Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
11/03/2015 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 454-01-36, внесен от н.п. Михаил Миков и гр.н.п. на 6 ноември 2014 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните

    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 454-01-36, внесен от н.п. Михаил Миков и гр.н.п. на 6 ноември 2014 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 11 март 2015 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 454-01-36, внесен от н.п. Михаил Миков и гр.н.п. на 6 ноември 2014 г.
    В работата на комисията взеха участие – от Министерството на земеделието и храните – Десислава Василева - началник на отдел в Дирекция „Анализ и стратегическо планиране”. От Българската агенция по безопасност на храните – Емил Кръстев – директор на Дирекция „Правно-нормативно обслужване“ и д-р Райна Иванова - началник на Отдел "Контрол на обекти за търговия на дребно с храни".
    Законопроектът и мотивите към него беше представен от н.п.Румен Гечев.
    От компетентността на Комисията по земеделието и храните са предвидените промени в Закона за храните. С тях се предлага при периодични доставки на предназначени за продажба храни на купувачи с общ годишен оборот за предходната година над 50 млн. лв., да се сключват писмени договори, в съответствие с типовите договори и/или с общите условия за доставка на храни, съгласно разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията и на правилата за добросъвестна търговска практика.
    Предвидени са редица ограничителни разпоредби по отношение на клаузите, които могат да бъдат включвани в договорите. В тях няма да могат да бъдат включвани обвързващи клаузи за предоставяне на услуги от купувача на продавача; забрани и ограничения за продавача да предлага стоките си на други купувачи; ограничения за доставка или отказ от предлагане на стока под регистрирана собствена търговска марка на производителя; ограничения търговския партньор да предоставя същите или по-добри условия на трети лица, както и необосновано високи такси.
    Договорите ще подлежат на официален контрол. Предвидени са санкции за нарушения. Вече сключените договори следва да бъдат приведени в съответствие с новите изисквания в тримесечен срок.
    Лицата, извършващи търговия на дребно с храни, няма да могат да прехвърлят върху доставчиците отговорността за храни с изтекъл в търговския обект срок на съхранение и за бракувани в обекта храни, освен ако са доставени с недостатъци.
    Министерството на земеделието и храните не подкрепя законопроекта.
    В последвалата дискусия всички бяха единодушни, че е необходимо да бъдат предприети мерки, насочени към ограничаване на нелоялните търговски практики и осигуряване на равнопоставеност между договарящите се страни, но от представителите на парламентарните групи на ПП ГЕРБ, на Реформаторския блок и на Патриотичния фронт бяха изтъкнати и редица недостатъци на предложения законопроект.
    Народните представители припомниха, че въпреки започналата дискусия, на ниво Европейски съюз няма единна политика по отношение на мерките за борба с нелоялните търговски практики и е въпрос на национално решение въвеждането на механизми, съобразени с местните условия. В тази връзка, според голяма част от изказванията законопроектът не предлага цялостно решение на проблема. Според тях, законодателни промени в областта на нелоялните търговски практики следва да се извършват след анализ на ефекта от прилагане на възможните форми на регулация и след обсъждане със заинтересованите страни. При тяхното изготвяне е задължително участието на специалисти по конкурентно и по търговско право, тъй като непремерената законодателна намеса може да доведе до изкривяване на пазарните отношения.
    Освен това подчертаха, че законопроектът не отчита становището на Комисията за защита на конкуренцията и на Българската агенция по безопасност на храните, която не разполага с необходимия капацитет и специфична компетентност да изпълнява контролни функции по отношение на изисквания към договорите между доставчици и купувачи. Беше припомнено, че Законът за храните урежда изискванията, на които следва да отговарят храните, с цел пускането им на пазара и в него нямат място текстове, касаещи търговски взаимоотношения между правните субекти.
    Изтъкнаха, че българските производители не просто доброволно сключват тези договори, но предвид ограничената търговска площ в магазините от големите търговски вериги, съществува сериозна конкуренция между тези от тях, които искат да предлагат своята продукция. Освен това, в резултат на обществения натиск и продължителния дебат по темета, вече са постигнати първите положителни резултати и има постигнати споразумения за спазване на лоялни търговски практики.

    След проведените разисквания, Комисията по земеделието и храните с 4 гласа “за”, 9 гласа “против” и 2 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 454-01-36, внесен от н.п. Михаил Миков и гр.н.п. на 6 ноември 2014 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума