Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
03/06/2015

    Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, № 502-00-38, внесена от Министерски съвет на 29.05.2015 г., както и проекта на акта.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните

    ЧРЕЗ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    ` НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДО
    Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКЕТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

    ДОКЛАД

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, № 502-00-38, внесена от Министерски съвет на 29.05.2015 г., както и проекта на акта.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 3 юни 2015 г., на което обсъди Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, № 502-00-38, внесена от Министерски съвет на 29.05.2015 г., както и проекта на акта.
    В работата на комисията взеха участие – от Министерството на земеделието и храните – Цветан Димитров – заместник-министър, Пламена Грозева - началник на отдел в Дирекция „Европейска координация и международни отношения” и Тодор Тодоров – старши експерт в Дирекция „Политики по агрохранителната верига“. От Българската агенция по безопасност на храните – д-р Тенчо Тенев – заместник-изпълнителен директор и Любина Донкова - главен експерт в агенцията.
    Рамковата позиция беше представена от заместник-министър Цветан Димитров, който изтъкна, че предложената рамкова позиция е била представена на Съветът по европейски въпроси и е подкрепена с голямо мнозинство.
    Към момента разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1829/2003 относно ГМ храни и фуражи обхващат храни, хранителни съставки и фуражи, съдържащи, състоящи се или произведени от ГМО, както и ГМО, предназначени за други приложения. С регламента е въведена процедура за разрешаване, в чиято основа стои научна оценка на риска и чиято цел е да се гарантира, че пускането на пазара на въпросните продукти няма да представлява риск за здравето на човека, на животните и за околната среда. Комисията или държавите членки могат да приемат спешни мерки срещу пускането на пазара или използването на разрешени ГМО, при наличието на научни данни, че продуктът може да представлява сериозен риск.
    С предложението за промяна на регламента се въвеждат разпоредби, които позволяват на държавите членки да ограничат или да забранят на своята територия или на част от нея употребата на ГМО и ГМ храни и фуражи, обхванати от нормативната уредба относно ГМО, като допълнение към възможностите, които вече са предоставени на държавите членки с Директива (ЕС) 2015/412 по отношение на ГМО за отглеждане. Допълнителните правомощия ще се отнасят единствено до възможността да се приемат мерки в съответствие с Договора, които са за ограничаване или забрана на употребата на ГМО и ГМ храни и фуражи, след като тези продукти са разрешени и няма да бъдат засегнати съществуващите процедури и условия на разрешаването на ГМО и ГМ храни и фуражи.
    С предложената рамкова позиция Република България приветства инициативата на ЕК за преглед на законодателството, приложимо при разрешаването на генетично модифицирани организми (ГМО), като същевременно изразява опасения доколко мярката съответства на принципа на свободно движение на стоки и дали осигурява необходимата солидна юридическа база за налагане на забрана на употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на национално ниво. Опасенията са свързани с извършването на вътреобщностната търговия на живи животни, хранени с ГМ фуражи, на суровини и храни, добити от такива животни, и на ГМ храни между държави, в които са разрешени ГМ фуражи и храни и такива, в които има наложена забрана.
    В тази връзка и с оглед формиране на окончателната позиция, страната ни ще поиска становище от Правната служба на Съвета относно съответствието на предложението за регламент с правото на свободно движение на стоки, възможните основания за налагане на национални забрани, които да са съвместими с действащото международно и европейско право, както и съвместимостта на проекта с правилата на СТО. В допълнение, България би искала ЕК да предостави допълнителни гаранции, че предвидените в този проект промени няма да имат негативно влияние върху конкурентоспособността на икономическите оператори от държави членки, разрешили употребата на ГМ храни и фуражи и тези, които са я забранили.
    В позицията е отбелязано, че ефектът от предложението за регламент ще може да бъде оценен едва след анализ на допълнителната информация, поискана от страната ни.
    В последвалата дискусия беше многократно изтъкнато, че от една страна, България води рестриктивна политика по отношение на ГМО, но от друга, иска да защити интересите и правата на икономическите оператори, които осъществяват дейности, свързани с обхвата на предложения проект на акт.
    След провеждане на редица работни групи с участието на научните среди, представители на животновъдния бранш и представители на други страни членове на общността, се е стигнало до извода, че за разлика от забраната за отглеждането на ГМО култури, въвеждането на забрана особено по отношение на ГМ фуражите, би довела до сериозни икономически последици за производителите на животинска продукция. Основната причина за това е начинът, по който е формулирано първоначалното предложение за промяна на регламента и невъзможността да бъде ограничено правото на свободно движение на стоки при осъществяването на вътрешнообщностни доставки между държави членки, разрешили употребата на ГМ храни и фуражи и тези, които са я забранили.
    В този смисъл, в предстоящия дебат страната ни следва да търси решение на ниво общностни правила, а не на национално ниво или да настоява за механизъм, който да гарантира, че промените няма да имат негативно влияние върху конкурентоспособността на икономическите субекти в държавите, въвели ограничения или забрани по силата на новите правила.

    След проведеното обсъждане, Комисията по земеделието и храните с 11 гласа “за”, 0 гласа “против” и 7 гласа “въздържали се” се обедини около следното становище:

    СТАНОВИЩЕ:
    1. Подкрепя Рамковата позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, № 502-00-38, внесена от Министерски съвет на 29.05.2015 г.
    2. Счита за напълно основателни всички изразени опасения и настоява в предстоящия дебат по предложените промени на ниво ЕС страната ни да отстоява позиция, съответстваща на националните интереси на България, като търси подкрепата на държави от общността, с позиции, сходни до нашата.
    3. Окончателното становище по отношение на проекта за акт следва да бъде формирано след като страната ни получи отговор от Правната служба на Съвета и ЕК на поставените въпроси и извърши съответната оценка и анализ на възможните ефекти от неговото прилагане.

    На основание чл. 116, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание Комисията по земеделието и храните представя доклад от изслушването.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума