трите площадки, имаме и средства за преместване на един от центровете в София и някъде другаде, ако това се осъществи.
Уточняват се апликационните форми – работим с представители на Комисията. Тоест бюджетите по различните пера. И понеже средствата, които ще получим, са от различни европейски фондове – този за спешна помощ, има допълнителни фондове. Там условията за предоставяне на средствата и динамиката на предоставянето е по-различна, като по единия от фондовете имаме 80% авансово плащане, по другия, както са изискванията – 50%. И е направена схема в апликационните форми, три от които са разписани от двете страни. Останалите две в момента се доуточняват, които са част от самата процедура. Там има друга схема на извършване на плащането. Но самият факт, че получаваме 80% авансово по линия на спешните мерки, мисля, че е един изключителен жест от страна на Комисията.
Ще имате тази информация, тя е публична. Не само ние разполагаме с нея. И в Комисията разполагат с нея. Ще има възможност да се види.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Все пак в момента колко средства са преведени?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Сумата, която беше преведена преди два дни, като начало е 90 милиона. 45 милиона евро са дошли като начало на базата на одобрените три апликационни форми. Чакаме в скоро време…
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: 90 милиона лева?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, 90 милиона лева. Като разходите, които ще бъдат определени и признати по тази линия, започват да се признават от 2 октомври, което значи, че всички служители, на които плащаме от октомври, ще бъдат изплатени от тази сума.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря.
Повече въпроси няма да задавам във връзка с „Фронтекс“ и със сътрудничеството, но може би ще бъде добре да поканим новия шеф на Гранична полиция да се запознаем.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Ще го помислим в бъдещо заседание, господин Мерджанов.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Все пак е доста по-различно от бреговата охрана и охрана на сухоземната граница. И да видим как се окомплектова ръководството на Гранична полиция.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Само да уточня по този повод, че господин Кечиков е изпълнявал мисии на „Фронтекс“ в Гърция. Изключително добре познава организацията и начина, по който да работи и в партньорство с нея.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Атанасов, заповядайте за въпрос.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Госпожо Министър, имам въпрос, свързан с прилагането на специални разузнавателни средства от МВР. Съгласно чл. 33, т. 10 от Закона за Министерството на вътрешните работи министърът на вътрешните работи получава информация за исканите и използваните специални разузнавателни средства от подразделенията на Министерството на вътрешните работи.
В тази връзка моят въпрос е: каква организация сте създали като министър на вътрешните работи за прилагане на това правомощие, което е регламентирано в закона? При прилагането на това правомощие от Ваша страна, защото то е контролно правомощие на практика, има ли констатирани нередности при исканите и прилаганите специални разузнавателни средства от подразделенията на МВР? Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин Атанасов, слава Богу, нямам пряко задължение към тази дейност, част от дейностите на Министерството на вътрешните работи? В устни доклади получаваме информация в оперативен порядък, и като отчети – месечни, на шест месеца за прилагането на специалните разузнавателни средства. Това е редът.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Министър.
Господин Атанасов – за отношение.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Министър, аз съм учуден от този отговор.
Госпожо Министър, това правомощие беше въведено с изменението на Закона миналата година, защото разпореждането за прилагането на всяко едно конкретно специално разузнавателно средство е правомощие на главния секретар, но общата политика е на министъра. Тъй като с прилагането на специални разузнавателни средства се засягат основни човешки права на гражданите, би следвало министърът да има общ поглед и да контролира тази дейност. Така че аз се учудвам от Вашия отговор: „Нямам пряко участие“. В устен порядък би следвало да създадете организация за системен контрол. Така разбирам правомощията по закона.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин Атанасов, общата политика е спазването на закона. Разрешенията се дават от съда.
АТАНАС АТАНАСОВ: Разпореждането е от главния секретар.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, но каквото и разпореждане да има, решението се взема от съда. Какво да Ви кажа повече от това? Да контролирам съда ли?
АТАНАС АТАНАСОВ: Не съда, главния секретар, който Ви подпомага в изпълнението на Закона
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Приключихме с въпроса, господин Атанасов.
Господин Росен Петров.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Това означава да се намеся при прилагането на закона по този начин, господин Атанасов, и да политизирам тази дейност, което е последното, което бих направила.
РОСЕН ПЕТРОВ: Моят въпрос е свързан отново с мигрантите, бежанците или както ги наричаме. Понеже в публичното пространство се споменават различни цифри, често противоречиви, колко бежанци у нас са юридически релокирани действително? Тоест, придобили са такъв статут, по така нереченото „Дъблинско споразумение“? Каква е бройката? Четох, че са двама и се изненадах.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, господин Петров.
Дъблинското споразумение няма нищо общо с механизма за релокация. Дъблинското споразумение е едно споразумение, по отношение на което и утре на Съвета ще изразя позиция, че трябва да претърпи промяна, в смисъл на това да не натоварва държавите на първа линия с допълнителни отговорности по приема на бежанци.
Дъблинското споразумение урежда техния статут според мястото, от което те са преминали. Решението за релокация е мярка, която беше одобрена от Европейския съюз преди година и два месеца с оглед подпомагане на страните от първа линия. Хората, които са релокирани тук, преминават през проверка на ДАНС на място, оценява се, че те не представляват по нашите критерии заплаха за националната сигурност, отговарят на критериите, които ние предварително сме заявили, и при релокирането им, пристигането им в страната, те започват процедура за получаване на статут. Те не идват при нас с вече получен статут. Ние само сме установили, че отговарят на изискванията и започва обичайната процедура, както за всички останали. След необходимите три месеца, те вече придобиват правата, каквито има всеки един, който е получил такъв статут.
Към момента има 21 човека, които са релокирани. Всичките са от Гърция. Ние имаме ангажимент да поемем от Италия. Но понеже от Италия хората, които ни предоставят и ни предоставят списък на тези хора, не отговарят на изискванията ни да бъдат сирийци и семейства, ние отказваме да ги приемем. 21 са към момента тези, които са дошли, и са преминали всички тези процедури. Ние не ги привличаме, нито ги каним. Това е процедура, която се прилага във всяка една от държавите на първа линия – засега Италия и Гърция. Толкова са. Имаме ангажимент за по-голяма бройка. Аз лично смятам, че няма да можем да я изпълним, защото има поредица от обстоятелства, които станаха ясни, когато започна този механизъм. Той беше въведен преди реално да започне неговото изпълнение и прилагане. И въпрос на решение оттук нататък е да се види как ще продължим с релокацията.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър, за отговора.
Господин Петров.
РОСЕН ПЕТРОВ: Моят въпрос целеше да изясним точно този хаос, който цари в публичното пространство, тъй като – уверявам Ви – хората бъркат Дъблинско споразумение с релокация, не им е ясно.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Виждаме го всеки ден по телевизията.
РОСЕН ПЕТРОВ: Точно така. И всъщност се оказва, че са само 21 човека, които са по тази прословута релокация, за която всеки ден се говори.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Точно така.
РОСЕН ПЕТРОВ: Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, и ако трябва да изясняваме, след като получат статут, те имат права на български граждани, съответно правото три месеца да пътуват и да пребивават в Европейския съюз. Ако там кандидатстват за статут или за оставане, там има друга процедура. Не става автоматично връщането от държавите, които са ги приели, там има съображения за семейство, други хуманитарни съображения. Текат съдебни процедури. На практика Дъблинското споразумение изобщо не работи ефективно.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Белемезов.
СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Аз искам да Ви попитам, госпожо Министър, за позицията на нашето правителство относно визията на Министерството на вътрешните работи с един проблем, по отношение на трафика на хора при обстоятелствата, при които се прави с цел трудова и сексуална експлоатация. Това е много сериозен проблем за цяла Европа. И искам да напомня още веднъж, че ние с господин Иванов имахме възможността в началото на тази година да присъстваме на интерпарламентарна конференция в Хага по този въпрос. Там имахме възможността да изразим и нашата позиция.
Какво по-различно се случи от началото на тази година до момента в борбата, в противодействието и въобще в превенцията по отношение на такъв тип престъпления?
Задавам въпроса неслучайно, защото и в последните няколко седмици отново се прокрадна информация в общественото пространство, че българи са участвали в такъв тип организирани групи, които са извършвали такъв тип престъпления.
Каква е Вашата оценка за този проблем? На какво ниво Министерството на вътрешните работи и релевантните служби в България си сътрудничат предимно с европейските служби? И какви са конкретните резултати до момента? Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Това, което мога да ви кажа, е, че комисията, която се занимава с трафика на хора, е сред ресорите на госпожа Кунева. Въпреки това аз проявих интерес към нейната работа и по време на последното ми посещение в Съединените американски щати, се срещнах в Държавния департамент с този отдел, който се занимава с темата и подготвя доклада за България.
Последните два доклада са критични, в смисъл променят в общата класация категорията, в която се поставя България. Установихме, че има разминаване между информацията,на която се базират докладите на тази комисия и поехме ангажимент през посолството да предоставяме статистиката, която има МВР и останалите отговорни институции. Тоест да обективираме информацията, защото до този момент тя е събирана и получавана основно през нестопански организации.
Приоритетна е работата в ГД БОП по тази линия. Ние повишихме нивото на приоритетност в последната година. Има много добри операции, които се провеждат. Това без партньорство с чуждите служби не може да стане, то се поддържа.
И нещо много важно, което вече и в разговор с комисията установихме, беше направен работен план, който да адресира бележките към България, и този план се изпълнява. Аз го представих в Държавния департамент, те ме поздравиха за това, че някой толкова подробно им чете доклада и има такъв отговор на техните констатации. И мисля, че в последните месеци и за тази година ще имаме причисляващо по-добри резултати, отколкото предишните години.
Работим много активно по тази линия. Ако следите справките за операциите на ГД БОП ще можете да ги видите.
Колегите са ми дали в бележки една статистика, но мисля, че тя не е съвсем актуална. С Холандия, с Белгия, с Германия работим. Общо взето с всички партньорски служби.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви за отговора, госпожо министър.
Господин Белемезов, за отговор? – Не.
За втори въпрос – господин Мерджанов.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Те не бяха ли два въпроса?
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Аз мога и да не задавам.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Е, задайте го. Кога ще има възможност пряко да Ви отговоря, а не през поредица от публики и медии. (Оживление)
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Госпожо Министър, въпросът е, че Вие не давате точни отговори на конкретни въпроси.
Кога ще бъдат внесени промените в Закона за убежището, за които госпожа Първанова вчера обяви, че се готвят? Тъй като мисля, че всички парламентарни групи сме дали своето съгласие, или почти всички, но някак си се бавят.
И в тази връзка, ако ми позволите, само още няколко изречения.
Да, основателно е да се смята, че с наближаването на зимата и по-студените месеци потоците като цяло ще стихнат, но те няма да изчезнат, защото каналджийството все още продължава.
И във връзка с това – знам, че от Ваша страна в началото на мандата Ви като министър, бяха положени усилия за полицейското сътрудничество с гръцките и турските власти. Тристранният център все още не е заработил. Ние без ефективно сътрудничество с турската страна каналджийството няма как да го пресечем, каквото и да се прави. Ако ние действително имаме пълното, категорично съгласие от тяхна страна, ефективно взаимодействие, с коректното поведение на нашите гранични полицаи, мисля, че този въпрос до голяма степен ще бъде минимизиран.
Хубаво е, че сега ще се готвят апликационните форми, …
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не, те са готови.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: … автомобили ще се купуват от тези въпросни средства, но да използваме тези зимни месеци поне да се подготвим за пролетта. Защото ние така проспиваме вече няколко зими и някак си ни изненадват потоците в началото на лятото, в средата на лятото. Тази година август беше силният месец.
Доколкото ми е известно от тези автомобили на „Дейвид“ нито един не работи. Нито един! Всички са аварирали. Да не би да стане същото, защото сега ще се гласят и обществените поръчки. Вероятно руски джипове няма да взимаме, защото те са най-проходими. И това е обяснимо. Но поне да вземем американски от тези обществени поръчки.
Завърших.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Предложенията за промените в Закона за убежището трябва да минат съответните процедури. Когато са готови ще бъдат внесени. Не мога точно да Ви кажа какъв е срокът. Работят се приоритетно на място – това е Държавната агенция за бежанците, която има компетентността да ги подготви.
Що се отнася за ограничаване на трафикантските мрежи, това е мой личен приоритет от началото на мандата. На практика може би по-голямата част от усилията ми са контакт с колегите ми от Гърция, Турция, Сърбия включително, с Австрия беше да уредим обмена на информация по тази линия. Знаете, че в Европол се създава специално звено. То все още не е комплектувано изцяло.
За да има добро сътрудничество, трябва да има желание от двете страни. Имаме изразено добро желание от страна на турските власти, но все още контактите ни се ограничават до обмен на информация на място около самата граница. (Реплика от народния представител Атанас Мерджанов.) Аз не мога да отговарям и за тях. Ако можех имам идея какво трябва да се направи, но там е трудно. Проявявам разбиране и към техните проблеми в момента.
Тристранният център е една добра възможност, но не е основно насочена. Там акцентът е по-скоро върху контрабандата. Разбира се и граничното сътрудничество. Преди две седмици и малко повече заработи и центърът, който специално основахме в Гранична полиция за борба с нелегалния трафик. Той е по аналогия на Центъра за борба с контрабандата, на координационните центрове, които правим на местата, в които регистрираме наличие на актуален проблем. В него работят представители на всички компетентни служби. В много скоро време официално ще се включи и ДАНС. Въпрос на документално уреждане на тяхното участие. Включително в този център има представител и на Дирекция „Вътрешна сигурност“, тоест наблюдението е и от наша страна.
Мога да ви кажа, че в момента в качеството на обвиняеми до момента – 259 човека. Има обвинения срещу 259 човека. Проблемът е, че наказанията, които се дават, обикновено са условни, повтарят се деянията. И промените, които направихме в закона, на практика не се прилагат от съдилищата, за да имаме ефективни присъди.
Нещо друго, което се случи с моя заповед. В пограничните дирекции определихме специални служители, които да работят по линия на нелегалния трафик, тоест не дирекцията като цяло или по преценка на директора да се определи човекът. Определихме служители, които приоритетно работят по тази линия и те координират своята дейност с центъра и с Гранична полиция. Така че да знаят, че това е основната задача за тях. Това дава изключително добър резултат още през първите седмици, защото всеки си знае отговорностите и основната посока, в която работи.
Много сериозен проблем не само за България, а в цяла Европа е, защото това е всъщност инфраструктурата на целия мигрантски натиск. Мисля, че скоро ще имаме и доказателство за добрите резултати. При това много скоро.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър, за отговора.
Господин Мерджанов.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Аз благодаря за отговорите.
Ако се налага ние да направим предложение Комисията за трафика на хора да бъде подопечна на Вас като вицепремиер, защото наистина е анахронизъм госпожа Кунева все още да я наблюдава.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Това е в правомощията на премиера.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Тъкмо повод да му зададем актуален въпрос по тази тема. Дано господин Главчев да не го върне.
А тези 45 души във вагона, където ги задържахте, къде са в момента?
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Господин Мерджанов, това кой по ред въпрос е? Вместо един зададохте два като втори.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Където трябва. Като всички останали по реда си.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Сега преминаваме към четвърти. Хайде да бъдем коректни и да не правя забележки за такива елементарни неща.
Приключихме с Вашите въпроси.
Господин Атанасов.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Вицепремиер, в някакъв смисъл Вие отговорихте на въпроса, който аз имам да задам, но нека да задълбоча – става въпрос за взаимодействието, разкриването и наказването на каналджийството, защото то е престъпление по Наказателния кодекс. Миналата година изменихме Наказателния кодекс и въведохме наказателна отговорност и за лицата, които трафикират бежанците или мигрантите през страната. И то с твърде високи наказания.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, до 12 години има за случаите.
АТАНАС АТАНАСОВ: Да, лишаване от свобода, така че не може да се каже, че са ниски санкциите в Наказателния кодекс. Това е въпрос на прилагане на закона от съдилищата.
Но аз, понеже чух, че казахте точно число – срещу 259 лица има образувани досъдебни производства, така разбрах, нали така?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да.
АТАНАС АТАНАСОВ: Все пак имате ли по-подробна информация за тези лица, защото преди месец чух едно интервю на председателя на Районния съд в Малко Търново, дама беше, не й запомних името, по същата тема и тя каза, че се внасят обвинителни актове в районния съд в Малко Търново за каналджийство, но само срещу чужди граждани. В Малкотърновския районен съд няма внесен обвинителен акт срещу български каналджия.
Дайте малко повече информация в тази насока, защото сме наясно с проблема, че няма човек, който да пресича българо-турската граница безплатно. Това е сигурно 100%. Добре организирана престъпност от двете страни, срещу заплащане. И срещу добро заплащане тези хора от турската граница отиват на сръбската граница, една част от тях приспиват в София, всичко това е известно. В крайна сметка как е организирано противодействието и смятате ли, че тези резултати – 259 досъдебни производства срещу тези лица, обхващат проблема?
Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин Атанасов, Вие сте юрист и знаете много добре, че за да може да приключи със съответната и справедлива присъда едно обвинение, трябва да има необходимите доказателства. Проблемът при този тип престъпление е, че много трудно е на наша територия да докажем имотната облага от тази дейност. Защото схемите, по които се заплаща услугата, надскачат нашата територия. Първоначалната сума се плаща в Турция, там се организират каналите, а финалната в някоя от централноевропейските държави. Няма размяна на пари или някакви други облаги за тези, които осъществяват тази дейност. Това е основен проблем при доказването и основна спънка за ефективни присъди на този род престъпления.
Това е голямата трудност. Работим и по тази линия, за да сме по-добре подготвени. Знаете, че това изисква по-дълга работа и повече усилия.
Днес ме информираха, нямам още всички материали, приключва разследването за трафикирането на тази група бежанци, в Унгария имаше намерени задушени хора, днес се обявяват резултатите от разследването. Това е повече от година и половина. Работят австрийските, унгарските служби, нашите служби много активно съдействат. Като бях в Австрия обсъдихме този въпрос, бяха много доволни австрийските колеги. Това е времето, което само за една група отнема на толкова служби, за да могат да стигнат до обвинителен акт по такова престъпление. Това е голям проблем за правораздаването и за нас съответно, защото има хора, които залавяме, с наложени условни присъди, рецидивиращи.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
За отношение – господин Атанасов.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря.
Аз съм съгласен с една част от това, което казвате, защото е необходимо ефективно международно сътрудничество, за да може да се съберат доказателства за тези, които ги превеждат през границата. Това е така. Но тези, които ги превозват през страната, не виждам никакъв проблем за доказването, защото всеки един, който се качва в превозното средство, си плаща за това. Ето ви я имотната облага.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не е така.
АТАНАС АТАНАСОВ: Е, как да не е? Няма нужда да се спори. Въпросът е да се докаже от субективна страна, че този, който ги превозва, съзнава какво превозва.
Съвсем скоро имах среща с една неправителствена организация, която работи с бежанците и с икономическите мигранти в България. Те имат записи, които са на видео и чужденците обясняват къде колко са плащали и колко струва от тук до там, на кой плащат парите. Тоест, неправителствената организация е събрала тази информация, аз смятам, че МВР разполага с много повече способности да се бори с това. Защото, ако се прекъсне превозът от едната до другата граница, нали разбирате, че няма да се случва това струпване на сръбската граница?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин Атанасов, това е реплика и въпрос не към МВР. Към съда. Мога да Ви кажа, че ние правим всичко възможно, за да проведем разследването и да установим, но мога да Ви уверя, че плащането не става директно на шофьорите.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Петров.
РОСЕН ПЕТРОВ: Моят въпрос е много кратък и банален, но мисля, че е фундаментален. (Оживление)
Какви са очакванията на Министерството на вътрешните работи за Бюджет 2017? Дали той ще се задържи в сегашните параметри или ще има увеличение?
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Госпожо Министър, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Очакванията ни са да се завиши и всичко, което сме подали като заявка, да бъде отразено в бюджета, а не както предишни години – да бъде по-ниско. Ще видим, нека да излезе проекта, няма проблем да го обсъждаме.
Усилията ни в момента са насочени към това да усвояваме възможностите, които ни дават еврофондовете и това извънредно финансиране, което сега получаваме. Сигурно знаете, че разликата в средствата, които България е получила по линия на спешните мерки, е десет пъти по-малко, отколкото за Гърция. Вероятно 2013 г., господин Мерджанов, не сте преценявали тази опасност така, защото на практика не сте искали тогава пари, когато се е определяло…
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Те преди това бяха заявявани, госпожо Министър.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Добре де, ама е имало възможност да се договаря тогава.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Не е вярно. Средствата са заявявани 2011-2012 г. Моля Ви се.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не, не искам да Ви обвинявам. Факт, че в момента успяваме…
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Моля ви, без да влизаме в диалог.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Не бива да влизаме, но трябва да бъдем точни и коректни. Ние сме задавали въпроси на тогавашния…
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: И ние на базата на тази заявка сме планирали, ама сега поискахме повече и получихме, защото успяхме да си…
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Това не е дело на нашето правителство.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: … да си обосновем исканията.
Имам и други коментари към Вашите тези, но не знам дали е във формàта на тази среща. Затова ще се въздържа.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря.
Господин Белемезов.
СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, аз ще направя само едно уточнение по повод на въпросите, които бяха зададени от ген. Атанасов, че наистина това е един много сериозен проблем и апропо ние от АБВ внесохме един Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс в Народното събрание, с който ще се опитаме да променим именно наказанията, включително и съставите, тъй като на практика се оказа, както и Вие потвърдихте, че голяма част от делата, които се водят срещу подобен род дейност, по-скоро е за нелегално превеждане през граница, отколкото директно за трафикиране на хора. В тази посока ние от АБВ сме входирали и законопроект, а също и въпрос за парламентарен контрол. Това е информация, която Вие имате по надлежния ред.
Това, което мен ме интересува особено в хода на обсъжданията на антитерористичното законодателство на второ гласуване, включително и общественото обсъждане, което мина миналата седмица, е как Вие оценявате понастоящем заплахата за тероризъм към България? Има ли някакви нови индикации, някакви нови притеснения, които би трябвало всички ние да ги имаме предвид.
Знаете, че тук сме провеждали различни заседания с директорите на служби и те са Ви уверявали, че пряка непосредствена заплаха за България няма. Но пък, от друга страна, задавам този въпрос и в контекста не само на предстоящото разглеждане на Законопроекта на второ гласуване, а също и на информация, изведена от медиите в публичното пространство. Спомняте си, че съвсем наскоро се коментираше случай, в който български гражданин е подведен под съдебна отговорност с презумпцията, че има установена принадлежност към международна терористична групировка.
Тоест, каква е Вашата оценка на този етап? Има ли допълнителни рискове, които са нови, от последните няколко месеца, или по-скоро продължаваме да запазваме същото ниво, на което сме били до момента?
Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Мога да потвърдя, че към момента няма информация за пряка заплаха към България. Това обаче не трябва да ни успокоява, това е моето разбиране. Моето разбиране е, че по-добре е подготвени за всеки възможен сценарий, независимо от това дали има заплаха или не, отколкото да се успокояваме. Затова провеждаме ученията изключително полезни. Смятам да продължим и да ги направим по-активни с оглед на възможните конкретни сценарии. Изключително интересни резултати имаме от анализа на тези ситуации.
За мен добрата тренировка на всички нива е най-сигурната гаранция, че бихме се справили добре с една такава ситуация.
Лично за мен е рисково, и следя много внимателно това, което се случва в Турция, макар че там общо взето на три нива се активизират терористичните атаки с различен модел от различни организации. Вече по стила може да се разбере коя от тях е предприела едно или друго действие. За съжаление зачестяват, там вече станаха по две на седмица.
Обменяме информация и най-големите ми надежди за това да осигурим още по-добра защита от опасност при нас е прилагането на споразумението, което подписах през септември в Съединените щати с Департамента за вътрешна сигурност. Когато започнем да го прилагаме, мисля, че ще има добри резултати. Това, което ще предприемем към момента, е най-доброто, което в световен мащаб може да се направи с оглед на превенцията. И България ще бъде първата държава в Европейския съюз, която ще работи с тази програма, като съм поел ангажимента да информирам всичките си европейски колеги за резултатите и да им представя принципа на работа с тази програма. Дава ни изключителни шансове да проверяваме и да работим с информация, която имат най-напредналите служби в света.
Това е, което правим, успоредно с ученията, които ще продължат и до най-специфичните ситуации, които бихме могли да предвидим за България. Това е, което изненадва всички като пример, е насочването на атаките към меките цели. Започнахме от големите обекти, стратегическите, София, извън София, сега ще разработим останалите сценарии. Има една експертна група към Министерството, която беше формирана с моя заповед от хора, които са външни на системата. Работят обаче в тази посока за това да определяме рисковете и зони, които не са добре обезпечени до този момент, като например архитектурата на звената за спешна помощ, за да могат да приемат хора със съответните травми. Първото заседание беше миналата седмица.
Друго много важно нещо, по което работя и се надявам скоро да имам готов проект, това е организиране на специфичното образование на хората, които ще работят по линия на борбата с тероризма и радикализацията. Ние нямаме такава система, която да подготвя такива кадри. Изключително е необходимо с оглед на бъдещето на следващите една или две години е да имаме вече готови хора, които имат добро професионално образование и в друга сфера, да могат да анализират и приоритетно да работят по тази линия. Това ще бъде, надявам се, една елитна група сред кадрите, която ние до подготвим, да обучим и да можем да включим директно да работи по тази линия.
Това е разбирането ми в момента за цялата превенция, която трябва да се случи, с оглед на сегашното състояние.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Белемезов – за отношение.
СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря, господин Председател.
Благодаря Ви, госпожо Министър, за отговора. Аз съм удовлетворен от това, че се предприемат мерки и че наистина основният пункт в този риск, наречен тероризъм, е превенцията. Но всъщност не трябва да се забравя и другият много важен момент – ефективното противодействие. Не случайно в големи държави с много сериозна вътрешна сигурност, като Турция, като държави в Европейския съюз, бяха извършени успешни атентати. Тоест ние в тази посока, каквато и превенция да реализираме, колкото мащабна и логически да бъде подредена, тя няма да ни осигури, за съжаление, стопроцентова защита.
Затова моят апел към Вас е. Ние неведнъж сме поставяли въпроса чисто за кадровото, финансовото, ресурсното обезпечение на релевантните служби в тази посока. Знаете, че и въпроси сме отправяли към Вас по отношение Специализирания отряд за борба с тероризма.
Много бих се радвал, госпожо Министър, уважаеми господин Председател, ако има възможност дори и членовете на Комисията по някакъв начин да проведем срещи в тази посока, защото ние трябва да имаме обща парламентарна позиция по този въпрос и наистина тази година да успеем да направим подобренията в бюджета – това, за което говори и господин Росен Петров. Няма тук, сега пред представителите на медиите да говорим по този въпрос, но наистина апелирам особено основното звено – специализираният отряд за борба с тероризма, да получи необходимата финансова, кадрова, ресурсна обезпеченост, защото тогава тренировъчният процес може да бъде адекватен. Иначе в противен случай изпадаме в хипотезата на: ако се случи, ако не се случи.
Затова в тази посока ще помолим и апелирам за Вашата решителна позиция в тази посока, ние като парламентарни групи в хода на обсъжданията на Закона за държавния бюджет, всяка година сте имали възможност да ползвате нашата подкрепа, защото сигурността вече не е политика. Сигурността е нещо, което трябва да ни обедини.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Белемезов.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Така е – всяка помощ ще бъде добре дошла.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Колкото до бюджета, като бъде внесен ще го разгледаме в Комисията, ще поканим представители на Министерството и министър Бъчварова. И щом имаме единна позиция, надявам се, че всичко ще бъде добре с Бюджет 2017.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Само да уточня, че по силата на това постановление, с което бяха отпуснати на Министерството пет милиона лева извънредно преди няколко месеца, в момента текат процедурите и там основната част е за екипировка на отряда, на служителите – съвременна. Малко ни забави това, че нямахме дори спецификация на някои от специфичното оборудване, готова в България. Потърсихме на други места, за да можем да я определим. Работим приоритетно и за това.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви госпожо Министър, за участието в днешния блиц контрол.
С това първа точка от дневния ред е изчерпана.
След мъничко, като се присъединят към нас и гостите, ще продължим с втора точка.
Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ОБЩ ЗАКОНОПРОЕКТ НА ПРИЕТИТЕ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧУЖДЕНЦИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ – продължение.
Стигнали сме до Преходни и заключителни разпоредби, с които ще продължим.
Предвид направените нови редакция от работната група – има два или три текста, имаме един отложен, който ще гласуваме и два за прегласуване.
Гости на днешното заседание на Комисията са:
От Министерство на вътрешните работи: Красимир Ципов – зам.-министър; Ахмед Муртеджи – началник сектор „Визи и разрешения за пребиваване“, в Дирекция „Миграция“; Цветомир Панчев – юрисконсулт в Дирекция „Български документи за самоличност“ и Елена Фичерова – юрисконсулт в Дирекция „Правно-нормативна дейност“.
От Министерството на външните работи: Бойко Хаджийски – директор Дирекция „Консулски отношения”; Николай Цанков –главен експерт, отдел „Консулско-правни въпроси, ЕС и Шенген“, Дирекция „Консулски отношения“.
От Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет: Даниел Инджиев – зам.-председател; Димитър Киров – началник отдел, Дирекция „Качество на процедурата за международна защита“.
От Министерството на труда и социалната политика: Атанас Колчаков – държавен експерт в Дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност; Татяна Георгиева – главен експерт, Дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност“.
Представителството на Върховния комисар на ООН за бежанци в България госпожа Петя Караянева.
Както вече Ви казах, предвид работата на работната група, предстои да прегласуваме един-два текста и отложения, който ще гласуваме. Първите са § 1 и § 2.
Ще направя предложение по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
„§ 2 се изменя така:
„§ 2. В чл. 2, ал. 2 се изменя така:
„(2) Чужденец е и лице без гражданство – лице, което не се разглежда като гражданин от нито една държава в съответствие с нейното законодателство“.“
Гласуваме направеното предложение.
Който е съгласен с така направеното предложение, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Гласуваме двата нови параграфа, предложени от работната група.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържал се – 1.
Параграф 41, който отложихме на предното заседание.
Работната група не подкрепя текста на вносителя.
Работната група предлага следната редакция на § 41, който става § 44:
„§ 44. В чл. 43, ал. 3 думите „чужденец под 18 години, притежаващ и българско гражданство“ се заменят с „български гражданин под 18 години, притежаващ и друго гражданство“.“
Заповядайте
БОЙКО ХАДЖИЙСКИ (директор на дирекция „Консулски отношения“ в МВнР): Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители, колеги! Разбира се, в крайна сметка Вие ще вземете решение относно този текст. Нашите мотиви да предложим той да отпадне от този Закон са, че това е Закон за чужденците и в случая тази разпоредба не засяга чужденци, а засяга български граждани. Систематичното й място е в друг закон може би в Семейния кодекс или в Закона за закрила на детето.
По текста, който предстои да гласувате, също имаме следните бележки. Разбира се, целта е да не се допусне незаконно извеждане на дете – български гражданин, извън страната. В този си вид текстът ще препятства в известен смисъл свободното движение на български граждани, включително и на родителите на съответното дете в случаите, в които другият родител е лишен от родителски права, или пък, когато упражняването на родителските права е дадено на другия родител. Тогава отношенията между двамата родители не са толкова добри и единият, който всъщност е лишен от родителски права или пък те са дадени на другия родител, би могъл умишлено да препятства свободното движение на детето и косвено на неговия друг родител. Надявам се, че го обясних достатъчно популярно. Това са ни бележките. В крайна сметка решението е Ваше. Държах да Ви запозная с тях.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Хаджийски.
Едно уточнение: този въпрос беше обсъждан на предходното заседание, когато отложихме текста за гласуване. След редакция от работната група народните представители – членове на Комисията, взеха решение текстът да остане.
БОЙКО ХАДЖИЙСКИ: Аз не предлагам нищо ново, просто исках да знаете.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Мерджанов, заповядайте.
АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Въпросът, който коментираме, е наистина много деликатен и специален. Наскоро имаше случай, мисля по БТВ, за унгарския гражданин – не знам дали бъркам?
Ако може с примери конкретно да ни посочите и да ни убедите в правотата на Вашето твърдение. Аз бих го подкрепил като по-прецизно.
Референтите имат ли нещо против…
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: В рамките на работната група са го коментирали и е изчистено. Въпросът беше, господин Мерджанов, да остане ли текстът в този Закон, защото е Закон за чужденците, който обсъждахме на предходното заседание.
Нека да дадем думата и на референта.
МИРОСЛАВА МАНОЛОВА: Коментирахме с колегите от работната група и по волята на това, което решихте на предното заседание, направихме редакцията, която да Ви предложим. Както каза колегата, Ваша е волята дали ще се съобразите, или просто ще приемете текста на вносителя – редакцията да отпадне. Друго не сме коментирали на работната група.
И да добавя: съображенията бяха да не отпадне текстът. Проблемът наистина е деликатен и представлява още една гаранция подобни ситуации, по-скоро, да не се случват. Доколко е така на практика, е друг въпрос.
БОЙКО ХАДЖИЙСКИ: По молбата на господин Мерджанов. На практика повечето деца, жертви на трафик в чужбина, са напуснали България със съгласието на родителя. На практика тази норма не е помогнала да се предотвратят случаите на трафик.
Това, на което исках да обърна внимание, е, че може да се стигне до злоупотреба с това право от страна на родител, лишен от родителски права например.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Колеги, има ли други въпроси и мнения? Очевидно не.
Подлагам на гласуване редакцията на работната група, която прочетох.
Който е за, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържал се – 1.
Параграф 42 – предвид редакцията на работната група, се налага да прегласуваме, във връзка с което правя предложение по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
„В § 42, т. 7, ал. 13 се издава изречение трето: „Непридружени малолетни и непълнолетни се настаняват само в краен случай и след преценка на най-добрия интерес на детето“.“
Който е за направеното предложение, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Прегласуваме целия параграф с направеното и прието предложение.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
С това изчерпахме досегашните приети текстове.
Продължаваме с „Преходни и заключителни разпоредби“, до които стигнахме на предходното заседание.
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението на Закона.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Колеги, имаме текстовете пред нас, предлагам да не губим време в четене и направо да ги гласуваме.
Има ли възражения? Не.
Параграф 48 – Работната група не подкрепя текста на вносителя.
Работната група предлага следната редакция на § 48, който става § 52.
Който е за, моля да гласува.
За – 9, против и въздържали се – няма.
Параграф 49 – предложение на народния представител Румен Иванов и група народни представители.
Работната група подкрепя предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 49, който става § 54.
Който е за, моля да гласува.
За – 9, против и въздържали се – няма.
Новия § 53 – Работната група предлага да се създаде нов § 53.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 50, който става § 55.
Кой е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 51, който става § 56.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Параграф 52 – предложение от народния представител Румен Иванов и група народни представители.
Ще направя предложение по чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС, което обхваща и направеното преди това.
Колеги, първо, искам да уточня, че правим това предложение по предложение на Държавната агенция за бежанците. Има отрицателно становище на Министерството на труда и социалната политика.
Ще направя предложението, ще дам думата на колегите гости да изкажат своите становища и тогава ще вземем решение – народните представители.
Предложение, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
„В § 52 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови т. 2 и 3, а досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 4 ,5 и 6:
„2. В чл. 29, ал. 1, т. 2 се изменя така:
„2. да се движи в рамките на определената зона на територията на Република България;“;
2. Създава се точка 7:
7: В Глава осма се създава чл. 95а:
„Чл. 95а. Чужденец, търсещ закрила, който повторно наруши изискванията на чл. 30, ал. 1, т. 11 се настанява в център или помещение от затворен тип до приключване на производството по този закон с влязло в сила решение“.
3. В Допълнителните разпоредби, в т. 14 думите „от председателя на Държавната агенция за бежанците“ се заменят със „с акт на Министерския съвет по предложение на председателя на Държавната агенция за бежанците“.
Коментари?
Давам думата, първо, на Държавна агенция за бежанците понеже предложението е направено по тяхно искане – да се аргументират.
ДАНИЕЛ ИНДЖИЕВ (зам.-председател на Държавна агенция за бежанците): Мотивите, с които сме направили предложенията по първия текст – за определяне на зоните, в които на територията на страната да могат да се придвижват лицата, търсещи закрила, са с цел подобряване на административния контрол над чужденците, които са в процедура.
Освен това, да се ограничи възможността за вторично придвижване на територията на страната с ясното съзнание, че в зоните, които са определени, ще могат да се ползват с правата, които Законът за убежището и бежанците им дава. Разбира се, необходимо е да бъде предвидена санкция за нарушаването на тази разпоредба. Поради тази причина е предвидено създаването на нов чл. 95а в Закона за убежището и бежанците, според който при повторно нарушаване на напускане на зоната, лицата извършили това нарушение, да бъдат настанявани в помещения или центрове от затворен тип.
Другото ни предложение – за намаляване на срока за достъп до пазара на труда по време на процедурата, е продиктувано от нагласите в Европейската комисия изобщо при подготовката на промените в Директива 33 е този срок да бъде намален от 9 на 6 месеца.
Според анализа, направен в Агенцията за бежанците, процедурата на едно лице, търсещо закрила, продължава средно около 3 месеца. Считаме, че ако след тези три месеца по една или друга причина, а това най-често са случаите, когато лицата получават отказ и са в съдебна фаза, е редно да имат достъп до пазара на труда като по никакъв начин това не гарантира осигуряване на работа. По този начин ще се ограничи възможността тези лица да търсят социална помощ и други привилегии от държавата. Считаме, че срокът от 3 месеца е абсолютно обоснован и мотивиран. Такъв беше и срокът при промените в Закона за убежището и бежанците в края на 2015 г.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Само с едно уточнение, че 9 и 6 са максималните срокове. А по преценка на местното законодателство, може да се приемат и по-кратки. Понеже казахте: от 9 на 6 и колегите остават с впечатление, че е заковано на 6 месеца, а предложението е да са 3 месеца. Поради това правя уточнението – за коректност.
От Министерството на труда и социалната политика?
АТАНАС КОЛЧАКОВ (държавен експерт в Дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност): Благодаря, господин Председател.
Ние изразихме нашето становище против предложението, тъй като в края на месец април тази година Народното събрание прие Закон за трудовата миграция и трудовата мобилност, като основната му цел беше да регламентира достъпа до пазара на труда на граждани на трети държави, включително и лица, получили международна закрила и в процедура по получаване на такава.
До предложената редакция на този текст, която е в сила от 21 май тази година, се стигна след обсъждане в рамките на междуведомствената работна група, която беше нарочно създадена с цел разработването на Закон за трудовата миграция и трудовата мобилност. Основната цел – да се възползваме от максимално действащия съгласно Директива 2013/33 срок от 9 месеца, беше единствено и само с цел закрила на българския пазар на труда.
Като друг аргумент в подкрепа на нашето становище може да се посочи и това, че както и този Закон, така и всички останали нормативни актове минават за междуведомствено съгласуване по реда на чл. 32 от Устройствения правилник на Министерския съвет, както беше предложен и за обществено обсъждане на портала Strategy.bg., така и на страницата на Министерството на труда и социалната политика.
В рамките на законоустановения срок не беше получено никакво становище по отношение на този текст – нито положително, нито отрицателно.
Третият аргумент, който мога да посоча, е, че в крайна сметка този текст се прилага от края на месец май и все още не можем да получим някаква категорична оценка какви са резултати – дали са положителни, или отрицателни.
За Ваша информация мога да Ви кажа, че към 31 август тази година лица, които са получили статут, са само 16, които са регистрирани в бюрата на труда като търсещи работа. Тоест липсва какъвто и да било интерес от страна на тези лица да търсят работа в България, изобщо да бъдат интегрирани в нашето общество.
Още една такава статистика ще Ви дам: към Министерството на труда и социалната политика съществува Програма за заетост и обучение на бежанци, която се финансира изцяло с държавни средства. От 77 заети лица по тази Програма, нито едно от тях не е лице, получило статут на международна закрила. Остават само български граждани, които обслужват центровете на ДАБ. Мисля, че това е достатъчно като информация. Благодаря Ви.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Караянева.
ПЕТЯ КАРАЯНЕВА: Господин председателстващ, уважаеми народни депутати, колеги! Ще започна може би в порядъка, в който вървим – срока за достъп до пазара на труда. Представили сме нашето становище, но ще направя няколко уточнения.
Общата постановка е, че колкото по-рано едно лице има възможност за самоиздръжка, толкова по-малко то тежи на бюджета на държавата.
Това, което колегите от Министерството на труда и социалната политика съобщиха като данни само за 16 лица, ставаше въпрос за лица, които са получили закрила. Законът третира лицата, които са в процедура по предоставяне на такъв статут, а не лица, които вече са получили такава.
Всички, които работим в тази сфера, сме наясно и знаем случаи, в които лица в производство работят незаконно, нелегално на Илиянци, било на други места. Всъщност това разширява сферата на сивата икономика. И вместо тези лица да бъдат редовни данъкоплатци те са принудени да работят. Също така, ако те имат възможност да се трудят, това ще облекчи и самото настаняване в центровете на Държавната агенция за бежанците, защото Закона за убежището и бежанците предвижда възможност, когато лице в процедура има възможност да се издържа, то да излезе извън центровете и да бъде на външен адрес. Със съкращаване на срока, в който тези лица имат възможност за достъп до пазара на труда, се дава възможност за получаване на повече приходи.
По отношение на националната сигурност. Всички знаем, че в Закона е предвидено и се изпълнява – всяко лице, преди да му бъде отпочната процедура в Държавната агенция за бежанците, то получава становището на Държавната агенция за национална сигурност, така че не може да има съмнение, че проверката няма да бъде направена.
В подкрепа на писменото становище, което сме предоставили на вниманието на уважаемите депутати, смятам, че съкращаване на срока на три месеца, както беше във варианта от 2015 г. в ЗУП, ще доведе всъщност до взаимна полза както на държавата, така и на търсещите закрила.
По предложението, което касае разширяване на някои от постановките относно зоните за придвижване. Смятам, че когато се транспонира една директива, в дадения случай Директива 2013/33 и чл. 7, § 1, към който се правят препратки в мотивите на Държавната агенция за бежанците, това транспониране трябва да бъде пълно. В случай, че то не бъде направено, всеки има право да се позове директно на текст на Директивата.
Конкретно за какво говоря: в § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за убежището и бежанците, т. 14 дава дефиниция на тази зона, която се определя като място за придвижване. Предлагаме след текста „не може да напуска“ да се добави „и която не засяга неприкосновената сфера на личния живот“. Това буквално е взето от текста на Директивата, която под една или друга форма се транспонира. Благодаря още веднъж за възможността за представянето.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря и аз.
Има ли други желаещи да вземат отношение?
От Министерството на труда и социалната политика поддържате ли си отрицателното становище?
АТАНАС КОЛЧАКОВ: Ние сме гъвкави. Тъй като в момента нямаме данни какъв е бил резултатът като се налага тримесечният срок – дали наистина тези лица са се възползвали от това? Само дадох като становище, до което се достигна в работната група – че целта е закрила на българския пазар на труда. Нищо повече.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Вижте, важно е за гласуването – да се ориентират народните представители.
При положение че имаме две положителни становища, при положение че този 3-месечен срок е действал до съвсем скоро и е увеличен на 9-месечен, при положение че предстои приемането на нова директива, в която ще се намали на максимален срок от 6 месеца, но националните законодателства могат да определят и по-кратки срокове, мисля, че е резонно да приемем предложението на Държавната агенция за бежанците.
Заповядайте, господин Радев.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Уважаемите народни представител в мое лице леко се объркахме. Хубаво, че го казвате това.
Вие, като че ли, както каза колегата Петров преди малко, имате различия. Работната група нали е предложила нещо. И за да ми стане ясно и на мен, искам да Ви попитам: какви са мотивите да бъде увеличен от 3 на 9 месеца, което сега връщаме на 3? Нали така? Знае ли някой какви са мотивите?
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Отрицателното становище е получено вчера в Комисията, след като работната група е приключила вече работата си. Затова вчера трябваше да решаваме въпроса адхок. Прецених, че е редно да Ви информирам, да направим предложението и да го подложим на дебат, за да стигнем до консенсус. Мисля, че най-коректно е така да се подходи.
ПЕТЯ КАРАЯНЕВА: Ако може едно уточнение и пример. Както каза и господин Инджиев Държавна агенция за бежанците максимално бързо спазва сроковете по произнасяне за предоставяне на международна закрила. В момента в България има и лица, презаселени по системата за релокация или релокирани. При среща с тях тази седмица, предполагам знаете, по време на процедура търсещите закрила не получават никаква финансова помощ. Те са настанени и получават храна. Много от тях имат нужда от лекарства и заради това те са принудени да работят.
Конкретен случай с баща, чието дете е болно: работи на Илиянци и пренася товари. Смятам, че е много по-резонно да бъде регламентиран достъпът до пазара на труда и този човек вместо да ходи и тайно да работи, да бъде ясно в сферата на икономиката, а не да пускаме да кръжат в сферата на сивата икономика.
Подкрепям предложението на Държавната агенция да се върне срокът от 3 месеца.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: Благодаря Ви.
Господин Ципов, имаше направено кратко редакционно предложение от госпожа Караянева. Не знам чухте ли го?
КРАСИМИР ЦИПОВ: Да, чух го, уважаеми господин Председател.
Уважаеми народни представители, искам да обърна внимание, че дефиницията по действащия Закон накрая завършва с правата на лицата, получили международна закрила по този Закон, което за мен е много по-широкото понятие, включително и личната неприкосновеност.
Волята е Ваша, Вие ще прецените дали е необходимо да бъде направено такова уточнение в дефиницията за зона от Допълнителните разпоредби на Закона за убежището и бежанците.
ПРЕДС. РУМЕН ИВАНОВ: За да бъде направено, трябва да бъде припознато от народен представител и направено предложение по чл. 80. Мисля, че в момента не сме готови да асимилираме това и да реагираме толкова бързо.
Колеги, който е съгласен с направеното предложение, което досега коментирахме, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържал се – 1.
Гласуваме целия § 52 с приетото вече предложение.
Който е за, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържал се – 1.
Работната група предлага да се създадат § 58-61.
Който е за създаване на новите параграфи от 58 до 61, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Работната група не подкрепя текста на вносителя и предлага § 53 да бъде отхвърлен.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Благодаря Ви.
С това изчерпахме точката от дневния ред. Благодаря и на гостите за участието в днешното заседание на Комисията.
По трета точка от дневния ред – РАЗНИ има ли нещо? Няма. Благодаря.
Закривам заседанието на Комисията.
(Закрито в 16,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Румен Иванов