Комисия по земеделието и храните
08/07/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 502-01-55, внесен от Министерския съвет на 6 юли 2015 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
ДОКЛАД
за
първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 502-01-55, внесен от Министерския съвет на 6 юли 2015 г.
Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 8 юли 2015 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 502-01-55, внесен от Министерския съвет на 6 юли 2015 г.
В работата на комисията взеха участие – от Министерството на земеделието и храните – Цветан Димитров – заместник-министър, Стилиян Митев – директор на Дирекция „Поземлени отношения и комасация”, Кирил Стоянов – началник на отдел в същата дирекция, Магдалена Дакова - директор на Дирекция „Административно и правно обслужване” и Ивелина Колева – главен юрисконсулт в същата дирекция. Присъстваха и представители на Националното сдружение на общините в Република България.
Законопроектът беше представен от зам.-министър Димитров.
Основната група промени в законопроекта е свързана с ползването на държавни и общински пасища, мери и ливади. Прецизира се процедурата по тяхното отдаване под наем или аренда на собственици или ползватели на животновъдни обекти с регистрирани пасищни селскостопански животни. Всички ползватели на такива площи, които не притежават животни или техният брой не отговаря на размера на ползваните от тях площи, в срок до 1 февруари 2016 г. следва да придобият животни, чийто брой и вид да съответства на нормата за площ на една животинска единица, определена в закона. В противен случай кметовете на общини, съответно директорите на областните дирекции „Земеделие” ще следва да прекратят договорите. При неизпълнение на това задължение са предвидени санкции за длъжностните лица. Предвидено е осъществяване на ежегоден контрол върху броя и вида на животните и е разписан ред за изменението и прекратяването на вече сключени договори, които не отговарят на изискванията на закона. Договори, подлежащи на прекратяване, няма да се смятат за правно основание за подпомагане по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители и за съответните площи няма да бъдат получавани субсидии.
Освен това се предлага, при разпределението на пасища, мери и ливади, когато е възможно, кандидатстващите лица да ползват същите площи, които са ползвали по вече изтекли договори. Отпада изискването списъците на имотите, обявени за разпределение, да съдържат данни за средното годишно рентно плащане за землището или общината.
Втората група промени е свързана с реда за плащане на сумите за ползване на прилежащите площи към сгради или съоръжения от имуществото на прекратените организации по § 12 от Преходните и заключителните разпоредби на закона (бившите ТКЗС), които се дължат от 10 февруари 2011 г. до момента на придобиване на собствеността върху земята. Уредени са различните хипотези за периодите на плащане, които отчитат момента на придобиване на собствеността върху сградите или съоръженията.
Като форма на предварителен административен контрол е предвидено, решенията на общинските служби по земеделие, свързани с възстановяване на собственост, с обезщетяване на собственици и с оземляване на граждани да бъдат подписвани и от длъжностни лица, определени от министъра на земеделието и храните. Същевременно срокът за изменение на решенията за възстановяване на правото на собственост върху земеделски земи се удължава от две на три години. Аналогични предложения са направени по отношение на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд.
С преходните и заключителните разпоредби се предлагат промени в Закона за опазване на земеделските земи, с които се предлага промяна на предназначението на общински пасища, мери и ливади да се разрешава единствено при влязъл в сила общ устройствен план за съответната територия или за изграждане на обекти с национално и първостепенно значение.
Предвиден е ред за довършване на неприключилите производства.
Правят се и редица промени в други закони, свързани промяната в наименованието на закона.
Според вносителя законопроектът няма да окаже пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.
От Националното сдружение на общините в Република България изразиха опасението, че предвиденият ред за привеждане в съответствие с изискванията на закона на вече сключените договори за общински пасища, мери и ливади може да се отрази негативно на общинските бюджети.
В последвалата дискусия от парламентарната група на ДПС заявиха, че ще подкрепят законопроекта, но държат преди да бъдат гласувани конкретните текстове да бъдат изслушани всички заинтересовани страни.
Като цяло народните представители бяха единодушни, че е наложително да бъдат направени промени в закона и заявиха, че ще подкрепят законопроекта, като поеха ангажимент между първо и второ четене да направят предложения за прецизиране на текстовете.
След проведените разисквания, Комисията по земеделието и храните с 15 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 502-01-55, внесен от Министерския съвет на 6 юли 2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РУМЕН ХРИСТОВ