Комисия по земеделието и храните
1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13.07.2016 г. – първо гласуване.
2. Среща-дискусия с представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“ – членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
Стенографски протокол!
П Р О Т О К О Л
№ 66
Днес, 5 октомври 2016 г., се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
Заседанието бе открито в 15,30 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13.07.2016 г. – първо гласуване.
2. Среща-дискусия с представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“ – членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
На заседанието бяха поканени:
От Министерството на земеделието и храните:
По т. 1:
1. Георги Костов – заместник-министър на МЗХ;
2. Тотка Трифонова-Митова – председател на ССА;
3. Невена Ненова – началник отдел в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“, МЗХ
4. Ивелина Колева – началник отдел в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“, МЗХ
5. проф. Младен Младенов
По т. 2:
От Министерството на земеделието и храните:
1. Кирил Стоянов – началник отдел в дирекция „Поземлени отношения и комасация“, МЗХ;
2. Лора Джупарова – директор дирекция „Политики в агрохрранителната верига“, МЗХ;
3. Слави Кралев – директор дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“, МЗХ;
4. Тони Кръстев – изпълнителен директор на ИАГ;
5. Ася Стоянова – началник отдел в дирекция „Политики в агрохранителната верига“, МЗХ;
6. Валентин Чамбов – директор дирекция в ИАГ.
От Асоциация на индустриалния капитал в България:
1. Васил Велев – председател на УС на АИКБ;
2. Никола Зикатанов – заместник-председател на УС на АИКБ;
3. Добрин Иванов – изпълнителен директор на АИКБ;
4. Ивелин Желязков – директор „Тристранно сътрудничество“ в АИКБ;
5. Богдан Борисов – председател на Национална асоциация на млекопреработвателите;
6. Тодор Бозвелиев – изпълнителен директор на Национална асоциация на млекопреработвателите;
7. Явор Гечев – председател на Национален съюз на земеделските кооперации в България;
8. Александър Атанасов – председател на Асоциация на агроекологичните земеделски производители;
9. Божидар Петков – председател на Българска асоциация на малинопроизводителите;
10. Димитър Христов Янушев – Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост;
11. Иван Асенов Гаджанов – Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост;
12. Росица Нинова Пешева – Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост;
13. Георги Атанасов – Асоциация на независимите лозаро-винари;
14. Руси Николов – председател на Националния съюз на водоползвателите в България.
Присъстват още:
- Евгени Савчев – председател на Селскостопанската асоциация за международни отношения;
- Здравчо Здравчев - председател на Национална федерация техническа индустрия, наука, информатика към КТ "Подкрепа", в която членуват синдикалните организации на КТ "Подкрепа" в Селскостопанска академия.
Към протокола се прилага списък на присъстващите.
* * *
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум.
Предлагам да започваме дневния ред и заседанието със следния дневен ред:
1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Селскостопанската академия, № 602-01-44, внесен от Министерския съвет на 13.07.2016 г. – първо гласуване.
2. Среща-дискусия с представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“ – членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Има ли предложения за промяна в дневния ред?
Професор Бъчварова, заповядайте.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми гости, колеги! Моето предложение е да отложим разглеждането на Закона за Селскостопанска академия по две причини.
Първо, доцент Костов каза, че сега носи Финансовата обосновка, но така или иначе е необходимо време, за да погледнем точно за какво става въпрос, защото все пак в Селскостопанска академия в резултат на тази реформа от 1800 човека ще станат 2400, което означава различна финансова история спрямо това, което е в момента, с приемането на закона.
Втория мотив е факта, че ние нямаме писмено становище на Синдикатите. Трябваше да се запознаем със становището на Синдикатите, какво считат те по този закон и дали ще бъде достатъчно обоснована тази реформа от гледна точка на възможността да се подобри работата на Селскостопанска академия, а не да създадем предпоставки да се влоши, особено финансовите параметри. Знаете, че през последните години бюджета е винаги недостатъчен и не създава предпоставки за създаване на качествени научни изследвания.
Затова предложението ми е да отложим разглеждането на законопроекта след като се запознаем с тези писмени становища. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, има процедурно предложение, което съм длъжен да подложа на гласуване.
Който е съгласен с предложението на проф. Бъчварова – т. 1 да бъде отложена, моля да гласува.
За – 8, против – 6, въздържали се – няма.
Заповядайте за процедура, госпожо Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Предлагам за следващото заседание това да е първа точка, защото сме наясно колко е важна точката, но тъй като не сме запознати с този документ, който господин Костов ще ни предостави, няма как да го обсъждаме и в движение да вземем решение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Доцент Костов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КОСТОВ: Благодаря, уважаеми господин председател.
Дами и господа народни представители, подлагате под съмнение със забавянето бъдещето на реформата в Селскостопанската академия през тази година.
Госпожо Бъчварова, това не е честно спрямо Селскостопанска академия, на която Вие бяхте председател. Казвам го емоционално и с болка. Финансовата обосновка! Вие сте народен представител, можете да я получите отвсякъде. Можете да я изискате от Министерския съвет. Аз съм разпечатал неподписаната Финансова обосновка, която е приета.
Забавянето на Закона за Селскостопанска академия означава, че в изготвения бюджет на държавата няма да може да влезе новия начин на бюджетиране на Селскостопанска академия, което означава, че ще оставим Академията в сегашното гниещо състояние, създадено по закона, приет от тройната коалиция, когато Вие сте председател на Селскостопанска академия, за още една година.
Искам представителите на синдикатите да вземат отношение и всеки да си поеме политическата отговорност.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, доцент Костов.
Процедура – гласуване.
Аз не мога да направя нищо друго освен да продължа към точка 2 от дневния ред.
Народният представител Румен Йончев.
РУМЕН ЙОНЧЕВ: Пак в рамките на процедурата, господин председател, какъв е проблема още утре или в рамките на тази седмица да има заседание на Комисията по земеделието и храните, което да разгледа точката и да я приеме, след предоставяне на съответните материали? Приемете го като процедурно предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Ферихан Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Не възразявам това заседание да е утре, вдругиден или в рамките на тази седмица.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Доцент Костов, една седмица фатална ли е?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КОСТОВ: Аз не мога да разполагам със заседанието на парламента. Зависи от парламента в какъв срок ще разгледа закона и дали той може да влезе по новата финансова рамка.
Силно се надявам на разбирателство, а не на извиване на ръце, тъй като, госпожо Ахмедова, все пак Законопроекта за Селскостопанска академия беше обсъждан публично повече от една година. В медиите беше представен концептуално. В Комисията по земеделието и храните мисля, че отлежава от преди ваканцията. Смятам, че не бива да се оправдаваме с това, че някой нещо не е запознат.
В Комисията по земеделието и храните концепцията на Закона за Селскостопанска академия беше представена миналата есен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, проф. Бъчварова.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Тъй като получих нападки, които ми се струва, че меко казано добрия тон не трябва да позволява, искам да кажа, че този Закон за Селскостопанска академия три или четири месеца отлежава преди да стигне до Министерския съвет и да обвинявате сега народните представители, че в момента, в който натиснете бутона трябва да реагират…
Ние с Вас имахме среща в четвъртък. Вие обещахте да изпратите финансовата обосновка. Днес е сряда. След една седмица я получаваме. Как може всички Вие да приемете един закон и аз да го приема, ако не знам точно с какви параметри работи бюджета, при условие че в тригодишната прогноза си е заложено 25 милиона и няма мърдане от там? В края на краищата това е най-важната част от закона. Има и други неща, които трябва да се обсъждат, които са и консенсусни, но не може върху парламента да се прехвърля отговорността за забавянето, а по-скоро това е точно в изпълнителната власт – разглеждането на закона и неговото вкарване в Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добре.
Не виждам смисъл от допълнителни дебати предвид на гласуването, което се случи. Само питам: една седмица фатално ли е? Да търсим ли дата за разглеждане в извънредно заседание?
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Така или иначе за следващата седмица дневния ред става ясен до вторник, 18,00 ч., дотогава ние имаме време за реакция. В момента сме на първо четене в Комисията по земеделието и храните, първо четене в залата, второ четене трябва технологично да се предвиди и по обратния ред, за да можем ние да решим дали трябва в рамките на тази седмица, или можем за следващата сряда.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Румен Йончев.
РУМЕН ЙОНЧЕВ: Господин председател, предлагам да се консултирате с ръководството на Народното събрание дали ще фигурира тази точка в дневния ред за другата седмица. Ако това е така, няма никаква пречка дори до края на тази седмица ние да проведем заседание на Комисията по земеделието и храните и да работим по законопроекта за неговото приемане.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожа Караянчева.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Господин председател, аз мисля, че няма пречка тази точка да бъде в програмата на Народното събрание другата седмица, така че ако колегите не са ангажирани примерно утре в 14,00 или 14,15 ч. след заседанието, да направим една комисия и да обсъдим точката.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Народният представител Ферихан Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: С това показваме добронамереност към законопроекта, а не спъване, но тъй като искаме наистина да се запознаем с този документ, който касае много важна част от законопроекта – финансовата, не може на крак да погледнем нещо и да решим.
Мога още от сега да кажа, че нашата група принципно е „за“, но все пак искаме да сме уверени в това, което правим и това ще се базира на този документ и затова го изискваме, а не, за да спъваме процеса.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожа Караянчева.
ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да, обаче това е първо четене на законопроекта. То е отваряне на законопроекта и философията, така че няма пречка да направим едни дебати и впоследствие между първо и второ четене да търсим и финансовата рамка за увеличаване, за намаляване – всичко, което предпочитате.
Ще имате възможност между първо и второ четене, ако трябва, да направим максималния срок, който е необходим, но е важно да влезе законопроекта в залата.
Знаете, че на първо четене общо взето се изказва философията и отделните мнения на парламентарните групи по темата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, първо, искам да уточним дали утре или в други ден имате възможност? Намален състав е на комисията, предвид на това че колеги са в командировки. Ще видим дали утре има свободна зала. (Реплики.)
Имате ли други комисии? Имате ли възможност утре след 14,00 ч. да направим заседание? (Реплики.) Имате. Удобно ли е за утре, зала „Изток“, 14,15 ч.? (Реплики.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте.
СВЕТЛА ВАСИЛЕВА: Добър ден! Казвам се Светла Василева – председател на Федерацията на независимите синдикати от земеделието към КНСБ.
Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми господа народни представители! Аз ще бъда съвсем кратка. Понеже тук се спомена, за което много благодаря, че е важно за всички Вас приемането и становището на синдикатите, разбира се, ние сме тук точно за това и щяхте да чуете нашето становище, което ще стане утре.
Само искам да подчертая – както и премиера вчера каза: „Създаваме закони, но не винаги те са финансово обезпечени“. Нашата молба, независимо от финансовата обосновка, която ще бъде представена не само на утрешното заседание, но и на Вашето заседание, когато се приема бюджета и респективно бюджета на Министерството на земеделието и храните, Вие ще чуете нашите искания.
Разбира се, аз утре ще посоча кое одобряваме в закона и за кое поставяме въпроси, които смятаме, че трябва да бъдат разрешени. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря.
Колеги, нека да гласуваме дневния ред.
След като отхвърлихме точка 1, който е съгласен така предложения оставащ с т. 2 дневен ред, а именно „Среща-дискусия с представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“ – членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България“, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Имате половин час пауза до започването на следващата точка от дневния ред.
(След почивката.)
Среща-дискусия с представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“ – членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Представители на браншови организации от отраслите „Земеделие“ и „Хранително-вкусова промишленост“, които са членки на Асоциацията на индустриалния капитал в България, представители на Министерството на земеделието и храните и народни представители обсъдиха и разгледаха обстойно следните въпроси:
- Възражение срещу предлаганата промяна в Наредба № 1 за хигиената на храните от 26 януари 2016 г. Д.В. Бр. 10/05.02.2016 - по конкретно в член 19 и 20. Промените възпроизвеждат отменени норми от Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, приета с ПМС № 119 от 19.07.2012 г. и е в сила от 27.08.2012 г. (Обн. ДВ. бр.48 от 26 Юни 2012г., изм. и доп. ДВ. бр. 1 от 4 Януари 2013г., изм. ДВ. бр.39 от 29 Май 2015г.) – отменени или обявени за нищожни с Решение на ВАС (петчленен състав) № 5890 от 21.05.2015 г. по административно дело № 9539/2014. Приемането на предлаганите отново промени ще задълбочи кризата в сектор млекопроизводство и млекопреработка и ще рефлектира негативно главно върху млекопроизводителите, чиито интереси се цели да се защитят. Освен това нормите бяха отменени с окончателно решение на Върховен съд и не е редно отново да бъдат възпроизвеждани;
- Изменения в Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Измененията в Наредбата, в сила от 1 януари 2016 г. уреждащи така нареченото „видеонаблюдение и проследяване движението на товарни автомобили“, се основават на презумпция за виновност на всички преработватели на дървесина, без да се отчита, че никой от тях няма нищо общо с кражби на дървесина и не извършва никаква дейност в гората;
- Обсъждане на проблемите при прилагането на еднодневните трудови договори;
- Решаване на проблеми, произтичащи от действащата редакция чл. 3, ал. 4 от Закона за арендата в земеделието, според която „когато договорът за аренда е сключен само от някои от съсобствениците на земеделската земя, отношенията помежду им се уреждат съгласно чл. 30, ал. 3 от Закона за собствеността“, създава възможност за такива действия, защото съгласно препратката, а именно чл. 30, ал. 3 от ЗС „всеки съсобственик участва в ползите и тежестите на общата вещ съразмерно с частта си“, но в ал. 2 на същия член „частите на съсобствениците се считат равни до доказване на противното“;
- Подготвящата се промяна в съществуващия Закон за виното и спиртните напитки. Основен момент при промените е по-прецизното, но и по-строго лимитиране на разрешенията за засаждане на нови лозя. От национален интерес е да се запази по-голям размер на реално засадените и поддържани в плододаване лозови насаждения, да има по прости за изпълнение и контрол процедури по обхванатите от закона процеси и промени, да се подобрят условията за бизнес, да се повиши степента на прозрачност и фискална отговорност в сектора.
Заседанието беше закрито в 18,10 ч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Румен Христов/
СТЕНОГРАФ:
/Мария Янева/