Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
18/05/2016 второ гласуване

    Законопроект за оценка на риска по хранителната верига № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2016 г., приет на първо гласуване на 9 март 2016 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ



    Д О К Л А Д


    Относно: Законопроект за оценка на риска по хранителната верига № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2016 г., приет на първо гласуване на 9 март 2016 г.

    Проект!
    Второ гласуване


    З А К О Н
    за оценка на риска по хранителната верига

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на закона: „Закон за Центъра за оценка на риска по хранителната верига“.


    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.


    Чл. 1. (1) Оценката на риска по хранителната верига се осъществява от Център за оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ).
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на земеделието и храните, със седалище в град София.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 изразът „второстепенен разпоредител с бюджет“ и тирето пред него – отпада.
    2. Създава се ал. 3:
    „(3) Центърът за оценка на риска по хранителната верига е със статут на научна организация по смисъла на чл. 47, ал. 1 от Закона за висшето образование.”

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
    „Чл. 1. (1) Законът урежда устройството и дейността на Центъра за оценка на риска по хранителната верига и правомощията на неговите органи.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ) е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на земеделието и храните, със седалище в София.“

    Чл. 2. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига e:
    1. компетентният орган в Република България по смисъла на чл. 22, параграф 7 от Регламент (ЕО) № 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2002 г. за установяване на общите принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за определяне на процедури относно безопасността на храните (OB, L 31, 1.2.2002 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 178/2002“;
    2. част от мрежа на организации, работещи в области от компетентността на Европейския орган по безопасност на храните (ЕОБХ), съгласно чл. 36 от Регламент (ЕО) № 178/2002;
    3. компетентният и координиращ орган по смисъла на чл. 75, параграфи 1 и 2 на Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и за отмяна на директиви 79/117/ЕИО и 91/414/ЕИО на Съвета (ОВ, L 309, 24.11.2009 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 1107/2009“, в процедурите по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти;
    4. компетентният орган по смисъла на чл. 75, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 за извършване на оценка и за изготвяне на проект на доклад за оценка при разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига работи в тясно сътрудничество с ЕОБХ, с други европейски и международни организации и с компетентните органи на държавите членки и трети страни в областта на хранителната верига.
    (3) За дейностите по този закон ЦОРХВ събира такси в размер, определен с тарифа на Министерския съвет.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 2:
    „Чл. 2. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига e:
    1. компетентен орган по смисъла на чл. 22, параграф 7 от Регламент (ЕО) № 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2002 г. за установяване на общите принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за определяне на процедури относно безопасността на храните, наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 178/2002“;
    2. организация в мрежа от организации, работещи в области от компетентността на Европейския орган по безопасност на храните (ЕОБХ), съгласно чл. 36 от Регламент (ЕО) № 178/2002;
    3. компетентен и координиращ орган по смисъла на чл. 75, параграфи 1 и 2 по Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и за отмяна на директиви 79/117/ЕИО и 91/414/ЕИО на Съвета (ОВ, L 309/1 от 24 ноември 2009 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 1107/2009“, в процедурите по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти;
    4. компетентен орган по смисъла на чл. 75, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 за извършване на оценка с доклад за оценка при разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига взаимодейства с ЕОБХ, с други европейски и международни организации и с компетентните органи в областта на хранителната верига на другите държави.“

    Глава втора
    ЦЕНТЪР ЗА ОЦЕНКА НА РИСКА ПО ХРАНИТЕЛНАТА ВЕРИГА

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на глава втора: „Глава втора ДЕЙНОСТ НА ЦЕНТЪРА ЗА ОЦЕНКА НА РИСКА ПО ХРАНИТЕЛНАТА ВЕРИГА“.

    Раздел І
    Функции
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието: „Раздел І Оценка на риска по хранителната верига“.

    Чл. 3. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига:
    1. извършва научнообоснована оценка на риска чрез независим, прозрачен и безпристрастен анализ на научна информация по проблеми, които пряко или косвено засягат здравето на животните и растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал и безопасността на храните и фуражите;
    2. събира данни, включително от външни за Министерството на земеделието и храните структури, необходими за оценка на риска за опасностите по хранителната верига, позволяващи характеризиране и наблюдение на рисковете с пряко или косвено въздействие върху здравето на животните и растенията, растителния репродуктивен материал и безопасността на храните и фуражите, като при необходимост за целите на оценката на риска извършва проучвания и събира информация на терен;
    3. предоставя научни становища, които служат за основа на компетентните органи и институции за вземане на решения за управление на рисковете по хранителната верига;
    4. във връзка с установени от него рискове дава предложения и препоръки относно обученията на служителите от ведомствата, които провеждат държавната политика в областта на хранителната верига, и от органите, които извършват официален контрол съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно официалния контрол, провеждан с цел осигуряване на проверка на съответствието със законодателството в областта на фуражите и храните и правилата за опазване здравето на животните и хуманното отношение към животните (ОВ, L 165, 30.4.2004), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 882/2004“, и на лицата, на които са делегирани задачи, свързани с официалния контрол съгласно чл. 5 от Регламент (ЕО) № 882/2004.
    (2) Редът за събиране и предоставяне на данните и становищата по ал. 1, т. 2 и 3 се урежда с наредба на Министерския съвет.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 3, ал. 1 се правят следните изменения:
    1. Точка 1 се изменя така:
    „1. изготвя научнообосновани оценки на риска по хранителната верига чрез независим и обективен анализ;“.
    2. Точка 2 се изменя така:
    „2. проследява съотносимата информация, обобщава, анализира и поддържа и обновява бази данни за нуждите и за целите на извършването и прилагането на оценките на риска по хранителната верига;“.
    3. В т. 4, в началото на текста думите „във връзка с установени от него рискове дава предложения и препоръки относно обученията“ се заменят с „дава задължителни препоръки относно обучението“.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н. п. Иван Станков:
    В чл. 3 се създава ал. 3:
    „(3) Кариерното развитие на служителите в ЦОРХВ, извършващи дейност по ал. 1 се осъществява във висшите училища и научни организации при условията и по реда на Закона за развитие на академичния състав в Република България.“

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 3:
    „Чл. 3. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига:
    1. извършва научна оценка на риска чрез независим, прозрачен и безпристрастен анализ на научна информация по проблеми, които пряко или косвено засягат здравето на животните и растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал и безопасността на храните и фуражите;
    2. събира данни, включително от външни за Министерството на земеделието и храните структури, необходими за оценка на риска по хранителната верига; при необходимост за целите на оценката на риска извършва проучвания и събира информация на терен;
    3. предоставя на компетентните органи и институции научни оценки, които служат за вземане на решения за управление на рисковете по хранителната верига;
    4. във връзка с установени от него рискове дава предложения и препоръки относно обученията на:
    а) служителите от институциите, които провеждат държавната политика в областта на хранителната верига;
    б) служителите от органите, които извършват официален контрол съгласно Регламент (ЕО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно официалния контрол, провеждан с цел осигуряване на проверка на съответствието със законодателството в областта на фуражите и храните и правилата за опазване здравето на животните и хуманното отношение към животните, наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 882/2004“;
    в) лицата, на които са делегирани задачи, свързани с официалния контрол съгласно чл. 5 от Регламент (ЕО) № 882/2004.
    (2) Оценката на риска по хранителната верига по ал. 1, т. 1 е научнообоснован процес съгласно Регламент (ЕО) № 178/2002 и се извършва при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет.
    (3) Събирането на данните по ал. 1, т. 2 и предоставянето на оценките по ал. 1, т. 3 се определя с наредбата по ал. 2.
    (4) За извършване на услуги, свързани с дейността на ЦОРХВ, извън тези по чл. 6, ал. 4, чл. 7, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, се заплаща по ценоразпис, утвърден от директора на ЦОРХВ, който се публикува на интернет страницата на ЦОРХВ.“

    Чл. 4. Данните, които се събират по чл. 3, ал. 1, т. 2, включват обобщаването и анализа на съответната научна и техническа информация за:
    1. консумацията на храни и излагането на хора на рискове, свързани с консумацията на храни;
    2. здравето на животните;
    3. употребата на фуражи;
    4. патогенните агенти, причиняващи болести по животните, зоонози и хранителни взривове;
    5. здравето на растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал;
    6. механичните, химичните и биологичните замърсители, ветеринарномедицинските продукти и техните остатъци в храни и фуражи;
    7. материалите и предметите, предназначени за контакт с храни, ензими и ароматизанти;
    8. продуктите за растителна защита и торове;
    9. диетичните продукти, хранене и алергени;
    10. хранителните добавки и добавките в храни;
    11. генетично модифицираните храни и фуражи и нови храни;
    12. радиационния риск за животни и растения;
    13. страничните животински продукти;
    14. биоцидите съгласно приложение V на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди (ОВ, L 167, 27.6.2012), използвани в обекти за производство и търговия с храни, с изключение на тези от продуктов тип 1; 2; 9; 10 и 13.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 4 уводното изречение се изменя така: „За целите на извършване на оценките на риска по хранителната верига и за създаването и поддържането на базите данни по чл. 3, ал. 1, т. 2 Центърът за оценка на риска по хранителната верига обобщава и анализира научна информация за:“

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 4, но тъй като систематичното му място е като чл. 5, предлага чл. 4 да стане чл. 5 със следната редакция:
    „Чл. 5. Данните по чл. 3, ал. 1, т. 2 се използват за обобщаване и анализ на съответната научна и техническа информация за:
    1. консумацията на храни и излагането на хора на рискове, свързани с консумацията на храни;
    2. здравето на животните;
    3. употребата на фуражи;
    4. патогенните агенти, причиняващи болести по животните, зоонози и хранителни взривове;
    5. здравето на растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал;
    6. механичните, химичните и биологичните замърсители, ветеринарномедицинските продукти и техните остатъци в храни и фуражи;
    7. материалите и предметите, предназначени за контакт с храни, ензими и ароматизанти;
    8. продуктите за растителна защита и торовете;
    9. диетичните продукти, хранене и алергени;
    10. хранителните добавки и добавките в храни;
    11. генетично модифицираните храни и фуражи и нови храни;
    12. радиационния риск за животни и растения;
    13. страничните животински продукти и производни продукти;
    14. биоцидите съгласно приложение V на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди (ОВ, L 167/1 от 27 юни 2012 г.), използвани в обекти за производство и търговия с храни, с изключение на тези от продуктов тип 1, 2, 9, 10 и 13.“

    Чл. 5. (1) На базата на данните по чл. 3, ал. 1, т. 2 ЦОРХВ извършва независима, прозрачна и безпристрастна научнообоснована оценка на риска по отношение на:
    1. безопасността на храните и фуражите;
    2. здравето на хората, свързано с храните и зоонозите;
    3. здравето на животните и хуманното отношение към тях;
    4. здравето на растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал;
    5. генетично модифицираните храни и фуражи и нови храни;
    6. страничните животински продукти и производни продукти;
    7. безопасността на ветеринарномедицинските продукти.
    (2) Оценката на риска по ал. 1, т. 2 се изготвя след консултации с Министерството на здравеопазването.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    Член 5 се изменя така:
    „Чл. 5. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига започва извършването на оценка по собствена инициатива или по възлагане от трето лице – публично или частноправен субект.
    (2) Оценките на риска по хранителната верига се извършват по разработени от Научно-консултативния съвет методики.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението за ал. 1, което е отразено в чл. 6, ал. 3 и не го подкрепя за ал. 2.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 5, но тъй като систематичното му място е като чл. 4, предлага чл. 5 да стане чл. 4 със следната редакция:
    „Чл. 4. (1) Въз основа на данните по чл. 3, ал. 1, т. 2 ЦОРХВ извършва научна оценка на риска по хранителната верига по отношение на:
    1. безопасността по хранителната верига;
    2. здравето на хората, свързано с храните и зоонозите;
    3. здравето на животните и хуманното отношение към тях;
    4. употребата на ветеринарномедицинските продукти;
    5. здравето на растенията, растителните продукти и растителния репродуктивен материал;
    6. активните вещества, продуктите за растителна защита и торовете;
    7. генетично модифицираните храни и фуражи и нови храни;
    8. страничните животински продукти и производни продукти.
    (2) Научната оценка по ал. 1, т. 2 се предоставя на Министерството на здравеопазването.“

    Чл. 6. (1) За осъществяване на дейността по чл. 5 ЦОРХВ:
    1. поддържа бази данни с информация по чл. 4;
    2. извършва анализ на нововъзникващите рискове по хранителната верига;
    3. проучва информационните потребности, необходими за извършване на обективна оценка на риска;
    4. осъществява комуникация и обмен на информация с всички публични и частни структури, научни, образователни или други организации и лица, имащи отношение към безопасността на хранителната верига;
    5. анализира и изготвя:
    а) ежегодно до 30 юни – относно предходната календарна година, доклад до:
    аа) Европейския орган по безопасност на храните за резултатите от лабораторните изследвания и проучвания за зоонозите, зоонозните причинители, микробната резистентност и хранителните инфекции; остатъци от химични и биологични замърсители, пестициди и ветеринарномедицински продукти и други рискове, свързани с данните по чл. 4;
    бб) министър-председателя, министъра на земеделието и храните, министъра на здравеопазването и изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), а при необходимост – и до други организации, които имат отношение към безопасността по хранителната верига, във връзка с разпространението, възникването или опасностите от проникване на територията на страната на рискове, свързани с данните по чл. 4;
    б) доклади до адресатите по буква „а“ в случай на спешност или непосредствена опасност от проникване на територията на страната на рисковете, свързани с данните по чл. 4;
    в) допълнителна информация към ЕОБХ, която изпраща спешно съгласно чл. 34 от Регламент (ЕО) № 178/2002 при съмнения за появата на сериозен риск, свързан със здравето на животните и растенията, растителния репродуктивен материал и безопасността на храните и фуражите;
    6. анализира данните от информационните системи на Европейския съюз, свързани с хранителната верига;
    7. популяризира дейността на ЕОБХ чрез контактен център по чл. 21;
    8. участва в проекти на ЕОБХ и в проекти на други международни организации;
    9. поддържа база данни относно научна мрежа от национални организации, които работят в области, свързани с безопасността на хранителната верига, за обмен на научна информация и сътрудничество по споразумение с организациите.
    (2) Докладът по ал. 1, т. 5, буква „а“, подбуква „аа“ се изготвя след консултации с Министерството на здравеопазването.
    (3) Научните оценки могат да се извършват от ЦОРХВ по собствена инициатива или по писмено възлагане от публичноправни и частноправни субекти. Научните оценки, становища и други дейности и услуги се заплащат по ценоразпис, утвърден от директора на ЦОРХВ, който се публикува на интернет страницата на ЦОРХВ. Научните оценки и становища не се заплащат, когато са възложени от структурите на Министерството на земеделието и храните и от Министерството на здравеопазването, освен когато са необходими за извършване на одобрение или регистрация на продукт или дейност. За извършване на оценката, съответно за даване на становището, заявителят за одобрението или за регистрацията заплаща такса в размер съгласно тарифата по чл. 2, ал. 3.
    (4) При възлагане на научни оценки субектите по ал. 2 предоставят на ЦОРХВ цялата налична информация, резултатите от лабораторните изследвания и документи по съответния проблем, за който се иска оценката.
    (5) Когато не е предоставена цялата налична информация по ал. 3 или когато проблемът, за който се иска оценката, не е ясно посочен, ЦОРХВ може мотивирано да отхвърли искането за оценка или да предложи изменения в искането след консултации с възложителя.
    (6) При осъществяване на дейността си ЦОРХВ може да възлага изготвяне на научни оценки относно рисковете, свързани с хранителната верига, на научни групи и експерти.
    (7) Изготвянето на независима научнообоснована оценка за безопасността по хранителната верига се основава на принципите за прозрачност, независимост и безпристрастност.
    (8) Научните оценки се публикуват на интернет страницата на ЦОРХВ.
    (9) При предоставянето и публикуването на научните оценки ЦОРХВ гарантира опазването на професионалната и търговската тайна.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    Член 6 – отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6:
    „Чл. 6. (1) За извършване на научна оценка на риска по хранителната верига ЦОРХВ:
    1. поддържа и съхранява бази данни с информацията по чл. 4 и 5;
    2. извършва анализ на нововъзникващите рискове по хранителната верига;
    3. проучва информационните потребности, необходими за извършване на обективна оценка на риска;
    4. осъществява комуникация и обмен на информация с всички институции и лица, имащи отношение към безопасността по хранителната верига;
    5. анализира и изготвя:
    а) ежегодно до 30 юни доклад до:
    аа) Европейския орган по безопасност на храните за резултатите от лабораторните изследвания и проучванията за зоонозите, зоонозните причинители, микробната резистентност и хранителните инфекции, остатъците от химични и биологични замърсители, продуктите за растителна защита и ветеринарномедицинските продукти и друга информация, свързана с рискове по хранителната верига;
    бб) министър-председателя, министъра на земеделието и храните, министъра на здравеопазването и изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), а при необходимост – и до други органи и организации, които имат отношение към безопасността по хранителната верига, във връзка с разпространението, възникването или опасностите
    от проникване на територията на страната на рискове, свързани с хранителната верига;
    б) доклади до органите и организациите по буква „а“ при спешност или непосредствена опасност от проникване на територията на страната на рисковете, свързани с хранителната верига;
    в) допълнителна информация при съмнения за появата на висок риск, свързан със здравето на животните и растенията, растителния репродуктивен материал и безопасността на храните и фуражите; информацията се изпраща незабавно до ЕОБХ съгласно чл. 34 от Регламент (ЕО) № 178/2002;
    6. анализира данните от информационните системи на Европейския съюз, свързани с хранителната верига;
    7. популяризира дейността на ЕОБХ чрез контактния център по чл. 21;
    8. участва в проекти на ЕОБХ и в проекти на други международни организации;
    9. поддържа база данни за национални научни организации, които работят в области, свързани с безопасността по хранителната верига, за обмен на научна информация и сътрудничество по споразумение с организациите.
    (2) Докладът по ал. 1, т. 5, буква „а“, подбуква „аа“ се предоставя на Министерството на здравеопазването.
    (3) Научните оценки може да се извършват от ЦОРХВ по собствена инициатива или по писмено възлагане от институции и лица.
    (4) За възложените научни оценки се заплаща такса по тарифа, одобрена от Министерския съвет. Когато научните оценки са възложени от структурите на Министерството на земеделието и храните или от Министерството на здравеопазването, такса не се заплаща.
    (5) При възлагане на научни оценки институциите или лицата по ал. 3 предоставят на ЦОРХВ цялата налична информация, резултатите от лабораторните изследвания и документите, свързани с искането за оценка.
    (6) Когато не е предоставена цялата налична информация по ал. 5 или когато искането е неясно, ЦОРХВ може мотивирано да отхвърли искането за оценка или да предложи изменения в искането след консултации с институциите или лицата по ал. 3.
    (7) При осъществяване на дейността си ЦОРХВ може да възлага изготвяне на научни оценки на рисковете по хранителната верига и на външни експерти.
    (8) Лицата, които извършват научната оценка, подписват декларация за конфиденциалност по образец, одобрен от директора на ЦОРХВ, с която се задължават да не разпространяват представената им информация и да не я използват в своя полза или в полза на трети лица.
    (9) Научните оценки се публикуват на интернет страницата на ЦОРХВ.“

    Комисията предлага да се създаде нов раздел II:
    „Раздел ІІ
    Одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти и оценка на продукти за растителна защита“

    Чл. 7. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва дейностите по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти при условията и по реда на Регламент (ЕО) № 1107/2009.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва оценка и/или изготвя проект на доклад за оценка по смисъла на Регламент (ЕО) № 1107/2009 за:
    1. продукти за растителна защита при разрешаването им за пускане на пазара и употреба, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба, за разширяване на обхвата на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за минимална употреба и при взаимно признаване на разрешенията на продуктите;
    2. идентичност на продукти за растителна защита при разрешаването им за паралелна търговия;
    3. продукти за растителна защита, които съдържат вещества - кандидати за замяна.
    (3) В случаите по чл. 40, параграф 1, букви „а“ и „в“ от Регламент (ЕО) № 1107/2009 ЦОРХВ изготвя становище, в зависимост от обстоятелствата на територията на Република България, за разрешаване на съответния продукт за растителна защита при същите условия или за налагане на други подходящи мерки за намаляване на риска, произтичащи от специфичните условия на употреба.
    (4) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва и други видове оценки по процедури съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009 и наредбата по чл. 45, ал. 1 от Закона за защита на растенията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 7:
    „Чл. 7. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва дейностите по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009.
    (2) За дейностите по ал. 1 се заплащат такси съгласно тарифата по чл. 6, ал. 4.“

    Комисията предлага да се създаде нов чл. 8:
    „Чл. 8. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва оценка с доклад за оценка съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009 за:
    1. продукти за растителна защита при разрешаването им за пускане на пазара и употреба, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба, за разширяване на обхвата на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за минимална употреба и при взаимно признаване на разрешенията на продуктите;
    2. идентичност на продукти за растителна защита при разрешаването им за паралелна търговия;
    3. продукти за растителна защита, които съдържат вещества - кандидати за замяна.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва и други оценки съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009 и наредбата по чл. 45, ал. 1 от Закона за защита на растенията.“

    Чл. 8. (1) Оценките и проектите на доклади за оценки по чл. 7, ал. 2 обхващат следните области:
    1. идентичност, еквивалентност, физични, химични и технически свойства и аналитични методи на активни вещества и продукти за растителна защита;
    2. токсикологични характеристики на активни вещества и продукти за растителна защита;
    3. остатъчни вещества от продукти за растителна защита;
    4. съществуване и поведение в околната среда на активни вещества и продукти за растителна защита;
    5. екотоксикологични характеристики на активни вещества и продукти за растителна защита;
    6. биологични характеристики на продукти за растителна защита.
    (2) При извършването на оценките по ал. 1 се прилагат и изискванията, определени с наредбата по чл. 45, ал. 1 от Закона за защита на растенията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 8, който става чл. 9:
    „Чл. 9. (1) Оценките по чл. 8 обхващат:
    1. идентичност, еквивалентност, физични, химични и технически свойства и аналитични методи на активни вещества и продукти за растителна защита;
    2. токсикологични характеристики на активни вещества и продукти за растителна защита;
    3. остатъчни вещества от продукти за растителна защита;
    4. съществуване и поведение в околната среда на активни вещества и продукти за растителна защита;
    5. екотоксикологични характеристики на активни вещества и продукти за растителна защита;
    6. биологични характеристики на продукти за растителна защита.
    (2) За извършването на оценките по ал. 1 се прилага и наредбата по чл. 45, ал. 1 от Закона за защита на растенията.
    (3) Лицата, които извършват оценки по ал. 1, подписват декларация за конфиденциалност по образец, одобрен от директора на ЦОРХВ, с която се задължават да не разпространяват представената им информация и да не я използват в своя полза или в полза на трети лица.“

    Чл. 9. При необходимост ЦОРХВ може да възлага извършването на оценки и изготвянето на проекти на доклади за оценки по Регламент (ЕО) № 1107/2009 и на външни експерти.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    Член 9 – отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага чл. 9 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в нов чл. 12.

    Чл. 10. (1) Оценките и проектите на доклади за оценки се извършват/изготвят в следните срокове:
    1. при разрешаване и изменение на разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита – не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    2. при подновяване на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    3. при разширяване на обхвата на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за минимална употреба - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    4. при разрешаване за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за паралелна търговия - не по-късно от 10 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    5. при взаимно признаване на разрешения за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    6. за оценки извън случаите по т. 1-5 – при условията и по реда на чл. 45, ал. 1 от Закона за защита на растенията.
    (2) Сроковете за извършване на оценка и за изготвяне на доклад за оценка започват да текат от деня на получаване на документите по чл. 46,
    ал. 5 и 6 от Закона за защита на растенията.
    (3) Административен акт по процедурите в ал. 1 се издава от изпълнителния директор на БАБХ при условията и по реда на Закона за защита на растенията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 10:
    „Чл. 10. (1) Оценките с докладите за оценки се предават на БАБХ в следните срокове:
    1. при разрешаване и изменение на разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита – не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на съответната процедура;
    2. при подновяване на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    3. при разширяване на обхвата на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за минимална употреба - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    4. при разрешаване за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за паралелна търговия - не по-късно от 10 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    5. при взаимно признаване на разрешения за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита - не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока за приключване на процедурата;
    6. извън случаите по т. 1-5 – не по-късно от 14 дни преди изтичането на срока за приключване на съответната процедура.
    (2) За извършване на оценката с доклада за оценка се заплаща такса съгласно тарифата по чл. 6, ал. 4.
    (3) Сроковете по ал. 1 започват да текат от получаването на документа за платена такса и екземпляра от необходимите документи по чл. 46, ал. 4 от Закона за защита на растенията.
    (4) Когато таксата не е платена в срок, процедурата се прекратява и ЦОРХВ писмено уведомява БАБХ.“

    Чл. 11. (1) Когато при извършване на оценката по чл. 10, ал. 1 се установи необходимост от допълнителна информация или изследвания, ЦОРХВ писмено уведомява заявителя и определя срок за представянето й, не по-дълъг от шест месеца.
    (2) До представянето на информацията или на изследванията по
    ал. 1 срокът за извършване на оценката и изготвяне на проекта на доклад за оценка спира да тече.
    (3) За обстоятелствата по ал. 1 и 2 ЦОРХВ писмено уведомява БАБХ.
    (4) При непредставяне на информацията или на изследванията в срока по ал. 1, ЦОРХВ уведомява БАБХ за предприемане на действията по чл. 37, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1107/2009.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 11:
    „Чл. 11. (1) Когато за извършване на оценката с доклада за оценка е необходима допълнителна информация, ЦОРХВ писмено уведомява лицето и определя срок за представянето й, който не може да бъде по-дълъг от 6 месеца.
    (2) До представянето на информацията по ал. 1 срокът за извършване на оценката спира да тече.
    (3) За обстоятелствата по ал. 1 и 2 и при непредставяне на информацията в срока по ал. 1, ЦОРХВ писмено уведомява БАБХ.“

    Комисията предлага да се създаде нов чл. 12:
    „Чл. 12. При необходимост ЦОРХВ може да възлага извършването на оценки с доклади за оценки по чл. 7 и 8 и на външни експерти.“

    Чл. 12. За дейностите по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти и за извършването на оценки и изготвяне на проекти на доклади за оценки заявителят заплаща такси съгласно тарифата по чл. 2, ал. 3.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага чл. 12 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 7, ал. 2.

    Комисията предлага да се създаде нов раздел III:
    „Раздел ІІІ
    Обучение“

    Чл. 13. Ведомствата и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 изготвят годишни програми за обучение на:
    1. служителите, извършващи официален контрол по приложение ІІ от Регламент (ЕО) № 882/2004, и на тези по приложение I, раздел III, глава IV от Регламент (ЕО) № 854/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. за определяне на специфичните правила за организирането на официален контрол върху продуктите от животински произход, предназначени за човешка консумация (ОВ, L 139, 30.4.2004), както и по администриране на дейностите по официалния контрол в съответствие с нивото на тяхната компетентност, по които следва да се обучат служителите;
    2. лицата, на които са делегирани задачи, свързани с официалния контрол - в съответствие със спецификата на дейностите, които извършват;
    3. служителите от ведомствата, които провеждат държавната политика в областта на хранителната верига - в съответствие със спецификата на дейностите, които извършват.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 13:
    „Чл. 13. Институциите и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 изготвят съгласно приложение ІІ от Регламент (ЕО) № 882/2004 и приложение I, раздел III, глава IV от Регламент (ЕО) № 854/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. за определяне на специфичните правила за организирането на официален контрол върху продуктите от животински произход, предназначени за човешка консумация, годишни програми за обучение на:
    1. служителите, извършващи официален контрол; тези служители се обучават и по администриране на дейностите по официалния контрол в съответствие с нивото на тяхната компетентност;
    2. лицата, на които са делегирани задачи, свързани с официалния контрол - в съответствие със спецификата на дейностите, които извършват;
    3. служителите от институциите, които провеждат държавната политика в областта на хранителната верига - в съответствие със спецификата на дейностите, които извършват.“

    Чл. 14. (1) В едномесечен срок от изготвянето на програмите по
    чл. 13 ведомствата и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 ги изпращат в ЦОРХВ.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига в едномесечен срок от получаване на програмите по ал. 1 може да прави предложения и препоръки за изменение и/или допълнение във връзка с установени от него рискове.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 14 ал. 2 – отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 14:
    „Чл. 14. (1) В едномесечен срок от изготвянето на програмите по
    чл. 13 институциите и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 ги изпращат в ЦОРХВ.
    (2) Центърът за оценка на риска по хранителната верига в едномесечен срок от получаване на програмите по ал. 1 може да прави предложения и препоръки за изменение или допълнение на програмите за обучение.“


    Чл. 15. (1) В едномесечен срок след всяко проведено обучение обучаващите институции изпращат информация на ЦОРХВ.
    (2) Структурите по чл. 3, ал. 1, т. 4 в 3-месечен срок след провеждането на съответното обучение извършват проверка на резултатите от него съгласно инструкция, издадена от ръководителя на съответната структура.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 15:
    „Чл. 15. (1) Обучаващите лица по чл. 16, т. 1 изпращат информация на ЦОРХВ за всяко проведено обучение в едномесечен срок след провеждането му.
    (2) В тримесечен срок след провеждането на съответното обучение институциите и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 извършват проверка на резултатите от него съгласно инструкция, издадена от съответния орган и изпращат информация в ЦОРХВ.“


    Чл. 16. Центърът за оценка на риска по хранителната верига поддържа база данни за:
    1. висшите училища, институти и други организации и лица, които имат право да обучават служителите на органите по чл. 3, ал. 1, т. 4;
    2. проведените обучения от лицата по т. 1;
    3. проведените обучения, организирани от структурите на Европейския съюз, в международни организации и в трети страни;
    4. предстоящите за съответната календарна година обучения.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 16:
    „Чл. 16. Центърът за оценка на риска по хранителната верига поддържа база данни за:
    1. висшите училища, институти и други организации и лица, които имат право да обучават служителите и лицата по чл. 13;
    2. проведените обучения;
    3. проведените обучения, организирани от структурите на Европейския съюз, в международни организации и в трети държави;
    4. обученията за съответната календарна година.“


    Чл. 17. Ведомствата и органите по чл. 3, ал. 1, т. 4 и лицата по
    чл. 16, т. 1 в тримесечен срок от приключване на обучението изпращат информация в ЦОРХВ за всяко обучение на техни служители или членове, включително за резултатите от проверките по чл. 15, ал. 2.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага чл. 17 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 15, ал. 2.

    Раздел II
    Oргани на управление

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието: „Глава трета ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ“.


    Чл. 18. Органите на управление на ЦОРХВ са:
    1. директор;
    2. управителен съвет.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 18, който става чл. 17.


    Чл. 19. (1) Директорът на ЦОРХВ се назначава от министър-председателя по предложение на министъра на земеделието и храните.
    (2) За директор на ЦОРХВ се назначава хабилитирано лице с минимален професионален опит 10 години в областта на безопасността по хранителната верига.
    (3) Директорът:
    1. представлява ЦОРХВ;
    2. е разпоредител с бюджет и със сметки за средства от Европейския съюз;
    3. назначава, освобождава и командирова в страната и в чужбина служителите;
    4. утвърждава поименните/длъжностните щатни разписания и образците на документи;
    5. изпълнява и други функции съгласно устройствения правилник по ал. 6.
    (4) При осъществяване на правомощията си директорът на ЦОРХВ се подпомага от заместник-директор.
    (5) Заместник-директорът на ЦОРХВ се назначава от министъра на земеделието и храните по предложение на директора на ЦОРХВ. За заместник-директор се назначава лице с минимален професионален опит 8 години в областта на безопасността по хранителната верига.
    (6) Структурата, съставът и числеността на ЦОРХВ, както и функциите на неговите звена се уреждат с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 19, който става чл. 18:
    „Чл. 18. (1) Директорът на ЦОРХВ се назначава от министър-председателя по предложение на министъра на земеделието и храните.
    (2) За директор на ЦОРХВ се назначава хабилитирано лице с професионален опит не по-малко от 10 години в областта на безопасността по хранителната верига.
    (3) Директорът:
    1. представлява ЦОРХВ;
    2. е разпоредител с бюджет и със сметки за средства от Европейския съюз;
    3. упражнява функциите на орган по назначаването по отношение на държавните служители и на работодател по отношение на служителите, работещи по трудово правоотношение в администрацията на ЦОРХВ;
    4. изпълнява и други функции, свързани с дейността на ЦОРХВ.
    (4) При осъществяване на правомощията си директорът на ЦОРХВ се подпомага от заместник-директор.
    (5) Заместник-директорът на ЦОРХВ се назначава от министъра на земеделието и храните по предложение на директора на ЦОРХВ. За заместник-директор се назначава лице с професионален опит не по-малко от 8 години в областта на безопасността по хранителната верига.“

    Комисията предлага да се създаде нов чл. 19:
    „Чл. 19. (1) Дейността на ЦОРХВ се осъществява от администрация, в която работят лица по служебно и по трудово правоотношение. За служителите по трудово правоотношение се прилага чл. 107а от Кодекса на труда.
    (2) За администрацията на ЦОРХВ се прилага Законът за администрацията, доколкото друго не е предвидено в този закон.
    (3) Структурата, съставът и числеността на ЦОРХВ, както и функциите на неговите звена се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.“

    Чл. 20. (1) Управителният съвет на ЦОРХВ се състои от петима членове.
    (2) Управителният съвет включва директора на ЦОРХВ, който е член по право, и по двама заместник-министри съответно на земеделието и храните и на здравеопазването, определени съответно от министъра на земеделието и храните и от министъра на здравеопазването.
    (3) Членовете на Управителния съвет се назначават и освобождават с решение на Министерския съвет.
    (4) Управителният съвет е с мандат 3 години. При освобождаване от длъжност на член на Управителния съвет съответният министър по ал. 2 предлага да се назначи друг представител до изтичането на мандата.
    (5) Управителният съвет:
    1. приема годишна програма за работата на ЦОРХВ и отчет за нейното изпълнение, както и отчет за изпълнението на бюджета;
    2. взема необходимите решения за осигуряване на изпълнението на целите и задачите на ЦОРХВ и начините за изпълнението им;
    3. ежегодно представя отчет за изпълнението на годишната програма и бюджета на ЦОРХВ пред министъра на земеделието и храните.
    (6) Управителният съвет заседава най-малко 2 пъти годишно при кворум от трима членове. Решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите членове.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 20 ал. 6 – отпада.

    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
    В чл. 20, ал. 6 думите „най-малко“ се заменят с „не по-малко от“.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 20:
    „Чл. 20. (1) Управителният съвет на ЦОРХВ се състои от 5 членове – директора на ЦОРХВ, който е член по право, и по двама заместник-министри на земеделието и храните и на здравеопазването, определени от министъра на земеделието и храните, съответно от министъра на здравеопазването.
    (2) Членовете на управителния съвет се назначават и освобождават с решение на Министерския съвет. При освобождаване от длъжност на член на управителния съвет съответният министър по ал. 1 предлага да се назначи друг представител до изтичането на мандата.
    (3) Управителният съвет е с мандат три години.
    (4) Управителният съвет:
    1. приема годишна програма за работата на ЦОРХВ и отчет за нейното изпълнение, както и отчет за изпълнението на бюджета;
    2. взема решения за осигуряване на изпълнението на дейностите на ЦОРХВ и начините за изпълнението им;
    3. ежегодно представя отчет за изпълнението на годишната програма и бюджета на ЦОРХВ на министъра на земеделието и храните.
    (5) Управителният съвет заседава не по-малко от два пъти годишно. Заседанията са редовни ако на тях присъстват трима от членовете. Решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите членове.“

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    Създава се чл. 20а:
    „Чл. 20а. (1) В структурата на Центъра за оценка на риска по хранителната верига се създава Научно-консултативен съвет.
    (2) Научно-консултативният съвет се състои от 15 утвърдени висококвалифицирани научни специалисти, в това число председател, определяни със заповед на министъра на земеделието и храните за срок от 4 години.
    (3) Научно-консултативният съвет:
    1. отговаря за общата координация и необходимата последователност за процедурата по изготвяне на научните становища;
    2. разработва методиките за оценки на риска по хранителната верига;
    3. дава становище, а при необходимост – и извършва оценки на риска, които имат многоотраслов характер.
    (4) За случаите, които изискват тясно специализирана компетентност, директорът на Центъра за оценка на риска по хранителната верига, по предложение на Научно-консултативния съвет привлича външни експерти.”

    Комисията не подкрепя предложението.

    Чл. 21. (1) В структурата на ЦОРХВ се включва контактен център на ЕОБХ за комуникация и обмен на научна информация с ЕОБХ и с други международни и национални организации по оценка на риска в области, свързани с безопасността на хранителната верига.
    (2) Контактният център по ал. 1:
    1. поддържа национална база данни за експерти по различните направления на хранителната верига;
    2. осъществява научно сътрудничество чрез координация на дейностите, разработване и изпълнение на съвместни проекти, обмяна на опит и най-добрите практики в областите от компетентност на ЕОБХ със заинтересованите страни, имащи отношение към хранителната верига съгласно изискванията на чл. 36 от Регламент (ЕО) № 178/2002.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 21:
    „Чл. 21. (1) Структурата на ЦОРХВ включва и контактен център на ЕОБХ за комуникация и обмен на научна информация с ЕОБХ и с други международни и национални организации по оценка на риска по хранителната верига.
    (2) Контактният център по ал. 1:
    1. поддържа национална база данни за експерти по различните области на хранителната верига;
    2. осъществява научно сътрудничество чрез координация на дейностите, разработване и изпълнение на съвместни проекти, обмяна на опит и най-добрите практики в областите от компетентност на ЕОБХ съгласно чл. 36 от Регламент (ЕО) № 178/2002.“

    Чл. 22. Органите на изпълнителната власт и местното самоуправление, обществените организации, физическите и юридическите лица са длъжни при поискване да предоставят необходимата информация и да оказват съдействие на ЦОРХВ за изпълнение на дейността му.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 22:
    „Чл. 22. Държавните и местните органи, обществените организации, физическите и юридическите лица са длъжни при поискване да предоставят необходимата информация и да оказват съдействие на ЦОРХВ за изпълнение на дейността му.“

    Чл. 23. Служителите на ЦОРХВ могат да извършват научна дейност, преподавателска дейност или дейност, свързана с упражняването на авторски и сродни права.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    Член 23 – отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за чл. 23 и предлага да бъде отхвърлен.


    Раздел III
    Финансиране и имущество

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието: „Глава четвърта ФИНАНСИРАНЕ И ИМУЩЕСТВО“.


    Чл. 24. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига се финансира от:
    1. бюджетна субсидия;
    2. международни програми, проекти и договори;
    3. приходи, събирани по реда на чл. 2, ал. 3 и чл. 6, ал. 2;
    4. дарения и помощи;
    5. други приходи.
    (2) В случаите по ал. 1, т. 4 частните дарители, съответно лицата, предоставящи помощта, представят декларация за произход на средствата съгласно чл. 11 от Закона за мерките срещу изпирането на пари, както и удостоверение за липса на данъчни задължения в страна от ЕС.
    (3) Финансовите средства по ал. 1 се разходват за:
    1. обезпечаване дейността на ЦОРХВ;
    2. създаване и поддържане на базите данни;
    3. разработване и изпълнение на научноизследователски проекти;
    4. обучение на служителите на ЦОРХВ;
    5. членство на ЦОРХВ в международни организации и участие в международни дейности, програми и договори;
    6. участие и изпълнение на международни проекти, програми и договори;
    7. възнаграждения за изготвяне на научни становища, оценки на досиета на активни вещества, антидоти и синергисти и продукти за растителна защита;
    8. издателска и просветна дейност;
    9. организиране и участие в научни мероприятия;
    10. други разходи.

    Предложение на н. п. Светла Бъчварова, н. п. Добрин Данев и н. п. Радослав Стойчев:
    В чл. 24, ал. 3 се правят следните изменения:
    1. Точки 7 и 8 – отпадат.
    2. Точки 9 и 10 стават съответно т. 7 и 8.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 24, който става чл. 23:
    „Чл. 23. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига се финансира от:
    1. бюджетна субсидия;
    2. международни програми, проекти и договори;
    3. приходи, събирани съгласно чл. 3, ал. 4, чл. 6, ал. 4, чл. 7, ал. 2 и чл. 10, ал. 2;
    4. дарения и помощи;
    5. други приходи.
    (2) Средствата по ал. 1 се разходват за:
    1. обезпечаване дейността на ЦОРХВ;
    2. разработване и изпълнение на научноизследователски проекти;
    3. членство на ЦОРХВ в международни организации и участие в международни дейности;
    4. участие и изпълнение на международни проекти, програми и договори;
    5. възнаграждения на външни експерти;
    6. издателска дейност;
    7. организиране и участие в научни мероприятия;
    8. други разходи.“

    Чл. 25. (1) За изпълнение на дейността на ЦОРХВ се предоставят имоти и вещи - държавна собственост.
    (2) Директорът на ЦОРХВ управлява предоставените имоти и вещи по ал. 1 в съответствие с предназначението им и за нуждите, за които са предоставени.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага чл. 25 да бъде отхвърлен.

    ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 1. За целите на този закон се прилагат определенията по
    чл. 2 и 3 на Регламент (ЕО) № 178/2002, чл. 2 на Регламент (ЕО) № 882/2004, чл. 3 на Регламент (ЕО) № 1107/2009 и по § 1 от допълнителните разпоредби на Закона за защита на растенията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. За целите на този закон се прилагат определенията по чл. 2 и 3 на Регламент (ЕО) № 178/2002, чл. 2 на Регламент (ЕО) № 882/2004, чл. 3 на Регламент (ЕО) № 1107/2009, чл. 2 от Регламент (ЕО) № 2003/2003 на Европейския парламент и на Съвета от 13 октомври 2003 г. относно торовете и по § 1 от допълнителните разпоредби на Закона за защита на растенията.


    § 2. По смисъла на този закон „хранителна верига” са всички етапи на производство, преработка и разпространение на храни и фуражи съгласно чл. 3, параграф 16 на Регламент (ЕО) № 178/2002, както и производството и разпространението на растителен и животински репродуктивен материал, като се вземат предвид и всички аспекти, които имат потенциално въздействие върху безопасността на храните, и се разглеждат като един непрекъснат процес.

    Предложение на н. п. Иван Станков:
    В § 2 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се т. 1:
    „1. „Кариерно развитие“ е придобиване на научна степен „доктор“ и научна степен „доктор на науките“, както и заемане на академични длъжности – „асистент“, „главен асистент“, „доцент“ или „професор“.“
    2. Предвиденият в законопроекта текст на § 2 става т. 2.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. Този закон предвижда мерки по прилагане на:
    1. Регламент (ЕО) № 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2002 г. за установяване на общите принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за определяне на процедури относно безопасността на храните;
    2. Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и за отмяна на директиви 79/117/ЕИО и 91/414/ЕИО на Съвета.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 3. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига е правоприемник на активите, пасивите, архива, правата и задълженията на Центъра за оценка на риска, създаден със Закона за Българската агенция по безопасност на храните.
    (2) Трудовите и служебните правоотношения на служителите в Центъра за оценка на риска се уреждат при условията на чл. 123 от Кодекса на труда и чл. 87а от Закона за държавния служител.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    § 3. (1) Центърът за оценка на риска по хранителната верига е правоприемник на активите, пасивите, архива, правата и задълженията на Центъра за оценка на риска, създаден със Закона за Българската агенция по безопасност на храните.
    (2) Трудовите и служебните правоотношения на служителите в Центъра за оценка на риска се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда и чл. 87а от Закона за държавния служител.
    (3) До влизането в сила на актовете по § 5, т. 1 и 2 Центърът за оценка на риска по хранителната верига осъществява дейността си по досегашния ред.


    § 4. Издадените до влизането в сила на този закон документи от Центъра за оценка на риска запазват действието си за срока, за който са издадени.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. (1) В 3-месечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет издава постановление за:
    1. приемане на Устройствен правилник на Центъра за оценка на риска по хранителната верига;
    2. изменение и допълнение на Устройствения правилник на Българската агенция по безопасност на храните;
    3. приемане на Тарифа за таксите, които се събират от Центъра за оценка на риска по хранителната верига.
    (2) До влизането в сила на постановлението по ал. 1 Центърът за оценка на риска осъществява дейността си по досегашния ред.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5:
    § 5. В тримесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет:
    1. приема Устройствен правилник на Центъра за оценка на риска по хранителната верига;
    2. привежда Устройствения правилник на Българската агенция по безопасност на храните в съответствие с този закон;
    3. одобрява тарифата по чл. 6, ал. 4.


    § 6. В 3-месечен срок от влизането в сила на този закон директорът на ЦОРХВ утвърждава ценоразписа по чл. 6, ал. 3.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    § 6. В тримесечен срок от влизането в сила на този закон директорът на ЦОРХВ утвърждава ценоразписа по чл. 3, ал. 4.

    § 7. (1) Функциите на Българската агенция по безопасност на храните по дейностите за одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти и за извършване на оценка и изготвянето на проекти на доклади за оценка по Регламент (ЕО) № 1107/2009 преминават към Центъра за оценка на риска по хранителната верига от деня на влизането в сила на постановлението по § 5, ал. 1.
    (2) До влизането в сила на постановлението по § 5, ал. 1 функциите по ал. 1 се извършват от БАБХ по досегашния ред.
    (3) Трудовите и служебните правоотношения на служителите на БАБХ, осъществяващи функции по ал. 1, се уреждат съгласно чл. 123 от Кодекса на труда и чл. 87а от Закона за държавния служител.
    (4) Започнатите производства по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти се довършват от БАБХ по досегашния ред, а по извършване на оценка и изготвяне на проекти на доклади за оценка при разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита – от ЦОРХВ по реда на този закон.
    (5) Българската агенция по безопасност на храните предава на ЦОРХВ с приемателно-предавателен протокол наличната документация на досиетата по разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешения за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита в 3-месечен срок от влизането в сила на постановлението по § 5, ал. 1 с изключение на заявените за разрешаване за пускане на пазара и употреба продукти за растителна защита по Директива 91/414/ЕИО на Съвета от 15 юли 1991 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита (ОВ, L 230, 19.8.1991 г.), които се предават в едногодишен срок.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
    § 7. (1) До влизането в сила на актовете по § 5, т. 1 и 2 БАБХ продължава по досегашния ред да осъществява функциите си по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти и да извършва оценка на продукти за растителна защита съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009.
    (2) Трудовите и служебните правоотношения на служителите на БАБХ, осъществяващи функциите по ал. 1, се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда и чл. 87а от Закона за държавния служител в съответствие с определените функции и численост на персонала в Устройствения правилник на Центъра за оценка на риска по хранителната верига.
    (3) Започнатите производства по одобряване, подновяване и преразглеждане на одобрението на активни вещества, антидоти и синергисти се довършват от БАБХ по досегашния ред, а по извършване на оценка с доклад за оценка при разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита – от ЦОРХВ по реда на този закон.
    (4) В тримесечен срок от влизането в сила на актовете по § 5, т. 1 и 2 БАБХ предава на ЦОРХВ с предавателно-приемателен протокол екземпляр на документите за разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешения за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита. Документите на заявените до 14 юни 2011 г. за разрешаване, подновяване, изменение и отнемане на разрешения за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита се предават на ЦОРХВ в едногодишен срок от влизането в сила на актовете по § 5, т. 1 и 2.

    § 8. Центърът за оценка на риска по хранителната верига извършва оценка на разрешените продукти за растителна защита по § 15, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за защита на растенията.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    § 9. В Закона за Българската агенция по безопасност на храните (обн., ДВ, бр. 8 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 38 и 102 от 2012 г., бр. 15 от 2013 г.,
    бр. 61 от 2014 г., бр. 57 от 2015 г. и бр. 14 от 2016 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 3, ал. 2, т. 3 думата „оценка“ се заменя с „управление“.
    2. В чл. 4, ал. 1 т. 4 се отменя.
    3. Членове 9 и 10 се отменят.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.

    § 10. В Закона за защита на растенията (обн., ДВ, бр. 61 от 2014 г.; изм., бр. 12 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 3, ал. 2 накрая се добавя „с изключение на дейностите в
    чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4 от Закона за оценка на риска по хранителната верига –Центъра за оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ)“.
    2. Член 38 се изменя така:
    „Чл. 38. За процедурите по чл. 37, ал. 1 компетентен и координиращ орган е ЦОРХВ съгласно чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за оценка на риска по хранителната верига.“
    3. В чл. 41, ал. 3 думите „наредбата по чл. 38, ал. 1“ се заменят с „наредба на министъра на земеделието и храните“.
    4. В чл. 42, ал. 1 думите „чл. 38, ал. 1“ се заменят с „чл. 41, ал. 3“.
    5. В чл. 45 ал. 2 се изменя така:
    „(2) За проверка на допустимостта на заявлението за разрешаване за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита и за издаване на разрешението БАБХ събира такси съгласно тарифата по чл. 5, ал. 1.“
    6. В чл. 46:
    а) алинея 2 се изменя така:
    „(2) Съответствието на продукт за растителна защита с изискванията по ал. 1 се установява с извършване на оценка на продукта за растителна защита и на активното вещество, включено в него.“;
    б) алинея 4 се изменя така:
    „(4) Оценката по ал. 2 се извършва от ЦОРХВ при условията и по реда на Закона за оценка на риска по хранителната верига.“;
    в) създава се нова ал. 5:
    „(5) В 3-дневен срок от уведомяване за допустимост на заявлението заявителят заплаща такса на ЦОРХВ за извършване на оценка и за изготвяне на доклад за оценка съгласно тарифата по чл. 2, ал. 3 от Закона за оценка на риска по хранителната верига.”;
    г) създава се ал. 6:
    „(6) В срока по ал. 5 БАБХ предава на ЦОРХВ досиетата, представени със заявлението. В съответните срокове по чл. 10, ал. 1 от Закона за оценка на риска по хранителната верига ЦОРХВ предава на БАБХ проект на доклад за оценка. Предаването и приемането се удостоверява с приемателно-предавателен протокол.”;
    д) досегашната ал. 5 става ал. 7.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10:
    § 10. В Закона за защита на растенията (обн., ДВ, бр. 61 от 2014 г.; изм., бр. 12 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 3, ал. 2 накрая се добавя „освен в случаите по
    чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4 от Закона за Центъра за оценка на риска по хранителната верига“.
    2. В чл. 37, ал. 1 след думата „преразглеждат“ се добавя „от Центъра за оценка на риска по хранителната верига“.
    3. Член 38 се отменя.
    4. В чл. 41, ал. 3 думите „наредбата по чл. 38, ал. 1“ се заменят с „наредба на министъра на земеделието и храните“.
    5. В чл. 42, ал. 1 думите „чл. 38, ал. 1“ се заменят с „чл. 41, ал. 3“.
    6. В чл. 45, ал. 2 след думата „защита“ се добавя „с изключение на извършването на оценки с доклади за оценки за продукти за растителна защита“.
    7. В чл. 46:
    а) алинея 2 се изменя така:
    „(2) Съответствието на продукт за растителна защита с изискванията по ал. 1 се установява с извършване на оценка на продукта.“;
    б) в ал. 3 думите „оценките по ал. 2, т. 1“ се заменят с „оценката по ал. 2“;
    в) алинея 4 се изменя така:
    „(4) Оценката по ал. 2 се извършва от ЦОРХВ, след получаване на екземпляр от необходимите документи.“;
    г) алинея 5 се отменя.

    § 11. В Закона за храните (обн., ДВ, бр. 90 от 1999 г.; изм. и доп.,
    бр. 102 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 87, 99 и 105 от 2005 г., бр. 30, 31, 34, 51, 55, 80 и 96 от 2006 г., бр. 31, 51 и 53 от 2007 г., бр. 36 и 69 от 2008 г., бр. 23, 41, 74, 82 и 93 от 2009 г., бр. 23, 25, 59, 80 и 98 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., бр. 54 и 77 от
    2012 г., бр. 68 от 2013 г., бр. 26 от 2014 г. и бр. 14 и 56 от 2015 г.), в чл. 17, ал. 4,
    в основния текст думите „Центъра за оценка на риска” се заменят с „Центъра за оценка на риска по хранителната верига“.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
    § 11. В Закона за храните (обн., ДВ, бр. 90 от 1999 г.; изм. и доп.,
    бр. 102 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 87, 99 и 105 от 2005 г., бр. 30, 31, 34, 51, 55, 80 и 96 от 2006 г., бр. 31, 51 и 53 от 2007 г., бр. 36 и 69 от 2008 г., бр. 23, 41, 74, 82 и 93 от 2009 г., бр. 23, 25, 59, 80 и 98 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., бр. 54 и 77 от 2012 г., бр. 68 от 2013 г., бр. 26 от 2014 г., бр. 14 и 56 от 2015 г. и бр. 28 от 2016 г.) в чл. 17, ал. 4, в текста преди т. 1 след думата „риска” се добавя „по хранителната верига“.

    § 12. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума