Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
28/05/2015
    Доклад на Министерството на земеделието и храните относно кампанията, свързана с правното основание за ползване на земеделските земи.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ






    П Р О Т О К О Л

    № 20





    На 28 май 2015 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по земеделието и храните, което беше открито в 14.30 часа с председател Румен Христов при следния дневен ред:








    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Доклад на Министерството на земеделието и храните относно кампанията, свързана с правното основание за ползване на земеделските земи.
    2. Текущи.









    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги!
    Имаме кворум. Бихме могли да започнем.
    Преди да стартираме заседанието днес искам да коментираме
    възможността да проведем утре заседание във връзка с приетия от
    Министерския съвет Закон за изменение и допълнение на Закона за
    горите. Бързането на този законопроект е свързано с това, че имаме
    мораториум, който изтича в началото на юни. Вие си спомняте, че
    Народното събрание вмени задължения на Министерството на
    Земеделието, свързани с промените на Закона и на наредбите и, за
    да влезе другата седмица за първо гласуване в парламента, ние
    трябва да проведем заседание на Комисията утре или понеделник.
    Вторник не знам дали няма да е късно от гледна точка на това, че
    трябва да сме готови с доклада, да го внесем, който да се разгледа
    на заседание във вторник и да влезе на председателски съвет в
    сряда сутринта. Искам да чуя Вашите възможности, виждания по
    отношение на заседанието.
    Единият вариант е утре петък 29 май 2015 г. 10.30 ч. и ако не свършим продължаваме 14.15 ч., другият вариант е понеделник или вторник. Аз ще подложа предложението на гласуване, колеги. Господин Йончев, заповядайте!
    РУМЕН ЙОНЧЕВ: Благодаря, господин Председател. Мисля че Законът заслужава доста повече внимание, отколкото една парламентарна почивка или няколко минути, един час или половин час работа. Плюс това ми се струва малко странно Народното събрание да се съобразява с дневния ред и с времето на всички останали, а не обратното. В момента се оказва, че Комисията трябва да работи по ритъма на Министерството на земеделието и храните и на Министерския съвет, а не обратното. Би трябвало да е обратното. Ще ми се да насрочим специално заседание с достатъчно време, за да свършим тази работа. Защото се стахувам, че утре повечето колеги ще избягат по районите си и ще останем двама, трима или петима, които ще дебатираме този Закон. Моето предложение е да бъде в следващата седмица разположено това заседание.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Други мнения и становища? Господин Йончев, не работим по ритъма на Министерството на земеделието и храните и Министерския съвет, защото тези срокове ги зададохме ние, народните представители.
    Други становища има ли? Господин Петров, заповядайте!
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Искам да напомня на народните представители, че ние сме дошли тук да работим. В Народното събрание утре си е редовен работен ден на парламентарен контрол. И за какво пръскане става дума, след като трябва да сме тук, сядаме, ако трябва и утре и преди обяд, и след обяд, и събота да останем, но ние трябва да си свършим работата. Иначе от Патриотичния фронт сме решени да внесем второ предложение за още три месеца мораториум.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Божинов, заповядайте!
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Съгласен съм с това, че трябва да работят народните представители. Вие знаете обаче, че работата не е само тук. Това са ангажименти и в избирателните райони това са планирани мероприятия. Аз мисля че, ако изтече мораториумът и една седмица износът проработи, няма да е фатално, ако на десетия ден ние го регламентираме така добре, както имаме намерение. За тези десет дни няма да се случи нищо по-лошо от това, което се случва. Днес слушах един директор на горско стопанство в Берковица. Опазил ме Господ, не знам кой го е назначил, от кои е и как е, но едно такова говорене настройва обществото повече към властимащите, отколкото всякакви факти. Затова нека да го направим във вторник спокойно, да го обсъдим, на 10, 12 юни, ако влезе в сила, тези десет дни, в които няма да действа мораториумът, нито са фатални, нито ще се организира такъв износ на нелегално изсечена дървесина, че да промени това, което става и по време на мораториума.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Божинов, аз се опасявам че ние имахме внесени предложения от четири парламентарни групи за мораториум плюс няколко законопроекта. Аз се опасявам, че ако ние не изпълним разпоредбата на Народното събрание да има промени, в смисъл всички заедно, защото промяната на Закона зависи от нас, на Закона и на нормативните документи, ето те заявиха вече, че ще има отново внесено предложение. Защото тогава позицията и на Атака, и на Патриотичния фронт беше, че мораториумът се въвежда с цел да бъдат принудени властите да приемат, най-общо казано властите, да предприемат крути мерки срещу борбата с незаконната сеч, като те се изразяват с промени в Закона и промени в Наредбата. Ще влезем в хипотеза отново в Пленарна зала да разглеждаме мораториума. Мораториумът ще бъде внесен отново набързо и пак ще има коментари, че земеделската комисия и въпросите по земеделието влизат все екстрено. В този смисъл аз мисля така да направим, да се опитаме да го разгледаме законопроекта. Подчертавам, че законопроектът Ви е изпратен във вторник. Вчера е разгледан от Министерския съвет, ние го Ви го раздадохме сега на хартиен носител, но забележките по него са редакционни и по никакъв начин не променят смисъла на това, което Вие сте получили във вторник и сте могли да се запознаете с него до провеждане на заседание утре или в понеделник, или вторник. Аз ще подложа на гласуване тези възможности. Както решим, така ще бъде, няма да се налагам. Но смятам, че имаме задължение. Ние поехме ангажимент да се опитаме да приключим по-рано и да вдигнем мораториума по-рано. Очевидно е, че това няма да стане. Поне да се вместим в тези три месеца. Заповядайте, господин Йончев!
    РУМЕН ЙОНЧЕВ: Само в отговор на господин Петров. Провеждането на комисии по време на пленарни заседания, пък били те и парламентарен контрол, е лоша практика и в никакъв случай не означава, че депутатите работят. Напротив, не си вършат едната работа, която е да бъдат в пленарна зала. Така че не приемам по никакъв начин този аргумент. Ще си свършим работата, ще приемем съответния законопроект или ще го отхвърлим. Това, разбира се, зависи от гласовете в Комисията. Но част от работата е и подготовката за това заседание, и провеждането на нормално, с нормална продължителност, с нормален ритъм заседание. Така че моето предложение е твърдо.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Значи, Вие сте мнозинството, ние сме опозицията. Няма кой да ни изнасили да приемем мораториум преди да приемем тези текстове. Няма такава сила, която да го вкара в дневния ред, да направи мнозинство и да гласуваме за мораториума, а да не гледаме закона. Така че казвате, давайте правим го утре заседанието.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожо Белова, заповядайте!
    МАРИЯ БЕЛОВА: Само исках да Ви призова, господин Председател, да прекратим процедурата и да гласуваме. Смятам, че от утре до вторник няма кой знае какво да се случи, пък и все пак вторник е втори юни и, както каза господин Божинов, нашата работа не е само тук. Имаме мероприятия, предполагам всички по избирателните райони във вторник сутринта. Така че считам, че не е проблем утре да бъде проведено заседание на Комисията и да гласуваме.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Йончев, в 10.30 в почивката, не по време на заседанието. Ако не свършим, продължаваме 14.15 ч. С малко да съкратим времето, за да облекчим хората, които ще пътуват след 14.15 часа.
    Значи, вариант едно – провеждане на заседанието утре 10.30 ч. и, ако не свършим, продължаваме 14.15 часа.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Колеги, има парламентарен контрол, можем да излезем и в 10.20 ч., който има някакви въпроси да задава на съответния министър, нека да остане. Ние в 10.20 ч. хващаме БУС-а и в 10.30 ч. до 11.00 ч. можем да проведем заседанието. Жизнено важен е този Закон. Колегите от Министерството са направили всичко възможно и в наредбите и в Закона да променят някои неща. Нека и ние да бъдем активни с половин час ще си помогнем. След това в 14.15 ч. ще продължим.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Първо предложение – 10.30 ч. тук, докъдето свършим, свършим, в 14.00 ч. зала „Запад”. Който е съгласен с това предложение, моля да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 12, „Против” – няма, „Въздържали се” – 5.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, ще обявя дневния ред. Днес правим това заседание на Комисията по настояване на колеги от опозицията, най-вече госпожа Ферихан Ахмедова, която беше притеснена с това, което се случва по отношение на правното основание за ползване на земеделски земи. Затова сме поканили от Министерство на земеделието госпожа Снежана Благоева директор в Дирекция „Директни плащания и схеми за качество” към Министерство на земеделието и храните, господин Стилиян Митев – директор в Дирекция „Поземлени отношения и комасация”; господин Николай Маринов – главен директор на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”; госпожа Лили Стоянова – началник отдел Дирекция „Поземлени отношения и комасация” и господин Янислав Янчев – началник отдел в Дирекция „Директни плащания и схеми за качество” към Министерство на земеделието и храните.
    Предлагам, госпожо Ахмедова, да развиете Вашите опасения и въпроси, след което ще дам думата на директорите и на началник отделите от Министерството на земеделието и храните да отговорят на Вашите въпроси, разбира се, и на въпросите на колегите, членове на Комисията.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Благодаря, господин Председател. Аз си мислех, че това заседание е редовно, не е насрочено специално заради мен. Но, така или иначе, сме на заседание на Комисията. Уважаеми колеги, уважаеми господин Председател, уважаеми представители на Министерството, тъй като имаме сигнали от цялата страна, най-вече от област Силистра, по отношение на това, че утрешният срок, който приключва, краен срок – 29 май 2015 г. за очертаванията, има хиляди земеделски производители, които не са успели да се очертаят, като те се разделят в две основни групи. Първата група земеделски производители са влезли вътре в поземлената комисия, подали са си документите, но те не са със завършена процедура, поради факта, че поради изискването за правно основание, не се е върнала нужната информация, за да може да приключи преписката. Такъв род земеделски производители, броят им, поне в Силистренска област, по наша информация, е над хиляда. В другите области също има много такива. Другата група земеделски производители са тези, които изобщо в срока няма да успеят да влязат, поне до днес не са. Те не успяват да влязат да си подадат заявленията, поради простия факт, че служителите нямат физическата възможност да ги приемат, тъй като се занимават с обработката на заявленията на тези, които са вътре. Според тях проблемът е софтуерен, технически. Всякакъв вид организационни проблеми, поради което тези земеделски производители от 30 май нататък ще подлежат на санкция, въпреки че те с нищо не са виновни за това, че организацията е направена така, че те не могат да си подадат заявлението. Основният проблем е това. За да си доразвия тезата, нашето искане е следното. Тъй като решението крайният срок да бъде 29 май, в крайна сметка е национално решение, всички знаете, че по регламент Европейската комисия е разрешила удължаване на срока до 15 юни. Да бъде решено да бъде 29 май ние сме го решили и сме го публикували в Наредба № 5. Като казвам „ние” фиксирам Министерството, страната го е решила. И, ако остане даже и един земеделски производител, който да получи санкция поради това, че срокът е бил неадекватно определен, оттам нататък ние ще търсим отговорност на Министерството за определянето на тази дата. Това е основният проблем. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, госпожо Ахмедова. От колегите от Министерството, кой ще започне?
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Благодаря, господин Председател. Уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо Ахмедова. Всичко това, което казвате, хем донякъде е вярно, хем някои от тези неща не са верни. Започвам първо, малко с предистория, за да можем да стигнем до това, какво се случва и как се случва. На база на това, което Вие като народни представители приехте като законодателство, ние предприехме нашите стъпки, за да може да се изчисти, да се осветли заявяването на земеделски земи в интегрираната система за администриране и контрол, която система от 2007 г. до 2015 г. се случваше така, че само в декларативен порядък всеки един от бенефициентите на програмата завяваше земи за подпомагане и декларираше отдолу с подписа си, че има правно основание. Винаги на тези срещи, които сме имали със земеделските стопани, винаги сме ги предупреждавали за това, поне аз от 2009 г., 2010 г. работя на този пост в Министерството, и това е било веруюто на всички, включително и на законодателите, че без правно основание не бива да се лъже системата. Вярно е, че всички сме запознати с това, че една част от българските граждани, по една или друга причина, намираха вратички да могат да заявяват такива площи за подпомагане, най-вече в частта си ливади и пасища и мери, да могат да ги заявяват и да получават субсидии. Това наложи промяна в законодателството, за да може от 1 март до 15 май без санкции, след 15 май със санкция така, както е и европейския регламент, да се заявяват тези площи за подпомагане. Друг е въпросът, че още от първия ден на тези срещи с всички лица, тук е хубаво, че виждам и представители на различните асоциации, не малка част от тези промени са направени и във връзка с техните искания за изсветляване на тези заявени площи. Една малка справка показва, че когато стартираме тази процедура за стопанската 2011-2012 г., имаме в системата като правни основания по Наредба № 3 така наречените „Анкетни формуляри”, 2 милиона 915 хиляди хектара. Това са 29 милиона декара. А сме заявили 36 милиона декара. Разликата къде е? Това означава, че някой нещо получава без да има нищо за него на среща. В 2012-2013 г. на базата на всичките тези агитации и на база на, приемете го и като натиск от страна на Министерството и служителите на Министерството да се изсветлява, вече отиваме някъде на около три милиона декара. По-точно 2 милиона 997 хиляди. В 2013-2014 г. вече отиваме на 3 милиона 224 хиляди декара. В 2014-2015 г., или сега по-точно, в момента в системата имаме около 3 милиона и 600 хиляди декара правни основания. Някъде за около 3 милиона декара няма правни основания. Това не означава, че тези земи няма да се работят, а това означава, че някой се е опитвал нещо да прави. Тези земи отново ще се обработват, но те се явяват като бели петна, които не искат да участват и в споразумение, не искат и да плащат на собствениците на земя, а ги обработват. И това е видно от ортфото картата, която правим ежегодно и обновяваме ежегодно. За тази последната 2015 г. от завършен цикъл на ортфото картата снимаме последния регион. Това е от Северна България нагоре към Дунава. Виждам народни представители от тези региони. В срещите си с тези хора, предайте им, че след приключване на кампанията по заявяването, ние започваме да снимаме и след снимки, каквото и да се прави, тръгваме след това и „ама, ние направихме това, ние направихме онова, изчистихме го тогава или не го изчистихме тогава”, няма да стане. След това, с промяна на Закона за подпомагане още от април месец, май 2014 г. в него беше записано, че всички, които участват в тази игра на заявяване на обработваема земя на ливади, пасища и мери, трябва да бъдат регистрирани като земеделски стопани. На практика какво се оказа? Оказа се, че една не малка част от тях, не без съдействието и на нашите служители по места, не без съдействието и на не знам още кой, очакваха че това ще бъде отменено. Няма да се направи. В края на краищата се потвърди тази история и ние, ако имахме някъде около 65 хиляди регистрирани земеделски производители в предните години, в 2014 г., сега вече имаме регистрирани земеделски производители 92 хиляди 776 към днешна дата. Разликата до 110 хиляди земеделски стопани, които са вече регистрирани в системата, това са тютюнопроизводителите, които нямат ангажимента да бъдат регистрирани по Наредба № 3. Откъде идва тази разлика от 110 хиляди, като аз се надявам че те ще бъдат някъде около 112, 113 хиляди земеделски стопани до края на кампанията. Явява се от това, че в момента, в който - така ли сме устроени, какво се случва не знам, но има едно 15 – 20 хиляди човека, които са заявявали по 100, по 50 декара, по 80 декара, анализът можем да го направим след това, като ние ще Ви направим подробен доклад какво точно се е случило от кампанията, какво е станало, и ще го предадем на Комисията, за това че тези около 15 – 20 хиляди човека, не мога да ги кажа точно колко са, защото има още няколко дни, в които те могат да се регистрират и като земеделски стопани, не се регистрират. Особено тревожно е положението във Видинска област, една малка част в Разградска област и една малка част в Плевенска област. Какво показва? Показва, че някъде те са най-много като бройка, не означава че не си обработват земите. А за да няма презастъпване, когато заявяват земята за подпомагане, един от арендаторите заявява цялата земя в съответното землище, като земята му е предоставена с договори от собствениците или от другите арендатори, той заявява цялата земя, като те си оправят отношенията помежду си. Затова се намаляват като бройка. А иначе като площ, аз се надявам, че ще достигнем и едновременно с това ще се види, как стоят нещата. Този анализ, пак казвам, може да се направи след 23 юни.
    По отношение на Вашите опасения, че няма да могат да се приключат заявленията и така нататък, не ги споделяме. Защо? Защото срокът, който удължихме от 15 до 29 юни до 15 навсякъде имаше меко казано включително опашки, чакаха, подреждаха се в 4.00 ч., 5.00 ч., 6.00 ч. и така нататък. Веднага на другия ден след като се разбра, че няма да има с изявлението на министър Танева, че се отлага с 15 дни, уверявам Ви, вероятно и Вие имате такава информация, позволих си след като чух Вашия брифинг, да проверя всички области, като започнем Благоевград и особено тези региони, в които Вие…
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Общо за страната кажете колко са неприключените?
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Сатовча, Гърмен, Хаджидимово, Белица, Якоруда, Гоце Делчев на практика от три, четири дни почти няма никой. В Пазарджик, Сърница, Ракитово, Велинград, Батак, надявам се, че не сте чули никакви проблеми. Във всички общини в Кърджали има само един проблем и ние го знаем какъв е. Това е допълнителното разпределение на пасищата и мерите от кметовете на съответните общини. Едновременно с това знаем и проблемите какви са, че някои от тези площи, които миналата по-миналата година, винаги са ги давали по за една година под наем и на следващата година се получава така, това при нас идва постоянно като сигнали, на които, уверявам Ви, ние не можем да отреагираме като администрация. Защо? Защото общините са самостоятелни, самостоятелно управляват поземления фонд, който от 2011 г. остатъчният фонд по чл. 19 предоставихме на сто процента. На много места той вече е продаден, имате всички тези сигнали. На много места там, където е оставен, ако миналата година е даден на личността Х с животните, то тази година по една или друга причина, се дава на личността У, а на личността У вече се дава на друго място, което е в недопустим слой за подпомагане. На практика, което трябва да се почиства.
    Аз съм уверен, защото с всеки един сме разговаряли на тези теми и всички Вие сте запознати в детайли, какво и как се случва. Към днешна дата в системата 110 са заявените, а 101 хиляди 779 са приключени заявления. А 8 хиляди 317 човека очакваме в тези 236 наши общински поземлени комисии, общински служби плюс офисите към тях, разделено на… Аз не възразявам. Всеки ден мога на сайта на Комисията тази информация да я предоставяме, за да Ви уверя, че към 31.01.2016 почти няма да има никакви проблеми. Признавам си, имаме един проблем. Това е в Силистра. Той не е в Силистра, като цяло, като област, той е в Главиница и в Дулово. Какво се е получило? За мен и директорът на Областната дирекция има персонална вина, за което ние ще си вземем съответните бележки, включително и служителите в двете общински служби. Случва се така, че цялото правно основание, което след 1 март е вкарвано, се появява в десния горен ъгъл в системата ИСАК, а това което е било до 1 март, според нас това не е подадено. Може би още утре или други ден то ще бъде включено. Знае се колко са. За да съм по-точен, ще ви оставя след това всичките тези справки за Силистра. В Главиница са 1007 заявители, миналата година са били 1363. В Дулово са били 3045, сега са 2423.
    По-тревожно е положението с ливадите, пасищата и мерите, в което тревожно положение, честно казано, и ние се притесняваме като администрация, и като Министерство за това, че миналата година са били заявени 4 милиона 258 хиляди декара ливади, пасища и мери. Или постоянно затревени площи. Тази година до момента в системата са се появили 2 милиона 817 хиляди декара. Това означава, че останалите ливади и пасища, по една или друга причина, а основната причина я знаем каква е, заявявали са тази разлика без правни основания.
    Другият въпрос какъв е? Ние средствата по финансовия пакет няма да ги загубим. Просто тези, които са изправните, за следващата година ще се вдигне ставката на един декар. И искам да Ви уверя, че разликата, не можем да я кажем още колко е, но според мен, това е според мен като човек, който наблюдава тези процеси, вероятно ще имаме някъде около два и половина милиона декара, които няма да можем да ги приключим. Дай Боже, да са по-малко. И аз мисля, че ще са по-малко от предходната година, защото големите, които сега си приключват заявленията, първата причина, която беше да не си приключат заявленията, искаха така нареченото преспоразумяване. Не може вчера са подадени едни данни, днес от едната фирма да си намалиш данните и да ги покажеш в другата фирма. Знаем, че има определени лица, които си разделиха фирмите. В момента, в който го направихме до 300 декара, изведнъж се появиха нови фирми. Тези нови фирми, които се появиха, е трудно да се проследят, защото те не ги правят на свързани лица, а на техни служители, на техни не близки и познати, а по-скоро на приятели и така нататък. И след това се вадят от споразумението, за да се появят като правни основания в другата фирма.
    Уверявам Ви, а и Вие всички на места сте запознати, на ясно сте, че хората работят на предела на силите си. И събота и неделя включително. Никой не е казал „няма да дойда”. Ако искате такава информация, ще Ви я дадем, че и в 5.00 ч., и в 6.00 ч., и в 7.00 ч., и с това приключвам, господин Председател.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Само една реплика. Срещу какво възнаграждения средно? Да знаем. Защото аз зная какво е възнаграждението на тези хора, които работят и събота и неделя.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Средното възнаграждение, което получават е между 480 и 580 лева в различните области. Това е. Едновременно с това, сами разбирате, че имаме и техническите пречки половината от земите са на кадастрална карта, половината са на картата на възстановената собственост. Вярно е, че това си е наша работа. Но всичко това е свързано с финанси. И всичко това, как да кажа, случи се така че работих с няколко правителства. И тези няколко правителства знаят цялата истина за това, докъде сме стигнали, как го правим, кое правим, защо не сме го направили и какво продължаваме да правим. Ние ще си свършим работата. Вероятно ще има някои и някъде, които по една или друга причина, няма да си затворят заявленията. Според мен от тези 110 – 115 хиляди дали ще има 400, дали ще има 500 и така нататък, колкото и да са, имаме готовността, за да можем да ги извадим, да им се отвори заявлението, за да може те да приключат. Независимо, че ще го приключат с грешка, тази която е така наречената фатална грешка, ние да можем да го приключим заявлението по служебен път, като двете системи, там където не могат да си говорят, да го вземем на хартиен носител.
    С това спирам. Имаме конкретните данни и за Северен Централен район, и за Северозападен, за навсякъде. Особено Русенска област. И още нещо искам да споделя с Вас. Там където, още от 2010 г. като взаимоотношения между самите арендатори нещата бяха по-лоши, по-не си говореха, там споразуменията ставаха по-добре и за Северна България ние почти в момента нямаме проблеми с обработваемата земя. За Южна България имахме тези проблеми, защото там старите арендатори си говореха помежду си, земята я обработваха, но не влизаха в споразумение, за да не плащат така наречените бели петна. Така че правните основания дали ще бъдат като бяло петно, дали ще бъдат с договори, Законът е дал прекрасната възможност да се направи или едното, или другото. Съгласете се, че и ние не можем, ако утре дойде човекът Х и изведнъж е сключил договори, ако е един договор за определена земя, добре. Но ако е сключил сто, двеста договори и сега ги предоставя, ние каквито и лица допълнително да назначим на граждански договор, ако трябва, това е обучение. Едновременно с обучението, което направихме на нашите служители, направихме една невероятно кампания. Надявам се, че всички ще се съгласим с това. Въпросите са коректни, точно зададени – Главиница и Дулово. Приемам го. Ще го оправим. Считайте, че някъде около втори, трети смело можете да им кажете на Вашите хора натам…
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Втори, трети е извън срока.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Не. Пропуснах само това да кажа. Това което казахте, нека да отворят сайта на Министерството на земеделието, договорите, които приемаме, ще ги приемаме до 31 май. Около втори, трети, четвърти максимум те ще се появят в ИСАК. До 15 юни заявяването е без санкция.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: В Наредбата пише 29 Май.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: В Наредбата пише 29 май. Но до 15 юни те са отворени заявления. Ако той започне и сега стартира процедура, това е вече негов проблем. Не може да се чака да дойде 15 юни и тогава да се сети някой, че трябва да подава. Имаме и такива, които са малките, с по 10, по 15 декара, които са вече на възраст и ние го приемаме това като Агенция за социално подпомагане. Защото средствата, които той ще ги получи, те ще отидат директно в… Господин Председател, аз завърших.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСОВ: Благодаря за изчерпателната
    информация, господин Маринов. Между впрочем, понеже се виждаме с Вас, които бяхте пряко в кампанията, искам да Ви поздравя за това, което направихте във връзка с разясняването. Аз не знам в България някой да не е чул, най-малко пък земеделски производител, че има срокове, които трябва да бъдат спазени. Типично по български, както каза преди малко колежката, ние чакаме последния момент някъде, не навсякъде, и сега не можем да се сърдим за това, че някой се е сетил в последния момент за администрацията, която буквално с тези заплати прави чудеса. По реда на поисканата дума Ахмедова, Белова, Божинов.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Уважаеми господин Маринов, така разводнихте отговора, че ще се наложи конкретно да задам още два въпроса. Но преди да задам въпросите си искам да кажа, че ние като опозиция направихме невъзможното да подкрепим Закона за подпомагане на земеделските производители, включително с ангажимента си в зала да не коментираме, да не се изказваме, за да мине максимално бързо, за да дадем възможност на администрацията и на земеделските производители да свършат своята работа. Това също трябва да го отчетете. Защото ние можехме да тупаме топката и да съкратим тези срокове, а ние напротив обратното, искахме да разширим сроковете, за да сме в полза на земеделците. Мисля че това което сме направили, е в тази посока. По никакъв начин не оспорваме изискването за правното основание на земята за ползване. Притесненията ни са, че по Ваши цифри, Вие казахте приели сме 110 хиляди, обработени са 101 хиляди, което означава, че към днешна дата има необработени 9 хиляди. Първи въпрос. Тези 9 хиляди ще бъдат ли обработени без срок? Ще остане ли и един земеделски производител, на когото да му се наложи санкция не по негова вина, защото той си е подал заявленията в срок. Това са първата категория проблемни хора. Втората категория. Главница и Дулово. Не са точно така цифрите, както Вие ги цитирате. По наши данни чакащите са много повече, тези които не са успели да влязат. Ако те не успеят до утре да си подадат заявленията, те вече не са в срока по Наредбата. Това Вие какво сте направили, може би някакви разпратени указания или каквото Вие сте решили, няма отношение към нормативната уредба. В Наредба №5 е записано 29 май е последен срок. Ако този човек отиде на 30 май, той е извън правилата. И от там нататък с всеки ден закъснение, му се налага санкция. Въпросът е защо тези хора трябва да платят тази санкция, ако Вие знаете, че проблемът е във Вашата областна дирекция, в служителите на тези съответни служби. По никакъв начин не трябва да допускате да бъдат санкционирани хората заради нещо, с което администрацията не се е справила.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожо Ахмедова, права сте и по отношение на Закона на собствеността и ползването на земеделските земи, и по втория закон. Бяхте конструктивни, за което ние благодарим, от управляващото мнозинство. Но аз бих Ви замолил, ако имате конкретни данни, понеже казвате, че се отнася за някои региони, да ги предоставим на господин Маринов и на колегите от Министерството на земеделието…
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: За община Силистра по наши данни са 900 човека, които чакат и имат един ден – утре. Ако тези 900 човека не успеят да минат утре и останат за 30-ти, от там нататък, вярвайте ми, аз ще продължавам да питам, защо тези хора трябва да плащат санкция за нещо, за което не са виновни.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, господин Маринов!
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Ахмедова. Всичко това е така, както казвате. Ние сме невероятно благодарни за това, което се случи. Аз с това започнах, че без Вас нямаше да свършим нищо. И Вие го направихте в срок и ние затова направихме кампанията в срок. Системата е отворена и работи от 1 март. От 1 март до 15 май никой по никакъв начин не е казвал никъде, че сроковете ще се удължават. Никъде. Ако някой си е позволил и не е отишъл в срока до 15 май, за да си отвори заявление за подпомагане, това е негов проблем. До 15 май. Срокът се удължи сега и той е до 31, може до 29 май са тези 14 дин за подаване на заявления. Ние нямаме хора, които искат да си подадат заявление.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Имаме – 900 човека.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Нямаме такива хора, които не могат да си подадат заявлението, не могат да си отворят заявлението. Такива нямаме. Ние имаме хора, които в последните дни по една или друга причина постоянно носят нови договори било за собствена земя, било за нова аренда и така нататък. Тези договори, за тях говорим, сега се вкарват – последният трансфер беше, и той вече е качен на 25 май, и той се вижда от всички бенефициенти, които си приключват заявленията, а последният срок на 31 май тези които подават нови договори между 20 и 31 май, те ще бъдат вкарани в системата и ще се появят някъде около 4, 5 юни в ИСАК, за да могат да си затварят заявленията. Но хора, които са отишли, за да може да стартират процедура, аз такава информация нямам от цяла България. Ако има дори в едно място, записвам. В момента, ако трябва ще изляза, за да може да се чуя с директора, но такова нещо няма. Имаме другите, за което говорим, че те по една или друга причина не са си затворили заявленията. Изчакват, за да видят техните правни основния, които фигурират.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Маринов. Господин Митев, допълнете! После госпожа Белова и господин Божинов.
    СТИЛИЯН МИТЕВ, директор Дирекция „Поземлени отношения и комасация” към Министерство на земеделието и храните: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители. Само едно уточнение. Миналата година по данни в ИСАК, която е система, поддържана онлайн и няма промяна, миналата година за кампанията Директни плащания 2014 г., община Силистра специално, имаме регистрирани 826 заявления. Това е за Кампания 2014. Към дата 28 май в 10.45 ч. сутринта в системата имаме регистрирани 682 заявления, което е 82,57 процента заявления на база Кампания 2014. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Народен представител Мария Белова, заповядайте!
    МАРИЯ БЕЛОВА: Уважаеми господин Маринов, уважаеми колеги от Министерство на земеделието. Аз ще се опитам да Ви разкажа накратко ситуацията в моя избирателен район и от това всички присъстващи да придобием представа, какво сте свършили Вие като екип за настоящата кампания. Община Сливен, която е най-голямата в моя избирателен район, има 44 землища. До миналата година земеделска земя на база споразумение се обработваше единствено в три землища от общината. За съпоставка за тази година имаме 2 землища, в които няма сключени споразумения. Грубо казано. Основният проблем, който имахме ние до миналата година беше, че в почти всички землища приоритетно се настаняваха големите земеделски производители, а малките имаха сключени договори, имаха правни основания за повече декари, отколкото реално обработваха и земята изчезваше. Това беше основният проблем в нашата община. Никога, в нито едно землище, обработваемата земя не излизаше толкова, колкото трябва да бъде. Тази година този проблем го няма, което е резултат от въвеждането на правните основания.
    Другото което е, относно очертаванията. Да, както каза господин Маринов, до 15 май не се знаеше, че срокът ще бъде удължен, всички земеделски производители започнаха да чертаят, като съпоставка в Сливен на 13 май беше петък, започна да се говори в пространството, че срокът ще бъде удължен, на 18 май беше обявено в Министерството и до четвъртък в Областна дирекция „Земеделие” Сливен се работеше, мога да кажа, напълно спокойно. Понеделник и вторник бях там. Нямаше никакви хора. В четвъртък пак започнаха километричните опашки и оплаквания, защо не можем да очертаем, защо има толкова много хора. Мога да бъда и много по-подробна, но знам, че имате много работа, има доста колеги за изказване, само от това, което казах имам една молба към Вас. Моля не се подавайте на политическите говорене. Аз Ви поздравявам за работата, която свършихте Вие като екип и за политическата воля, която имаше политическият кабинет, знаейки че ще се изправи пред такава ситуация, за работата, която свършихте Вие и за работата, която свършиха Вашите колеги по места. Наистина неимоверни усилия от служителите, от Вас като екип и резултатът е налице. Считам, че за първа година земеделските производители, и то реалните земеделски производители, защото вярвайте ми, в приемния ми ден понеделник 90 процента са земеделски производители, истинските земеделски производители, които са благодарни на целия екип, че въведохте ясни правила, по които да работят, а не всяка година да бъдат ощетявани дали с един, два или три лева, заради такива, каквито казахте, господин Маринов, три милиона декара, които се чертаят от знайни и незнайни лица. Още веднъж благодаря Ви от името на всички земеделски производители в моя район. Считам, че ако продължавате с това темпо да работите, наистина има шанс за българското земеделие да се развие и да кажем, че е европейско.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Белова. Народен представител Георги Божинов, заповядайте!
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги. Аз не зная дали последните три или четири правителства поотделно или заедно знаят всичко какво е ставало, но е великолепно когато има и варианти по отношение на правителства с държавни служители, които знаят и носят тази памет на развитието на проблемите. Затова господин Маринов Вас персонално и хората, които работят с Вас, искам да адмирирам за това отношение към Вашите задължения. При няколко сменящи се правителства, аз Ви виждам там и за професионалното отношение. Това настина е достойно за уважение и разбирам защо от най-развитите държави има един пост във всяко едно министерство, наречен главен секретар, който не се сменя, която и партия да дойде на власт. Той предава на новия министър какво е било и кои хора трябва да останат и така нататък. Така че във Ваше лице тези хора, които Ви подпомагат, това е нещо достойно за уважение. Аз имам само един въпрос, от хората с който се срещнах тези дни в моя избирателен район, на който не можах да дам достатъчно компетентен отговор и се радвам, че днес имам възможност. Ще го поставя така. Това са пасищата, ливадите и мерите, в този сектор поставям въпроса. Вие знаете много добре в коя категория са допустимия и в коя категория недопустимия слой. Към днешна дата от това, с което разполага България като природна даденост, какъв е процентът горе-долу или в количествено изражение, на допустимия слой и каква част остава в недопустимия слой?
    И сега да минем към конкретния случай. В общината Х от Врачанска област. Вие сигурно ще се сетите и коя е. Да допуснем, че 50 процента са в допустимия слой и 50 процента са от недопустимия слой. Тези, първите, са в резултат на това, че е имало заявители, отговорили са на изискванията и толкова и толкова декара са в допустимия слой. Но днес, в резултат на новите изменения, кандидатите са за 60 процента от това, с което разполагат. Откъде ще започнете? Защото този, който сега е купил терена, казва аз искам хей онова чистото. Ама догодина той, защото не е свикнал да го прави, ще запусне и това. И трябва да го кажа на тези мераклии за дивидента за една година, че ако не изпълни ангажименти, какво ще стане? Ето тази кампания трябва да я разясним. Да спрат напъните да търсят връзки и партийни, и чрез Вас, ама дай ми чистото. Така че за страната горе-долу какво е съотношението? Има ли общини, защото мен ми учуди това съотношение, което казахте че два пъти близо по-малко е заявено. Аз мислех, че е много повече. Ето този въпрос да го осветлите, защото аз го видях на територията на една община, в страната сигурно е по-интересна картината. Още веднъж благодаря за това, което демонстрирахте, за това заради което съм бил при вас с казуси, независимо кой е бил на власт, сте го демонстрирали и днес го демонстрирате, за което уважение.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Божинов. Както винаги ни учудвате. Гледам че мислите по един и същи начин с госпожа Караянчева по отношение на почистените пасища.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Аз с професор Станков се консултирам непрекъснато.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Алтимир Адамов, заповядайте!
    АЛТИМИР АДАМОВ: Благодаря господин Председател. Понеже аз съм от Дулово и действително има такива проблеми. Моят въпрос е друг обаче. Как се стигна до там да има проблеми? Защото, ще Ви задам конкретен въпрос. Откога започва първо заявяването за следващата година и колко заявления е имало примерно от юни месец миналата година до декември. Това са ми конкретните въпроси. И директно ще го кажа – имало ли е тих саботаж на общинската администрация на областна дирекция „Земеделие”, за да се случи всичко това? Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Да обобщим въпросите. Професор Бъчварова, заповядайте!
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Аз имам конкретни въпроси. Правното основание е въведено миналата година със Закона 2014 г. месец май или юни, една година трябваше всички, които смятат да кандидатстват да се опитат да намерят правно основание и то да бъде заявено. Така че имаше достатъчно време за правното основание. Някъде обаче има и обстоятелства, които според мен Министерството да направи процедури за преглед на правните основания. Защо го казвам? Конкретни казуси. Вие нямате никакъв поглед върху общините какво правят. Може да дойде от една и също община с един и същи масив, с един и същи парцел човек, който е купил земя от общината и човек, който му е даден договор за наем за ливади и пасища за една или за пет години. Познайте какво се случва? Застъпване. И съответно този, който е собственик получава подпомагането. В Карлово направихме чудеса. И виждаме, че земята е продадена от кмета, а в същото време е пуснал и договор. Аз ги имам документите. Това в Южна България го има като много сложни сходни проблеми. Вие нямате виждане върху това, какво правят общините. Ако там не се изчистят нещата, винаги ще има потърпевши и санкциониране без необходимост. Защо са по-малко постоянно затревените площи? Едно от обясненията ми е, че има много санкции за тези, които са ги заявили предходни години, те са санкционирани една, две или три години и съответно не могат да ги подадат. Просто защото, може и санкцията да е била правилна, но така или иначе те са в позиция да са санкционирани и не ги подават. Това е също един проблем.
    И последно нещо във връзка със Закона за ползване на земеделските земи. Добре, даваме на животновъди. Обаче общините нямат идея дали тези ливади и пасища са в допустимия слой. Те по правило не са в допустимия слой. За да станат в допустимия има една процедура, която процедура и в някои случаи, снимки ако има горе-долу добре, ами ако няма. Започват физически проверки, първа, втора, трета, има санкции пак отново. Затова молбата ми е, работейки заедно с общините, те да знаят кой е допустим слой и да имат тази информация, защото животновъдите, вземайки на картинка едно много хубаво пасище, то изглежда перфектно, вътре едно дърво само. Обаче на място, на терен, изглежда съвсем различно и те, отивайки да видят какво са заявили, изпадат в ужас, защото това са огромни разходи за тях. Говоря за снимки, на които пасището изглежда добре. Но на място не е така. Пасищата не трябва да намаляват. Това също е ясно. България има ангажимент да не намаляват пасищата. Не знам дали няма да има санкция. Не са намалели земеделските производители. Ако ние работим с тази цифра регистрирани земеделски производители, те или са коалирани…
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Значи са се увеличили. От 60…
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Ама, значи нещо има. Защо преди са били 60? Това трябва да се анализира. Значи, бяха по едно време сто и няколко хиляди. Защо са се променили. Бяха 112, 114. Казват 60, сега 90.Такъв скокообразен ръст, намаляване. Наполовина са се намалили от миналата година? На 60 са казали че са се намалили, сега са 90. Числата са много интересни. Какво се крие зад тях? Просто няма обяснение поне за мен. Това са въпросите ми.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Да, господин Адамов.
    АЛТИМИР АДАМОВ: Аз също настоявам въпросът в Дулово и Главиница да бъде решен. Надявам се на отговорност от Ваша страна, която винаги сте проявявали. Вие сте един страхотен екип. Подкрепям госпожа Ахмедова. Действително и един земеделски производител да остане без тази субсидия, ще бъде грехота. И Ви благодаря предварително за усилията, които полагате.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, господин Маринов.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Ще започна първо от госпожа Ахмедова. Госпожо Ахмедова, един близък човек до Вас, Вашият брат, който е бивш заместник-министър, само преди няколко дни ми се обади, за да ми каже с няколко думи – Кольо, благодаря ти, организацията е невероятна.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Може ли да допълня. Не зная дали точна за този случай Ви се е обадил, но личните ми впечатления от това, която аз видях. Влизайки в поземлената комисия ми костваше, не лично аз, а човекът на когото се водят земите, три часа да стои в тази поземлена комисия, поради това, че системата Ви върви бавно, интернетът се скапва, техническата Ви обезпеченост е на невероятно ниво. Нали, може би са наслагвани тези проблеми в годините. Но това е предпоставката за създаването на опашки, на чакаши и така нататък. А да не Ви говоря връщането на информацията по ИСАК колко време трае. Специално проблемът в Дулово и Главиница от там се създава главният проблем. Но, за да не вземам пак думата, господин Председател, още едно изречение. За да изляза от политическото говорене и да не ме обвиняват в такова, искам да вляза в сферата на финансовото говорене. Ако Вие поемете ангажимент от името на Министерството на земеделието, че няма да допуснете нито един санкциониран земеделски производител без той да е виновен, несправедливо санкциониран, ще бъда доволна. Но ако го допуснете, ще продължавам да питам и да казвам, че не сте си свършили работата.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Благодаря Ви, господин Председател. Така се получи в живота ми, че ако малко някъде леко тръгна в политическо говорене, да не ми се сърдите. Защото преди известно време, по една или друга причина, съм седял и аз на тези столове. Госпожо Ахмедова, уверявам Ви, че правим всичко възможно и невъзможното с наличния персонал, с наличната техника, да свършим всичко това, което е като ангажимент на Министерството и политическото ръководство на Министерство на земеделието. Уверявам Ви, че правим включително и невъзможните неща. Всяко едно лице, което има някакъв проблем, може да ползва отворените ни телефони. С всяко едно лице, дали лично колегата, който е директор на поземлени отношения, дали директните плащания, дали поземлените отношения при госпожа Стоянова, всеки един въпрос се отработва. Всеки един. Поддържаме ежедневна или, ако не ежедневна, постоянна връзка с големите асоциации. И Асоциацията на зърнопроизводителите, и Асоциацията на Венци Върбанов.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Правилно го формулирахте Асоциацията на Венци Върбанов.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Ами, аз мисля, че правилно говоря. Така че всички въпроси ги отработваме. Вероятно някъде няма да можем да стигнем до край. Вероятно. Но един по един въпросите. За Дулово и Главиница считайте, че сме го взели под внимание. И вероятно вече в тези часове нещата са урегулирани и предполагам, че ако трябва лично да се свържа с Вас, ще Ви кажа какво и как е станало и така нататък. Това първо.
    Второ, по отношение на слой пасища. Ангажимент на Българската държава е от миналата година да има такъв слой, както и екологично насочените площи. Без този слой само след няколко месеца ние ще имаме одитна мисия от Европейската комисия и вероятно всички си спомняме как за 2007, 2008, 2009, 2010 година България я санкционираха с по 10 процента за това, че не отговаряхме на критериите и на изискванията за подпомагане. След 2009 г. самите европейски одитори казват, че през два процента няма да се размине. Всички сме наясно, че където и да дойдат, без два процента няма да се размине. Но ние и за тези два процента спорим. Не може един одитор от Европейската комисия да дойде и когато вече една нива е ожъната и са минали камионите през нея и е създаден някакъв временен път, те да го отчитат, че този път не трябва да се очертава. Защото той ще се разоре есента. По отношение на това какво правим? Системата е много строга и тя не допуска никакви отклонения. Винаги съм го заявявал, че по отношение на обработваемата земя в България вече почти няма никакви проблеми. Ние имаме проблеми с пасищата, мерите и ливадите. Но и тези проблеми с времето ще намаляват. Вярно е, че всички тези, които заявяват в допустимия слой, който е видян, било чрез теренна проверка на място от технически инспекторат на Разплащателната агенция, било от служителите на нашите общински служби, защото се прави при нас такъв риск анализ, но той не проверява конкретното лице, а той проверява физическия блок на място. Защото слоят, който се прави от Министерството на земеделието, той се прави на база на тези всички проверки. Отразяваме проверките, които са на Разплащателната агенция, отразяваме протоколите от теренните проверки, които са направени от служителите на Министерство на земеделието, плюс още две неща. Всяка година един развоен център GFC, който е към Европейската комисия, към DG агри изпраща между 17 и 18 точки по техен избор в България, които точки са 30 на 30 километра. Това означава, че имаме и допълнително нова актуална информация. Те заснемат страната четири пъти в годината, като се започне от април и се стигне до септември. Няма как да се излъже, няма как да мине човек в страни, за да направи нещо, защото цялата тази информация, която ние имаме, я има и самата Европейска комисия. Какво се случва на някои места тук? Даже веднага след като се промени Закона в май месец, Законът за подпомагане на земеделските производители, поискахме среща със Сдружението на общините. Направихме тази среща и тя беше с целия ни екип в тяхната къща, ако някой от Вас е ходил, те си имат собствени
    Офиси и така нататък. Още тогава те бяха против целия ангажимент, който и народните представители, и всички тогава тръгнаха в тази посока, че трябва да има някаква система, по която да се раздават тези пасища, мери и ливади, къде отиват, по какъв начин се случва и как се случва. Вероятно и Вас са Ви търсили като народни представител, за да може тази норма да се отмени. Но никой не поде тази инициатива. Напротив, тръгнахме в това, че затегнахме още режима на даване на площи. Разбира се, има кметове, които се интересуват. Давам веднага за пример кмета на Кнежа. Те имат около 20 хиляди декара общинска земя, обработваема, още три, четири хиляди декара пасища. Знаят всичко. Включително и белите петна знаят. Кога трябва да дойдат, как трябва да се платят, за да може на третата година да приберат парите.
    Нещото, с което все още не можем да се справим, това е с парковете – Централен Балкан, в Рила и Пирин. Националните паркове. Защо? Защото в националните паркове, когато дават удостоверение за пашуване на животни на съответните животновъди, как да кажа, всеки гледа да хитрее. Не е тайна, че те се събират трима, четирима, десет, петнайсет, двайсет. Само че площта е 1500 – 2000 декара, 5000 декара, Но на тези 5000 хиляди декара в допустимия слой за подпомагане, говоря за единно плащане на площ, какво става? То има едни критерии, едни изисквания. Там трябва да е почистено. И затова той да получи някакви пари. Да, обаче голяма част от тях искат да получат пари и за това че трябва да е почистено, а едновременно с това и по Мярка 214, новата Мярка 11 „Агроекология”, да получат пари и за това. За едното не трябва да чистят, а за другото трябва да почистят. И на всеки му е хубаво за един декар, дал е един лев в парка и да получи 65 лева. Лошо няма. Винаги съм им казвал, че това преяждане не води до нищо хубаво. Може би ние сме екипът, който най-многото хора, които сме се срещали с животновъдите по различни поводи. И няма пречка, мисля че това не е някаква конфиденциална информация, да извадим всички тези, които са с животни, говоря от 10, 15, 20 и така нататък, защото не може с 2 крави той да е животновъд. Но всички тези, които са с животни, да извадим и да Ви покажем от 2007 г. до 2015 г. какъв финансов ресурс са получили те. Това не е никаква тайна за народните представители. Едновременно с това много от тези мероприятия, които сега правят и животновъди, и техни колеги с произведените от тях стоки - вярно е, че цената на млякото пада, но едновременно с това е вярно и другото, че никога такова нещо не е било за едно животно да се дават веднъж 340 или 400 лева на крава плюс, когато е под селекционен контрол отива на 500-600 лева.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Двеста и четиредесет.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Двеста и четиридесет. Госпожа Ахмедова е по тези неща. Тя ще ги говори по схемите и мерките.
    По отношение на пасищата. Там, където кметовете са инициативни, те го разделят на две, за да могат да задоволят нуждите на животновъдството. Но съгласете се, Вие го знаете, че на много места в тези години се раздадоха пасищата и мерите на много фирми. Давам за пример Попово. Попово - на цялата им община 22 хиляди декара им бяха дадени на една фирма. Разбира се, тя не взе никаква стотинка. Разбира се, всички тези ги даваме на съответните органи. Но, съгласете се, че ние като институция, като Министерство на земеделието, не можем по никакъв начин да въздействаме на съответните общини.
    И с това свършвам. Стараем се да наблюдаваме какво се случва и как се случва. Тези кметове, които искат от нас информация, много от тях не знаят с какво разполагат. Нито с какви площи разполагат, а не се и интересуват. Едновременно с това, това което касае Държавния поземлен фонд. Държавният поземлен фонд - всяка година до 31 март министърът на земеделието издава заповед, като определя стартовите цени какви ще бъдат и така нататък. Договорите, които трябва да се сключват, образците и във всеки един от тези договори е записано, че когато се покажат вече площите, които ще бъдат обект на търгове, всеки един от бенефициентите на този търг трябва да отиде на място и подписва декларация, че се е запознал с това какво ще играе на търг. Това ние сме направили.Това го предложихме и на съответните общини – да се запознаят за какво играят на търг, за да не получи 500 декара, от които се оказва, че 10 декара са допустими, а останалите не и той започва да види по различните кабинети, ако може нещо как да се случи. Може, но много трудно и може да се случи предварително, а не след като вече всичко е направено. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожа Караянчева, заповядайте!
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Аз също искам да благодаря на екипа на Министерството на земеделието и храните и в частност на министъра за организацията, която направи за тази кампания. Също да благодаря на колегите. Това, което каза госпожа Ахмедова, че наистина не създаваха пречки при приемането на Закона. Само че искам да Ви кажа, че като изключим това, по места чисто политически земята се използва за политика. В моя регион кметовете не позволяваха на кметовете на населени места да контактуват с директора на общинската служба, защото се правеха такива изнесени приемни и те не позволяваха да се ходи на това. Аз мисля, че има замисъл в това, за да се провали кампанията. Изхождайки от това, че ние сме българи, народопсихологията ни е такава, че се използва и последния момент, за да подават заявления. Това също е фактор, който подпомага това закъснение в приемането на документите. Другото много важно нещо, което искам да споделя е, че самите общини се забавиха с приемането на документи. Все още продължават да приемат договори, все още сключват договори, няма изкарани протоколи на интернет страницата, а вече сме 28, 29 май. Така че общините също не са си свършили работата. Голям проблем е това, че със земята се прави политика, защото, както каза и колегата Божинов, има места, където хората са ги почиствали години наред. Тези места сега са иззети от тези хора и мога да Ви уверя, че по политически причини се раздават на свои хора. Точно така е. Така е в нашите общини и земята точно се използва за политика. Ако някой не знае, аз съм от преобладаващо ДПС-кметове община.
    Така че относно системата, на която работите, относно интернета и всичко останало, имало е възможност и много преди нас и много преди Вас това нещо да се направи. Сега с този ограничен финансов ресурс аз мисля, че може да се, ако въобще Ви останат средства, да се наградят служителите, които наистина правят чудеса от храброст, за да може тази кампания да приключи в бърз порядък, да имат колкото се може по-малко наказани хора със санкции. В крайна сметка трябва да се отдаде и на тях като една благодарност за труда, който свършиха.
    Още веднъж благодаря.
    За съжаление, земеделието се използва за политика.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Митев, заповядайте!
    СТИЛИЯН МИТЕВ, директор Дирекция „Поземлени отношения и комасация” към Министерството на земеделието и храните: Аз да се върна малко към пасищата и мерите. При първата редакция на Закона разпределението на пасищата, мерите и ливадите беше по допустим слой. По предложение на асоциациите на животновъдите се прие разпределението да е по категории – от първа до седма и от осма до десета спрямо животинската единица. Така че предложението за разпределение на пасища, мери и ливади дойде от самите асоциации. Самото разпределение не гарантира подпомагане. Тоест идеята на процедурата е всеки животновъд, който е собственик или ползвател на пасища и животни, той да притежава пасища, мери и ливади. А що се отнася до допустимостта за подпомагане, той трябва да приведе тези имоти в допустимия слой, да ги направи изрядни за подпомагане. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова!
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Репликата ми е следната. Едно е да оправяте ливади и пасища в Пазарджик, друго е да оправяте ливади и пасища в Родопите и някъде другаде. Значи, разликата е огромна. Не можете да слагате за една година на всеки по един и същи начин да се справи с проблема. Даже и да искате, не можете да го направите това нещо в планинските райони, където са преобладаващо пасищата. Но в Пазарджик можете да го направите и за три месеца това почистване. Това също е нещо, което трябва да се мисли, защото не са поставени при равни условия животновъдите.
    СТИЛИЯН МИТЕВ, директор Дирекция „Поземлени отношения и комасация” към Министерството на земеделието и храните: Само едно допълнение, ако мога да внеса. Сроковете на договорите от процедурата за разпределение са минимум пет години. Затова, Вие знаете, че променихме и в Закона за арендата срокът за договора за аренда да е минимум пет години. Така че те имат достатъчно време да ги почистят и да ги преведат във форма. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Румен Желев, заповядайте!
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Благодаря, господин Председател. Няма съвършени закони, няма съвършени хора, няма и съвършена администрация, но има добре работеща администрация и аз имам увереността и усещането, че администрацията на Министерството на земеделието и храните, сегашната администрация, наистина работи добре. Това съм чул и от земеделските производители в моя избирателен район. Разбира се, винаги има какво още да се желае.
    Аз не съм много голям специалист, да не кажа, че не съм специалист в тази материя, но ще се опитам да ставам все по-адекватен. Взимам от думите на госпожа Белова, която каза нещо важно, но не знам дали се чу от останалите, че в територията на община Сливен, която е най-голямата в нейния избирателен район, има четиридесет и четири землища. Миналата година имало три заявени, а сега има само две незаявени. Понеже обърна, с други думи сега има четиридесет и едно заявени землища.
    МАРИЯ БЕЛОВА: Не, не заявени.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Добре, на база споразумения. Значи, това е в пъти, пъти подобряване. Дай Боже, да е навсякъде. Няма да коментирам. Това, което исках да кажа, е следното. Вземам повод от думите на колегата Адамов, който каза, че дори и един човек, един земеделски производител да остане без субсидии и неподпомогнат, не е добре. Определено е така. Аз обаче и друг път съм взимал думата по отношение на това, че както е важно да не оставим реалните земеделски производители без подпомагане и субсидии, не е по-малко важно или дори по-важно е, да възстановим справедливостта, която липсва. Да спрат да отиват субсидиите до хора, които не ги заслужават по никакъв начин. Значи, това непременно трябва да го направим. Чувал съм и за животновъди, които въобще нямат никакви животни, а взимат субсидии, за тютюнджии, които произвеждат 70 тона тютюн, пък субсидираме 160. Как така? Въобще става въпрос за изтичане на един огромен ресурс. Няма значение дали е национален или европейски. Това трябва да се опитаме да направим. Като изобщо, пак Ви казвам, лаик съм по темата, но това е, което се говори. И дефицитът на справедливост е огромен. Това исках да кажа. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Желев. Наталия Тодорова – Асоциация на зърнопроизводителите в България.
    НАТАЛИЯ ТОДОРОВА, Асоциация на зърнопроизводителите в България: Благодаря. Уважаеми, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми представители на Министерството на земеделието и храните. Националната асоциация на зърнопроизводителите проведе в последните три дни допитване до всичките 22 регионални организации, които имаме във връзка с хода на кампанията по отношение на отворени, приключени заявления, оставащи за приключване, проблеми, които срещат производителите в последните няколко дни. Поддържаме връзка с Министерство на земеделието и храните по отношение хода на кампанията. Това, което установяваме на този етап, е не толкова проблем с неотворени заявления и земеделски производители, които не могат да стигнат до там да отворят своето заявление и да получат номер, а по-скоро проблем с приключване на заявленията. Откъде идва този проблем? Смятаме, че проблемът е главно технически, произтичащ преди всичко от незаредено, ако можем така да го наречем, актуално правно основание в системата ИСАК. Откъде се получава това? Производители все още подават свои договори за правно основание във ферма-ползване в един формат FPZ. Непрекъснато тече актуализация на системата ИСАК с това правно основание. Проблемът е, че тези две системи, както и господин Маринов каза, не си кореспондират качествено. Тоест някаква техническа грешка се получава и се зарежда само частично правно основание и стигаме до казуси, в които земеделските производители не могат да очертаят земи, които досега те са очертавали и реално обработват, имат подадено правно основание за тях, но в системата не им излиза. Още по-парадоксално се стига до там, че собствената си земя земеделските производители не могат да заявят в момента в ИСАК, да я очертаят за подпомагане, защото не излиза налично това правно основание. В течение сме и с информацията, която Министерството предоставя, че непрекъснато се зарежда това правно основание. Въпросът е, че се получава едно частично зареждане. Хората са подали по едно и също време договори за наем, аренда или собственост за налично такова правно основание. Част от тях се отразяват в ИСАК, друга част не се отразяват. Някои земеделски производители, защото до последно не се знаеше ще бъде ли удължен срокът на кампанията, няма ли да бъде удължен, затвориха заявленията си с компромис, тоест част от тях са оставили по 100, 200, 300, 400 декара незаявени, неочертани за подпомагане, при положение че те действително работят тези земи, само и само да завършат заявлението си, да го затворят. Сега, този срок, който е удълженият, и всъщност до 15 юни земеделските производители, специално членовете на Националната асоциация, ще са активни в това да коригират своите декларации, заявления, за да може максимално да бъде изчистено правното основание и то да се доближава до реалното. В тази връзка вчера сме входирали писмо до Министерството на земеделието и храните и апелираме да се помисли върху най-работещия вариант и механизъм за изчистване на тези технически грешки в двете системи. Ако трябва и ръчно да се въвеждат тези договори в ИСАК, но реално да се отрази правното основание. В противен случай рискуваме да останат едни декари незаявени, които реално се обработват. Това трябва да го избегнем. Благодаря ви.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви и аз. Заповядайте, госпожо Ахмедова.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Тъй наречените застъпници на Дулово, защото се оказахме екип, в заключение пак ще кажа, много моля в рамките на утрешния ден в срока да бъде решен този проблем, за да не останат несправедливо наказани земеделски производители. Защото това са най-дребните земеделци, това не са от рода на тези, за които Вие говорите големи зърнопроизводители, за ливади, пък кръшнали, пък взели, пък искали. Това са най-обикновени земеделски производители с малки площи, които в никакъв случай не трябва да бъдат ощетени.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Права сте, госпожо Ахмедова. Колегите поеха ангажимент. Господин Маринов, заповядайте!
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Винаги съм го казвал и пак ще го кажа, че когато има здрави асоциации и здрав контакт, тогава и въпросите се решават по-добре и към тях, и към нас. И те ни служат като някакъв коректив. Имам предвид Асоциацията на зърнопроизводителите. Като в едно семейство.
    Вярно е всичко това, което казва госпожа Тодорова, но е вярно и другото. Отново ще го кажа. Там, където бяха направени споразумения и всичко беше качено на време, всички вече са забравили. Примерно Враца. Вече са забравили. Враца, Разград и Русе. Това означава, че системата действа. На всички други места, там където се правим на дяволи, особено в Пловдивско, особено там, тези райони, за които ние си знаем какво се случваше и как се случваше и продължаваха до края. Не може да вкара договорите си в FPZ-2 като физическо лице, всичко вече е преминало в ИСАК, той се е регистрирал като едноличен търговец, вече с Булстат и чака да му излезе уникалния регистрационен номер като едноличен търговец. И казва: „Няма ми правното основание в ИСАК”. Няма го. Как да дойде, като всеки един от тях си е мислил, че като физическо лице и като едноличен търговец, това е едно и също.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Разбира се. Извинявам се, че Ви прекъсвам, но юридически земеделският производител е едноличен търговец и физическо лице. Така че те са си прави от юридическа гледна точка.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: То е така, но и не е така. Защото когато вече в статистиката не се отчиташ като физическо лице, трябва да се отчиташ като едноличен търговец. Не може да се види, разбира се. И трябваше всеки един поотделно да видим, всеки един казус да разберем къде отива, как отива. Другият вариант. Нима не знаем всички, че има толкова дяволи, които сто декара земя са на двайсет наследника, той е купил пет декара от единия от наследниците и вече сам със себе си сключва договори за останалото. Даже го е регистрирал и в Агенцията по вписванията. Пуска го този договор, но едновременно и останалите, които са наследниците и те искат да си обработват тази земя, и те го вкарват. И двата договора не излизат, системата не ги допуска. Викаме ги. Сега, нали разбирате ли, че ние не можем да бъде арбитри на този, който е вкарал по този начин и другия, който го е вкарал по другия начин.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това е въпросът и на професор Бъчварова.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Разбира се, аз затова отговарям. След това и двамата се пускат да отидат да се оправят.
    Едногодишните договори. Не можем да ги допуснем. Един едногодишен договор, в който е написала и го е подписала баба Иванка някъде, че шест месеца преди изтичане на едногодишния договор, ако тя не е предупредила за изтичане на едногодишния договор, той става многогодишен. Това са дребни хитринки такива, които спъват самата система и тя го изхвърля. Това са нормални неща, които ние си ги знаем. Там където нещата вървят по един канален ред, по един нормален ред, по един законен ред, нещата вървят така, както трябва. Там където не можем да се справим… Така е записано и в Закона за арендата в чл. 2, че арендаторът сключва с един от наследниците. И като сключи с един от наследниците договора и го впише в Агенцията по вписванията, нито могат да го развалят, нито нищо. И другите започват да се качват на него и да го застъпват.
    По отношение на тези неща, които казахте, съжалявам, но регламентите не ни позволяват всичко това, за което говорихте да го направим. Референтната дата за животновъдите е 2009 г., тези които са имали животни. В тази година колко пъти се опитваха… Но това Ферихан Ахмедова може да го обясни повече.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Колко има записани, извинявайте.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Сега се промени, ако искате госпожо Ахмедова, разяснете!
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Това е съвсем нова тема, няма да ни стигне времето.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Аз съм съгласен да го обясним утре.
    НИКОЛАЙ МАРИНОВ, главен директор на Дирекция
    „Земеделие и регионална политика”: Ако има някакви допълнителни въпроси, ние с всички колеги, сме готови, докато не приключим, да не си тръгваме.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Само няколко думи в заключение. Благодарим за това, което сте свършили. Наистина ще бъде жалко, ако истински земеделски производители не могат да се възползват от това, което им се полага. Направете всички усилия по отношение на Алфатар и Дулово наистина. Защото там, това което каза госпожа Ахмедова, е действително така. Това са дребни производители, хорица, които разчитат на тази земя и вадят поминъка си.
    Още веднъж, не знам дали ще се солидаризират колегите, но аз смятам, че свършихте една отлична работа. Поздравления за това. Надявам се, че макар и първа година, тя беше много успешна. Догодина нещата ще бъдат, надявам се, още по-добре и няма да имаме нужда от такива изслушвания. Само ще Ви пращаме похвални телеграми. Господин Божинов, заповядайте!
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Ще се радвам да не остане ощетен нито един човек, на когото се полагат помощи. Това, което каза господин Желев – минимум хитреци да получават тези пари.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, колеги. Обявявам заседанието за закрито.











    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ



    70 439 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума