Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
23/11/2016 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия № 654-01-129, внесен от н.п. Димитър Байрактаров и гр.н.п. на 21 октомври 2016 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия № 654-01-129, внесен от н.п. Димитър Байрактаров и гр.н.п. на 21 октомври 2016 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 23 ноември 2016 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия № 654-01-129, внесен от н. п. Димитър Байрактаров и гр.н.п. на 21 октомври 2016 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерство на земеделието и храните – Георги Ралчев – началник на отдел в дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“ и Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Административно и правно обслужване”. От Министерство на икономиката – Дияна Найденова – директор на дирекция „Външноикономическа политика“ и експерти. От Министерството на здравеопазването – Христина Гетова – държавен експерт в дирекция „Лекарствена политика“. От Министерството на вътрешните работи – Красимир Ципов – заместник-министър и Петър Тошков – държавен експерт в дирекция „Правно-нормативна дейност“. От Агенция „Митници“ – Светослав Владимиров – началник на отдел „Разузнаване и разследване на акцизни нарушения“ и Наташа Петрова – началник на отдел „Алкохол, алкохолни напитки и тютюневи изделия“ в дирекция „Акцизи“. Присъстваха и представители на неправителствени организации.
    Законопроектът беше представен от н.п.Султанка Петрова.
    Законопроектът е във връзка със стартираната от Европейската комисия наказателна процедура за неизпълнение на задължение срещу Република България и има за цел пълното транспониране на разпоредбите на Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО.
    Със законопроекта се предлага въвеждане на забрана за пускането на пазара на растителни изделия за пушене, като се задължава министъра на икономиката съвместно с министъра на здравеопазването в едномесечен срок да уведомят Европейската комисия за въвеждането на забраната, при условията и реда на чл. 24, параграф 3 от Директивата. Предвидено е забраната да влезе в сила след положителното решение от Европейската комисия, включително когато Европейската комисия не се е произнесла в 6-месечен срок от получаване на уведомлението.
    Паралелно с това се транспонират разпоредбите на чл. 21 и 22 от Директивата, като се създава нова глава, регламентираща изделията за пушене, различни от тютюневите изделия. Разписани са изискванията, на които следва да отговарят техните потребителски и външни опаковки, здравните предупреждения върху тях, начинът на отпечатването им и ограниченията по отношение на елементите и отличителните белези, които могат да фигурират върху опаковките.
    Определя се информацията, която производителите, вносителите и лицата, въвеждащи такива изделия на територията на страната от друга държава – членка на Европейския съюз, следва да представят в Министерството на икономиката.
    Въвежда се съответното понятие, като изрично е посочено, че това са изделия на базата на растения, билки или плодове, които не съдържат както тютюн, така и растения и вещества, забранени със Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.
    Вече произведени или допуснати за обращение изделия, които не отговарят на изискванията, ще могат да се пускат на пазара до изчерпване на количествата, но не по-късно от 20 май 2017 г.
    Предвидено е новосъздадените разпоредби по отношение на растителните изделия за пушене и свързаните с тях административнонаказателни разпоредби да се прилагат до датата на влизането в сила на забраната, когато вече пуснатите изделия ще следва да бъдат изтеглени от пазара в рамките на три месеца.
    Министерството на земеделието и храните подкрепя законопроекта.
    Министерството на икономиката подкрепя законопроекта, като подчертава, че според Директивата въвеждането на забрана за определени категории изделия е допустимо, когато съответната държава-членка обоснове, че разпоредбите са оправдани от гледна точка на опазване на общественото здраве. След проверка доколко основателни, необходими и пропорционални са представените основания и дали не представляват ограничение на търговията между държавите-членки, Комисията следва в срок до шест месеца да одобри или отхвърли националните разпоредби. В тази връзка, Министерството на икономиката счита, че ведомството, което би могло да предостави доказателства относно опасността от пристрастяване, токсичността и рисковете за здравето, свързани с употребата растителните изделия за пушене, предвид функционалната компетентност, е Министерството на здравеопазването.
    Министерството на здравеопазването подкрепя въвеждането на забраната, предвид възможността растителните изделия за пушене да бъдат използвани за разпространение на нови психоактивни вещества. Обръщат внимание на широкото разпространение на т. нар. „дизайнерски дроги“ и на обстоятелството, че някои от тях биха могли да се използват за импрегниране на растителни изделия с вещества, представляващи аналози на наркотични вещества, създадени с цел заобикаляне на закона чрез модификация на съществуващи химически структури, които все още да не са включени в обхвата на Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични.
    Министерството на вътрешните работи няма бележки по законопроекта.
    От Агенция „Митници" считат, че понятието следва да бъде съобразено с определението в чл. 2, параграф 15 от Директивата и да бъде „растителни изделия за пушене". Изтъкват, че съгласно Закона за акцизите и данъчните складове, изделията, съставени изцяло или частично от вещества, различни от тютюн, но отговарящи на изискванията в понятието „тютюн за пушене“, също са акцизна стока и подлежат на облагане с акциз (напр. тютюна за наргиле, несъдържащ тютюн). В тази връзка считат, че следва да се прецени доколко е целесъобразно да се въвежда забрана за тяхното пускане на пазара.

    След проведеното гласуване, Комисията по земеделието и храните с 14 гласа “за”, 0 гласа “против” и 1 глас “въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия № 654-01-129, внесен от н.п. Димитър Байрактаров и гр.н.п. на 21 октомври 2016 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума