Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
16/09/2015 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на селскостопанското имущество, № 554-01-54, внесен от н.п. Иван Станков и гр.н.п. на 20 март 2015 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на селскостопанското имущество, № 554-01-54, внесен от н.п. Иван Станков и гр.н.п. на 20 март 2015 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 16 септември 2015 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на селскостопанското имущество, № 554-01-54, внесен от проф. Иван Станков и гр.н.п. на 20 март 2015 г.
    В работата на комисията взеха участие – от Министерството на земеделието и храните – д-р Цветан Димитров – заместник-министър, Диана Филева - главен юрисконсулт в Дирекция „Административно и правно обслужване” и експерти. От Министерството на вътрешните работи – Ирена Дамянова – главен юрисконсулт в Дирекция "Правно-нормативна дейност". От Министерството на икономиката - Симонета Бонева - началник на отдел в Дирекция „Външноикономическа политика“ и Светослава Малчева - главен експерт в същата дирекция.
    Законопроектът беше представен от проф. Станков, който изтъкна че промените целят осъвременяване и привеждане на нормите на закона в съответствие със съвременните форми на собственост и по-добра защита на интересите на дребните и средни производители.
    Със законопроекта се предлагат следните основни промени.
    Предвижда се продажби на дребно на селскостопанска продукция да се реализират само на места, определени от кметовете, а продажбите на едро – по реда на Закона за стоковите борси и тържищата.
    Мерките за опазване на селскостопанското имущество ще са задължение на собствениците и ползвателите. По искане на собствениците или ползвателите, кметовете ще могат да организират охрана от полски пазачи или доброволци, като за целта ще сключват с тях договори. Полска охрана ще могат да осъществяват и лица, имащи право да извършват охранителна дейност по реда на Закона за частната охранителна дейност. Прецизират се правомощията на органите на охраната. Лицата, ползващи услугата, ще заплащат съответната такса. Предлага се приходите от таксите да постъпват в специална сметка на общините и да се разходват за издръжка на полските пазачи и доброволците.
    Предвидено е органите на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” при Министерството на вътрешните работи да оказват методическо ръководство, превантивен контрол и помощ при организиране опазването на селскостопанското имущество от пожари и природни бедствия.
    Отпада забраната за изсичане на горска растителност в селскостопанските земи, по границите между тях и покрай водните течения и пътищата. Разрешенията за отсичане и изкореняване до шест дървета в урбанизираните територии и в сервитутите на общинските пътища ще се дават от съответния кмет, а за по-голям брой дървета и лозя в земеделски земи – от директора на областната дирекция “Земеделие”.
    Съкращават се сроковете, в които собствениците следва да прибират своите животни, неправомерно пуснати в селскостопански земи и отведени от полската охрана.
    Предлага се средствата от наложените имуществени санкции за нарушения да постъпват по бюджета на административнонаказващия орган. Отнетите в полза на държавата вещи, животни и превозни средства, използвани при извършване на нарушения, ще се предоставят на общината, района или кметството или ще се продават на публична продан, като сумите ще постъпват по бюджета на общината.
    Предвижда се 6-месечен срок за привеждане на правилника за прилагане на закона в съответствие с новите разпоредби.
    По законопроекта има постъпили становища на Министерството на земеделието и храните, на Министерството на вътрешните работи, на Министерството на финансите и на Националното сдружение на общините в Република България, които в областта на своята компетентност отправят редица бележки и конкретни предложения за прецизиране на текстовете.
    В последвалата дискусия всички народни представители бяха единодушни, че е необходимо да бъдат предприети адекватни мерки, които да ограничат посегателствата върху селскостопанското имущество и да защитят интересите на дребните и средни производители. Все пак беше отбелязано, че текстовете на законопроекта следва да бъдат прецизирани, да бъдат съгласувани със съответните компетентни органи и да бъдат синхронизирани с разпоредбите на другите специални закони.
    От парламентарната група на АБВ изразиха съмнение, че предложените промени ще успеят да постигнат заявените от вносителите намерения. От парламентарните групи на ПП ГЕРБ, на Патриотичния фронт и на Реформаторския блок заявиха, че ще подкрепят законопроекта.
    От името на вносителите проф. Станков се съгласи, че в представените становища има бележки и предложения, които следва да бъдат взети под внимание и изрази готовност те да бъдат отразени между първо и второ гласуване.

    След проведените разисквания, Комисията по земеделието и храните с 10 гласа “за”, 0 гласа “против” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на селскостопанското имущество, № 554-01-54, внесен от проф. Иван Станков и гр.н.п. на 20 март 2015 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума