Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
17/12/2014

    Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 110, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА


    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 110, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.


    Комисията по земеделието и храните проведe заседание на 17 декември 2014 г., на което изслуша информация относно схемите за обвързано с производството подпомагане за плодове и зеленчуци за периода 2015-2020 г. Изслушването беше проведено по инициатива на браншовите организации от сектора.
    В работата на комисията от Министерството на земеделието и храните взеха участие – г-жа Десислава Танева – министър, доц. Георги Костов и г-н Васил Грудев – заместник-министри, г-жа Магдалена Дакова - директор на Дирекция „„Административно и правно обслужване“, г-н Янислав Янков – началник на Отдел „Директни плащания” в Дирекция "Директни плащания и пазарна подкрепа" и г-н Симеон Кузманов – главен експерт в същия отдел. Присъстваха също представители на широк кръг браншови организации.
    Подробна писмена информация от Министерството на земеделието и храните и становището на браншовите организации бяха предварително предоставени на народните представители. Основните акценти са следните:
    Браншовите организации, настояват за предприемане на спешни мерки за подпомагане на сектор „Плодове и зеленчуци", които да компенсират неравностойното положение, в което той се намира спрямо останалите сектори от земеделието. Припомнят, че сектора е изключително уязвим поради липсата на адекватно подпомагане в предишния програмен период, вноса на по-високо субсидирана продукция, близостта си до страни с значително по-благоприятни климатични условия и високата себестойност на производството.
    В тази връзка, настояват да бъде променена нотифицираната финансова рамка по схемите за обвързано с производството подпомагане за периода 2015-2020г. и да бъде преразпределен предвидения бюджет, тъй като според тях сектора е отново силно подценен за сметка на сектор „Животновъдство“. Според тях разпределението на средствата в рамките на обвързаната с производството директна подкрепа е станало без тяхно съгласие и настояват за подпомагане на производителите на плодове, зеленчуци и картофи да бъде определена помощ в размер на 82 млн. евро годишно. Също така държат схемата за намален акциз върху горивата, да бъде променена съгласно технологични карти за производство на плодове, зеленчуци, картофи и оранжерийно производство, да се въведе изключение от общия ред за облагане с ДДС за сектора, чрез механизма за обратно начисляване на данъка и да се осигури достъп на производителите от сектора до субсидираните програми за заетост.
    Според тях тези мерки ще предотвратят свиването на производството на плодове и зеленчуци, което не само осигурява 41,6 % от трапезата на потребителите, но и голям брой работни места за хора без специалност или образование предимно в селските райони.
    Във връзка с искането на браншовите организации за преразпределяне на нотифицираните бюджети по отделните схеми от министерството изразиха становището, че нова нотификация не може да бъде предприета в рамките на тази година. Освен това категорично не се съгласиха с подхода на противопоставяне на двата сектора.
    Обясниха,че в хода на преговорите по реформата на ОСП, България последователно и мотивирано е поддържала позиция за увеличение на размера на обвързаната с производството директна подкрепа, въпреки че отделянето на подпомагането от производството е базова характеристика на Общата селскостопанска политика (ОСП) 2014-2020 г. В резултат на тези преговори страната ни е получила възможността от 2015 г. да прилага схеми за обвързана с производството директна подкрепа, за които се отделя финансиране в размер на 13% от бюджета за директни плащания и още 2% за протеинови култури. За сравнение – до 2014 г. този процент е едва 3.5%, а през 2014 г. като преходна година размерът е завишен до 6.5%.
    Съгласно правилата на европейското законодателство с обвързана подкрепа могат да бъдат подпомагани единствено сектори, които се намират в криза, а размерът на подпомагането следва да поддържа настоящите нива на производство. За страната ни като такива са определени секторите – животновъдство, зеленчукопроизводство, трайни насаждения и протеинови култури.
    Нотифицираните схеми и бюджети за обвързана подкрепа са общо 10 и са насочени към подпомагане на млечното говедовъдство, месодайното говедовъдство, биволовъдство, овцевъдството, козевъдството, производителите на плодове, полски зеленчуци, оранжерийни зеленчуци и протеинови култури.
    За сектор „Плодове и зеленчуци” се предвижда прилагането на 3 отделни схеми – схема за обвързано подпомагане за плодове, схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (полско производство) и схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (оранжерийно производство). Заложено е значително разширяване на обхвата на културите, които могат да бъдат подпомагани, като са включени редица култури, които до момента не са получавали обвързана подкрепа. Освен това са определени самостоятелни гарантирани бюджети по отделните схеми. Допустими за подпомагане ще бъдат земеделски стопани, които отговарят на изискването да бъдат активни земеделски стопани и отглеждат поне 5 дка плодове или зеленчуци. Субсидията ще бъде изплащана на базата на допустимата площ, заета със съответните култури. Ще се изисква да бъде получен определен добив, който ще бъде диференциран според вида на културата. По този начин ще се подпомагат действителните производители и ще се осигури подпомагане само за национално производство.
    По схемата за обвързана подкрепа за плодове допустими ще бъдат земеделските стопани, отглеждащи ябълки, круши, кайсии и зарзали, праскови и нектарини, череши, вишни, ягоди, малини, орехи и десертно грозде.
    По схемата за обвързана подкрепа за зеленчуци (полско производство) допустими ще бъдат земеделските стопани, отглеждащи домати, пипер, краставици, корнишони, главесто зеле, кромид лук, патладжан, моркови, градински грах, зелен фасул, зрял чесън, картофи, дини, пъпеши и тикви.
    По схемата за обвързана подкрепа за зеленчуци (оранжерийно производство) допустими ще бъдат земеделските стопани, отглеждащи домати, пипер и краставици.
    Нотифицираният бюджет за схемите е от порядъка на 78 млн. лв. годишно, което е около 5-кратно увеличение в сравнение с бюджета по Схемата за специфично подпомагане за плодове и зеленчуци за 2012 г., когато схемата е въведена. Като цяло се наблюдава ясна тенденция на увеличение на за обвързаното подпомагане за плодове и зеленчуци през периода 2007-2020 г. В края на разглеждания период през 2020 г. се планира отделянето на 78.7 млн. лева само за обвързана подкрепа за плодове и зеленчуци.
    Гарантираните отделни бюджети ще бъдат в допълнение към основните схеми за директни плащания – Схема за единно плащане на площ (СЕПП) и зелените директни плащания, които също ще могат да бъдат използвани от производителите на плодове и зеленчуци. По този начин те ще могат да получават подпомагане за единица площ по СЕПП, зелени плащания и обвързана подкрепа. Допълнителни облекчения от гледна точка на зелените изисквания съществуват по отношение на трайните насаждения. Те автоматично ще бъдат отчитани като допустими и за тях няма да се прилага изискването за диверсификация на културите и за наличие на екологично насочени площи.
    Ставката на хектар площ по схемите за обвързана подкрепа за плодове и зеленчуци ще се формират като се раздели годишният бюджет по схемата на допустимите по схемата площи през съответната година. Индикативните ставки, които са отчетени към момента на базата на всички площи с културите по схемите за обвързана подкрепа според статистическата информация, предвиждат поне 5 пъти по-високи ставки в сравнение със СЕПП, която е базовата схема за останалите растениевъдни отрасли.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума