Комисия по земеделието и храните
12/10/2016 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2016 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
ДОКЛАД
за
първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2016 г.
Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 11 октомври 2016 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2016 г.
В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието и храните – Георги Костов – заместник-министър, Невена Ненова и Ивелина Колева – началник отдели в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“ и Десислава Стоянова – директор дирекция „Финансово управление“. От Селскостопанската академия – Тотка Трифонова – Митова – председател. Участие взеха председателят и заместник-председателят на Федерацията на независимите синдикати от земеделието към КНСБ и редица учени.
Законопроектът беше представен от заместник-министър Костов.
Предложените промени касаят модела на финансиране, структурата и организацията на управление на Селскостопанската академия, както и нейното имущество и начина на неговото управление.
По отношение на финансирането се предлага академията, която към момента е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на земеделието и храните, да има самостоятелен бюджет като част от консолидираната фискална програма, който ще се утвърждава със закона за държавния бюджет за съответната година, чрез бюджета на Министерството на земеделието и храните. Дава се възможност академията да набира допълнителни приходи от помощи и други безвъзмездно получени средства.
Освен с висши училища, академията ще може да сключва договори за съвместна, целево финансирана, образователна, квалификационна и научна дейност и с институти на Българската академия на науките.
По отношение на организацията на управлението предложенията са свързани с промяна на числеността и състава на управителния съвет на академията. В него се включват трима представители на Министерството на земеделието и храните и се дава възможност, в зависимост от дневния ред, в заседанията с право на съвещателен глас да участват двама представители на съответните браншови организации. Заседанията на управителния съвет ще са публични.
Освен това, значително са разширени правомощията на председателя на Селскостопанската академия, на управителния съвет и на изпълнителното бюро. Предвидено е в състава на изпълнителното бюро да бъдат включени трима научни секретари и икономически директор.
По отношение на структурата на академията се предлага опитните станции и експерименталните бази, извършващи експериментално-производствената и обслужващата дейност, които към момента са държавни предприятия по смисъла на Търговския закон, да станат структурни звена на научните институти.
Освен това, в академията на функционален принцип следва да се обособят Центрове за изследвания и иновации, които чрез научни и координационни съвети ще координират дейността на научните институти, работещи в сходни направления на земеделието. Дейността на центровете ще се организира от научните секретари.
По отношение на имуществото на академията се предвижда управлението на предоставените от Министерския съвет държавни имоти - публична държавна собственост, да се извършва в съответствие с разпоредбите на Закона за държавната собственост. За осъществяване на основната си дейност структурите на Селскостопанската академия ще могат да ползват земи от държавния поземлен фонд, които ще са частна държавна собственост и няма да могат да се преотдават на трети лица. Земите ще бъдат предоставяни от министъра на земеделието и храните със заповед, която ще подлежи на отмяна или изменение при установяване на нарушения или отпадане на необходимостта.
Създава се ред за използване на предоставеното на Селскостопанската академия и на самостоятелните й звена имущество. Недвижимите имоти и движимите вещи ще могат да се използват въз основа на 10 годишни договори, сключени след провеждането на конкурс. Разписани са изискванията към кандидатите, процедурата за провеждане на конкурса, условията за сключване на договорите за съвместна дейност и реда за извършване на ежегоден контрол върху тях.
В Заключителните разпоредби е определено разпределението на опитните станции и експерименталните бази към съответните институти. Тяхната дейност, активи, пасиви, архив, както и другите права и задължения преминават към съответните институти. Трудовите правоотношения с работниците и служителите ще се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.
По отношение на три опитни станции и на държавно предприятие към Селскостопанската академия „Система за агропазарна информация”(САПИ) – София е предвидено да бъдат прекратени без ликвидация, като техните активи, пасиви, архив и другите права и задължения преминават към Селскостопанската академия. Трудовите правоотношения с работниците и служителите на прекратените предприятия ще се уреждат при условията и по реда на чл. 328, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда.
Задължението за заличаване на регистрацията на държавните предприятия в Търговския регистър е вменено на председателя на академията.
Устройственият правилник на Селскостопанската академия следва да бъде приведен в съответствие със закона в срок от 6 месеца.
В последвалата дискусия от парламентарните групи на ПП ГЕРБ, на Патриотичния фронт, на БДЦ - Народен съюз и на АБВ подкрепиха законопроекта, отбелязаха като положителни промените свързани с финансовата самостоятелност, с преструктурирането, с промените в управлението и с възможността за развиване на публично-частното партньорство. Отправиха някои конкретни бележки и заявиха готовност да внесат съответните предложения между първо и второ четене на законопроекта.
От Реформаторския блок отбелязаха, че промените са стъпка в правилната посока, че одобряват заложената финансова самостоятелност, но са очаквали значително по-мащабни реформи, които да преодолеят фрагментацията на научната дейност и да допринесат за подобряване на дейността на академията, като обединяване на част от институтите на академията с висши училища и университети в страната, като също заявиха готовност да внесат съответните предложения между първо и второ четене.
От БСП лява България" заявиха, че ще се въздържат от подкрепа на законопроекта, оцениха високо промяната на модела на финансиране, но припомниха системният недостатък на финансиране за академията и подчертаха, че преструктурирането ще доведе до увеличаване на числеността на персонала със служителите на държавните предприятия. Освен това предприятията, които следва да бъдат прехвърлени към научните институти, имат задължения, които допълнително ще окажат негативно въздействие върху бюджета на академията.
Представителите на синдикатите принципно подкрепиха законопроекта. Заявиха, че одобряват заложената финансова самостоятелност и липсата на фиксиран разходен таван. Одобриха реда за уреждане на трудовите правоотношения с работниците и служителите, но също припомниха, че числеността на персонала ще се увеличи със служителите на държавните предприятия, а бюджетът на академията ще следва да поеме задълженията, които те имат. В тази връзка настояха за увеличение на заложената в проекта на бюджет за 2017 г. субсидия.
В заключение всички се съгласиха, че отправените забележки ще бъдат внимателно обсъдени между първо и второ четене на законопроекта.
След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 15 гласа “за”, 0 гласа “против” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РУМЕН ХРИСТОВ