Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
13/05/2016
    Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен на 12.05.2016 г. – първо четене.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните




    Стенографски запис!



    П Р О Т О К О Л
    № 55



    Днес, 13 май 2016 г., се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 10,30 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните при следния



    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен на 12.05.2016 г. – първо четене.

    На заседанието бяха поканени:

    От Министерството на земеделието и храните:

    1. Дора Ненова – директор дирекция „Държавни помощи и регулации”;
    2. Румен Яначков – н-к отдел в дирекция „Държавни помощи и регулации”;
    3. Мария Ангелова – главен експерт в дирекция „Държавни помощи и регулации”.

    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги. Имаме кворум. Предлагам да започнем.
    Представям на вашето внимание следния дневен ред, а именно:
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен на 12.05.2016 г. за първо четене.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Гост на нашето заседание е Дора Ненова – директор дирекция „Държавни помощи и регулации” от Министерството на земеделието и храните.
    Извинявам се, че набързо свикахме това заседание, но още на предишното заседание на Комисията по земеделието и храните се разбрахме, че ще направим извънредно заседание с оглед да стартираме час по-скоро приемането на този закон и да подпомогнем земеделските производители. Знаете, това е практика, която всяка година се осъществява в България.
    Законопроектът е пред вас. Всички знаете за какво става дума.Имате думата за предложения, разисквания, становища.
    Надявам се, че всички парламентарни групи ще бъдем този път единни и ще подкрепим това добро начинание за земеделските производители.
    Професор Бъчварова, заповядайте.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Уважаеми колеги, това е един дългоочакван законопроект, защото поне аз от година и половина задавам въпроса: кога ще има възстановяване акциза за горивата? Така или иначе всички процедури, които трябваше да бъдат извървени, са одобрени от Европейската комисия и в старт. Разбирам, че се чака само номера да бъде публикуван.
    Ние ще подкрепим предложените промени в Закона за подпомагане на земеделските производители. Разбира се, между първо и второ четене, ще се опитаме да предложим процедури, които да улеснят прилагането на тази държавна помощ с идеята, че все пак прекалено много административни тежести има върху земеделските производители. Ако могат да се облекчат процедурите, това ще бъде една добра стъпка.
    Имаме притесненията в законопроекта, че не се вижда някъде контрола от гледна точка на фирмите, които доставят гориво за платени акцизи, за това че са изрядни фирми, защото, съгласете се, че предоставяйки фактури за намален акциз насреща тези, които са доставили, трябва да са и те изрядни към държавата, не само земеделските производители. Там има едно много общо, че Министерството на земеделието и храните с Министерството на финансите, което няма нищо общо, ще прави еди-какво си.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Тоест изискванията към бенефициентите са по-големи.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: По-големи, а към доставчиците - не. Това е едно от нещата, което виждаме като необходимост да бъде усъвършенствано.
    Имаме молба: да ни се предостави информация за тези указания, които са представени в Европейската комисия, за да не правим предложения, които не са съобразени с указанията. Защото, ако те са едно към едно в закона, добре, но ако нещо е добавено в повече, да бъде под някаква форма направено по начин, който да улеснява целия процес и да не създава проблеми. Молбата ми е Министерството на земеделието и храните да ни предостави тези указания, които съпътстват искането към Брюксел за одобрението на помощта, за да можем да бъдем адекватни с предложението. (Реплики.)
    В Закон за подпомагане видяхме „първично селско стопанство“. Там ще има объркване, според мен, защото тези, които съхраняват, тези, които сушат тютюна, първично… (Реплики.) То го има, но е много общо. Съхранението например в тютюна е част от първичното производство, защото вие го пазите два или три месеца… (Реплики.) Ще има спорна зона какво е – дали самото производство. В производството на тютюн, сушенето на тютюн е част от първичното производство, но така написано може да създаде проблеми в някакъв момент за прилагането. Може би трябва по-детайлно мнение.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Аз апелирам Министерството на земеделието и храните да даде тези указания на всички членове на Комисията по земеделието и храните.
    Професор Бъчварова е абсолютно права. Да не станем после и да кажем: „Това е несъвместимо с насоките“. Няма смисъл. По-добре е предварително да се прецени кое е възможно да бъде предложено като изменение между първо и второ гласуване.
    Други становища, колеги?
    Народният представител Ферихан Ахмедова.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Приветстваме законопроекта. Трябва да се приеме и то в най-скоро време.
    Аз ще вляза в детайли, нищо че сме на първо четене, за да имат възможност и Министерството на земеделието и храните да реагират същевременно.
    Например в текста в § 2 – кои не могат да се подпомагат, е записано „не са предприятия в затруднено положение“. „Затруднено положение“ – или трябва да има определение какво е това, защото такава обща формулировката става субективен фактор някой да преценява кое предприятие е в затруднено положение.
    Другото, което имам като питане –в същия текст „не се допускат за подпомагане тези, които не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност“. Това изисква предоставяне на нарочен документ, тъй като в по-нататъшните текстове е записано, че заедно със заявлението трябва да предоставят и други документи. Ако от всяко предприятие, фирма или субект се изисква такъв документ изниква следващия въпрос – той е ползвал акциза за предходната година, датата на несъстоятелността, ако е към датата на подаване на заявлението, това е следващата година, а той в предходния период не е бил в несъстоятелност, полага ли му се или не? Трябва да се изясни, за да стане ясно кандидатите какво и как да представят, как да се позиционират.
    Мисля, че има възможност за опростяване на процедурата, но може би това ще стане ясно в методиката. Нищо, че министърът е изготвил методиката добре е предварително да имаме информация точно какво ще включва, така или иначе законът е консенсусен.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви.
    Други колеги?
    Заповядайте, госпожо Ненова.
    ДОРА НЕНОВА: Може би е хубаво да обясня самата схема как ще изглежда. Намалили сме административната тежест до максимални граници като това, което предлагаме сега с промяната в закона е отпадането на дневника, който земеделските стопани трябваше да водят в миналата схема, неговата заверка пред КТИ, съответно тези неща отпадат.
    Допълнителни проверки няма да се правят нарочно за тази схема. Ще използваме проверките, които Разплащателна агенция прави по всички схеми за директни плащания за площ животни.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Нарочни проверки няма да има.
    ДОРА НЕНОВА: Административните проверки са по чл. 37 от същия закон. Те ще бъдат нашия знак, че земеделският стопанин вече е допустим по схемите за директни плащания, съответно е допустим и за кандидатстване по тази държавна помощ.
    Ще има подаване само на едно заявление и след това изплащане на помощта. Фактурите, които трябва да бъдат представени, в едно с опис на тези фактури, ще бъде за предходната финансова година, тоест земеделският стопанин вече си е закупил горивото от доставчици, с които той работи. Има издадени фактури, които са осчетоводени, подал си е вече данъчната декларация за предходната година. Един вид контролът е извършен предварително и няма да се налага нещо в повече да бъде правено.
    Това, което ще проверим, ведно с Националната агенция за приходите, са фактурите, които ще бъдат представени като доказателство, че това гориво е използвано и е вложено в първичното селскостопанско производство.
    Това, на което искам да обърна внимание, е методиката. Тя ще унифицира разходните норми за декар и за вид животно. Мога да представя проект на вниманието на народните представители, да се запознаете. Методиката е осъвременена. Разходните норми са леко повишени за някои от културите, тъй като в предишната схема бяха използвани данни от 2010 г. Сега се работи вече с нова информация. Министърът на земеделието и храните ще одобри със своя заповед тази методика и ще бъде приложена в настоящата схема.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Един въпрос. Методиката, която определя разходните норми, стъпва основно на базата на технологичните данни за културите?
    ДОРА НЕНОВА: Точно така.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Има ли някаква отлика между равнинни и полупланински райони, защото винаги ни го поставят този въпрос или не се прави?
    ДОРА НЕНОВА: Направени са по кодовете, които са за директните плащания. Взели сме данните оттам. Направени са общо в 14 групи култури, в това число угар и ливадите.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Без диференциация?
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Култури, но ставаше въпрос за ландшафтни различия.
    ДОРА НЕНОВА: За планински и полупланински ли? (Реплики.) Взели сме това, което е направено като код по директните плащания.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: А защо не вземете необлагодетелствани райони – полупланински, които също имат схема за прилагане като директни плащания? (Реплики.) Да се увеличи за тези райони. Имате си местностите, населените места и просто да бъдат малко по-високи. (Реплики.)
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Ако не противоречи на регламента, по-добре да има диференциация, защото разходите там са по-високи.
    МАРИЯ БЕЛОВА: Да, но те, ако вземат това, после трябва да се съобразят с почвата, защото и това оказва влияние и стават много критерии, които те няма как да ги…
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: А те стъпват на унифицирани, защото Мария е права, хубаво е да бъде съобразено с полупланинските райони, но там имаме почвата и още много критерии, които ще доведат до допълнително усложняване.
    МАРИЯ БЕЛОВА: И не може да се стигне до единна ставка, защото едното ще доведе до… (Реплики.)
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Това не е никакъв проблем. Необлагодетелствани планински райони с надморска височина еди-каква си – имате наредба кои са те, и съответно разхода на гориво – 15, 20, 25% има възможност да бъдат увеличени. (Реплики.)
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Приемете го като препоръка на комисията, да видите тази възможност - вече определените планински и полупланински региони в методиката дали биха могли да получат завишение за сметка на равнинните райони? Разликата няма да бъде голяма, разбира се.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Справедливост ще има.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Да. Госпожа Ахмедова е права.
    Заповядайте, господин Петров.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Ако е възможно, да ни дадете един или два примера за слята повърхност и за пролетници – за пшеница и ечемик и за слънчоглед и кориандър.
    ДОРА НЕНОВА: Каква ще бъде разходната норма?
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Да.
    ДОРА НЕНОВА: Култури със слята повърхност – 76,6 л на хектар.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Добре. Има повишение.
    ДОРА НЕНОВА: Да, предишната е била 70,9 литра. (Реплики.)
    Окопник – 8,14, а е била 8,12. (Реплики.) За зеленчуковите и за овощните има значително повишение, ако ви интересува, мога да ви кажа. Зеленчуковите стават 11,3, а старата е била 7,2. Овощните култури стават 15,7, а старата ставка е 6,1. Лозята също. При тях е 13,5, а старата ставка беше 6,3. (Реплики.)
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, тук най-вероятно вървим съобразно приоритетите, които заложихме в новия програмен период – зеленчукопроизводство, овощарство и животновъдство. На професор Станков за животновъдството да кажете нещо.
    ДОРА НЕНОВА: Тук имаме намаление и ще кажа защо. Старата ни ставка беше 80 литра на животинска единица, а настоящата е 58,5. Намалението е, защото много голяма част от земеделските стопани в схемата с ваучери не можаха да докажат и половината от това, което беше на литър, тоест много по-малко се използва. (Реплики.) Имаше драстични разлики и се наложи част от тях да възстановяват средства, което не е приемливо в случая.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Ако купуваш фураж, си имаш разхода като купен фураж, но не си го произвел и не получаваш нищо. Това е проблемът. Няма как да нямаш фураж, но купувайки някой друг си възстановява акциза, но не и животновъда. Явно ще има проблем, защото те нямат документи да докажат собствен разход.
    ДОРА НЕНОВА: Разходите във фермата, които прави за гориво, са за почистване, за доставката на храната за животните. От тази гледна точка са направени реалните.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, госпожо Ахмедова.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: В чл. 47в, ал. 2 е записано: „Към заявлението за подпомагане се прилагат копия от и опис на фактурите за закупено гориво, както и други документи съгласно утвърдения образец“.
    Може ли да знаем какви са тези други документи?
    ДОРА НЕНОВА: Да. Другите документи това са различни декларации, които земеделския стопанин трябва да представи съгласно регламента, по който се прави държавната помощ, а именно това, че не е предприятие в затруднение.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Само декларират. Няма да изисквате да ходят да се снабдяват с документи, за да го доказват.
    ДОРА НЕНОВА: Не. В декларативен вид ще бъде всичко.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Божинов, заповядайте.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Предлагам да гласуваме.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Има предложение от народния представител от БСП лява България господин Георги Божинов да подкрепим законопроекта.
    Който е съгласен с неговото предложение - да бъдем единни, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се няма.
    Благодаря, колеги. Закривам заседанието.

    (Закрито в 10,50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Румен Христов
    Форма за търсене
    Ключова дума