Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
06/07/2016
    1. Блиц контрол с министъра на земеделието и храните Десислава Танева.
    2. Разглеждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.
    3. Изслушване на „Коалиция за живот без тютюнев дим“ относно въвеждане на пълна забрана за реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните




    Стенографски запис!


    П Р О Т О К О Л
    № 61


    Днес, 6 юли 2016 г., се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 15,40 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Блиц контрол с министъра на земеделието и храните Десислава Танева.
    2. Разглеждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.
    3. Изслушване на „Коалиция за живот без тютюнев дим“ относно въвеждане на пълна забрана за реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия.

    На заседанието бяха поканени:
    От Министерството на земеделието и храните а:
    По т. 1:
    - Десислава Танева – министър на земеделието и храните;
    - Ася Таскова – медиен съветник на министъра на земеделието и храните.

    По т. 2:
    - Стилиян Митев – директор дирекция „Поземлени отношения и комасация“, МЗХ;
    - Даниела Вачева – държавен експерт в дирекция „Поземлени отношения и комасация“, МЗХ;
    - Елизабет Илчева – главен експерт в дирекция „Поземлени отношения и комасация“, МЗХ.

    Националната асоциация на зърнопроизводителите:
    - Радослав Христов;
    - Ася Гочева.

    По т. 3:
    От Министерство на икономиката:
    - Светослава Малчева – главен експерт в дирекция ,,Външноикономическа политика“
    - Нина Христова – държавен експерт в дирекция ,,Външноикономическа политика“

    „Коалиция за живот без тютюнев дим“:
    - Христо Иванов;
    - Велина Барова;
    - д-р Гергана Гешанова.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Предлагам да започнем днешното редовно заседание на Комисията по земеделието и храните. Имаме кворум – 14 души присъстват, така че можем да стартираме.
    Дневен ред:
    1. Блиц контрол с министъра на земеделието и храните госпожа Десислава Танева.
    2. Разглеждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.
    3. Изслушване на „Коалиция за живот без тютюнев дим“ относно въвеждане на пълна забрана за реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия.
    Имате ли други предложения към дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Точка 1 - Блиц контрол с министъра на земеделието и храните госпожа Десислава Танева.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 1 – Блиц контрол с министъра на земеделието и храните госпожа Десислава Танева.
    Въпроси към министъра на земеделието и храните госпожа Десислава Танева.
    Политическа партия ГЕРБ вие сте първи. Имате ли въпроси?
    Заповядайте.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Уважаема госпожо министър, уважаеми господин председател! Ние няма да задаваме въпроси на министър Танева на този Блиц контрол.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: БСП – лява България.
    Заповядайте. Народният представител Добрин Данев.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря.
    Уважаема госпожо министър, господин председател, ние ще задаваме въпроси.
    Първият въпрос е продължение на въпроса, който зададохме в контрола преди две седмици, относно удължаване срока на регистрация на тютюнопроизводителите. Разбрахме че срокът за регистъра е удължен. Нашият въпрос към вас е, ако наистина производители, които се регистрират и до този удължен срок, а произведат тютюн, по какъв начин ще стане изкупуването на тази продукция. Имате ли някакво виждане, тъй като се очертава такава възможност?
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добър ден на всички народни представители.
    Уважаеми господин председател, уважаеми господин Данев! Да, ние удължихме с 10 работни дни срока за регистрация и по повод на това, че един от големите изкупвачи и преработватели на тютюн е в закъснение с подписването на договорите за изкупуване, а е имало такъв заявен интерес и по искане на националните браншови асоциации направихме това удължаване. Оттам насетне обаче, ако има случай, какъвто вие казвате и такава хипотеза, както и досега винаги съм го казвала - държавата не може да гарантира изкупуването на тютюн, ако той не е произведен по съответния договор. Промените, които всички заедно - вие от различните политически партии, гласувахте в парламента, за което ви благодаря, трябва да доведат до едно стабилизиране на този пазар за производство, изкупуване и производство на тютюн. С тези промени целяхме този хаос да се прекрати. От мотива да получиш 5% по-висока цена тази година, но догодина да нямаш договор и гаранция за изкупуване се стигна до този хаос, който се опитваме с тези промени, които всички заедно приехме, да го оправим.
    Истината е, че производителите, нямащи договор следва да знаят, че няма как никой да им гарантира изкупуването на тютюна. През настоящата кампания, когато на практика може би най-много количества останаха неизкупувани, правехме многократни разговори и с операторите. Общо взето бяхме един медиатор между двете страни и всички заедно решихме, че трябват промени в посока, в която това производство да има определен стабилитет. Така че не мога да отговоря на въпроса по друг начин.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо министър.
    Движението за права и свободи отсъстват. Колегите днес имат празник. Независимо че ги няма, да са живи и здрави те и техните близки.
    Реформаторският блок е следващият по ред.
    Госпожо министър, с няколко думи само, ако позволите да попитаме как върви овладяването на ситуацията с нодуралния дерматит? Знам че сте в течение, знам че се предприемат много стъпки, но за информация на колегите от комисията, ако обичате.
    Заповядайте.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Каква е в момента ситуацията със заразния нодуларен дерматит. Към момента има регистрирани 201 огнища на заболяването като искам само да допълня, че последните регистрирани огнища са обикновено на неваксинирани ферми. Освен това последните регистрирани огнища независимо в кой район са, следва да отчетем че са във ферми, където така нивото на спазването на хигиенни изисквания е значително по-ниско, които са дребни ферми и от вида „заден двор”. Да не говорим, че при някои от тях дори не бяха регистрирани животните и липсваха в системата на Българска агенция по безопасност на храните. 201 огнища, животните, които подлежат на унищожаване, на евтаназия са 2645 животни.
    Към момента обезщетенията за евтанизирани животни, които сме изплатили, са за близо 2000 животни и за близо 2 000 000 лв. към 1 860 000 лв. Пръскането също приключва, като останаха последните площи в Южна България за облитане.
    Ваксинацията е извършена на 100% в Южна България. В Северна България, за която част от ваксинацията започна последна, тъй като в средата на месец юни дойде последната ваксина – последната пратка, общо 750 хил. броя ваксини осигурихме да ваксинираме животните в цялата страна. В Северна България е извършена на 85% и очакваме до края на седмицата да приключим с ваксинацията и в Северна България.
    Искам само да допълня, че срокът в който се изгражда имунитет така, както го казва науката е 28 дни и в този срок разбира се са възможни постваксинални инциденти и специалистите могат да бъдат много по-подробни в това.
    Също така искам да напомня, че и с решение на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие” ние предоставихме държавна помощ де минимис на всички стопани, на които бяха или ще се евтанизират животните, като този де минимис се изразява в обезщетение на вредите и пропуснатите ползи от това, че в шестмесечен срок няма да функционират фермите и са изчислени като загуба от приходите месо или мляко според направлението на фермата.
    Това е към момента, надявам се че вече силно и драстично ще падне регистрирането на нови огнища, защото то би станало само там, където са извънредни случаите - нерегистрирани животни, които не са минали на клонирана ваксинация или постваксинални инциденти в среда, в които го е имало вируса и сега той ще се покаже и в близко време ще може да отчетем, че сме се справили с епизоотията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря за изчерпателния отговор, госпожо министър.
    Патриотичният фронт, заповядайте.
    Госпожа Султанка Петрова – народен представител.
    СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Господин председател, госпожо министър. Моят въпрос ще бъде свързан с една информация, която беше съобщена преди седмица от пресцентъра на МВР за акция, която е извършена от НАП и от Българската агенция по безопасност на храните, за 30 тона продукти, които са установени в едни складове, затова че част от тези продукти са с изтекъл срок на реализация, другите са без документи с преетикитиране.
    Моят въпрос към вас е – това първо нарушение ли е на фирмата и какви мерки ще предприемете за недопускане на подобни действия, защото наистина обществото иска да възвърне доверието в Агенцията по храните, а тези злоупотреби водят точно до обратното? Благодаря.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕА: Уважаема госпожо Петрова, аз не мога да кажа това кое по ред нарушение е на оператора, в който то е открито. Мога само да кажа, че нарушенията които се откриват включително и това, което цитирате, се открива с активното съдействие на органите на контрол на официалния контрол на Българска агенция по безопасност на храните.
    Само искам да се отклоня и да ви кажа нещо интересно, че контролът, за да е ефективен и потребителите да имат доверие в този контрол, трябва и допълнителна подкрепа и работа в една посока на много органи. Всички си спомняте случая с антракса миналата година. Също така знаете, че там Българска агенция по безопасност на храните затвори преработвателния цех. За ваша информация има излязло съдебно решение, което не е на окончателна инстанция, съгласно което цехът е затворен неправомерно. Като в хода на мотивите са използвани свидетелски показания, съгласно които едва ли не ветеринарите са пренесли там антракса, а не заразената крава. И сега този преработвател може пак да си отвори цеха, ако това решение се потвърди на последна инстанция. Независимо от мерките, които ние сме взели - максимална парична глоба и затваряне на цеха. Така че трябва на практика в такива случаи да има много единна философия на прилагане на нормативните актове в нашата страна. Защото в противен случай, сега ако това пак започне работа, вината в общественото мнение ще се хвърли на Българска агенция по безопасност на храните, независимо от решенията, които тя е приела.
    Ние за тази година имаме рекордно количество конфискувани храни, включително имаме много добро взаимодействие с Националната агенция по приходите. Знаете, че особено по отношение на млекопреработвателните ферми във връзка с кризата, съвместни екипи приключват проверките, които обхванаха цяла България по планови график.
    Другото, което бих добавила в аспекта на вашия въпрос е, че днес на Министерски съвет приехме изцяло новия Закон за управление на агрохранителната верига, който закон е рамков, и съгласно който закон ще се регламентират нивата на компетентност и официалните органи за контрол, включително там за първи път се урежда и правото на Агенцията по храните да влиза в обекти, които не са регистрирани за производство на храни или преработка, но има обосновани съмнения, че те извършват такава дейност. Нещо, което досега го нямаше.
    Приключваме междуведомственото съгласуване на Закона за храните, който ще въведе много по-тежки санкции. Надявам се до края на месец юли да бъде приет от Министерски съвет и, разбира се, да приключим в парламента дебата. Мисля че това е важно, което ще даде завършен вид на цялата ни концепция по отношение на управлението на агрохранителната верига и контрола по веригата, така че да има сигурност у потребителя за това, което потребява.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви, госпожо министър.
    Искам само една скоба да отворя, възползвайки се от правото да водя, че нагласата в голяма част от членовете на Комисията по земеделието и храните във връзка с новия Закон за храните е да се търси възможност предприятия, които нарушават драстично правилата определени от Българската агенция по безопасност на храните, да бъдат затваряни. Отсега ви казвам, че най-вероятно ще има такива предложения, направени от народни представители, защото административните санкции, паричните санкции нямат ефекта, който очакваме, а тук става дума за живота на хората. Нагласата в преобладаващата част от колегите е за такива предложения, които най-вероятно ще бъдат направени между първо и второ гласуване, когато разглеждаме законопроекта на Министерския съвет.
    Следващите колеги са БЗНС - „Народен съюз”.
    РУМЕН ЙОНЧЕВ: Уважаеми господин председател, госпожо министър! Народен съюз също ще се въздържи от задаване на въпроси днес. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви.
    АБВ – проф. Станков, заповядайте.
    ИВАН СТАНКОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаема госпожо министър, аз няма да се въздържа и ще поставя два въпроса. Недостатъкът да си последен е това, че някой може да те изпревари с въпросите. Господин Христов ме изпревари с въпроса, не го критикувам за това. Но аз искам малко да разширим нещата.
    Вчера бях в Тракийския университет и проведохме една много сериозна среща с епидемиолозите. Вие сте правили среща в Министерство на земеделието и те са предложили едно съгласуване с Брюксел, Гърция, Кипър, Малта, Испания и България да бъдат отделени от тази директива. Въпросът беше на колегите, и аз искам да го представя пред вас – направено ли е нещо в тази насока, в която сте разговаряли?
    Още нещо: от сутринта върви съобщение, че пчеларите в Благоевград и в Благоевградския район протестират срещу дезинфекцията, която се прави срещу нодуларния дерматит. Как ще тълкувате събитията, как ще се съвместяваме нещата? Благодаря.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: По първия въпрос – да, ние правихме в Министерството на земеделието и храните среща с научната общност по повод адекватността на директивата, която е приета 1992 г. и урежда ограниченията при появата на такова заболяване като заразния нодуларен дерматит. Предвид различни становища, пак казвам, на научната общност доколко тези ограничения и мерки, които са приети във връзка с шапа през 1992 г. трябва да се прилагат за заразния нодуларен дерматит. Ние излязохме със становище България да поиска специално решение на Европейската комисия относно тези мерки и те да бъдат много по-нерестриктивни, отколкото сега, тъй като това влияе най-вече на бизнеса, който не е засегнат пряко от това заболяване и мога да ви уверя, че такава комуникация с Европейската комисия върви. На 8 и 9 септември заедно с комисаря по здравеопазване сме поканили в България, където ние ще сме домакин, среща на министрите от региона, отделно от това главните ветеринарни доктори на страните от Европейския съюз също имат процедура по тази тема за облекчаване на рестриктивния режим и на мерките, които се вземат във връзка с това заболяване, което е ново за Европейския съюз.
    За съжаление законодателният процес е много дълъг в Европейската комисия и не мога да дам в никакъв случай някакво достатъчно обосновано откъм процедура и срокове мнение, кога би завършил този процес, но аз все пак се надявам да има такова специално решение, което вече би ползвало нас в аспекта на операторите, които продължават да работят по отношение на икономическите последици от тези решения, както и на страни, в които рано или късно съседните в региона ще ги засегне това заболяване. Ето в Македония интензитета на заболяването е значително по-висок и ситуацията също е много тежка.
    По отношение на втория въпрос. Да, имаше такъв протест. В крайна сметка ние наистина очаквахме че ще има известно напрежение, включително известен риск, но това е една от мерките, която може да спести много по-големи финансови загуби от влизането на заразния нодуларен дерматит в стадата и заразяването на още животни. Към момента всички разходи, които са направени по отношение на справянето със заразния нодуларен дерматит надхвърлят 20 млн. лв.
    По отношение на пръскането то се извършва по правилата на уведомление, по всички начини на пчеларите, то се извършва рано сутрин и просто тогава пчеларите трябва да вземат мерки и да затворят кошерите и това е само за 2 часа в ранна утрин и в никакъв случай – да, ако пчелите са в летеж, в момента на пръскането безспорно, че ще има щета, но мисля че всеки трябва да се съобразява с уведомителния режим, за да ги предпази от това облъчване в тези 2 часа, защото разтворът с който се ръси на практика изветрява в момента на пръскането и става въпрос за ограничение в тези 2 часа в ранна сутрин. Надявам се всичко да приключи, защото пак казвам, в момента пряката щета за бюджета на България е 20 млн. лв. и извън това са допълнителните икономически щети нанесени на фермерите от ограничителните мерки, които, разбира се, определено остойностяване ще го направим, когато измине достатъчно дълъг срок, за да отчетем колебанията на цените на продуктите от ваксинираните стада. Това е последно, между другото. Там приключваме териториите с пръскането, трябва да има разбиране от всички браншове.
    Земеделието е много разнообразно в България, биологичното производство бележи един много съществен ръст, той се радва на интереса във всички страни. Ние не сме някакво изключение. В този смисъл интересите понякога си противоречат по отделните браншове, но има винаги възможност за постигане на консенсуси за запазване на интереса на всеки от тях в аспекта на общия интерес на държавата и на сектора като цяло.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря за отговора, госпожо министър.
    Професор Станков, заповядайте.
    ИВАН СТАНКОВ: Само искам да благодаря, господин председател, защото тази информация е изключително важна. Тя е много сериозна. Тук има представители на медии, тя трябва да достигне до хората.
    По първия въпрос. Аз смятам, че това че сте предприели ходове и мерки е много важно. Аз знам че процедурата е дълга, но трябва да се започне и добре сте започнали да правите това, защото дирекция SANTE, ние сме разговаряли по тези въпроси и с тях, трудно ни разбират, но това не е проблем на северните страни, но такива, които са в нашата зона, е сериозен проблем. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, проф. Станков.
    Втори кръг въпроси – политическа партия ГЕРБ. Няма въпроси.
    БСП – лява България.
    Заповядайте, колеги.
    Народният представител Добрин Данев.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря.
    Уважаема госпожо министър, господин председател, уважаеми колеги! От особен интерес за местната власт е стартирането на мерките по Програмата за развитие на селските райони, а именно публичните мерки Мярка 7.2. От вашия заместник-министър получихме информация по какъв начин ще кандидатстват общините. Разбра се, че те нямат право повече от три проекта да кандидатстват. Общините много трескаво се подготвят със своите проекти и очакват отварянето на Мярка 7.2., така че нашият въпрос към вас е кога се очаква да стартира тази мярка и малко повече информация от тази, която получихме чрез медиите за старта на кампанията? Благодаря.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря за въпроса.
    Какво мога да кажа за Мярка 7.2.? Първо искам да кажа, че условията за нейното отваряне, правилата за прилагането на мярката и приема са съгласувани изцяло с Националното сдружение на общините в Република България. Мина и Комитета по наблюдение, който определи и критериите за ранкинг. Приемът се очаква да бъде отворен в края на август и да продължи до края на месец септември. Изрично искане на Сдружението на общините в България беше приемът да бъде отворен септември месец, тъй като август месец смятат, че не е така достатъчно работен.
    Ние бихме имали възможност дори по-рано да го отворим, защото Комитетът по наблюдение е приключил. Днес сме 6 юли, предполагам че до две седмици наредбата ще излезе публично и ние ще можем да издадем заповедта за отваряне на приема.
    Видовете инвестиции, включително и ограничението за кандидатстване до три проекта е консенсусно решение, което се взе дори между различните общини от Националното сдружение на общините в Република България. Имаше различния относно колко да е това ограничение, но всички бяха единодушни, че ограничение трябва да има, за да има по-справедливо разпределение на средствата между отделните общини. Знаете с какви разлики между отделни общини приключи първия програмен период.
    Видовете инвестиции са ясни в реконструкция, модернизация, изграждане на малка по вид инфраструктура в пътна мрежа, в улична мрежа, във ВИК инфраструктура, в социална, културна и образователна инфраструктура с отделните бюджети за отделния вид инвестиционни дейности. За пътна и улична инфраструктура са 3 млн. евро, за социална 2 млн. евро, 1 млн. евро за образователна и 200 000 евро за култура. Надявам се, че са взети достатъчно мерки и правила както и за посоката да бъде в по-голяма прозрачност, по-голяма публичност и по-малко грешки при изпълнението на проектите.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо министър.
    Реформаторския блок няма да имаме въпроси.
    Движение за права и свободи отсъстват.
    Патриотичен фронт – заповядайте.
    Господин Петър Петров – народен представител.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Въпросът ми е съвсем кратък, и искам да го задам, за да използвам присъствието на господин председателя и на госпожа министъра за това дали 20 юли е удобен ден за вас, госпожо министър, в който ние да проведем среща, за която говорихме преди, с Централното звено за управление на еврофондовете към Министерския съвет, Държавен фонд „Земеделие” и Министерството на земеделието и храните във връзка с проблемите, които аз наблюдавам в информационната система, която за съжаление не е във вид, в който трябва да бъде и дали ще бъдете на 20-и тук? Това ми е въпросът.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛВА ТАНЕА: Да, аз на 20-и ще съм в София, след обяд, тук да направим заседание на комисията и да включим точка. (Реплики.) Да, Информационната система на Държавен фонд „Земеделие” имате предвид.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Имам предвид това, че информационната система на Държавен фонд „Земеделие” се управлява от Държавен фонд „Земеделие” и това, че тя работи перфектно, но информационната система на министерството е на ниско равнище и двете не могат да се съгласуват. Това е сериозен проблем.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Информационната система - относно директните плащания. Ние работим в посока да я сменим и да я подобрим.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Как заедно с Централното звено за контрол на еврофондовете тази система ще бъде подключена, защото е нужно това нещо, за да заработят лека, полека както програмата за миговете – разбирате ли?
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Разбирам. На 20 юли мисля, че всички ще сме тук, само не знам за Държавен фонд „Земеделие”. Ще го проверим. Готова съм.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Петров.
    Това означава ли заседание на двете комисии – специализирани?
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Използвам вашето присъствие, господин председател.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Аз бих направила следното предложение. Виждам че 20 юли е предпоследната работна седмица. Във връзка с кампанията, която веднага стартираме за следващата кампания по директни плащания, ние в момента започваме регистрация на споразуменията за ползване на земеделски земи. В тази връзка Законът за изменение и допълнение на Закона за собствеността на земеделските земи, който сега е входиран, нашата молба е да бъде приет преди ваканцията окончателно на второ четене, за да можем да изчистим теми, които възникнаха от тази кампания, което означава, че на 20 юли би следвало да се задълбочим в гледането на текстове за второ четене. 27 юли е вашата последна работна седмица и мисля, че тогава би било по-добре да направим в комисията това изслушване, за да можем предната сряда да я оставим за законодателните актове, които ще се постараем да влязат в дневния ред на Народното събрание за приемането им на второ четене.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Аз съм съгласен, дали председателят ще се съгласи на комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Да, господин Петров, няма никакъв проблем. Още повече, че последната сряда дори да имаме някакви законодателни инициативи те няма да влязат съответно в дневния ред, така че по-добрият вариант е това и ще имаме повече време за организация на срещата и поканата за всички, да ги предупредим по-отрано. Благодаря.
    Господин Йончев, въпроси от втория кръг нямате.
    Професор Станков вие си изчерпахте или имате още.
    Заповядайте.
    ИВАН СТАНКОВ: Един много кратък въпрос. Ние с господин Живко Мартинов сме в другата Комисия по околна среда и води. През миналата година се прие Законът за изменение и допълнение, проектозакон беше тогава, за опазване на водите. И в тази връзка ясно и точно беше записано замърсителят плаща, особено с такива замърсявания от дифузни източници. В тази връзка трябваше да бъде разработена наредба. Ние сме питали министъра на околната среда и водите, но ни препращат към вас. Има ли такава наредба или няма разработена? Ако няма, предвижда ли се разработването на такава? Благодаря.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Има такава разработена наредба. Работеше работна група между Министерството на земеделието и храните и Министерството на околната среда близо шест месеца, защото трябваше и да си изпълним задълженията по регламент, и да защитим земеделската общност, търсихме едно решение, което да бъде приемливо и в момента тази наредба е представена на Министерството на околната среда за съгласуване, за да може да тръгнем към това да я приемем.
    Искам също така да ви благодаря специално и за Закона за сдруженията за напояване, който се прие, тъй като той е част от предварителните условия да ни бъде пусната Програмата за развитие на селските райони в частта подкрепа на хидромелиорации и без да искам да кажа предварителна новина, надявам се, че това също ще ни помогне в успешното завършване на нотификацията и възможността да пуснем втория прием по Мярка 4.1. в пълен обхват.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо министър, за участието в блиц контрола.
    Ние преминаваме към следващата точка от дневния ред. Само да съобщя по отношение на т. 1 и т. 2 гости бяха освен министър Танева и Ася Таскова медиен съветник на министъра на земеделието и храните.

    Точка 2 - Разглеждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: По точка 2 предстоят в обсъжданията да вземат участие господин Стилиян Митев – директор на дирекция „Поземлени отношения и комасация”, Даниела Вачева – държавен експертт в дирекция „Поземлени отношения и комасация” в Министерство на земеделието и храните, Елизабет Илчева – главен експерт в дирекция „Поземлени отношения и комасация”. От Националната асоциация на зърнопроизводителите - господин Радослав Христов и Ася Гочева.
    2. Разглеждане и приемане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.
    Госпожо Караянчева, заповядайте да представите вашия законопроект.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! С предложената промяна в този законопроект се цели случаите, в които се допуска промяна на предназначението на земеделските земи, пасища и мери от общински поземлен фонд за неземеделски нужди да са регламентирани в Закона за опазване на земеделските земи, където им е систематичното място.
    Предвидено е промяната на предназначението на земеделските земи с начин на трайно ползване мери, пасища и ливади от общинския поземлен фонд за неземеделски нужди да се разрешава, когато това е предвидено с влязъл в сила подробен устройствен план за съответната община, когато няма такъв промяната на предназначението на земеделските земи да се разрешава въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план за определените обекти.
    Предложена е и уредба на процедурата за промяна на начина на трайно ползване на пасища и мери, общинска собственост или на части от тях за други земеделски нужди по решение на общинския съвет.
    Предвидена е възможност за делегиране на правомощия на директорите на областните дирекции земеделие да провеждат процедура по придобиване право на собственост върху застроената и прилежаща площ на сгради и съоръжения от имуществото на организациите по § 12 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за земеделските земи - бившите стопански дворове, като в състава на комисията участват и длъжностни лица от Министерството на земеделието и храните, определени със заповед на министъра на земеделието и храните, с която ще се гарантира контрола при провеждане на процедурата.
    Предвидена е възможност министърът на земеделието и храните да може да се разпорежда чрез търг с имоти, находящи се в границата на бившите стопански дворове на организациите по § 12 от разпоредби на Закона за земеделските земи, които след влизане в сила на този закон на 1 март 1991 г. са определени с приети парцеларни планове или с планове на новообразуваните имоти като незастроени, негодни и неподлежащи на възстановяване имоти или като свободни земеделски земи частна държавна собственост, но впоследствие върху тях е извършено строителство на сгради или съоръжения, поради които този сграден фонд не представлява имущество на организациите по § 12.
    Прецизирани са текстовете, регламентиращи процедурата за създаване на масиви за ползване на земеделските земи по чл. 37в, като е предвидено в масивите да не се включват имоти с начин на трайно ползване, пасища, мери и ливади, тъй като за същите е предвиден специален ред за тяхното ползване, а именно предоставянето им без търг по реда на чл. 37и от същия закон за задоволяване на нуждите на собствениците или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в интегрираната информационна система на БАБХ.
    Предвидено е за лицата, които отглеждат говеда за мляко или месо, овце или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки плащания за преминаване към биологично земеделие и плащания за поддържане на биологично земеделие, включени в направление „Биологично животновъдство” да се разпределят имоти, при спазване на съотношение минимум 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията. Предвидената завишена норма за площ на една животинска единица е различна от определената норма за площ за останалите пасищни селскостопански животни, тъй като при биологичното животновъдство на животните трябва да се осигури среда, която е подходяща за специфичните за вида им нужди.
    С оглед на постъпили възражения от Националното сдружение на общините в Република България във връзка с ограниченията, в разпореждането на земите по чл. 19, и въведени в § 14 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на опазване на земеделските земи е предвидено същият да бъде отменен.
    Същевременно е предвиден срок от 5 години от влизането в сила на този закон да се даде възможност земите по чл. 19 да се предоставят на общинските съвети освен при условията на § 27, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за земеделските земи и за изпълнение на проекти за уедряване на земеделските земи в землищата на територията на общината, както и в случаите, при промяна на предназначението им при условията и по реда на Закона за опазване на земеделските земи.
    С предложението за изменение в Закона за арендата в земеделието се цели общинските служби по земеделие да регистрират прекратяването на договорите за аренда след като то е вписано в службата по вписванията, а не да извършват преценка на представените от страните основания и документи за прекратяване на договорите, каквато практика се налага в някои служби по вписванията. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря на вносителя госпожа Цвета Караянчева.
    Колеги, започваме дебата по внесените предложения за изменение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
    Имате думата.
    Заповядайте.
    Народният представител Румен Желев.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Това, което чух силно ме удовлетворява, само искам едно леко разяснение, да използвам присъствието тук на експерта Стилиян Митев. Ставаше въпрос за имоти, които им даваш право да си вземеш прилежащата земя, но сега беше пропуснато да си купиш земята под самата сграда. Нали така?
    СТИЛИЯН МИТЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители! Тук е малко по-друга разстановката в новия текст. Става въпрос за имоти, които с парцеларни планове и планове на образувани имоти, са приети като свободни било то годни или негодни, на който министърът на земеделието и храните е собственик и върху тях има... След влизане в сила на закона след 1991 г. Това е новата хипотеза в закона.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Тук има допустимост първо да кандидатстват тези, които притежават постройките годни или негодни, както каза господин Митев, също така, ако те не участват, съседите им, и чак тогава вече се допуска възможността за поява на трети лица, които имат интерес към закупуване на тези имоти.
    Господин Данев, искате ли думата?
    Заповядайте.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря, господин председател, уважаеми колеги.
    Нашата парламентарна група няма да подкрепи това предложение за изменение, първо, защото малко така набързо се внася като предложение, доколкото си спомням последните две-три години има повече от седем поправки този закон.
    От една страна, предложенията, които се правят и в мотивите, които много подробно са обяснени после, след предложението за изменението в закона се вижда, че има идея да се облекчат процедурите на местната власт на общинските съвети, да им се разширят правомощията и да имат възможност те с решение на общинския съвет да променят от публична общинска в частна общинска собственост пасища и мери, което ще даде възможност до известна степен на изкривяване по места в зависимост от обективни и субективни причини и интереси, независимо от това, че в мотивите е обяснено, че в тези процедури ще участват и представители на Министерството на земеделието и областните служби земеделие.
    Нашето предложение ще бъде сроковете между първо и второ четене максимално да бъдат удължени, за да могат да се прецизират тези промени, позитивите и негативите, които е възможно да се получат в резултат на тези промени и съответно да се предложат между първо и второ четене такива промени, че максимално да се даде възможност да се ограничи субективното решаване на тези процеси в резултат на това, че общинските съвети могат по една или друга причина да бъдат мотивирани да вземат решения, които не са в полза на общините. Точно в тази връзка аз виждам в някои от предложенията наистина инициатива за положителни промени, но пак казвам, ние няма да подкрепим закона и ще поискаме максимално удължаване на срока между първо и второ, за да проучим детайлно нещата и да направим своите предложения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви, господин Данев.
    Аз ще кажа само няколко думи. Действително имаше промени през последните години на закона, но животът е динамичен и налага тези промени впоследствие да бъдат променени отново.
    Националното сдружение на общините в България настояваше много за даване възможност на общинските съвети да сменят собствеността от общинска в публична, от общинска в частна, защото ние със сегашните разпоредби в закона не допускаме никаква такава възможност. И когато има инвестиционни намерения, те нямат никакви права и никаква възможност да учредят в рамките, те са ги записали, ако нямаме общ устройствен план в подробния устройствен план, да дадат разрешение за изграждане на някакво предприятие.
    Може би има някакво основание в опасението ви, може би трябва да се мисли между първо и второ гласуване, надявам се вие да имате тази инициатива за слагане на някакъв лимит, за някакъв процент от общата територия да не се стигне до грозната ситуация за продажба на земи, както преди провеждането на местните избори имахме, но наистина живота го налага, понякога идва инвеститор иска 5 дка за стартиране на някакво производство в община, където има голяма безработица и по сега действащия закон ти му казваш: „Не можем да ти разрешим“. Предложението, което колежката Караянчева представи, е главно по настояване на Националното сдружение на общините в България.
    Може би господин Митев ще бъде още по-точен на вашите опасения. Хубаво е да ги чуем и тях като министерство, което има отношение към законопроекта.
    Заповядайте, господин Митев.
    СТИЛИЯН МИТЕВ: Благодаря.
    Аз ще бъда много кратък само едно пояснение да дам във връзка със законопроекта, който е внесен. Става въпрос, че такива права се дават на общинските съвети само при определени случаи, когато се извършва деактуване от публична в общинска в частна общинска собственост, само при определени условия за промяна на предназначение. Но това е в изредените случаи, където попада хипотезата, така че дори да се струва на пръв поглед доста големи облекчения за общината, напротив, има си някакъв регламент, има си определени случаи, както каза господин Христов, животът си върви и ние трябва да вървим дори една крачка пред него. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Вносителя – Цвета Караянчева, проф. Станков, Петър Петров.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Господин Данев, аз разбирам вашите притеснения, но това е един реверанс и към животновъдите, които за да си построят животновъден обект, трябва да имат частна собственост. В крайна сметка примерно в Кърджалийско има много такива животновъди, които имат определен брой животни, но нямат животновъден обект. Правят си навеси, защото нямат възможност да изградят нещо трайно.
    Аз нямам нищо против да огледаме изцяло много внимателно направените предложения, но един дълъг срок би възпрепятствал и министерството, защото между първо и второ четене ще направя предложение за три дена, за да може да го гледаме в рамките на тази сесия и да можем преди ваканцията вече да го гласуваме, защото казваме, че той е в следствие на нередности, които сме открили в предната кампания. Каквото можем да предотвратим за следващата. Ако вие имате идеи, ще продължим да го разглеждаме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Очертават се две предложения за максимално дълъг и максимално къс срок.
    Професор Станков, заповядайте.
    ИВАН СТАНКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз донякъде съм съгласен с господин Данев, че не е достатъчно сериозно за две години ние трети или четвърти път да разглеждаме Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Но мисля да се съглася и с господин Христов, че нещата тук са много динамични. Ние предприехме много сериозни мерки - предоставяне на пасища, мери и ливади на животновъдите това, което искахме и това, което стана, но в процеса на работата възникнаха много проблеми. Те трябва да бъдат разрешавани. Аз няма да повтарям това, което се каза, защото съм напълно съгласен с това, което каза госпожа Караянчева и това което се каза изобщо. Това са предложенията на общините.
    Последната ми среща беше в община Крушари и трябва да ви кажа, че точно това, което е записано тук, това се предлага. Но има някои неща, понеже гледаме философията на закона, които трябва да имаме предвид и в процеса на работата да изясняваме. Вижте колеги, 9% остана относителния дял на ливадите, мерите и пасищата. И хората по места настояват да се изясни колко от тези земи са отишли като обработваеми. Така ли е, господин Мартинов? В Добрич има голям процент, които са включени по незнам какъв начин във фонда на обработваемите земи. Това нещо ние трябва да го изясним, защото не може с 9% да искаме да увеличаваме животновъдството, преживното, пасищното да правим месодайно животновъдство, каквато е голямата идея.
    Нещо друго. По места срещат големи затруднения с изясняването на параметрите на допустимите и недопустимите слоеве. Процедурата е много тежка и тромава и това е нещо положително, че се предлага известна децентрализация, някои от нещата да се извършват от общините. Това е много важно.
    И още други неща, които съм си отбелязал тук. Аз смятам, че ние ще направим някои предложения, съгласен съм че срокът беше много кратък. Не можах да съгласувам с хората, които имат интерес към тези неща, но се надявам, че все пак времето ще бъде достатъчно за да направим съобразяване. И смятам че ще изиграе положителна роля и ние трябва да убедим парламента. Аз не съм убеден още как ще гласувам, защото не успях да съгласувам с моята централа. Но приветствам този проектозакон, защото той решава важни проблеми, особено за животновъдите, това, което искаме да стане. Така че мисля, че вървим в добра посока. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Петър Петров.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: От Патриотичния фронт и двамата представители ще подкрепим промяната на закона, защото тази промяна е излязла от практиката. Практиката е показала, че трябва да има промяна. Аз ще гласувам не за 7-и, а за 77 път нещо, което води до по-ефективно селско стопанство в България. Не бива да бъде причина това, че ако трябва и през месец ще променяме закона, но той в края на краищата трябва да отговаря на практиката. Тази промяна е предизвикана точно от практиката и ние затова ще гласуваме за закона.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви, господин Петров.
    Господин Добрин Данев, заповядайте.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря.
    Аз само искам да кажа следното - има една поговорка ще я спомена „Бързата кучка, слепи ги ражда“.
    Нашата парламентарна група не по-малко от всички останали иска да реши проблемите на животновъдите и аз в срещи в моя избирателен район имам познати животновъди, с които сме разговаряли на тази тема и мисля, че много по-сериозно и отговорно ще бъде, ако наистина има един нормален срок да се седне, да се обмисли и да получим едно общо решение и да го одобрим, отколкото тези три дни набързо да мине, да гласуваме, да знаем че ще бъде гласувано и да се получи някой пропуск после, виждайки го да търсим някаква промяна така че, нека да надделее разума. Не казвам да има някакъв дълъг период, но да има време сериозно да седнем и да огледаме предложенията, да направим нашите предложения и съответно да огледаме и да мине сериозно и отговорно през парламента. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви, уважаеми господин Данев.
    Други народни представители?
    Народният представител Румен Йончев. Заповядайте.
    РУМЕН ЙОНЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Само един въпрос към вносителите. Кое налага бързането и приемането? Аз подкрепям принципно идеята на законопроекта, но кое налага приемането в рамките на тази сесия?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: От Министерството на земеделието и храните – Стилиян Митев.
    СТИЛИЯН МИТЕВ: По принцип от 1 юли – 1 август стартираме нови кампании, които са текущи като процедури, годишни, ежегодни да кажа. Съответно някои изменения, предложени в законопроекта налагат тези бързи срокове и бързото влизане в сила на закона, за да могат да се проведат още в тези кампании в законна сила, да се обнародват. Това налага екстремното приемане.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да вметна една реплика на господин Данев.
    Господин Данев, имаме време, защото другата седмица ще влезе в пленарната зала, а по-другата ще го гледаме в комисия, така че се събират едни 10 дни, в които може спокойно да мислим. Започнете още днес след обяд да мислите и да съгласувате мнение. Мисля, че времето е достатъчно.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Други народни представители? Не виждам.
    Преминаваме към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - първо гласуване, № 654-01-83, внесен от народния представител Цвета Караянчева на 4 юли 2016 г.
    Който е за подкрепата на закона за първо гласуване за изменение на този закон, моля да гласува.
    За – 12, против – 2, въздържал се – 1.
    С което законопроекта на първо гласуване е приет.
    Честито, госпожо Караянчева.
    Колегите от БСП – лява България почват да мислят отсега за промените, които ще предложат между първо и второ гласуване. Ето, вече почнахте да пишете.

    Точка 3 - Изслушване на „Коалиция за живот без тютюнев дим“ относно въвеждане на пълна забрана за реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 3 - Изслушване на „Коалиция за живот без тютюнев дим“ относно въвеждане на пълна забрана за реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия.
    По т. 3 гости са:
    От Министерство на икономиката:
    - Светослава Малчева – главен експерт в дирекция ,,Външноикономическа политика“
    - Нина Христова – държавен експерт в дирекция ,,Външноикономическа политика“
    „Коалиция за живот без тютюнев дим“:
    - Христо Иванов;
    - Велина Барова;
    - д-р Гергана Гешанова.
    Заповядайте на микрофона. Слушаме ви - от „Коалиция за живот без тютюнев дим“.
    АСЯ ГОЧЕВА: Господин председател, приключихте т. 2, но въпреки това аз бих искала да представя предложение на Националната асоциация на зърнопроизводителите, ако ми позволите. Благодаря ви.
    Уважаеми народни представители, уважаеми членове на комисията, дами и господа! От името на Националната асоциация на зърнопроизводителите аз бих искала да изостря вашето внимание по един проблематичен проблем, който има отношение към съвсем други текстове в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и създава много недобросъвестни практики в ползването на земите. Това е всъщност възможността на даден ползвател да заявява ползването на земите си, които обработва по чл. 37в от закона едновременно да заявява дадени имоти за ползване в реални граници, а други имоти да заявява за участие за включването им в доброволно споразумение за комасираното ползване на земята.
    Сега мога да разясня конкретен казус, даден ползвател заявява най-плодородните си земи от дадено землище в центъра на даденото землище, а останалата част от имотите, с които разполага в землището, оставя за включване в споразумението за комасираното ползване на земята. Всъщност доброволното споразумение както виждате, тази практика е доста порочна и създава условия за изнудване на останалите ползватели от даденото землище и всъщност тук предложението на Националната асоциация на зърнопроизводителите е такова изменение да се предвиди в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, така че да се позволи заявяването в едно землище на имоти на даден ползвател само в реални граници, или само за включване в доброволното споразумение.
    Всъщност този принцип ние искаме да обърнем внимание, че е възможно той да се приложи само при отглеждането на едногодишните култури. Така че това е важен момент, който би следвало също да се запише, само за едногодишните култури, тъй като той не може да се прилага при трайните насаждения. Например при овошките. Апелираме това наше предложение да залегне при следващите гласуванията на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и съответно да бъде приет по този начин, защото сме убедени, че това ще спомогне за уреждането на отношенията между ползвателите. Благодаря ви много.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Предложението го има при нас пристигнало в писмен вид. Ще го разгледаме, аз затова помолих господин Митев да се върне, ще искаме становището на Министерството на земеделието и храните и след обсъждането ще преценим кой народен представител между първо и второ гласуване, ако реши ще го подкрепи и ще го внесе.
    АСЯ ГОЧЕВА: Благодаря ви много, господин председател. Министерството на земеделието и храните също е запознато с предложението на асоциацията. Надяваме се то да намери отзвук. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Имате ли още нещо от асоциацията? Не.
    Преминаваме към точка 3.
    Заповядайте за вашата презентация.
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Христов! Първо, благодаря, че ни отделихте от вашето време и че сте тук и ни давате възможност да кажем нашите предложения. Понеже с Комисията по земеделието не сме общували често и не ни познавате, ще си позволя няколко изречения да кажа в началото, за да видите коя е тази „Коалиция за живот без тютюнев дим”, която ви занимава в момента.
    Коалицията, това е една група от организации, която възникна спонтанно през 2010 г. Тогава Четиридесет и първото народно събрание отмени съществуващата забрана за тютюнопушене в закрити места и спонтанно около 30 организации се събраха и оформиха тази коалиция. Аз ще ви прочета само някои от участниците в нея. Това е Дружеството по белодробни болести, Дружеството на кардиолозите в България, Онколозите и неврохирурзи, Асоциацията на студентите медици, Българско национално дружество по естетична хирургия и естетична медицина, Национална асоциация за профилактика на белодробните заболявания, много пациентски организации, община Кюстендил, Столична библиотека, Хелп медия груп.
    Един от най-важните участници в тази група от организации в тази коалиция това е Гражданската инициатива „България без дим“. Това са десетки и стотици хиляди граждани, които спонтанно станаха на крака, за да могат да защитят забраната за тютюнопушене на обществени места. Те сформираха най-голямата петиция досега съществуваща в България „Не на връщането на тютюневия дим в заведенията“. Тя и досега е ненадмината по броя на своите привърженици. 31 май 2012 г. беше един хубав ден за нас, беше въведена забрана за тютюнопушене, създадохме един чудесен празник за децата на 1 юни. Доброволците от „България без тютюнев дим” създадоха една форма, която и сега се поддържа на доброволни начала за подаване на сигнали при неспазване забраната за тютюнопушене. Те се изпращат до районните здравни инспекции в цяла България, които всъщност по закон осъществяват контрола. Доброволците са много, това са предимно млади хора и ние сме им благодарни защото участват активно в тази работа. Всъщност в коалицията всички работят на доброволни начала. Няма нито един, който да е на заплата. Отново коалицията организира тези протести, когато се появи опасност да се премахне забраната и допринесе общественото мнение наистина да не позволи връщането на забраната и да се върнем назад, вместо да вървим напред.
    Участвахме в много инициативи и на европейско ниво, направихме един чудесен концерт на 31 май с пълна зала „България”. Създадохме една чудесна програма за младите хора още преди вие да гласувате тези грозни изображения на тютюневите кутии, европейската директива да ги въведе. Направихме нещо такова, което беше много добре посрещнато от младежите. Направихме и първия голям протест на 8 юни, който защити забраната и не позволи тя да се върне.
    Дейността ни продължава и сега, 31 май беше много хубаво отчетен и на него искам да ви покажа, че ние сме представили картинките, които вие одобрихте и които от 20 май законно присъстват в производството на тютюневи изделия.
    Защо обаче днес ние сме тук и ви занимаваме с въвеждане на пълна забрана за реклама, промоции и спонсорство на тютюневи изделия. Първата причина, това е рамковата конвенция за контрол на тютюна. Вие знаете, че това е един голям международен здравен договор, който е подписан от 180 страни. България го е подписала, той е ратифициран 2005 г., 2006 г. влиза в сила и пет години след това нормално е ние вече да започнем да изпълняваме нашите задължения по тази рамкова конвенция. В чл. 13 пише: „Страните-членки признават че всеобхватната забрана на рекламата, промоциите и спонсорството ще намали употребата на тютюневи продукти. Всяка страна в съответствие със своята Конституция и конституционни принципи ще налага всеобхватна забрана на всякаква реклама, промоция и спонсорство на тютюневи изделия“. Това е изключително изгодно за България, защото ние сме между страните с най-много пушачи. България е на второ място в Европа след Гърция, само те са преди нас, ние сме с 36, а може би и повече процента пушачи. Вие виждате като тръгнете по улицата в България на всяка крачка човек, който е много много забързан, надявам се вие да не сте от тях, забързан с цигарата в устата. Човек да отиде в някоя от съседните страни гледа, оглежда се и не може да види пукнат пушач така да ходи и да си пие кафето или нещо подобно. Така че за нас това е нещо, което е много важно.
    Целта на рекламата всъщност каква на промоцията и на спонсорството. Първо да се привлекат нови потребители на мястото на тези, които са се отказали и на тези, които за съжаление умират, защото има такива хора.
    Втората главна цел е да се запази или да се увеличи потреблението сред настоящите добри последователни пушачи. Да се намали желанието за отказване и да се насърчат експушачите към подновяване. Това е целта на рекламата. Има хора които казват: „Ами рекламата няма значение“. Това не е истина, защото милиарди долари, левове и евра се влагат в реклама с една единствена цел това, което промотирам да се продава по-добре, повече. Друг е въпросът, че хората казват че най-евтините стоки са се слагали в най-лъскава опаковка, но това е друга приказка. Ние сега гледаме сериозно на този проблем.
    Оттук нататък аз ще ви спомена няколко данни, които не са някакво наше хрумване или твърдение, или някакъв наш анализ, защото ние сега в България нямаме задълбочен такъв анализ. Всяко едно нещо, което ви казвам, то е изследвано, проверено от безпристрастни както казваме независими източници и тези документи ние сме ги приложили при вас в електронен вариант, да не носим излишно хартии. Който от вас се интересува може да погледне и да види.
    Девет продължителни проучвания, завършват 2003 г. Те включват над 12 хил. младежи и заключават, че рекламите на тютюневите изделия и промоцията увеличават вероятността подрастващите да пропушат. Всъщност, ако запитате един заклет пушач дали вижда рекламите, той ще ви каже, че въобще не му правят никакво впечатление. Ако питате един заклет непушач, той въобще не обръща внимание, но интересно най-таргетната цел на тези реклами са младите хора и всъщност в момента нашата борба е за тях.
    Друго едно изследване от Великобритания правено между 2000 и 2004 г. установява, че с всяка една реклама, която е видяна от младежи, шансът те да пропушат е 7%. Установява се, че тези хора, които виждат тютюневите изделия, рекламирани около у тях създава една представа за нещо, което е законно, което не е чак толкова лошо, което е добро, което е достъпно, което в края на краищата защо да не го консумираме и ние. А вие знаете, твърдението на Световната здравна организация, че тютюневите изделия са единствения продукт, който ако се приеме точно така, както е предписано от производителя, убива половината от своите консуматори. Това е официално твърдение, не е наше.
    В Испания 2004 г. показва, че влиянието на билбордовете, рекламиращи тютюневи изделия увеличава шанса младите хора от 13-14 години да пропушат и да се превърнат от случайни пушачи в редовни пушачи.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Господин председател, моля, ние не сме на обучителна сесия, а на сесия на Комисията по земеделие. Аз просто се учудвам, че по този начин се подхожда. Аз съм върл непушач.
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Само ви давам данни, че в Европейския съюз 24 държави са приели пълната забрана за реклама, 7 държави не излагат тютюневите изделия на местата за продажба, 20 държави са против спонсорството.
    Какво е нашето предложение? Чл. 35. Това е единственото нещо, което ние си позволихме да дадем на хартия. Член 35 да добие един друг вид и вместо тези всички неща, които са описани доста сложно в 1, 2 и 3 точка да има една единствена точка към него, тоест алинея – „Забранява се рекламирането на тютюн и свързаните с тях изделия под каквато и да е форма пресата и другите печатни издания, чрез радиото и телевизията, чрез услугите на информационното общество, както и чрез външна реклама, независимо от вида на рекламното съоръжение и местоположението му, уточнени в Правилника за прилагане на закона“. Това е нашето предложение относно ал. 1. (Показва презентация.)
    Световната здравна организация, като смята че опаковката също е вид реклама препоръчва да се мине постепенно към стандартните опаковки. Аз съм лекар и пак ме впечатлиха, но може би все пак естеството на вашия професионален опит няма нужда от тази допълнителна информация. Така или иначе препоръчва се визуализацията на кутиите на местото за продажба също да изчезне. От психологическа гледна точка се казва, че всеки един човек, който току-що е отказал цигарите, виждайки всичко това нещо пред очите си, отново е готов да посегне. Младите хора, виждайки ги заедно до бонбоните, отново са готови да посегнат. Ето това е, което препоръчва Световната здравна организация. Скрити шкафове, в които има списък, в който се изброяват кутиите, тоест цигарите, видовете и всеки може да си купи това, което на него му е изгодно. Все пак пушенето все още не е забранено в тези страни.
    Това, което ние предлагаме - ал. 2 да включи, забранява се представянето на тютюневите и свързаните с тях изделия и тяхната видимост, в местата за продажба, както и под формата на витрини, рафтове, стелажи. Информация за тютюневи изделия в местата за продажба се установява със списъци на тютюневите изделия на които се оказват цените им без каквито и да било стимулиращи продажбата елементи.
    Аз също съм непушач, но хората, които се отказват, аз съм работила с такива хора, които се отказват от цигари и те са много чувствителни.
    Към ал. 5 предлагаме едно нещо, което е свързано със спонсорството. Много хора казват: тютюневата индустрия защо да не даде нещо, като е толкова богата за да направи било концерт, било машина за медицината или нещо друго. Категоричната идея на Световната здравна организация че това подобрява излишно тютюневата индустрия и не трябва да се подкрепя. Затова ние предлагаме събитията и дейностите на териториите на страната, независимо от характера също да бъдат забранени. Има забрана за трансграничната реклама, но за местната реклама за съжаление няма.
    Това е, което ние искахме да споделим с вас. Споделяме го, защото в България има този проблем, наскоро излезе едно изследване на Световната здравна организация, че нашите 15-годишни момичета са на второ място в Европа след Гренландия по пушене, нашите мили девойки, бъдещи майки. Мислейки най-много за младите хора, ние се обръщаме към вас с тази молба, подкрепете нашите законодателни предложения. Благодаря ви за вашето търпение и вашето внимание.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря.
    Уважаеми народни представители, имате думата или да дам думата на Министерството на икономиката.
    Имате ли нещо да кажете? Заповядайте.
    НИНА ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за възможността да кажа две думи по повод на тази презентация. В нашето министерство също беше проведена среща по тази тема. Съвсем наскоро миналата седмица буквално, така че нашето ръководство е запознато с идеите на Коалиция „Живот без тютюнев дим”.
    На този етап смятаме, че тези предложения следва да се анализират подробно, тъй като те ще засегнат все пак твърде много обекти за продажба например на тютюневи изделия, също така производителите и търговците с такива изделия. Трябва да се има предвид, че в нашето законодателство все пак има вече действащи ограничения за рекламата и спонсорството също така. Така че на този етап предстои анализ на предложенията, проучване на практиката на други държави-членки на Европейския съюз и също така смятаме, че следва да се проведе широко обществено обсъждане на тези предложения, преди да се вземе някакво окончателно решение. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Петър Петров.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Госпожо докладващ, аз не можах да запомня името на уважаемата госпожа, благодаря ви за тази информация. Аз смятам, че в нея липсва нещо много важно, а то е данни, които да са достоверни, които да показват каква част от средствата, които ние гласуваме като народни представители всяка година, отиват за лечение на хора, чието заболяване е следствие от тютюнопушене. Това нещо е изключително важно, а вие не сте го представили. При представяне на такива данни, народните представители биха се впечатлили много и аз бих препоръчал тези промени, които предлагате да бъдат още повече ожесточени, тъй като България е най-много засегната от тази чума на нашето съвремие и бедната България губи огромни средства от това, че се грижи, ето вчера видях че една заклета пушачка, уважавана журналистка от Българското радио, на която трябва да събираме пари да лекуваме, защото нямала пари. Аз самият бих дал пари, ако трябва на тази жена, но това е наистина е много сериозно икономическо явление, което бие по икономиката на страната. Казвам да се ожесточи, защото ние се в първата петица в света и не може с такива меки мерки като вашите, които предлагате, трябва да се приемат мерките, които са най-строги в рамките на Европейския съюз и да ги предложите като законодателна инициатива в Комисията по здравеопазване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Други народни представители?
    Народният представител Цвета Караянчева.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми гости! Благодаря за тази презентация. Ясно е на всички, че наистина проблемът с тютюнопушенето и в най-ранна възраст е изключително голям и ние по никакъв начин не трябва да поощряваме това нещо. Съгласна съм с колегата, но съм съгласна и с представителите на Министерството на икономиката. Трябва да бъдем отговорни и да направим един сериозен анализ, защото рекламната дейност, която вие предлагате да бъде забранена. Тя касае и много от общините, защото знаете, че тези билбордове са собственост на общините и това по някакъв начин пълни хазната на общините. Трябва да се обсъдят и да се видят какви са възможностите да се направи една много широка обществена дискусия и аз не мисля, че така бързо могат да се случат тези неща, но всяка една стъпка предприета, колкото и да е малка, ще бъде в полза. Искам да ви попитам, колко държави в Европа имат такова стриктно законодателство с пълна забрана за реклама?
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: По данни на Световната здравна организация, които ние сме дали и на вас, ако не сме ги изпратили ще ги изпратим, това са някъде към 24 от европейските държави имат такава стриктна забрана. А някои са актуализирани, качват се нови данни, може би са даже вече и повече. Сега има актуализация от тази година и много държави се присъединяват към тях. Така че ние сме между 4-те държави в Европа, които нямат адекватна забрана.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Така като идея може би сега ми хрумва, много е важно тази ограмотителна кампания може би да се подхване още в училището, още от най-ранна възраст да се обяснява какви са вредите. Наистина е малко трудно, когато дойдеш в къщи, прибереш си детето учителите говорят колко е вредно и родителите му пушат. Наистина процесът е много сложен, но може би трябва в най-ранна възраст на децата да се обяснява не по този драстичен начин с тези страшни рисунки, но може би тук трябва и с Министерство на образованието да се поработи, за да има такива часове, както например часовете на класния има за безопасност, часове за безопасност на улицата, да има и нещо такова, за да може децата още от малки да знаят какви са вредите.
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Ние се опитахме да контактуваме Министерството на образованието, но все пак главната роля е на Министерството на здравеопазването.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Професор Станков.
    ИВАН СТАНКОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаема доктор Гешанова, аз не знам как ще се развият събитията. Възможно е да се проточи много във времето, но това е един много сериозен сигнал. Вие поставяте една сериозна тема, която трябва да бъде наистина на дневен ред, защото за мен няма логично обяснение как може да се прави реклама на нещо, което вреди, което отнема човешки живот. И аз мога да ви посоча през миналата година в моя университет, в който работя в Стара Загора, са починали пет човека, трима от които професори и един доцент са починали от рак на белия дроб. Върли пушачи. Останалите двама от инсулт.
    Сутрин като отида на спирката от всички страни, млади момичета стоят и чакат, не се диша на спирката. В парламента се пуши, навсякъде се пуши. Ние трябва да предприемем наистина много, много строги мерки за това. Аз съм бил няколко пъти в Америка, бил съм и на други места в Япония. Там има сериозни забрани, в европейските страни.
    Господин Петров е прав, че много меки са мерките, които предлагаме ние, така че аз ви подкрепям и ще ви подкрепям, трябва да знаете, трябва да уточним само каква да бъде процедурата. Вероятно това, което говорим няма да се хареса нито на Министерството на икономиката, нито на пушачите, пък и на всички тези от бизнеса, но трябва нещо да се прави. Трябва наистина спасителни мерки, защото отвратителен, жесток порок. Аз съм бил 20 години пушач и съпругата ми и носим последствията на това сега – бронхиална астма, така че аз ви благодаря за това представяне.
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Аз мисля, че Министерството на икономиката независимо, че приоритет на икономиката все пак е човекът на първо място. Защото каква икономика без хора.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Как въобще може да става въпрос за някакви икономически резултати или финансови резултати, когато от другата страна стои живота, здравето и сигурността на гражданите. Вчера имахме един неофициален дебат по отношение на гумите, човешкият живот е безценен. За едно загубено дете хвърляме огромни ресурси и никой не държи сметка колко пари са изхарчени, за да се спаси животът на един човек или на едно дете. И сега казваме. Те ще кажат, че тук има някакви финансови щети. Аз смятам, че този дебат е просто абсурден. Така че посоката е правилна. Ще оглеждаме, ще има съпротива, много неща са имали съпротива.
    ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Като чета за другите държави не е чак толкова грамадна, фатална загубата от тези малки реклами. Освен това те ще могат да продават цигари, но просто няма да бъдат изложени.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Аз мисля, че имаме добра посока, защото вече самите пушачи предпочитат да пушат навън и на тях им е приятно, когато миришат хубаво. Има вече такива случаи, има добри примери и ще работим в тази посока.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря за презентацията.
    Други въпроси нямаме, колеги.
    Закривам заседанието.


    (Закрито в 17,10 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Румен Христов/
    Форма за търсене
    Ключова дума