Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
18/03/2015

    Изслушване на информация относно облагането с данък печалба на средствата, получени от тютюнопроизводителите по необвързаната с производството Схема за национални доплащания за тютюн.
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА


    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 110, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Комисията по земеделието и храните проведe заседание на 18 март 2015 г., на което изслуша информация относно облагането с данък печалба на средствата, получени от тютюнопроизводителите по необвързаната с производството Схема за национални доплащания за тютюн.
    В работата на комисията взеха участие от Министерството на земеделието и храните – д-р Цветан Димитров – заместник-министър и Георги Ралчев – държавен експерт в Дирекция „Държавни помощи и регулации”. От Министерството на финансите – Людмила Петкова – заместник-министър и Петя Копчева – началник на отдел в Дирекция „Данъчна политика”. От Националната агенция за приходите – Галя Димитрова – заместник-изпълнителен директор, Росен Иванов – директор на Дирекция „Данъчно-осигурителна методология” и Лорета Цветкова – държавен експерт.
    Заседанието се проведе по настояване на Националната асоциация на тютюнопроизводителите, според която някои регионални структури на Националната агенция за приходите неправомерно облагат с данък печалба средствата, получени от тютюнопроизводители по линия на необвързаната с производство Схема за национални доплащания за тютюн.
    В последвалата дискусия стана ясно следното:
    В преходния период 2007 – 2009 г. българските тютюнопроизводители са подпомагани с държавна помощ и техните доходи, както и тези на земеделските производители, не са били обект на облагане. Това е било допустимо, тъй като мярката е съществувала преди присъединяването на България към Европейския съюз и е било възможно да се прилага без това да бъде в противоречие с европейските правила за държавните помощи.
    От 2010 г. в България е въведена Схема за национални доплащания за тютюн, необвързана с производството, тъй като според регламентацията на сектор „Тютюн”, въведена през 2004 г., от 2010 г. всички държави-членки е следвало задължително да отделят подпомагането от производството на суровия тютюн. Плащанията се формират на базата на усреднената стойност на произведените за референтния период 2007-2009 г. количества тютюн, но преизчислени в рамките на общия таван на разходите, договорен в преговорите за присъединяване на страната към ЕС. На подпомагане по мярката подлежат основно доходите на производителите на тютюн. Размерът на помощта се нотифицира ежегодно и подлежи на одобрение от Европейската комисия.
    След края на гратисния период, съответно на възможността за прилагане на съществуваща държавна помощ, прилагана през периода 2007-2009 г., през 2010 г. тютюнопроизводителите са включени в списъка на данъчно задължените лица по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Съответно техните доходи, включително и тези от получени под формата на национални доплащания за 2010 и следващите години, следва да бъдат включвани при формиране на тяхната годишна данъчна основа.
    Като компенсаторна мярка започва да се прилага данъчно облекчение, под формата на преотстъпване на корпоративен данък в размер до 60 на сто за регистрирани земеделски производители. Това данъчно облекчение също представлява държавна помощ за земеделски стопани и подлежи на нотификация.
    Същевременно, за да няма неравнопоставеност между тютюнопроизводителите и земеделските производители, получили плащания за предходни години след 2009 г. и тези, които са получили своите средства преди 2009 г., всяка година с преходна разпоредба в Закона за данъците върху доходите на физическите лица се предвижда, че доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и чл. 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация за съответната година.
    От Министерството на финансите подчертаха, че неразбирането сред тютюнопроизводителите вероятно произтича именно от тази преходна разпоредба, която касае единствено плащания за количества тютюн, произведени през 2007-2009 г., получени след 2009 г. Съответно всички средства, получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане следва да бъдат декларирани като облагаем доход.
    По отношение на твърдението, че има различна практика на териториалните подразделения на НАП при издаването на ревизионни актове, от Министерството на финансите отговориха, че разпоредбите на закона са еднозначни и това, че някои производители получават ревизионни актове, а други не се дължи на факта, че вторите коректно са посочили своите облагаеми доходи. Освен това посочиха, че вече има приключило дело във Върховния административен съд по подобен казус и съдът се е произнесъл еднозначно по въпроса за коректността на ревизионния акт.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума